فهرست:
فهرست مطالب
- چکیده.......... 1
فصل اول (کلیات تحقیق)
- 1-1) مقدمه 3
- 1-2) بیان مسئله. 4
- 1-3 ) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 7
- 1-4 ) اهداف مشخص تحقیق.. 8
1-4-1) هدف کلی.. 8
1-4-2) اهداف جزئی.. 9
- 1-5 ) فرضیه های تحقیق.. 9
1-5-1) فرضیه اصلی.. 9
1-5-2) فرضیه های جزئی.. 9
- 1-6 ) تعریف واژه و اصطلاحات.. 10
1-6-1) فرسودگی هیجانی.. 10
1-6-2) استرس شغلی.. 10
1-6-3) تعهد سازمانی.. 10
1-6-4) تفکر سازنده: 10
فصل دوم (مروری بر تحقیقات انجام شده)
- 2-1) مقدمه 12
2-2 ) شغل چیست؟. 12
2-2-1)حرفه: 12
2-2-2 )وظیفه: 12
2-2-3) گروه شغلی: 13
2-2-4) تقسیم بندی مشاغل بر حسب فشار روانی.. 13
- 2-3) هیجان در محیط کار: 14
- 2-4 ) فرسودگی هیجانی.. 16
- 2-5) تعریف فرسودگی هیجانی: 18
2-5-1) فرسودگی هیجانی در پرستاران. 18
- 2-6 ) رویکرد های مختلف نسبت به فرسودگی : 23
2-6-1): نظریه منابع بقا 23
2-6-2) رویکرد بالینی : 24
2-6-3) رویکرد روانشناختی- اجتماعی: 26
2-6-4) رویکرد تبادلی چرنیس: 26
2-6-5) مدل کاپنر. 28
2-6-6) رویکرد ساختاری.. 28
- 2-7) استرس شغلی.. 29
- 2-8 ) تعریف استرس... 31
- 2-9 ) تعریف استرس شغلی.. 35
2-9-1)منابع اصلی استرس.... 36
2-9-2) عوامل استرس زا 37
2-9-3 ) عوامل اجتماعی ایجاد کننده استرس.... 38
2-9-4) محیط فیزیکی.. 38
2-9-5 ) انطباق.. 39
2-9-6 ) سر و صدا 39
2-9-7 ) گرما 39
2-9-8 ) ازدحام. 40
- 2-10) نظریه هایی در رابطه با استرس شغلی.. 40
2-10-1) مدل اضافه بار. 40
2-10-2) مدل تداخل.. 40
2-10-3 ) مدل کنترل. 41
2-10-4 ) مدل تنظیم حریم. 41
2-10-5 ) تورم. 41
2-10-6 ) اهمیت زمینه. 41
2-10-7 ) اهمیت ادراک ها 42
2-10-8 )مدل احساس محور استرس حرفه ای.. 42
2-10-9 ) نظریه احساس کانن بارد 42
2-10-10 ) نظریه برانگیختگی شناختی اریکسونو یورسین.. 43
2-10-11 ) نظریه خودکار آمدی بندورا 43
- 2-11 ) استرس و شغل.. 43
2-11-1)محیط فیزیکی.. 44
2-11-2 )کنترل نداشتن بر قسمت هایی از کار. 44
2-11-3 ) روابط میان فردی ضعیف.... 44
2-11-4) ارتقا و تایید ناکافی.. 44
2-11-5 ) از دست دادن شغل.. 45
2-11-6) تعارض..... 45
2-11-7) خوشایند/خوشایند. 45
2-11-8 ) ناخوشایند/ناخوشایند. 45
2-11-9 ) خوشایند/ناخوشایند. 46
2-11-10) خوشایند، ناخوشایند و چندگانه. 46
- 2-12 ) اثرات استرس در محیط کار. 46
- 2-13)عامل های استرس شغلی در محیط کار. 47
2-13-1) ابهام نقش.... 47
2-13-2) کم باری نقش.... 48
2-13-3) ناسازگاری نقش.... 48
2-13-4) گران باری نقش.... 48
- 2-14) استرس شغلی در پرستاران. 48
- 2-15) تعهد سازمانی 50
- 2-16) تعاریف مختلف از تعهد سازمانی.. 51
2-16-1) اهمیت تعهد سازمانی.. 52
2-16-2) انواع تعهد سازمانی.. 53
- 2-17) نظریه هایی در رابطه با تعهدسازمانی.. 54
2-17-1) دیدگاه ریچرز. 54
2-17-2) دیدگاه بکر و بیلینگس.... 54
2-17-3) مدل اریلی و چتمن.. 55
2-17-4) مدل می یر و آلن.. 56
2-17-5) مدل آنجل و پری.. 56
2-17-6) مدل مایر و شورمن.. 57
2-17-7) مدل پنلی و گولد. 57
- 2-18 ) نتایج و پیامدهای تعهد سازمانی.. 58
2-18-1) تعهد کم یا ضعیف.... 59
2-18-2) تعهد متوسط.. 60
- 2-19) تفکر سازنده 62
- 2-20) تعریف تفکر سازنده 62
- 2-21) نظریه ها 63
2-21-1)نظریه اپستاین در رابطه با تفکر سازنده 63
2-21-2) نظریه شاختر و سینگر. 65
- 2-22) انطباق رفتاری.. 67
- 2-23 )انطباق هیجانی.. 67
- 2-24) انطباق هیجانی و شغل.. 68
- 2-25) تاثیر تفکر و نوع شناخت بر کنترل استرس و سلامتی.. 68
- 2-26) تفکر سازنده ضعیف و استرس... 71
- 2-27) متفکر سازنده شدن. 71
- 2-28) رابطه فرسودگی هیجانی و استرس شغلی.. 72
- 2-29) رابطه فرسودگی هیجانی و تعهد سازمانی.. 73
- 2-30) رابطه فر سودگی هیجانی و تفکر سازنده 74
- 2-31) پیشینه تحقیق.. 74
2-31-1) تحقیقات داخلی.. 74
2-31-2) تحقیقات خارجی.. 75
فصل سوم (روش اجرای تحقیق)
- 3-1) مقدمه 79
- 3-2) روش شناسی پژوهش... 79
- 3-3) جامعه آماری و حجم نمونه. 80
- 3-4) متغیرهای مورد بررسی.. 80
- 3-5) روش پژوهش... 80
3-5-1) ابزار گرد آوری داده ها 80
- 3-6) روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها 85
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل و بیان نتایج حاصل از تحقیق)
- 4-1) مقدمه 87
- 4-2) بخش توصیفی.. 87
- 4-3) بخش استنباطی.. 94
4-3-1) فرضیه اول. 94
4-3-2) فرضیه دوم. 95
4-3-3) فرضیه سوم. 97
4-3-4) فرضیه چهارم. 99
4-3-5) فرضیه پنجم. 100
4-3-6) فرضیه ششم. 102
4-3-7) فرضیه هفتم. 103
4-3-8) فرضیه هشتم. 104
فصل پنجم (بحث و تفسیر و نتیجه گیری و جمع بندی)
- 5-1) مقدمه 108
- 5-2) یافته های تحقیق.. 108
5-2-1) یافته های مربوط به بررسی فرضیه های تحقیق.. 108
- 5-3) بحث و نتیجه گیری کلی.. 110
- 5-4) محدودیت های پژوهشی.. 111
- 5-5) پیشنهادهای پژوهش... 112
5-5-1) پیشنهاد کاربردی.. 112
5-5-2) پیشنهاد پژوهشی.. 112
منابع
- منابع فارسی: 114
- منابع غیرفارسی: 117
پیوستها
- پیوست شماره (1) 126
- پیوست شماره (2) 128
- پیوست شماره (3) 130
- پیوست شماره (4) 131
- چکیده انگلیسی 133
منبع:
منابع فارسی:
کتاب:
ابذری، مهدی. سرایداریان، حمید (1376). مدیریت رفتار سازمانی (سازمان، مدیریت و فشار روانی) نگرش کاربردی- اصفهان: انتشارات ارکان.
استوار، ج. تنیدگی یا استرس بیماری جدید تمدن. ترجمه پری رخ دادستان، تهران، چاپ اول، انتشارات رشد، 1377، 56-157.
چمران، محمد هادی (1379). ارزیابی مشاغل تهران: دانشگاه صنعتی شریف، موسسه انتشارات علمی
حسن زاده، روح ا...1387،«استرس شغلی»،انتشارات: مرکز تحقیقات فرهنگیان.
خدادادی، مهدی. دولتیار باستانی، رضا. 1386، «استرس شغلی راه های پیشگیری و مقابله»، انتشارات: مدبّر
سارافینو، ادوادپ. 1384،«روانشناسی سلامت»،مترجم: الهه میرزایی، انتشارات رشد، چاپ اول.
ساعتچی، محمود. کامکاری، کامبیر. عسکریان، مهناز. آزمونهای روانشناختی. نشر ویرایش.
شفیع آبادی، عبدا ... (1381). راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، تهران: انتشارات رشد.
علوی، امین ا... ،1372، «فشارهای عصبی و روانی در سازمان،(استرس)»،فصلنامه مدیریت دولتی شماره 20، انتشارات : مرکز مدیریت دولتی.
فخیمی، فرزاد (1381). فشار عصبی و تعارض در سازمان ها و راهها.
گلدار، دیوید (1374). مفاهیم بنیادی و مباحث تخصصی در مشاوره، ترجمه سیمین حسینیان، چاپ اول، تهران: انتشارات آگاه. 1374: صفحات 27-25.
گودرزی، اکرم؛ گمینیان، وجیهه. (اصول و مبانی و نظریه های جو و فرهنگ سازمانی). انتشارات جهاد دانشگاهی، (1381).
مقیمی،سید محمد،1380،«سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی»،انتشارات: ترمه
مقیمی، سید محمد نقی (1377). کتاب سازمان و مدیریت رویکردی پژوهش: تهران: نشر ترجمه.
هرسی، پاول؛ بلانچارد، کنت اچ؛ کبیری قاسم. "مدیریت رفتار سازمانی استفاده از منابع انسانی". چاپ پنجم، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1375.
هرسی، پاول و بلانچارد، کنت اچ (1373). مدیریت رفتار سازمانی، استفاده از منابع انسانی، ترجمه قاسم کبیری. تهران: جهاد دانشگاهی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1988).
مقالات:
پارسایی، ع. محمدی، ف. حسینی، ل. بررسی عوامل تنش زای پرستاران شاغل در بخش فوریتها، خلاصه مقالات چهارمین کنگره سراسری استرس، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1378، 208.
جماران، م. بررسی ارتباط استرس شغلی با اضطراب افسردگی و اختلال در کارکرد میزان کارائی. خلاصه مقالات اولین همایش جامع پرستاری، تهران، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...، 1375، 63.
گل پرور، محسن.، خلعت بری، جواد.، و شرافت، علی اکبر. (1389ج). عاطفه منفی و نقش آن در پیوند میان استرس و فرسودگی شغلی با رفتارهای غیراخلاقی: معرفی رویکردی انسان گرایانه درنگاه به رفتارهای غیراخلاقی. دومین کنگره دو سالانه روانشناسی صنعتی و سازمانی ایران، اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان،3و4 اسفند ماه 1389.
گل پرور، محسن.،نیری،شیرین.،و مهداد،علی.(1387). رابطه استرس،فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی سازمانی در شرکت سهامی ذوب آهن: شواهدی برای مدل استرس فرسودگی (عدم تعادل) جبران. یافته های نو در روانشناسی ،2(8)،19-34.
مومنی، خ. احمدی، ا. بررسی فرسودگی ناشی از کارکنان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان با توجه به متغیرهای شخصی. خلاصه مقالات چهارمین کنگره سراسری استرس، تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، 1378، 131-132.
پایان نامه:
اسمعیل طلایی، فریبا (1379)بررسی عوامل اجتماعی موثر بر تعهدکار، پایان نامه (کارشناسی ارشد)، تهران: دانشگاه الزهرا.
جعفرپور، حسن (1376). ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان عادی و استثنایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
ساروقی، احمد. (1375). بررسی تاثیر تعهدسازمانی بر تمایل به ترک خدمت مدیران و کارشناسان شرکت راه آهن. پایان نامه(کارشناسی ارشد)، تهران: دانشگاه تهران.
مجلات:
دارابی، ف. 1388. بررسی فراوانی خطاهای پرستاری، مامایی در پرونده های ارجاعی به سازمان نظام پزشکی و بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه. مجله بهبود، 13 (3): 265-261.
رنجیران، بهران(1375). تعهدسازمانی، مجله دانشکده ی علوم اداری و اقتصادی دانشگاه
علوی، امین ا... ،1372، «فشارهای عصبی و روانی در سازمان،(استرس)»،فصلنامه مدیریت دولتی شماره 20، انتشارات : مرکز مدیریت دولتی.
مشبکی، اصغر(1376). فشار شغلی و تنبیدگی روحی، مجله مدیریت دولتی، شماره38.
منابع غیرفارسی:
Abramson, L. Y., Selinman, M.E.P., & Teasdale,. D. (1978).Learned helplessness in humans: Lritiqhe and reformulation .jonrnal of A bnormal psychology,87,49-74.
AbuAIRub,R.F.(2004).Job stress.job performance and social support among hospital nurses.Journal of Nursing Scholarship,36(1),73-78.
Addea HM,Wang X.strees at work:Linear and curvinear effects of psychological –Job;and organization-related factors and exploratory study of Trinidad and tobage.Int J stress manage 2006,(4):479-93.
ALwa.LoGAN,H.,& BARON,R.S.(1994).Desine For control ,Felt control,and stress ino culation training during deneal treatment.journal of personality and social psychology,67,926-936.
Antoniou,A.S.G.,Davidson,M.J.,& Cooper,C.L.(2003).Occupational stress,job satisfaction and health state in male and female junior hospital doctors in Greece.Journal of Managerial Psychology,18(6),592-621.
Ashkansy,N.M,Hartel,C.E.J., &Daus,C.S.(2002). Diversity and emotion:The new frontiers in organizational behavior research.Journal of management ,28,307-338.
Baron,R.A and Greenberg,y.,(1990).Behavior in Organization,Allyn and Bacon,Third Edition.
Baruch-Feldman,C.,E.Brondolo,D.Ben-Dayan and J.Schwarz(2002),"Sources of Social Support and Burnout,Job Satisfaction,and Productivity,Journal of Occupational Health Psychology,7:87-93.
Beehr,T.A.,Jex,S.M.,&Ghosh,P.(2001).The management of occupational stress.In Johnson,C.M.,Red mon,W.K.,& Mahwhinney,T.C.(Eds.).Hand book of Organizational performance:Behavior Analysis and Management.New York:The Haworth Press.
Beehr, T. A., & Newnan ,J. E. Job stress, employee health and organizational effectiveness: Afact analysis, Model and Literature. review. personnel psychology, 1978 (31), 665 -667.
Bellani,M.L.,FurLani.,& Genecchi,M.(1996).Burnout and related factors among HSV/AIDS health care workers.
Berkowitz(Ed.),Ad vances in Experimental Social Psychology (vol.21,pp.3.3-346).
Bitner,Mary Jo,B.H.Booms,and L.A.Mohr(1994), "Critical Service Encounters:The Employees Viewpoint,"Journal of Marketing,58(4),95-111.
Bowen,D.E.and B.Schneider(1985),Boundary-Spnning –Role Employees and the Service Encounter:Some Guidelines for Mangement and Research,’’In J.A.Managing Employee/Customer Interaction in Service Businesses,127-147,Lexington,MA:D.C.Heath and Company.
Brief,A.P.,&We iss,H.M.(2002).Organizational behavior: Affect in the workplace.Annual Review of psychology,53,279-307.
Brothridge,C.M., & Grandy.A.A.(2002).Emotional Labor and burnout: Comparing two perspectives of "people work." Journal of Vocational Behavior,60,17-39.
Cartwright,S.,Cooper,C.L(1997).Managing workplace stress Thousand Oaks,California:Sage Publications.Cox.,
Cherniss,C(1980b).Staff burnout :Job stress in the human services Beverly Hills,CA:sage Publishing,Inc
Clark SI,Goetz D.U nerlieved job stress can lead to burnout.Radiol technol 1996:68(2):159-60.
Cole,A.High Anxiety.Nur,1992:88(2):26-30
Luckman,Sorensen:"Medicalsurgical nursing."3thed.Philadelphia: W.B saunders,1987.
Cordes ,C.L.and T.W.Dougherty (1993),A Review and an Integration of Research on Job Burnout,Academy of Management Review,18(4):621-656.
Cote,S.,& Morgan,L.M.(2002).A Iongitudinal analysis of the association between emotion regulation,Job satisfaction,and intentions to quit.Journal of Organizational Behavior,23,947-963.
Critchley,H.D.,Rotshtein,P.,Nagai,Y.,O’Doherty,J.,Mathias,C.J.,&Dolan,R.J.(2004).Activity in the human brain predicting differential heart rate responses to emotional facial expressions.NeuroImage ,24,751-762.
Del Valle,J.F.& Bravo,M.L.Y.A(2007).Jobstress and burnout residential child care workers.in spain.Psico thema,19(4),610-615.
Dua,J.K.(1994).Job stressors and their effects on physical health ,emotional health,and job satisfaction in a university. Journal of Educational59-78.
Eisenberger,R.,F.Stinglhamber,C.Vandenberghe,I.L.Sucharski andL.Rhoades(2002), "Perceived Supervisor Support:Contribution to Perceived Organizational Support and Employee Retention,"Journal of Applied Psychology,87(30):565-573.
Eisenberger,R.,R.Huntington,S.Hutchisonand D.Sowa(1986),Perceived Organizational Support,Journal of Applied Psychology,71(3):500-507.
Epstein,S.(1990).Cognitive-experiential srlf-theory. In L.A.pervin(Ed),Handbook of personality:Theory and research (pp.165-191).New York : Guilford Press.
Evans ,G.W.,Plasane,M.N.Carrers(1987).Type A Behavior and occupational stress :Across-Cultural study of Blut –Collar workers,Journal of personality and Scocial Psychology,Vol.52.
Fevre,M.L.,Matheny,J.,& Kolt,G.S.(2003).Eustress,distress and interpretation in occupational stress.Journal of Managerial Psychology,18(7),726-744.
Filding J.A comparison of hospital and community based mental health nurses perceptions of their work environment and psychological state.JAd Nurs 1994:19:1198-1204.
Fisher,O.D.,(200).Mood and emotions while working: Missing pieces of job satis faction?Journal of Organizational Behavior ,21,185-202.
FOLKMAN,S.,& LAZARUS,R.S(1985).LF IT CHANGES it must be a proless:study of emotion and coping Three stages of a college examination. Journal of personality and social psychology,48.150-170.
Fox,S.,& Spector, P.E.(1999).A model of work frustration-aggression.Journal of applied psychology ,20,915-932.
FRiEDLAND. N., KEINAN,G., & REGEV, y. (1992). controlling The uncontrollable: EFFects of stress on illusory perceptions of controllability.journal of per sonality and social psychology,63,923-931.
Greenberg,J.&Baron,R.A.(2000).Behavio in Organization.New Jersy.
Gronroos,C.(1990),Service Management and Marketing-Managing the Moments of Truth in Service Competition,Massachusetts:Maxwell MacMillan.
Halbesleben,J.R.B.and M.R.Buckley(2004)," Burnout in Organizational Life,"Journal of Management,30(6):859-879.
Harris, L. C. and E. Ogbonna (2002), Exploring Service Sabotage,Journal of Service Research 4 (3): 163-183.
Health & Safety Excutive.Stress –Related psychological Disorders.
Hening way MA,Smith CS.Organizational climate and occupational stress as predictors of with drawal behaviors and injuries in nurses.JOC cup Organpsych 1999;72(3):285-299.
Hersovitch L,Meyer JP.Commitment to organizational chang:Extension of a three-component model.Japplied psych 2002;87-474-87.
Hobfoll,S.E.(1989),"Conservation of Resources: A New Attempt at Conceptualizing Stress,"The American Psychologist,44:513-524.
Hogan,R.,Johnson,J.,& Briggs,S.Hand book of personality psychology.1997.California usa .ACADEMICPRESS.
Howard,D.J.and C.Gengler(2001),"Emotional Contagion Effects of Product Attitudes,"Journal of Consumer Research,28:189-201.
Jevnin G,R.,Wilson,A.F.,& David son,J.M.(1978). Adrenocortical activity during meditation. Horm ones and Behavior,10,54-60.
KarasekRA,TheorellT.Healthy work:Stress,produc tivity,and The reconstruction of working life.New yourk:Basic Books,199.
KiLfedder,C,J,.Power,K.G.,& Wells,T.J.(2001).Burnout in psychiatric nursing,Journal of Advanced Nursing ,34,383-396.
Lambert,E.G.,Hogan,N.L.,&Griffin,M.L(2007). Impact of distributive and procedural justice on Correctional staff job Stress,job satis faction,and organizational commitment.Journal of crimintal justice,35(6):644-656.
Langer.E.J.(1989).M indfulness.Reading,MA:Addison Wesley.
Jevnin G,R.,Wilson,A.F.,& David son,J.M.(1978). Adrenocortical activity during meditation. Horm ones and Behavior,10,54-60.
Law A.,L ogan.,& Banron, R.S.(1994). Desire for control felt control,and stress ino cu Lation traning during dental treatment. Journal of Personality and Social Psychology,67,926-936.
Lazarus,R.S.,&Folkman,S.(1984).Stress,Appraisal,and
Coping.New York:Springer.
Lazarus,R.S.(1982).Thoughts on the relations between emotion and cognition,American psychologist,3t,1019-1024.
LeDOUX,J(1996)The emotional brain:The mysterions underpinnings of emotional life.New York:Simon t shuster.
Lee,R.T.and B.E.Ashforth(1996),A Meta –Analytic Examination of the Correlates of the Three Dimensions of job Burnout,Journal of Applied Psychology,81(2):123-133.
Levy BS,Wegman DH.Occupational heal th:recogni zing and prevenying work-related disease and injury.4 ed.Philadelphi a:Lippincott Williams & Wilkinds;2000.
Lewin ,J.E.& Salger,J.K.(2009).Aninvestigation of The influence .Industrial Marketing Management,38(7):798-805.
Luckman,Sorensen:"Medical surgical nursing."3thed.Philadelphia: W.B saunders,1987.
Maslach,C.and S,E.Jackson(1981),The Measurement of Experiened Burnout,Journal of Occupational Behavior,2(2):99-113.
Maslach,C.,(1993).Burnout:A Multidimensional Percpective, In W.B.Schaufeli,C.,Maslash,and T.Marek(EDS)Professional Burnout.
Maslach,C.,& Jackson,S.E.(1981b).The Maslach Burnout Inventory(Research Edition).Palo Alto,CA:Consulting Psychologists Press.
Maslach,C(1982b)Understanding burnout:definitional issues in analyzing a complex phenomeno.In W,S.Paine(ed).
Maslach,C.,(1984).Understanding Burnout in Job Stress and Burnout Reaserch,Theory and Intervention Perspectives ED.whiton Sttewart Paine ,Beverly Hills,CA:SAGE Publication s,Pp30-31.
Meyer JP,Allen JN.Commitment in the work place.Thous and Oaks,CA:Asge publications;1997.
Meyer JP,et at (2002).Affective,continuance,and normative commitment to the Organization: A meta-analysis of antecedents,correlates,and consequences.Journal of Vocational Behavior.41(1)20-52.
Meyer JP,Herscovitch L.Commitment in the workplace:Toward a general model.Human Resource Management Review 2001;11:299-326.
Meyer,S.P.,& Allen,N.J.,& Smith,C.A.(1993).Commitment to organizations and occupation:Extension and test of a three component conceptuali zation.Jounrnal of Applied Psychology,78,538-551.
MILLER,I.W.,III,&NORMAN,W.H(1979).Learned helplessness in humans:A review and attribution-Theory model. psychological Bulletin,86,93-118.
Miller k.2010.Malpractice:nurse practitioners and cLaims reported to the national practitioner data bank.The Journal of Nurse practitioners,24:229-237.
Mowday,R.T,Porter,L.W,& Steers,R.M(1982)E mployee organization Linkages :the psychology of commitment,absenteeism,and turnover. Newyork:academic press.
Mulki,J.P.,F.Jaramillo and W.B. Locander (2006), Emotional Exhaustion and Organizational Deviance:Can the Right Job and a Leader’s Style Make a Difference?, Journal of Business Research,59:1222-1230.
Muscroft J,Hicks C.A comparison of psychiatric nurses and general nurses reported stress and counseling needs: a case study approach.JAdV Nurs 1998:27:1317-1325.
PETERSON ,C. , SELIGMAN,M.,& VAILANTG. (1988).
Pessimistic explanatory style as a risk F actor for physical illness :A thirty-Five –year Long itudinal study.
Journal of personality and social psychology,55,23-27.
Petersen,S.E.,Fox,P.T.,Posner,M.L.,Mintun,M.,&Raichle,M.E.
(1988).Positron emission tomography studies of The cortical anatomy of single-work processing.Nature,331,585-589.
Pieperc,Lacroix,Karask RA.The relational of psychosocial dimensions of work with coronary heart disease risk factors:a .Menta-analysis of five united states databases.AMJ Epidemiol 1989,129:483-494.
Porter,L.an Steers,M.R.(1974).The Measurment of Organization Commitment, Journal of Vocational Behavior,Vol.14.pp.224-226.
Purker P.A,Kulike JA.Burnout,self and supervisor rated job performance,and absenteeism among nurses.J Behav Med1995:18(6)5811-99.
Robblee,M.(1998),Confronting the Threat of Organizational Downsizing:Coping and Health,Unpublished Masters Thesis,Carleton University,Ottawa,Ontario,Canada.
Schaubroek,J., &Jones,J.R.(2000).An tecedents of workplace emotional labor dimensions and moderators of their effects on physical symptoms.Journal of Organizational Behavior,21,163-183.
Scheier,M.F.,&CARVER ,C.S.(1988).A model of behavioral self-regulation:Translating intention action. In L.
Berkowitz(Ed.),Ad vances in Experimental Social Psychology (vol.21,pp.3.3-346).
Schfer J,Moorudolf H.Effects of work stress and work climate in long term staff’s job moral and functioning Res Nurs & Hlth 1996:19(1):63-75.
Schneider,H.G.,& Busch, M.N.(1998).Habit control expectancy for drinking, smoking and eating.Addictive Behaviord,23,601-607.
Seago JA.Work group culture,stress and hostility correlation with organizational out comes.J Nurs Adm 1996:26(8):39-47.
SELIGMAN,M.E.p.(1990).Learned optimism.New York: AIFred A.Knopf.
Schau Feli,W.B.,Maslach,C.,& Marek,T.(1994).Professional burnout:Recent development in theory and research(1sted).(p.p.1-69).Washingston:Taylor & Francis.
Seyle.H.(1976).Stressing health and disease.Reading,MA:
Butter worth.
Shiron,A.(1989),Burnout in Work Organizations,"in International Review of Industrial and Organizational Psychology,Eds.Cary L.Cooper and Ivan T.Robertson,Chichister,NY:John Wiley and Sons,25-48.
Singh,J.,J R.Goolsby and G.K. Rhoads (1994), Behavioral and Psychological. Consequences of Boundary Spanning Burnout for Customer Service Representatives, Journal of Marketing Research, 31 (November): 558-569.
Sin IL,Spector PE,Cooper CL,LUC .Work Stress,self-efficacy,chines work values,and work well-being in Hong and Beijing .Int j stress Manage 2005;12(3):274-88.
Somech ,A.,& Miassy،Maljak ,N.(2003).The relationship between religiosity and burnout of principals :The Meaning of educational work and role variables as Mediators.Social Psxhology of Ednuction,6,61-90.
Strategies for health & well-being .Sudbury,Massachusetts:Jones & Bartlett Publishers.
TAYLOR,S.E.,KEMENY,M.E.,ASPINWALL,L.G.,SCHNEIDER,S.G.,RODRIGUEZ,R.,HERBERT,M.(1992).Optimis,coping ,psychological distyess,and high-risk sexual behavior among men atrisk for acquired immunodeficiency syndrom(AIDS).journal of personality and solial psycholog y,63,460-473.
TAyLoR,S.E.,(1989).positiveillusions:Gratve self-deccption and healthy mind .Newyork:Basic Books.
Tomaka,J.,& Blascovich,J.(1994).Effects of justice beliefs on cognitive appraisal of,and subjective,physiological,and behavioral responses to,potential Stress.Journal of personality and Social Psychology,67,732-740.
Tovey EJ,Adams AE.The changing nature of nurses job Satisfaction:an exploration of sources of satis Faction in the 1990 S.J Adv Nur 1993;30(1)150-80.
Ugoji,E.I.,& Isele ,G.(2009).Stress management & corporate governance in Nigerian organizations.European Journal of Scientific Research,27(3),472-478.
World Health Organization(WHO)(2005).Mental health and working life.WHO European Ministerial Conference on Mental Health:Facing The Challenges,Building.Retrived June 19,2007,from www.euro.who.int/document/mnh/ebrief 060.pdf
Wright,T.A.and R.Cropanzano(1998),"Emotional Exhaustion as a Predictor of Job Performance and Voluntary Turnover,"Journal of Applied Psychology,83(3):486-493.
Yoon,M.H.,S.E.Beatty and J.Suh(2001),"The Effect of Work Climate on Critical Employee and Customer Outcomes:An Employee-Level Analysis,"International Journal of Service Industry Management,12(5):500-521.
http://www.bsmt.ir/526.
http://www.hse.gov.uk/pubns/indg406.pdf(2January 2011,dute )
http://www.hse.gov,uk/statistics/causdis/stress(1january 2011,date Last accessed.
http://www.fastcompancy.Com/online career.html.
http://www.indianr.edu.barber,html.
http://www.mphe.gov.my/web-statisik/index.htm?navcode=NAV.