فهرست:
فهرست مطالب
عنوان................................................................................................................................ صفحه
چکیده 1
فصل اوّل:کلیّات پژوهش
مقدمه. 3
بیان مساله. 7
اهمیت و ضرورت تحقیق.. 9
هدف پژوهش... 11
فرضیه های پژوهش... 11
متغیرهای پژوهش... 11
تعاریف مفهومی.. 11
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مبانی نظری.. 15
حافظه. 15
حافظه حسی.. 18
ادراک.. 22
مفهوم مسیر ادراکی.. 22
مفهوم نظام های نمیه مختار. 23
انباشت نظامهای حسی.. 25
از پیام های حسی تا ادراک.. 26
ادراک کل و جزء. 27
ادراک بینایی.. 28
ادراک شنودی.. 28
حرکت... 29
رشد حرکتی.. 30
فعالیت ادراکی – حرکتی.. 33
تئوری های ادراکی - حرکتی.. 34
تئوری گتمن : ویژه موتور (دید حرکتی) 35
مدل دید حرکتی.. 35
نقد و ارزیابی تئوری گتمن.. 38
تئوری ادراکی حرکتی کپهارت... 39
رشد الگوهای حرکتی.. 40
تئوری حرکت آفرینی (موویژنی) 41
نظریه حرکت آفرینی.. 42
تئوری تشکل نظام عصبی «دُمن و دلاکتو» 44
ارزیابی و نقد تئوری تشکل نظام عصبی.. 46
رابطه ادراک و حرکت و نقش این ارتباط در یادگیری.. 46
عقب ماندگی ذهنی.. 49
پیشینه تحقیق.. 50
تحقیقات خارجی.. 50
تحقیقات داخل کشور. 52
فصل سوم:روش پژوهش
روش پژوهش... 55
جامعه آماری.. 55
نمونه و روش نمونه گیری.. 55
ابزار پژوهش... 55
مقیاس فراستیک... 55
روش جمع آوری اطلاعات... 60
روش تجزیه و تحلیل داده ها 60
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
الف)توصیف داده ها 63
ب) تحلیل داده ها 65
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
بحث و بررسی یافته های تحقیق.. 70
بحث و تحلیل نتایج.. 72
محدودیت ها 75
پیشنهادات... 75
پیشنهادات پژوهشی.. 75
پیشنهادات کاربردی.. 76
منابع فارسی.. 77
منبع:
منابع فارسی:
اسدالهی، قربانعلی. (1372). بررسی نارسانویسی در دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی مدارس شهر اصفهان. مجله پژوهش در علوم پزشکی، شماره 1، مهر و آبان 72، ص 15-10.
بیچ جان، آر؛ هاردینگ، لئونورا (1380). سنجش و اندازه گیری در روانشناسی اعصاب. ترجمه محمود دژکام و سعید ملیحی الذاکرینی. تهران: ارجمند.
افروز،غلامعلی(1387)."مقدمه ای بر روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی". تهران، انتشارات دانشگاه تهران
انجمن عقبماندگی ذهنی آمریکا (1380) . عقبماندگی ذهنی: تعریف، طبقهبندی ونظامهای حمایتی، ترجمه احمد به پژوه و غباری بناب، تهران، دانشگاه تهران.
بارون، رابرت(2005)، روان شناسی اجتماعی،ترجمه دکتر یوسف کریمی(1389)، تهران، نشر روان
بیابانگرد، اسماعیل.(1371)." عوامل موثر در رشد جسمانی و ذهنی کودکان". مجله پیوند(شماره 150-151) تهران، فروردین و اردیبهشت.
پاشازاده ، زهرا (1378)برسی مقایسه ای مهارتهای حرکتی و عملکرد عصبی عضلانی کودکان ADHD و عادی 10-7 ساله شهر تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی
پیاژه، ژان . (1371) . تربیت به کجا ره میسپارد؟ ترجمه : م، منصور، پ. دادستان. تهران: دانشگاه تهران.
حجازی، الهه (1382)،روش های تحقیق در علوم رفتاری، انتشارات آگاه
دادستان، پریرخ.(1370)." روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی"، چاپ اول، انتشارات دریا.
دادستان؛ پریرخ. (1379 ). اختلالهای زبان: روشهای تشخیص وبازپروری (روانشناسی مرضی و تحولی ) تهران : سمت.
دلاکاتو، کارل. (1369). پیشگیری و درمان مشکلات خواندن، شیوه عصبی – روانی، ترجمه نیمتاج زرین قلم. تهران: ما.
رحمانی نیا، فرهاد.(1382)." مبانی و کارکرد یادگیری حرکتی"، انتشارات بامداد، چاپ اول ، زمستان.
رهبانفرد، حسن.(1377)." تاثیر برنامه حرکتی ویژه بر توانایی های ادارکی- حرکتی دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر 13-10 ساله شهر تهران(دبستان استثنایی شادی)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت الله. (1381)." نارسایی های ویژه در یادگیری چگونگی تشخیص و روش های بازپروری". انتشارات مکیال.
شهبازی،مهدی.(1382). "رابطه بین توانمندی های ادارکی- حرکتی و تحول ذهنی دانش آموزان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
شهبازی،مهدی.(1382). "رابطه بین توانمندی های ادارکی- حرکتی و تحول ذهنی دانش آموزان"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
علیزاده، حمید. (1385)." رابطه کارکردهای اجرایی عصبی شناختی، اختلال های رشدی"، تازه های علوم شناختی، سال 8، شماره 4، 1385،57-70.
فایقی ، نورالدین ، 1384 ، بررسی و مقایسه مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اختلال ADHD و کودکان عادی 9 - 6 ساله شهر میانه . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی
فلاح چای، حمید رضا.(1373) بررسی اختلال خواندن و نوشتن در بین دانش آموزان ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.
کاتلین ام. هی وود. (1378)." رشد و تکامل حرکتی در طول عمر". ترجمه مهدی نمازی زاده، محمد علی اصلانخانی، انتشارات سمت، چاپ دوم.
کاپلان، هارولدو سادوک، بنیامین. (1379). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت اله پورافکاری. تبریز: شهر آب.
کرک، ساموئل.و چالفانت ، جیمز. (1377). اختلالات یادگیری تحولی و تحصیلی، ترجمه سیمین رونقی، زینب خانجانی و مهین وثوقی، تهران: انتشارات آموزش و پرورش استثنایی.
گنجی، حمزه (1376). بهداشت روانی، چاپ اول، تهران: انتشارات ارسباران.
مارنات، گری. (1373). راهنمای سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمد رضا نیکخو. تهران: رشد
میلانی فر، بهروز. (1378). روانشناسی کودکان ونوجوانان استثنایی. تهران: قومس.
میر هاشمی ، مالک. (1371). هنجاریابی آزمون تصاویر در هم آندره ری در دانش آموزان 15-7 سال و بزرگسال شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.
نادری، ع؛ سیف نراقی، م. (1374)." روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی". انتشارات بدر.
ورنر، رینی.(1380)." رشد و تقویت مهارت های ادراکی- حرکتی در کودکان"، ترجمه علی حسین سازمند و سید مهدی طباطبائی، چاپ دوم.
وی، گریگوری پاینه و لاری دی . ایساکس.(1386)." رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر"، ترجمه حسن خلجی ، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.
یاریاری، فریدون. (1377). طرح و اجرای یک برنامه آموزشی جهت توان بخشی نارساخوانی رشدی دانش آموزان 12-8 سال، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس.
منابع انگلیسی
.Amanda Bowens Iain smith,(1999). “ Childhood Dyspraxia”, Some Issues for the NHS, University of Leeds.
.Ameratunga, D., Johnston, L., & Burns,Y.(2004). “Goaldirected upper limb movements by children with and Without DCD : A window into percepto-motor dysfunction”? Physiotherapy Research Internationa ,9,PP:1-12.
.Barkly, R,A.(1997a). “ ADHD and the nature of self-control” . New York: Guilford.
.Henderson, S,E,& Sugden , D.A.(1992). “ The movement assessment battery for children” . San Antonio, TX :The psychological corporation.
.marina M. Schoemaker & et al. (1999). “perceptual problem in children with a developmental coordination disorder”. Human Movement Science,20,PP:111-113.
.Maruff,W,F. Wilson ,P., Trebilock, M.& Currie.J.(1999). “Abnormalities of imaged motor sequence in children with developmental coordination disorder”, Neuropsychologia, 37,PP:1317-24.
.Pinel,J.(1993). “Biosychology” (2th ed.)MA, Allyn & Bacon.
.Smith M.M.,Anderson H.I.(2000). “ Coping with clumsiness in the school playground : Social & physical play in children with coordination impairments”. British Journal of Developmental Psychology ,Vol.18,No 3,PP:389-413.
V.Hatzitaki & et al. (2002). “Perceptual – Motor Contribution to state & Dynamic Balance Control in children”, Journal of Motor Behavior . Vol.34,No.2,PP:161-170.
Wilson,P.H.Maruff,P.,Butson , M., Williams, J., Lum ,J.,& Thomas, P.R. (2004). “Internal representation of movement in children with developmental coordination disorder: A mental rotation task”. Developmental Medicine and Child Neurology,46,PP:754-759.
Gallahue, D.L.,& Ozmun, J.C.(1998). “understanding motor development : Infants, Children , adolescents, adults”. 4th ed. Madison, WI: Brown & Benchmark.
Barrett, Thomas C . "Visual Discrimination Takes as predictors of First -Grade reading Achievement " Reading Teacher 18(January 1965 ) : 276-282.
Beery, Keith E., and Norman Bukenica . Developmental Test of visual-motor Integration . Chicago : Follett publishers, 1967.
Belmont, I., H. G. Birch, and E. Karp. " The disordering of Intersensory and intrasensory integration by brain damage," Journal of nervous and mental Diseases 141 (1965): 410-418
Bender, Lauretta. Visual-motor Gestalt test and Its Clindcaal Use . research Monograph no. 3. New York : American Orthopsychiatric Association , 1983.
Benton, A. L. The Revised Benton visual Retention test . New work: psychological Corporation, 1963.
Birch, Herbert G., and A. Lefford . " intersensory Development in children," Monograph of the Society for Research in Child Development 28 ( 1963 ) whole no . 89 .
Birch, Herbert G., and Lillian Belmont. "Auditory-visual integration in normal and retarded Readers," American Journal of Orthopsychiatry 34 ( 1964 ) : 851-861.
Buktenica, Norman. Visual learning. San Rafael, Calif.: Dimensions publishing Company, 1968.
Bush, Wilma Jo, and Marion T. Giles. Aids to Psycholinguistic Teaching. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969.
Carroll, John B. "psycholinguistics in the study of Mental Retardation," pp. 38-53 in Schiefelbush, Copeland, and Smith ( eds. ) Language and Mental Retardation . New York : Holt, Rinehart, and Winston, 1967.
Chalfant, James C., and Margaret A. Scheffellin. Central Processing Dysfunction in children : A Review of Research . NINDS Monograph no. 9. Bethesda, Md. :U.S. Dept. of Health, Education, and Welfare, 1969
Charcot, J. M. "new lectures, 1886," in s. freud ( ed.) , on aphasia. New york: international universities press, 1953.
Cruickshank, william A., et al. a teaching method for brain injured and hyperactive children. Syracuse: Syracuse university press, 1961 .
Dehirsch, Katrina, et al . predicting reading failure . new york : harper & row, 1966. Durrell. Donald . improving reading instruction. New york : harcourt, brace& world, 1956.
Dykstra, robert. "Auditory discrimination abilies and beginning reading achivement ," reading research quality vol . l, no. 1 ( spring 1966 ) : 5-34
Education, ruth . helping children with reading disability . chicago : developmental learning materials 1968 .
Eisenberg, Leon . " psychiatric implications of brain damage in children " psychiatric quarterly 31 ( 1957 ) : 72-92
Fernand, grace. Remedial techniques in basic school subjects . new york : mc graw-hill 1943
Flower, richard m. " Auditory disorders and reading disorders " in flower, gofman, and lawson ( eds. ) reading disorders philadelphia : F . A . Davis 1965 .
Frosting, marianne, et al . the marianne frosting developmental test of visual perception . palo alto, calif.: consulting psychologist press, 1964 .
Frosting, marianne. " corrective reading in the classroom " reading teacher 18 ( april 1965 ) 573-580.
Gelman, R (2000). “Domain specificity and variability in cognitive development”,71,PP:854-856.
Geuze, R.H.(2003). “Static balance and developmental coordination disorder”. Human Movement Science,22,PP: 527-548.
Geuze, R.H.(2005). “ Postural control in children with developmental coordination disorder”. Neural Plasticity ,12,PP:183-190.
Gillingham, a., and stillman. Remedial training for children with specific disability in reading . spelling and penmanship, 7th ex . cambridge m mass educators publishing service, 1966 .
Goins, jean t . visual perceptual abilities and early reading programs . supplementary educational monographs no 87 chicago : university of chicago press, 1958.
Graham. F,. akd B kendall . memory - for - Designs test . missoula, mont.: psychological test specialists 1960.
Hasterok, gerald memory . shk rafael, calif.: dimensions publishing co ., in press .
Hochberg julian . perception . englewood cliffs, n.j. : prentice hall, 1964.
Johnson doris and h . mykelbust . learning disabilities : educational principles and practices. New york: grune & stratton 1967.
Ketchum, E. G. " neurological and/or emotional factors in reading disability m " pp. 521-526 in j Figural (ed.), vistas in reading . newark, del.: international reading association, 1967.
Kimmell, geraldine m., and jack wahl . the stap ( screening test for auditory perception ).san rafael, calif.: Academic therapy publications, 1969.
Kirk, samuel, james mcCarthy. And winifred kirk. Illinois test of psycholinguistic abilities rev. Ed. Urbana, ill.: university of illinois press, 1968.
Kopitz elizabeth . Bender-gestalt test for young children . new york: grune & stratton 1964.
Kuiper, D.,& et al.( 1999). “Differences in movement versatility between children with & without movement difficulties”: a pilotstudy.
Luria. A. L. human brain and psychological process . new york: harper & row, 1966.
Magill. R.A. (1979). “ Correlation among perceptual and motor ability self consent and reading achievement and reading achievement and reading achievement inearly elementary grade”, perceptual and motor skills. 3:PP:27-320.
Magoun m H. W. "commentary," pp 199-201 in F. darely and c. millikan ( eds.), brain mechanisms underlying speech and language . new york: grune & straton. 1967
McCarthy, jeanne M. speech delivered for the council on understanding learning disabilities, april 1968, deerfield illinois .
Messing. eleanor S. "auditory perception: what is it ? " in john l. Arena (ed.), successful programming: many points of view . fifth annual Conference proceedings, association of children with learning disabilities . sak rafael, calif.: academic therapy publications, 1969.pp.439-452.
Meyers, patricia, and donald hammill. Methods for learning disorders. New york: john wiley, 1969
Money, Jorge "the laws of constancy and learning to read," pp. 80-97 in international approach to learning disabilities of children and youth, ACLD Conference.
Moneym j., D. Alexander. And H. t. Walker, Jr. a standardized road map test of directionsense. Baltimore: John hopkines press, 1965.
Mykelbust, helmer. " learning disorders : psychoneurological disturbances in childhood, "Rehabilitation literature 25 ( december 1964 ): 354-360.
Nash, ralph J., and judith Pfeffer. A guide to a special class program for children with learning disabilities . chicago: chicago association for children with learning disabilities(Box 4451 , chicago, Ill.60680),1967.
Overton, W,F. (1998). “developmental psychology: Philosophy, concepts, and methodology”. In W.Damon (Ed). Handbook of child psychology,Vol.l,PP:lov-188).NY :Wiley, Reynolds.
Paraskevopoulos, fohn N., and samuela. Kirk . the development and psychometric characteristics of the evised Illinois test of psycholinguistic abilities . urbana, Ill.: university of illinois press, 1969 .
Payne,V.G and Issacs, L.D.(2002). “Human motor development”,5th ed. Boston: Mc Graw. Hill.
Piaget, J. on the development of memory and identity. Barre , mass.: clark university press,1968.
Roswell, Florence, and Jeanne Chall. Roswell-Chall Auditory Blending Test. New York: Essay press, 1963.
Russell, David, and E. Russell. Listening Aids Through the Grade. New York: bureau of publications, teachers college, Columbia university, 1959.
Strauss, Alfred, and laura lehtinen. Psychopathology and Education of the Brain-injured Child. New York: Grune & Stratton ,1947.
Sutphin, Florence A. A Perceptual testing and training hand book for first-grade teachers. winter haven. Fla.: winter haven lyones research foundations,1964.
Tulsa, okla.: association of children with learning disabilities, 1966.
Valett. Robert E. The Remediation of Learning Disabilities . Palo alto, Calif.: Fearon publishers, 1967.
Van Witsen, betty. Perceptual Training Activities Handbook. New York: teachers college press, Columbia university, 1967.
Vergason, glenn A. "Facilitation of Money in the Retardate." Exceptional children 34 ( April 1968 ): 589-594.
Wechsler, David. Wechsler Intelligence Scale for Children . New York: psychological corporation, 1949.
Wepman, Joseph. " the modality concept," pp. 1-6 in Helen K. smith (ed.), Perception and Reading. Newark , del.: international reading association , 1968.
Wiseman, D. E. " A classroom procedure for identifying and remediating language problems , " Mental retardation 3 ( 1965): 20-24.
Young, Milton A. Teaching Children with Special Learning Needs. New York: john day co., 1967.
Zigmond, Naomi. Auditory learning. San Rafael, Calif.: Dimensions publishing co., 1968