فهرست:
فصل اول :کلیات تحقیق
1-1-مقدمه. 2
1-2- بیان مساله و اهمیت تحقیق.. 2
1-3-اهدف تحقیق.. 4
1-4- فرضیه های تحقیق.. 5
1-5-روش انجام تحقیق.. 5
1-6- قلمرو تحقیق: 6
1-7- مفاهیم و واژگان تحقیق.. 6
فصل دوم:ادبیات نظری تحقیق
2-1-مقدمه. 9
2-2-آموزش از راه دور 9
2-3-سیر تکامل آموزش از راه دور 9
2-4-مفهوم یادگیری الکترونیکی.. 11
2-5 تعاریف یادگیری الکترونیکی.. 11
2-6-مزایای یادگیری الکترونیکی.. 13
2-7-چالش های یادگیری الکترونیکی در ایران.. 16
2-8- مدلهای آموزش الکترونیکی.. 18
2-8-1-آموزش همزمان یا کلاسهای آنلاین.. 18
2-8-2-آموزش غیر همزمان یا کلاسهای آفلاین.. 18
2-8-3-آموزش بر پایه کامپیوتر(CBT) 18
2-8-4آموزش بر پایه اینترنت (IBT) 19
2-8-5آموزش بر پایه وب ( WBT) 19
2-9-سیستم های یادگیری الکترونیکی.. 19
2-9-1 سیتم مدیریت یادگیری.. 19
2-9-2 سیتم مدیریت محتوای آموزشی (LCMS) 20
2-10-مروری بر تحقیقات پیشین: 20
2-10-1فاکتورهای حیاتی موفقیت یادگیری الکترونیکی.. 20
2-10-2-مدل های موفقیت سیستم های اطلاعاتی.. 23
2-10-3 مدل های موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی.. 25
2-11-جمع بندی مولفه های سنجش موفقیت یادگیری الکترونیکی.. 31
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
3-1- مقدمه : 35
3-2- مدل تحلیلی پژوهش.... 35
3-3-روش تحقیق : 41
3-4- ابزار جمع آوری داده ها: 41
3-5 جامعه آماری و روش نمونه گیری 42
3-6 روائی پرسش نامه : 42
3-7-پایائی پرسشنامه: 43
3-8- روش تجزیه و تحلیل.. 43
3-9روشهای تصمیم گیری چند معیاره MCDM... 44
3-9-1روشAHP. 45
3-9-2روشANP. 45
3-9-3گام های فرایند ANP. 45
3-9-4منطق فازی.. 49
3-9-5مجموعه های فازی.. 49
3-9-6اعداد فازی مثلثی.. 50
3-9-7فرایند تحلیل شبکه فازی.. 50
فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه. 54
4-2- آمار توصیفی.. 55
4-2-1جنسیت: 57
4-2-2 –سطح تحصیلات.. 55
4-2-3- میزان تجربه در حوزه یادگیری الکترونیکی.. 55
4-2-4- توزیع فراوانی پاسخ دهنده گان به تفکیک استاد و دانشجو. 56
4-2-5 توزیع فراوانی سنی پاسخ دهندگان.. 56
4-3- آمار تحلیلی.. 57
4-3-1 – تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شناسایی عوامل موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی.. 57
4-3-1-1 تحلیل فرضیه های تحقیق................................................................................................................................60
4-3-2- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه الویت بندی عوامل موثر بر موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی..............................................................................................................................................................................64.
فصل پنجم : نتیجه گیری
5-1-مقدمه: 89
5-2-بحث و نتیجه گیری.. 89
5-3-محدودیت های تحقیق.. 93
5-4- پیشنهادهای عمومی:...................................................................................................................................................93
5-6-پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده. 95
مراجع.. 97
منبع:
امامی.ح ، تعیین عوامل کلیدی موفقیت کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموش پزشکی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده فنی ومهندسی ،دانشگاه تریبت مدرس، 1387.
.ای، به سوی یادگیری بر خط ، ترجمه مشایخ.ف و بازرگان.ع، تهران ، انتشارات آگه 1382 .
دانایی فرد.ح، الوانی.م، آذر.عادل، روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت،رویکرد جامع،نشر صفار ،تهران1388.
رحیمی دوست .غ ، تجربه پروژه های یادگیری الکترونیکی چگونه بوده است؟ چالش های پیش روی در پروژه های یادگیری الکترونیکی ،کتابداری و اطلاع رسانی ،جلد 10 ، 1386.
روزنبرگ .مارک جی ، یادگیری الکترونیکی، ترجمه داوود کریم زاده مقدم، تهران دانشگاه پیام نور،1383.
زارعی.م، خادمی .ح، کاربرد Fuzzy-ANP ، دومین کنفرانس بین المللی تحقیق در عملیات ایران ،بابلسر،1388.
.ک ،رحمانی.م ، یادگیری الکترونیک در ایران ، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی ایران ، 1383.
گریسون ، یادگیری الکترونیکی در قرن 21 ، ترجمه عطاران.م ، تهران ، موسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند1386.
مومنی ، تحلیل داده های آماری با استفاده از spss، انتشاات کتاب نو،1386 .
مومنی.م ، شریفی.ع، مدلها و نرم افزارههای تصمیم گیری چند شاخصه ،تهران علم و دانش
، مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار، نشر میر ،تهران1389.
یعقوبی ،تحلیل عاملی عوامل موثر بر موفقیت یادگیری الکترونیکی از دیدگاه دانشجویان مجازی ، اولین کنفرانس بین المللی یادگیری الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت ، آذرماه1388.
، تحلیل و نقد مدل های یادگیری الکترونیکی ،دومین همایش یادگیری الکترونیکی، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1386 .
، ملک محمدی ، ویژگی های مطلوب دانشجویان و اعضای هیئت علمی در یادگیری الکترونیکی در دانشگاه آموزش ایران ، مجله علمی پژوهشی،1387 .
یکه خانی.راضیه،.رویکرد چند بعدی به تحلیل عوامل مرتبط با شکل گیری اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک، رساله کارشناسی ارشدرشته مدیریت فناوری اطلاعات،دانشگاه سیستان و بلوچستان،زاهدان1389.
Abdelaziz.M, Kamel.S, Karam.M, Evaluation of E-learning program versus traditional lecture instruction for undergraduate nursing students in a faculty of nursing ,Teaching and Learning in Nursing, Vol 6, Issue 2, Pages 50-58, 2011.
AbuSneineh.M, Zairi.M,An Evaluation Framework for E-Learning Effectiveness in the Arab World,International Encyclopedia of Education, Pages 521-535, 2010.
Bartley.S. J, and Golek.J. H, Evaluating the Cost Effectiveness of Online and Face-to-Face Instruction, Educational Technology & Society, pp,167-175,2004.
Benigno.V, & Trentin.G, The Evaluation Of Online Courses, Journal Of Computer Assisted Learning, PP, 259-270,2000.
Buckley. J.J, Fuzzy hierarchical analysis. Fuzzy Sets and Systems, , 1, pp. 233-247, 1985.
Cantoni.V,Cellario. Porta.MPerspectives and challenges in e-learning: towards natural interaction paradigms Journal of Visual Languages and Computing, 15, pp,333-345 , 2004.
Chang.T.Y and Chen.Y.T, Cooperative learning in E-learning: A peer assessment of student-centered using consistent fuzzy preference, Expert Systems with Applications 36, pp, 8342–8349,2009.
Chen, K.C. and Jang, S.J. 2010. Motivation in online learning: Testing a model of self-determination theory, Computers in Human Behavior 26, pp. 741–752.
Chen.S.J, Hwang. C.L and Hwang.F.P, Fuzzy multiple attribute decision making, Lecture Notes in Economics and Math. Syst., Vol 375, 1992.
Choi.D.H,Kim.J & Kim.S.H, ERP training with a web-based electronic learning system: The flow theory perspective, International Journal of Human– Computer Studies, pp, 223–243,2007.
Darab .B, Montazer .Gh.A,An eclectic model for assessing e-learning readiness in the Iranian universities ,Computers & Education, Vol. 56, Issue 3, Pages 900-910 , 2011.
Delone.W.H And Mclean.E.R, The Delone And Mclean Model Of Information Systems Success, Journal Of Management Information Systems, Vol19, No. 4, Pp, 9–30, 2003.
Dillon& Gunawardena,A Framework For The Evaluation Of Telecommunications-Based ,1995.
Emre Alptekin.s, Ertugrul Karsak.E,An integrated decision framework for evaluating and selecting e-learning products ,Applied Soft Computing, Vol 11, Issue 3, Pages 2990-2998, 2011.
Emre Alptekin.SErtugrul Karsak.E,An integrated decision framework for evaluating and selecting e-learning products ,Applied Soft Computing, Vo 11, Issue 3, Pages 2990-2998, 2011.
Evgeniou.E, Loizou.P ,The Theoretical Base of E-Learning and Its Role in Surgical Education , Williams. D.D,Graham. , C.R ,Evaluating E Learning,International Encyclopedia of Education, Pages 530-538, 2010.Journal of Surgical Education, Vol 69, Issue 5, Pages 665-669, 2012.
Ferdousi.B.J, A Study of Factors that Affect Instructors’ Intention to Use ELearning Systems in Two-Year Colleges, PhD, Thesis, Nova Southeastern University,2009.
Frazeen.b, technology to enhance the learning experience, Available at : www. Clomedia .com / content / templates /clo_feature.asp? articleid=218, 2006
Hogo.M.A, Evaluation of e-learning systems based on fuzzy clustering models and statistical tools ,Expert Systems with Applications, Vol 37, Issue 10, Pages 6891-6903, 2010.
Holsapple.C.W and Lee-Post.A, Defining, assessing, and promoting elearning success: An information systems perspective, Decision Sciences Journal of Innovative Education,pp,67–85, 2006.
Hsiu-Fen Lin, An application of fuzzy AHP for evaluating course website quality, Department of Shipping and Transportation Managemen Computers & Education ,pp, 877–888, 210،
Huang.E, Sheng .W,Huang.T.K, What type of learning style leads to online participation in the mixed-mode e-learning environment? A study of software usage instruction ,Computers & Education, Vol 58, Issue 1, Pages 338-349, 2012.
Johnston.J, Killion.J, Student Satisfaction in The Virtual Classroom, The international journal of Allied Health Sciences and Practice, Vol3, No.2, pp,1-7 ,2005.
Kanuka.H & Anderson.T, Ethical issues in qualitative e-learning research, International Journal of Qualitative Methods, pp, 1–14, 2007.
Keramati.A, Afshari.M,The role of readiness factors in E-learning outcomes: An empirical study ,Computers & Education, Vol 57, Issue 3, Pages 1919-1929, 2011.
Khan. B.H, Learning features in an open, flexible, and distributed environment,AACE Journal, pp,137-153, 2005.
Law.K.M.Y, Lee.V.C.S and Yu.Y.T, Learning motivation in e-learning facilitated computer programming courses, Computers & Education 55, pp. 218–228, 2010.
Lee.J.K And Lee. W.K, The Relationship Of E-Learner’s Self-Regulatory Efficacy And Perception Of E-Learning Environmental Quality, Computers In HumanBehavior 24, Pp. 32–47, 2008.
Lee.M.C, Explaining and predicting users’ continuance intention toward elearning An extension of the expectation–confirmation model, Computers &Education 54, pp. 506–516. , 2010.
Liaw.S.-S, Huang.H. M And Chen.G. D, Surveying Instructor And Learner Attitudes Toward E-Learning’, Computers & Education, pp,1066-1080,2007.
Liaw.S.S, Investigating students’ perceived satisfaction, behavioral intention,and effectiveness of e-learning, A case study of the Blackboard system, Computers & Education 51. Pp. 864–873 , 2008.
Lin.H.F, Measuring Online Learning Systems Success: Applying the Updated DeLone and McLean Model, Cyberpsychology & Behavior, pp, 817–820. , 2007.
Martinez-Torres. M.R, Toral .S.L And Barrero .F, Identification Of The Design Variables Of Elearning Tools, Interacting WithComputers, Vol23,Pp. 279-288, 2011
Martins.J, Gonçalves.R, Santos.V, Pereira.J, Network Based Model For E-Learning 2.0 ,Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol.47, Pages 1242-1248, 2012.
Morrison. D, e-learning strategies; how to getimplementation and delivery right first time, John Wiley & Son Ltd., The Atrium,Southern Gate, Chichester,West Sussex PO198SQ, England, 2003.
Ozkan.S And Koseler.R, Multi-Dimensional Students’ Evaluation Of Elearning Systems In The Higher Education Context: An Empirical Investigation, Computers & Education 53, Pp.1285–1296, 2009.
Ozpolat.E and Akar.G.B, Automatic detection of learning styles for an elearning system, Computers & Education 53, pp. 355–367 ,2009.
Parker.M.A and Martin.F, Using Virtual Classrooms: Student Perceptions of Features and Characteristics in an Online and a Blended Course, MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol 6, No. 1, pp, 135-147, 2010.
Parker.M.A and Martin.F, Using Virtual Classrooms: StudenPerceptions of Features and Characteristics in an Online and a Blended Course,MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, Vol 6, No. 1, 2010.
Petter. S. and McLean. E.R, A meta-analytic assessment of the DeLone and McLean IS success model: An examination of IS success at the individual level, Information & Management 46, pp. 159–166 , 2009.
Piccoli.G,Ahmad.R & Ives.B, Web-based virtual learning environments: A research framework and a preliminary assessment of effectiveness in basic IT. ,2001.
Ramik. J , A decision system using ANP and fuzzy inputs. In 12th international conference on the foundations and applications of utility, risk and decision theory Roma , 2006.
Ramik.J, Duality in fuzzy linear programming with possibility and necessity relations, Fuzzy Sets and Systems 157,p p, 1283-1302 , 2006.
Richard.D, Johnson, Hornik, And Eduardo Salas, E-Learning Effectiveness Model, 2008.
Saaty, T. L, How to make a decision: The analytic hierarchy process, European Journal of Operational Research, PP, 9–26,1990.
Saaty. T.L, The analytic hierarchy process. New York: McGraw Hill, 1980.
Saaty. T.L., Exploring the interface between hierarchies, multiple objectives and fuzzy sets. Fuzzy Sets and Systems 1, pp. 57-68, 1978.
Saaty.T.L, Decision Making with Dependence and Feedback – The Analytic Network Process,RWS Publications, Pittsburgh, 2001.
Salmeron.J.L, Augmented fuzzy cognitive maps for modelling LMS critical success factors, Knowledge-Based Systems 22, pp. 275–278,2009.
Selim.H, Critical Success Factor For E-Learnnig Acceptance, Computers & Education, Vol49, Pp,396-413, 2007.
Shee.D.Y and Wang.Y.S, Multi-criteria evaluation of the web-based elearning system: A methodology based on learner satisfaction and its applications, Computers & Education 50, pp.894–905, 2008.
Sheng.Z, Jue.Z. and Weiwei.T, Extending TAM for Online Learning Systems: An Intrinsic Motivation Perspective, Tsinghua science and technology, Vol.13, , pp, 312-317, 2008.
Soong.B, Chan.H, Chua.B And Loh.K, Critical Success Factors For On-Line Course Resources, Computers & Education, Vol36,Pp.101–120, 2001.
Sun.p, Tsai.R, Finger.G And Chen.Y, What Drives A Successful E-Learning? An Empirical Investigation Of The Critical Factors Influencing Learner Satisfaction, Computers & Education, Vol. 50.
Sun.P.C, Tsai.R.J, Finger.G, ChenY.Y & Yeh.D, what drives a successful e-Learning? An empirical investigation of the critical factors influencing learner satisfaction, Computers & Education, pp, 1183–1202, 2008.
Volery.T and Lord.D, Critical success factors in online education, The International Journal of Educational Management 14 (5), pp,216–223, 2000.
Wan.Z, Wang.Y, Haggrety.N, Why people benefit from e-learning differently: The effects of psychological processes on e-learning outcomes,Information & Management 45, pp, 513–521, 2008.
Wang.T.H ,Developing Web-based assessment strategies for facilitating junior high school students to perform self-regulated learning in an e-Learning environment ,Computers & Education, Vol. 57, Issue 2, Pages 1801-1812, 2011.
Wang.W.T And Wang .C.C, An Empirical Study Of Instructor Adoption Of Web-Based Learning Systems, Computers & Education 53, Pp, 761–774, 2009.
Wang.Y. S, Wang.H.Y & Shee.D.Y, Measuring e-learning systems success in an organizational context: Scale development and validation, Computers in Human Behavior, 23(1), 1792–1808, 2007.
Wang.Y.S and Liao.Y.W, Assessing e-Government systems success: Avalidation of the Delone and Mclean model of information systems success,Government Information Quarterly, 25(4), pp. 717−733 , 2008.
Wu.W.Y, Hsiao.S.H & Kuo.H.P, Fuzzy set theory based decision model for determining market position and developing strategy for hospital service quality, Total Quality Management, 15(4), 439–456, 2004.
Yang.C.C & Chen. B, Key quality performance evaluation using fuzzy AHP. Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, 21(6), 543–550, 2004.
Zadeh. L. A, Fuzzy sets, Information and Control, 8(3), 338–353,1965.
.