فهرست:
فهرست مطالب عنوان....................................................................................................................صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
1- 1 مقدمه.......................................................................................................................1
2-1 بیان مساله...................................................................................................................2
3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش..............................................................................................4
1-4- اهداف تحقیق..............................................................................................................7
1-4-2- اهداف اختصاصی......................................................................................................7
1-5- سوال های تحقیق.........................................................................................................7
1-6- متغیرهای تحقیق..........................................................................................................7
1-7- تعاریف متغیرهای تحقیق..............................................................................................7
1-7-1- تعاریف مفهومی........................................................................................................7
1-7-2- تعاریف عملیاتی.......................................................................................................10
فصل دوم :ادبیات پژوهش
2-1- مقدمه.........................................................................................................................12
2-2- عقب ماندگی ذهنی.......................................................................................................12
2-2-1- ملاک های تشخیصی DSM-IV-TR برای کم توانی ذهنی............................................12
2-2-3- ویژگی های عقب ماندگی ذهنی..................................................................................12
2-2-4- عقب مانده ذهنی آموزش پذیر....................................................................................13
2-2-5- عقب مانده ذهنی تربیت پذیر....................................................................................14
2-3نیازهای والدین کودکان عقب مانده ذهنی..........................................................................14
2-4- تاثیر کودک عقب مانده ذهنی بر سلامت والدین..............................................................15
2-5- تاثیر کودک عقب مانده ذهنی بر روابط زناشویی والدین.....................................................18
2-6- تاثیر کودک عقب مانده ذهنی بر روابط اعضای خانواده......................................................19
2-7- نیمرخ روانی و شخصیت..................................................................................................20
2-7-1- نظریه مک کری و کوستا درباره ابعاد شخصیت بهنجار...................................................21
2-8- اختلال شخصیت............................................................................................................22
2-8-1-نظریه اختلال شخصیت میلون......................................................................................23
2-8-2- نظریه میلون درباره اختلالات شخصیت........................................................................23
2-8-3- تقسیم بندی اختلالات شخصیت.................................................................................25
2-8-3-1- خوشه A اختلالات شخصیت.................................................................................26
2-8-3-2- خوشه B اختلالات شخصیت..................................................................................28
2-8-3-3- خوشه C اختلالات شخصیت...................................................................................31
2-9- مروری بر مطالعات پیشین..............................................................................................33
2-9-1- تحقیقات داخلی.........................................................................................................34
2-9-2- تحقیقات خارجی........................................................................................................38
فصل سوم :روش پژوهش
3-1- مقدمه...........................................................................................................................44
3-2- روش پژوهش................................................................................................................44
3-3- جامعه آماری.................................................................................................................44
3-4- روش نمونهگیری و حجم نمونه........................................................................................44
پرسشنامه چند محوری بالینی میلون سه (MCMI-III)........................................................... 45
فصل چهارم :تحلیل داده ها
4-1- مقدمه...........................................................................................................................51
4-2- آمار توصیفی..................................................................................................................51
4-3- سوال های تحقیق...........................................................................................................54
4-4- جمع بندی یافته های تحقیق..........................................................................................69
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
5-1- مقدمه........................................................................................................................70
5-2- بحث و تفسیر..............................................................................................................71
5-3- نتیجه گیری.................................................................................................................75
5-4- محدودیت های تحقیق..................................................................................................75
5-5- پیشنهادهای کاربردی.....................................................................................................76
5-6- پیشنهادهای پزوهشی.....................................................................................................76
منابع و مآخذ ...................................................................................................................................................79
پیوست ها ........................................................................................................................................................86
فهرست مطالب
عنوان ..........................................................................................................................صفحه
جدول3-1- مقیاس ها ،علامت اختصاری و تعداد ماده ها MCMI-III.......................................47
جدول 3-2- روش نمره گذاری MCMI-III.........................................................................48
جدول 4-1- فراوانی، درصد ویژگی های جمعیت شناختی........................................................52
جدول 4-2- میانگین و انحراف معیار و نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف و توزیع کجی و کشیدگی اختلالات شخصیت.............................................................................................................................................53
جدول 4-3 – میانگین و انحراف معیار نمرات اختلالات شخصیت در والدین کودکان با و بدون کودک عقب مانده ذهنی.....................................................................................................................55
جدول 4-4- نتایج آزمون لون برای بررسی فرض همگنی واریانس نمرات در دو گروه نرمال و عقب مانده ذهنی............................................................................................................................56
جدول 4-5- نتایج تحلیل واریانس مانوا چندمتغیری برای مقایسه اختلالات شخصیت در دو گروه نرمال و عقب مانده ذهنی.........................................................................................................58
جدول 4-6– میانگین و انحراف معیار نمرات اختلالات شخصیت در والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی دختر با والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی پسر..........................................................60
جدول 4-7- نتایج آزمون لون برای بررسی فرض همگنی واریانس نمرات در دو گروه والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی دختر با والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی پسر...............................61
جدول 4-8- نتایج تحلیل واریانس مانوا چندمتغیری برای مقایسه اختلالات شخصیت در دو گروه والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی دختر با والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی پسر...........63
جدول 4-10- نتایج آزمون لون برای بررسی فرض همگنی واریانس نمرات در در والدین پدر و مادر......................................................................................................................................66
جدول 4-11- نتایج تحلیل واریانس مانوا چندمتغیری برای مقایسه اختلالات شخصیت در دو گروه نرمال و عقب مانده ذهنی.........................................................................................................68
منبع:
منابع و ماخذ
انجمن روانپزشکی آمریکا. (1391). متن تجدید نظرشده راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی DSM-IV-TR. ترجمهی محمد رضا نیکخو و هامایا آوادیس یانس. تهران: سخن.
اخوی راد، بتول. (1391). عقب ماندگی ذهنی مقدمه ای بر ناتوانی ذهنی. تهران: نقش قلم.
ارجمندنیا علی اکبر، افروز غلامعلی، نامی محمدصالح. (1392). مقایسه میزان فشار روانی و رضایتمندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی در استان گلستان. تعلیم و تربیت استثنایی. 3(116)، 15-5.
اسماعیل زاده ، منصور. (1384). مقایسه باورهای غیر منطقی پدران دانش آموز عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و عادی 7 -15 ساله شهر تهران ، دانشگاه علوم بهزیستی.
اشکان، ساناز. (1393). بررسی میزان شیوع اختلال های رفتاری نوجوانان کیش و مقایسه اثربخشی آموزش تاب آوری و آموزش مدیریت والدین در کاهش اختلالات رفتاری. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان.
اصانلو، زهرا. (1390). روانشناسی کودکان استثنایی. تهران: مهرسبحان
آقابابایی، سارا؛ استکی آزاد، نسیم و عابدی، احمد. (1392). مقایسه شیوه های مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی و عادی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 3(1)، 80-69.
امامی، طاهره.، فاتحی زاده، مریم السادات و نجاریان، بهمن. (1383). علایم اختلال شخصیت در میان دختران جوان، مجله پژوهش زنان، 2(2)، 103-116.
امیری، محسن؛ افروز، غلامعلی؛ مال احمدی، احسان؛ جوادی آسایش، سحرانه؛ نورالهی، فاطمه؛ رضایی بیداخویدی، اکرم. (1389). بررسی سلامت روانی و استرس والدگری در میان والدین کودکان کم توان ذهنی. مجله علوم رفتاری، 4(4)، 268-261.
ایلالی، احترام السادات و اسماعیلی، روانبخش. (1379). بررسی عوامل تنش زا و مکانیسم های سازگاری با آنها در والدین کودکان عقب مانده ذهنی مدارس استثنایی شهر ساری در سال 1376 . مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 10(29)، 40-35.
بحرینیان، سیدعبدالمجید؛ حاجی علی زاده، کبری؛ ابراهیمی، لیلا و هاشمی گرجی، ام البنین. (1391). مقایسه ویژگی های شخصیتی و میزان سازگاری مادران دانش آموزان عقب مانده ذهنی و عادی شهر تهران سال 88-1387. روانشناسی افراد استثنایی، 2(7)، 167-155.
به پژوه، احمد و رمضانی، فریدون. (1384). بررسی رضایت زناشویی والدین کودکان کم توان ذهنی و کودکان عادی. علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 45، 81-72.
پروین، جان. (1381). شخصیت نظریه و پژوهش. ترجمه محمد جعفر جوادی؛ پروین کدیور. تهران: آییژ.
جناآبادی، حسین. (1386). مقایسه ی تعامل روانی - اجتماعی والدین کودکان عقب مانده ذهنی با والدین کودکان عادی. علوم تربیتی و روانشناسی (دانشگاه سیستان و بلوچستان)، 6(10)، 64-55.
خندان، مارال. (1387). مقایسه ویژگیهای شخصیتی (شخصیت ضداجتماعی و انحرافات اجتماعی) در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه کار واحد خرمدره. پایان نامه کارشناسی رشتهی روانشناسی دانشگاه کار واحد خرمدره.
خیاط زاده ماهانی، محمد. (1388). بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و مادران کودکان سالم. دانشور، 16(83)، 58-49.
حسینی، سیدحمزه و رضازاده، حسین. (1381). مقایسه نیازهای روانی- اجتماعی والدین دانش آموزان پسر عقب مانده ذهنی، تالاسمی و عادی مقطع ابتدایی در شهرستان ساری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 12(37)، 34-28.
درکه ایلامی، سوسن. (1386). عقب ماندگی ذهنی کودکان. تهران: گویش.
دینی ترکی، نوراله؛ بهرامی، هادی؛ داورمنش، عباس و بیگلریان، اکبر. (1385). رابطه فشار روانی با رضامندی زناشویی در والدین کودکان عقب مانده ذهنی. توانبخشی، 7(4)، 46-41.
دیویسون، نیل. (1384). آسیب شناسی روانی. ترجمه مهدی دهستانی. تهران: نشر ویرایش.
سادوک و سادوک. (1392). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. ترجمه مظاهر رضایی. تهران: ارجمند. (سال انتشار به زبان اصلی، 2007).
سانتراک، جان دبلیو. (1385). زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: رسا.
شریفی، ع الف. (1386). راهنمای ام. سی. ام. آی (میلون 3). تهران: روان سنجی.
شمس، گ. (1383). شناخت درمانی اختلالات شخصیت. تهران: رشد.
شریفی درآمدی، پرویز. (1387). بررسی اثربخشی آموزش هوش عاطفی بر سلامت عمومی مادران فرزندان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر 11 تا 15 سال. فصلنامه خانواده پژوهی، 4(16)، 439-423.
شقاقی، فرهاد؛ اکوجویباری، علی اصغر و سلامی، فاطمه. (1389). تاثیر آموزش خانواده بر سلامت روانی والدین دارای کودک عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. علوم رفتاری، 2(4)، 69-57.
شولتز، داون پی؛ شولتز، سیدنی آلن (1386). روانشناسی شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشر ویرایش.
شهریاری، ظریفه؛ میری، محمدرضا؛ شریف زاده، غلامرضا؛ دستجردی، رضا و ولوی، مریم. (1391). تاثیر آموزش آرام سازی بر تنش، اضطراب و افسردگی مادران دارای دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. مراقبت های نوین، 9(4)، 384-279.
کارور و شی یر. (1391). روانشناسی شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: ویرایش.
کاویانی، حسین. (1382). نظریه زیستی شخصیت. تهران: سنا.
کوهسالی، معصومه؛ میرزمانی بافقی، سیدمحمود؛ کریملو، مسعود و میرزمانی، منیره سادات. (1387). مقایسه سازگاری اجتماعی مادران با فرزند دختر عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. مجله علوم رفتاری، 2(2)، 172-165.
کوهسالی، معصومه؛ میرزمانی بافقی، سیدمحمود؛ محمدخانی؛ پروانه و کریملو، مسعود. (1386). مقایسه سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب مانده ذهنی آموزش پذیر با مادران دختران عادی شهر کاشان. توانبخشی، 8(29)، 45-40.
کیمیایی، سیدعلی؛ مهرابی بشرآبادی، حسین و میرزایی، زهرا. (1389). مقایسه وضعیت سلامت روان پدران و مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر شهر مشهد. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(11)، 278-261.
گروسیفرشی، محمد تقی. (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیّت. تبریز: دانیال.
گروه مولفان. (1386). روانشناسی عمومی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
گلادینگ، ساموئل. (1382). خانواده درمانی، تاریخچه، نظریه و کاربرد، ترجمه فرشاد بهاری 1382، تهران: تزکیه. (تاریخ پاپ به زبان اصلی، 1989).
گلدر، مایکل.، مایو، ریچارد و کن، فیلیپ. (1385). درسنامه مختصر روانپزشکی آکسفورد، ترجمه پورافکاری، نصرت الله. تهران: انتشارات شهرآب.
گنجی، حمزه. (1392). روانشناسی کودکان استثنایی براساس DSM-5. تهرلان: ساوالان.ماسن، پاول هنری و همکاران. (1992). رشد و شخصیت کودک. ترجمه یاسایی، مهشید 1380. تهران: ماد.
علاقبند، مریم؛ آقایوسفی، علیرضا؛ کمالی، محمود؛ دهستانی، مهدی؛ حقیرالسادات، بی بی فاطمه؛ نظری، طاهره و شیخها، محمدحسن. (1390). تاثیر مقابله درمانگری بر سلامت عمومی مادران دارای فرزند عقب مانده ذهنی ژنتیکی و غیر ژنتیکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، 19(1)، 113-104.
علی اکبرزاده آرانی، زهرا؛ خاری آرانی، مجید؛ حاج باقری، علی و علی اکبرزاده آرانی، فاطمه. (1392). سازگاری اجتماعی و مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر. پژوهش در سلامت روانشناختی، 7(2)، 65-55.
علی اکبرزاده آرانی، زهرا؛ تقوی لاریجانی، ترانه؛ شریفی نیستانک، ناهیددخت؛ نوغانی، فاطمه؛ فقیه زاده، سقراط و خاری آرانی، مجید. (1391). تاثیر آموزش بر سازگاری اجتماعی مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر بر اساس تئوری سازگاری روی. فیض، 16(2)، 134-129.
محمدخان کرمانشاهی، سیما؛ ونکی، زهره؛ احمدی، فضل اله؛ آزادفلاح، پرویز؛ کاظم نژاد، نوشیروان. (1350). تجربیات مادران از داشتن کودک عقب مانده ذهنی. توانبخشی، 7(3)، 33-26.
مک کری و کوستا. (1381). شخصیت در بزرگسالی. ترجمه میر تقی گروسی فرشی و فرهاد محمدی، تبریز، نشر جامعه پژوه.
محمدی، محمدعلی و دادخواه، بهروز. (1381). مقایسه مشکلات روانی و اجتماعی والدین کودکان عقب مانده ذهنی تحت پوشش توانبخشی بهزیستی اردبیل ،سال 1380. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 1(1)، 211-200.
معصومه کوهستانی، معصومه کوهستانی ، سید محمود میر زمانی، سید محمود میر زمانی. (1385). نشانه های اختلال فشار روانی پس از سانحه(PTSD) در مادران کودکان عقب مانده ذهنی آموزش پذیر و مادران کودکان عادی. مجله تحقیقات علوم رفتاری، 4(1-2)، 51-46.
معتمدین مختار، سهرابی فریبا، فتحیآذر اسکندر، ملکی صادق. (1388). مقایسه بهداشت روانی، رضایت زناشویی و ابراز وجود والدین دانشآموزان کمتوان ذهنی و عادی در استان آذربایجانغربی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 35، 152-123.
میرزابیگی، حسنعلی. (1388). نقش خانواده در کاهش پرخاشگری نوجوانان و جوانان، تهران: تندیس علم.
میکائیلی منیع، فرزانه. (1399). روابط ساختاری بین بهزیستی روان شناختی با هوش هیجانی ادراک شده،توانایی کنترل تفکر منفی و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با مادران کودکان عادی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 9(2)، 120-103.
میلانی فر، بهروز. (1391). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران: قومس.
مینوچین، سالوادر. (1392). فنون خانواده درمانی. ترجمه فرشاد بهاری. تهران: رشد. (تاریخ چاپ به زلان اصلی، 2003).
نادری، فرح؛ صفرزاده سحر و مشاک، رویا. (1390). مقایسه ی خود بیمارانگاری، حمایت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و سلامت عمومی بین مادران دارای کودک عقب مانده ی ذهنی و عادی. فصلنامه سلامت و روان شناسی، 1(1)، 41-16.
نامجویان شیرازی، فیروزه و کشاورز، رقیه. (1392). بررسی مقایسهای میزان شدت فشار روانی و رضایت زناشویی بین مادران کودکان عقب مانده ذهنی تربیت پذیر و مادران کودکان عادی. فصلنامه زن و جامعه، 4(16)، 146-129.
نجاریان، بهمن؛ مسعودی، میترا و مهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1380). مقایسه سلامت روانی والدین کودکان کم توان ذهنی تربیت پذیر 12 7 ساله با سلامت روانی والدین کودکان عادی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 2، 200-187.
هالاهان، دانیل. کافمن، جیمزام. (1993). کودکان استثنایی جلد 1و2، ترجمه مجتبی جوادیان 1383، تهران: رشد.
هالجین، ریچارد پی؛ ویتبورن، سوزان کراس. (1386). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: نشرروان.
هادی نژاد، ح. (1386). تحول یافتگی من و اختلالات شخصیت: مقایسه دو گروه زندانی و غیر زندانی، فصلنامه روانشناسان ایرانی، 4(14)، 177-187.
Agha SS, Zammit S, Thapar A, Langley K. (2013). Are parental ADHD problems associated with a more severe clinical presentation and greater family adversity in children with ADHD? Eur Child Adolesc Psychiatry, 22(6),369-77.
Azeem, MW., Dogar, IA., Shah, S., Cheema, MA., Asmat, A., Akbar, M., Kousar, S., Haider, II. (2013). Anxiety and Depression among Parents of Children with Intellectual Disability in Pakistan. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry, 22(4),290-5.
Ben Thabet, J., Sallemi, R., Hasïri, I., Zouari, L., Kamoun, F., Zouari, N., Triki, C., Maâlej, M. (2013). Psycho-emotional impact of a child's disability on parents. Arch Pediatr, 20(1),9-16.
Bourkej , Ricciardo B, Bebbington A, Aiberti K, Jacoby P, Dyke P, Msall M, Bower C& Leonardh. (2008) . Physical and Mental Health in Mothers of Children with Down Syndrome. The Journal of Pediatrics, 320 -326.
Chandorkar, H., Chakraborty, PK. (2000). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 42(3),271-4.
Clarkin, J., Lenzenweger, MF. (1996). Major theories of personality disorder, New York: The Gilford Press.
Dean K, Stevens H, Mortensen PB, Murray RM, Walsh E, Pedersen CB. (2010). Full spectrum of psychiatric outcomes among offspring with parental history of mental disorder. Arch Gen Psychiatry, 67(8),822-9.
Gottesman II, Laursen TM, Bertelsen A, Mortensen PB. (2010). Severe mental disorders in offspring with 2 psychiatrically ill parents. Arch Gen Psychiatry, 67(3),252-7.
Herring, S., Gary, J., Taffe,K. , Sweeney, D. & Eifeld, S. (2006). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 12, 874-882.
Lee PC, Lin KC, Robson D, Yang HJ, Chen VC, Niew WI.(2013). Parent-child interaction of mothers with depression and their children with ADHD. Res Dev Disabil, 34(1),656-68.
Lewis, C. F. (2011). Substance use and violent behavior in women with antisocial personality disorder. Journal of Behav Sci Law, 29(5), 667-76.
Majumdar, M., Da Silva Pereira, Y., & Fernandes, J. (2005). Stress and anxiety in parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 47(3), 144-7.
Matos M, Bauermeister JJ, Bernal G. (2009). Parent-child interaction therapy for Puerto Rican preschool children with ADHD and behavior problems: a pilot efficacy study. Fam Process, 48(2),232-52.
Robin AL. (2008). Family intervention for home-based problems of adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Adolesc Med State Art Rev, 19(2),268-77.
Singh MK, DelBello MP, Stanford KE, Soutullo C, McDonough-Ryan P, McElroy SL, Strakowski SM.(2007). Psychopathology in children of bipolar parents. J Affect Disord, 102(1-3), 131-6.
Van leeuwen, MC., Post, WM., Van Asbeck, WF., Vander Woude, HV., Groot, S., & Lindeman, E. (2010). Social support and life satisfaction in spinal cord injury during and up to one year after inpatient rehabilitation. Journal of psychology, 265-271.
Widiger, T. (2012). The Oxford Handbook of Personality Disorders. Oxford University Press.