فهرست:
فهرست مطالب
عنوان از صفحه ی تا صفحه ی
فصل اول:کلیات پژوهش
مقدمه ........................................................................................ 2 تا 6
بیان مسأله .................................................................................. 7 تا 11
اهمیت پژوهش و انگیزه انتخاب آن............................................. 11 تا 14
هدف های پژوهش..................................................................... 15 تا 15
فرضیه های پژوهش..................................................................... 15 تا 16
تعریف های مفهومی و عملیاتی متغیرها و کلمه های کلیدی.......... 16 تا 21
فصل دوم: پیشینه و ادبیات پژوهش
2-1 تاریخچه خوش بینی(متغیر ملاک) .............................................. 23 تا 27
2-2 دیدگاه های مرتبط با خوش بینی ................................................ 27 تا 35
2-3 پایه های عصب-زیست خوش بینی............................................... 35 تا 37
2-4 تاریخچه شخصیت (متغیر پیش بین) ............................................... 38 تا 45
2-5 دیدگاه های مرتبط با شخصیت ....................................................... 45 تا 66
2-6 اساس زیست شناختی برای نیرومندی های مرتبط با شخصیت ........... 66 تا 68
2-7 تاریخچه دلبستگی(متغیر پیش بین) .......... ....................................... 69 تا 70
2-8 مفاهیم اساسی در نظریه دلبستگی ................................................ 70 تا 76
2-9 ویژگی های سبک های دلبستگی در کودکان و بزرگسالان.......... 76 تا 79
2-10 مراحل دلبستگی ........................................................................ 80 تا 81
2-11 عواقب دلبستگی ضعیف .............................................................. 82 تا 83
2-12 نظریه های مرتبط با دلبستگی....................................................... 83 تا 88
2-13 . پژوهش های انجام شده پیرامون متغیرهای پژوهش....................... 88 تا 93
فصل سوم: روش شناسی
3-1 روش تحقیق ............................................................................... 95 تا 95
3-2 جامعه ی آماری و نمونه و روش نمونه گیری............................... 96 تا 96
3-3 ابزارهای پژوهش .......................................................................... 96 تا 103
3-4 روش گردآوری اطلاعات ........................................................... 103 تا 103
3-5 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات .................................................... 103 تا 104
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش
4-1 مقدمه ...................................................................................... 106 تا 106
4-2 اطلاعات توصیفی نمونه آماری.................................................. 106 تا 112
4-3 تحلیل استنباطی فرضیه های پژوهش.......................................... 112 تا 123
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 مقدمه ..................................................................................... 125 تا 128
5-2 بحث ونتیجه گیری.............................................................. 129 تا 138
5-3 محدودیت پژوهش ................................................................ 139 تا 139
5 -3 پیشنهادهای پژوهش .............................................................. 140 تا 141
منبع:
آقایی، اصغر؛ رئسی دهکردی، راضیه؛ و آتش پور، حمید. (1385). رابطه ی خوش بینی و بدبینی با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان. مجله ی دانش و پژوهش در روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). شماره ی 33، پاییز 1386، صص130- 117.
برک، لورا. (1389). روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی). (چاپ هفدهم). تهران: انتشارات ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007).
جانسون، سوزان ام؛ ویفن، والری ای. (1388). فرایندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. (چاپ اول). ترجمه ی فاطمه بهرامی، عذری اعتمادی، سعید بطلانی، روناک عشقی، مهناز جوکار، محمد مسعود یاریان، ناصر یوسفی، شیوا رضوان، پریسا نیلفروشان، علی نویدیان، اعظم صالحی. تهران: انتشارات دانژه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).
حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا؛ فیروزآبادی، علی. (1385). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنامه اصول بهداشت و روانی، شماره8 . (30 و 2)، صص 66- 57.
حیدری، علیرضا؛ احتشام زاده، پروین؛ و حلاجانی، فاطمه. (1389). رابطه ی تنظیم هیجانی، فراشناخت و خوش بینی با اضطراب امتحان دانشجویان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. (چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
خوشابی، کتایون؛ ابوحمزه، الهام. (1386). جان بالبی نظریه ی دلبستگی.چاپ اول. تهران: انتشارات دانژه.
روشن، رسول. (1385). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو. مجله دانشور، سال سیزده. شماره 16.
سلیگمن، ای. پی. ایویچ، کارن. کاکس، لیزاجی. گیلهام، جین. (1390). کودکان در برابر افسردگی. (چاپ سوم). ترجمه ی فروزنده و داورپناه. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1996).
شاملو. (1390). مکاتب شخصیت، تهران: انتشارات رشد.
قربانی، زهره. گلزاری، محمود. (1387). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سطح خوش بینی والدین با میزان خوش بینی فرزندان آن ها. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه شهید علامه طباطبایی.
کاپلان، پاول اس. (1390). روان شناسی رشد(سفر پرماجرای کودک). (چاپ پنجم). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2000).
گروسی فرشی، میرتقی. (1380). رویکردهای نوین و ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: انتشارات دانیال.
مای لی، ر؛ روبرتو، ب. (1387) ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت. (چاپ پنجم). ترجمه محمود منصور. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).
محسنی، نیک چهره. (1390). نظریه در روان شناسی رشد. (شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف). (چاپ دوم). تهران: انتشارات جاجرمی.
- معدنی پور، کبری؛ حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ ثنایی ذاکر، باقر.(1390). رابطه سبک های دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان 9-12 ساله شهر کرج. مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، دوره اول، شماره 1 ، بهار 1390،صص118-127.
مگیار- موئی، جینا. ال. (1391). فنون روان شناسی مثبت گرا.( چاپ اول). ترجمه ی سده. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2009).
موسوی نسب، سید محمد حسین؛ تقوی، سید محمد رضا (1384). خوش بینی- بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیش بینی سازگاری روان شناختی در نوجوانان. مجله ی روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران. سال دوازدهم. شماره 4 (پیاپی47) سال دوازدهم، زمستان 1385، صص 389-380.
میرزاپور، اسلام. (1389). بررسی رابطه میان سطح خوش بینی و ویژگی های شخصیتی والدین با سطح خوش بینی فرزندان نوجوان آن ها در مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده).دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.
نظری چگینی، علیرضا؛ بهروزی، ناصر؛ شیخ شبانی هاشمی، سید اسماعیل؛ و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1391). رابطه ی سبک های دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوش بینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان. مجله ی دست آوردهای روان شناختی (علوم تربیتی و روان شناسی). دانشگاه شهید چمران اهواز، پاییز و زمستان 1391. دوره چهارم، سال 19-3 شماره 2، صص 100- 81.
نریمانی، محمد. محسنی، دهقان، حمیدرضا، غلامزاده، حانیه، صفاری نیا، مجید (1391). مقایسه چنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجله ی روان شناسی مدرسه. دوره ی دوم. شماره 3، صص 180- 164.
نوری، نجیب الله.(1387). بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی. فصلنامه روان شناسی در تعامل با دین، شماره دوم، سال اول، تابستان 1387.
یانگ، جفری؛ کلسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (1391). طرحواره درمانی راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی. (چاپ چهارم). ترجمه ی حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).
- Boo, J.N. (2010). The relationship between adult attachment and depression as mediated by social Support, Self- esteem, and Optimism. Dissertation in Counseling Psychology: Clinical Psychology, Ball State University.
- Bowlby , J .(1989). A secure base. New York: Basic Books.
- Carver,C.S. (2005). Optimism. Available at: http:// www.docps.ncbi.nlm.nih.gov/brp/constracts/dispositional- optimism.pdf.
- Christian ,J.D., Brawder, S.A., Bandorant ,B.(2003). Optimism and relations to personality Demensions. Available at: http://www.lyon.edu/webdata/christian.
- Costa, P., & Mc Crae, R.(1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) Professional Manual. Odessa. FL: Psychological Assessment Resources.
- Fredrickson, B.L.(2003). The value of positive emotions Amsci.91: 330-335.
- Haneinonen, k.(2004). Under pinning of dispositional optimism and pessimism and associated constructs. Unpublished Academic desertation, Helsinki University, Finland. Available at: http://www.ethesis.h
- Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S.F.(2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Difference, 48, 658-663.
- Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and information personality and soual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of Personality and social Psychology, 72, 1217-1230.
- Mikulincer, M. (1995).Attachment style and the mental representation of self. Journal of Personality Assessment, 69,1203-1215.
- Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist 55: 44 – 55.
- Shaver, P.R., & Mikulincer, M.(2002). Attachment- related psychodynamics. Attachment and Human Development, 4, 133-161.
- Scheier , M., Carver ,C .(1985). Optimism , coping and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology 4: 219- 47.
- Scheier , M., Carver ,C.,& Bridges, M.(2000). Optimism, Pessimism and Psychological well-being. In E .chang (ed). Optimism and Pessimism: Theory, Research and Practice. Washington, DC: American Psychological Association.
- Snyder, C, R. & Lopez, S.J.(2002). Hand Book of positive psychology London, Oxford University.
- Strassle, C.G., Mc kee, E.A.,& Plant, D. D. (1999). Optimism a indicator of psychological health: Using Psychological assessment wisely. Journal of Personality Assessment, 72(2), 190-199.
-Taylor, s. (1989).Positive Illusions: Creative Self-Deception and the Healthy Mind. New York: Basic Books.
- Thompson. (1999). Early attachment and later development. Inj. Cassidy and P. Shaver (eds). Hand book of Attachment (PP. 265-86). New York: Guilford.
- Wei, M., Shaffer, P.A. Young, Sh. K., & Zakalik, R.A.(2005). Adult attachment, shame, depression, and Ionliness: The mediation role of basic psychological needs satisfaction. Journal of Counseling
-Yalcin.(2011). Social Support and Optimism as predictors of life satisfaction of college students. IntJ. Adv Counselling, 33, 79-87.