فهرست:
فهرست مطالب
عنوان
صفحه
چکیده ..........................................................................................................................................................................
1
مقدمه ...........................................................................................................................................................................
2
فصل اول: کلیات
1-1.بیان مسئله .......................................................................................................................................................
5
1-2.اهمیت و ضرورت پژوهش..............................................................................................................................
8
1-3.اهداف پژوهش .................................................................................................................................................
9
1-4.فرضیه های پژوهش........................................................................................................................................
9
1-5.تعاریف مفهومی................................................................................................................................................
9
1-5-1.تعهد سازمانی .........................................................................................................................................
9
1-5-2.ویژگی های شخصیتی...........................................................................................................................
10
1-5-3.ویژگی های شغلی ................................................................................................................................
10
1-6.تعاریف مفهومی...............................................................................................................................................
10
1-6-1.تعهد سازمانی .........................................................................................................................................
10
1-6-2.ویژگی های شخصیتی...........................................................................................................................
10
1-6-3.ویژگی های شغلی ................................................................................................................................
10
فصل دوم: پیشینه تحقیق
2-1.مقدمه ................................................................................................................................................................
12
2-2.مبانی نظری تعهد سازمانی ...........................................................................................................................
12
2-2-1.مقدمه ......................................................................................................................................................
12
2-2-2.ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی .............................................................................................................
13
2-2-2-1.تعهد عاطفی .................................................................................................................................
13
2-2-2-2.تعهد مستمر .................................................................................................................................
15
2-2-2-3.تعهد هنجاری ...............................................................................................................................
17
2-2-3.تعاریفی دیگر از تعهد سازمانی ..........................................................................................................
19
2-2-3-1.تعهد نسبت به مشتری ..............................................................................................................
20
2-2-3-1-1.خدمت به مشتری...............................................................................................................
20
2-2-3-1-2.ایجاد اهمیت برای مشتری ..............................................................................................
20
2-2-3-2.تعهد نسبت به خود ....................................................................................................................
21
2-2-3-3.تعهد نسبت به مردم ...................................................................................................................
21
2-2-3-4.تعهد نسبت به وظیفه .................................................................................................................
21
2-2-3-5.تعهد نسبت به سازمان ...............................................................................................................
22
2-2-4.اهمیت تعهد سازمانی ...........................................................................................................................
22
2-2-5.مدل سه بخشی تعهد سازمانی ..........................................................................................................
23
2-2-6.عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی ..............................................................................................................
25
2-2-7.مطالعه بارن و گرین برگ ...................................................................................................................
27
2-2-8.ویژگیهای شخصی ................................................................................................................................
31
2-2-8-1.ویژگیهای شخصی مؤثر بر تعهد سازمانی ..............................................................................
32
2-2-9.ویژگیهای مرتبط با نقش ....................................................................................................................
33
2-2-10.ویژگیهای ساختاری ...........................................................................................................................
34
2-2-11.تجربیات کاری ....................................................................................................................................
34
2-2-12.مطالعه آلن و می یر ..........................................................................................................................
35
2-2-13.خصوصیات شغلی و تعهد سازمانی .................................................................................................
38
2-2-14.دو دیدگاه کلی در مورد تعهد سازمانی .........................................................................................
39
2-2-15.رابطه رفتار ونگرش ............................................................................................................................
40
2-2-16.تمایز بعد رفتاری و بعد نگرشی ......................................................................................................
41
2-2-17.تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی ............................................................................
41
2-2-18.الگوهای چند بعدی ...........................................................................................................................
42
2-2-18-1.مدل اریلی و چتمن .................................................................................................................
42
2-2-19.سایر دیدگاه ها درباره تعهد سازمانی .............................................................................................
43
2-2-20.تأثیر مالکیت کارکنان بر تعهد سازمانی ........................................................................................
45
2-2-21.راهکارهایی برای افزایش تعهد سازمانی ........................................................................................
48
2-3.ویژگی های شغل ...........................................................................................................................................
49
2-3-1.نظریه های مرتبط با ویژگی های شغل ...........................................................................................
50
2-3-2.مدل خصوصیات ویژه شغل ................................................................................................................
50
2-3-3.تئوری ویژگی های شغلی ...................................................................................................................
51
2-3-4.نظریه ویژگی های ضروری شغل .......................................................................................................
51
2-3-5.الگوی ویژگی های شغلی ....................................................................................................................
53
2-3-6.طراحی مجدد مشخصه های شغلی ..................................................................................................
54
2-3-7.ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی ..........................................................................................
55
2-3-8.مشخّصه ها یا ابعاد مختلف شغلی .....................................................................................................
56
2-3-8-1.با معنی تلقی نمودن کار.............................................................................................................
57
2-3-8-1-1.تنوع وظایف..........................................................................................................................
57
2-3-8-1-2.هویت وظایف.......................................................................................................................
58
2-3-8-1-3.اهمیت وظیفه......................................................................................................................
59
2-3-8-2.احساس مسئولیت........................................................................................................................
60
2-3-8-3.آگاهی از نتایج انجام کار.............................................................................................................
60
2-3-9.توان انگیزشی شغل................................................................................................................................
61
2-3-10.عوامل و عناصر تعدیل کننده ..........................................................................................................
62
2-3-10-1.دانش و مهارت............................................................................................................................
63
2-3-10-2.شدت نیاز به رشد......................................................................................................................
64
2-3-10-3.رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل......................................................................
67
2-3-11.نتایج و پیامدهای طرّاحی مجدد شغل ..........................................................................................
71
2-3-12.اثر بخشی کاری ..................................................................................................................................
71
2-3-13.کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت ...............................................................................................
72
2-3-14.اقدامات مؤثر جهت ارتقاء ابعاد پنج گانه شغلی ..........................................................................
73
2-4.مبانی نظری ویژگی های شخصیتی ...........................................................................................................
78
2-4-1.بررسی نتایج تحقیقات گذشته ...........................................................................................................
79
2-4-2.معرفی شخصیت و ویژگی های شخصیتی ......................................................................................
80
2-4-3.رویکردهای مطالعه شخصیت .............................................................................................................
81
2-4-4.پژوهش های جدید تحلیل عوامل و پیدایش مدل پنج عامل عمده شخصیت..........................
87
2-5.سابقه پژوهشی تحقیق....................................................................................................................................
89
2-5-1.پژوهش های در ارتباط با ویژگی شغلی و تعهد سازمانی .............................................................
89
2-5-2.پژوهش های در ارتباط با ویژگی شخصیتی و تعهد سازمانی .....................................................
92
2-6.معرفی سازمان .................................................................................................................................................
94
2-7.خلاصه مبانی تئوریک پژوهش ....................................................................................................................
95
فصل سوم: روش تحقیق
3-1.مقدمه ................................................................................................................................................................
98
3-2.روش پژوهش ...................................................................................................................................................
98
3-3.جامعه آماری پژوهش ....................................................................................................................................
98
3-4.روش نمونه گیری ...........................................................................................................................................
99
3-5.ابزار گردآوری اطلاعات ..................................................................................................................................
100
3-6.ملاحظات اخلاقی ............................................................................................................................................
104
فصل چهارم: نتایج
4-1.مقدمه ...............................................................................................................................................................
106
4-1-1.بررسی توصیفی اطلاعات ....................................................................................................................
107
4-1-2.بررسی استنباطی اطلاعات .................................................................................................................
109
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1.خلاصه پژوهش .................................................................................................................................................
119
5-2.بحث و نتیجه گیری .......................................................................................................................................
119
5-3.محدودیت و موانع پژوهش ...........................................................................................................................
127
5-3-1.در اختیار محقق......................................................................................................................................
127
5-3-2.خارج از اختیار محقق............................................................................................................................
127
5-4.پیشنهادات .......................................................................................................................................................
127
5-4-1.پیشنهادات پژوهشی..............................................................................................................................
127
5-4-2.پیشنهادات کاربردی..............................................................................................................................
128
فهرست منابع فارسی.................................................................................................................................................
132
فهرست منابع انگلیسی..............................................................................................................................................
136
پیوستها ........................................................................................................................................................................
139
چکیده انگلیسی .........................................................................................................................................................
147
منبع:
منابع فارسی :
_ رابینز استیفن پی، 1375 ، مدیریت رفتار سازمانی، جلد اول، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارساییان، تهران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، ص 266 و 265.
_ رابینز استیفن پی، 1384 ، تئوری سازمان ، ترجمه دکتر سید مهدی الوانی و دکتر حسن دانائی فرد ، انتشارات صفار ، ص300-308 .
_ رابینز، استیفن پی، 1383 ، مدیریت رفتار سازمانی ، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی،تهران، نشر پژوهش های فرهنگی، ص330-335 .
_ رابینز، استیفن پی، 1382 ، تئوری سازمان (ساختار ، طراحی، کاربردها ) ، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانائی فرد، تهران، نشر صفار، ص302-305 .
_ باقری مسلم و تولایی روح الله ، 1389 ، بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمانها ، دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس ، سال هفتم ، شماره 30 ، مرداد و شهریور 1389.
_ اسماعیلی کورش، تعهد سازمانی ، نشریه تدبیر 112 ، ص 66-69 .
_ مقیمی محمد، 1386 ، سازمان ومدیریت رویکردی پژوهش ، تهران، انتشارات ترمه، ص 82-72 .
_ مورهد و گریفین، 1374 ، رفتار سازمانی ، مترجمان سید مهدی الوانی و معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید، ص85-81 .
_ رهنمای رودپشتی، فریدون و محمود زاده، نصرت الله، 1378 ، توسعه منابع انسانی مطالعه موردی تعلق، تعهد سازمانی و رقابت پذیری ، تهران، انتشارات مدیریت صنعتی، ص 67-66 و 132-120 .
_ مولائی، ناصر، 1378 ، بررسی عوامل موثر بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، ص32-28 ،61-60 .
_ باقری کلجاهی، علی، آسیب شناسی تعهد سازمانی از منظر سیاست های مدیریت منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دفاتر مرکزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، ص 40-33.
، _ ابطحی، حسین و مولائی، ناصر، 1385 ، رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی ، نشریه تدبیر 177، ص 58-56 .
_ فرهنگی، علی اکبر و حسین زاده، علی، 1383 ، دیدگاههای نوین درباره تعهد سازمانی ، نشریه تدبیر.157
_ نصراله پور ، مجتبی، بررس الگوی ویژگی های شغل هاکمن و الدهام ، تهران، 1385.
_ برزگر، نادر و مرادی، سعید، ، آموزش های حرفه ای و نقش آن در تعهد سازمانی ، نشریه مدیریت119 ، ص 120-119 .
_ مورهد و گریفین، 1382 ، رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده، تهران، انتشارات مروارید.
_ سنجری کرهرودی، احمدرضا، 1380 ، طراحی مجدد شغل در مدیریت منابع انسانی، ماهنامه تدبیر، شماره 118 .
_ کیوی، ریمون و کامپنهود، نوک وان، 1384 ، روش تحقیق در علوم اجتماعی ، ترجمه عبدالحسین نیک گوهر، تهر ان، انتشارات توتیا.
_ سرمد، زهره و بازرگان، عباس و حجازی، الهه، 1376 ، روش تحقیق در علوم رفتاری ، تهران ،انتشارات آگاه ، ص82-81 و ص173- 169 .
_ دلاور، علی، 1376 ، مبانی نظر و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ، تهران، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ دوم، صص 186 و 109.
_آذر، عادل و مؤمنی، منصور، 1375 ، کاربرد آمار در مدیریت (تحلیل آماری ) ، تهران، انتشارات سمت، جلد دوم، چاپ اول، ص525-253 و 60 و 71 .
_ جان، بست، 1373 ، روشهای تحقیق در علوم تربیتی ، مترجمان حسین پاشا شریفی و نرگس طالقانی، تهران، انتشارات رشد، چاپ پنجم، ص 24 .
_ حافظ نیا، محمد رضا، 1385 ، مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ، تهران، انتشارات سمت،ص 158-156 .
_ رضاییان ، علی . 1374. مدیریت رفتار سازمان . تهران : انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران .
_ رنجبریان ، بهرام . 1375. تعهد سازمانی ، مجله دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان- سال دهم ، شماره 1و 2، ص 57-41 .
_ هرسی ، پال و بلانچارد، کنت ایچ . 1371. مدیریت رفتا ر سازمانی . استفاده از منابع انسانی ."ترجمه قاسم کبیری ". تهران : جهاد دانشگاهی .
_ الله دادی اسماعیل ، فرهنگ سازمانی، مجله مدیریت شماره 67-68 ، آذر 81 .
_ خاکی غلامرضا ، انجمنهای حرفه ایی ، مجله مدیریت شماره 118-117 سال 85 .
_ اشرقی،بزرگ ،پایان نامه دوره ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
_ گروسی فرشی، میرتقی(1377)؛ هنجاریابی پرسشنامه پنج عامل شخصیت ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس.
_اسماعیلی،کورش (1381) . تعهد سازمانی. نشریه تدبیر،شماره 112،صفحه1-4.
_ارمیچل،ترنس(1995).مردم در سازمانها.مترجم : حسین شکر کن(1377)،انتشارات رشد.
_ساروقی، احمد(1375).تعهد سازمانی و رابطه آن با تمایل ترک خدمت.فصلنامه مدیریت دولتی،شماره 6،صفحه 4-8 .
_سمیعی،حسین(1375)."بررسی رابطه خصوصیات شخصی و ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی مناطق پنج _گانه شهرداری اهواز"،استاد راهنما : شکرکن،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اهواز.
_گروسی مرعشی،میرتقی (1380). رویکردهای نوین در ارزیابی شخصیت . نشر دانیال، تبریز.
منابع لاتین :
_ Mathieu , J. E. & Zajac, D. M. (1990). A review and meta-analysis of the Antecedents , correlates, and consequences of organizational Commitment .
Psychological Bulletin, 108(2), 171-194.
_ Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991) . A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1, 61-89 .
_ Bateman, T. S. & Organ, D. W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee "citizenship." Academy of Management Journal, 26, 587-595.
_ Meyer, J. P., Allen, N. J., & Smith, C.A. (1993). Commitment to organizations and occupations: Extension and test of a three- component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.
_ Hackman, J. R. & Lawler, E. E. (1971). Employee reactions to job characteristics. Journal of Applied Psychology Monograph, 55(3), 259-286.
_ Hackman, J. R. & Oldham, G. R. (1976). Motivation through the design of work: Test of a theory. Organizational Behavior and Human Performance, 250-279.
_ Hackman , J. R. & Oldham, G. R. (1980). Work redesign. Reading, MA: Addison-Wesley.
_ Mowdey , R.T., porter, L.W. & steers, R.M (1982). "Employee organizational linkage: the psychology of Commitment, absenteeism, and turnover " New York: Academic press, pp: 20-30.
Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990) "The measurement and antccedents of affective, continueance and normative commitments to the organization". Journal of occupational psychology, vol.63 .pp: 1-18.
_ Mowdey, R.T., porter, L.W. & steers, R.M (1982). "Employee organizational linkage: the psychology of Commitment, absenteeism, and turnover " New York: Academic press, pp: 20-30.
_ Meyer, J.P & Allen, N.J. (1991), Op.Cit, pp: 61-89.
_Cohen, A, (2007) "Commitment before and after, An evaluation and reconceptualization of organizational commitment", human Resource Managament Review 17, pp: 336-354.
_ Swailes. S, (2002) " organizational commitment: a critique of the construct and measures ", international Journal of management Review, vol 4, pp: 155-
178.
_ Garg, Pooja & Rastogi, Rrenu, (2006), "New model of job design: motivating employees’performance ",Journal of management Development,vol. 25, pp: 572-587.
_Hackman, J.R. and Oldham, R.G. (1975), "Development of the job diagnosticsurve", Journal Applied psychology, vol. 60, pp: 159-170.
_Lin, Shao-lung & Hsieh, N-Tien, (2002), "Constraints of task identity on organizational commitment", International Journal of Manpower, Vol. 23 No.2 pp: 151-165
_ G.Kwon, IK.Whan & Banks, Doyle, (2004) "Factors related to the organizational and professional commitment of internal auditors", Management Auditing Journal, VOL.19 No.5 pp: 606-622
_ S.Friday, Shawnta & Friday, Earnest, (2003), "Racioethnic perceptions of job characteristics job satisfaction", journal of Management development, Vol.22 No. 5 pp: 426-442
_W.Renn, Robert & J.Vandenberg, (1995), "The Critical Psychological State:
An Underrepresented Component in Job Characteristics Model Research ", Journal of Management, Vol. 21 No.2 PP: 279-303
_ Allen, N.J., & Meyer, J.P. (1990). "The measurement and antccedents of Affective, Continueance and Normative commitments to the organization", Journal of occupational psychology, vol.63, pp: 1-18.
_ Meyer, J.P., & Allen, N.T. (1991). "A three – component conceptualization of organizational commitment", Human Resource Management Review, Vol.1, NO.1, pp: 61-67.
_ Steers, R.M., & porter, L.w. (1983). "Motivation and work Behavior". Mc Grow Hill book Co, thered edition, p: 288