فهرست:
فصل اول: کلیات
مقدمه. 1
1-1- بیان مساله. 2
1-2- هدف تحقیق.. 3
1-3- سوالات تحقیق.. 3
1-4- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
1-5- قلمرو تحقیق.. 5
1-5-1- از منظر سازمانی.. 5
1-5-2- از منظر زمانی و مکانی.. 5
1-5-3- از منظر موضوعی.. 5
1-6- روش تحقیق و جمع آوری اطلاعات.. 5
1-7- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی.. 6
1-8- خلاصه فصل اول. 6
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه 8
2-1- مبانی نظری.. 9
2-1-1- تاریخچه داده کاوی.. 9
2-1-2- تعریف داده کاوی.. 10
2-1-3- انواع داده کاوی.. 11
2-1-4- دلایل استفاده از داده کاوی.. 12
2-1-5- پیش نیازهای یک داده کاوی موفق.. 12
2-1-6- مراحل فرایند داده کاوی ( استاندارد CRISP-DM ) 13
2-1-6-1شناخت کسب و کار 14
2-1-6-2شناخت داده ها 14
2-1-6-3آماده سازی داده ها 15
2-1-6-4مدل سازی.. 15
2-1-6-5ارزیابی مدل. 15
2-1-6-6توسعه ی مدل. 16
2-1-7- قابلیت های اساسی داده کاوی.. 16
2-1-7-1 طبقه بندی.......................................................................................................................................... 16
2-1-7-2 پیش بینی........................................................................................................................................... 17
2-1-7-3 تحلیل خوشه ای.. 17
2-1-7-4 تخمین.. 18
2-1-7-5 گروه بندی شباهت یا قوانین وابستگی.. 19
2-1-7-6 توصیف و نمایه سازی.. 20
2-1-8- دسته بندی الگوریتم های داده کاوی.. 20
2-1-9- الگوریتم های خوشه بندی.. 21
2-1-9-1روش افرازی ( تقسیم بندی) 21
2-1-9-1-1الگوریتم K-means. 22
2-1-9-2روش های سلسله مراتبی.. 22
2-1-9-3روش های مبتنی بر چگالی.. 23
2-1-10- الگوریتم های وابستگی قواعد. 23
2-1-10-1الگوریتم Naïve. 23
2-1-10-2 الگوریتم Apriori 24
2-1-11- الگوریتم های طبقه بندی.. 26
2-1-11-1الگوریتم درخت طبقه بندی و رگرسیون (CART) 26
2-1-11-2الگوریتم درخت تصمیم C4.5.. 27
2-1-11-3الگوریتم های شبکه های بیزین.. 29
2-2-1- مدیریت شهری و شهرداری.. 30
2-2-2- نقش فن آوری اطلاعات در توسعه ی مدیریت شهری.. 31
2-2-3- معرفی سامانه مدیریت شهری 137 شهرداری تهران.. 33
2-2-3-1نحوه ی عملکرد سامانه مدیریت شهری 137. 36
2-2-3-2ماموریت های مرکز سامانه مدیریت شهری 137. 38
2-2-3-3رویکردهای اجرایی مرکز سامانه مدیریت شهری 137. 38
2-2-3-4چشم انداز مرکز سامانه مدیریت شهری 137. 39
2-2-3-5ساختار سازمانی سامانه مدیریت شهری 137. 39
2-2 مدل مفهومی تحقیق.. 40
2-3- ادبیات یاپیشینه تحقیق.. 40
2-4- خلاصه فصل دوم. 44
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه 46
3-1- نوع تحقیق 46
3-2- مدل فرایندی داده کاوی بر اساس استاندارد CRISP-DM... 47
3-2-1- شناخت کسب و کار 47
3-2-2- شناخت داده ها 48
3-2-3- آماده سازی داده ها 48
3-2-4- مدل سازی.. 49
3-2-5- ارزیابی مدل.. 49
3-2-6- توسعه مدل.. 49
3-3- داده های تحقیق.. 50
3-4- جامعه آماری, روش نمونه گیری و حجم نمونه. 50
3-5- روش گردآوری اطلاعات و ابزار سنجش... 50
3-6- نوع داده ها و مقیاس آن ها 51
3-7- ساختار اجرایی تحقیق.. 51
3-7-1- درک مساله کسب و کار 51
3-7-2- درک داده ها 52
3-7-3- آماده سازی داده ها 53
3-7-4- مدل سازی.. 55
3-7-5- ارزیابی نتایج.. 56
3-7-6- به کارگیری مدل.. 56
3-8- مدل اجرایی تحقیق.. 56
3-9- خلاصه فصل سوم. 58
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه 60
4-1- توصیف داده ها 60
4-2- تحلیل توصیفی داده ها با استفاده از جداول و نمودارهای توصیفی.. 63
4-2-1- طبقه بندی بر اساس نوع مشکل.. 63
4-2-2- طبقه بندی بر اساس منطقه بروز مشکل.. 66
4-2-3- شاخصهای توصیفی سرانه. 67
4-3- تحلیل داده ها با استفاده از تکنیک های داده کاوی.. 70
4-3-1- شناسایی مناطق همگن از منظر سامانه 137. 70
4-3-1-1ارزیابی خوشه ها 76
4-3-2- پیش بینی وضعیت تماس های آب گرفتگی در هر یک از مناطق به ازای بارش هر میلیمتر باران. 77
4-3-2-1 مدل تعمیم یافته خطی.. 77
4-3-2-2مدل شبکههای عصبی.. 82
4-3-3 تعیین ارتباط میان آب گرفتگی نواحی مختلف یک منطقه. 84
4-3-4 تعیین نواحی مستعدتر در هر منطقه در بروز مشکلات و معضلات شهری.. 86
4-4- خلاصه فصل چهارم. 87
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه 89
5-1-خلاصه 89
5-2- دلایل با اهمیت بودن نتایج و دستاوردهای تحقیق.. 90
5-3- جنبه ی نوآوری تحقیق.. 91
5-4- نتایج تحقیق.. 91
5-4-1- نتایج تحلیل توصیفی.. 91
5-4-2- نتایج حاصل از تحلیل داده کاوی و ارائه ی دانش استخراج شده 94
5-4-2-1نتایج حاصل از شناسایی مناطق همگن با استفاده از روش خوشه بندی دو مرحله ای.. 94
5-4-2-2- نتایج پیش بینی تماس های آب گرفتگی در هر یک از مناطق به ازای بارش هر میلیمتر باران. 95
5-4-2-3تعیین ارتباط میان آب گرفتگی نواحی مختلف یک منطقه. 96
5-4-2-4نتایج تحلیل قوانین وابستگی برای شناسایی نواحی مستعدتر در هر منطقه در بروز مشکلات و معضلات شهری. 97
5-5- پاسخ به سوالات تحقیق.. 97
5-6- محدودیتهای تحقیق.. 98
5-7- پیشنهادات تحقیق.. 99
5-8- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی.. 100
5-9- خلاصه فصل پنجم.. 101
فهرست منابع 102
چکیده انگلیسی 105
.
منبع:
منابع فارسی
وست فال، ماتیو و دیگران(1386)، شاخص های شهری برای مدیریت شهرها، ترجمه همت مراد قلندری؛ امیر قادری و امیر حسین ممتازی، تهران، مرکز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
هراتی ، سامان (1386)؛"حل مشکلات شهری از طریق فن آوری اطلاعات و ارتباطات"، نشریه مرکز ارتباطات بین المللی شماره 46.
مرشدلو، حسین ،(۱۳۸۶)،" داده کاوی پویا با استفاده از عامل "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی امیر کبیر.
کاظمیان، غلامرضا، سعیدی رضوانی، سعید (1381) امکان سنجی واگذاری وظایف جدید به شهرداری ها- جلد دوم.تهران. انتشارات سازمان شهرداری های کشور.
شریفیان ثانی، مریم (1380)؛ "مشارکت شهروندی، حکمرانی شهری و مدیریت شهری"، فصلنامه مدیریت شهری، شماره 8.
جلالی، علی اکبر (1384) شهر الکترونیک، چاپ سوم، تهران، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
خانزاده،علی(1386) "شهر، شهرداری، شهروند الکترونیکی"، ماهنامه توسعه کاربری فن آوری اطلاعات و ارتباطات، سال پنجم، شماره دوم.
نظریان آزاد، سیروس(1388)نقش فناوری اطلاعات در توسعه مدیریت شهری، دومین کنفرانس شهرداری الکترونیکی، تهران.
جلالی لواسانی، احسان؛ نجفی، مهرداد ( 1388)،" بررسی ابعاد حاصل از بکارگیری فن آوری اطلاعات در ساختار مدیریت شهری (سامانه مدیریت شهری 137 )"؛ دومین کنفرانش شهرداری الکترونیکی، تهران.
محکی، علی اصغر(1386)، "شهرداری الکترونیکی"، ماهنامه توسعه کاربری فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، سال پنجم، شماره دوم،.
آخوندزاده نوقابی، الهام(1388)؛ کاوش دانش پنهان مدیریت ارتباط با مشتری: مورد کاوی پایگاه اطلاعاتی 137 شهرداری تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه شاهد دانشکده فنی و مهندسی.
امیری، آرین (1387)؛ عوامل مؤثر بر پذیرش سامانه مدیریت شهری تهران (137) توسط شهروندان؛ پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده مدیریت وحسابداری
یوسفیان مریم آبادی، محمد حسین(1389)؛ طراحی چهارچوب کندوکاو فرایندهای همکارانه بر پایه فرایند کاوی: پایان نامه کارشناسی ارشد؛ دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده فنی و مهندسی (گروه مهندسی سیستم های اقتصادی – اجتماعی)
"داده کاوی و کاربرد آن در مدیریت شهری"، (1388)، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
نقش نوین شهرها و مساله مدیریت، ویژه نامه مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری تهران،ص 7.
شهرابی، جمال (1390) داده کاوی؛ تهران؛ جهاد دانشگاهی امیرکبیر.
شهرابی، جمال (1390) داده کاوی 2؛ تهران؛ جهاد دانشگاهی امیرکبیر.
شهرابی، جمال؛ ونوس شکور نیاز (1389)، داده کاوی کاربردی با مثال هایی در SQL Server ؛ تهران؛ جهاد دانشگاهی امیرکبیر.
شهرابی، جمال؛ ذوالقدر شجاعی، علی (1388)، داده کاوی پیشرفته مفاهیم و الگوریتم ها؛ تهران؛ جهاد دانشگاهی امیرکبیر.
شهرابی، جمال (1390)؛ کارگاه آموزشی داده کاوی ، تهران؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
شهرابی، جمال (1389)؛ کارگاه آموزشی داده کاوی، تهران؛ دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
نخعی زاده ، غلامرضا (۱۳۸9)،داده کاوی و کاربرد آن در بانک و بیمه ، کارگاه آموزشی، دانشگاه تربیت مدرس.
http://www.irandatamining.ir/datamining.htm
http://137.tehran.ir/Default.aspx?tabid=92
http://137.tehran.ir/Default.aspx?tabid=94
http://www.irimo.ir/farsi/current/index.asp?station=40751
منابع لاتین
Han J., Kamber M., (2006), “Data Mining concepts and techniques”, Second Edition, Morgan Kaufmann.
Larsed D., “DISCOVERING KNOWLEDGE IN DATA, An Introduction to Data Mining”, (2003), John Wiley & Sons
Gupta G.K. (2006) , “Introduction to DATA MINING with Case Studies”, Prentice-Hall ,ISBN-81-203-3053-6
Frawley W.,Piatetsky G., ”Knowledge Discovery In DataBases”, ISSN- 0738-4602
Hand D.,Mannila H., Smyth P., (2001).”Principles of Data Mining”, MIT Press,Cambridge
Wu X. , Kumar V., (2006), “The Top Ten Algorithms in Data mining”, Chapman & Hall /CRC Press
Usama Fayyad, Gregory Piatetsky-Shapiro, and Padhraic Smyth (1996), From Data Mining toKnowledge Discovery inDatabases
William J. Frawley, Gregory Piatetsky-Shapiro, and Christopher J. Matheus, Knowledge Discovery in Databases:An Overview(1992)
Marcin and others, Data Mining Approach for Analyzing Call Center Performance, http://arxiv.org/ftp/cs/papers/0405/0405017.pdf
Ruiyuan Guo, and others, Analyzing Call Center Performance: A Data Mining Approach, http://www.softcomputing.net/icfai-km.pdf
Stephanus Francois du Toit, Andre Calitz, A Model for the Visual Data Mining of Call Patterns, http://www.nmmu.ac.za/documents/coe/SFduToit.pdf
.