فهرست:
فصل اول: کلیات تحقیق / 11
11) بیان مسئله / 12
12) اهمیت و ضرورت تحقیق / 15
13) پرسش های اصلی و فرعی تحقیق/15
14) هدف های تحقیق یا نتایج مورد انتظار/16
15) روش شناسی / 16
151) روش کلی تحقیق/16
152) قلمرو مکانی- جامعه تحقیق/16
153) روش نمونه گیری و تخمین حجم جامعه/16
154) روش های گردآوری داده ها و ابزارمورداستفاده/16
155) روش های تحلیل داده ها/17
156) موانع و محدودیت های تحقیق/17
16) شرح واژه ها و اصطلاحات تحقیق/18
فصل دوم: بررسی مبانی نظری/ 20
21) مقدمه / 21
22) تعاریف و مفاهیم فناوری و فناوری پیشرفته/22
221) طبقه بندی فناوری از دیدگاه سازمان همکاری اقتصادی و توسعه/22
222) فناوری پیشرفته/23
23) مفاهیم نوآوری، سیستم های نوآوری و تجاری سازی/24
231) تعریف عمومی نوآوری/24
232) فرآیند نوآوری در یک نگاه/26
233) نگرش سیستمی نوآوری و رویکردهای سیستم نوآوری/28
234) سیستم نوآوری بخشی/30
235) مفاهیم و تعاریف تجاری سازی فناوری/32
236) موانع موجود در فرآیند تجاری سازی و علل شکست این فرآیند/33
237) عوامل کلیدی موفقیت در فرآیند توسعه و تجاری سازی/34
24) فناوری های نرم با تاکید بر فرآیند مدیریتی/36
25) مولفه ها و نهادهای تاثیرگذار بر فرآیند تجاری سازی/ 36
251) نقش نهادهای علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی در فرآیند تجاری سازی/37
252) نقش دولت در بهبود مکانیزم های تعاملی در فرآیند تجاری سازی/39
253) نقش نهادهای میانجی و صنایع همکار در فرآیند تجاری سازی/44
26) مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/47
261) مدل تجاری سازی فناوری های نوظهور/49
262) مدل توسعه و تجاری سازی (ارائه شده توسط کوپر)/51
263) مدل تجاری سازی فناوری های جدید/52
264) مدل های توسعه محصول/55
265)مدل آزمون پس از هر مرحله/56
27) وجوه اشتراک مدل های توسعه و تجاری سازی فناوری/62
28) اهداف بهبود در سیستم های توسعه و تجاری سازی محصول/64
29) وضعیت موجود محصولات صنعت هوایی ایران /67
291) هواپیماهای ترابری/67
292) هواپیماهای آموزشی/ کاربردی کوچک/69
293) هلیکوپترها/71
294) هواپیماهای بدون سرنشین/73
210) جمع بندی و ارائه مدل مفهومی/76
2101) جمع بندی بررسی های انجام شده برروی نهادهای موثر و درگیر در فرآیند تجاری سازی محصولات/76
2102) جمع بندی مدل های توسعه و تجاری سازی محصولات مورد بررسی در مرور ادبیات/78
فصل سوم: روش تحقیق / 83
31) مقدمه / 84
32) روش تحقیق/84
33) فرآیند اجرایی تحقیق/86
34) مولفه ها و شاخص های تحقیق/86
35) روش گردآوری داده ها/89
36) ابزار سنجش گردآوری داده ها/90
3-7) پایایی و روایی ابزار سنجش/90
3-8) جامعه و نمونه آماری/91
3-9) روش های تجزیه و تحلیل داده ها/91
391) آمار توصیفی /92
392) آمار استنباطی/92
393) روش تحلیل عاملی/92
394) آزمون فریدمن/93
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها / 94
41) مقدمه / 95
42) آمارتوصیفی متغیرهای جمعیت شناختی/96
43) تحلیل های آماری مورد استفاده در بررسی مدل/99
44) تحلیل آماری عوامل موثر در فرآیند مناسب تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته در وضعیت موجود/103
441) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها در وضعیت موجود/103
442) تحلیل عاملی تاییدی/108
443) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/111
45) تحلیل آماری میزان اهمیت عوامل موثر در فرآیند تجاری سازی محصولات پیشرفته/122
451) تحلیل آماری توصیفی و استنباطی شاخص ها ازنظر میزان اهمیت/122
452) تحلیل عاملی تاییدی/126
453) اولویت بندی مولفه ها و شاخص های تحقیق/129
46) مقایسه میانگین های وضعیت مطلوب و موجود/142
47) جمع بندی/146
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات / 147
51) مقدمه / 148
52) نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی وضعیت موجود/148
53) بررسی وضعیت موجود صنعت هوایی ایران/150
54) نتایج قابل تفسیر از تحلیل عاملی سازه های تحقیق در بررسی میزان اهمیت شاخص ها/152
55) جمع بندی و نتیجه گیری تحقیق/ 155
551) مهمترین موانع و چالش ها/156
552) راهکارهای تسهیل کننده فرآیند تجاری سازی محصولات با فناوری پیشرفته/157
56) پیشنهادات برای تحقیقات آینده /158
.
منبع:
آقایی فیشانی، تیمور؛ ، (1377)،خلاقیت و نوآوری در انسانها و سازمانها؛ انتشارات ترمه؛ چاپ اول
الوانی، سیدمهدی؛ ،( 1372)، مدیریت عمومی؛ انتشارات نی؛ چاپ اول
الیاسی، مهدی؛ (1390)، مدلی برای نقش نهادهای میانجی در توسعه همکاری فناورانه بین بنگاه ها؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: ابوالفضل کزازی، دانشگاه علامه طباطبایی
تدبیر ، (تیر1374)،"تکنولوژی بالا، راهی نو وضروری" شماره 53، صفحه4.
خاکی، غلامرضا،(1378)، روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران، مرکز تحقیقات علمی کشور، انتشارات درایت.
خلیلی، ناصر، و ابراهیم دانشور،(1378)، روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت، تهران،نشر آذین.
جعفرنژاد، احمد،(1373)، طراحی یک الگوی مدیریت تکنولوژی؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: میر مهدی سیداصفهانی، دانشگاه تربیت مدرس
حاج فتحعلی ها، عباس،(1372) توسعه تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبایی، 137
دانایی فرد، حسن، و دکتر سید مهدی الوانی و دکتر عادل آذر،(1383)، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع، تهران، انتشارات صفار-اشراقی.
رابینز، استیفن؛ مبانی رفتار سازمانی؛ مترجم: قاسم کبیری(1369)؛ مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی؛ چاپ اول،
رضائیان، علی،(1380)، مبانی سازمان و مدیریت؛ انتشارات سمت؛ چاپ دوم
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مرکز تحقیقات و خدمات خودکفایی ایران، فرهنگ دانش و صنعت. تهران،1370
سازمان صنایع دفاع، گزارش بررسی مدل های توسعه محصول جدید، تهران،1389
سکاران،اوما،(1381). روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه دکتر محمد صائبی و دکتر محمود شیرازی،موسسه آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
شیلینگ ملیسا آ.، "مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک"، ترجمه: اعرابی محمد، تقیزاده مطلق محمد (1386)، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول، تهران.
فارستر،تام. جامعه تکنولوژی برتر. ترجمه: غلامرضا نصیرزاده و حسن قاسم زاده،(1371)، تهران، کمال علم
محمدی، مهدی؛ (1390)، مدلی برای شکلگیری نظام نوآوری فناورانه نوظهور در ایران ؛ پایان نامه دکترا. استاد راهنما: محمدتقی تقوی فرد، دانشگاه علامه طباطبایی
محمودزاده، ابراهیم؛(1380)، مدیریت بر آینده با تکنولوژی فردا؛ انستیتو ایزایران، چاپ اول، تهران
مرکز صنایع نوین،(1384)، پروژه شناسایی نهادهای سیاستگذار و پشتیبان صنایع با تکنولوژی برتر در ایران
موسایی،احمد؛ (1387)، مدل فرآیندی تجاری سازی دانش فنی محصولات شیمیایی، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد، شماره 16.
وزارت صنایع،معاونت آموزش و تحقیق، اداره کل تحقیق و بررسی، مجموعه مقالات سمینار تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی. تهران،1375.
Afuah, A,(1998), Innovation Management: Strategies, Implementation, and Profits; Oxford University Press.
Breschi, S. and Malerba, F. (1997), ‘Sectoral innovation systems’, Edquist, C. (ed.), Systems of innovation: Technologies, institutions and organizations, London, Pinter Publishers
Brown, WAYNE s, (2004), A proposed mechanism for commercializing university technology
Cebon, Peter; Peter Newton; Philip Noble,(1999), Innovation In Frims – Towards a Model for indicator development; Melborn Business School Working Paper 99-9.
Chen, Chung-Jen,(2009) “Technology commercialization, incubator and venture capital, and new venture performance”
Dodgson, Mark; Sybille Hinze , (2001), Measuring Innovation; International Conference on “Measuring and Evaluating Industrial R&D and Innovation in the knowledge – based Economy”, Taipei, R. O. C.
Freeman, C,(1974), The Economics of Industrial Innovation; Penguin Modern Economics Texts, NY.
Goldsmith Ronald E., Foxall Gordon R., (2003), ' The Measurment of Innovativeness', Elsevier Science Ltd
Guinet, J., et al., (2002), Benchmarking Industry-Science Relationships, OECD Publications
Jin,Zhouying, (2005), “Global technological change from hard technology to soft technology”
Jolly, Vijay,(2008) “Model for the commercialization of new technology”
Khalil, T.M,(2000),Management of Technology: The key to Competitiveness and Wealth Creation; Mc Graw Hill.
Kimura, Osamu,(2010) “Public R&D and commercialization of energy-efficient technology: A case study of Japanese project”
Kumar.V, JAIN,p.k,(2002) “Commercializing new techmoligies in India: a perspective on policy initiatives”
Laird, lain,(2004) “commercializing technology: why is it so difficult to be disciplined?”
OECD Committee for Scientific and Technological Policy (CSTP) (2005), Innovation Policy and Performance: a cross-country comparision, OECD
OECD, (2003), Turning science into business, OECD Publications.
kasturi,Rangan, (1995) “New product commercialization: common mistakes”
Robert G. Cooper & Scott J. Edgett, (2003),“Overcoming the Current Crunch in NPD Resources”, Working Paper No.17, Product Development Institute Inc.
Shane, S. (2001). Technological opportunities and new firm creation. Management Science, 47(2), 205–220.
Statistics on Innovation in Europe, (2006), Retrieved from www.cordis.eu in2009
Tekawade Aniruddha, (May 2004), ' A literature survey on a managerial perspective on the process of innovation management', A Thesis presented to the faculty of school of engineering university of Southern California, In partial Fulfillment of the requirements of the degree master of science Industrial and System engineering
Tidd, Joe; John Bessant,(1998),Keith Pavitt; Managing Innovation Integrating Technological Market, and Organizational Change; John Wiley & Sons.
Tidd Joe, Bessant John, Pavitt Keith, (2005), Managing Innovation, Third edition, UK.
Utterback, J. M. (1971). The process of technological innovation within the firm. The Academy of Management Journal, 14(1), 75–88.
Wood, Samuel C & Brown, Gary S,(1998) “Commercializing nascent technology: the case of laser diodes at sony”
.