فهرست:
چکیده 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه . 3
1-2 بیان مسئله پژوهش ... 3
1-3 ضرورت و اهمیت پژوهش ... 7
1-4 اهداف پژوهش ... 8
1-4-1 هدف اصلی .. 8
1-4-2 اهداف فرعی .. 8
1-5 فرضیههای پژوهش ... 8
1-5-1 فرضیه اصلی .. 8
1-5-2 فرضیههای فرعی .. 8
1-6 تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9
1-6-1 تعاریف مفهومی متغیرها 9
1-6-1-1 سرطان . 9
1-6-1-2 بهزیستی روانشناختی: 9
1-6-1-3 امید به زندگی: 9
1-6-1-4 ذهن آگاهی: 9
1-6-2 تعاریف عملیاتی متغیرها 9
1-6-2-1 سرطان: 9
1-6-2-2 بهزیستی روانشناختی: 10
1-6-2-3 امید به زندگی: 10
1-6-2-4 ذهن آگاهی: 10
فصل دوم : ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مقدمه...................................................................................................................................... 12
2-2 بخش اول: سرطان.................................................................................................................... 12
2-2-1 تعریف سرطان.................................................................................................................... 12
2-2-2 منشأ سرطان........................................................................................................................ 12
2-2-3 سرطان در کودکان............................................................................................................... 13
2-2-3-1- مراقبت حمایتی از کودکان مبتلابه سرطان........................................................................ 15
2-2-3-2-سازگاری روانی............................................................................................................. 16
2-2-3-3- شیمیدرمانی................................................................................................................. 17
2-3 بخش دوم: بهزیستی روانشناختی.............................................................................................. 19
2-3-1 مفهوم بهزیستی روانشناختی................................................................................................ 19
2-3-2 اجزا و عناصر بهزیستی روانشناختی..................................................................................... 20
2-3-2-1 معنویت.......................................................................................................................... 21
2-3-2-2 رضایت از زندگی........................................................................................................... 22
2-3-2-3 شادی............................................................................................................................ 23
2-3-2-4 خوشبینی...................................................................................................................... 24
2-3-2-5 معناداری........................................................................................................................ 25
2-3-2-6 روابط مثبت با دیگران..................................................................................................... 26
2-3-2-7 احساس انسجام یا بههمپیوستگی...................................................................................... 27
2-4 بخش سوم: امید به زندگی......................................................................................................... 27
2-4-1 مفهوم امید به زندگی............................................................................................................ 27
2-4-2 نظریه ابعاد امید................................................................................................................... 28
2-4-3 نظریه امید........................................................................................................................... 29
2-4-3-1 نظریه سرسختی.............................................................................................................. 31
2-4-3-2 نظریه شادمانی................................................................................................................ 31
2-4-3-3 نظریه خوشبینی............................................................................................................. 32
2-4-4 رویکردهای امید به زندگی................................................................................................... 32
2-4-4-1 رویکرد روانشناختی امید به زندگی.................................................................................. 32
2-4-4-2 رویکرد جامعهشناختی..................................................................................................... 33
2-4-4-3 رویکرد زیستی اجتماعی.................................................................................................. 35
2-5 بخش چهارم: ذهن آگاهی......................................................................................................... 35
2-5-1 مفهوم ذهن آگاهی............................................................................................................... 35
2-5-2 ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی..................................................................................... 36
2-5-3 آموزش ذهن آگاهی............................................................................................................. 37
2-6 بخش پنجم: هوش معنوی.. 37
2-6-1 هوش................................................................................................................................. 37
2-6-2 معنویت.............................................................................................................................. 38
2-6-3 هوش معنوی و مؤلفه های آن............................................................................................... 39
2-6-4 مؤلفه های هوش معنوی در اسلام......................................................................................... 43
2-6-5 رشد هوش معنوی............................................................................................................... 45
2-6-6 هوش معنوی و سلامت روانی.............................................................................................. 46
2-6-7 مقایسه هوش معنوی باهوشهای دیگر................................................................................... 47
2-7 پیشینه پژوهش......................................................................................................................... 49
2-7-1پژوهشهای داخلی و خارجی............................................................................................... 49
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه...................................................................................................................................... 53
3-2 روش تحقیق........................................................................................................................... 53
3-3 جامعه آماری........................................................................................................................... 54
3-4 روش نمونهگیری و حجم نمونه................................................................................................. 54
3-5 روش جمع آوری داده ها......................................................................................................... 54
3-6 ابزار تحقیق............................................................................................................................. 55
3-6-1 روایی ابزار پژوهش............................................................................................................. 55
3-6-2 پایایی ابزار پژوهش............................................................................................................. 56
3-7 روش اجرای پژوهش............................................................................................................... 57
3-8 روش تجزیهوتحلیل داده ها...................................................................................................... 57
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
4-1 مقدمه...................................................................................................................................... 59
4-2 آمار توصیفی........................................................................................................................... 59
4-2-1 توزیع فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان................................................................................... 59
4-2-2 توزیع فراوانی سن پاسخ دهندگان. 60
4-3 آمار استنباطی........................................................................................................................... 60
4-3-1 تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای پژوهش................................................................................. 60
4-3-2 آزمون فرضیات اصلی تحقیق .. 62
4-3-2-1 فرضیه اصلی اول............................................................................................................ 62
4-3-2-2 فرضیه اصلی دوم............................................................................................................ 64
4-3-2-3 فرضیه اصلی سوم........................................................................................................... 67
4-3-2-4 فرضیه اصلی چهارم........................................................................................................ 69
4-3-3 فرضیات فرعی.................................................................................................................... 72
4-3-3-1 فرضیه فرعی اول............................................................................................................ 72
4-3-3-2 فرضیه فرعی دوم............................................................................................................ 73
4-3-3-3 فرضیه فرعی سوم........................................................................................................... 74
4-3-3-4 فرضیه فرعی چهارم........................................................................................................ 75
4-3-3-5 فرضیه فرعی پنجم.......................................................................................................... 76
4-3-3-6 فرضیه فرعی ششم.......................................................................................................... 77
4-3-3-7 فرضیه فرعی هفتم........................................................................................................... 78
4-3-3-8 فرضیه فرعی هشتم......................................................................................................... 79
4-3-3-9 فرضیه فرعی نهم............................................................................................................ 80
4-3-3-10 فرضیه فرعی دهم......................................................................................................... 81
4-3-3-11فرضیه فرعی یازدهم...................................................................................................... 82
4-3-3-12 فرضیه فرعی دوازدهم................................................................................................... 83
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1 مقدمه...................................................................................................................................... 85
5-2 نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق........................................................................................ 85
5-2-1 نتایج فرضیههای اصلی......................................................................................................... 85
5-2-2 نتایج فرضیات فرعی............................................................................................................ 86
5-3 نتیجه گیری............................................................................................................................. 89
5-4 ارائه راهکارها و پیشنهادات....................................................................................................... 89
5-4-1 پیشنهادات کاربردی............................................................................................................. 89
5-4-2 پیشنهادهای پژوهش............................................................................................................ 89
5-5 محدودیتهای تحقیق................................................................................................................. 90
فهرست منابع . 91
پیوستها 98
چکیده 109
منبع:
فهرست منابع
منابع فارسی
احمدوند، ز ؛ حیدری نسب، ل و شعیری، م. (1391). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس مؤلفههای ذهن آگاهی. فصلنامه علمی-پژوهشی. شماره 2.
بشارت، محمدعلی. (1384). بررسی تأثیر هوش هیجانی بر کیفیت روابط اجتماع. ی مطالعات روانشناختی،2، 38-25.
پیمانفر، ا؛ علیاکبری دهکردی، م و محتشمی، ط. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجله روانشناسی و دین.ش 5 (4)52-41.
جواهری، فروزان.(1383). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی در پیشگیری از افسردگی در دانشجویان - دختر ساکن خوابگاه دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. پاییز و زمستان
حسینیان، الهه؛ سودانی، منصور و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1388). اثربخشی معنی درمانی گروهی بر امید به زندگی بیماران سرطانی. مجله علوم رفتاری،3(4)، ص 292-287.
خاکی، غلامرضا.( 1390). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران. انتشارات بازتاب.
دادستانی، پریرخ. (1386). روانشناسی مرضی تحولی، از کودکی تا بزرگسالی. جلد دوم. تهران: انتشارات سمت.
داناییفرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل. (1388). روششناسی پژوهش کمی در مدیریت :رویکرد جامع. تهران. صفار، اشراقی.
رحیمی پور، م ؛ کرمی، ا. (1393). نقش واسطهگری هوش معنوی با بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در سالمندان شهرستان مهریز (یزد)، فصلنامه علمی-پژوهشی طب توانبخشی. دوره سوم. شماره سوم. پاییز.
سارافینو. (2004). روانشناسی سلامت. ترجمه الهه میرزایی. (1384). جلد دوم تهران: انتشارات رشد.
سهرابی، فرامرز. (1385). درآمدی بر هوش معنوی. فصلنامه معنا. ویژهنامه روانشناسیدین. شماره 2.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه مرندی. (1385). روش تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
فیست، جس و فیست، گریگوری. (2002). نظریههای شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: انتشارات روان.
مجتهد شبستری، محمد. (1385). زندگی هدف و معنا. گفتگو با محمد مجتهد شبستری. مجله بازتاب. شماره 23
منصور، محمود. (1388). روانشناسی ژنتیک. جلد دوم. انتشارات رشد.
نصری، صادق؛ براهنی، محمدتقی و کیهانی، منوچهر. (1380). بررسی اثربخشی مداخلات شناختی-رفتاری بر کاهش اثرات جانبی روانشناختی دربیماران سرطانی و بهبود شیوههای مقابله با آنها. مجله پژوهشهای روانشناختی. دوره6. شماره 3.
منابع لاتین:
-Arch, J. J.; Craske, M. G. (2006), "Mechanisms of mindfulness: Emotion regulation following a focused breathing induction", Behaviour Research Therapy, 44, 1849-1858.
Amram, Joseph (Yosi), 2005, Intelligence Beyond IQ: The contribution of emotional and spiritual intelligences to effective business leadership, Institune of Transpersonal Psychology Ayas M, Al-Seraihi A, Al-Mahr M.(2006). The outcome of children with AML. Ped Cancer; 19:23- 35
Argyle,M.& Hills,P.(2000). Religious experience and their relation with happiness and personality .the international journal for the psychology of religion
Augusto Landa, J.M., Lopez-Zafra, E.(2006). Martinez de Antonana, R., and Pulido, M. Perceived
Aryana- ki TBuxcHu & SHB. (2009). Life Satisfaction of Thai Religious women. Sam louis university (Private) Bonifacio Street, Baguio city DECS-CAR
Abdolahi F, Mohammadpour A. (2004). investigation of the quality of preceding elderly life at home and elderlies home in savitown.second nationl congress of family .
Brown, K. W.; Ryan, R. M. (2004). Perils and Promise in Defining and Measuring mindfulness observation from experience, Clinical psychology: Science and practice, vol. 11, no. 3, 242-246.
Baer,R.A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice,10,125–143.
Borkovec, T.D. (2002). Life in the future versus life in the present. Clinical Psychology: Scienceand Practice,9,76–80.
Brill hart, B. (2005). A study of spirituality and life satisfaction among persons with spinal cord injury. RehabilNurs .30(1),pp:31-34.
Baer, R.(2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125–143.
Carmody, J.; Bear, R. A. (2007). Relationship between mindfulness practice and level of indfulness, medical and psychological symptoms and well-being in a mindfulness stress reduction program, Behav Med.31, 23- 33.athology in Iran (2005);Tehran:shahid Beheshtis university.
Chang, E. C. (2000). Hope, Problem-solving Ability, and Coping in a College Student Population: Some Implications for Theory and Practice, Journal of Clinical Psychology, 54, 953-962.
Chang, V. Y.,Palesh, O., Calddwell, R., Gasgow,N., Abramson, M., Luskin, F., Gill, M., Bruke, A., & Koopman, C.(2004). The effects of a mindfulness based stress reduction program on stress, mindfulness self efficacy and positive states of mind. Journal of Stress of Health. 20(3), 141_147.
Chlan, K.M., Zebracki, K & Vogel, L.C. (2010). Spirituality and life satisfaction in adults with pediatric-onset spinal cord injery. Retrieved from: ww.pubmed.com.
Chlan, K.M., Zebracki, K & Vogel, L.C. (2010). Spirituality and life satisfaction in adults with pediatric-onset spinal cord injory. Retrieved from: www . pubmed . com.
Coyne LW, Wilson KG.(2004). Cognitive fusion in impaired parenting: An RFT analysis. International Journal of Psychology & Psychological Therapy; 4: 469–86.
Canda, janet. S,parker, patricia. A .Mood, janet. S, De : Besan-Enguist, Karen: Ramondetta, Lois. M. (2006). Cohen, Lovenzo. Active coping Mediate the associatior between religron Sprituality and quality of life in ovarian cancer Gynecologic oncologycon line, 101, 102-107.
Cohen , O , and Dekel , R . (2000). sense of coherence ways of coping and well-being , contemporary family therapy vol (22) , 467-486
Carighead, W. E. (2003). Behavioral and cognitive behavioral psychotherapy. In G. Stricker & T. A. Widiger (v.l. Eds.) & I. B. Weiner (Editor in chief) Handbook of Psychology vol.8 chinical Psychology. NJ: Jone Wiley & Sons.
Diner E. (2003). positive psychology and Psychological in uiry.4 ed .Tehran:arasbaran publication ; P.115-120.
Ryff CD, singer BH, Love GD.(2004). Positive health: connecting well-being with biology. Philosophical transaction of Royal society of London ;11 : 359.
Diener E, Suh E, Lucas R , Smith H.(1999). subjective well-being: Three deeds of progress, Psychological bulletin ;3 : 273-302.
Diener E.(2000). Subjective well-being. The science of happiness and a proposal for a national index. Am Psychol. 55(1):34-43.
Durm, w.m, glaze, E.P. (2001). Relation of self acceptance and acceptance of others. psychology Reports . vol (88) , 410-435
Daivid A .(1994). Rogers, Thom E Lobe. Breast malignancy in children J. pediatric surgery. vol. 29/No 1. 1994: p 48-51.
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (2010).Subjective Well-Being: Three Decades of Progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
Fabricatore, A; Handle, P & Fenzel, M. (2000). Personal spirituality as a moderator between stressors and subjective well – being. Journal of Psycholog and Theology, 28(3): 221-228.
Fabricatore, A; Handle, P & Fenzel, M. (2000). Personal spirituality as a moderator between stressors and subjective well – being. Journal of Psycholog and Theology, 28(3): 221-228.
Fakheri T, Najafi B, Fadakare Sogheh GH. (2006). Correlation of P53 protein expression with clinicopathologic parameters and hormonal receptor status in breast cancer patients. J Guilan University of Medical Sciences; 15(58): 1-6
Feldman, D. B.; Snyder C. R. (2005). Hope and the Meaningful Life: Theoretical and Empirical Associations between Goal-directed Thinking and Life Meaning, Journal of Social and Clinical Psychology,24, 401-421.
Howell, A. J.; Digdon, N.; Buro, K. (2010). Mindfulness predicts sleep-related self- regulation and well-being, Personality and Individual Differences, 48, 419-424.
Harvey. K. &, Kemps,E. (2005).Optimism , coping style and emotional well-being British journal of health psychology .vol (10),312-321.
Jongsma, A.E., & Palge, K. (2000). The camplte about psychotherapy treatment planner. John Wiley & Sons-INC.
Khearelahi M.(2008). skills of life with Quran .Young thought center; 11 : 23-34.
Kenny MA, Williams JM. (2007). Treatment-Resistant Depressed Patients Show A Good Response To Mindfulness-Based Cognitive Therapy. Behavior Research and Therapy; 45(3): 617- 25.
Kiamarsi. A. Abolghasemi. A. (2010). Emotional intelligence and frustration: predictors of quality of life in patients with irritable bowel syndrome. Procedia Social and Behavioral Sciences 5, 827–831.
Kabat-Zinn, J. (2005). Mindfulness-based interventions in context: Past, present, and future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 144–156.
Keyes, C. l.&Ryff, C. D. (2002).Optimizing well-being: The empirical encounter of traditions. Journal of personality and social psychology, 82, 1007-1022.
Lopes, P. N, Brackett, M. A, Nezlek, J. B, Schutz, A, Sellin, I & Salovey. P, (2004). Emotional intelligence and social interaction, Personality and Social Psychology Bulletin, 30, 1018-1034.
McMullen, B. (2003). Spiritual intelligence; www. Studentbmj.com.
Malcol SMA, Lym NNA.(2002). Childhood cancer: In: Pizzo PA, Poplack DG, editors. Principles and practice of ped oncology. 4th ed. Philadelphia: LWW Co; PP. MacDonald EE, Hastings PH. Mindful Parenting and Care Involvement of Fathers of Children with Intellectual Disabilities. Journal of Child and Family Studies 2010; 19:236–40 -556
Morone, N. E.; Lynch, Ch. S.; Greco, C. M.; Tindle, H. A.; Weiner, D. K. (2008), I Felt Like a New Person, "The effects of mindfulness Meditation on older adults with chronic ain:Qualitative Narrative Analysis of diary entries, The Journal ofpain, vol. 9, No. 9, p 841-848.
Najarasl S.(2005). investigating the relationship between religious attitude with ego concept and generall well-being among Behbehan Azad university students.M A general psychology . Ahvaz Azad university.
Nasel, D. D. (2004). Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality; Unpublished thesis. Australia: The university of south Australia.
Nadery F, Asgari P, Roshani K, Mehri A,dryany M. (2008). Relationship and spiritual intelligence emotional intelligence with life satisfaction of elderly. Journal New Findings in Psychology. The Islamic Azad University of Ahvaz. 7: 127–138.
Nierenberg AA, Peterson TJ, Alpert J.)2003). Prevention of relapse and recurrence in depression: The role of long-term pharmachotherapy and psychotherapy. Journal of Clinical Psychiatry; 64(15) 13-7.
Pallant,J.F.& lae.l. (2002). senso of coherence , well-being , coping and personality factor , personality and individual difference , vol(33) , 39-48
Philip A., Pizzo and David G. (2005). Poplack principle and practice of pediatric oncology. Lippincott Raven publishers Philadelphia, 539-540.
-PA Murray. (2001). AG Stansfeld Radiotherapy for stage I Hodgkin’s disease Br-cancer. Aug (2): 314-8.
-Ryff, C, D, Keyes, C. L. M Shmotkin, D. (2002). Optimal well – Being : Empirical Encounter of Two tradition. Journal of Personality and Social psychology Vol (10),157-1724
Restelli F, Crispino S. (2008). Factors predictive of response to hormone therapy in breast cancer. Tumori; 94(3): 370-83.
Robinson, L. (1983). Psychiatric nursing: human experience. New York: Saunders Co.
-Robins, C. J. (2002). Zen principles and mindfulness practice in Dialectical behavioral therapy. Cognitive and behavioral Practice, 9, 50_57.
Stavrova, O., Fetchenhauer, D & Schlosser, T. (2012). Why are religious people happy? The effect of the social norm of religiosity across countries. Social Science Research, 3.
Sadock BJ, Sadock VA. (2007). Kaplan and Sadocks synopsis of psychiatry: behavioral sciences/ clinical psychiatry, Tenth Edition. Philadelphia, USA: Lippincott Williams & Wilkins.
Snider M. (2005). The discursive proportion of hope: a qualitative analysis of cancer patients speech, qualitaive health research; 12(2).
Snyder CR. (2002). Handbook of hope: Theory, measures, and applications. Academic Press.
Santos, E, Severo. (2006). Spiritual intelligence; What is spiritual intelligence? How it benefits a person? www. Skopun. Files. Wordpress.com.
Schenell, T. & Becker, P. (2006). Personality and Meaning in life, Personality and Individual Differences,41, 1, 117- 129.
Sirati F, Yadegari K. (2001-2003). Determination of the correlation between HER-2/neu tumor factor and invasion of breast cancer to axillary lymph nodes in patients undergoing mastectomy in cancer institue. IUMS Journal 2005; 43(11):81 -8.
Snyder, C. R. (2000). Handbook of Hope: Theory, Measures, and Applications, San Diego: Academic Press.
Segerstom,S.C. & Spencer,T.E. (2001). optimism: effect on cellular immunity: journal of personality and individual difference vol(35)
Tokatli F, Altaner S, Uzal C, Ture M, Kocak Z, Uygun K, et al. (2005). Association of HER- 2/neu overexpression with the number of involved axillary lymph nodes in hormone receptor positive breast cancer patients. Exp Oncol ;27(2):145-9.
Teasdale JD, Segal ZV, Williams J MG. (1995). How does cognitive therapy prevent depressive relapse and why should attention control (mindfulness) training help? Behavior Research and Therapy. 33: 25-39.
Vaughan, F. (2003). What is spiritual intelligence? Journal of humanistic psychology. 42, (2).
Wigglesworth, C. (2004). Spiritual intelligence and why it matters. www. consciouspursuits.com.
Wissing,M.P.,&Van eden,C. (1994). Psychological well being: Measurement and constrict clarification.
zohar, D. & Marshall, I. (2000). SQ- Spiritual intelligence, the ultimate intelligence. London: Bloombury.