فهرست:
«فهرست مطالب»
فصل اول: کلیّات پژوهش----------------------------------------- 1
1-1-مقدمه --------------------------------------------------------- 2
بیان مسئله---------------------------------------------------- 3
اهمیّت و ضرورت پژوهش---------------------------------------- 5
اهداف پژوهش------------------------------------------------ 6
سوالات پژوهش------------------------------------------------ 7
فرضیّات پژوهش----------------------------------------------- 7
تعاریف نظری و عملیاتی متغیر های پژوهش---------------------------- 8
قلمرو پژوهش------------------------------------------------ 9
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش-------------------------------- 10
2-1-پیش درآمد----------------------------------------------------- 11
بخشاول: رفتارپرخطر--------------------------------------------------- 12
2-2- رفتار پرخطر---------------------------------------------------- 13
2-3- انواع رفتارهای پرخطر--------------------------------------------- 15
2-4- رفتار های پر خطر و نوجوانی--------------------------------------- 16
2-5- نظریه تغییر رفتار------------------------------------------------- 17
2-6- گرایش به اعتیاد به عنوان رفتار پرخطر در نوجوانان------------------------ 18
بخش دوم: باورهای غیر منطقی-------------------------------------- 23
2-7- تعاریف باور---------------------------------------------------- 24
2 -8- منابع باورها---------------------------------------------------- 24
2-9- مفاهیم مرتبط با باور---------------------------------------------- 25
2-11- باورهای ارزشی و غیرارزشی--------------------------------------- 32
2-12- انواع باورها--------------------------------------------------- 32
2-13- ویژگی های باورها(تفکر) منطقی------------------------------------ 32
2-14- ویژگی باورهای(تفکر) غیر منطقی----------------------------------- 33
2-15- طبقه بندی باورهای غیر منطقی-------------------------------------- 33
2-16- نظریه منطقی-هیجانی الیس---------------------------------------- 35
2-17- فرآیند درمان-------------------------------------------------- 37
بخش سوم: افکار خود آیند منفی------------------------------------- 39
افکار خودآیند منفی --------------------------------------------- 40
2-19-سلسلهمراتبتفکر------------------------------------------------- 43
2-20- روش های فراخوانی افکار خودآیند(اتوماتیک) منفی---------------------- 44
2-21-مراحل تشخیص افکار خودآیند(اتو ماتیک) منفی------------------------- 46
بخش چهارم: پیشینه تحقیق----------------------------------------- 47
2-22-تحقیقات انجام شده در داخل--------------------------------------- 48
2-23- تحقیقات انجام شده در خارج---------------------------------- 51
فصل سوم: روش شناسی پژوهش------------------------------------ 54
3-1-پیش درآمد----------------------------------------------------- 55
3-2- روش پژوهش -------------------------------------------------- 56
3-3- جامعه و نمونه آماری؛ و روش نمونه گیری و برآورد حجم آن----------------- 57
3-4- روش و ابزار گرد آوری داده ها-------------------------------------- 57
3-5- مراحل طراحی ابزار گرد آوری داده ها--------------------------------- 57
3-6- تعیین روایی و پایایی ابزار گرد آوری داده ها---------------------------- 59
3-6-1- پایایی (قابلیت اعتماد) ابزار گرد آوری داده ها------------------------- 59
3-6-2- روایی (اعتبار) ابزار گرد آوری داده ها------------------------------- 60
3-7- روش های تجزیه و تحلیل داده ها------------------------------------ 60
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها---------------------------------- 61
4-1-پیش درآمد----------------------------------------------------- 62
5-2-بررسی توصیفی داده ها--------------------------------------------- 63
5-3-بررسی فرضیه های پژوهش------------------------------------------ 64
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری-------------------------------------- 70
5-1 مقدمه---------------------------------------------------------- 71
5-2-بحث و نتیجه گیری----------------------------------------------- 72
5-3 - محدودیتهای تحقیق-------------------------------------------- 75
5-4 - پیشنهادات---------------------------------------------------- 75
5-4-1- پیشنهادات پژوهشی------------------------------------------- 75
5-4-2- پیشنهادات کاربردی-------------------------------------------- 76
فهرست منابع و پیوستها------------------------------------------- 78
منبع:
منابع فارسی:
آریانپور،منوچهرودیگران(1385).فرهنگانگلیسیبهفارسی،جهانرایانه،چاپششم،جلد2.تهران.
الیس، آلبرت و جی ال سیجل، رجی ییجر، وی جی دایباتیا و آر دای گیزپ. (1375) زوج درمانی. ترجمه: جواد صالحی فدردی، سید امیر امین یزدی. تهران: نشر میثاق.
امینیپورانیسه،فروغعامری، گلناز(1376).بررسیمیزانآگاهیمربیانبهداشتمدارسپیرامونایدز،مجلهدانشکدهعلومپزشکیسبزوار(اسرار)،سالچهارم،شمارهیک.
ارونسون،الیوت؛ندارد. روانشناسیاجتماعی،ترجمهحسین شکرکن،(1389)،تهران،رشد،ویرایشهشتم.
امینپور،حسن؛احمدزاده،یاسین ( 1390).بررسیومقایسهوضعیتباورهایغیرمنطقیدرافرادمعتادوعادی،فصلنامهاعتیادپژوهیسوءمصرفمواد،سال5،شماره 17.
احمدی امین، ابراهیمی منصور(1391). بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با نگرش دختران به رفتارهای بزهکارانه: مطالعه موردی شهر گرگان پویندگان حق 9:26-50.
باریکانی، آمنه(1387). رفتار های پرخطر در نوجوانان مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهر تهران.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. 14(2)، صص، 192-198
باوی، ساسان (1388). اعتیاد: انواع مواد، سبب شناسی، پیشگیری، درمان. اهواز: نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
مددی،عباس ونوغانی،فاطمه (1384). اعتیادوسوءمصرفموادمخدر . تهران: جامعهنگر.
برژره،ژان (1986).اعتیاد و شخصیت . ترجمه توفان گرگانی (1368). تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
خدایاری فرد، محمد(1383). مسائل نوجوانان وجوانان.تهران: انتشارات انجمن اولیا ومربیان.
بدار،لوکودزیل،ژوزهولامارش،لوک؛ندارد. روانشناسیاجتماعی،حمزهگنجی،تهران،( 1389)،ساوالان،چاپهفتم.
بنسون،هربرتواستوارت،ایلین.ندارد.حالخوش. ترجمهقراچهداغی،مهدی. (1392). تهران: نشرشباهنگ
بروس،کوئن؛ندارد.مبانیجامعهشناسی،غلام عباستوسلیورضافاضل،(1388).تهران،سمت،چاپبیستودوم.
بوستانی، داریوش(1390).سرمایهاجتماعیورفتارپرخطر؛نمونهموردمطالعه: دانشآموزاندبیرستانیشهرکرمان،مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، شماره اول، سال نهم ، صص1-31.
بک،آرونتی،رایت،فرددی،ندارد. درمانشناختیاعتیادبهموادمخدر،ترجمهمحمدعلیگودرزی،(1380).چاپ اول،انتشاراتراهگشا،شیراز .
پارسا،محمد؛(1383).زمینهروانشناسینوین،تهران،بعثت،چاپبیستم،ص312.
پاشاشریفی،حسنونجفیزند،جعفر، (1388 ).روشهایآماریدرعلومرفتاری،انتشاراتسخن،چاپپانزدهم،تهران.
تقی پور،منوچهر( 1377). باورهای غیر منطقی وآشفتگی های روانی، بهداشت جهان3،(12).
تقیپور،منوچهر،(1378). بررسیومقایسهباورهایغیرمنطقیدراختلالاتروانتنیباافرادبهنجار. پایاننامهارشدمشاوره،دانشگاهعلامهطباطبایی.
خاکی، غلامرضا(1390).روش تحقیق( با رویکردی به پایاننامه نویسی)، انتشارات بازتاب، چاپ نهم، تهران.
خدابخشی،کولایی؛آناهیتا؛باصریصالحی،نیلوفر؛روشنچسلی،رسول؛فلسفینژاد،محمدرضا(1393). مقایسهطرحوارههایشناختیناسازگار،باورهایغیرمنطقیومهارتهایارتباطیدرنوجوانانپرورشگاهیوغیرپرورشگاهی،روانپرستاری،دوره 2،شماره 1 ،صص1-12.
رحیمیموقر،آفرینوسهیمیایزدیان،الهه (1384). وضعیتمصرفموادمخدردردانشآموزانکشور. رفاهاجتماعی، 5. 19. 9-29.
روشبلاو،آنماریوبورفیون،اُدیل؛ندارد.روانشناسیاجتماعی،سیدمحمددادگران،(1371)،تهران،مروارید،چاپدوم.
ریچارد، شارف،ندارد.نظریه های روان درمانی و روانشناسی، ترجمه مهرداد فیروز بخت،( 1392).تهران، نشر رسا.
زاده محمدی،علی واحمدآبادی،زهره. (1387). هموقوعیرفتارهایپرخطردربیننوجواناندبیرستانهایتهران،فصلنامه خانوادهپژوهی. 4. 13. 87-100.
رمضانی،حبیب اله(1383).اعتیاد، علل، گرایش، پیشگیری و راه های درمان.پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه اهواز، صص44-59.
رشیدی، فرنگیس، احقر، قدسی، شفیع آبادی، عبداله(1389).نقش باورهای غیرمنطقی بر سلامت روان دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران،نوآوری های مدیریت آموزشی (اندیشه های تازه در علوم تربیتی)،دوره 5، شماره2(مسلسل18)،صص49-65.
زرگر،یداله؛محمدیبهرامآبادی. راضیه؛بساکنژاد،سودابه.(۱۳۹۱) . بررسیفرایندهایخانوادهبهعنوانپیشبینهایمشکلاترفتاریدردانشآموزانپایهیدومدبیرستانهایشهریاسوج .مجلهروانشناسیمدرسه1. 2. 40-51.
زارعی اقبال (1390). بررسیرابطه یبینشیوه هایفرزندپروریوالدینباارتکابنوجوانبهرفتارهایپرخطربراساسمقیاسکلونینگر، مجلهعلمیپژوهشیدانشگاهعلومپزشکیشهیدصدوقییزد،دوره 18،شماره3، ویژه نامه همایش رفتارهای پرخطر،صص220-224.
ساعتچی،محمود،(1377).آموزشخودباوریدربلاک،آ؛هرسن،م. فرهنگشیوههایرفتاردرمانی؛33-34، ترجمهفرهادماهروسیروسایزدی. تهران:انتشاراترشد
سوری،حمید؛مرتضوی،مژده؛شاهاسماعیلی،آرمیتا؛محسنی،حسین؛زنگیآبادی،مهدی؛عینی،الهه،(1392). تعیینرفتارهایپرخطرکارکناندرارتباطباسلامتوایمنیدریکشرکتخودروسازیدرسال 1390،مجلهعلمیپژوهشیدانشگاهعلومپزشکیاراک،شماره3،پیاپی72،صص 52-61.
سعادت،اسفندیار،( 1385)،مدیریتمنابعانسانی،انتشاراتسمت،چاپنهم،تهران.
سرمد،زهره ؛بازرگان،عباس؛ حجازی،الهی،(1385)،روشهایتحقیقدرعلومرفتاری،انتشاراتآگاه،چاپ سیزدهم، تهران.
سکاران، اوما،(1391).روش های تحقیق در مدیریت، محمدصائبی و محمود شیرازی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ یازدهم، تهران.
سنجری،احمدرضا،( 1388).روشهایتحقیقدرمدیریت،انتشاراتعابد،چاپاول،تهران.
سلیمانی نیا، لیلا؛ جزایری علیرضا؛ محمدخانی پروانه(1384). نقش سلامت روان در ظهور رفتارهای پر خطر نوجوانان، مسایل کودکان و نوجوانان ایران،دوره 5، شماره 19 ،صص75-90.
سلمانی،بهزاد؛ حسنی،جعفر؛ آریانا کیا، المیرا،(1393). بررسینقشصفاتشخصیتی(وظیفهشناسی،سازگاریوهیجانخواهی)دررفتارهایپرخطر، فصلنامه تازه های علوم شناختی، سال16، شماره 1،صص1-10.
شفیع آبادی، عبدالله و غلامرضا ناصری. (1380).نظریه های مشاوره و روان درمانی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صفاری نیا، مجید؛ علمی مهر، مرجان؛ حشتمی، حسن؛ علی مهر، فرشید،( 1391). مقایسه حمایت اجتماعی و باورهای غیر منطقی در حوادث کار شرکت توزیع برق خراسان شمال، فصلنامه روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال سوم، شماره 12،صص 43-52.
عبدی زرین، سهراب؛ آقا یوسفی، علیرضا؛ عبدی زرین، محبوبه؛ محمدی، الهام؛ جوادی، رحم خدا، (1387). نقش ساختار شخصیت و احساس هویت در سلامت روانی و کارایی مطلوب در کارمندان شهرداری شهر قم، فصلنامه پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال هفتم ، شماره سوم و چهارم ،صص 31-40.
فلاح زاده، علی و همکاران (1380). پیشگیری از اعتیاد. اهواز. انتشارات مشترک بهزیستی و نهضت سواد آموزی. استان خوزستان
کریمی،یوسف؛(1389).روانشناسیاجتماعی،تهران،انتشاراتدانشگاهپیامنور،چاپدوازدهم.
کریستنسن،یانوواگنر،هاگوهالیدی،سباستین؛ندارد.روانشناسیعمومی،ابولقاسمبشیریودیگران،(1385).قم،موسسهآموزشیوپژوهشیامامخمینی،چاپاول،ص504.
کریمی، محمد؛ نیکنامی، شهرام؛حیدرنیا، علی (1383). تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر رفتارها یپیشگیری کننده از ایدز در زندان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 8(30)، صص 37 29
گرمارودی،غلامرضا؛مکارم،جلیل؛علوی،سیدهشهره؛عباسی،زینب،(1388). عاداتپرخطربهداشتیدردانشآموزانشهرتهران،فصلنامهپایش،سال9،شمارهاول.
گلپرور، محسن. آتش پور ، سید حمید. آقایی ، اصغر(1381).روان شناسی اعتیاد. اصفهان: نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
گلپرور، محسن، منوچهر کامکار و سارا جوادی.(1386).«رابطه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با سلامت عمومی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی و افکار خودکار، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 31.
لارنس پروین، الیور جان،(1392).شخصیت: نظریه و پژوهش، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، نشر آییژ،چاپ چهارم، تهران.
لطافتی بریس،رامین.(1389). تشخیص افکار اتوماتیک منفی، مشاوره، دوره ی 5، شماره 6، صص26- 29.
لطافتی بریس،رامین؛(1389). مداخلات شناختی و شیوه های درمان و زیر سوال بردن: افکار اتوماتیک منفی،مجله رشد مشاور مدرسه، شماره 20، صص20 تا 23.
لطفی کاشانی،فرح؛( 1387).تاثیر مشاوره ی گروهی مبتنی بر رویکرد رفتاری - شناختی در کاهش نگرش هایناکارآمد، مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، شماره 8،صص 67-78.
محمدی ترک آباد ، فاطمه،(1387).بررسی مقایسه رابطه بین باورهای غیر منطقی و هوش هیجانی در نوجوانان پسر بزهکار و عادی شهر یزد, دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.پایان نامه کارشناسی ارشد .
ملکشاهی، فریده؛ مومن نسب، مرضیه(1386). تاثیر برنامه آموزش پیشگیری از رفتارهای پرخطر بر آگاهی و نگرش مربیان بهداشت مدارس ابتدایی خرم آباد. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان (یافته). 9(2). صص 47-54.
هاتون، کرک و سالکووس کلارک، رفتاردرمانی شناختی(جلد اول)،ترجمه حبیب الله قاسم زاده (1380) .انتشارات ارجمند تهران.
منابع انگلیسی:
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifyingtheory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191–215.
Beck, A.T, Rush, A.J., Shaw , B.F., & Emery , G.( 1979) .Cognitive therapy of depression. Newyork : Guilford
Bergman, M. M ,& Scott, J.(2001). Young Adolescents , Well –Being and health – risk Behaviors: Gender and Socioeconomic Diffrences. Journal of Adolescence, 24.
Bogg T, Roberts BW.(2004). Conscientiousness and health-related behaviors: A meta-analysis of the leading behavioral contributors to mortality. Journal of Psychological Bulletin 130:887-19.
Brooks, T. L. Harris, S. K. Thrall, J. S. Woods, E.R. (2002),Association ofAdolescent Risk Behaviors with Mental Health Symptoms in HighSchool Students, Journal of 31 (3):240-246
Bruce D., dart M (1975). Contemporary lssues inadolesccentdevelopment. Harper & row publishers, inc.
Bullock S, Room R. (2004)Alcohol consumption by adolescents and young adults. WHO book,
Campo-Arias,A,.Cogollo,Z,&C,E.(2008). Risk behavior for health in young students: P revalence and associated factors. ,Salud Uninorte. Barranaquilla,24(2),226-234.
Cherpite CJ, Borges G, Giesbrecht N,Hungerford D, Peden M, Poznyak V, et al. (2009).Alcohol And Injuries: Emergency DepartmentStudies in an International Perspective.Switzerland: WHO Press.
Curran, EM. (2007), the relationship between social capital andsubstance use by high school students, Journal of alcohol & drugeducation, 7(2) 59-73.
Dahlen ER, Martin RC, Ragan K, Kuhlman MM.(2005 )Driving anger, sensation seeking, impulsiveness, and boredom proneness in the prediction of unsafe driving. Journal of accident Analysis and Prevention;37:341-48.
Eaton,D.K.et al.(2006)."Youth risk behavior surveillance United,,Morbidity and Mortality,55(5):1-108.
Farhoudian A. (2002). Individual differences inattitude structure.New Find Cogn Sci, 4: 64.
Gullone E, Moore S.(2000). Adolescent risk-taking and the five-factor modelof personality. Journalof Adolescents ,23:393-407.
Harden Paige, Patrick D. Quinn, Elliot M. Tucker-Drob Article .(2012). Genetically influenced change in sensation seeking drives the rise of delinquent behavior during adolescence. January,Volume 15, Issue 1 , Pages i–ii, 1–164.
Hassan.f ,.Eldefrawi,M.H,(1996).Smoking among students of Suez Canal University Egyptian. Jurnal of PsychiatryT19,49-60.
Jessor, R. (1992), Risk behavior in adolescence: A psychosocial frameworkfor understanding and action, Developmental Review, 12, 374-390.
Juan-Pablo,g. & Stefan,M.(2004).Sexual risk behavior among adolescence: The role of socioeconomic and demographic household characteristics. Mexico: Global Forum for Health Research Forum
Kimberly K., Nicholas A., Hazel BA., Mariann Z., Wambodt MD.(2005) bPredictors of body dissatisfaction in boysand girls with asthma. Journals of Pediatric Pcychology 30(6), 522-531.
Lindberg L. D., Boggess, S., & Williams, S. (2000). Mult iplethreats: The co-occurrence of teen healt h ri sk-behavi ors.
Lindberg, LD. Boggest, S. Williams, S. (2000), Multiple Threat: The Co-occurrence of Teen Health Risk Behaviors,The Urban Institute.
Maher F.( 2004). Risky behaviors in leisure’s youth:procedures and patterns. Journal of Youth Studies; 6:118-43.[Persian].
Malekshahi F, Moumannasab M.(2007).The effects of high risk behaviors prevention educational program on the knowledge end attitude of schoolhealth trainers in Khorram-Abad. Journal ofLorestan University of Medical Sciences ,9(2):47-54.[Persian].
Mandic,I.v;Perunicic,B.Lukic,I.Rakovic,S.Marjanovic,D.LecicToseveski.(2010).Irrationalbeliefs of patients with major depressive disorder European Psychiatry, 25,1, 281.
Markey CN, Markey PM,Tinsley BJ.(2003).Personality, puberty, and preadolescent girls’ risky behaviors: Examining the predictive value of the Five-Factor Model of personality. Journal of Research Personality 37:405-19.
Marquez, M. P., & Galban, N. (2004). Getting hotter, going wilder? Changes in sexual isktakingbehavior among Filipino youth. Paper presented at the 7th InternationalConference on Philippine Studies, Leiden, The Netherlands. 16-19 .
Mullen J.( 2004). Investigating factors that influenceindividual safety behavior at work.Journal ofSafety Research. 35(3):275-85
Niilin- Yii. (2002).The application of Cognitive- bihavioral therapy to counselingchines.American journal of hotherapy. New York. 56, Iss.1; g 46, 13.
Olds, R,Thombs, D.(2001).The relationship of adolescent perception of peer norms and parent involvement to eigarette and school use. Journal of School Health; 71: 223-28.
Parsa, M.(1993).Psychology of human learning theories.Tehran: Besat.P.65.[Persian]
Reininger, BM. Evans, AE. Griffin, SF. Sanderson, M. Vincent, ML. Valois, RF. Parra-Medina, D.(2005), Predicting Adolescent Risk Behaviors Basedon an Ecological Framework and Assets, American Journal of HealthBehaviors, 29(2):150-61
Rolison, M. R & Scherman, A, (2002).Factors influencing adolescents' decisions to engage inrisk-taking behavior, Journal of Adolescence, 37(147), 585-597.
Sheppard, B. H., Hartwick, J., & Warshaw, P.R. (1998), the theory ofreasoned action: A meta-analysis of past and future research, Journalof consumer Research, (15): 325-343.
Sigfusdottir.I.D.,Kristjansson,A.L.,Thorlindsson,T.,&Allegrante.J.P. (2008) ,Trends in prevalence of substance use among Icelandic adolescents". 1995-2006". Substance Abuse Treatment, Prevention and Policy,3:12. (http://www.Substanceabusepolicy.com/content/3/1/12).
Springer,A.E.,Selwyn,B.J.,&Helder,S.H.(2006)."A descriptive studyof youth risk behavior in urban and and ruralsecondary scool students in El Salvador."BMC International Health and Human Rights, 6:3(http://www.biomedcentral.com/1472-698x//3).
Wright, D.R. Fitzpatrick, K.M. (2004), Psychosocial correlates of substanceuse behaviors among African American youth Adolescence
Zarei E. (2010) Relationship between parent childrearing practices and high risky behavior on basisof Cloninger's scale.Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences; 18(3):220-24.[Persian].
Zuckerman, M., Eysenck, S. & Eysenck, H.I, (1978). Sensation-seeking in England andAmerica: Crosscultural, age, and sex comparisons. Journal of Consulting and ClinicalPsychology, 46, 139-149.