پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی

word 311 KB 30282 154
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۷۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: روانشناسی تربیتی

    چکیده:

    مقدمه: هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه بین ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی بود.

    روش: پژوهش حاضر مطالعه ی توصیفی از نوع همبستگی بود. تعداد 302 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرگز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. .جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های خوش بینی کارور و شی یر؛ ویژگی های شخصیتی کاستا و مک کری؛ سبک دلبستگی هازان و شاور استفاده شد . از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره جهت بررسی رابطه و میزان پیش بینی پذیری متغیرها استفاده شد.

    یافته ها: بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی و سازش پذیری، با خوش بینی در بین دانشجویان رابطه مثبت و همسو وجود دارد. بین روان آزرده خویی و پذیرا بودن نسبت به تجربه و سبک دلبستگی دوسوگرا با خوش بینی در بین دانشجویان رابطه منفی و معکوس وجود دارد.ویژگی های شخصیت وسبک های دلبستگی قادر به پیش بینی  خوش بینی دانشجویان بودند.

    نتیجه گیری:  ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی در میزان خوش بینی دانشجویان نقش مهمی دارند.

    کلید واژه ها: خوش بینی، برون گرایی ، روان رنجوری، سازش پذیری، پذیرا بودن نسبت به تجربه، وظیفه شناسی، ایمن، سبک دلبستگی اجتنابی، سبک دلبستگی دوسوگرا

    مقدمه

    روان شناسی مثبت نگر به دنبال آن است که تصویری از زندگی خوب را به روشنایی بیان کند (البته از لحاظ روان شناختی) و برای این که مشخص کند چه چیزی زندگی را برای زیستن با ارزش می کند، از روش های روان شناسی استفاده می کند. هدف این است که نشان داده شود چه اعمالی به تجربیات بهورزی و رفاه، به پرورش افکار مثبت نگری که خوش بین و انعطاف پذیر هستند، و به آفریدن موسسات و انجمن های شکوفا کننده می انجامد. بنابراین موضوع اصلی روان شناسی مثبت نگر، تحقیق کردن درباره ی این گونه تجربیات ذهنی مثبت است؛ بهورزی، خشنودی، رضایت خاطر، لذت، امید، خوش بینی روانی، شایستگی، عشق، عشق به کار، جرات، پشتکار، خودمختاری، مهارت میان فردی، استعداد، خلاقیت، ابتکار، دوراندیشی، خرد، مسئولیت میان فردی، نوع دوستی، وجدان کاری و پرورش دیگران (ریو[1]، 2005، ترجمه ی سیدمحمدی، 1391).

              روان شناسی مثبت نگر به سلامت روانی افراد و کیفیت زندگی آن ها توجه می کند (سلیگمن[2] و میهالی[3]، 2000). و این که قوت ها به اندازه ی ضعف ها اهمیت دارند،                 انعطاف پذیری به اندازه ی آسیب پذیری اهمیت دارد (اسنایدر[4] و لوپز[5]، 2002). این که افراد بتوانند توانمندی های خود را پرورش دهند دو نتیجه به بار می آورد:1- پرورش دادن رشد شخصی و سلامتی و 2- پیشگیری از بیماری هایی مثل افسردگی که می تواند در شخصیت  ریشه دار شود.

    خوش بینی به معنای نگاه کردن به جنبه ی روشن امور حتی در شرایط مصیبت بار است (کار[6]، 2004، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، 1385). به نظر تایگر[7] (1979)، خوش بینی، جزء ذاتی انسان و یک نوع ویژگی متمایز کننده و سازگارانه قلمداد می کند. تحقیقات تایلر[8] (1989) نیز نشان می دهد که مردم، به ویژه افراد سالم به گونه ای سوگیرانه خود را خوش بینانه می بینند. خوش بینی از مثبت نگری نسبت خود به وجود می آید و می توان آن را به صورت نگرش مثبت یا خوش خلقی در نظر گرفت که با آن چه فرد انتظار دارد در آینده نزدیک یا دور پدیدار شود، ارتباط دارد (پیترسون[9]، 2000). علم ثابت کرده است که خوش بین موهبتی است سترگ چه به عنوان خصیصه ای فرهنگی که کل نظام را در برمی گیرد. نگرش انتظار مثبت به ما انرژی می دهد و استعدادهای پنهان ما را فرا می خواند این نگرش آگاهی های ما را افزایش می دهد.خوش بینی پرتوی قوی از روشنایی را با دور گوشه های تاریک زندگی مان می اندازد و امکانات بالقوه ای را که در تاریکی پنهان شده اند آشکار می سازد. فرد خوش بین، حوادث را از زاویه دید امید تفسیر می کند، مزیت های آن را کشف کرده و راه حل های اخلاقی را می یابد که انسان های بدبین متوجه آن ها نمی شوند (پریچت[10]، 2003، ترجمه ی عنقایی، 1384).

              سلیگمن (1998) خوش بینی را به عنوان یک سبک تبیین[11] مفهوم بندی کرده است. برطبق این دیدگاه، افراد خوش بین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن آن ها به عوامل بیرونی، گذرا و خاص مانند اوضاع و احوال تعیین می کنند. برعکس افراد بدبین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آن ها به عوامل درونی ثایت و کلی مثل شکست شخصی تعیین می کنند (کار، 2004، ترجمه ی پاشا شریفی و نجفی زند، 1385).

              شی یر[12] و کارور[13] (1985) خوش بینی را به عنوان یک صفت روان شناسی مثبت شخصیت گسترده که مشخصه ی آن انتظارات خوش بینانه کلی است مفهوم بندی کرده است.تحقیقات مختلف نشان داده است که عملکرد افراد بدبین در سه جنبه از عملکرد افراد خوش بین ضعیف تر است:

    آن ها به مراتب بیشتر دچار افسردگی می شوند.

    آن ها در مدرسه، در شغل، و در زمینه ی ورزش به میزان کمتری از آن چه استعدادهای    آن ها انتظار می رود، پیشرفت می کنند.

    سلامت جسمانی آن ها در مقایسه با افراد خوش بین ضعیف تر است (سلیگمن، 2006، ترجمه ی داور پناه و محمدی، 1391).

    از جمله سازه هایی که با میزان خوش بینی افراد ارتباط دارد ویژگی های شخصیت است . این دیدگاه که شخصیت و رفتار انسان، از مجموعه ای از صفات[14] تشکیل شده است و این که صفات در مرکز شخصیت افراد قرار دارد از قدیم وجود داشته است و نظریه پردازان در زمان معاصر در طی سالیان دراز چند رویکرد بسیار متفاوت برای تعیین این امر که کدام صفات مهم هستند و کدام مهم نیستند اتخاذ کرده اند.مک کری[15] و کاستا[16] مدل پنج عاملی شخصیت را که بر بینش های آیزنک و کتل و دیگران متکی است بنا کردند (مک کری، 2000). به طوری که این پنج عامل ایشان، چارچوب کاملی به دست می دهد که می توانیم مفاهیم صفات آیزنک و کتل را با هم ترکیب و درک کنیم (پروین[17] و جان[18]، 2001، ترجمه ی جوادی و کدیور، 1392).این پنج عامل عبارتد از: 1- روان رنجور خویی[19] 2- برون گرایی[20] 3- گشودگی[21] 4- خوشایندی[22] (توافق پذیری) 5- وظیفه شناسی[23] (با وجدان بودن).

     

    از دیگر سازه هایی که انتظار می رود با میزان خوش بینی افراد رابطه داشته باشد، سبک های دلبستگی است. تلاش برای جست وجو و حفظ تماس با افراد مهم زندگی یک قاعده برانگیزاننده اولیه و ذاتی بشر است که در تمام طول زندگی با وی همراه است. دلبستگی یکی از بخش های ذاتی بشر است که با گذشتن از دوران کودکی و نوجوانی از وی جدا نمی شود (بالبی[24]، 1998). دلبستگی را می توان یک موقعیت پایدار و عمیق بیولوژیکی و اجتماعی دانست که بر اساس ارتباط بین کودک و مراقبان او در سال های اولیه زندگی شکل می گیرد (آینزورث[25]، 1973). این ارتباط بین والد و کودک منجر به شکل گیری الگوهای مختلف دلبستگی در کودک می شود که شامل سه الگوی دلبستگی می شود: 1- دلبستگی ایمن[26] 2- دلبستگی ناایمن اجتنابی[27] 3- دلبستگی ناایمن دوسوگرا[28]. تحقیقات هازان[29] وشاور[30] (1990) نشان می دهد که این الگوهای ارتباطی در دوران طفولیت به روابط آتی اطفال در بزرگسالی حاکم می شوند.

    با توجه به این که  هدف اصلی روان شناسی بهبود وضعیت و کیفیت زندگی انسان است (پترسون و سلیگمن، 1984). نزدیک شدن به مفهوم خوش بینی می تواند ما را به این دو هدف می رساند. پژوهش پیش رو بر آن است تا رابطه ی  ویژگی های شخصیت مدنظر در نظریه ی پنج عاملی مک کری و کاستا و سبک های دلبستگی را با خوش بینی تعیین کند و هم چنین سهم هر سازه را در میزان پیش بینی  خوش بینی تبیین نماید.

     

     

    بیان مساله

    نحوه ای که اغلب افراد فکر می کنند، نه انعطاف پذیر و نه دقیق است. اکثر افراد تصور می کنند که از حد متوسط بهتر هستند و اکثرا فکر می کنند که در تمام زمینه ها بهتر از متوسط هستند. خیلی از افراد نسبت به خود سوگیری مثبت دارند. مردم به ویژه افراد سالم به گونه ای سوگیرانه خود را خوش بینانه می بینند (تیلور، 1989) . تفکر بشری با سوگیری مثبت جدی مشخص می شود. یعنی این که، مغز ما طوری طراحی شده است که به جای اندیشیدن به طور واقع بینانه و منفی، به شیوه ی مثبت می اندیشیم (کار،2004؛ ترجمه پاشاشریفی و نجفی زند). بنابراین خوش بینی جزو سرشت انسان ها است وبه معنی تمایل به اتخاذ امیدوارانه ترین دیدگاه است و به یک پیش آمادگی عاطفی و شناختی در خصوص این که چیزهای خوب در زندگی مهم تر از چیزهای بد است، اشاره دارد(کارور و شی یر،1992)

    خوش بینی، غالبا با درجات متغیری از واقع گرایی، تقدیر گرایی و حتی بد بینی ترکیب ومحدود می شود. عقیده بر این است که خوش بینی و میزانی که به طور خوش بینانه فکر می کنیم، هم به لحاظ فردی بر اساس ویژگی های سرشتی شخص و هم به لحاظ اجتماعی که در ارتباط با دنیای های اجتماعی که در آن زندگی می کنیم، شکل می گیرد (حیدری، احتشام زاده  حلاجانی، 1389). شی یر و کارور (1985) خوش بینی را یک انتظار تعمیم یافته تعریف می کنند که بر مبنای آن در آینده، بیش تر رویدادهای خوب اتفاق خواهند افتاد تا رویدادهای بد. از این رو افراد خوش بین در رویارویی با دشواری ها، به دنبال کردن اهداف باارزش خود ادامه می دهند و با به کارگیری راهبردهای کنار آمدن موثر، خودشان و حالت های شخصی شان را تنظیم می کنند تا این که بتوانند به هدف خود برسند (شی یر، کارور و بریجز[31]،2000). تحقیقات نشان داده است که خوش بینی با سلامت روانی بالا(آقایی، دهکردی و آتش پور،1358 )، استقامت بیشتر و مساله گشایی موثرتر        ( پترسون، 2000)، انگیزش پیشرفت و رضایت از زندگی (نوری، 1385 )، استفاده از راهبردهای کنار آمدن مساله مدار (موسوی نسب و تقوی،1384 ) رابطه دارد. این ویژگی ها احتمالا منجر به شکل گیری احساس امید به آینده در افراد خوش بین می شود. بنابراین افراد خوش بین دارای ویژگی ها و صفات شخصیتی خاصی هستند که می توانند نگاه خوش بینانه به آینده را در آنها تقویت کند.

     شخصیت هر کس ، مجموعه ای از صفات هیجانی و رفتاری است که فرد را در زندگی روزمره اش احاطه و همراهی می کند. به بیان دیگر، شخصیت خصوصیات مستمری است که فرد از طریق آن ها تعامل و سازگاری خود را با دیگران و محیط اجتماعی تنظیم می کند (آلبرت یو[32]، مانیاجی[33]، برگسیوسی[34] و بوگتااف[35]، 2006). نظریه های صفات بر این فرض مبتنی هستند که شخصیت فرد، چکیده ای است از صفات یا شیوه های مشخص از رفتار کردن، فکر کردن، احساس کردن، واکنش نشان دادن و نظایر آن ها است (کریمی، 1385). مک کری وکاستا نظریه پنج عاملی صفات را بنا نهادند که شامل روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی( پذیرا)، خوشایندی (توافق پذیری )، و وظیفه شناسی ( باوجدان بودن ) است (کاستا، 2000 ). روان رنجورخویی به صورت تمایل کلی به داشتن حالت های عاطفی منفی، ایده های غیر منطقی و درگیری با اعمال تکانشی مشخص می شود (نریمانی، عینی، دهقان، غلام زاده و صفاری نیا،1391). افراد برون گرا نگاهی امیدوارانه به آینده دارند (مک کری، 2000). گشودگی نسبت به تجربه، با یک تمایل کلی به گسترش اطلاعات جدید، داشتن تفکر واگرا و استرس های غیرمعمول مشخص می شود (نریمانی و همکاران،1391). ویژگی افراد خوشایند تاکید بر ارتباطات فردی و احساس همدردی با سایرین است و افراد وظیفه شناس،  تمایل به کنترل تکانه ها و به کارگیری طرح و برنامه برای رسیدن به اهداف شخصی دارند (حق شناس،1385 ).

    مجموع ویژگی های شخصیتی، افراد روان رنجورخو را برای تجربه ی رویدادهای منفی و افراد برون گرا را برای تجربه ی رویدادهای مثبت آماده می کند (کار،1385 ). ششواهد پژوهشی نیز نشان داده است ویژگی شخصیت روان رنجورخویی با خوش بینی رابطه ای منفی و با بدبینی رابطه ی مثبت دارد (کریستین و همکاران، 2003؛ مشکی، 1385).و ویژگی شخصیتی برون گرایی با خوش بینی رابطه ی مثبت نیرومندی وجود دارد (کریستین[36]، براور[37] و بندورانت[38]، 2003). افراد پذیرا    عمیق تر از افراد غیرپذیرا هیجان های  مثبت و منفی را تجربه می کنند و افراد خوشایند، اساسا نوع دوست هستند و باور دارند که دیگران متقابلا کمک کننده هستند. در مقابل افرادی که در انتهای بعد خوشایندی قرار دارند، ستیزه جو، خود مدار، شکاک و بدبین می باشند (مک کری و کاستا، 1990؛ به نقل از روشن، 1385). افرادی که در وظیفه شناسی نمره ی بالایی می گیرند خوش قول و مطمئن هستند (مک کری، کاستا و بوش، 1986؛ به نقل از روشن، 1385) و به نظر افرادی خوش بین هستند.

    سبک دلبستگی از جمله سازه هایی است که خوش بینی را در افراد شکل می دهد (هاینون[39]، 2004؛ تامپسون[40]1999). به نظر بالبی دلبستگی به معنای پیوند عاطفی است که در کودکی، بین کودک و مراقب اصلی وی شکل می گیرد و این دلبستگی بر رشد اجتماعی و احساس کودک در کل زندگی تاثیرگذار است (بالبی، 1989). آینزورث دلبستگی را به انواع دلبستگی ایمن، دلبستگی ناایمن اجتنابی و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تقسیم نمود (خوشابی و ابوحمزه، 1385). دلبستگی ایمن پایگاهی ایمن را ایجاد می کند که افراد به واسطه ی آن می توانند پاسخ های سازگارانه تری به محیط اطرافشان بدهند. تحقیقات نشان داده است که دلبستگی ایمن با احساس خود کفایتی بالا، احساس مثبت و منسجم نسبت به خود مرتبط است (میکولینسر[41]، 1995) و به این ترتیب، بافت خوش بینانه ای را برای رشد مستمر شخصیت مهیا ساخته که زمینه ساز مهمی برای شکل گیری خوش بینی است       ( تامپسون،1999 ). بنابراین افراد دارای سبک دلبستگی ایمن خوش بینی بالاتری نسبت به افراد دارای سبک های دلبستگی ناایمن دارند. شواهد پژوهشی نیز این فرضیه را تایید کرده است (ازجمله پژوهش های: چگنی،بهروزی،شیخ شبانی هاشمی مهرابی زاده هنرمند،1391؛ معدنی پور، رنجبر، کاکاوند و ذاکر، 1390؛ یلسین، 2011). بوو[42] (2010) نیز در پژوهش خود نشان داده است که افراد خوش بین دارای سبک دلبستگی ایمن و افراد بدبین افرادی افسرده  و دارای سبک های دلبستگی ناایمن هستند. پژوهش حاضر در پی پاسخ گویی به سوالات زیراست:

    1- آیا بین ویژگی های شخصیت و سبک های دلبستگی با خوش بینی رابطه ای وجود دارد؟ و 2- سهم متغیرهای پیش بین (ویژگی های شخصیت یا سبک های دلبستگی) در پیش- بینی متغیر ملاک (خوش بینی) چقدر است؟

     

    [1]-Reeve

    [2] - Seligman

    [3] -Mihalei

    [4] -Snider

    [5] -Lopez

    [6] - Carr

    [7] - Tiger

    [8] -Taylor

    [9] -Peterson

    [10] - Pritchett

    [11]-explanatory style

    [12] -Scheier

    [13]- Carver

    [14] -traits

    [15] -Mc Crae

    [16]-Costa

    [17]-Pervin  

    [18] -John

    [19] -neuroticism

    [20]- extraversion

    [21] -openness

    [22] -agreeableness

    [23] -conscientiousness

    [24] -Bowlby

    [25] -Ainsworth

    [26]-Secure attachment

    [27] - avoidant attachment

    [28]- anxious attachment

    [29] - Hazan

    [30] - Shaver

    [31] - Bridges

    1-Albert u

    [33]- Mania

    [34]- Bergesio

    [35]- Bogetof

    [36] - Christian

    [37] - Brawder

    [38] - Bandoarant

    [39] - Heinonen

    2-Thompson

    [41] - Mikulincer

    [42] - Boo

     

    Abstract

    Introduction: The purpose of the present was to investigate relationships features personality  and attachment style with optimism

    Method: The present study was descriptive-correlation. Statistical sample was 302 patients college students Tehran Markazi Branch were selected with stage cluster sampling. The instruments used in this research include optimism questioner Scheier & Carver , attachment style questioner Hazan and Shaver , features personality Costa &  Mc Crae,  questioner . The data analyzed using statistical methods correlation and multivariate regression.

    Result: results indicated that were correlation between extraversion & adjustment with optimism. Neuroticism & openness & ambivalent attachment style negative correlated with optimism. Features personality & attachment style were predictionicm optimism.

    Conclusion: The findings indicated that both features personality & attachment style have important role in amount optimism.

     Keywords: optimism, extraversion, neuroticism, agreeable, openness, attachment style, avoidance attachment style, ambivalent attachment style.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                          از صفحه ی تا صفحه ی

    فصل اول:کلیات پژوهش

    مقدمه ........................................................................................                    2 تا 6

    بیان مسأله ..................................................................................                    7 تا 11

    اهمیت پژوهش و انگیزه انتخاب آن.............................................                   11 تا 14

    هدف های پژوهش.....................................................................                   15 تا 15

    فرضیه های پژوهش.....................................................................                  15 تا 16

    تعریف های مفهومی و عملیاتی متغیرها و کلمه های کلیدی..........                  16 تا 21

      فصل دوم: پیشینه و ادبیات پژوهش

       2-1     تاریخچه خوش بینی(متغیر ملاک) ..............................................                    23 تا 27

       2-2      دیدگاه های مرتبط با خوش بینی  ................................................                 27 تا 35

       2-3      پایه های عصب-زیست خوش بینی...............................................                 35 تا 37

      2-4      تاریخچه شخصیت (متغیر پیش بین) ...............................................                 38 تا 45

      2-5     دیدگاه های مرتبط با شخصیت .......................................................                 45 تا 66

      2-6     اساس زیست شناختی برای نیرومندی های مرتبط با شخصیت ...........                66 تا 68

      2-7      تاریخچه دلبستگی(متغیر پیش بین) .......... .......................................               69 تا 70

      2-8      مفاهیم اساسی در نظریه دلبستگی ................................................                  70 تا 76

      2-9      ویژگی های سبک های دلبستگی در کودکان و بزرگسالان..........                  76 تا 79

     2-10    مراحل دلبستگی ........................................................................                80 تا 81

     2-11    عواقب دلبستگی ضعیف ..............................................................               82 تا 83

     2-12    نظریه های مرتبط با دلبستگی.......................................................               83 تا 88

    2-13    . پژوهش های انجام شده پیرامون متغیرهای پژوهش.......................              88 تا 93

    فصل سوم: روش شناسی

    3-1    روش تحقیق ...............................................................................                  95 تا 95

    3-2    جامعه ی آماری و نمونه  و روش نمونه گیری...............................                 96 تا 96

    3-3  ابزارهای پژوهش ..........................................................................                 96 تا 103

    3-4   روش گردآوری اطلاعات ...........................................................                  103 تا 103

     

     

    3-5    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ....................................................                 103 تا 104

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

    4-1     مقدمه ......................................................................................                  106 تا  106

    4-2    اطلاعات توصیفی نمونه آماری..................................................                  106 تا 112

    4-3    تحلیل استنباطی فرضیه های پژوهش..........................................                  112 تا 123

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1    مقدمه .....................................................................................                 125 تا 128

    5-2    بحث ونتیجه گیری..............................................................                  129 تا 138

    5-3    محدودیت پژوهش ................................................................                 139 تا 139

    5 -3    پیشنهادهای پژوهش ..............................................................                140 تا 141 

    منبع:

    آقایی، اصغر؛ رئسی دهکردی، راضیه؛ و آتش پور، حمید. (1385). رابطه ی خوش بینی و بدبینی با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان. مجله ی دانش و پژوهش در روان شناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان). شماره ی 33، پاییز 1386، صص130- 117.

    برک، لورا. (1389). روان شناسی رشد (از لقاح تا کودکی). (چاپ هفدهم). تهران: انتشارات ارسباران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007).

    جانسون، سوزان ام؛ ویفن، والری ای. (1388). فرایندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. (چاپ اول). ترجمه ی فاطمه بهرامی، عذری اعتمادی، سعید بطلانی، روناک عشقی، مهناز جوکار، محمد مسعود یاریان، ناصر یوسفی، شیوا رضوان، پریسا نیلفروشان، علی نویدیان، اعظم صالحی. تهران: انتشارات دانژه. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

    حق شناس، حسن؛ چمنی، امیررضا؛ فیروزآبادی، علی. (1385). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سلامت روان در دانش آموزان دبیرستان های تیزهوشان و دبیرستان های عادی. فصلنامه اصول بهداشت و روانی، شماره8 . (30 و 2)، صص 66- 57.

    حیدری، علیرضا؛ احتشام زاده، پروین؛ و حلاجانی، فاطمه. (1389). رابطه ی تنظیم هیجانی، فراشناخت و خوش بینی با اضطراب امتحان دانشجویان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. (چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

    خوشابی، کتایون؛ ابوحمزه، الهام. (1386). جان بالبی نظریه ی دلبستگی.چاپ اول. تهران: انتشارات دانژه.

    روشن، رسول. (1385). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نئو. مجله دانشور، سال سیزده. شماره 16.

    سلیگمن، ای. پی. ایویچ، کارن. کاکس، لیزاجی. گیلهام، جین. (1390). کودکان در برابر افسردگی. (چاپ سوم). ترجمه ی فروزنده و داورپناه. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1996).

    شاملو. (1390). مکاتب شخصیت، تهران: انتشارات رشد.

    قربانی، زهره. گلزاری، محمود. (1387). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سطح  خوش بینی والدین با میزان خوش بینی فرزندان آن ها. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه شهید علامه طباطبایی.

    کاپلان، پاول اس. (1390). روان شناسی رشد(سفر پرماجرای کودک). (چاپ پنجم). تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2000).

    گروسی فرشی، میرتقی. (1380). رویکردهای نوین و ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تبریز: انتشارات دانیال.

    مای لی، ر؛ روبرتو، ب. (1387) ساخت، پدیدآیی و تحول شخصیت. (چاپ پنجم). ترجمه محمود منصور. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

    محسنی، نیک چهره. (1390). نظریه در روان شناسی رشد. (شناخت، شناخت اجتماعی، شناخت و عواطف). (چاپ دوم). تهران: انتشارات جاجرمی.

    - معدنی پور، کبری؛ حق رنجبر، فرخ؛ کاکاوند، علیرضا؛ ثنایی ذاکر، باقر.(1390). رابطه سبک های دلبستگی با خوش بینی و احساس تنهایی در دانش آموزان 9-12 ساله شهر کرج. مجله دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج ، دوره اول، شماره 1 ، بهار 1390،صص118-127.

    مگیار- موئی، جینا. ال. (1391). فنون روان شناسی مثبت گرا.( چاپ اول). ترجمه ی سده. تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2009).

    موسوی نسب، سید محمد حسین؛ تقوی، سید محمد رضا (1384). خوش بینی- بدبینی و راهبردهای کنار آمدن: پیش بینی سازگاری روان شناختی در نوجوانان. مجله ی روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران. سال دوازدهم. شماره 4 (پیاپی47) سال دوازدهم، زمستان 1385، صص 389-380.

    میرزاپور، اسلام. (1389). بررسی رابطه میان سطح خوش بینی و ویژگی های شخصیتی والدین با سطح خوش بینی فرزندان نوجوان آن ها در مقطع متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد (چاپ نشده).دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز.

    نظری چگینی، علیرضا؛ بهروزی، ناصر؛ شیخ شبانی هاشمی، سید اسماعیل؛ و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1391). رابطه ی سبک های دلبستگی ایمن و ناایمن اجتنابی با افسردگی و رضایت از زندگی با میانجیگری خوش بینی و حمایت اجتماعی در دانشجویان. مجله ی دست آوردهای روان شناختی (علوم تربیتی و روان شناسی). دانشگاه شهید چمران اهواز، پاییز و زمستان 1391. دوره چهارم، سال 19-3 شماره 2، صص 100- 81.

    نریمانی، محمد. محسنی، دهقان، حمیدرضا، غلامزاده، حانیه، صفاری نیا، مجید (1391). مقایسه چنج عامل بزرگ شخصیتی و خودکارآمدی در دانش آموزان تیزهوش و عادی.   مجله ی روان شناسی مدرسه. دوره ی دوم. شماره 3، صص 180- 164.

    نوری، نجیب الله.(1387). بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی. فصلنامه  روان شناسی در تعامل با دین، شماره دوم، سال اول، تابستان 1387.

    یانگ، جفری؛ کلسکو، ژانت؛ ویشار، مارجوری. (1391). طرحواره درمانی راهنمای کاربردی برای متخصصین بالینی. (چاپ چهارم). ترجمه ی حسن حمیدپور و زهرا اندوز. تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، عدم ذکر تاریخ).

     

     

    - Boo, J.N. (2010). The relationship between adult attachment and depression as mediated by social Support, Self- esteem, and Optimism. Dissertation in Counseling Psychology: Clinical Psychology, Ball State University.

    - Bowlby , J .(1989). A secure base. New York: Basic Books.

    - Carver,C.S. (2005). Optimism. Available at: http:// www.docps.ncbi.nlm.nih.gov/brp/constracts/dispositional- optimism.pdf.

    - Christian  ,J.D., Brawder, S.A., Bandorant ,B.(2003). Optimism and relations to personality Demensions. Available at: http://www.lyon.edu/webdata/christian.

    - Costa, P., & Mc Crae, R.(1992). Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) and NEO Five-Factor Inventory (NEO-FFI) Professional Manual. Odessa. FL: Psychological Assessment Resources.

    - Fredrickson, B.L.(2003). The value of positive emotions Amsci.91: 330-335.

    - Haneinonen, k.(2004). Under pinning of dispositional optimism and pessimism and associated constructs. Unpublished Academic desertation, Helsinki University, Finland. Available at: http://www.ethesis.h

    - Ho, M. Y., Cheung, F. M., & Cheung, S.F.(2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Difference, 48, 658-663.

    - Mikulincer, M. (1997). Adult attachment style and information personality and soual differences in curiosity and cognitive closure. Journal of  Personality and social Psychology, 72, 1217-1230.

    - Mikulincer, M. (1995).Attachment style and the mental representation of self. Journal of  Personality Assessment, 69,1203-1215.

    - Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist 55: 44 – 55.

    - Shaver, P.R., & Mikulincer, M.(2002). Attachment- related psychodynamics. Attachment and Human Development, 4, 133-161.

    - Scheier , M., Carver ,C .(1985). Optimism , coping and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology 4: 219- 47. 

    - Scheier , M., Carver ,C.,& Bridges, M.(2000). Optimism, Pessimism and Psychological well-being. In E .chang (ed). Optimism and Pessimism: Theory, Research and Practice. Washington, DC: American Psychological Association.

    - Snyder, C, R. & Lopez, S.J.(2002). Hand Book of positive psychology London, Oxford University.

    - Strassle, C.G., Mc kee, E.A.,& Plant, D. D. (1999). Optimism a indicator of psychological health: Using Psychological assessment wisely. Journal of Personality Assessment, 72(2), 190-199.

    -Taylor, s. (1989).Positive Illusions:  Creative Self-Deception and the Healthy Mind. New York: Basic Books.

    - Thompson. (1999). Early attachment and later development. Inj. Cassidy and   P. Shaver (eds). Hand book of Attachment (PP. 265-86). New York: Guilford.

    - Wei, M., Shaffer, P.A. Young, Sh. K., & Zakalik, R.A.(2005). Adult attachment, shame, depression, and Ionliness: The mediation role of basic psychological needs satisfaction. Journal of Counseling

     -Yalcin.(2011). Social Support and Optimism as predictors of life satisfaction of college students. IntJ. Adv Counselling, 33, 79-87.


موضوع پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , نمونه پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , جستجوی پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , فایل Word پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , دانلود پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , فایل PDF پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , تحقیق در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , مقاله در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , پروژه در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , پروژه درباره پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی , رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های دلبستگی با خوش بینی

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی(M.A) گرایش: تربیتی چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان تاب آوری دانش آموزان با رگه های مختلف شخصیت و سبکهای دلبستگی آنان انجام شد. جامعه آماری این مطالعه توصیفی شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر بشاگرد بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی (هدفمند) و فرمول حجم نمونه کوکران،210 نفر محاسبه گردید که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی چکیده هدف از این پژوهش پیش بینی سلامت روان و تاب آوری فرزندان بر اساس رضایت زناشویی و سبک‌های دلبستگی مادران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی از نوع پیش بینی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان 10 تا 12 ساله دبستان های شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل هستند و مادرانشان، تشکیل داده اند. در ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر صورت پذیرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 329 نفر (182 دختر و 147 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که بر اساس ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و عزت نفس با رضایت زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرض ها از پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت، آزمون دلبستگی بزرگسالان کولینز ورید و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ استفاده شد. به این صورت که بعد از انتخاب نمونه مورد نظر از جامعه ...

ثبت سفارش