فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: مقدمه
1-1- کلیات.............................................................................................................................................. 2
1-2- بیان مسأله..................................................................................................................................... 3
1-3- ضرورت و اهمیت پژوهش.......................................................................................................... 7
1- 4- اهداف پژوهش............................................................................................................................. 9
1-4-1- هدف کلی........................................................................................................................... 9
1-4-2- اهداف جزئی...................................................................................................................... 9
1-5- سوالهای پژوهش........................................................................................................................ 9
1-6- تعریف مفهومی متغیرها............................................................................................................ 10
1-6-1- پردازش اطلاعات............................................................................................................ 10
1-6-2- اختلال یادگیری............................................................................................................. 10
فصل دوم: مبانی نظری و پژوهشهای پیشین
2-1- مقدمه............................................................................................................................................ 12
2-2- سیرتحولی تاریخی اختلالات یادگیری................................................................................. 12
2-3- تعاریف اختلال یادگیری........................................................................................................... 15
2-4- مشکلات ویژه اختلال یادگیری............................................................................................ 18
2-4-1- نقص توجه........................................................................................................................ 18
عنوان صفحه
2-4-2- پردازش اطلاعات............................................................................................................ 18
2-4-3- مشکلات هماهنگی حرکتی......................................................................................... 20
2-4-4- مشکلات اجتماعی......................................................................................................... 20
2-4-5- اختلال خواندن............................................................................................................. 21
2-4-6- مشکلات زبان شفاهی.................................................................................................... 22
2-4-7- اختلال نوشتن................................................................................................................ 23
2-4-8- اختلال حساب................................................................................................................ 23
2-4-9- مشکلات حافظه.............................................................................................................. 24
2-5- سبب شناسی اختلال یادگیری.............................................................................................. 25
2-5-1- عوامل عصب شناسی..................................................................................................... 26
2-5-2-عوامل ژنتیکی................................................................................................................... 26
2-5-3- عوامل محیطی................................................................................................................ 27
2-5-4- تاخیر در تحول................................................................................................................ 27
2-6- شیوع اختلال یادگیری ویژه.................................................................................................... 28
2-7- نظریات پردازش اطلاعات......................................................................................................... 28
2-7-1- نظریه اتیکنسون و شفرین........................................................................................... 29
2-7-2- نظریه سطوح پردازش................................................................................................... 31
2-7-3- نظریه رمز دو گانه.......................................................................................................... 32
2-7-4- مدل پردازش توزیع موازی........................................................................................... 33
2-7-5- مدل پیوندگرایی............................................................................................................. 34
2-8- پیشینه پژوهش........................................................................................................................... 35
2-8-1- پردازش اطلاعات در افراد با اختلال یادگیری........................................................ 35
2-8-2- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه............................................................... 39
2-9- نتیجهگیری از تحقیقات پیشین............................................................................................. 40
عنوان صفحه
فصل سوم: روش تحقیق
3-1- مقدمه............................................................................................................................................ 42
3-2- طرح تحقیق و بیان متغیرهای تحقیق.................................................................................. 42
3-3- جامعه آماری، نمومنه و روش نمونهگیری........................................................................... 43
3-4- تعاریف عملیاتی متغیرها.......................................................................................................... 44
3-4-1- پردازش اطلاعات............................................................................................................ 44
3-4-2- اختلال یادگیری............................................................................................................. 44
3-5- ابزار پژوهش................................................................................................................................. 44
3-5-1- پرسشنامه پردازش شناختی........................................................................................ 44
3-6- شیوه اجرای پژوهش................................................................................................................. 52
3-7- روش تجزیه و تحلیل پژوهش................................................................................................. 53
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-1- مقدمه............................................................................................................................................ 55
4-2- یافتههای توصیفی متغیرهای پژوهش................................................................................... 55
4-3- یافتههای مربوط به سوالات پژوهش..................................................................................... 56
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- مقدمه............................................................................................................................................ 68
5-2- تحلیل سوالات پژوهش............................................................................................................. 68
5-3- جمع بندی................................................................................................................................... 73
5-4- محدودیتهای پژوهش.............................................................................................................. 74
5-5- پیشنهادهای پژوهشی................................................................................................................ 74
5-6- پیشنهادهای کاربردی................................................................................................................ 75
عنوان صفحه
فهرست منابع و مآخذ
منابع فارسی............................................................................................................................................. 76
منابع انگلیسی.......................................................................................................................................... 80
پیوستها....................................................................................................................................................... 85
منبع:
منابع و مآخذ
منابع فارسی
احدی، بتول. (1373). "مقایسه عملکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری و دانشآموزان بدون اختلال یادگیری در مقیاس هوش وکسلر کودکان-تجدید نظر شده". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
افتخاری، زهرا، سعداللهی، علی آقا. (1385). بررسی تمیز بینایی کلامی و حافظه بینایی کلامی در کودکان 5 ساله شهر سمنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان 8 (4)،
31-25.
امیریانی، فرشته، طاهایی، علیاکبر و کمالی، محمد. (1389). " بررسی مقایسهای توجه شنیداری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی سنین9-7ساله. مجله شنوایی شناسی، 20 (1)، 63-55.
ایلوارد، الیزابت اچ، براون، فرانک آر. تشخیص و ساماندهی ناتوانیهای یادگیری. ترجمه رضا برادری (1377)، تهران : نشرسازمان آموزش و پرورش استثنایی.
برقیایرانی، زیبا، شقاقی، فرهاد و صادقیان، منیر. (1389). "مقایسه پاسخ دانشآموزان عادی و دانشآموزان با اختلالات یادگیری در آزمون تلفیق بینایی-حرکتی بییری". مجله تحقیقات روانشناسی، 2(6)، 71-59.
بشرپور، سجاد، عیسیزادگان، علی و احمدیان، لیلا. (1391). "نارساییهای پردازش حسی در کودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری" . مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (1)، 42-25.
خیاط زاده ماهانی، محمد. (1383). "هنجاریابی مهارتهای ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان 9-7 ساله تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
دالوندی، حسن. (1382). "بررسی و مقایسه مهارتهای ادراک بینایی با مهارتهای درشت و ظریف در کودکان 6-7 ساله منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
درتاج، فریبز، ربیعی وزیری، نسترن. (1385). بررسی رابطه نقص ادراک بینایی با اختلال خواندن در دانشآموزان پایه اول و دوم ابتدایی شهر کرمان. مجله روانشناسی تربیتی، 3، 100-81.
درستکار، حسین. (1375). "مقایسه مهارتهای پردازش اطلاعات متوالی و فضایی دانشآموزان پسر ناشنوا شده پیش از زبانآموزی و دانشآموزان شنوای 6 تا 12 ساله شهر مشهد". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
دهقان، علی (1383). "هنجاریابی آزمون مهارتهای ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان 7-4 ساله تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
رضایی، اکبر، سیفنراقی، مریم. (1385). "مقایسه ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی" . مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (1)، 514-497.
ژهالاهان، دانیل.پی؛ کافمن، جمیز.ام. (1988). کودکان استثنایی ( مقدمهای بر آموزشهای ویژه). ترجمه مجتبی جوادیان (1390)، چاپ دوازدهم. مشهد: به نشر.
سلطانی، سیما شیرازی، مرادی، لوری زاده. (1386). "بررسی و مقایسه مهارتهای ادراک بینایی در کودکان نارساخوان رشدی وعادی". مجله پژوهش در علوم توانبخشی، 3(1)،32-27.
سوسولو، رابرت. (1983). روانشناسی شناختی. ترجمه فرهاد ماهر (1371)، تهران: انتشارات رشد.
سیف، علی اکبر. (1389). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران.
سیفنراقی، مریم، نادری، عزتاله. (1389). نارساییهای ویژه یادگیری، چاپ دوم. تهران: ناشر ارسباران.
سیمین قلم، مونا، علی بخشی، حسین (1390). مهارتهای ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در دانشآموزان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و بدون اختلال هماهنگی رشدی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(3)، 78-72.
شریف درآمدی، پرویز، مالمیر، مریم. (1390). "بررسی و مقایسه سرعت پردازش اطلاعات شنیداری در نوجوانان نابینا و بینا 16-14 شهر تهران". فصلنامه افراد استثنایی، 2 (6)، 60-47.
شریف، سیدمصطفی، نصرآبادی، حسنعلی و سپنتا، ماندانا. (1385). "رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی". دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشور رفتار/ دانشگاه شاهد، 13(18)، 44-33.
صیادی، سیمین. (1386). "مقایسه مهارتهای ادراک بینایی در دانشآموزان فلج مغزی اسپاستیک 10 تا 8 ساله شهر تهران". پایاننامه کارشناسی ارشد کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
عابدی، احمد، ملکپور، مختار، مولوی، حسین، عریضی، حمیدرضا و امیری، شعله. (1387). "مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیشدبستانی دچار ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی/تحولی با کودکان عادی". تازههای علوم شناختی، 10(2)، 48-38.
علیرضایی مطلق، مرجان، مرادی، علیرضا، فرزاد، ولیاله. (1387). "بررسی و مقایسه حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی با کودکان عادی". پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 8(3)، 171-280.
علیزاده، حمید. (1373). "مقایسه حافظه بینایی دانشآموزان نارساخوان با حافظه بینایی دانشآموزان عادی پایه دوم ابتدایی شهر تهران" . پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
فلاول، جان اچ. (1988). رشد شناختی. ترجمه فرهاد ماهر (1377)، تهران: انتشارات رشد.
کرک، ساموئل؛ چالفانت، جمیز. (1984). اختلال یادگیری تحولی و تحصیلی. ترجمه: سیمین رونقی، زینب خانجانی، مهین وثوقی رهبری(1377)، تهران: سازمان آموزش و پرورش استثنایی.
لرنر، ژانت دبلیو. (1997). ناتوانیهای یادگیری (نظریه ها، تشخیصها و راهبردهای موثر). ترجمه عصمت دانش (1390)، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
محسنی، نیک چهر. (1383). نظریهها در روانشناسی رشد، تهران: انتشارات پردیس 57.
محمدی، رقیه، بهنیا، فاطمه و فرهبد، مژگان. (1388). "کاردرمانی و مهارتهای ادراکی –حرکتی در اختلالات ویژه یادگیری". تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، 93، 51-44.
مقدم، کاوه، استکی، مهناز، سعادت، مهرناز و کوشکی، شیرین. (1390). "تاثیر آموزش نقاشی و سفالگری بر بهبود ادراک مهارتهای دیداری-فضایی و حافظه دیداری دانشآموزان با مشکلات حساب". فصلنامه ایرانی کودکان استثنایی، 11(2)، 151-141.
نریمانی، محمد، رجبی، سوران. (1384). "بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانشآموزان ابتدایی استان اردبیل" . پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ،5 (3)، 253-231.
نیکخو، محمدرضا، آوادیس یانس، هامایاک. (1381). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی، انجمن روانپزشکی آمریکا. تجدید نظر شده،2000. تهران: انتشارات سخن.
هارون رشیدی، همایون. (1384). "مقایسه عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری کلامی و کودکان دارای اختلال یادگیری غیر کلامی در مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلر، آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت و مقیاس ریاضیات ایران کی مت". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.
هالاهان، دانیل.پی؛ کافمن، جمیز.ام، لوید،جان و، پی.ویس، مارگارت، مارتینز، مارتینز، الیزابت ا. (2005). اختلالهای یادگیری (مبانی، ویژگیها و تدریس موثر). ترجمه: حمید علیزاده، قربان همتی، صدیقه رضایی دهنوی، ستاره شجاعی (1390). تهران: نشر ارسباران.
منابع انگلیسی
Aizawa, K. (1997). Explaining systematicity. Mind and Language, 12, 115-136.
Alarcon-Cazares, M. (1998). Neuroanatomical Correlates of Reading Disability: Atwinstudy. Dissertation Abstracts International: Section B: The Sciences and Engineering, 58 (10-B), 5662.
average academic achievement in second through forth graders?, optometric
Barrett, T. (1965). The relationship between measures of pre-reading visual discrimination and first grade reading achievement. 1(1), 51-76.
Bechtel, W. )1988.( Connectionism and Rules and Representation Systems: Are The Compatible?. Philosophical Psychology. 1, 5–15.
Bell, TK. (1990). Rapid sequential processing in dyslexic and ordinary readers. Journal of Abnormal Child Psychology. 71 (3), 1155-1159.
Bender, W. N. (1998). Learning disabilities: characteristics, identification and teaching strategies. Boston: Allyn and Bacon.
Bonifacci, P., Snowling, M. (2008). Speed of processing and reading disability: a cross- linguistic investigation of dyslexia and borderline intellectual functioning. Cognition. 107( 3), 999–1017.
Brazilian children norms and validity. Brazilian journal of medical and biological Research. 29 (11), 1513-18.
Brito, GN., Santos, TR. (1996). The bender–Gestalt test for 5 to 15 years old.
Clark, J. M., & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3, 149–210.
Conlon, E. G., Sanders, M. A., Wright, C. M. (2009). Relationships between global motion and global form processing, practice, cognitive and visual processing in adults with dyslexia or visual discomfort. Neuropsychologia, 47, 907–915.
Craik, F.I.M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing. A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behaviour, 11 , 671-684
Crouse, S. ( 2010). CPI –Cognitive Processing Inventory Technical Manual. On Training & Educational Portal. Available : http ://otep. com /documents /CPI_Manual _ 2010 v.2.0. pdf.
deficits of reading-disabled children: sex artifact?. Journal of Abnormal Child Psychology. 8(1), 111-115.
Demaree, H. A., DeLuca, J., Gaudino, E. A., Diamond, B. J. (1999). Speed of information processing as a key deficit in multiple sclerosis: implications for rehabilitation. Journal of Neurol Neurosurg Psychiatry, 67,661–663.
Drew, C. J., & Hardman, M. L. (2000). Mental Retardation: A Life-Cycle Approach. Columbus, OH: Merrill.
Fassett, D.R. (2002). How Can I Help Myself? Self-Knowledge, Self-Advocacy, and Academic Success. The Educational Resources information Center (ERIC). Retrieved March 13, 2014, from : http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED468711.pdf.
Georgiou, G., Papadopoulos, T., Zarouna, E., Parrila, R. (2012). Are auditory and visual processing deficits related to developmental dyslexia?, Dyslexia, 18(2), 110–129.
Hargreaves, H,. Rowbotham, M., Phillips., M. (2009). A Handbook on Learning Disabilities. “Walk a Mile in my Shoes” Workshop, Ontario. Retrieved August 25,2013, from: http ://www. integra.on.ca/ WAM%20LD %20 handbook. pdf.
Kail, R. (1992). General slowing of information-processing by persons with mental retardation. , American Journal on Mental Retardation, 97(3),
333-341.
Kenyon, R. (2003). Bridges to Practice. A Project of Florida Human Resources Development, Inc. A State Leadership Project Funded by the State of Florida, Office of Workforce Education . Retrieved February, 19, 2013, from : http ://www. Mylakelibrary .org /pdfs.
Kirk, S., Gallagher, J. J., Coleman, M., Anastasiow, N. (2011). Educating Excepional Cildren. Emerican: Cengage Learning Publisher.
Korkman, M., & Pesonen, A. E. (1994). A comparison of neuropsychological test profiles of children with attention deficit-hyperactivity disorder and/or learning disorder. Journal of Learning Disabilities, 27 (6), 383-392.
Kulp, MT., Edward, KE,. Mitchell, GL. (2002) Is visual memory predictive of below –
Lahey, BB., Lefton, LA., Sperduto, GR., Beggs, VE. (1980). Visual discrimination
Learning Disabilities, A Guide for Teachers. Retrieved January 18, 2013, from: http:// www.bced. gov.bc.ca.
Lerner, J. W. (1993). learning disability: theories disagnosis and teaching strategies. Boston: Houghton Mifflin.
Lerner, J., Johns, B. (2008). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities: Characteristics, Teaching Strategies, and New Directions. England: Wadsworth Publishing.
Lieberman. L. (1984). Visual perception versus visualfunction, journal of learning disabilities, 17,182-185.
Lutz, S., & Huitt, w. (2003). Information Processing and Memory: Theory and Applications. Educational Psychology Interactive. Valdosta, GA: Valdosta State University. Retrieved November 4, 2013, from: http://www.edpsycinteractive.org/papers/infoproc.pdf.
Lyon, R. (1996). Learning Disabilities. The Future of Children Special Education for Student with Disabilities, 6 (1), 54-76.
MacWhinney. B., Leinbach. J., Taraban. R., & McDonald. J. (1989). Language learning: cues or rules?. Journal of Memory and Language, 28, 255-277.
Mamen, M. (2002). Non verbal learning disabilities and their clinical subtypes: assessment, diagnosis and management. Canada: Centrepointe Professional Services Inc.
McClelland, J. L., Rumelhart, D. E. (1998). Explorations in parallel distributed processing: A handbook of models, programs, and exercises. Computational models of cognition and perception. Cambridge, MA, US: The MIT Press. Ministry of Education of British Columbia. (2011). Supporting Students with
Mindfully Plan When Writing. Exceptional Children. 65(2), 235-252.
Molennar-Klumper, M. (2002). Non-Verbal Learning Disabilities Characteristics, Diagnosis and Treatment within an Educational Setting. Britain: Athenaeum Press.
National Center for Learning Disabilities. (2010) | NCLD.org - NCLD. Retrieved August 1, 2013, from: http://www.ncld.org/.
Paivio, A. (2006). Dual Coding Theory and Education . Draft Chapter for the Conference on “Pathways to Literacy Achievementfor High Poverty Children,” The University of Michigan School of Education. Retrieved November 10, 2013, from: http://www.umich.edu.
Rateau, F., Laumonier, B., Hyndman, RJ. (2003). Normative data for the Rosner
Rumelhart, D.E., Hinton, G.E., & McClelland, J.L. (1986). A General Framework for Parallel Distributed Processing. In Rumelhart, D.E., & McClelland, J.L. and the PDP Research Group (1986) Eds. Parallel Distributed Processing: Explorations in the Microstructure of Cognition. Volume 1: Foundations. MIT Press: Cambridge, MASamango- Sprouse, C. (1999). Frontal Lobe Development in Childhood. In B. L. Miller & J. L. Cummings (Eds.), The Human Frontal Lobes: Functions and Disorders (pp. 584-603). New York: Guilford.
Schneck, CM. (2006). Visual perception. Case – Smith J, Allen AS.Occupational therapy for children. USA: Mosby.
Shanahan, M.A., Pennington, B.F., Yerys. B. E., Scott, A., Boada. R., Willcutt, E. G., Olson, R. K., DeFries, J. C. (2006). Processing speed deficits in attention deficit/hyperactivity disorder and reading disability. Journal of Abnormal Child Psychology, 34, 585–602.
Silver, L. B. (1999). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Clinical Guide to Diagnosis and Treatment for Health and Mental Health Professionals. Washington, DC: American Psychiatric Press.
Smits-Engelsman, B., Van Galen, G.P. (1997). Dysgraphia in children: Lasting psychomotor deficiency or transient developmental delay?. Journal Of Experimental Child Psychology, 67, 164-184.
Society, 80(6),431-436.
Stenneken, P., Egetemeir, J., Schulte-Korne, G., Müller, H.J., Schneider, W. X., Finke K. (2011). Slow perceptual processing at the core of developmental dyslexia: A parameter-based assessment of visual attention. Nneuropsychologia, 49(12), 3454-3465.
Test of Visual Analysis Skills on an Australian population. Optometric and vision
Troia, GA., Harris, KR., Graham, S. (1999). Teaching Students with Learning Disabilities to
Umphred, DA., Jewell, MJ. (2007). Neurological rehabilitation. USA: Mosby.
vision society, 79(7), 431-434.
Weiler, M.D., Bernstein, J.H., Bellinger, D., & Weber, D.P. (2002). Information processing deficits in children with attention deficits/hayper activity disorder ,inattentive type, and children with reading disability. Journal of Learning Disabilities, 35(5), 448-461.
Wilmer, J. B., Richardson, A.J., Chen, Y., Stein, J. F. (2004). Two visual motion processing deficits in developmental dyslexia associated with different reading skills deficits. Journal of Cognitive Neuroscience, 16 (4), 528-540.