فهرست:
فهرست
عنوان صفحه
چکیده فارسی .................................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1 مقدمه ............................................................................................................................................................... 3
1-2 بیان مسئله ....................................................................................................................................................... 4
1-3 ضرورت پژوهش .......................................................................................................................................... 6
1-4 اهداف پژوهش .............................................................................................................................................. 7
1-4-1 هدف اصلی ............................................................................................................................................... 7
1-4-2 هدفهای اختصاصی ............................................................................................................................... 8
1-5 فرضیهها و سوال پژوهش ............................................................................................................................ 8
1-6 تعاریف نظری متغییرها ................................................................................................................................. 8
1-6-1 شیوههای فرزند پروری ........................................................................................................................... 8
1-6-2 ویژگی های شخصیت ............................................................................................................................ 9
1-6-3 تاب آوری ................................................................................................................................................ 9
1-7 تعاریف عملیاتی متغییرها ............................................................................................................................. 9
1-7-1 ویژگیهای شخصیت .............................................................................................................................. 9
1-7-2 شیوههای فرزندپروری ............................................................................................................................ 9
1-7-3 تاب آوری ............................................................................................................................................... 10
فصل دوم: پیشینه پژوهش
2-1 شیوههای فرزندپروری .............................................................................................................................. 12
2-1-1 تعاریف شیوههای فرزندپروری ......................................................................................................... 12
2-1-2 تاریخچه فرزندپروری ......................................................................................................................... 13
2-1-3 الگوهای مربوط به شیوه های فرزندپروری ................................................................................... 14
2-1-3-1 الگوی زیگلمن ................................................................................................................................. 15
2-1-3-2 شیوههای فرزندپروری سیرز، مک کوبی، لوین ........................................................................ 16
2-1-3-3 الگوی بامریند ................................................................................................................................... 17
2-2 ویژگیهای شخصیت ................................................................................................................................ 18
2-2-1 تعاریف ویژگیهای شخصیت ........................................................................................................... 18
2-2-2 عوامل به وجود آورنده شخصیت ..................................................................................................... 19
2-2-3 ساختار شخصیت ................................................................................................................................. 20
2-2-4 تاریخچه نظریه عاملی شخصیت ...................................................................................................... 21
2-2-5 نظریههای شخصیت ............................................................................................................................ 22
2-2-5-1 نظریه یونگ ...................................................................................................................................... 22
2-2-5-2 نظریه عاملی آیزنک ........................................................................................................................ 24
2-2-5-3 نظریه عاملی شخصیتی نئو ............................................................................................................ 24
2-2-5-3-1 شاخص روان آزردهگرایی ........................................................................................................ 25
2-2-5-3-2 شاخص برونگرایی .................................................................................................................... 26
2-2-5-3-3 شاخص گشودگی ....................................................................................................................... 26
2-2-5-3-4 شاخص با وجدان بودن ............................................................................................................ 27
2-2-5-3-5 شاخص موافق بودن .................................................................................................................. 28
2-3 تاب آوری .................................................................................................................................................... 28
2-3-1 تعاریف تاب آوری ............................................................................................................................... 29
2-3-2 روان شناسی مثبت گرا و تاب آوری ................................................................................................ 30
2-3-3 انواع تاب آوری ..................................................................................................................................... 30
2-3-3-1 تاب آوری عمومی ........................................................................................................................... 31
2-3-3-2 تاب آوری حقیقی ............................................................................................................................ 31
2-3-4 مدل های تاب آوری ............................................................................................................................ 32
2-3-4-1 مدل های گارمزی ........................................................................................................................... 32
2-3-4-2 مدل تاب آوری فلچ ........................................................................................................................ 33
2-3-5 خصوصیات تاب آوری ....................................................................................................................... 33
2-3-6 عوامل موثر بر تاب آوری ................................................................................................................... 35
2-3-6-1 ویژگیهای افراد تاب آور ............................................................................................................. 35
2-3-6-2 نقش محیط در تاب آوری ............................................................................................................. 36
2-3-6-3 خودکارآمدی در افراد ..................................................................................................................... 37
2-3-6-3-1 دستاوردهای عملکرد ................................................................................................................. 38
2-3-6-3-2 تجربههای جانشین .................................................................................................................... 38
2-3-6-3-3 ترغیب کلامی ............................................................................................................................. 39
2-3-6-3-4 حالتهای فیزیولوژیک ............................................................................................................. 39
2-3-7 راههای ارتقاء تاب آوری .................................................................................................................... 40
2-3-7-1 مهارت در حل مساله ...................................................................................................................... 40
2-3-7-2 کفایت اجتماعی ............................................................................................................................... 41
2-3-7-3 نگاه رو به آینده ................................................................................................................................ 42
2-3-7-4 نقش والدین ...................................................................................................................................... 42
2-3-8 راهکارهای عملی برای افزایش تاب آوری ..................................................................................... 43
2-3-9 اهمیت تاب آوری در دوره نوجوانی ................................................................................................ 44
2-4 پیشینه پژوهشی متغییرها ........................................................................................................................... 45
2-4-1 تاب آوری ............................................................................................................................................... 45
2-4-2 فرزندپروری ............................................................................................................................................ 46
2-4-3 ویژگیهای شخصیت ........................................................................................................................... 48
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 مقدمه ............................................................................................................................................................. 50
3-2 طرح پژوهش ............................................................................................................................................... 50
3-3 جامعه و نمونه آماری ................................................................................................................................ 51
3-4 روش گردآوری اطلاعات ......................................................................................................................... 51
3-5 ابزارهای پژوهش ........................................................................................................................................ 51
3-5-1 مقیاس تاب آوری کونور- دیویدسون ............................................................................................. 52
3-5-1-1 اعتبار و روایی پرسشنامه کونور- دیویدسون ......................................................................... 52
3-5-2 ابزار شخصیت نئو ................................................................................................................................. 53
3-5-2-1 فرم کوتاه و تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی نئو ........................................................... 54
3-5-2-2 اعتبار و روایی پرسشنامه نئو ....................................................................................................... 55
3-5-3 ابزار پژوهش شیوههای فرزندپروری بامریند .................................................................................. 55
3-5-3-1 اعتبار و روایی شیوههای فرزندپروری بامریند .......................................................................... 55
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه ............................................................................................................................................................. 57
4-2 تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها ............................................................................................................. 57
4-3 تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها ........................................................................................................... 64
4-3-1 فرضیه های پژوهش ........................................................................................................................... 64
4-3-2 سوال پژوهش ....................................................................................................................................... 70
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
5-1 مقدمه ........................................................................................................................................................... 74
5-2 بحث و نتیجه گیری ................................................................................................................................... 76
5-3 محدودیت های پژوهش ......................................................................................................................... 78
5-2 پیشنهادات .................................................................................................................................................... 79
منابع ...................................................................................................................................................................... 80
چکیده لاتین ..................................................................................................................................................... 86
پیوستها ............................................................................................................................................................ 87
منبع:
آقا یوسفی، ع.، 1387، معرفی روی آوردهای روان درمانگری و راهبردهای عملی، قم، ص. 38
احدی، ح.، جمهری، ف.، 1380، روان شناسی رشد، تهران، پردیس، ص. 145
احدی، ح.، نیک مهر، م.، 1378، روان شناسی رشد مفاهیم بنیادی در روان شناسی کودک، تهران، نشر بنیاد، ص. 261
افروز، غ.، 1371، نوجوان، استقلال، شخصیت و خلاقیت، مجله پیوند، شماره 158، تهران، انجمن اولیاء و مربیان
اکبر زاده، ن.، 1376، گذر از نوجوانی به پیری، تهران، دانشگاه الزهرا، ص. 89
امام زاده، ر.، 1385، رابطه شیوه های فرزندپروری با خلاقیت و تفکر انتقادی در دانش آموزان دوره راهنمایی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
برک، ل.، 1383، روان شناسی رشد، ترجمه سید محمدی، ی.، تهران، ارسباران، ص. 345
بشارت، م.ع.، 1387، ویژگیهای روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاب آوری، مجله علوم روان شناختی، چاپ اول، ص 93-89
جوادی، ر.خ.، آقابخشی، ح.، رفیعی، ح.، عسگری، ع.، بیان معمار، ا.، عبدی زرین، س.، 1390، رابطه کارکرد خانواده و تاب آوری در برابر مواد در دانش آموزان پسر دبیرستانی مدارس پر خطر، فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 21، ص. 421
جوکار، ب.، اقدامی، ز.، حسین چاری، م.، 1389، پیش بینی تاب آوری بر اساس جهت گیری مذهبی (اسلامی) دانشجویان، مجموعه مقالات 5سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، ص. 67
حدادی، پ.، بشارت، م.ع.، پور بهلول، س.، 1389، تاب آوری، آسیب پذیری و سلامت روانی، مجموعه مقالات روان شناسی ایران، ص. 264
خزائلی، پ.، 1386، تاب آوری، ظرفیت غلبه بر دشواری ها، پایداری ها و بهسازی خویشتن، مرکز مشاوره دانشجویی معاونت و معاونت دانشجویی و فرهنگی
خسروی، ص.، موسوی، ح.، طاهر نژاد، ح.، کلانتری، م.، آگنج، ن.، 1389، تاثیر الگو های ارتباطی خانواده بر تاب آوری دانشجویان، مجموعه مقالات 5 سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان ص. 101
سامانی، س.، 1386، تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی زناشویی، فصلنامه روانشناسی دانشگاه شیراز، سال سوم، شماره8، ص. 68-67
سامانی، س.، جوکار، ب.، صحراگرد، ن.، 1386، تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 3، ص. 290
سیدمحمودی، س.ج.، رحیمی، چ.، محمدی، ن.، 1390، عوامل موثر بر تاب آوری در افراد مواجه شده با ضربه روانی، پژوهش های روان شناسی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، سال1، شماره 1، ص. 16
شاملو، س.، 1382، نظریههای شخصیت، تهران، انتشارات رشد، چاپ هفتم، ص. 164
شریعتمداری، ع.، 1376، روان شناسی تربیتی، تهران، امیر کبیر، ص. 132
صادقی، ز.، عابدی، م.ر.، فاتحی زاده، م.، 1382، مهارت های فرزندپروری و درمان شناختی- رفتاری، فصلنامه تازه ای رواندرمانی، سال یزدهم، شماره 41، ص. 43
فیست، ج.، گریگوری، ج.ف.، 1386، نظریههای شخصیت، ترجمه سید محمدی، ی.، تهران، نشر روان، ص. 59
کاظمی، س.، 1383، مفهوم تاب آوری و کاربرد آن در پیشگیری از اعتیاد، پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد
کرلینجر، ف.ان.، 1381، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمه شریفی- نجفی زند، تهران، نشر سمت، ص. 165
گروسی فرشی، ت.، 1380، رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عامل در مطالعات شخصیت)، تبریز، نشر جامعه پروژه، ص. 94
گروسی فرشی، میرتقی. (1380) .رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: نشر جامعه پروژه دانیال
لیل آبادی، ل.، 1375، بررسی شیوه های فرزند پروری مادران دارای کودکان هختلال رفتاری با شخصیت آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
محرابی، ش.، 1384، مقایسه میزان اختلالات روانی دختران با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دختران دبیرستان های جیرفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت
محمدی، م.، 1384، بررسی عوامل موثر بر تاب آوری در افراد در معرض مواد، رساله دکتری، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
مککری، ر.، کاستا، پ.، 1992، روانشناسی شخصیت بزرگسالی، ترجمه گروسی فرشی، 1381، تبریز، جامعه پروژه، ص. 142
منادی، م.، 1384، تاثیر شیوه های فرزندپروری والدین بر شخصیت اجتماعی و فرهنگی جوانان، فصانامه خانواده و پژوهش، سال دوم، شماره 2، ص. 27
منگال، اس.ک.، 2002، روان شناسی تربیتی پیشرفته، ترجمه کاظمی، س.، 1388، شیراز، نوید نشر، ص. 86
Cloninger, C.R., 2000, Cloninger’s psychologicalmodelof temerary andcharaterand the five-factormodel of personality, personality and individual differences, vol: 2, p: 441- 452
Connor, K.M., Davidson, J.R., 2003, Development of a new resilience scale: theConnor-Davidson on Resilience Scale (CD- RISC), Depress anxiety, vol: 18, p: 76- 82
Daniny, N., Steinbery, G., 1993, Parentity style as context: an intyrative model., Psychological Bulletin, vol: 113, p: 478- 496
Digman, T.M., Inoye, J., 1986, Personality structure; further specification of the five robust factors of personality, Journal of personality and social psychology, vol: 50, p: 116- 123
Fribory, O., Barlang, O., Martinassen, M., Rosenvige, J., 2005, Resilience in relation to personality and intelliyence international Journal of methods in psychiatric research., vol: 14., p: 29- 42
Garmezy, N., Masten, A.S., Tellegen, A., 1984, The study of stress and competence in children: Building blocks for development psychopathology child development, vol: 55, p: 97-111
Garmezy, N., Masten, A.S., Tellegen, A., 1991, The protective role of competence indicutores in children at risk,
Giffo- Levasseur., Anne., 1995, confrontation desfamily et des institutions- educations:
Grotberg, E.H., 2000, International resilience research project, in A.L. comunian & Gienna, Austria: Pabst science publishes, p: 379- 399
Irvine, A.B., Biglan, A., Smolkowski, K., Metzler, C.W., Ary,D.V., 1999, The effectiveness of a parenting skills programs for parents of middle school students in asmall community, Journal of consulting and clinical psychology, vol: 67, p: 811- 825
Kompfer, K.L., 1999, Factors and processes contributing to resilience., the resilience frame work; in Glantz, M.D.G., and Johnson, L.T., resilience and development: positivelife adaptation, Kluveracademic publishers, New Yourk.
Kotanin, S., [et al]., 1997, Childhood temperament and mothers child rearing attitude., European Journal of personality, vol: 11, p: 249- 265
Lapluntine., Francors., 2000, Description ethographique nathan,
Nakaya, A., Motoyaki, I., Oshio, K., Aysushi, T., Kaneko, H., 2006, Correlation for adolescent resilience scale with big five personality traits.
Olsson, C.A., Bond, L., Burns, J.M., Brodrich, D.A., Sawyer, S.M., 2003, Adolescent resiliance: a concept analysis, Journal of adolescence, vol: 26, p: 1-11
Simeon, D., Yehude, R., Vunill, R., Knutelska, M., Putnam, F.W., Smith, L.M., 2007, Factors associated with resilience in healthy adults. Psychoneuron endocrinology, vol: 32, p: 1149- 1152