فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ......................................................................................................
1
فصل نخست: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه ...................................................................................
3
1-2- بیان مساله ..............................................................................
5
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش ..........................................................
10
1-4- اهداف پژوهش ........................................................................
11
1-4-1- هدف کلی ..........................................................................
11
1-4-2- اهداف جزئی .......................................................................
11
1-5- تعریف متغیرها ........................................................................
12
1-5-1- تعاریف نظری ......................................................................
12
1-5-2- تعاریف عملیاتی ...................................................................
13
فصل دوم: پیشینهی پژوهش
2-1- بهزیستی روان شناختی ...............................................................
14
2-2- عوامل مؤثر بر بهزیستی روان شناختی .............................................
26
2-3- تفاوت های جمعیت شناختی و ابعاد بهزیستی روان شناختی ..................
27
2-4- سبکهای فرزندپروری ...............................................................
29
2-5- مهمترین سبکهای فرزندپروری ....................................................
31
1-2-5- والدین قاطع و اطمینان بخش (مقتدر منطقی) .................................
31
2-2-5- والدین خودکامه و مستبد .........................................................
32
3-2-5- والدین سهلگیر و بی بند و بار ..................................................
32
3-2-5- والدین آسان گیر ..................................................................
32
1-2-6- فرزندپروری مقتدرانه .............................................................
35
2-2-6- فرزندپروری مستبدانه .............................................................
36
3-2-6- فرزندپروری آسان گیرانه .........................................................
36
4-2-6- فرزندپروری بی اعتنا ..............................................................
37
2-7- ماهیت خود کنترلی ...................................................................
41
2-8- مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر ..............................
49
2-9- انواع کنترل و نظارت .................................................................
54
1-2-9- کنترل پیش از عمل ................................................................
54
2-2-9- کنترل سکانی .......................................................................
54
3-2-9- کنترل تفکیکی (بلی- خیر) .......................................................
55
4-2-9- کنترل بعد از عمل .................................................................
55
2-10- ارزیابی انواع کنترل ..................................................................
55
2-11- مراحل فرآیند خودکنترلی ..........................................................
56
1-2-11- تعیین معیار یا استاندارد .........................................................
56
2-2-11- سنجش عملکرد ..................................................................
57
3-2-11- تشخیص انحرافات از طریق تطبیق عملکرد با استاندارد ...................
57
4-2-11- انجام اقدامات اصلاحی .........................................................
58
2-12- مرور تحقیقات پیشین ...............................................................
58
1-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی ...
58
2-2-12- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی ........................................................................
62
2-13- جمع بندی ............................................................................
63
2-14- فرضیه های پژوهش .............................................................................
2-15- قلمرو جغرافیایی و سازمانی پژوهش ......................................................
فصل سوم: روش پژوهش
64
64
3-1- طرح کلی پژوهش ....................................................................
65
3-2- جامعه آماری پژوهش .................................................................
65
3-3- نمونه مورد مطالعه و روش نمونهگیری ............................................
65
3-4- ابزارهای پژوهش ......................................................................
66
3-5- روش تجزیه و تحلیل آماری دادهها ................................................
74
3-6- ملاحظات اخلاقی .....................................................................
75
فصل چهارم: یافتهها
4-1- اطلاعات توصیفی مربوط به گروه نمونه ..........................................
76
4-2- همبستگی بین متغیرهای مورد بررسی ..............................................
77
4-3- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی خود کنترلی بر بهزیستی روان شناختی .....
79
1-4-3- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی خودکنترلی بر مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی .........................................................................
80
4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزند پروری بر بهزیستی روان شناختی ...............................................................................
82
1-4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری بر بهزیستی روان شناختی ...............................................................................
82
2-4-4- بررسی قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری بر مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی .....................................................
83
4-5- مقایسه قابلیت پیشبینیکنندگی سبکهای فرزندپروری و خودکنترلی بر بهزیستی روان شناختی .............................................................
86
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
5-1- بحث در مورد فرضیه اول پژوهش .................................................
89
5-2- بحث در مورد فرضیه دوم پژوهش .................................................
92
5-3- نتیجهگیری .............................................................................
97
5-4- محدودیتهای پژوهش ..............................................................
98
5-5- پیشنهادها ...............................................................................
98
1-5-5- پیشنهادهای پژوهشی ..............................................................
98
2-5-5- پیشنهادهای کاربردی ..............................................................
98
فهرست منابع
منابع فارسی ....................................................................................
99
منابع انگلیسی ..................................................................................
103
چکیده انگلیسی ...........................................................................................
109
منبع:
منابع فارسی
آقایار، سیروس؛ شریفی درآمدی، پرویز(1385).هوش هیجانی،کاربرد هوش هیجانی درمحیط کار، یادگیری،ارتباطات، انگیزش،رهبری،سازمانها وبیماریهای روانی اصفهان: سپاهان.
افروز، غلامعلی (1385)، مصاحبه و مشاوره با والدین کودکان استثنایی،تهران،دانشگاه تهران.
بازرگان، عباس؛ سرمد، زهره، حجازی الهه (1387)،روشهای تحقیق در علوم رفتاری،تهران،انتشارات آگاه.
البرزی، شهلا؛ البرزی، محبوبه (1385). بررسی رابطه خود مختاری و کیفیت زندگی در دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه های شیراز. مجله روانشناسی، سال 10، شماره 3، صص 334-321.
بهرامی خوندابی، فاطمه (1383). بررسی رابطه بین خود کنترلی و کیفیت زندگی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان .دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان.
بیابانگرد، اسماعیل (1372)، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان،تهران،انتشارات انجمن اولیاو مربیان.
کرمی نوری، رضا (1381). ناباروری روانی و اجتماعی با بهزیستی روانشناختی. فصلنامه پزشکی. دوره 2، ش 52.
سازمان بهداشت جهانی(2004). سلامتی روان . درکی نو و امیدی نو ترجمه : اکبری، محمد اسماعیل . تهران موسسه فرهنگی ابن سینا.
نریمانی، محمد و احدی ، بتول(1390). اثر بخشی آموزش های ذهنی و تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی. مجله علوم پزشکی کرمانشاه. دوره 2، ش 59.
بیانی، علی اصغر؛ کوچکی، محمد؛ علی، بیانی (1387). روایی و پایایی بهزیستی روان شناختی ریف؛ مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران؛ 14 ؛35- 28.
رحیمی نژاد، عباس؛ پاک نژاد، محسن(1383)، ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.
زنجانی طبسی، رضا(1383)، ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روانشناختی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران.
سوری، حسین؛ حجازی، الهه؛ سورینژاد، محسن (1393). رابطه تاب آوری و بهزیستی روانشناختی: نقش واسطهای خوشبینی. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال 15، شماره 1، صص 15-5.
سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت الله (1382)، اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح وترمیم آن، انتشارات بدر.
شریعت مداری، علی(1369). روانشناسی تربیتی. انتشارات امیر کبیر. تهران.
شاملو، سعید(1382)، بهداشت روانی تهران، رشد.
شفیع آبادی، عبدالله(1372)، نظریه مشاوره و روان درمانی،تهران ،انتشارات مرکز نشر دانشگاهی.
شکری، امید(1380)، تفاوت های جنسیتی در بهزیستی ذهنی ونقش ویژگیهای شخصیت،مجله پزشکی و روانشناسی بالینی ایران،شماره 4.
کریتنر، رابرت ؛ کینیکی آنجلو (2007). رفتار سازمانی، ترجمه: دکتر علی اکبر فرهنگی و دکتر حسین صفرزاده. تهران: پیام پویا .
میلانی فر، بهروز(1374)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی، تهران،نشر قومس.
میلانی فر، بهروز(1382)،بهداشت روانی،چاپ هشتم،تهران، نشر قومس.
نریمانی محمد، آقامحمدیان حمیدرضا، رجبی سوران(1386)، مقایسه سلامت روانی مادران کودکان استثنایی با سلامت روانی کودکان عادی فصلنامه اصول بهداشت روانی، شماره 33 و34، ص15-24.
- خداپناهی، حسین (1376). روانشناسی فیزیولوژیک. انتشارات رشد.
- سادات غنی آبادی، خ (1378). «پدر مادر عزیز آیا به نقش خود در شکل گیری شخصیت فرزندان اندیشیده اید»؟ ماهانه پیوند. آبانماه، شماره 241، ص 26 تا 36.
- خواجه پور، م؛ و عطار، ح.، (1384). «مقایسه ی شیوه های فرزند پروری با توجه به حالات هویت و بررسی رابطه رابطه آنها در دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز» ویژه نامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی.
- شیروانی، م.، (1385). «بررسی رابطه انسجام خانواده با شیوه های مقابله با استرس در دانش آموزان دختر و پسر سوم متوسطه» پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد ارسنجان.
- احدی، ب.، (1383). «رضامندی زناشویی، ابزار هیجان والدین و مشکلات عاطفی رفتاری کودکان» مجله روان شناسی علمی- پژوهش، سال هشتم، بهار 1383.
- فرضی گلفزانی، م؛ محمد اسماعیل، ا؛ رئوفیان مقدم، ف؛ و عسکری مقدم، ه.، (1382). «مقایسه ی شیوه های فرزند پروری مادران کودکان دارای اختلال افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و علمی با مادران کودکان عادی» پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره 3 و 4، ص 264- 245.
- فولاد چنگ،. م.، (1382). «خانواده و پرورش مسئولیت پذیری در کودکان». نشریه پیوند، شماره 289، ص 25-22.
- ماسن، پاول هنری و همکاران.، (1372). رشد شخصیت کودک، ترجمه مهیشد یاسایی، چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز.
- احدی، حسن و محسنی، نیکهچهر (1380). روان شناسی رشد مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی. تهران نشر ویرایش، چاپ دوم.
- باقر پور کماچالی، صغری، بهرامی، احسان و آشتیانی، علی (1385). رابطه الگوی های فرزند پروری با میزان سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم رفتاری، سال اول، شماره 1 صفحات 40-33.
منابع انگلیسی
Adalbajarnardotir, S., and Rafnsson., F. D.(2002) Adolescent antisocial behavior and substance use: longitudinal analysis. Addictive Behaviors.27, 227-240.
Barber B. (1997). Adolescent socialization in context: the role of connection regulation andautonomy in the family. J Adol Res; 12(1): 5-11.
Baron, R.A(1989), "Personality and organizational conflict: Effect of the type a behavior pattern and self-monitoring". Organizational behavior and humanDecission processes. Vol 44, Issue 2, pp 281-296.
Barrick, Murry R and Parks Laura and Mount, Michael k, (2005),"Self-Monitoring as a moderator of the relationships between personality traits and performance". personality psychology,vol 58,pp745-765.
Ben-Zur H. (2003). Happy adolescents: the link between subjective well-being, internal resources, and parental factors. Journal of Youth and Adolescence; 32(2): 67–79.
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity: An International Journal of Theory and Research, 3(2), 131-142.
Blakely Gerald L, Andrews Martha C, Fuller Jack(2003).Are chameleons good citizens? A Logitudinal Study of the relationship Between Self-monitoring and Organizational Citizenship. Journal of Business and Psychology, Vol, 18, No.2.
Bloodstein, O., & Bernstein Ratner, N .(2008). A handbook of stuttering (6th ed.). NewYork: Thomson Delmar Learning.
Carver CS, Scheier MF, Segerstrom SC. (2010). Optimism Clinical psychology review, 30, 879-889.
Catlin G, Epstein S. (1992). Unforgettable experiences: the relation of life events tobasic beliefs about self and world. Social Cognition; 10(2): 189-209.
Chauchard E, Levin KH, CopersinoM L, Heishman SJ, Gorelick DA. (2013). Motivations to quit cannabis use in an adult non-treatment sample: are they related to relapse? Addictive Behaviors; 38(9): 2422–2427.
Compton, W. C. (2001). “Toward a tripartite factor structure of mental health: Subjective well-being, personal growth, and religiosity”. Journal of Psychology, 135, 486-500.
- Compbell; Sills, L., Cohan, S.L., Stein, M.B(2006). Relationship of resilience fo personality , coping and psychiatric symptomsinyovny adults. Behaviour research and therapy. Vol 41 (4). P:525-591.
Deci EL, Ryan RM. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.
Ellis. A. doubson. (1988) How to live with and without anger New york: Reasers Digestpress .
Grasmick, H. G., Tittle, C. R., Bursik, R. J., & Arneklev, B. J. (1993) Testing the core empirical implications of Gottfredson and Hirschi’s general theory of crime. Journal of Research in Crime and Delinquency30, 5–29.
Gunty, Buri ( 2008). Parental Practices and the Development of Maladaptive Schemas Online Submission, Paper presented at the Annual Meeting of the Midwestern. Psychological Association (Chicago, IL, May 2008). 33 pp.
Harris and Curtin (2002). Parental Perception, Early Maladaptive Schemas and Depressive Symptoms in Young Adult. Cognitive Therapy and Research, 26, 3, . 405-416.
Iskender M, Akin A. (2011). Self-compassion and internet addiction. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology; 10(3): 215-221.
Karademas, E. (2007). “Positive and negative aspects of well-being: Common andspecific predictors”. Personality and Individual Differences, 43, 277-287.
Kaushal, Ritu and T.Kwantes, Catherine(2006). "the role of culture and personality in choice of conflict management strategy". Internatinal Journal Relations, 30. pp579-603.
Kumru Asiye, Thompson, Ross A(2003). "Ego Identity Status and Self Monitoring Behavior in Adolescents", Journal of Adolescen t Research, Vol. 18 No.5, pp , 481-495.
Meeus, J., Iedema, M., Helsen, M., & Vollebergh, W. (1999). Patterns of adolescent identity development: Review of literature and longitudinal anaylisis. Developmental Review, 1, 419-461.
Piquero,A.R. Gibson,C.L. & Tibbetts, S.G. (2002). Dos self control account for the relationship between binge drinking and alcohol related behaviors? Criminal Behavior and Mental Health. 12, 135-154.
Rey JM, Plop JM. (2004). Quality of perceived parenting in positional and conduct disorder adolescents. J Ame Acad Child Adoles Psychiat; 29: 382-389.
Robertson JF, Simons RL. (1989). Family factors, self-esteem, and adolescent depression. Journal of Marriage and Family; 51(1): 125-138.
Ryan RM, Deci EL. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annu Rev Psychol; 52: 141-66.
Ryan, R. M. & Deci, E. L (2001). “To be happy or to be eudaimonic well-being”. In S. Fiske (Ed.), Annual Review of Psychology, 52,141-166.
Ryff. C. D. Keyes. C. l. m Shomtkin .D. (2002). Optimal well-being :Empirical Encounter of two traditional. Journal of Personality and social psychology. 62 (6). 1007-1022.
- Rutter, M., (2007). Resilience , competence and coping, Journal of child Psychology and psychiaty, 47, pp 226- 227.
Sawadi, H. (1999). Individual risk factors for adolescence substance use. Drug and Alcohol Dependence. 55, 209-224.
Sheldon KM, Kasser T. (1995). Coherence and congruence: two aspects of personality integration. J Pers Soc Psychol; 68(3): 531-43.
Sheldon KM, Ryan RM, Reis HT. (1996). What makes for a good day? Competence and autonomy in the day and in the person. Personality and Social Bulltein; 22(12): 1270-1279.
Skinner. B. F. (1973). Beyond Freedom and Dignity palific Grov. Califormia u.s.a
Snyder, (1974). "self-monitoring of expressive behavior". J,personal. Soc. Psycho. 30: 526-527.1974.
Speara CA. (2005). Review of the relationship among parenting practices parenting styles and adolescent school achievement. Edu Psych Review; 17(2): 125-146.
spencer, D. L. (2005). Race, self control, and drug problems among jail inmates. Journal of Drug Issues; 22(4,5), 645-664.
Sussman, S., Dent, C. W., & Leu, L. (2003). The one year prospective prediction of substance abuse and dependence among high risk adolescents. Journal of Substance Abuse. 12: 373-386.
Thompson A, Hollis C, Richards D. (2003). Authoritarian parenting attitudes as a risk for conduct problems: results from a British national cohort study. Eur Child Adol Psychiatry; 12: 84-91.
Pellerin, L.A., (2005). Applying Baumrinds parenting typology to high scools: toward a middle – range theory of authoritative, social science Research. Vol (34), pp: 1283-1303.
- Roini, C., Ottolini, F., Raffanelli., C, Tossani, E., Ryff, CD., & Fave, A.G. (2003). The Relationship ofpsychological well-being distress and personality. Psychotherapy Psychosomatics. 72, 268 - 375 .
- Ryff,CD.(1989). Happiness is everything or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 6,1069 -1081.
- Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). “The structure of psychological well-being revisited.” Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.
^ - Ryff, C. D., Singer, B., Love, G. D., & Essex, M. J.(1998). Resilience in adulthood and later life:Defining features and dynamic processes. In J. Lomranz (Ed.), -( Handbook of aging and mental health: An integrative approach ,69-96. New York:
- Plenum. —
- Winefield, Helen R,Gill,Tiffany K,Taylor, Anne W,and Pilkington, Rhiannon M.(2012). Psychological well-being and psychological distress: is it necessary to measure both? A springer open journal.Winefield et al. Psychology of Well-Being: Theory. Research and Practice 2012, 2:3
Seligman ME, Csikszentmihalyi M. (2000). Positive psychology: An introduction. Am Psychol;55(1): 5-14.
Chow, Henry P. 11.(2007). Psychological well-being and scholastic achievement among university students in a Canadian Prairie City. Social Psychoogical Education, 10: 483-493
Ryff Carol D, Singer BH, Love GD. (2004). Positive health: Connecting well-being with biology, Philosophical Transactions of the Royal Society of London, B: Bio Sci 359.
Frankel VE(1975).Mans search for meaning ,Boston:Beacon:
Ryff, C.D. (1989), Happiness is everything or is it? Exploration on the meaning of psychological well - being, Journal of Personality and Social Psychology, 6, 1069-1081.
Ryff, C.D., & Keyes, C.L. (1995), The structure of Psychological well-being revisited, Journal of Personality and Social Psychology, 69, 719-727.
Ryan Rm,Decielm (2001).on Happiness and human potentials.anmual Reviews of Psychology.52-141-144.
Dodson,Fitzhugh,(1972),tout se joue avant six ans.Paris.robert Lafon.