فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده و
1- فصل اول کلیات طرح.. 1
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسئله 3
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق 7
1-4- اهداف پژوهش 8
1-4-1- هدف کلی.. 8
3-1- هدف های جزئی.. 8
1-5- فرضیههای تحقیق 9
1-6- تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق 9
1-6-1-1- تعریف مفهومی عزت نفس.... 9
1-6-1-2- تعریف عملیاتی عزت نفس.... 10
1-4-2- تعریف مفهومی پرخاشگری... 10
1-6-1-4- تعریف عملیاتی پرخاشگری... 11
1-6-1- درمان فراشناختی.. 11
2-4-2- بزه کاری... 12
2-فصل دوم مبانی نظری.. 14
2-2-عزت نفس 16
2-2-1-مفهوم عزت نفس 19
2-2-2-عزت نفس چیست؟ 20
2-2-3-اهمیت عزت نفس 21
2-2-4-ابعاد عزت نفس 21
2-2-5-سطوح عزت نفس 23
2-2-6-شکل گیری مفهوم خود و عزت نفس به مثابه صفات شخصیتی 26
2-2-7-از عزت نفس » بالا یا پایین«چه استنباطی میشود؟ 30
2-2-8-دیدگاه متقدمان روانشناسی درباره عزت نفس 31
2-2-9-روی آوردهای نظری درباره عزت نفس 33
2-2-10-رابطه خود آرمانی ، خودپنداشت و حرمتخود 37
2-2-11روشهای تغییر پذیری عزت نفس و پارهای پژوهشها در مورد آن 38
2-3-پسخوراند 39
2-3-1-درمان شناختی – رفتاری 40
2-4-عزت نفس و اختلالات روانی 41
2-13-1- آسیب پذیری عزت نفس و افسردگی 43
2-5-چشم انداز نظریهی فعالیت افتراقی تیاس دال( 1988) 44
2-6-پرخاشگری 45
2-6-1-تعریف پرخاشگری 48
2-6-2-انواع پرخاشگری 48
2-6-2-1نظریه های پرخاشگری 50
2-6-2-1-1-نظریه فردیت زدایی پرخاشگری زیمباردو 50
2-6-2-1-2-نظریه انسانیت زدایی- پرخاشگری فشباخ 51
2-6-2-1-3-نظریه انتقال برانگیختگی 51
2-6-2-1-4-نظریه درونگرایی- برونگرایی آیزنک 52
2-6-2-1-5-مدل شرمساری- پرخاشگری تانگنی 52
2-6-2-1-6-مدل پرخاشگری- پرخاشگری 53
2-6-2-1-7-رفتار پرخاشگرانه در مراحل رشد کودکی و نوجوانی 53
2-6-3-عوامل خطر ساز پرخاشگری 55
2-6-3-1-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب کودک 56
2-6-4-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب والدین 57
2-6-4-1-اسنادهای نادرست والدین به عنوان عامل خطر ساز پرخاشگری 57
2-6-4-2-ویژگی های فردی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 58
2-6-5-روابط پدر – مادر به عنوان عامل خطر ساز در پرخاشگری 60
2-6-5-1-تعامل والدین- کودک به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 61
2-6-5-2-سایر تعاملات اجتماعی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری 62
2-6-6-مداخلات در زمینه پرخاشگری 63
2-6-6-1-روان تحلیلگری 64
2-6-6-2-رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری 65
2-6-6-3-رویکرد شناختی-رفتاری 66
2-6-6-4-دیدگاه یادگیری اجتماعی 68
2-7-تاریخچه فراشناخت 69
2-7-1- حوزه روان شناسی شناختی از دهه 1960 70
2-7-2-حوزه روان شناسی رشد از دهه 1970 70
2-7-4-فراشناخت 71
2-7-4-1-فراشناخت و اختلالات هیجانی 74
2-7-5-دانش فراشناختی( باورهای شناختی ) 74
2-7-6-فراشناخت به عنوان شناخت در باره شناخت 76
2-7-7-فراشناخت به عنوان بازبینی و کنترل دنیای درونی 77
2-7-8-تجارب فراشناختی 77
2-7-9-راهبردهای کنترل فراشناختی 78
2-7-10-هیجان، بازبینی و کنترل فراشناختی 79
2-7-11-فرا شناخت و روانشناسی بالینی 82
2-7-12- مدل فراشناختی اختلال روانشناختی 85
2-7-13- فراشناخت درمانی: نسخه ی سخت و نسخه نرم 88
2-7-14- خلاصه ای از مدل درمانی فراشناختی 89
2-7-15- مدل بازسازی شده A-B-C 90
2-7-16- رویکرد درمانی فراشناختی 92
2-8-پیشینه پژوهشی درمان فراشناختی 93
2-9-جمع بندی 96
3- فصل سوم روش شناسی تحقیق.. 97
3-2- روش پژوهش 99
3-3- جامعه آماری 99
3-3-1- نمونه و روش نمونه گیری 99
3-4- ویژگی گروه ها 100
3-5- معیارهای ورود به پژوهش 104
3-5-1- ملاک های ورود به پژوهش حاضر عبارت بودند از: 104
3-6- معیارهای خروج از پژوهش 104
3-6-1 ملاک خروج از پژوهش حاضر عبارت بودند از : 104
3-7-ابزار پژوهش 105
1) پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت 106
(2)پرسشنامه ی پرخاشگری AQ 108
3-7-1-2-پایایی و روایی 109
3-8-متغیر های مستقل و وابسته 110
3-9- روش اجرا و جلسات درمانی 111
3-9-1- جلسات درمانی 114
3-9-1-1-جلسه اول تا سوم 114
3-9-1-2-جلسه سوم 114
3-9-1-3-جلسه چهارم و پنجم 115
3-9-1-4-جلسه ششم و هفتم 116
3-9-1-5-جلسه نهم 116
3-9-1-6-جلسه دهم و یازدهم 117
3-9-1-7-جلسه دوازدهم و سیزدهم 117
3-9-1-8-جلسه چهاردهم 118
3-10-تحلیل آماری 118
3-11-خلاصه 119
4- فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها 120
4-2- داده های جمعیت شناختی 123
4-3- یافته های پژوهش 123
الف ) یافته های توصیفی 123
ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش. 123
4-4-1-نرمال بودن متغیرها 126
4-4-2-همگنی شیب های رگرسیون 128
4-4-3-همگنی واریانس ها ( عزت نفس اجتماعی و خانوادگی ) 129
4-4-4-یکسانی ماتریس واریانس – کواریانس ( عزت نفس اجتماعی و خانوادگی ) 130
یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق 132
4-4-5-همگنی واریانس ها ( پرخاشگری کلامی و فیزیکی ) 134
-4-4-6مفروضه یکسانی ماتریس واریانس-کوواریانس ( پرخاشگری کلامی و فیزیکی) 135
4-5-خلاصه 139
5- فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 140
5-2-تشریح کلی مسئله پژوهش 142
5-2-بحث 143
5-3-محدودیت های تحقیق 147
5-4-پیشنهادها 148
5-4-2-پیشنهادی کاربردی 151
5-5-نتیجه گیری 152
5-6-خلاصه 153
منابع. 155
منابع فارسی 156
منابع انگلیسی 160
پیوست... 166
الف ) پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت 58 ماده) 167
ب)پرسشنامه پرخاشگری (آرنولد اچ. باس، و مارک پری) 171
پروتکل درمان فراشناختی 174
واژه نما 179
چکیده انگلیسی.. 180
منبع:
منابع فارسی
آبتین، سعید.(1374) بررسی مقایسهای عزت نفس دانشآموزان و رابطه آن با کاربرد شیوههای تشویق و تنبیه در مدارس راهنمایی پسرانه دولتی و غیر انتفاعی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1389). نظریه های جرم شناسی و بزهکاری: با تاکید بر شناخت اجتماعی. تهران: انتشارات ارجمند، چاپ اول.
اتکینسون، ریتا، ال ؛ اتکینسون ، ریچارد، اس ؛ هیلگارد، ارنست، آر زمینه روانشناسی(1998) . ترجمه براهنی و دیگران. جلد دوم (1380) . تهران . انتشارات رشد.
آﻗﺎزاده، ﻣﺤﺮم، اﺣﺪﯾﺎن، ﻣﺤﻤﺪ. (1377).ﻣﺒﺎﻧﯽﻧﻈﺮی وﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ: ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ،ﺗﻬﺮان: ﭘﯿﻮﻧﺪ.
اکبری، ابوالقاسم (1381). مشکلات نوجوانان و جوانان، چاپ دوم، نشر ساوالان، تهران، ص ۱۹۱.
بهادری محمد حسین، جهانبخش مرضیه، جمشیدی آذر، عسکری کریم (1390). اثربخشی درمان فراشناختی بر علایم اضطراب در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. 1; 12 (46) :12-19.
بهادری محمدحسین، کلانتری مهرداد، مولوی حسین، جهان بخش مرضیه (1390). بررسی اثربخشی مداخله فراشناختی بر علائم ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 21 (84) :122-129.
بیابانگرد، اسماعیل (1373). روشهای افزایش عزتنفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.
تیرگر، زهرا (1390). بررسی آموزش مهارت های اجتماعی به والدین بر اختلال پرخاشگری دختران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
جوشنلو، م.، نصرتآبادی، م.، جعفری کندوان، غ.، (1386). پیشبینی بهزیستی اجتماعی در پرتو یافتههای پنج عامل اصلی شخصیت و حرمتخود. مجله علوم روانشناختی. دوره 6، شماره 21، ص 88-66.
جوشنلو، محسن.، رستگار، پرویز (1386). پنج رگه اصلی شخصیت و حرمت خود به عنوان پیشبینهای بهزیستی فضیلتگرا. مجله روانشناسان ایرانی. 13، 24-13.
جوشنلو، محسن.، قائدی، غلامرضا.، (ثبتنام شده). بررسی مجدد پایایی و روایی مقیاس حرمت خود روزنبرگ در ایران. مجله دانشور رفتاری.
حافظنیا، م، ر(1382). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم
حرفتی، رضا (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه و میزان پرخاشگری در کودکان آزاردیده جسمی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی.
خاکی، غ، ر (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم.
دادستان، پریرخ (1376). روانشناسی مرضی تحولی. تهران: انتشارات سمت.
دلاور علی. .(1375) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران نشر ویرایش.
دلاور، ع. (1381). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش، چاپ دوازده ویرایش سوم.
رفاقت، ابراهیم (1390). تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر پرخاشگری بزهکاران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی.
رمضانی دیسفانی، علی (1380). اثر بخشی آموزش مسئولیت پذیری به شیوه ی گلاسر بر افزایش بحران هویت دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره،دانشگاه اصفهان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.
سیف، علی اکبر(137). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.
شاملو ، سعید (1377). مکتب و نظریه ها در روان شناسی شخصیت . تهران : انتشارات رشد .
شاملو ، سعید (1381) . روان شناسی بالینی . تهران : انتشارات رشد.
شاملو،سعید .(1369) بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد.
شیخاوندی، داوود (1379). جامعه شناسی و انحرافات. تهران: نشر مرندیز.
صادقی، احمد (1380). بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری، عاطفی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه اصفهان.
صادقی، احمد؛ احمدی، احمد؛ عابدی، محمدرضا. (1381). بررسی اثربخشی گروهی مهار خشم به شیوه عفلانی- رفتاری- عاطفی بر کاهش پرخاشگری. نشریه روانشناسی و علومتربیتی، 21، 62-52.
صدیقی، کاظم .(1380) بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری عزت نفس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای نیشابور. پایان نامه
عزتیراد، م. (1378)، «بررسی باورهای هنجاری کودکان و نوجوانان شهر شیراز درباره پرخاشگری و رفتارهای پرخاشگرانه»، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س).
فرجاد، محمد حسین (1383). آسیب شناسی کج روی های اجتماعی تهران: مرکز مطبوعات وانتشارات قوه قضاییه، چاپ اول.
قهوه چی فهیمه، فتحی آشتیانی علی، آزادفلاح پرویز (1392). مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش فرانگرانی دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله علوم رفتاری.= 7 (1) :7-8
کاپلان، ه.، و سادوک، ب. (1387). خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران: نشر شهراب.
کدیور، پروین (1379)، مجموعه مقالات در روانشناسی، تهران: نشر منشور امید
گال، مردیت؛ بوری، وانه و گال، جویس ( 1996 ). رو شهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناس (جلد دوم )، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران ( 1383 )، تهران : سمت؛ دانشگاه شهید بهشتی.
گلاور،ج.،وبرونینگ،آ. (1375). روانشناسی تربیتی. (ترجمه ک. خرازی) تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مازلو، ابراهام. انگیزش و شخصیت. ترجمه احمد رضوانی. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.
ماسن، پاول هنری ؛ کیگان آلتا، جروم؛ هوستون، کارول و کانجر، جان جین وی (1984) . رشد و شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسایی(1380). تهران : نشر مرکز.
محسنی تبریزی، علیرضا. (1383). وندالیسم. تهران: انتشارات آوند دانش.
محمدی، نورالله (1385). بررسی مقدماتی شاخصهای روانسنجی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و پنجم، شماره 4، 151-135.
منصور، محمود .( 1369 ) بیمارىهاىروانى. تهران: انتشارات رشد.
نلسون، ر؛ ایزرائیل، آ. (1376). اختلال های رفتاری کودکان. ترجمه محمدتقی منشی طوسی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
هنسی، ای و گویرین، س. (1384). پرخاشگری و زورگویی در کودکان. ترجمه حسن توزنده جانی و نسرین کمال پور. تهران: نشر مرندیز.
ولز، آ. (2011). فرا شناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی. ترجمه مهدی اکبری (1391)، تهران: ارجمند.
5-4-منابع انگلیسی
Baron, R. & Byrne, D. (1994). Social Psychology, 7th ed.,Allyn and Bacon, Boston, MA.
Baron, R. (1991). A: Self concept and academic achievement Investigating their
Baron, R. A., & Byrne, D. (1991). SocialPsychology: understanding humaninteractions. (6th Ed.). Boston, MA: Allyn &Bacon.
Bar-On., & Parker, J.D.A. (2001). The Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, 92-117.
Becker, W. C. (1964). Consequences of different models of parentaldiscipline. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman (Eds.), Review of childdevelopment research (Vol. 1, pp. 169–208). New York: Sage.
Belsky, J., Isabella, R. A. (1988). Maternal, infant, and social contextual determinants of attachment security. In J. Belsky, T. Nezworski, (Eds.), Clinical implication of attachment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development , 55, 83-96.
Bower ̦ G.H. (1981). Mood and Memory. American Psychologist ̦ 36 ̦ 129-148.
Brown, T. A, Bransford, J.D., Ferrara, R. &Campione, J.C. (1983). Learning, remembering, and understanding. inFlavell& E.M. Markham (EDs).
Bugental, D.B., and Goodnow, J.G. (1998). Socialization processes. In N. Eisenberg. Handbook of child psychology. Volume3: social, emotional, and personality Development. New York: John Wiley & Sons.
Buss, A.H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.
Carr, M., Joyce, A. (1998). Where gifted children do and do nat excel on metacognitive task. Canadian Journal of Psychology, 18:212-235.
Cartwright - Hatton . S and Wells. A, (1997), Beliefs about worry and intrusions: the meta-cognitions questionnaire and its correlates, Journal of Anxiety Disorders 11, pp. 279–296.
Clore. G.L & Parrott ̦ W.G. (1994). Cognitive feelings and metacognitive judgements. European Journal of Social Psychology ̦ 24 ̦ 101-115.
Colbear,. J., & Wells, A. (2008). Randomized controlled trial of metacognitive therapy for posttraumatic stress disorder. Manuscript in preparation.
Cooper Smith, S. (1967). Measures attitudes toward Self in multiple contexts. StanleyCoopersmit.
Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman & Co.
Crick. N.R., & Dodge, K.A. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in childrens social adjustment. Psychological Bulletin, 74, 101-115.
Del Vecchio, T., & O’Leary, K. D. (2004). Effectiveness of treatment for specific anger problems: A meta analytic review. Clinical Psychology Review, 24, 15-24.
Dumas, J.E., Neese, D.E., Prinz, R.J., &Blechman, E.A. (1996). Short-term stability of aggression, peer rejection, and depressive symptoms in middle childhood. Journal of Abnormal Child Psychology, 24, 105-119.
East, P. L., Hess, L. E., & Lerner, R. M. (1987). Peer social support and adjustment of early adolescent peer groups. Journal of Early Adolescence, 7, 153– 163.
Ellis, A. (1999). Rational Emotive Behavior Therapy Diminishes Much of the Human Ego. New York: Albert Ellis Institute.
- Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The Meta cognitive Model of Generalized Anxiety Disorder in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice, 13(4), 151–163.
Erikson, M., Sroufe, L.A., &Egeland, B. (1985). The relationship between quality of attachment and behavior problems in preschoolers in a high risk sample. In I. Bretherton and E. Waters (Eds). Growing pints in attachment theory, Monographs of the Society of Child Development, 50, (1-2), 209.
Feindler, E. L. Ecton, R.B. (1986). Adolescent Anger Control, Cognitive – Behavioral Techniques. New york: Pergamon press.
Feindler, E.L., &Weisner, S. (2005). Youth anger management treatments for school violence prevention. Unpublished manuscript.
Feindler, E.L., Marriot S.A., &Wata, M. (2005). Group anger control for junior high school delinquents. Cognitive Therapy and Research Health Psychology, 14, 7, 622-631.
Flavell, J. H. Miller, P.H & Miller, S. A. (2001). Cognitive development. 4 th ed. new jersey: Prentice Hall Publisher.
- Flavell.J.H.(1988).Cognitive development (2th edition).prentice-hall.
Flavell، J. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. Am Psychol، 34: 906-11.
Flavell، J.، & Miller، P. (1998). Social cognition. W. Doman (Series ED).
Fleming, A. S., Ruble, D. N., Flett, G. L., Shaul, D. L. (1988). Postpartum adjustment in first time mothers: Relations between mood, maternal attitude, and mother-infant interactions. Developmental Psychology, 24, 77-81.
for higher self-esteem. New York: Freeman.
Franz, C.; McClelland, D. & Weinberger, J. (1991). Childhood antecedents of conventional social accomplishment in midlife adults: A 36-year prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 586-595.
Goldman, A. I. 1989: Interpretation psychologized. Mind & Language, 4, 161-185.
Greenberg, M.T., &Speltz, M.L. (1988). Contributions of attachment theory to the understanding of conduct problems during the preschool years, In J. Belsky and T. nezworsky (Eds), Clinical implications of attachment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
Hart, J (1965).Memory and the feeling- of – Knowing –experience.Journal of Educational Psychology , 56, 208-216.
Harter, S. (1993). Causes and consequences of low self-esteem in children and adolescents. In R. F. Baumeister (Ed.), self- esteem: The puzzle f low self-regard (pp. 87– 116). New York: Plenum Press
Hattie, J. (1992). Self-concept. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Hetheington, E. Marvis., & Parke, Ross, D (1999). Child psychology, the Graw-hill, Inc.Mc.
improvement as discriminator of academic track membership in high school. Canadian Journal of Education.
- Kata,J.& Joiner,E. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: developinga model of personal Self-Esteem. Collective Self-Esteem and group socialization sexRoles:A Journal of research.Vol 12.PP43-48.
Katz, L.F., &Gottman, J.M., (1993). Patterns of marital conflict predict childrens internalizing and externalizing behaviors. Developmental Psychology, 29(6), 940-950.
Kessler, J. W. (1966). Psychopathology of childhood. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
Lee, C.L., & Bates, J.E. (1987). Mother-child interactions at two years and perceived difficult temperament. Child Development, 56, 1314-1324.
Livingston , J. (1997) Metacognition : An Overview: http://www.gse.buffallo.edu
Lorie, G., Dardenne, B &Yzerbyt, V. (1998).From social cognition to metacognition .In Yzerbyt, V.Y., Lorie, G, Dardenne, B.( EDs.) Metacognition ( pp1-15).Sage Publication Ltd.
Menaghan, E. G., & T. L. Parcel. )1990(. Parental employment and family life: Research in the 1980s. Journal of Marriage and the Family, 52:1079-98.
Myers, D.G. &Diener, E. (1996). The pursuit of happiness, Scientific American, 6, 10–19.
Novaco, R.W. (1986). Anger as a clinical and social problem. In R. Blanchard and C. Blanchard (Eds.), Advances in the study of aggression. Vol. II. New York: Academic Press.
O’Neill, H. (2006). Managing anger (2nd. ed.). John Wiley & Sons, Ltd.
Oatley̦ K. & Johnson- Laird̦ P. (1987). Towards a cognitive theory of emotions. Cognition and Emotion, 1,29- 50. Obsessive Compulsive Coognitioms Working Group (1997). Cognition assessment of obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy,35,667-681.
Openshaw, D. K., Thomas, D. L., & Rollins, B. C. (1981). Adolescent self-esteem: A multidimensional perspective. Journal of Early Adolescence, 1(3), 273-282.
Paradise, A. W., &Kernis, M. H. (2002). Self-esteem and psychological well-being: Implications of fragile self-esteem. Journal of Social and Clinical Psychology, 12, 345–361.
Patterson, G.R., Reid, J.B., & Dishion, T.J. (1992). Antisocial boys. Eugene, OR: Castalia.
Pelham, B. W., & Swann, W. B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.
Reasoner, R. (2000) Self-Esteem and Youth: What Research Has To Say About It. International Council for Self-Esteem, Port Ludlow, WA.
- Robson, P. (1989). Development of a new self-report questionnaire to measure self-esteem. Psychological Medicine, 19, 513-518.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent child. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.
Schlichter, K.J., & Horan, J.J. (2005). Effects of stress inoculation on the anger and aggression management skills of institutionalized juvenile delinquents. 5, 4, 23-45.
Schwarz, N., & Clare, G. L. (1983). admisattribution and judgments of well- being. Informative and directive function of affective states. Personality and Social Psychology, 45: 513-523.
Shahani, C., Dipboyer. L. and Philips A. P. (1990). Global self-esteem as a correlate of work-related attitudes: a question of dimensionality. Journal of personality assessment. 54(1-2), 276-288.
Shanahan, P. (1998), A study of attitudes and behaviours: Working in the police force
Swann, W. B., Baron, R. (1996). Self-traps: The elusive quest
- Swanson HL, Hill G. (1993). Metacognitive aspects of moral reasoning and behavior. Adolescence; 28(111): 711-35.
Tangney, J.P. (1991). Moral affect: The good, the bad and the ugly. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 598-607.
- Teri,R.(2002).Self-Esteem and self-efficacy of college student with disabilities ,College studentjournal.Vol 18:34-42.
- Wellls, a. (2009). Meta cogntitive for anxiety and sepression. The Guilford press A Division of Guilgord publications.
Wells .A & Mathews .G (1994), Attention and emotion. A clinical perspective, Lawrence Erlbaum, Hove, UK .
Wells .A and Cartwright-Hatton .S,( 2004), A short form of the meta-cognitions questionnaire: properties of the MCQ 30, Behaviour Research and Therapy 42 ,pp. 385–396.
Wells .A, (1995), Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalised anxiety disorder, Behavioural and Cognitive Psychotherapy 23 , pp. 301–320
Wells .A, (2000), Emotional disorders and metacognition: innovative cognitive therapy, Wiley,Chichester, UK pp. 179–199.
Wells .A,( 2005), The meta-cognitive model of GAD: assessment of meta-worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder, Cognitive Therapy and Research 29, pp. 107–121.
- Wells, A., & King P. (2006). Meta-cognitive therapy for generalize anxiety disorder: an open trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37(3), 206-612.
Williams, J.M.G., Watts, F.N., Macleod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive psychology and emotional disorders. Second Edition. Chichester: John Wiley Ltd.
Wilson, J.M. &Marcotte, A.C. (1996). Psychosocial adjustment and educational outcome in adolescents with a childhood diagnosis of attention deficit disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,35,579-587.
Zarling, C., Hirsch, B. and Landry, S.H.(1988): Maternal social networks and mother-infant
Zohar, A. (1991). The metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and Teacher Education, 42: 29-38.