فهرست:
فهرست مطالب
عنوان............................................................................................................................................................................................... صفحه
چکیده فارسی................................................................................................................................................................................. 4
فصل اول:کلیات پژوهش
1-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................... 3
1-2-بیان مساله.............................................................................................................................................................................. 6
1-3-اهمیت و ضرورت پژوهش................................................................................................................................................... 11
1-4-اهداف پژوهش...................................................................................................................................................................... 13
1-5-سوالهای پژوهش................................................................................................................................................................... 13
1-6- فرضیه های پژوهش............................................................................................................................................................ 15
1-7- تعریف متغیرها، پیش فرضها و اصطلاحات تحقیق............................................................................................................. 15
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................... 18
2-2-تاب آوری...................................................... ...................................................................................................................... 18
2-3-انواع تابآوری............................................... ...................................................................................................................... 28
2-4-محیط یادگیری............................................... ...................................................................................................................... 34
2-5-سبک شناختی فرد دریادگیری.............................................................................................................................................. 39
2-6-فرهنگ سازمانی یادگیری...................................................................................................................................................... 40
2-7- درک خودکارآمدی افراد از یادگیری................................................................................................................................... 42
2-8-رویکردهای یادگیری............................................................................................................................................................. 48
2-9-حل مسأله............................................................................................................................................................................... 52
2-10- اصول حل مسأله................................................................................................................................................................ 53
2-11- فرآیند حل مسأله............................................................................................................................................................... 53
2-12-جهت گیری به مسئله......................................................................................................................................................... 58
2-13-عوامل شکل دهنده استراتژی در شطرنج... ...................................................................................................................... 59
2-14-پیشینه پژوهش............................................ ...................................................................................................................... 75
2-14-1-پیشینه پژوهش در ایران................................................................................................................................................ 75
2-14-2-پیشینه پژوهش در خارج............................................................................................................................................... 80
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................... 85
3-2-روش تحقیق.......................................................................................................................................................................... 85
3-3- جامعه آماری......................................................................................................................................................................... 85
3-4- روش نمونه گیری................................................................................................................................................................ 85
3-5-حجم نمونه و ویژگیهای آن........................... ...................................................................................................................... 85
3-6-ابزار پژوهش......................................................................................................................................................................... 86
3-7-روش های تجزیه تحلیل داده ها.................... ...................................................................................................................... 89
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................... 91
4-2-یافته های توصیفی................................................................................................................................................................. 91
4-3-تحلیل مربوط به فرضیه ها.................................................................................................................................................... 95
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1-مقدمه..................................................................................................................................................................................... 118
5-2-بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................................................................. 118
5-3-محدودیتها.............................................................................................................................................................................. 128
5-4-پیشنهادها............................................................................................................................................................................... 128
5-5-پیشنهادهای کاربردی............................................................................................................................................................. 129
منابع ............................................................................................................................................................................................... 131
پیوستها............................................................................................................................................................................................ 139
پرسشنامه سبک های حل مساله...................................................................................................................................................... 140
پرسشنامه تاب آوری........................................................................................................................................................................ 142
پرسشنامه سبک های یادگیری......................................................................................................................................................... 144
چکیده لاتین................................................................................................................................................................................... 145
فهرست جداول
جدول4-1فراوانی و درصد جنسیت...................... ...................................................................................................................... 91
جدول 4-2-فراوانی و درصد سن......................... ...................................................................................................................... 91
جدول4-3- فراوانی و درصد میزان تحصیلات..... ...................................................................................................................... 92
جدول4-4-فراوانی و درصد سابقه........................ ...................................................................................................................... 92
جدول4-5-فراوانی و درصد سطح بازیکنان......... ...................................................................................................................... 93
جدول4-6-فراوانی و درصد سبک یادگیری......... ...................................................................................................................... 93
جدول4-7-شاخص های توصیفی میزان سبکهای یادگیری، حل مساله و تاب آوری.................................................................. 94
جدول4-8- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (K-S) در بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها..................................................... 94
جدول4-9-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه جنسیت................................... 95
جدول4-10-نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو.................................................................................................. 96
جدول4-11-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه سن....................................... 96
جدول4-12-نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو.................................................................................................. 98
جدول4-13-جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه سابقه..................................... 98
جدول 4-14- نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو............................................................................................... 100
جدول4-15- جدول تقاطعی بین سبک های یادگیری و حرفه ای و غیر حرفه ای بودن با توجه تحصیلات............................ 101
جدول4-16- نتیجه آزمون سوال اول بر اساس شاخص خی دو................................................................................................ 103
جدول4-17- آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری............................................................... 103
جدول4-18- شاخص های آزمون یومن ویتنی در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری............................................................. 104
جدول4-19- آزمون ناپارامتریک یومن ویتنی در بررسی جنسیت و تاب آوری.......................................................................... 104
جدول4-20- شاخص های آزمون یومن ویتنی در بررسی جنسیت و تاب آوری....................................................................... 104
جدول4-21- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری...................................................... 105
جدول4-22- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری................................................... 105
جدول4-23- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سن و تاب آوری....................................................................... 105
جدول4-24- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و تاب آوری..................................................................... 106
جدول4-25- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری...................................................... 106
جدول4-26- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری................................................... 106
جدول4-27- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری..................................................................... 107
جدول4-28- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری.................................................................. 107
جدول4-29- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری...................................................... 107
جدول4-30- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و تاب آوری................................................... 108
جدول4-31- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و تاب آوری............................................................. 108
جدول4-32- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سابقه و تاب آوری.................................................................. 108
جدول4-33- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله....................................................... 109
جدول4-34- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله.................................................... 109
جدول4-35- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی جنسیت و حل مساله................................................................. 109
جدول4-36- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی جنسیت و حل مساله.............................................................. 110
جدول4-37- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله....................................................... 110
جدول4-38- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله.................................................... 110
جدول4-39-آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله......................................................................... 111
جدول4-40- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله..................................................................... 111
جدول4-41- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله....................................................... 111
جدول 4-42- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله................................................... 112
جدول4-43- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سابقه و حل مساله..................................................................... 112
جدول4-44- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سن و حل مساله..................................................................... 112
جدول4-45- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله....................................................... 113
جدول4-46- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سطح بازیکنان و حل مساله.................................................... 113
جدول4-47- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و حل مساله.............................................................. 113
جدول4-48- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی تحصیلات و حل مساله........................................................... 114
جدول 4-49-- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سبک های یادگیری و تاب آوری.......................................... 114
جدول4-50- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و تاب آوری............................................... 115
جدول4-51- آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و حل مساله.................................................. 115
جدول4-52- شاخص های آزمون کروسکال-والیس در بررسی سبکهای یادگیری و حل مساله............................................... 115
جدول4-53- نتایج آزمون اسپیرمن در بررسی رابطه تاب آوری و حل مساله............................................................................ 116
منبع:
فهرست منابع
-احمدی ،غلامرضا و سعادتمند ،زهره ولیث صفار ،زهرا( 1389).ارتباط ادراکات دانشجویان از فرهنگ سازمانی دانشگاه با پیشرفت تحصیلی آنان در دانشگاه آزاد خوراسگان.فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد واحد گرمسار سال چهارم ،شماره 2 تابستان :9 تا 22.
-امینی، فهیمه. (1392). رابطه بین تاب آوری و فرسودگی شغلی پرستاران.مجله توسعه پژوهشدر پرستاری و مامایی، 11، 94-102.
-اهری، علی ؛ خسروی، عباس (1381). ارزیابی درونی دانشگاهی و کاربرد آن در بهبود مستمر کیفیت آموزش عالی. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. سال سوم (3و4)، پیایی11و12: 49-70.
-بنی سی، پری ناز، دلفان آذری، قنبرعلی، بنی سی، وحید، (1389). رابطه هوش هیجامی با سبک های حل مسئله و مسلامت عمومی دانشجویان داشنگاه آزاد اسلامی منطقه 12. فصلنامه علوم تربیتی، سال سوم، شماره 10، صص 156-135.
-بابا پورخیرالدین ، جلیل (1392). شیوه های حل مساله در درس ریاضی. ماهنامه ویژه آموزش و پرورش،سال دهم. شماره 56.
-باباپورخیرالدین، ج؛ رسولزاده طباطبایی، ک؛ اژهای، جواد و فتحی آشتیانی، ع. (1382). بررسی رابطه بین شیوههای حل مسئله و سلامت روانشناختی دانشجویان. مجله روانشناختی، 7، 1، 16-1.
-بخشی پور رودسری، عباس؛ محمودعلیلو، مجید و ایرانی،سیدسجاد. (1387). مقایسه ویژگی ها واختلال های شخصیت وراهبردهای مقابله ای معتادان خود معرف وگروه بهنجار. مجله روانپزشکی وروانشناسی بالینی ایران (اندیشه ورفتار)، 14(3 )، 289-297.
-بشارت، محمدعلی و عباسپور دوپلانی، طاهره. (1390). رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با تاب آوری در دانشجویان. یافته های نو در روان شناسی، 6 ،110-122.
-بشارت، محمدعلی (1386). ویژگی های روان سنجی فرم فارسی مقیاس تاب آوری.گزارش پژوهشی، دانشگاه تهران.
-بشارت، محمدعلی؛ صالحی، مریم؛ شاه محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین. (1392). رابطه تابآوری و سختکوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران، روانشناسی معاصر، 3(2)، 38-48.پایان نامه ی کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی.
-پارسا ،عبدالله وساکتی ،پرویز (1386 ) رویکردهای ،نتایج یادگیری و ادراکات دانشجویان از برنامه درسی اجرا شده و دوره تحصیلی.مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز(ویژه نامه علوم تربیتی) .دوره بیست وششم ،شماره سوم ،پاییز 1386: 2تا 23.
-پوریا، سمیه. (1389). اثربخشی آموزش مهارتهای تابآوری بر کاهش پرخاشگری دانشآموزان دوره راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.
-جلیلی، علی و حسینچاری، مسعود. (1389).تبیین تاب آوری روانشناختی براساس خودکارآمدی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار. رشد و یادگیری حرکتی – ورزشی، 6، 131-153.
-جوکار، بهرام.(1386). نقش واسطه ای تاب آوری در رابطه بین هوش هیجانی و هوش عمومی با رضایت از زندگی. روانشناسی معاصر. 2، 3-12.
-خلیچی،حمیدرضا(1390).مهارت های حل مساله و گرایش به تفکرانتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی،مجله آموزش در علوم پزشکی صص125-135.
-زارع، حسین؛ پیرخائفی، علیرضا و مبینی، داوود. (1389). بررسی اثربخشی آموزش مهارت های حل مسئله بر ارتقاء خلاقیت مهندسین با توجه به سنخ شخصیتی آنان.فصلنامه تازه های روانشناسی صنعتی/سازمانی، 1(3)، 49-56.
-رنجبر،محمد،اسماعیلی ، زرار (1386) . رابطه راهبردهای یادگیری و خود تنظیمی و باور های انگیزش با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان . اندیشه نوین تربیتی ، دوره 40 ، 4 ، 133- 139 .
-سیف، سوسن، اسلامی، معصومه، (1387). نقش باورهای ارتباطی در کارکرد خانواده و سازگاری زناشویی. اندیشه های نوین تربیتی، دوره 4، شماره 1 و 2، صص 130-99.
-سجادی هزاوه،محبوبه وبریم نژاد ،لیلی.(1390) مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی .بهمن ،11(7 ):696 تا 700.
-شهابی، م. (1386). بررسی اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر حل مسئله و عزت نفس دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان کلاله. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان، دانشکده علوم انسانی.
-صابر، فاطمه، (1390). مقایسه ی ویژگی های شخصیتی و سبک های حل مسئله در مردان معتاد و غیر معتاد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
-طالبی جویباری، مسعود. (1391). مقایسه سبک های اسنادی، نارسایی هیجانی و تابآوری در بین دانشآموزان معلول حسی و حرکتی و دانشآموزان بینا. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی محققی اردبیل.
-عبدی،ر. (1380). مقایسه سبک های حل مسئله در افراد وابسته به موادمخدر و افراد عادی. پایان نامه کارشناسی ارشدروانشناسی،دانشگاه فردوسی،دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی.
-غلامعلی لواسانی، مسعود؛ حجازی، الهه و حضری، آذر. (1390). الگوی پیشبینی پیشرفت ریاضی: نقشاهداف پیشرفت، رویکردهای یادگیری و تلاش، مجله روانشناسی، 15، 163-174.
-کجبافت ، محمد باقر ؛ مولوی ، حسین و شیرازی تهرانی ، علیرضا (1392) ، رابطه باورهای انگیزش و راهبرد های یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی ، تازه های علوم شناختی ، 1 ، 5 ، 28 – 32 .
-کریمیان پور، غفار (1389). بررسی تاثیر آموزش شطرنج بر رشد مهارت حل مسئله درکودکان 5تا 7 سال شهرتهران سال 88-89. پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش وپرورش پیش دبستانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
-کیانی دولتآبادی، رسول (1389). مقایسه اثربخشی روان درمانی مثبتنگر و درمان مبتنی بر شناختی – رفتاری از طریق ارتقاء و تابآوری بر پیشگیری از مواد افراد وابسته به مواد مخدر. پایاننامه دکترا. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.
-کیامقدم، محسن ( 1378 ). بررسی رابطه بین افسردگی و خود پنداره گروهی دانش آموزان دخترو پسر.پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
-کجبافت ، محمد باقر ؛ مولوی ، حسین و شیرازی تهرانی ، علیرضا (1392) ، رابطه باور های انگیزش و راهبرد های یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی ، تازه های علوم شناختی ، 1 ، 5 ، 28 – 32 .
-کدیور،پروین وجوادی ،محمد جعفر و ساجدیان ،فاطمه.رابطه سبک تفکر وخود تنظیمی با انگیزش پیشرفت(1389) ir .WWW.SID :34 تا47 .
-لواسانی ، غلامعلی ؛ حجازی ، الهه و ملک زاده ، اکرم (1387) . اثر آموزش راهبردهای خود – نظم بخش بر راهبردهای یادگیری و خودکارآمدی و اهداف پیشرفت دانش آموزان دختر پایه دوم راهنمایی مردود در درس ریاضی . مجله روانشناسی و علوم تربیتی . سال سی و هشتم ، شماره 45 - 65 .
-محمدی،فرحناز و حسینی،محمدعلی(1389 ).درک خودکارآمدی دانشجویان رشته های توان بخشی از شایستگی بالینی و مقایسه آن با ارزشیابی مربیان بالینی.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی .تابستان ،10 (2 ):155تا163 .
-محمدی، فهیمه و صاحبی، علی. (1380). بررسی سبک حل مسئله در افراد افسرده و مقایسه با افرد عادی، مجله علوم روان شناختی، 1، 24-42.
-محمدی ،فرحناز و حسینی ،محمدعلی(1390 ) .درک خودکارآمدی دانشجویان رشته های توان بخشی از شایستگی بالینی و مقایسه آن با ارزشیابی مربیان بالینی.مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی .تابستان ،10 (2 ):155تا163 .
-مشعل پور، فریده، (1389). بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای حل مساله بر دختران نوجوان مناطق محروم کشور در اردوهای تابستانی. مجله مطالعات زنان، سال 3، شماره 7، 147-129.
-محمدی، مسعود (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب آوری در افراد در معرض خطر سوءمصرف مواد.پایان نامه ی دکتری، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
-مرتضوی، مهدی. (1389). اثربخشی درمان شناختی – رفتاری(CBT) بر افزایش تاب آوری دختران ناسازگار پایه سوم راهنمایی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبائی.
-معطری ،مرضیه وسلطانی ،علی وموسوی نسب ،مسعود وآیت اللهی ، علی رضا (1384).تاثیر آموزش حل مساله بر خود پنداره دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)شیراز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی .5 (2 ):137 تا 155 .
-نجاتی، وحید و ملکی، قیصر. (1390). رابطه بین تکانشگری و تأملگرایی با عملکرد حل مسئله. مجله تحقیقات علوم پژشکی زاهدان، 14(1)، 76-81.
-نصیر، مرضیه. (1390). رابطه ی راهبردهای مقابله با استرس و تاب آوری با خوش بینی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول.یافته های نو در روان شناسی، 7، 56-68.
-نیمزویچ،آرون. (1925) روش من. ترجمه ی خشایار بهاری. شباهنگ1388
-یمینی،محمد و کدیور ،پروین وفرزاد ،ولی الله و مرادی ،علیرضا .(1387) رابطه بین ادراک از محیط یادگیری ساختن گرایی اجتماعی ،سبک های تفکربا رویکرد عمیق به یاد گیری و بازده ها یا پیامد های یاد گیری.فصلنامه علمی –پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز سال سوم شماره 12 زمستان :114تا 146.
-یارمحمدیان، احمد، بنکدار هاشمی، نازنین، عسگری، کریم، (1390). تأثیر آموزش هوش هیجانی و مهارتهای زندگی بر سازگاری زناشویی زوج های جوان. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، شماره 2، (پیاپی 44)، 12-3.
Anderso, J., & White, P. (2004).Problem Solving In Learning And Teaching Mathematics. Flaxton, Qld: Merga, 127-150.
Anshel, M. H., & Wells, B. (2000). Personal Andsituational Variables That Describe Coping Withacute Stress In Competitive Sport. The Journal Ofsocial Psychology, 140, 434-450.
Anshel, M. H., Williams, L. R. T., & Williams, S.M. (2000).Coping Style Following Acute Stress Incompetitive Sport. The Journal Of Socialpsychology, 140, 751-773.
Aughinbaugh, A. & Gittleman, M. (2002). Maternal Employment & Adolescent Risky
Ball, S. A. (2004). Personality Traits, Disorders, And Substance Abuse. In R. M. Stelmack(Ed.), On The Psychobiology Of Personality: Essays In Honor Of Marvin Zuckerman. Newyork: Pergamon.
Ball, S. A. (2004). Personality Traits, Disorders, And Substance Abuse. In R. M. Stelmack, On The Psychobiology Of Personality: Essays In Honor Of Marvin Zuckerman. New York: Pergamon.
Ball, S. A. (2005). Personality Traits, Problems, And Disorders: Clinical Applications Tosubstance Use Disorders. Journal Of Research In Personality, 39(1), 84-102.
Ball, S. A. (2005). Personality Traits, Problems, And Disorders: Clinical Applications To
Behavior. Journal Of Human Resources, 131(8), 416-440.
Biggs ،J.(1993a ). From Theory To Practice:A Cognitive Systems Approach ,Higher Education Research And Development,12(1 ),73-85.
Block , H. L. (2002). Subjective Well – Being: Three Decades Of Progress. Psychological Bulletin, 125 , 276-302.
Bottma.G(2004). Psychometric Evaluation Of The Dundee Ready Educational Environment Measure: Swedish Version.
Bonanno, G. A. (2004). Loss, Trauma, And Human Resilience. American Psychologist, 59, 20-28.
Bonomo, Y., Coffey, C., Wolfe, R., Lynskey, M., Bowes, G. & Patton, G. (2001).Adverseoutcomes Of Alcohol Use In Adolescents. Addiction, 96(10), 1485–1496.
Bonomo, Y., Coffey, C., Wolfe, R., Lynskey, M., Bowes, G. & Patton, G. (2001).Advers Outcomes Of Alcohol Use In Adolescents. Addiction, 96(10), 1485–1496
Bouna , G.W.(2004). The Individual And His Religion: A Psychological Interpretation. New York: Macmillan.
Bandura, A. (1997). Self- Efficacy: Toward A Unifying Theory Of Behavioral Change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A.(1977)Prevantive Approaches In Couples Therapy (28-54). Lillington , Nc: Edwaras Brothers.
Biggs ،J. moor.j (1993) .Emotional Intelligence And Self-Actualization.In.J. Ciarrochi, J.P.Forgas.J.D& Mayer(Ed). Emotional Intelligence Every Life (Pp.82-97)Philadelphipa Taylor & Francis.
Campbell-Sills, L., Cohan, S. L., & Stein, M. B. (2006)."Relationship Ofresilience To Personality, Coping, And Psychiatric Symptoms In Young Adults".Behaviour Research And Therapy, 44,Pp:585–599.
Campebel , H. Siless.N . - Genia, V,(2006). A Case Against Spiritual Intelligence. The Interational Journal For The Psychology Of Religion, 10 (1), 27-340.
Cassidy, T. (2002).Problem Solving Style, Achievement Motivation, Psychological Distress And Response To A Simulated Emergency.Counseling Psychology Quarterly, 15, 325- 332.
Cassidy, T., & Burnside, E. (1996). Cognitive Appraisal, Vulnerability And Coping: An Integrative Analysis Of Appraisal And Coping Mechanisms. Counseling Psychology Quarterly, 9, 261-279.
Cassidy, T., & Long, C. (1996).Problem Solving Style. Stress And Psychological Illness: Development Of A Multi Factorial Measure. British Journal Of Clinical Psychology, 3, 265-277.
Chen, C. S. (2012). Self-Regulated Learning Strategies And Achievement In Introduction To Information Systems Course. Information Technology Learning And Performance Journal. 20 B, 1, 11–24.
Compble- Sills, A.J. (2006). Pain Acceptance Moderates The Relation Between Pain And Negative Affect In Female Osteoarthritis And Fibromyalgia Patients, Ann Behavioral Medicine, 33, 291-301.
Coner , H. Davidson (2003). Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences. New York: Harper Collins.
Connor, K. M. & Davidson, J. R. (2003). Development Of A New Resilience Scale: The
Connor, K. M., & Davidson, J. R. T. (2003). Development Of A New Resilience Scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (Cd-Risc). Depression And Anxiety, 18, 76-82.
Connor, K. M., Davidson, J. R. (2003). Development Of A New Resilience Scale:The Connor-Davidson Resilience Scale(Cd-Risc). Depress Anxiety;18:76-82.
Connor-Davidson Resilience Scale(Cd-Risc). Depress Anxiety, 18(1),76-82.
Cholart Linda،(2014) Abc Of Learning And Teaching Educational Environment. Bmj، 2003. 326: P. 810-812.
D,Senss, I., Vasilaki, E., Koliatwith, S. (2010). Validation Of The Greek Translation Of The Dundee Ready Education Environment Measure (Dreem). Education Fv Or Health, 23(1), 348
Davidis , C. (1999). The Development And Preliminary Validation Of The Integrated Spiritual Intelligence Scale (Isis). Palo Alto, Ca: Institute Of Transpersonal Psychology Working Paper. Available On Http://Www.Geocities.Com / Isisfindings /
Diker Coşkun, Y., Garipağaoğlu, Ç.,& Tosun,Ü (2014) . Analysis Of The Relationship Between The Resiliency Level And Problem Solving Skills Of University Students. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 114, 673-680.
Dincol Ozgur, S., Temel, S., & Yilmaz, A. (2012) . The Effect Of Learning Styles Of Preservice Chemistry Teachers On Their Perceptions Of Problem Solving Skills And Problem Solving Achievements. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 46, 1450-1454.
Edneel .K Abraham1, K Ramnarayan2, P Vinod3 And Sharmila Torke1(2012).Students' Perceptions Of Learning Environment In An Indian Medical School. Bmc Medical Education 2012, 8:20 Doi:10.1186/1472-6920-8-20
Educational Correlates: A Construct Validity Approach. Psychology In The Schools, 43(3), 267-81.
Elliot, T. R., Shewchuk, R. M. & Richard, J. S. (1999).Caregiver Social Problem Solvingabilities And Family Member Adjustment To Recent-Onset Physical Disability.Rehabilitation Psychology, 44(1), 104- 123.
Everall,M Altrowsp, Paulson.F (2006). Somatic Symptoms And Discases Are More Common In Women Exposed To Violence. Journal Of General Internal Medicine, 22 (12), 1668-1673.
Edanel ,M. Lopez.L(2012) Assertiveness Skills Training Courses By Total Success Training In London And Throughout Thevk, 44, 828- 858.
Erickson , A. (2004). Social Foundation Of Thought And Action: A Social Cognitive Theory. Englewood Clifs, N.J: Prentice- Hall.
Fuller, H. (1998). Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Friberg, O; Hiemdal, O; Rosenring, O; Martinussen, M; Aslaksen, M; Flatmen, Aa. A. (2003). Resilience Moderator Of Pain And Stress. Journal Of Psychosmatic Research 61: 213-216.
Garmezy & Nuechterlin (1972) The Self-Efficacy Scale: Construction And Validation Psychological Report, 51, 663-671. @Psychological Report.
Gaudreau, P., & Blondin, J. P. (2002).Development Of A Questionnaire For The Assessment Of Soping Strategies Employed By Athletes In Competitive Sport Settings. Psychology Of Sport And Exercise, 3, 1-34.
Good&.A.J.Mckay, P (2006). Relationships Between Self – Efficacy And Symptoms Of Anexiety Disorders And Depression In A Normal Adolecent Sample. Personality And Individual Differences 32. Pp 337-348.
Gu, Q. & Day, C. (2007). "Teacher's Resilience: A Necessary Condition Foreffectiveness". Teaching And Teacher Education, 23,Pp: 1302–1316.
Hinsse, J. Kamer ,L Himilton.L (2012). The Relationship Between Intrinsic, And / Or Intrinsic Motivation, And Learning. Journal Of Educational Psychology. 85, 33–40.
Hunter.K. (2001). Alexithymia And 7.5-Year Incidence Ofcompensated Low Back Pain In 1207 Urban Public Transit Operators, Journal Of Psychosomatic Research, 62, 667-74.
Haward, A (2013) Cognitive Therapy And The Emotional Disorders. New York International Universities Press .
Hoy and miskel.R.(2000).The Bar-On Emotional Quotient Inventory (Eq-I)Rational ,Description And Summary Of Psychometric Properties In Geher (Ed.),Measuring Emotional Intelligence:Common Ground And Controversy (Pp.115-145).New York.Nova Science.
Ingram, R. E., & Price, J. M. (2001).The Role Of Vulnerability In Understanding Psychopathology. In R. E. Ingram, & J. M. Price (Eds.), Vulnerability To Psychopathology: Risk Across The Lifespan (Pp. 3-19). New York: The Guilford Press.
Issacson, B. (2002). Characteristics And Enhancement Of Resiliency In Young People, Aresearch Paper For Master Of Science Degree With Major In Guidance Andcounseling,University Of Wisconsin-Stout.
Issacson, B. (2002). Characteristics And Enhancement Of Resiliency In Young People, A
Jeffrey, P. (2002). Competency Coping And Contributory Life Skills. Journal Of Agriculturaleducation Pennsylvania University, 68-74.
Jeffrey, P. (2002). Competency Coping And Contributory Life Skills. Journal Of Agricultural Education Pennsylvania University, 68-74.
Jonson ,L C, Jonson.K (2005). The Use Of Simulated Patients And Role-Play In Communication Skills Training: A Review Of The Literature To August .
Jodiat L. Mecce O'rourke M, Kelly M, Bennett D, O'flynn S.(2005) A Psychometric Appraisal Of The Dreem. Bmc Med Educ. 2005 Jan 12;12:2
Kesler.L.P.Weiner .L(1995) Self-Affirmation Reduces Smokers Defensiveness To Graphic On-Pack Cigarette Warning Tables Health Psychology,26.(4)437-446.
Kodjo, C. M., Auinger, P. & Ryan, S. A. (2004).Prevalence Of, And Factors Associated With, Adolescent Physical Fighting While Under The Influence Of Alcohol Or Drugs. Journal Of Adolescent Health, 346 (35), 11-16.
Kampfer ,R.(1999).The Bar-On Model Of Emotional Intelligence: A Valid, Robust And Applicable Ei Model. Organizations & People, British Journal Of Clinical Psychology, 35,265-27714, 27-34.
Kelark ,L(2004) The Development Of Academic Self – Efficacy. Sandiago: Academic Press.
Kesler ,R.Parker.D.A(1995). The Handbook Of Emotional Intelligence: Theory ,Development,Assessment And Application At Home,School & Work Place Sanfrancisco .Jossy-Bassbook.First Edation,3-490.
Kobassa, S.C,.Maddi,S.R.,& zula, S. (1982). Hardiness And Health: A Prospective Study. Journal Of Personality And Social Psychology, 42, 168-177
Krohne, H. W., & Hindel, C. (1988).Trait Anxiety,State Anxiety, And Coping Behavior As Predictorsof Athletic Performance. Anxiety Research,1, 225-234.
Later , J.A. (2003) . The Relationship Between Marital Characteristics, Marital Interaction Processes And Marital Satisfaction. Journal Of Counseling & Development, 82, 1, 58-68.
Lawniss, F; Lawniss, R. (2011). A Longitudinal Study Of Brain Volume Changes In Normal Ageing Using Serial Registered Magnetic Resonance Imaging. Arch Neurol. 60. 989–994.
Letzring K,BlockF & Funder.C (2005). Spiritually – Focused Psychotherapy For People Diagnosed With Cancer: A Pilot Outcome Study. Journal Of Mental Health, Religion & Culture, 8 (3), 217-226.
Latness, A. gilising.l ,lester,k (2009). Preventive Proches In Couple Therapy. Philadelphia: Brunner Mazel.
Lifton,R.(1998) Emotional And Social Intelligence: Insight Form The Emotional Quotint Inveretoy .In R.Bar-On& Parker,J.D(Ed)Hand Book Of Emotional Intelligence(Pp.363-388). Sanfrancisco:Jossey-Bass.
Luthar, S. S., Cicchetti, D., & Becker, B. (2000). The Construct Of Resilience: A Critical Evaluation And Guidelines For Future Work. Child Development, 71, 543-562.
Maddi ،Wadha&Haier, A.J (1996). Medical And Psychology Students` Self-Assessed Communication Skills: Apilot Study. Patient Education And C0unseling. 3707:1-6.
Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2006). Academic Resilience And Its Psychological Andeducational Correlates: A Construct Validity Approach. Psychology In The Schools, 43(3),267-81.
Martin, A. J. & Marsh, H. W. (2006). Academic Resilience And Its Psychological And
Masten, A. (2001). Ordinary Magic: Resilience Processes In Development. American Psychologist, 56, 227-238.
Matson, A,read ,k (2004) A Comparative Study Of Kermansah Three Region Different Educational Level School Climate,Tehran , Tehran University.
Matson & Cotsorat , J. (1998). Adult Romantic And Couple Relationships. In Cassidy, J.&Shaver, P. (Eds). Handbook Of Attachment: Theory, Research And Clinical Applications. New York: Guildford Press.
Ntoumanis, N., & Biddle, S. J. H. (2000).The Relationship Of Intensity And Direction Of Competitive Anxiety With Coping Strategies. The Sport Psychologist, 14, 360-371.
Olson, C. A., Bond, L., Burns, J. M., Vella- Brodrick, D. A., & Sawyer, S. M. (2003). Adolescent Resilience: A Conceptual Analysis. Journal Of Adolescent, 26, 1-11.
Ong ,Toney & Lock.(2006). Acase Study In Vestingation In To The Impentation The Children (Learning Care) Act 2000. London: Ncit.
Parto, M. (2011). Problem Solving, Self- Efficacy, And Mental Health In Adolescents: Assessing The Mediating Role Of Assertiveness . Procedia - Social And Behavioral Sciences, 30, 644-648.
partoo, Vinod P, beshart m.a(2011). Students' perceptions of learning environment in an Indian medical school.BMC Med Educ. 2011 Apr 11;8:20. doi: 10.1186/1472-6920-8-20.
Parto, M., Besharat, M. A. (2011). The Direct And Indirect Effects Of Self- Efficacy And Problem Solving On Mental Health In Adolescents: Assessing The Role Of Coping Strategies As Mediating Mechanism. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 30, 639-643.
Ratter .A (1987). The Use Of Simulated Patients And Role-Play In Communication Skills Training: A Review Of The Literature To August .
Research Paper For Master Of Science Degree With Major In Guidance And Counseling,University Of Wisconsin-Stout.
Richardson, G. E. (2002). The Metatheory Of Resilience And Resiliency. Journal Of Clinical Psychology, 58, 307-321.
Richardson,C.(2002). Emotional Intelligence: A Meta-Anilitye Investigation Of Predictive Validity And Homological Net, Journal Of Vocational Behavior.65,71-95.
Salamonson, Y. & Evereet, B. & Koch, G. (2009). Learning Strategies Of First Year Nursing And Medied Student’s Comparative Study. International Journal Of Nursing Students. 46, 12, 1541-1547.
Salmanza, B. (2011). Ageing Of The Brain. Mech Ageing Dev 123: 811–817.
Stansfield, K. H. & Kirstein, C. L. (2005). Neurochemical Effects Of Cocaine In Adolescence Compared To Adulthood. Development Brain Research, 159(2), 25-119.
Substance Use Disorders. Journal Of Research In Personality, 39(1), 84-102
Tedeschi, R. G., Park, C. L., & Calhoun, L. F. (1998). Posttraumatic Growth: Positive Changes.
Terrisse, A (2002) : Evaluating Circle . Time As A Support To Social Skills Develop Ment – Reflections On A Journey In Sckool- Based Research. British Journal Of Special Education . Vol. 33 Nolpp.
Togado , C. A.Fredricson .K (2004). Introducing Task-Based General Computer Self-Efficacy: An Empirical Comparison Of Three General Self-Efficacy Instruments. Interacting With Computers, 19, 382–396.
Treffinger, D. J., Selby, E. C., & Scott, G. I. (2008). Understanding Individual Problem-Solving Style: A Key To Learning And Applying Creative Problem-Solving. Learning And Individual Differences, 18, 390-401.
Veselska, Z., Geckova, A. M., Orosova, O., Gajdosova, B., Dijk, G. P.,&.Reijneveld, S. A. (2009)."Self-Esteem And Resilience: The Connection With Riskybehavior Among Adolescents". Addictive Behaviors, 34,Pp: 287–291.
Yekta ,C.mohamadzaheh.m (2007)Family And Dimensious Of Emotional Intelligence .Dissertation Abstraets International ,Vol 58(4).2109-2122.
Werner ,R.(1997). The Emotional Quoits Inventory (Eq-I):A Test Of Emotional Intelligenc. Toronto, Canada Mullti Health System.Icc.
Werner ,R.Smith. K(1992) .The Emotional Quotient Ventory (Eq-I):Rationale Description And Summary Of Psycho Metric Properties ,In G.Geher(Ed0.Measrning Emotional Intelligence:Common Ground And Controversy (Pp.115-145)New York.Nona Science.
Webester , P. (1995): Spirtual Intelligence: Acontemporary Concern With Rigard To Living Status Of The Senior Citizens Journal Of The Indian Academy Of Applied Psychology. 32 (3), 227-233.
Wu, T. F., Custer, R. L. & Dyrenfurth, M. J. (1996). Technological And Personal Problemsolving Styles: Is There A Difference? Journal Of Technology Education, 7(2), 55-71.
Wu, T. F., Custer, R. L. & Dyrenfurth, M. J. (1996). Technological And Personal Problem Solving Styles: Is There A Difference? Journal Of Technology Education, 7(2), 55-71.