فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
چکیده ................................................................................................................... 1
صفحه
فصل اول-کلیات پژوهش
مقدمه .......................................................................................................................................
3
1-1بیان مسئله ......................................................................................................................
7
1-2 اهمیت و ضرورت پژوهش ...........................................................................................
14
1-3 هدف های پژوهش .......................................................................................................
18
1-4 فرضیه های پژوهش .....................................................................................................
19
1-5 متغیرهای پژوهش ........................................................................................................
19
1-5-1تعریف نظری مفاهیم.................................................................................................
1-5-2 تعریف عملیاتی مفاهیم............................................................................................
19
21
فصل دوم – ادبیات پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
25
2-1 اصول و هدف های آموزش و پرورش ......................................................................
27
2-2ویژگی های رشد دانش آموزان در دوره ابتدایی ....................................................
29
2-3 ملاک ها گزینش مواد درسی در دوره ابتدایی .......................................................
31
2-4 پیشرفت تحصیلی .........................................................................................................
32
2-5 حیطه های آموزشی .....................................................................................................
33
2-6 حوزه شناختی ................................................................................................................
35
2-7 توانایی های و مهارتهای ذهنی ..................................................................................
35
2-8 حیطه ی عاطفی ...........................................................................................................
36
2-9 حیطه روانی حرکتی .....................................................................................................
37
2-10 حافظه ...........................................................................................................................
37
2-11 هوش ............................................................................................................................
40
2-12 نظریه سه وجهی هوش استرنبرگ ........................................................................
41
2-13 نظریه هوش گاردنر.....................................................................................................
42
2-14 هوش از نظر پیاژه ....................................................................................................
44
2-15 فراشناخت ...................................................................................................................
46
2-16 حیطه عواطف و نگرش ها ........................................................................................
47
2-17 علایق دانش آموزان ...................................................................................................
48
2-18 انگیزش ........................................................................................................................
49
2-19 خود پنداره ..................................................................................................................
50
2-20 مهارت های حرکتی ..................................................................................................
51
2-20-1 ویژگی های مهارتهای حرکتی ..........................................................................
52
2-21یادگیری فعال ........................................................................................................
53
2-22 کارکرد مغز..................................................................................................................
55
2-22-1 یادگیری و پردازش اطلاعات نیمکره چپ و راست مغز.................................
57
2-23 موسیقی چیست؟ ......................................................................................................
60
2-23-1 نظریه های مربوط به موسیقی............................................................................
63
2-23-2 تاریخ موسیقی در ایران ......................................................................................
64
2-23-3 متقدمان موسیقی در ایران .................................................................................
66
2-23-4 وضعیت کنونی آموزش موسیقی در ایران .......................................................
68
2-23-5 آموزش موسیقی در دانمارک .............................................................................
69
2-23-6 آموزش موسیقی در ژاپن .....................................................................................
70
2-23-7 معرفی روش آموزش سوزوکی ...........................................................................
72
2-23-8 مبانی اساسی موسیقی ........................................................................................
73
2-23-9 نقش آموزش موسیقی .........................................................................................
76
2-23-10 اثر آموزش موسیقی بر رشد شناختی ............................................................
77
2-23-11 موسیقی و مغز انسان ........................................................................................
79
2-24 حس آمیزی ................................................................................................................
82
2-25 کودک و درک مفاهیم موسیقی ...........................................................................
84
2-26 آموزش موسیقی و تأثیر آن بر پیشرفت تحصیلی..............................................
85
2-27 موسیقی،مهارت خواندن و رشد زبان ...................................................................
88
2-28 آموزش موسیقی و استدلال فضایی .......................................................................
89
2-29 نظام های نمادی و موسیقی ...................................................................................
91
2-30 گرایش ذاتی انسان به موسیقی ..............................................................................
93
2-31 نقش موسیقی از نظر پرورش ..................................................................................
94
2-32 موسیقی و حرکات بدن ............................................................................................
97
2-33 سیستم آموزش بدنی ................................................................................................
98
2-34 اصول اجرای موسیقی ...............................................................................................
99
2-35 مراحل پنجگانه دایره اجرا .......................................................................................
100
2-36 مروری بر پژوهش های انجام شده درباره اثرات موسیقی ................................
101
2-36-1 پژوهش های انجام شده در خارج از ایران.......................................................
101
2-36-2 پژوهش های انجام شده در داخل ایران............................................................
103
2-37 خلاصه دانش موجود .................................................................................................
106
فصل سوم - روش پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
3-1 روش پژوهش .................................................................................................................
110
110
3-2 جامعه آماری .................................................................................................................
110
3-3 حجم نمونه ...................................................................................................................
111
3-4 روش نمونه گیری .........................................................................................................
111
3-5 ابزار اندازه گیری ...........................................................................................................
111
3-6 روش گرد آوری داده ها ...............................................................................................
118
3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها .....................................................................................
120
فصل چهارم - یافته های پژوهش
مقدمه .....................................................................................................................................
4-1 یافته های توصیفی ......................................................................................................
122
122
4-2 یافته های استنباطی ....................................................................................................
131
4-3 فرضیه یکم .....................................................................................................................
131
فصل پنجم - بحث و نتیجه گیری
مقدمه.......................................................................................................................................
135
5-1 خلاصه پژوهش.............................................................................................................
135
5-2بحث ونتیجه گیری........................................................................................................
5-3 محدودیت ها.................................................................................................................
136
141
5-4 پیشنهادها ....................................................................................................................
142
5-5 پیشنهادهای کاربردی.................................................................................................
فهرست منابع فارسی..........................................................................................................
143
144
فهرست منابع انگلیسی........................................................................................................
150
ضمائم......................................................................................................................................
152
منبع:
منابع فارسی
ابراهیم کافوری،اکرم.(1356). مقایسه پاسخ های کودکان8 ساله پرورشگاهی وعادی به سوالات تست استنفورد_ بینه. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه تهران.
اتکینسون،ریتا،اتکینسون،ریچاردو هیلگارد،ارنست.(1983). زمینه روانشناسی. ترجمه محمدنقی براهنی(1382). تهران: انتشارات رشد.
اسدزاده،صدیقه.(1375).تأثیر تخصص و تجربه معلم برپیشرفت تحصیلی. دانشگاه الزهرا.
انصاری،نسرین.(1388). تأثیرموسیقی برجنین.مجله شادکامی وموفقیت،شماره5 صفحه43.
انصاری مقدم،اکرم.(1372).بررسی تأثیرات موسیقی بر افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
ایرانی،اکبر.(1374).موسیقی در مسیر تلافی اندیشه ها. تهران: انتشارات هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
اوحدی،محمود.(1365).بررسی عملی بودن آزمایش هوش مکعب های کهس برای کودکان تهرانی. دانشگاه تهران.
بال،ساموئل .(1994).انگیزش در آموزش و پرورش،ترجمه سید علی اصغر مسدد(1373). دانشگاه شیراز.
بهرامی،هادی.(1377).آزمون های روانی،مبانی نظری وفنون کاربردی. تهران :انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
بی.آر.هرگنهان و میتواج،الون.(1993).مقدمه ای بر نظریه های یادگیری،ترجمه علی اکبر سیف(1377). تهران،نشر دوران.
پورافکاری،نصرت اله.(1386).فرهنگ جامع روان شناسی-روان پزشکی.تهران:انتشارات فرهنگ معاصر.
پور شاهی،سحر.(1385).موسیقی در مانی سپید دانایی،شماره 8 .
پور ظهیر،علی نقلی.(1376).اصول و مبانی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
توحیدی اقدم،علی رضا.(1376).بررسی آزمایش برتری نیمکره ای و نقش آن در شیوه پردازش اطلاعات. دانشگاه تربیت مدرس.
جنسن،ر.(2002).مغز وآموزش،ترجمه لیلی محمدحسین و سپیده رضوی.(1384).تهران : انتشارات رشد.
جنسن،ر.(2004).چگونگی تأثیر موسیقی بر مغز،ترجمه آذر عمرانی گرگری.(1386).تهران : انتشارات ویرایش.
حدادیان،محمد علی.(1372).خلاصه مقالات کنگره بین المللی پیشبرد علم و تکنولوژی در جهان اسلام.
خرسند،هاله(1380).معرفی سوزوکی و روش آموزش او. فصلنامه مقام شماره 9.
داریا پور،زهرا(1370).بررسی عوامل موثر در افت تحصیلی.دانشگاه تربیت مدرس.
درویش،محمد رضا(1384). اتنوموزیکولوژی. ماه هنرشماره 12.
دلاور،علی.(1380).مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی.تهران:انتشارات رشد.
درخشان پور،ویدا.(1377).بررسی نقش عوامل جنسیت،هوش و تعاملات اجتماعی در بکارگیری راهبردهای فراشناختیدر حل مسائل ریاضی پایه سوم دبستان. دانشگاه الزهرا.
دوست دار،هاتف.(1384).مقدمهای برای آموزش موسیقی کودکان. تهران : انتشارات چنگ.
رحیمی نیک،اعظم.(1374).تئوریهای نیاز و انگیزش. دانشگاه الزهرا.
رازانی،ابوتراب.(1342).شعر و موسیقی و ساز و آواز در ادبیات فارسی. دانشگاه تهران.
راه نجات،امیرحسین.(1379).بررسی تأثیر موسیقی بر کاهش اضطراب و افسردگی گروهی از جانبازان مبتلا به اختلال استرس بعد از سانحه روانی مرکز روانپزشکی صدر،سمینار سراسری موسیقی درمانی. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
رحمتی،مریم.(1377).بررسی نقش شخصیت معلم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی.دانشگاه الزهرا.
رضایی،محبوبه.(1388).مقایسه توانایی استدلال فضایی وپیشرفت ریاضی دانش آموزان پایه پنجم موسیقی آموخته ونیاموخته. دانشگاه آزادساوه.
روشن روان،کامبیز.(1378).تأثیر موسیقی ایرانی در فرایند حافظه و شناخت.سمینار کنگره روانپزشکی فرهنگی و اجتماعی.
زاده محمدی،علی.(1384).آموزش موسیقی و موسیقی در مانی کودکان استثنایی. تهران:انتشارات کارگاه نشر.
زاده محمدی،علی.(1371).مقالات مترجم وارده در کتاب مقدمه ای بر موسیقی درمانی،تهران.
زاده محمدی،علی.(1384).آموزش موسیقی و موسیقی در مانی کودکان استثنایی. تهران:انتشارات اسرار دانش.
ساسان پور،مهشید.(1385).تأثیر موسیقی بر سلامت روان.مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دوره 17،شماره 2،تابستان 86.
سیف،علی اکبر.(1380).روانشناسی پرورشی. تهران: انتشارات آگاه.
شریعتمداری،علی.(1370).چند مبحث اساسی در برنامه ریزی درسی.تهران:انتشارات نشر دانشگاه.
شکوهی،غلامحسین.(1373).تعلیم و تربیت و مراحل آن. تهران :انتشارات آستان قدس.
شریعت زاده جنیدی،مریم.(1376).بررسی مقدماتی پدیده حس آمیزی در موسیقی دانان ایرانی. دانشگاه علامه طباطبا ئی.
شجاعی،مکذولقدر.(1351).موسیقی و نوجوانان. دانشگاه تهران.
عباسی،انسیه.(1385).بررسی ارتباط بین تواناییهای کلامی و توانایی ریاضی در کودکان 5 و 6 ساله مهد کودکهای منطقه شرق بهزیستی استان تهران.دانشگاه علوم توانبخشی علوم پزشکی تهران.
عشایری،حسن.(1378).خلاصه مقالات سمینار موسیقی درمانی.دانشگاه هنر.
عشایری،دولت آبادی.(1379).تأثیر موسیقی در مانی از دیدگاه شناختی.مجله روانشناسی امروز ،مهرماه 1383.
عطاءزندی،جواد.(1376).بررسی نقش هنرموسیقی درپیشرفت تحصیلی دانش آموزان راهنمایی شهرستان تربت جام. دانشگاه آزادساری.
فارابی،ابوذر.(1375).موسیقی کبیر،ترجمه آذر تاش آذر نوش.پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران.
فارغ،شهربانو.(1377).بررسی عوامل موثر بر شکست و موفقیت تحصیلی دانش آموزان. دانشگاه الزهرا.
فتحی،قاسم.(1386). بررسی تأثیرموسیقی بریادگیری درس ریاضی دانش آموزان پسرسال اول راهنمایی سقز86-85.دانشگاه علامه طباطبایی.
فکوفی،ناصر.(1378).انسان شناسی و موسیقی.دانشگاه هنر.
فخاری زاده،سعید.(1383).بررسی تأثیر موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی. دانشگاه تهران.
فردوسی،فائزه.(1380).مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه پنجم موسیقی آموخته و نیاموخته.دانشگاه الزهرا.
فیشر،ر.(2001).آموزش تفکر به کودکان،ترجمه مسعود صفایی مقدم وافسانه نجاریان.(1384). تهران:نشر رسش.
قاسم تبار،نبی اله.(1389). بررسی تأثیرآموزش موسیقی به روش ارف دریادگیری مهارتهای پایه ریاضی کودکان پیش دبستانی.دانشگاه علامه طباطبایی.
قاسم زاده،فاطمه.(1378).نقش موسیقی از دیدگاه روانشناسی و تعلیم و تربیت. جامعه سالم،شماره 15.
کیانی پور،عمر.(1390). اثربخشی ومقایسه موسیقی درمانی وشناخت درمانی گروهی برکنترل خشم.دانشگاه علامه طباطبایی.
کیهانی،شریعت پناهی.(1386).بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران،مجله علوم پزشکی دانشگاه آزاد،شماره 2،تابستان1387.
کردی،عبدالرضا.(1380). هوش و زنی – موسیقیایی و کیفیت بخشی درآموزش ابتدایی. مجله رشد آموزش ابتدایی،شماره 33.
کهن صدق،صوفیا.(1376).آزمون سنجش مهارتهای پایه ریاضی در بدو ورود به دبستان. دانشگاه علامه طباطبایی.
گل صباحی،گلناز(1385).وضعیت آموزش موسیقی در مدارس ایران. فصلنامه هنر.
گلاور. جان ای – بروتینگ،راجراچ.(1993).روانشناسی تربیتی اصول و کاربرد آن،ترجمه علینقی فرازی،(1385). تهران : نشر دانشگاهی.
گانیه،آر. ام(1916).اصول طراحی آموزشی،ترجمه دولت آبادی(1374).تهران: نشردانا.
مارشال ریو،جان ما.(1998).انگیزش و هیجان،ترجمه یحیی سید محمدی.(1386).تهران :انتشارات رشد.
مارنات،گری گراث.(1995).راهنمای سنجش روانی،ترجمه حسن پاشا شریفی،محمدرضا نیکخو (1375). تهران : انتشارات رشد.
محسنی،نیک چهر.(1383).نظریه ها در روانشناسی رشد.تهران: انتشارات پردیس،جلد اول.
مفیدی،فرخنده.(1386). آموزش وپرورش پیش دبستان ودبستان. تهران: انتشارات پیام نور.
مفیدی،فرخنده.(1383). آشنایی باآموزش وپرورش پیش دبستان. فصلنامه تعلیم وتربیت،چاپ دهم.
مهربان،حسین.(1373).پرورش اجتماعی کودکان و نوجوانان. خلاصه مقالات پنجمین مجمع جایگاه تربیت.
میربها،کاویانی،پور ناصح.(1382).اثر موسیقی بر توانایی های هوشی خردسالان. تازه های علوم شناختی،شماره 3،مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی.
میل عاملی،اشرف.(1381).تأثیر موسیقی بر حالات هیجانی شنوندگان. سمینار سراسری موسیقی درمانی،دانشگاه علوم پزشکی ایران.
نصیری فر،حبیب ا... .(1372).مردان موسیقی سنتی و نوین ایران.تهران : انتشارات راد .
نوری آورزمانی،محمد.(1379).تأثیر فعالیت های موسیقیائی و ریتمک بر کاهش پرخاشگری در کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
نیت ل. گیج و دیویدسی. برلاینر.(1995).روانشناسی تربیتی،ترجمه حسین لطف آبادی (1373). مشهد: انتشارات حکیم فردوسی.
هافمن،کارل.(1997).روانشناسی عمومی،ترجمه هادی بحیرایی(1378).تهران: انتشارات ارسباران، جلد اول.
English resource
Bilhartz, T. D., Bruhn, R. A., & Olson, J. E.(2000). The effect of early music training on child cognitive development. Jurnal of Applied development psychology.
Collett . Mary jane Hetland .(1992). Music as the Basis for learning the Education Digest.
Garniner . Fox ., Knowles Jeferry ., costa Giomi .(2002). Music as the Basis For learning . the Education Digest.
Gage N. L ., Avide C. Berliner .(1998). Educational psychology by Boston : hoghton Nifflin1998 page 79.
Holg . Ersen . Sven . Erik . September(1997). Aimsand methods in danish preschool music education.
Jensen .Eric .(2000). Moving with the Brain in mind . Eductional leadership.
Mueller . Robert .(1984).The Biological foundations of music. A new york Academy of sciences conference.
Nilsson U., Unosson M., Rawal N.(2005). Stress reduction and analgesia in patients exposed to calming music postoperatively: a randomized controlled trial. Eur J Anaesthesiol ; 22:96-102. Olsho . L.W ., Schoon . C., Sakai . R . Turpin . R .(1982). Auditory frequency discrimination in infancy . Developmental psychology. 18.721-726.
Rauscher . F . H ., shaw . GL., Levine . LJ ., Wright.F.L., Dennis.W.R . 8 Newcoib .(2002). Music troning causes long- term enhancement of preschool children`s spatial – temparal reasoning Neurological Research.
Rauscher, F.H., Shaw. G.L., & ky, K.N. (1995). Listing to Mozart enhances spatial temporal reasoning: Towards a neurophysiological basis. Neuroscience Letters ;185, 44-47.
Rauscher, F.H., & Zupan, M.A. (2000).Classroom keyboard in struction improves kindergarten children's spatial temporal performance: A field experiment. Early Childhood ResearchQuarterly ; 15,215-228
Weinberger .,Norman M .(2002). The musinour minds. educational leadership.
Whitley E, Ball, J,.(2002). Statistics review 4: Sample size calculations. crit care