فهرست:
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه. 3
1-1- بیان مسأله. 8
1-2- اهمیت و ضرورت... 11
1-3- اهداف کلی.. 13
1-4- اهداف فرعی.. 13
1-5- فرضیهها 13
1-5-1- سؤالات... 14
1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها 14
1-6-1- نظری.. 14
1-6-2- تعاریف عملیاتی.. 21
فصل دوم: ادبیات پژوهش
مقدمه. 26
2-1- ادبیات نظری.. 27
2-2- رفتار شهروندی سازمانی.. 27
2-3- دیدگاههای نظری رفتار شهروندی سازمانی.. 32
2-3-1- نظریه انتظار. 32
2-3-2- نیاز به پیشرفت... 32
2-3-3- نظریه تبادل اجتماعی.. 33
2-4- ابعاد رفتار شهروندی.. 35
2-5- انواع رفتار شهروندی.. 37
2-6- عوامل موثر بر رفتار شهروندی سازمانی.. 40
2-6-1- ویژگیهای شغل و رفتار شهروندی.. 40
2-6-2- شخصیت و رفتار شهروندی سازمانی.. 41
2-6-3- سن و رفتار شهروندی.. 41
2-6-4- عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی.. 42
2-7- ابعاد رفتار شهروندی.. 44
2-7-1- رفتارهای ضد شهروندی.. 50
2-7-2- رفتار شهروندی سازمانی.. 51
2-7-3- حمایت سازمانی.. 53
2-7-4- اهمیت رفتار شهروندی.. 55
2-8- هوش چیست؟. 55
2-8-1- هوش، هیجان، هوش هیجانی ابعاد و تعاریف آن. 58
2-8-2- هیجان چیست؟. 60
2-8-3- هوش هیجانی از دیدگاه مایر، سالوی و کاروسو. 65
2-8-4- ارزیابی و ابراز هیجان در دیگران. 67
2-8-5- نظم جویی هیجان در خود و دیگران. 67
2-8-6- به کار بستن هیجان ها 67
2-8-7- برخی از مدلهای هوش هیجانی.. 70
2-8-8- هوش هیجانی و تاثیر آن بر استرس... 73
2-8-9- هوش هیجانی و کاربردهای سازمانی.. 73
2-8-10- هوش هیجانی و کاربرد آن. 74
2-8-11- هوش هیجانی و جریان مقابله با بحران. 76
2-8-12- آیا هوش هیجان را میتوان افزایش داد. 77
2-8-13- چارچوب مفهومی هوش هیجانی از دیدگاه برادبری و گریوز. 78
2-8-14- ابعاد هوش هیجانی.. 79
2-9- مفاهیم نظری رضایت شغلی.. 81
2-9-1- مفهوم رضایت شغلی.. 81
2-9-2- عوامل موثر بر رضایت شغلی.. 82
2-9-3- نظریههای رضایت شغلی.. 84
2-10- رابطه بین تلاش و عملکرد. 87
2-10-1- نظریه گینزبرگ 88
2-10-2- نظریهX و Y 89
2-11- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور. 90
2-11-1- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 90
2-11-2- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 91
2-12- جمع بندی.. 93
2-12-1- چهارچوب نظری.. 94
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه. 96
3-2- روش تحقیق.. 96
3-3- جامعه آماری.. 96
3-4- ابزار اندازه گیری.. 97
3-5- اعتبار (روایی) پرسشنامه. 98
3-6- پایایی پرسشنامه. 99
3-7- اعتبار (روایی) پرسشنامه. 100
3-8- پایایی.. 101
3-9- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 105
3-10- روش اجرا 105
3-11- ملاحظات اخلاقی : 105
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش
4-1- یافتههای پژوهش... 107
4-2- فرضیههای فرعی.. 113
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 119
5-2- محدودیتهای پژوهش... 126
5-2-1- محدودیتهای در اختیار محقق.. 126
5-2-2- محدودیتهای خارج از اختیار محقق 126
5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 127
5-3-1- پیشنهادهای پژوهشی.. 127
5-3-2- پیشنهادهای کاربردی.. 127
منابع
منابع فارسی.. 128
منابع لاتین 132
پیوست
پیوست 1: پرسشنامه شهروند سازمانی اورگان و کانوسکی 1996 OCB 135
چکیده انگلیسی ................................................................................................................................. 136
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 21 مقایسه رویکرد توانایی مایر، کاروسو و سالوی و رویکرد ترکیبی بار آن و گلمن (چاروکی و همکاران، 2001) 72
جدول 22 انواع مهارتهای هوش هیجانی گنجی (1384) به نقل از برادبری و گریوز (2004) 79
جدول 3-1 تعیین سوالات ابعاد پرسشنامه رفتار شهروندی.. 97
جدول 3-2 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاسهای چند سوالی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی............................................................................................................. 99
جدول 3-3 بررسی پایایی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی توسط محقق.. 99
جدول 3-4 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاسهای چند سوالی پرسشنامه هوش هیجانی........................................................................................................................... 101
جدول 3-5 بررسی پایایی پرسشنامه هوش هیجانی و ابعاد آن توسط محقق.. 102
جدول 3-6 ضرایب همبستگی مربوط به روایی همگرایی و تمایز در خرده مقیاس¬های چند سوالی پرسشنامه رضایت شغلی........................................................................................................................... 104
جدول 3-7 بررسی پایایی پرسشنامه رضایت شغلی و ابعاد آن توسط محقق.. 104
جدول 4-1 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رفتار شهروندی سازمانی.. 107
جدول 4-2 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رفتار شهروندی سازمانی و ابعاد آن. 108
جدول 4-3 بررسی میانگین و انحراف استاندارد رضایت شغلی و ابعاد آن. 109
جدول 4-4: بررسی میانگین و انحراف استاندارد هوش هیجانی و ابعاد آن. 110
جدول 4-5: ماتریس همبستگی بین متغیرها 111
جدول 4-6: ضریب همبستگی بین هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی 112
جدول 4-7: ضریب همبستگی بین مولفههای هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی 113
جدول 4-8: ضریب همبستگی بین مولفههای رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی 114
جدول 4-9: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین هوش هیجانی و رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 115
جدول 4-10: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین ابعاد هوش هیجانی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 116
جدول 4-11: جدول تحلیل واریانس و مشخصههای آماری رگرسیون بین ابعاد رضایت شغلی با رفتار شهروندی سازمانی به روش همزمان. 117
منبع:
منابع فارسی :
ادریس، محمدرضا؛ رئیسی اردلی، غلامعلی، (1383). متغیرهای مؤثر بر کارایی کارکنان غیر هیأتعلمی دانشگاه صنعتی اصفهان و مقایسه اثر پرداختها بر عدالت و پرداختها بر کارایی کارکنان. مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، شماره 16.
استوار، صغری، (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان بخش خصوصی در شهر شیراز، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
اکبرزاده، نسرین، (1383). هوش هیجانی (دیدگاه سالوی و دیگران)، چاپ اول، انتشارات فارابی.
اسمیت، پی.سی. و کندل، ال.ام و هیولین، سی.ال. (1371). آزمون رضایت شغلی. ترجمه شکرکن و ارشدی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1969)
اعتباریان، اکبر، (1387). رابطه هوش هیجانی و رضایت شغلی، فصلنامه اندیشه و رفتار، دوره 2، شماره 8.
پاشا، غلامرضا؛ خدادادی اندریه، فریده و عنایتی، میرصالحالدین، (1384). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای شغلی کارکنان با تعهد سازمانی آنها. فصلنامه پژوهش در روانشناسی، سال اول، شماره 1، ص 34-17.
توکلی، ز، (1387). بررسی رابطه رفتار شهروندی با تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان سازمان فرهنگی- ورزشی شهرداری اصفهان. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت.
حقیقتجو، همکاران، (1387). رابطه هوش هیجانی بر رضایت شغلی کارکنان زن و مرد دانشگاههای علوم پزشکی، فصلنامه دانشکده پرستاری و مامایی، شماره چهارم.
جمشیدی اونکی، مینا، (1385). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت. نشریه ندای دانشگاه.
رابینز، اسیفنپی، (1943). مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ بیستم.
زارعی متین، حسن وجندقی، غلامرضا، (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. نشریه فرهنگ مدیریت، شماره 12.
ساعتچی، محمود، (1386). روانشناسی کار (کاربرد روانشناسی در کار، سازمان و مدیریت)، تهران: مؤسسه نشر ویرایش.
شکرکن، حسین؛ نعامی، عبدالزهرا و نیسی، عبدالکاظم، (1377). بررسی رابطه خشنودی شغلی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، شماره 3 و 4، ص 22-1.
فرجاد،محمد حسین،(1377).روانشناس ،انتشارات تهران ،چاپ دوم
کریمی، یوسف، (1382). روانشناسی اجتماعی، تهران: ارسبان.
گنجی، حمزه، (1384). روانشناسی کار، ویرایش دوم، تهران: ساولان، چاپ سوم.
مبین، سید حسین، (1388). بررسی رابطه بین جو سازمانی با رفتار مدنی سازمانی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش شهرستان مرودشت، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد مرودشت.
مسعودی، سلیمان، (1388). بررسی جو سازمانی بر رضایت شغلی و بهداشت روانی کارکنان پتروشیمی شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
مقیمی، سید محمد، (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل، نشریه فرهنگ مدیریت، شماره یازدهم.
مهداد، علی، (1385). روانشناسی صنعتی و سازمانی، اصفهان: انتشارات جنگل، چاپ چهارم.
نصرالهپور، خدیجه، (1386). تأثیر هوش هیجانی و گفتگوی با خود بر راهبردهای رویارویی با استرس بر دانشجویان دانشگاه شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، چاپ نشده، دانشگاه شیراز.
نبیهاشمیان، کورش و مؤذن، منصور، (1389). رابطه سبک رهبری و هوش هیجانی مدیارن و اثر آن بر رضایت شغلی کارکنان، مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، 19 (74): 76-84.
هادیزاده مقدم، اکرم و فرجیان، مرجان، (1387). بررسی تأثیرگذاری هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با لحاظ کردن نقش عاطفی، جمله چشمانداز مدیریت. 7 (28): 103-128.
منابع لاتین :
Appelbaum, Steven Bartolomucci, Nicolas, & etl. (2004). Organizational citizen ship behaviors: a case study of culture, leader ship and trust, Journal of Management Decision, 42 (1), p. 18.
Bienstock, C. & Smith, K. & Demoranville, W. Behavior and service quality “organizational citizenship, pp 357-378, (2003)”. Journal of Services Marketing, vol. 17, No.4.
Bateman, T.S., Organ, D.W. (1983). Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee citizenship. Academy of Management Journal, 26, 587-595.
Dong. & Howard, T. (2006). Emotional intelligence Trust and job satisfaction Competition forum vol. 4 issue 2 p 381.
Gardner, L stough, c. (2003). Assessing the relationship between workplace emotional intelligence, job satisfaction and organization commitment. Australian journal of psychology vol. 55, p 124.
Guleryaz, G, Gunny, S, Miski Aydin, E, Esan. (2008). The mediation effect of job satisfaction between emotional intelligence and organization commitment of nurses a questionnaire survey.
Lordanoglou, D (2008). The teacher as Leader: the relationship effectiveness emotion intelligence and job satisfaction, journal of relationship, vol. 3 page 57-66.
Morrison Elizabeth (1994). Role definition and Organization citizenship behavior importance of the employee’s perspective academy of management journal vol. 37, n 6, pp 1543-1567.
Organ, D.w. (1988). Organizational citizenship behavior. The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
Padsakoff, p, Mackenzie, S, B, Paine, J Backrach, D. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research, Journal of Management, 26(3), 513-563.
Chiu, S.F., & Chen, H.L. (2005). Relationship between job characteristics and organizational citizenship behavior. Social Behavior and Personality. 33, 523-540.
Schnake, M. (1991). Organizational citizenship: A review, proposed model and research agenda. Human Relations, 44, 735-759.
Stride C., Wall, T.D., & Catley, N. (2007). Measures of Job Satisfaction, Organizational Commitment, Mental Health and Job related Well-being: A Benchmarking Manual, Second Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Turnpseed David & Murkison gene (1996). Organizational citizenship behavior: An examination of the influence of the workplace leadership & organization development journal, vol. 17, n, 2. Pp 42-47.
Van Dyne, L., Graham, J.W., & Dienesch, R.M. (1994). Organizational citizenship behavior.