فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات
1-1- مقدمه. 3
1-2- بیان مساله. 4
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش... 7
1-4- اهداف پژوهش... 9
1-4-1- هدف کلی.. 9
1-4-2- اهداف جزیی.. 9
1-5- فرضیههای پژوهش... 9
1-6- تعریف مفهومیو عملیاتی متغیرها 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه. 13
2-2- پیشینه نظری متغیرهای پژوهش... 13
2-2-1- انگیزه پیشرفت... 13
2-2-2- انواع انگیزه پیشرفت... 14
2-3- نظریههای انگیزش پیشرفت... 16
2-3-1- نظریه تولمن.. 16
2-3-2- نظریه لوین.. 17
2-3-3- دیدگاه مک کللند. 18
2-3-4- نظریه دسی در زمینه انگیزش... 18
2-3-5- دیدگاه نیکولز. 19
2-3-6- الگوی هدفگرایی دویک در انگیزه پیشرفت در یادگیری.. 19
2-3-7- نظریه اندرو. 21
2-3-8- دیدگاه نظریه مثبت نگر. 22
2-4- پیشایندهای انگیزه پیشرفت... 23
2-4-1- پیامدهای انگیزه پیشرفت... 24
2-5- خلاقیت... 25
2-5-1- تعریف خلاقیت... 25
2-6- دیدگاههای کلی مربوط به خلاقیت... 27
2-6-1- دیدگاه غرب از خلاقیت... 27
2-6-2- دیدگاه شرق از خلاقیت... 27
2-6-3- نظریهها و مکاتب روانشناسی درباره خلاقیت... 28
2-6-4- نظریه روان تحلیلگری.. 28
2-6-5- نظریه روان تحلیل گری جدید. 28
2-6-6- ای. جی. اسکاکتل.. 29
2-6-7- وایت... 30
2-6-8- نظریه تداعیگرایی.. 30
2-6-9- نظریه رفتارگرایان. 31
2-6-10- نظریههای انسان گرا 31
2-6-11- نظریه گشتالت و شناخت گرایی.. 32
2-6-12- دیدگاه گیلفورد نسبت به خلاقیت... 33
2-6-13- کوشلر. 34
2-7- فرآیند خلاقیت... 35
2-7-1- مرحله آمادگی.. 35
2-7-2- مرحله نهفتگی (تکوین) 36
2-7-3- مرحله اشراق (بینش) 36
2-7-4- مرحله اثبات (مقابله) 36
2-8- ویژگیهای افراد خلاق.. 36
2-9- عوامل مؤثر بر خلاقیت... 37
2-9-1- عوامل خانوادگی مؤثر بر خلاقیت... 37
2-9-2- عوامل اجتماعی مؤثر بر خلاقیت... 37
2-9-3- موانع خلاقیت... 38
2-9-4- آموزش خلاقیت... 39
2-9-5- عملکرد تحصیلی.. 40
2-10- عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی.. 42
2-11- پیشینه تجربی مربوط به متغیرهای پژوهش حاضر. 44
2-11-1- پژوهشهای صورت گرفته در داخل و خارج کشور. 44
فصل سوم: طرح پژوهش
3-1- مقدمه. 46
3-2- طرح پژوهش... 46
3-3- جامعه آماری.. 46
3-4- نمونه و روش نمونه گیری.. 47
3-5- ابزارهای اندازه گیری پژوهش... 47
3-6- روشه ای تجزیه و تحلیل داده ها 49
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1- مقدمه. 51
4-2- ویژگیهای جمعیت شناختی نمونه پژوهش حاضر. 52
4-3- یافته های توصیفی.. 53
4-4- یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش... 55
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه. 60
5-2- بحث و نتیجه گیری.. 61
5-3- محدودیتهای پژوهش... 63
5-4- پیشنهادات پژوهش... 64
5-4-1- پیشنهادات نظری.. 64
5-4-2- پیشنهادات کاربردی.. 65
منابع و مآخذ. 66
چکیده انگلیسی.. 71
منبع:
منابع و مآخذ
منابع فارسی
استادی، علیرضا (1384). بررسی رابطه خلاقیت، انگیزه تحصیلی و مهارتهای شناختی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان داراب. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشگاه شهید چمران اهواز.
اسلاوین، رابرت (2006). روانشناسی تربیتی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1385). تهران: انتشارات روان.
برات وند، محمد (1376). بررسی رابطه ساده و چندمتغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
برومند نسب، مسعود (1381). بررسی رابطه نگرشها و شیوههای فرزندپروری با جایگاه مهار و رابطه جایگاه مهار با عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان دزفول. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
پیرخائفی، ع، معنوی پور، د و پاشاشریفی، ح (1386). مقایسه خلاقیت و هوش دانشجویان رشتههای مختلف تحصیلی. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی. 3(1): 42-29.
تمنایی فر، محمدرضا و گندمی، زینب (1390). رابطه انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. فصلنامه راهبردهای آموزش. 4(1): 29-15.
زهراکار، کیانوش (1386). بررسی رابطه مولفههای هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی. روانشناسی کاربردی، 2(5): 98-89.
حسینی، افضل السادات . ( 1378) . خلاقیت و رشد آن درسازمان ، فصلنامه تحول اداری ، دوره چهارم ، شماره17، 11-23.
خلیلی آذر، هایده (1386). مقایسه هوش هیجانی دانش آموزان تیزهوش و عادی و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. دانش و پژوهش در علوم تربیتی. 14(2): 124-127.
خسروانی، س و گیلانی، ب (1386). خلاقیت و سلامت روان. مجله روانشناسی و علوم تربیتی. 37 (2): 83-65.
عابدی، جمال (1372). خلاقیت و شیوههای نو در اندازه گیری آن. مجله ی پژوهشهای روان شناختی، 2(1و2): 17-31.
سیف ، علی اکبر (1386). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). ویرایش پنجم،تهران: انتشارات آگاه.
شکر کن، حسین و باقری، مسعود (1373). رابطه شیوه فرزند پروری با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان پسر دورۀ راهنمایی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران ، سال اول ، تابستان 1373 ، شماره اول، 79-66 .
شولتز، دوران و شولتز، سیدنی الن (1998). نظریههای شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی(1384)، تهران: نشر دوران.
ممبینی، رحم خدا. (1379). رابطه خلاقیت، خودشکوفایی و عزت نفس آموزگاران مرد با سلامت روانی و عملکرد شغلی آنان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه سوم تا پنجم دبستان شهرستان باغملک. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
میلانی فر، بهروز (1388). روان شناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات قومس.
ریو، مارشال (2005). انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سیدمحمدی، 1388، تهران: انتشارات ویرایش.
نظری، فرزانه (1390). بررسی رابطه بین سبکهای فرزندپروری والدین با خلاقیت دانش آموزان راهنمایی دختر در شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
منابع لاتین
Andrew, J., Elliot, A. J., Holly, A., & Mcgregor, M. C. (2001).An achievement goal frame work. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 501-519.
Bakar, K., &Tarmizi, A. (2010).Relationships between university students’ achievement motivation,attitude and academic performance in Malaysia.Journal of Proscenia Social and Behavioral Sciences, 2,4906-4910.
Brunstein, J. C. (2010). Implicit motives and explicit goals: The role of motivational congruence in emotional well-being. In O. C. Schultheiss& J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 347-374). New York, NY: Oxford University Press.
Bubulj, M., & simic, J. (2011). Connection between organizational culture anddevelopment of achievement motive of students of thefaculty of management, Journal of Educational Research and Reviews, 6 (6), 481-488.
Cho, S. (2010). The role of IQ in the use of cognitive strategies to learn information from a map, Learning and Individual Differences, 20 (6), 694-698.
Cohen, M., Fredrickson, B., Brown, S., & Conway, A. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association, 9, 361-368.
Corey, L., Satvinder, S., & Eduardo, J. (2010). Mental health promotion and protection change in level of positive mental health as a predictor of future risk of mental illness. American Public Health Association, 100, 2366-2371.
Cury, F., Elliot, A. J., Fonseca, D., & Moller, A. C. (2006).The social-cognitive model of achievement motivation and the 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 666-679.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1998).A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273.
Elfhag, K., & Moreyb, L. C., (2008). Personality traits and eating behavior in the obese: Poor self-control in emotional and external eating but personality assets in restrained eating. Journal of Eating Behaviors, 9, 285-293.
Fredrichson, B., Brown, S., Mikels, J., & Conway, A. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. American Psychological Association, 9, 361-368.
Freund, P. A., &Holling, H. (2011). Who wants to take an intelligence test? Personality and achievement motivation in the context of ability testing. Journal of Personality and Individual Differences, 50, 723-728.
Gage, N.L., & Berliner, D.C. (1992). Educational Psychology (3 rd and 5th ed) . Hopewell, N. J: Houghton Milflin.
Guilford, J. P. (1950). Creativity. American Psychologist, Vol 5, 443-448.
Hermans, H. J. (1970). A questionnaire measure of achievement motivation.Journal of Applied Psychology, 54, 4.353-363.
Job, V., & Brandstätter, V. (2009). Get a taste of your goals: Promoting motive–goal congruence through affect–focus goal fantasy. Journal of Personality, 77 (5), 1527-1560.
Kaplan, A., &Midgley, C. (2007). The effects of achievement goals: Does level of perceived academic competence make a difference? Contemporary Educational Psychology, 22, 415-435.
McClelland, D. C. (1961).The Achieving Socitty.Princeton., N. J: D Van Nostrand.
Miner, J. B. (1985).Senece completion measure in personnel research; the development and validation of the Miner sentence completion scale. In H. J. Barnardin& D. A Bowans (Eds) ,Personility assessment in organization (pp . 145-176). New York; Praeger.
Mommersteeg, M. C., Denollet, J., Kavelaars, A., Vermetten, E., &Heijnen, C. (2011).Type D Personality, Temperament, and Mental Health in Military Personnel Awaiting Deployment.International Journal of.Behavior andMedicine. 18, 131–138.
Nicholls, A., Atkinson, L., &Pepler, D. (2003). Mastery motivation in young children with Down’s syndrome: Relations with cognitive and adaptive competence. Journal of Intellectual Disability Research, 47, 121-133.
Pang, J. S. (2010). The achievement motive: A review of theory and assessment of Achievement, hope of success, and fear of failure. In O. C. Schulte's& J. C. Bronstein (Eds.), Implicit motives (pp. 30-70). New York, NY: Oxford University Press.
Pintrich, p., & R, Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: theory research and Applications. NJ. Prentice-Hall.Inc.
Pintrich, P. R., & Paul, R. (2006).A conceptual framework for assessing motivation and self-regulation learning in college students. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-405.
Rheinberg, F., &Engeser, S. (2010).Motive training and motivational competence. In O. C. Schultheiss& J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 510-548). New York, NY: Oxford University Press.
Robbins, P. B., (1993). Organization Behavior: Concepts Controversies& Application. 6th ed. Prentice Hall.
Roberts, M. A. (2007). Student's engagement in the early high school. dissertation submitted to the graduate faculty of NorthCarolina State University, in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
Seife A. (2008). The psychology culture. Tehran: Psychology Ventilation and Instruction Publication.
Seligman, M., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychology, 55, 5-14.
Seligman, M., Tracy, A., & Steen, E. (2005).Positive psychology progress (empirical validation of intervention).Retrieved From: www.Penn.com.
Simonton, D. K. (2003). Creativity. In R, Fernandez-Ballesteros (Ed), Encyclopedia of Psychological Assessment, vol 1 (PP- 27-280). Thousand Oaks Ca: Sage publication.
Thrash, T. M., Cassidy, S. E., Maruskin, L. A., & Elliot, A. J. (2010). Factors that influence the relation between implicit and explicit motives: A general implicit-explicit congruence framework. In O. C. Schultheiss& J. C. Brunstein (Eds.), Implicit motives (pp. 308-346). New York, NY: Oxford University Press.
Vilder, B. (1989). Implication of the current theory of achievement motivation.Psychology in school.
Weiner, B.,&Kukla, A. (1980).An attribution analysis of achievement motivation. Journal of Personality and social Psychology. 22, 1-20.
Wimer, D., & Levant, R. F.(2011).The Relation of Masculinity and Help-Seeking Style with the Academic Help-Seeking Behavior of College Men.The Journal of Men's Studies,14, 256-274.
Ziegler, M., Schmukle, S., Egloff, B., &Bühner, M. (2010).Investigating measures ofachievement motivation(s).Journal of Individual Differences, 31 (1), 15-21.