فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ...................................................................................................................................................................... 1
فصل اول : موضوع پژوهش
مقدمه ........................................................................................................................................................................ 3
1-1- بیان مسئله ................................................................................................................................................. 5
1-2- ضرورت و اهمیت پژوهش ...................................................................................................................... 11
1-3- اهداف تحقیق ............................................................................................................................................ 14
1-3-1- اهداف علمی ......................................................................................................................................... 14
1-3-2- اهداف کاربردی .................................................................................................................................... 14
1-4- اهداف تحقیق ............................................................................................................................................ 15
1-4-1- هدف کلی .............................................................................................................................................. 15
1-4-2- اهداف جزئی ......................................................................................................................................... 15
1-5- فرضیه های پژوهش ................................................................................................................................. 15
1-6- تعاریف نظری ............................................................................................................................................. 16
1-1-6- تعریف نظری حافظه ی بینایی ................................................................................................... 16
1-2-6- تعریف نظری حافظه ی چهره ها ...............................................................................................16
1-7- تعاریف عملیاتی ..................................................................................................................................17
1-7-1- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی بینایی.................................................................................17
1-2-7- تعریف عملیاتی عملکرد حافظه ی چهره ها ............................................................................17
فصل دوم : پیشینه تحقیق
2-1- ماهیت حافظه انسان ................................................................................................................................ 19
2-2- دیدگاه ساختاری حافظه ......................................................................................................................... 25
2-2-1- حافظه حسی ...................................................................................................................................... 25
2-2-1-1- مراحل پردازش اولیه اطلاعات بینایی....................................................................................... 29
2-2-2- حافظه کوتاه مدت(S.T.M) .......................................................................................................... 31
2-2-3- حافظه دراز مدت(L.T.M) ............................................................................................................ 35
2-3- دیدگاه پردازش اطلاعات ......................................................................................................................... 38
2-3-1- مرحله یادگیری .................................................................................................................................... 38
2-3-2- مرحله ذخیره سازی یا نگهداری ..................................................................................................... 39
2-3-3- مرحله بازیابی ....................................................................................................................................... 40
2-4- آزمون های سنجش حافظه دیداری .................................................................................................... 41
2-4-1- آزمون بینایی بنتون .......................................................................................................................... 41
2-4-2- آزمون بینایی کیم کاراد .................................................................................................................. 42
2-4-3- آزمون تصاویر درهم ری – استریه ............................................................................................... 42
2-4-4- مقیاس حافظهی وکسلر (WMS)................................................................................................. 45
2-4-5- آزمون یادگیری جفت ارتباط(PAL) ......................................................................................... 46
2-5- بررسی تحقیقات انجام شده ................................................................................................................... 47
جمع بندی نهایی.................................................................................................................................................... 73
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه ....................................................................................................................................................................... 75
3-1- طرح کلی پژوهش ..................................................................................................................................... 75
3-2- جامعه آماری .............................................................................................................................................. 76
3-3- نمونه و روش نمونه گیری ...................................................................................................................... 76
3-4- ابزارهای تحقیق ......................................................................................................................................... 76
3-4-1- مقیاس تجدید نظر شده حافظهی وکسلر ................................................................................... 77
3-4-2- آزمون معاینه مختصر وضعیت شناختی ( MMSE) ........................................................... 78
3-4-3- پرسشنامه سلامت عمومیGHQ) )............................................................................................ 80
3-4-4- آزمون حافظه چهره ها ...................................................................................................................... 81
3-5- روش اجرا .................................................................................................................................................... 82
3-6- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ............................................................................................................ 82
فصل چهارم : یافته های پژوهش
مقدمه ........................................................................................................................................................................ 85
4-1- توصیف داده ها .......................................................................................................................................... 85
4-1-1- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی ........................................................................................... 86
4-1-2- توصیف متغیر MMSE ............................................................................................................. 88
4-1-3- توصیف متغیر سلامت عمومی ........................................................................................................ 90
4-2- تحلیل یافته های تأییدی و استنباطی ................................................................................................ 95
4-2-1- فرضیه اول پژوهش ............................................................................................................................. 96
4-2-2- فرضیه دوم پژوهش ............................................................................................................................ 98
4-2-3- فرضیه سوم پژوهش ........................................................................................................................ 99
4-2-4- فرضیه چهارم پژوهش ....................................................................................................................... 100
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه ........................................................................................................................................................................ 108
5-1- خلاصه نتایج پژوهش .............................................................................................................................. 109
5-2- بحث و نتیجه گیری ................................................................................................................................. 110
5-3-محدودیت های پژوهش ............................................................................................................................ 117
5-4-پیشنهادات پژوهش .................................................................................................................................... 119
منابع
منابع فارسی ............................................................................................................................................................ 121
منابع انگلیسی ........................................................................................................................................................ 128
چکیده انگلیسی 140
منبع:
منابع فارسی:
- استکی، مهناز، علیایی زند، شهین ( 1391). مقایسه کارآمدی حافظه کوتاه مدت دیداری و شنیداری در ریتم های سیر کادین دانش آموزان 10-8 سال، مجله روان شناسی، شماره 6، صفحه 242- 178.
- آقاملایی، مریم ، جعفری ، زهرا، توفان ، ریحان، اسماعیلی ، مهدیه، رحیم زاده، شادی ( 1391). بررسی حافظه و یادگیری شنوایی-کلامی در زنان فارسی زبان 18 تا 30، مجله ی شنوایی شناسی، دوره ی 21، شماره 3، صفحه 38-32.
- اکبری دهقی، اشرف، اصغر نژاد، علی اصغر، غرایی، بنفشه ( 1388) . عملکرد حافظه ی سرگذشتی در بیماران دچار اختلال شخصیت مرزی، مجله تازه های علوم شناختی ، شماره 1 ، صفحه 39- 30.
- امساکی، گلی تا، چیت تاز، احمد، مولوی، حسین، عسگری، کریم ( 1391). مقایسه عملکرد شناختی بیماران مبتلا به پارکینسون با افراد سالم، پژوهش در علوم توانبخشی، شماره 2، صفحه 297- 289.
- اورنگی، مریم، عاطف وحید، محمد کاظم، عشایری، حسن (1381). هنجاریابی مقیاس تجدیدنظر شده وکسلر در شهر شیراز، فصل نامه ی اندیشه و رفتار، سال هفتم، شماره 4 ، صفحه 56 تا 66
برقی، حمید، قنبری، یوسف ، سیف الهی، محمد ( 1390). بررسی رضایتمندی ساکنان مناطق روستایی در تبدیل نقاط روستایی به شهر، فصلنامه علمی- پژوهشی انجمن جغرافیایی ایران، دوره جدید، شماره 31، صفحه 233-215.
- بزرگ منش، اعظم، عبداللهی، محمدحسین (1391). تأثیر تصویر سازی ذهنی بر عملکرد حافظهی بینایی و کلامی دانش آموزان، مجله روان شناسی، 61، شماره 1 سال شانزدهم.
- بهارلویی، ناهید، غلامی، ساغر، شریعت، مائده، نیک زاد، میترا ( 1389). ارتباط بین مهارت خواندن با حافظه بینایی ناکلمه ها در دختران پایه اول ابتدایی، پژوهش در علوم توانبخشی ، سال ششم ، شماره 2،صفحه 5-1.
- بیگدلی، ایمان اله، ناظمی، هدی (1388 ). عملکرد حافظه ی کوتاه مدت بیماران اسکیزوفرن، مجله ی علوم رفتاری، شماره ی 1 دوره ی 3.
- پرویز، کورش، شریفی، مسعود ( 1390) رابطه راهبردهای شناختی و فراشناختی با میزان موفقیت تحصیلی دانش آموزان شهری و روستایی سطح متوسطه، مجله راهبردهای آموزش. دوره 4، شماره 1، صفحه 6-1.
- تهرانی دوست، مهدی، خادمی، مژگان، مطلق، ماریا، زرگری نژاد، غزاله، شهریور، زهرا، علاقبند راد، جواد (1386 ). حافظه ی بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی، مجله تازه های علوم شناختی، شماره 3، صفحه 26 تا 35.
- چراغی، فرشته، زمانی، طاهره، قربانی ، رقیه، دستا، مهدی ( 1391). بررسی عملکرد تکالیف مربوط به حافظه شنیداری و دیداری در سطوح اضطراب، مطالعات روان شناختی ، شماره 1 ، دورهی 8
- چلبیانلو، غلامرضا ( 1383) . بررسی آزمایشی کارکردهای حافظه و متغیرهای موثر بر آن در بیماران مبتلا به وسواس وارسی ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
- خیرالدین، جلیل،حکمتی، عیسی، سودمند، محسن (1389 ). مقایسه حافظه ی بصری و کلامی کودکان مبتلا به نقص توجه با کودکان سالم ، فصل نامه ی علمی پژوهشی ،شماره 19.
- رادفر، شکوفه، جزایری، طاهره، حقانی، حمید، حبیبی ، مهدی، السادات انوری، سمیه ( 1390) ، بررسی مقایسه ای وضعیت حافظه در بین جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه توام با افسردگی و بیماران افسرده غیر جانباز، مجله دانشکده پزشکی، دوره 69، شماره 12، صفحه 792-787.
- رحمتی، مسعود، ناظم، فرزاد، شعبانی مقدم، کیوان ، کردنوقایی، رسول (1387). بررسی جنبه های نوروسایکولوژیک بوکسورهای آماتور شهرستان قم، نشریه المپیک، سال شانزدهم ، شماره 3، صفحه 93-84.
- رحمتی، مسعود، ناظم، فرزاد، شعبانی مقدم، کیوان، رحمتی، محمد مهدی ( 1387). آسیب های مغزی مزمن در بوکسورهای آماتور، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دوره پانزدهم ، شماره 1، صفحه 49- 44.
- رضایی، محمد، راشدی، وحید، غلامی ، تهرانی، لعیا، دارویی، اکبر ( 1392). مقایسه ی درک خواندن و حافظه ی کاری در کودکان کم شنوا و عادی، مجله ی شنوایی شناسی، شماره 1، صفحه 74- 67.
- زارع، حسین، (1391) ، روان شناسی یادگیری، انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.
- ساعد، امید (1389 )، بنیان های روان شناختی و بیولوژیکی حافظه، انتشارات ارجمند، تهران.
سریع القدم ، زهرا، بخشی پور و رودسری، عباس، هاشمی نصرت آباد، تورج، زاهد نژاد، هادی ( 1391). بررسی نقش سازه شخصیتی سخت ترویی در تعدیل آثار سوء استرس بر عملکرد حافظه ، یافته های نو در روان شناسی، شماره 21، صفحه 46-33.
- سهرابی، حمیدرضا، عشایری، حسن، نصر، مهدی (1377). بازیابی از حافظه ی دیداری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا، آسیب دیدگان نیمه کره ی راست مغز و افراد بهنجار، مجله ی اندیشه و رفتار، شماره 2 ، صفحه 21 تا 30.
- سولسو، رابرت ، ال ( 1381). روان شناسی شناختی ( ترجمه فرهاد ماهر )، تهران، انتشارات رشد، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1991.
- شاهنده، مریم، علی پور، احمد د( 1391) . بررسی تأثیر جانبی شدن مغز بر عملکرد حافظه، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم، شماره 3، دوره ی 10، صفحه 50-43.
- صفرپور دهکردی ، ندا، وفایی ، مریم، افروز، غلامعلی ( 1390). مقایسه سرعت نامیدن و عملکرد مولفه های سه گانه حافظه فعال در کودکان نارساخوان و عادی، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، شماره 1، صفحه 21-1.
- ضیایی، مریم، امیری، شعله ( 1385). حافظه در مردان و زنان سالمند، همایش نقش زن در فرهنگ و تمدن اسلامی، اصفهان.
- طاهری، فاطمه، مرادی، علیرضا، آزاد فلاح، پرویز، میرزایی ، جعفر، علیزاده ، رقیه، نامخ، مریم ( 1390) عملکرد حافظه شرح حال در فرزندان نوجوان جانباز مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ، تازه های علوم شناختی، شماره 1، صفحه 66-51 .
- عابدی، احمد، ملک پور، مختار، مولوی، حسین، عریضی، حمیدرضا، امیری، شعله ( 1386) . مقایسه ویژگی های عصب روان شناختی کودکان خردسال با ناتوانایی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و عادی پیش از دبستان، پژوهش در حیطه کودکن استثنایی، سال هشتم ، شماره 1، صفحه 18-1.
- عبدی، اکبر، کرمی، مهدی، حاتمی، جواد (1391). اثر بخشی تقویت حافظه ی دیداری به طریق بازی درمانی بر کاهش خطاهای املایی دانش آموزان دارای اختلال نوشتن، مجله ی پژوهش در علوم رفتاری، شماره 4، صفحه ی 648 تا 658.
- فرهنگی، عبدالحسن ( 1380) ، بررسی جنسیت و اثر درخشندگی در حافظه آشکار و حافظه ضمنی. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 6، شماره 23 و 24 ، صفحه 87-77.
- فروغی، فروزنده (1387). بررسی مقایسه ای روش تدریس مبتنی بر پردازش اطلاعات با روش تدریس سنتی در پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان کلاس اول ناحیه ی 1 شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.
- فریدمن، جین (1381). فمینیسم ، ترجمهی فیروزه مهاجر، تهران، انتشارات آشیان.
- فیضی پور، هایده، فرجاه، غلامحسین، قادر نژاد، موسی ( 1390). بررسی رابطه ی حافظه و انگیزه پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، صفحه 254 – 246.
- قلی زاده، زلیخا، خیرالدین، جلیل، رستمی،رضا، بیرامی، منصور، پورشریفی، حمید(1389). اثر بخشی نوروفیدبک بر حافظه ی بینایی، مجله ی علوم رفتاری دوره ی چهار، شماره 4، صفحه 285 تا 289
کاویانی، حسین ( 1383). عملکرد حافظه ی سرگذشتی و مسئله گشایی در پیوستار زندگی. مرگ: پژوهشی در بیماران افسرده، مجله ی اندیشه و رفتار، شماره 1، 51- 43.
- کیهانی، مهدی، شریعت پناهی، مریم(1387). بررسی تأثیر موسیقی بر عملکرد تمرکز و توجه دانشجویان علوم پزشکی آزاد تهران، مجله ی علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 2، صفحه ی 101تا 106 0
- گرت، استفانی ( 1382). جامعه شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، تهران، انتشارات رشد.
- گشمردی، محمد رضا ( 1384). نقش حافظه در فرایند یادگیری زبان خارجی، پژوهش زبان های خارجی، شماره 28 ، صفحه 156- 133.
- گنجی، حمزه (1391). روان شناسی عمومی، انتشارات نشر روان، تهران.
- گولومبوک، سوزان ( 1377). رشد جنسیت،ترجمه مهرناز شهرآرای، تهران، انتشارات ققنوس.
- گیدنز، آنتونی (1373). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، انتشارات کبیر.
- مارنات، گری گراث ( 2001) راهنمای سنجش و آسیب روانی، ترجمه: پاشا، شریفی، حسن و همکاران، تهران، انتشارات رشد، جلد دهم.
- محمدیان ، احمد ( 1386). بررسی توان مقیاس هوش کتل ( 3) و آزمون حافظه بصری آندره – ری در تشخیص دانشجویان استعداد درخشان، مجله ی پژوهش های تربیتی و روان شناختی، دانشجویان استعداد درخشان، مجله ی پژوهش های تربیتی و روان شناختی، شماره 1 ، دوره 7 ، صفحه 94-77.
- مرادی، علیرضا ، عبدی، احمد، اکرمیان، فهیمه ( 1389). عملکرد حافظه ی شرح حال ( اختصاصی بودن جنبه های معنایی و رویدادی ) در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، فصلنامه علمی – پژوهشی روان شناسی دانشگاه تبریز، شماره 17، صفحه 150- 123.
- مظهری، شهرزاد، حق شناس، حسن، فیروزآبادی، علی ( 1385). حافظه کلامی، دیواری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بستگان درجه اول ، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، شماره 4 ، دوره ی 12 ، صفحه 364- 359.
- مظهری، شهرزاد، حق شناس، حسن، فیروزآبادی، علی (1385 ). حافظه ی کلامی، دیداری و در جریان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و بستگان درجه اول، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، شماره 4 ، صفحه ی 359 تا 364 .
- مقدم، کاوه، استکی ، مهناز، سعادت، مهرناز، کوشکی، شیرین ( 1390) تأثیر آموزش نقاشی و سفالگردی بر بهبود مهارت های ادراک دیداری – فضایی و حافظه دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب، فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی ، سال یازدهم، شماره 2، صفحه 15-141.
- مقدم، کاوه، استکی، مهناز، سعادت، مهرناز، کوشکی،شیرین (1390 ) .تأثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود مهارت های ادراک دیداری- فضایی و حافظه ی دیداری دانش آموزان با مشکلات حساب، فصلنامه ی کودکان استثنایی شماره 2، صفحه ی 141تا 150.
- وینسنیت، جان ( 1378). ایدئولوژی های مدرن سیاسی، ترجمه مرتضی تاقب فرد، تهران، انتشارات ققنوس.
- هاید، جانت ( 1384). روان شناسی زنان، ترجمه اکرم خمسه، تهران، انتشارات آگه
منابع انگلیسی :
- Abedini , S. & Keshavarzi , F. (2012). Func Tions of Working Memory
( Visual – Auditory ) Comparison in Normal Children and Slow Lerner. Journal of Applied and Basic Sience , 3(12). 2504-2512.
- Anderson , V ( 2002) Neuropsychological Evolution of Deficits in Executive Functioning for ADHD children or without Learning Disabilitics Psycholoyical J , Vol 22 , 37 -51.
- Baddely, A. D ( 1999). Essentials of Human Memory Hove, UK: Psychology Press.
- Barnett , R, Maruff , P& Vance , A (2005). An of Visuospatial Memory Impairment in children with Attention Defficit Hyperactivity Disorder , Combined type , Psychological Medicine , 35 , 1433-1443.
- Bavelier , D . , Newport , E , Hall , L , Supalla , M & Boutla , M ( 2008) . Order short – term Memory Differs Signers and Speaker : Implications for Models of Short – term Memory. Journal of cognition , 107 , 433 – 457.
- Bedrad, A. Martinussen , R , Ickowicz , A & Tenonk , R ( 2004) . Methylphenidaten Improves Visual – spatial Memory in children whith Attention, Journal of the American Acodemy of child and Adolescent Psychiarty , 43 ( 3).
- Ben- shalom, A. & Ganel , T. (2012) . Object Representations in Visual Memory : Evidence from Visual Illusions . Journal of Vision , 12(7): 15, 1-11
- Berenbaum , S. A , Baxter , L , Seidenberg , M , Herman , B ( 1997). Role of the Hippocampus in Sex Difference in Visual and Verbal Memory: outcome Following Left Anterior Temporal Lobectomy , Neuropsycholgy , 11: 585-591.
- Blair , Iv , Ma , JE , Lenton , AP (2001) . Imagining stereotypes away: the Modevation of Impllcit Stereotypes Through Mental Imagery , Press Psychol , 819 , 828 -841.
- Boutla , M , Supalla , T , Newport , EL . & Barelier , D ( 2004) . short - Term Memory span : In sights from Sign Lanaguage, Nature Neuroscience Press , 7 , 997 – 1002.
- Brown,f.c, Tuttle , E , Westeveld, M, Ferraro ,f, Chmielowiec , T , Vandermore , M , Gibson , G, Bemus, L, Roth , M ( 2010). Journal Of personality and Individual Differences , 3( 4) , 423 – 438.
- Brthier , ML ( 2000). cognitive Function in the obsessive compulsive Disorder Associated with cerebral lesions Rev Neurol, Pubmed PMID , 30(8) , 769-772.
- Buttner , N & Langfeld , P ( 1991 ) .Leistungen Des Virsuellen Kurzzeit Gedach Tisses Beige Horlosen Kindren Undjugendlichen – Eine Meta Analyes, Fed rep : university Wurzburg insfur psychologie vol 12( 2) , 93- 105.
- Buttner , N & Langfeldt , H. P ( 1991) .Leistungen . Des visuellen. Kurzceit Gedachtisses Bei G. ehorlosen kinder Undju gendllchen – eine Meta Analyes . Zetschrift – fur – Dffentille and Dlaynos , sche – Psycholoyys Germany, Fed Rep : Univercity Warzbury Insfure Psychologie . Vol12 ( 2) , 93- 105.
- Calvo , M . G & Eysenck , M. W ( 1996). Phonological working Memory and Reading in test Anxiety, journal of memory , 4 , 289 – 305 .
- Cohen , G & Conway , M. A ( 2008) .Memory in Real world , USA and Canada , Psychology Press.
- Cohen , M. , Evans , K, Horowitz , T. , & Wolfe . J. (2011 ). Auditory and Visual Memory in Musicians and Nonmusicians , Psychnomic Society. 18, 586 - 591.
- Crowder , R(1992). Sensory Memory. Inlarry R, Suire (Ed) , Ency clopedia of learning and memory , Newyourk , Macmillan , 85-110.
- Crowder, Robert G. (1992). Sensory Memory. In Larry R, Squire (ed). New York. Macmillan.
- Dadin , C , salgado , D & Fernandez , A ( 2008). Natural sex Hormone Cycles and Gender Differences in Memory Psychologhy school , Hiyrbak gineoage , www, elsevuer, com, 37(2) , 68-74
- Deckersbach , T , Otto MW , Savage , CR , Baer , L , Jenike MA ( 2000). The Relationship between semantic Orgnization and Memory in obsessive – complusive Disorder . Psychother Psychosom , PubMed PMID , 69 (2) , 101- 107.
- Dellatolas , G, Bueno , o , Mello , C & santos , F ( 2005). cross – cultural Differnce for three visual Memory Tasks in Brazilian Children , Journal of the international Neuropsychological society , 101 (2) : 33-421.
- Dillolo , F ( 1980). structural changes Accompanying Memory Storage, Annual Review of Physiology , 55 , 397-426.
- Ehlis , A. C, Bahnes C. G , Tacob , C. P , Herman , M & Fallgatter , A. J
( 2007). Reduced Lateral Perforntal Activation in Adult Patients with Attention Defict Hyperactivity Disorder ( ADHD ) During a working Memory Task: A Functional Near – Infrared Spectros Copy ( FNIRS ) Study. Journal of Psychiatric Research 17, 346 – 356.
- Eng , H , Chen , D & Jiang , Y ( 2005). Visual working Memory for simple and complex visual stimali, Psychonomic Bulletin & Reiew . 12 (6) , 1117-1133.
- Eng , H. , Chen , D. , & Giang, Y. (2005). Visual Working Memory for Simple and complex Visual Stimuli , Psychonomic Bulletin & Review , 12(6), 1127-1133.
- Eysenck . M. W & keane , M ( 2000). cognitive psychology a studen hand book, Hove , UK : Psychology Press.
Eysenck, M. W ( 2000) . cognitive Psychology : A student Hove, UK : Psxchology Press.
- Ferguson , J , Cruz , M & Rudea , M ( 2007). Gender , Video Playing Habits and Visual Memory Tasks , Journal of Behaviural Brain research , 36 , 226 -235.
- Fletcher , JM , Lyon , GR , Fuchs , Ls & Barnes , MA (2006). Learning Disabilities : From Identification To Intervention, New York : Guilford Press , 8-71.
- Gazzaniga, s. M ( 2001) . The New cognitive Neuros ciences , ( 2nd ed ) , MIT Press.
- Goede , M, D, Postma , A (2008). Gender Difference in Memory for Objects and their Locations: A Study on Automatic Versus Controlled Encoding and Retrieval Contexts , Brain and cognition , 66 , 3, 232-242.
- Goldestein , s & Goldestein , N ( 1998) . Manginy Attention Deficit Hyperactivity Disorder in childeren: A Guider For partitioners ( 2nd ) New York , NY: John wiley.
- Grady , c. L (1996). Neuroimaging Studies of Age – Related Changes in Encoding and Recogniton in face Memory , Human cognitive neuropsy chology , 2nd ed , psychology press , LEA.
- Guyer , E, Grimm , J & Pine, s ( 2011 ). Emergning Depression is Associated with face memory Deficits in Aclolesent Girls, Peer reviwed Journal , 50 (2): 180-190.
- Hall , M. , Supalla , T , Newport , E , & Newport , D ( 2005) . order short – term memory Differ in signers and speaker,:Im.
- Halpern , D, Louring , B ( 2000). Sex Differences in visuospatial Abilities. More Than Meets the Eyes , New York: Cambridge Univercity Press.
- Haritos , ( 2002) A Developmental Examination of Memory strategies in Bilingual Education and Bilingualism 5 , 196-220.
- Haritos, C, (2002) A Develomental Examination of Memory Stratogies in Bilingual Education and Bilingualism , 5, 197 -220.
- Heeger , J , schlupeck , D & offen , sh ( 2009). The Role of Early Visual Cortex in Visual Short – term memory and Visual Attention, Journal homepage : www. Elsevier . com , 49, 1352- 1362.
- Herltze , A (2002).sex Differences in Episodic Memory : the Influence of Intelligence, Joural of clinical & Experimental Neuropsychology , 24, 40-46.
- Heidary , H. , Zare , M. & Foroozande, E. (2012 ). Hopefulness and visual Memory. Journal of Basic Siences and Applied Research , 1(2).35-37
- Heilbronner , R. L (1992). the search for a. “ pure “ visual Memcly test : Pursuit of perfection?, Clinical Neuropsy cnogise , 6, 105-112.
- Hill , A ( 2009) . counseling older Pepole : Information for Practtioners and Policy Markers ( cited sep 10 2009) Available at : URL : http: // www. Bacp . co . uk.
- Hockenbury, DON H.(2012). Discovering Psychology. Worth Publishers. American Library.
- Holling Worth, Andrew & Luck, Steven.(2008 ).Visual Memory. California. Davis.
- Hollingworth , A & zhang , M ( 2005) .Storage of Information in Vision, Inc . Cherry ( ed ) , Information Theory , London : Butter Worth 196-211.
- Horgan , G, Mast , S , Hall , A & carter , D ( 2004). Gender Difference in Memory for the Appearance of Others , social Psychology 30,185-196.
- Hutton , M. Z .& Towse , N ( 2001) . Short – Term Memory and working Memory as Elderly as Possible Risk cognitive Skills Memory, Vol 9 , 4/5/6/383- 394.
- Janet, L ( 2005). Precursors of Learning Disabilities in Preschool Chidren, Learning Nebraska Newbrief, Availalde From. URL: http : www. Idanebraska . org / images / summer 05. pdf.
- Jiang. Y, Olson , I & chun , M . M ( 2002). Organization of Visual short – term Memory, Journal of Experimental Psycholog: y Learning , Memory and cognition , 2 , 683-702.
- Johanna , L , Heritz , A , Rehnman , A. Jenny , B ( 2011). Women’s own – gender Bias in Face Recognition Memory : The Role of Attention at Encoding , Americall Psychological Association , vol 58(4) 333-340.
- Johnson, M, markesber , w , smith , c wackerbarth , s (2001).urban – rural Differencein a Memory Disarders Clinical population , in Pubmed- indexed for MEDLINE , 49 (5): 647-650.
- Kandel , R . E , James , H . S & Thomas , M . J ( 2000). Principles of Neural Science . Mcgraw – Hill com Panies , 4 , 169-195.
- Kaushanskaya , M, Marian , V, Yoo , J (2011). Gender Differences in Adult work Learning , Acta Psychological , 137, 1, 24 -35.
- Kihlstrom , J. F ( 1998). Interactions Between Implicit and Explicit Memory, Paper presented at the annual meeting of the American Psychological Association , San Francisco.
- Konkle , T, Brady , F ( 2011) . A Review of visual Memory Capacity : Beyond Individual Items and Toward Structured Representations , Journal of Vision , 11 ( 5) , 1-34.
- Kyle , EF , Harris , M (2006) . Concurrent correlates and Predictors of Reding and Spelling Achievment in Deaf and Hearning School children . Deaf stud Deaf Educ , 11 ( 3) , 273 – 288.
- Laurent , A , Damat , T , Nagele , B , Marry , P, Baro , P , Foussard , N & Damat , T , Nagele , b , Marry , P , Baro , P , foussard , N & Spitz , H ( 2000). Executive and Amnesic function of a group of first- Degree Relative of Schizophrenic patients, Encephala , 26, 967-74
- Lezak , M . D ( 1995). Neuropsychological Assessment ( 3rd . ed ) .New York : oxford Univerity Press , 30 , 652 – 659.
- Lipinsky , A. , Child , N & Everson . D ( 2000) .Visuospatial and Verbal – squential performance of Rural Remote Alaskan Native , Urban Alaskan Native , and Urban Alaskan Native , and Urban Alaskan White Male children , National Rual Development Institute , 3 , 400-406.
- Lopez – Crespo , G , Daze , M. T & Mendez , M ( 2012) . Visual working memory in Deaf children by Differential outcome, Research in developmental disabilities ,33 , 362 – 368.
- Lowe , P. A , Mayfield , J. W, Reynolds , C. R (2003) . Gender Differences in Memory Test Performance Among Children and Adolesents, Archives of clinical Neuropsy chology 18 , 865-878.
- Lowe, A , Mayfield , J, W , Reynolds , c. R ( 2003). Gender Differences in Memory Test Perfomance Amony children and Adolescent, Archives of clinical Neuropsychology , 8 , 865- 878.
- Luck , J. SHollingworth , A ( 2008). visual Memory, oxford University Press , 3-8.
- Magnetic Tomograghy & computerized Tomograghy
- Mc Givern , R . F , Mutter , K. L , And erson , J , Wideman , G , Bodnar , N (1998). Gender Differences in incidental Learning and visual Recognition Memory : support for a sex Difference in unconscious Envirmental Awareess, Personality and Individual Difference , 2 , 223 – 232.
- Mclatchie , G , Brooks , N & Galbratih , S ( 1987) . clinical Neurological Eyamination , Neurosychology Electro encephalography, and computed Tomographic Head Scanning in Active Amateur Boxers , J Neurol Neurosurs Psyhiatry , 50 , 96 , 99.
- Menzies , RG , De silvq , P ( 2003). Obsessive – compulsive Disorder : Theory , Research and Treatment , Wiley.
- Miranda , M, Marques , P( 2012) . Visual Reproduction Test in Normal Eldeary, Dement Neuropsychol , 6( 2) , 91 – 96.
- Moye, J (1997). Nonverbal Memory Assessment with Designs : construct validity and clinical vtility . Neuropsychology Reeview, 7, 157-17.
- Muller , J & Roberts , J. E (2005). Memory and Attention in obsessive – compulsive Disoroler : A Review, Journal of Anxiety Disorders , 22 ( 19) , 1-28.
- Newman , J. & Loftus , F ( 2012). Updating Ebbinghaus on the science of Memory , Europe’s Journal of Psychology , vol . 8 (2) , 209-216.
- Nitirini , R , Damin , A , Kato , E & Lima , E ( 2008). Influence of Age , Gender and Educational Level on Perfomance in the Brief cognitive Battery – Edu , Dementia Near Neuropsychologia , 2(2) , 114-118.
- Park , Hs , shin , Yw , Ha , Th , shin , Ms , kim , YY , Lee , YH & etal
( 2006). Effect of cognitive training .
- Parsons , D , Rizzo , R , Zaag , C , McGee , S & Buckwatter , G ( 2005). Genoher Difference and cognition Amomg Older Adults , Psychology Press , 12 , 78-88.
- Philips , R (1992). Haman Development , Machmllan Englis.
- Philips , S. M , Sherwin , B. B ( 1999) . Variations in Memory Function and Sex Steroid Hormones Across the menstrual Cycle, Psychoneuroendorino , 17: 497-506
- Postma , A , Winkel , I , Tuiten , A , Van Honk , J ( 1999). Sex Difference and Menstrual Cycle Effects in Human Spital Memory, Psychoneuroend , 24:175-192.
- Purcell, R, Maruff, P, Kyrio, M & Pantelis, C ( 1998). Neuropsychological Defficits in Obsessive Compulsive Disorder: a comparison with Unipolar Depression, panic Disorder & Normal Controls , Archives of general Psychiarty , 55-415-423.
- Rahman , Q , Barker , M & Serinsu . C ( 2011). No Sex Differnce in spatial Location Memory for Abstract Designs , Journal of Brain and cognition , 76: 15-19.
- Rahnaman , J , Herlitz , A ( 2007) . women Remember More face than Men do , Acta Psychologica , 124 : 344 -355.
- Rice, Philip (1992). Human Developmen , Macmillan, England.
- Riding , R. J. , Grimley , M. , Dahraei , D., & Banner , G. (2003). Cognitive Style , Working Memory and Learning Behavior and Attainment in School subjects, British Journal of Educational Psychology , 73 , 149 -169.
- Segalas , c , Alonso , P, Labad , J , Jaurrieta , N , Real , E& Jimenez , S
( 2008). Verbal and Nonverbal Memory Processing in Patients with Obsessive compulsive Disorder: Its Relatship to clinical Variable , Neuropsychology , 22(3) , 202-272.
- Sligte , & Lamme , v ( 2008) . Are There Matiple Visual Short – Term memory stores plos one , 3
- Sligte , I. G , Scholte , H. S & Lamme , V. A. F ( 2009). Activity Predicts the strength of visual Short- term Memory Representations, Journal of society for neuroscience , 15 , 271- 285.
- Slothick, S. D, Thompson , W. L & kosslyn , S. W. ( 2011) . Visual Memory and visual mental Imagery Reruit common control and sensory Regions of the Brain, Psxchology Press , 3(1) 14- 20.
- Spencer, D, Spencer , S ( 2010). Visual memory in Patients After Anterior Right Temporal lobectomy and Adult Normative Data for the Brown Location Test, Journal of Neropschologia , 17 , 215- 220.
- Sperling, G ( 1960). The Information Available in Brief Visual Presentations, Psychological monograph , Gender and Applied . 74 , 1-29.
- Thomas, M & kandel , R. E ( 2002). Principles of Neural Scince , Mcgraw – Hill companies.
- Torgesen , TA ( 2010) .Child Psychiatry, oxford : Black well science , Jornal of behaviour and science , 13 (6) , 1300- 1340.
- Trahan , D. E , Quintana , w ( 1990). Analysis of Gender Effects upon verbal and visual memory Performance in Adults , Elsevier , 5( 4) , 325 -334.
- Troia , Ga , Harris , Kr & Graham , S ( 1999) . Teaching Students with Learning Disabilities to Mindfully Plan when Writing , Exceptional Children , 65 ( 5) , 235- 252.
- Turk – Brown , NB , (2007) . Visual quality Determines The Des the Direction of Neural Repetition Effects , cereb cortex , 17 (4) , 425-433.
- Turk – Browne , B , Fan , E ( 2013) . Visual Long – Term Memory for Objects biases Perceptual Attention, Journal of vision , vol . 13 , 9 , 199 – 210.
- Ullman.F (1997). Gender Difference in Memory Test Performance Among children and Adolescents , Elsevier , 18, 865 -878.
- Valtionen , J., May , P. Makinen , V. , & Tiitinen (2003). Visual Short – Tem Memory Load Affect Sensory Processing of Irrelevant Sound in Auditory Cortex ,Cognitive Bain Research 17,358-367.
- Valtonen , G , may , P, Makinen , V & Tiitinen , H ( 2003). Visual short – term Memory Load Afeects sensory Processiny of rrelevant sounds in Humah Auditiory cortex, Eisevier 17, 358-367.
- Vilsson , L , widing , M & Sundbaum , M( 2000) . Effect of Age on Cognition , Journal of educational Psychology , 63, 4, 327-333.
- Wackerbarth , S. B , Johnson , M. M , Markesbery , w.R, smith , C.D
( 2001). urban – rural Differences Disordrs clinical Population , ]Pubmed – indexed MEDLINE[,49 (5) , 647-650.
- Zaidel , A ( 2006) . Neuropsychology , USA: Psychology press.
- Zola, S ( 2010). Neuroanatomy of memory, Annual Review of Neuroscience , 16 , 547 – 563.