پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی

word 447 KB 30169 95
1394 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۷۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روان شناسی(M.A)

    گرایش:بالینی

     

    هدف آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و شکوفا نمودن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان با برنامه‌های سنجیده است، این امر مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست، از دیرباز مشاوران نقش حساس و موثری در این زمینه داشته اند، لذا هدف اصلی این  پژوهش تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی،هویت فردی ، و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان  متوسظه پسر شهرستان باوی که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل بودند که ازمیان آنها تعداد  60 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه  تقسیم شدند سپس برای گروه آزمایش برنامه آموزش مشاوره تحصیلی در قالب 10جلسه 90 دقیقه ای برگزار گردید  و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه‌های انگیزش تحصیلی هارتر، هویت فردی بردبار و سلامت عمومی‌گلدبرگ و همچنین، برای تحلیل دادها از روش آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس یک راهه آنکوا استفاده شد که سطح معنی داری برای فرضیه‌ها 05/0 α= در نظر گرفته شد.و از نرم افزار spss استفاده شده است.  یافته‌های پژوهش  نشان می‌دهد که مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان تأثیر مثبت دارد.

    نتیجه:پس محقق با استناد به یافته‌های بدست آمده از پژوهش فوق معتقد است برای استفاده بهینه از کلیه سرمایه گذاری‌های مادی و معنوی صورت پذیرفته در آموزش و پرورش می‌بایستی از مشاوران تحصیل کرده در مدارس بهره جست تا موجبات رشد تحصیلی از این رهگذر فراهم آید.

     

    کلمات کلیدی: مشاوره تحصیلی، انگیزش تحصیلی، بهداشت روان، هویت فردی، آموزش و پرورش

    مقدمه

        انسان تنها موجودی است که با هم نوعان خودبه تبادل نظر می‌پردازد وبرای شناخت وحل مشکلات خود با آنان مشورت وازراهنمایی آنان استفاده می‌کند. راهنمایی ومشورت درطول زندگی آدمیان مطرح بوده وآنان باکسانی که مورد قبول واعتمادشان بوده مشورت می‌کرده اند. باتوسعه علوم انسانی ورشدعلوم رفتاری به راهنمایی ومشاوره به عنوان شاخه ای مستقل ازعلوم رفتاری توجه شد. مشاور تحصیلی وشغلی باید فرد را از نیازهای شغلی مملکت آگاه سازدورغبت‌ها واستعدادها ی فرد را به او بشناساند.مشاور فقط نقش مشورتی و راهنمایی فرد را به عهده دارد( هدایت و مشاوره تحصیلی امریکا،2007). امروزه راهنمایی ومشاوره به صورت حرفه ای یاورانه برای کمک به افرادی است که دررشد،سازگاری ،تصمیم گیری،روابط خانوادگی،مهارتهای اجتماعی وشیوه زندگی مشکلاتی دارند ومشاوره به این افراد کمک می‌کند تاراه حل مناسبی برای مشکلات بیابند دانش آموزان درجریان تحصیل با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که مشاور می‌تواند دررفع این مشکلات کمکهای مؤثری به دانش آموزان ارائه دهد که پاره ای ازاین مشکلات را می‌توان به شرح زیر شمرد:1-ضعف پایه ی تحصیلی: در مورد چنین دانش آموزانی مشاور باید برای فراگیری دروس پایه از نقطه ای که ضعف دارد برنامه ریزی کند ویا کمک خانواده ضعف پایه اورا جبران کند.آماده کردن دانش آموز واولیای وی برای چنین برنامه ای نیاز به جلسات مشاوره ای دارد که متولی آن مشاور مدرسه است2-کمبود یانبود انگیزه تحصیلی:دانش آموزانی وجود دارند که ازنظر هوشی درحد طبیعی وظرفیت لازم برای یادگیری را دارند،اما انگیزه ای برای درس خواندن ندارند. درمورد اینگونه دانش آموزان که تعدادشان نیز کم نیست مشاور باید علت تنبلی را جستجو و برای درس خواندن آنها ایجاد انگیزه کند.تشویق کردن به انحای مختلف، ایجاد زمینه‌های موفقیت برای دانش آموز ودرمجموع به کار بردن انگیزه‌های طبیعی می‌تواند کارسازباشد.(جلالی،1384). از طرفی نقش مشاوران درتأمین بهداشت روانی دانش آموزان می‌تواند موثر باشد .دانش آموزانی از سلامت روانی برخوردارهستند که اولاٌ خودرا فردی ارزشمند وقابل احترام بدانند وبه توانائیهای خود اطمینان داشته باشند.ثانیا بتوانند بدون دغدغه خاطر وناراحتی با واقعیات زندگی مواجه شوند وکل وجودشان را همانگونه که هست بشناسند وبپذیرند،ثالثاٌ با آرامش خاطر واحساس امنیت وبا شوق وامید زندگی کنند.دانش آموزی که با بحران ومشکل روانی مواجه است توانایی ایستادگی دربرابر فشارهای وارده را ندارد ودرحل مشکلات به طور منطقی وسنجیده عاجز است وتعادل روانی بهم خورده ای دارد .چنین دانش آموزی جهت حل مشکل وبرقراری تعادل به مشاوره نیاز دارد. مشاورین ازعوامل مؤثر تأمین بهداشت روانی دانش آموزان درمدارس می‌باشندتفکیک و مرز بندی دقیق بین راهنمایی و مشاوره تحصیلی با سایر ابعاد راهنمایی و مشاوره ازجمله راهنمایی و مشاوره تربیتی - شغلی و حرفه ای اصولی و منطقی نیست .مشکلات دانش آموزان زنجیره ای از عوامل فردی و اجتماعی است که نیازمند دیدی جامع نگرو نظام مند به استعدادها و توانائیها و علائق- شخصیت - ساختار و وضعیت خانواده و سایر متغیرهای محیطی است . مشاور مدرسه با آگاهی از ارتباط تنگاتنگ مشکلات تحصیلی با زمینه‌های روانی -اجتماعی دانش آموزان , با استفاده از متون و روشهای راهنمایی و مشاوره از طریق- شیوه‌های مختلف فردی گروهی و خانوادگی به دانش آموزان کمک می‌کند تا با بررسی‌های همه جانبه مشکل بتوانند راه حل یا راه حلهای مناسب را انتخاب و برای اجرای آنها برنامه ریزی نمایند و در نهایت عملکرد دانش آموزان در ابعاد مختلف بهبود یابد .(جلالی،1384).

     

    1-2- بیان مسئله

    شکی نیست که به موازات گسترش اجتماع و پیچیدگی نهادهای آن مشکلاتی بروز می‌کند و چیزهای نو ی ضرورت می‌یابد که قبلا نیازی به آنها احساس نمی‌شده است. مثلا در جوامع پیچیده ، روابط اجتماعی سست تر می‌شود و افراد همبستگی عاطفی خود را، که در پاره ای از موارد می‌تواند مشکل گشای ناراحتیهای روحی باشد ،از دست می‌دهند؛ به  طوری که خانواده‌های زیادی بدون آن که همدیگر را بشناسند و خود را در غم و شادی یکدیگر شریک بدانند ، نا آشنا و بی خبر از یکدیگر در کنار هم زندگی می‌کنند . در نهاد خانواده به علت افزایش سطح گرفتاریهای شغلی پدر و مادر و مسئولیت هر یک از افراد خانواده در امور مربوط به خود ، روابط افراد خانواده و علایق و وابستگی عاطفی آنها به یگدیگر نیز قدرت و شدت خود را از دست می‌دهد و والدین کمتر فرصت می‌یابند به درد دل فرزندان خود گوش دهند ،در نتیجه ، انتظار والدین از مدرسه و نظام تعلیم و تربیت جامعه بالا می‌رود و والدین بیش از پیش می‌خواهند که مدرسه پاره ای از مسئولیتهای انها، را با ارائه خدمات ویژه ای به عهده بگیرد( شفیع آبادی، ناصری،  1388).

    یکی از روشهای مناسب  مبارزه با نا بسامانی‌های قرن و مشکلات اجتماعی ، آن است که اصلاح مشکلات و تغییر رفتارهای نامطلوب از نسل جوان – یعنی دانش اموزان مدارس آغاز گردد.نظام آموزشی موجود به تغییری گسترده و همه جانبه نیاز دارد، امروزه گروه کثیری از معلمان همانند یک ماشین  عمل می‌کنند و دانش آموزان را با مشتی اصول و حقایق آشنا می‌سازند و هماهنگی و انطباق چندانی بین واقعیات زندگی با اصول آموخته شده در مدارس وجود ندارد ، با توجه به این که آموزش و پرورش باید دانش آموزان را برای زندگی واقعی آماده سازند، مشاور با کمک سایر کارکنان مدرسه می‌تواند دانش آموزان را در درک و کاربرد آموخته هایشان یاری دهد و در برنامه‌های آموزشی و پرورشی تغییرات مناسبی را پیشنهاد کند و به مرحله اجراء در آورد.برای پی بردن به ارزش و اهمیت مشاوره در نظام آموزشی به تجزیه و تحلیل جریان یادگیری دانش آموزان می‌پردازیم. به نظر هیلگارد و بارو[1](1975)یادگیری تغییرات نسبتا پایدار در رفتار بالقوه است که حادث از رشد نباشد ، برای تحقق این تعریف ، اولا اطلاعات و یا تجربیات باید بوسیله ای فردی آگاه و آشنا به کار – مثلا معلم – تهیه و سپس ارائه گردد،معلم باید امادگی تهیه مطالب وارائه آن را از هر نظر داشته باشد تا اطلاعات ارائه شده مفید واقع شود. مشاور می‌تواند معلم  را در تهیه و ارائه موضوعات یاری دهد و یادگیری را تسهیل کند ، ثانیا یادگیرنده  استعداد وعلاقه کافی برای یادگیری داشته باشد تا بتواند اطلاعات ارائه شده را دریافت و از آن استفاده کند . مسلما چنانچه یادگیرنده ،مسائل و مشکلاتی داشته باشد قادر به یادگیری نخواهد بود . در این زمینه نیز مشاور به کمک یادگیرنده می‌شتابد و با حل مشکلات و شناخت رغبت‌ها و استعدادها ،جریان یادگیری را تسهیل می‌کند. متاسفانه گاهی عده ای تصور می‌کنند که یادگیری فقط یک بعد دارد و آن همان ارائه اطلاعات و یا پیشنهاد تجربیات جدید از جانب معلم به دانش آموزان است  ، در این مورد بهترین معلم کسی است که بیشترین اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن در دسترس دانش آموزان قرار دهد، باید اعتراف کنیم که اکثر معلمان ما در نظام آموزشی در انجام امور در این بعد بسیار موفق بوده اند و در نتیجه دائما بر تعداد و بر حجم دروس افزوده می‌شود و همه روزه وسایل کمک آموزشی جدیدی برای تدریس مطالب بیشتر و به طریق بهتری وارد نظام آموزشی می‌شود ،تعداد اندکی از معلمان با خود می‌اندیشند که هدف از ارائه این همه اطلاعات و محفوظات به دانش آموزان چیست ؟و دانش آموزان با این همه اندوخته و اطلاعات ذهنی چه باید بکنند؟ در مراکز تربیت معلم نیز بیشتر تلاش بر آن است که به معلمان آینده بیاموزند  که چگونه اطلاعات و محتوای کتابهای درسی را به دانش آموزان منتقل سازند. نحوه انتقال اطلاعات ذهنی و حفظ مطالب در نظام آموزشی ما اهمیت ویژه ای دارد، و بر کاربرد آن در زندگی توجه چندانی نمی‌شود  ، به عنوان مثال ،همه خواند ه اید و می‌دانیدکه رانندگی صحیح چیست و رعایت قوانین رانندگی را لازم می‌شمارند ولیکن در عمل عده کمی‌آن را بکار می‌بندند، از این رو اشکال نظام آموزشی ما در ارائه میزان وحجم اطلاعات نیست،بلکه مهترین نقص آن در عدم استفاده و کاربرد اطلاعات آموخته شده است. در مدارس به دانش آموزان فرصتی داده نمی‌شود که در باره مطالب خوانده شده بیاندیشند و نحوه کاربرد آن را یاد بگیرند،گلاسر[2] (1965)عقیده دارد که در یک نظام آموزشی موفق  ، برای دانش آموزان امکان تفکر،کشف معنی،و تعیین کاربرد از مطالب آموخته شده فراهم می‌آید ،مشاور می‌تواند با فراهم آوردن موقعیتی برای دانش آموزان – که در آن بجای آنکه محتوای درس مرکز توجه باشد،خود دانش آموز در مرکز فعالیتهای آموزشی قرار گیرد و برنامه‌ها با توجه به نیازهای دانش آموزان تغییر یابند به بهبود در رفتار و پیشرفت یادگیری آنان کمک  کند. برای یاری رساندن به دانش آموزان به منظور بهبود رفتار و افزایش میزان یادگیری پیشنهادات زیر ارائه می‌گردد:

    1-ایجاد احساس نیاز وعلاقه به مطالب آموختنی2- شناخت خود و ارزشهای وابسته به آن3 - تاکید بر اینجا و اکنون4- دادن فرصت برای تفکر و خود-یابی5- تجدید نظر در برنامه‌های مراکز تربیت معلم. (شفیع آبادی 1371)

    بنابراین مسئله اصلی در این پژوهش این است که آیامشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی تاثیر دارد؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    تحول جامعه از حالتی ساده و ابتدایی به وضعیتی بغرنج و پیجیده ، برای انسان مشکلاتی را بوجود آورده که حل آن ، مشاوره را ضرورت می‌بخشدو ماشین‌ها و کامپیوترهای غول پیکر به حل این مسائل قادر نیستند و مشکلات انسان باید توسط خود او حل و فصل شود .برای توجیه ضرورت مشاوره  در آموزش و پرورش که هدفش تعلیم و تربیت و شکوفا نمودن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان با برنامه‌های سنجیده است ، شکوفا نمودن و به فعلیت رساندن همه استعدادها مستلزم شناسائی و پی بردن به کم و کیف آنهاست.کار معلم در انتقال مطالب درسی زمانی با موفقیت قرین خواهد شد که به حل مشکلات رفتاری و سازشی دانش آموزان اقدام گردد،معلم به تنهایی قادر به حل مشکلات دانش آموزان نیست و باید از کمک مشاور استفاده کند ؛لذا حضور مشاور در مدرسه ضروری است (شفیع آبادی، 1371).

    . مشاوره به صورت فرایندی آموزشی، تربیتی و درمانی عمل می‌کند و با توجه به استعداد افراد به تسهیل رشد انان کمک می‌کند . مشاوره به حل مشکلات موقعیتی ، آموزش حل مسا له و کمک به تصمیم گیری می‌پردازد. مشاوره به خانواده‌ها در بررسی و حل مشکلا ت اعضای خانواده یاری می‌رساند و با ارائه کمکهای مشورتی ، روابط انسانی را در سازما نها بهبود می‌بخشد (احمدی، 1383).

    برخی دانش آموزان با وجود این که افت تحصیلی ندارند، اما ممکن است نیاز به آموزش شیوه‌های صحیح مطالعه و روش‌های بهسازی حافظه داشته باشند. آموزش چنین روش هایی می‌تواند به جلوگیری از اتلاف وقت دانش آموز و بالا بردن بهره وری او کمک کند. مشکلات دانش آموزان، زنجیره ای از عوامل فردی و اجتماعی است که نیازمند دیدی جامع نگر و نظام مند به استعدادها و توانایی‌ها و علائق، شخصیت، ساختار و وضعیت خانواده و سایر متغیرهای محیطی است. مشاور مدرسه با آگاهی از ارتباط تنگاتنگ مشکلات تحصیلی با زمینه‌های روانی - اجتماعی دانش آموزان، با استفاده از متون و روش‌های راهنمایی و مشاوره از طریق شیوه‌های مختلف فردی، گروهی و خانوادگی به دانش آموزان کمک می‌کند تا با بررسی‌های همه جانبه مشکل بتوانند راه حل یا راه حل‌های مناسب را انتخاب و برای اجرای آنها برنامه ریزی نمایند و در نهایت عملکرد دانش آموزان در ابعاد مختلف بهبود یابد. مشاوره می‌تواند یک مهارت برای پیش‌گیری از حاد شدن مشکلات عادی، شکست تحصیلی، بحران‌های عاطفی و بزه‌کاری در دانش‌آموزان به‌شمار آید. هم‌چنین مشاوره می‌تواند یک راهکار برای ایجاد محیط سالم به منظور کمک به دانش‌آموزان در مواجهه با فشارهای روانی و تعارضاتی که در رشد و تکامل خود با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند قلمداد گردد و یک نیروی محرّک عمده برای کمک به دانش‌آموزان به هنگام رویارویی با مشکلات باشد تا از طریق ارزیابی و شناخت مشکل خود، مشاوره‌ی فردی یا گروهی، مشورت با والدین یا معلّم و ایجاد تغییرات در محیط به فرد کمک نماید (تامپسون و رادولف1988،به نقل از سقایی 1392). بنابراین ضرورت و اهمیت بررسی تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان  باوی قابل توجه می‌باشد .

     

     

    1-4- اهداف تحقیق

    1-4-1- اهداف کلی

     هدف کلی در این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و بهداشت روان در دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی می‌باشد.

    1-4-2- اهداف کاربردی

    1-تعیین میزان تاثیرمشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان  باوی.

    2-تعیین میزان تأثیر مشاوره تحصیلی بر هویت فردی  دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان  باوی.

    3-تعیین میزان تأثیر مشاوره تحصیلی بر بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی.

    1-5- فرضیات تحقیق

    1-مشاوره تحصیلی باعث بالا بردن انگیزش تحصیلی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی  می‌گردد.

    2-  مشاوره تحصیلی باعث شناخت هویت فردی  دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی می‌شود.

    3-  مشاوره تحصیلی  باعث ارتقاء سلامت  بهداشت روانی دانش آموزان پسر متوسطه شهرستان باوی می‌گردد.

     

     

     

     

    1-6- تعاریف مفهومی‌و عملیاتی متغیرها

    تعریف مفهومی‌مشاوره تحصیلی[3]:

    مشاوره تحصیلی نوعی رابطه یاورانه فردی  ،گروهی  است که به دانش آموزان در شناخت توانایی‌ها ، استعدادها و شیوه یادگیری ، برنامه ریزی، انتخاب رشته تحصیلی و حل مشکلات آموزشی و انظباطی کمک می‌کند، تا بدین ترتیب آنان بتوانند تواناییهای خود را شکوفا سازند، و از امکانات موجود استفاده بهینه نمایند، مشکلات تحصیلی خود را حل کنند و با محیط آموزشی سازگار شوند (احمدی،1380).

    تعریف عملیاتی مشاوره تحصیلی:

    در این پژوهش منظور از آموزش مشاوره تحصیلی بکار بردن اصول و قواعد این مشاوره در طول 10جلسه آموزش گروهی  90 دقیقه ای می‌باشد که به روی گروه آزمایش اجرا شد.

    تعریف مفهومی‌انگیزش تحصیلی[4]:

    روان شناسان انگیزش را چیزی می‌دانند که به آدمی‌انرژی می‌دهدوفعالیت اورا هدایت می‌کند.به رفتار نیرو می‌بخشد و به آن جهت می‌دهد.به عبارت دیگر،انگیزش ،حالت درونی ارگانیزم است که موجب هدایت رفتاربه سوی هدف می‌شود.(خیاطی نسرین1390)

    تعریف عملیاتی انگیزش  تحصیلی:

    جهت سنجش میزان انگیزش تحصیلی دانش آموزان از مقیاس انگیزش تحصیلی هارتر

    [5] استفاده شد. سوالات پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر: یک فرم 33 سوالی (17 سوال برای انگیزش درونی و 16 سوال برای انگیزش بیرونی) وشش پاره مقیاس برای سنجش ترجیح چالش-انگیز بودن مسائل درسی ،تمرکز بر کنجکاوی،تمایل به تسلط مستقلانه، به عنوان سه بعد انگیزش درونی و ترجیح کار آسان ،تمرکز بر خوشایندی معلم و کسب نمره‌های خوب و وابستگی به قضاوت معلم به عنوان ابعاد انگیزش  بیرونی در نظر گرفته می‌شود.

    تعریف مفهومی‌هویت فردی[6]:

    مجموع تمایلات، عادات، رسوم و طرز تلقی‌های فرد از یک موضوع را هویت فردی گویند(میر محمدی ،1383).

    تعریف عملیاتی هویت فردی:

    برای سنجش هویت فردی از پرسشنامه هویت فردی بردبار استفاده شد.پرسشنامه هویت فردی مشتمل بر 40 سوال است که چهار بعد هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری، هویت اغتشاشی و هویت تعهدی را مورد سنجش قرار می‌دهد. سوالات مرتبط با هر بعد مشخص شده است.

    تعریف مفهومی‌بهد اشت روان[7]:بهداشت روان علمی‌است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی و سازش منطقی با پیش آمدهای زندگی که تمام زوایای زندگی از اوّلین محیط خانه گرفته تا مدرسه ، دانشگاه، محیط کار و ...را در بر می‌گیرد(خیاطی، 1390).

    تعریف عملیاتی بهداشت روان:

    جهت سنجش متغیر بهد اشت روان از پرسشنامه سلامت عمومی‌( (GHQگلدبرگ[8] استفاده شد. این پرسشنامه دارای چهار خرده مقیاس کارکرد جسمانی[9]،  کارکرد اجتماعی[10]، اضطراب[11]،افسردگی[12] است و هر کدام از آنها دارای 7 سوال می‌باشد.و به طور کلی پرسشنامه دارای 28 سوال می‌باشد.

     

    1.hilgrd& bower

    [2]. glasser

    [3].Academic counseling

    [4].Motivation to study

    [5].harter

    [6].Self- identity

    [7].Mental  Health

    [8].Goldberg

    [9].Somatic function

    [10].Social function

    [11].Anxiety

    [12].Depression

    Abstract

    The aim of education is training and upbringing and develop and achieve to action stage the all of human talents by weighed programs, this matter entail to identify and understanding their quantity and quality. A long time ago the advisors have a Sensitive and effective roles at this field, therefore the main objective of this research is effect of educational consultation on educational motivation, individual identity, and mental health in boy students the high school of Bavi city. Statistical population includes the all of boy students the high school of Bavi city at 2014-15 educational years that among their 60 persons were selected uses simple sampling method and divided to the tow the control and test groups. Then for test group was held the educational counseling training program in the form of 10 sessions that per session is 90 minutes, and for data collection were used from the Harter education motivation questionnaire, Bordbar individual identity and common health Goldberg and also, for data analysis were used from the descriptive statistic and One-Way-Covariance analyze of Ancova that a = 0.05 significant level considered for hypothesis. SPSS software were used for this analyze. The research finding indicate that educational counseling have a positive effect on the educational motivation, individual identity and mental health.

    Result: so researcher according to the findings of research believe that to optimized use the all of carried material and spiritual Investment in the education must uses of  educated consultants at the schools up to prepared the educational development causes.

     

    Keywords: Educated Consultants, Educated Motivation, Mental Health, Individual Identity, Education.

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                        صفحه

     

    چکیده 1

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه 3

    1-2- بیان مسئله 4

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق. 6

    1-4- اهداف تحقیق. 7

    1-4-1- اهداف کلی. 7

    1-4-2- اهداف کاربردی. 7

    1-5- فرضیات تحقیق. 7

    1-6- تعاریف مفهومی‌و عملیاتی متغیرها 8

     

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه 11

    2-2- انگیزش تحصیلی. 13

    2-3- الگوهای انگیزشی. 14

    2-4- نظریات یادگیری. 17

    2-5- نظریه‌های رفتاری. 17

    2-6- نظریه شرطی‌سازی کلاسیک.. 18

    2-7- نظریه کوشش و خطا 18

    2-8- نظریه شرطی‌سازی کنش‌گر. 19

    2-9- نظریه‌های شناختی. 20

    2-10- نظریه یادگیری گشتالت.. 20

    2-11- نظریه یادگیری معنی‌دار کلامی. 21

    2-12- نظریه اجتماعی- شناختی. 21

    2-13- مفهوم هویت یادگیری. 22

    2-14- نظریه هویت ریچارد جنکینز. 23

    2-15- مفهوم بهداشت روانی. 28

    2-16- عوامل مؤثر بر سلامت روان. 32

    2-17- نظریات سلامت روان. 33

    2-18- مفهوم مشاوره تحصیلی. 36

    2-19- پیشینه تحقیق. 47

    2-19-1- پیشینه داخلی تحقیق. 47

    2-19-2- پیشینه خارجی تحقیق. 49

     

    فصل سوم: روش شناسی تحقیق

    3-1- مقدمه 51

    3-2- جامعه آماری و گروه نمونه مورد مطالعه 51

    3-3- طرح تحقیق. 52

    3-4- ابزارهای پژوهش... 52

    3-5-پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر: 52

    3-6- روایی و پایایی پرسشنامه 52

    3-7-  پرسشنامه سلامت عمومی‌گلد برگ.. 53

    3-8- اعتبار و روایی. 55

    3-9- پرسشنامه هویت فردی بردبار 55

     

    3-10- روش اجرا 56

    3-11- روش تحلیل داده ها 57

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1 یافته های توصیفی. 59

    4-2- یافته‌های فرضیات پژوهش... 60

    4-3-  تحلیل داده ها 61

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- نتیجه گیری. 66

    5-2- محدودیت‌های پژوهش... 71

    5-3- پیشنهادات.. 71

    5-3-1- پیشنهادات پژوهشی. 71

    5-3-2- پیشنهادهای کاربردی. 72

    منابع و مآخذ. 73

    پیوست.. 77

    چکیده انگلیسی. 86

     

    منبع:

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی

    احمدی، سید احمد.(1380). مبانی و اصول راهنمایی و مشاوره، تهران: انتشارات سمت.

    احمدی،سید احمد .(1383).مبانی و اصول راهنمایی ومشاوره ، تهران: انتشارات سمت.

    آقای،احمد،جلالی،داریوش، نظری، فرحناز.(1390). مجله مطالعات آموزش ویادگیری ، دوره سوم شماره دور، زمستان 1390.

    ایروانی، م، نجات، ح. (1378). مفهوم سلامت روان در مکاتب روان شناسی، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال 1، شماره 3، صفحات 166-160.

    بیابانگرد، اسماعیل. (1372). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات رشد چاپ دوم.

    بیابانگرد، اسماعیل.(1384). روان‌شناسی تربیتی، تهران: ویرایش، ، چاپ اول، ص 193.

    بیابانگرد، اسماعیل. (1390). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات رشد.

    بیابانگرد، اسماعیل.(1390). روش های کاهش افت تحصیلی. انتشارات کانون انجمن اولیا و مربیان.

    پورافکاری، نصرت الله. (1380). فرهنگ جامع روانپزشکی و زمینه‌های وابسته، انتشارات فرهنگ معاصر جلد دوم، 1402-914.

    جلالی، فاطمه. (1384). آموزش وپرورش استان هرمزگان ،نقش مشاور در امور تحصیلی وتربیتی دانش‌آموزان.

    حردانی، ق. (1381). بررسی رابطه  سلامت روان دبیران زن و مرد با میزان رضایت شغلی آن‌ها با در نظر گرفتن جنسیت با عنوان متغیر تعدیل کننده در مقطع متوسطه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اهواز.

    خیاطی، نسرین.(1390).گامهای برای کسب مهارتهای تحصیلی، انتشارات تبریز هنر اول.

    خدارحیمی، س. (1373). روان شناسی سالمندی، انتشارات آستان قدس رضوی.

    سواری، آ. (1387). مقایسه سازگاری اجتماعی، سلامت روان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان نابینا و ناشنوا مقطع راهنمایی شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد اهواز.

    سیف، ع.(1387). روان‌شناسی پرورشی نوین، تهران: دوران، چاپ ششم، صص 121 – 120.
    سقایی،م. (1392).  مشاوره با دانش آموزان در مدارس، سایت گروه آموزشی منطقه چهار تهران.

    سید محمدی ، یحیی. (1376). انگیزش و هیجان ،موسسه نشر ویرایش.

    ساعتچی، محمود، کامکاری، کامبیز، شکری، مهناز. (1390). باهمکاری اسدی، پروا، معاشرت، امین، آزمونهای روانشناختی.

    شفیع آبادی، عبدالله، ناصری، غلامرضا.(1388). نظریه‌های مشاوره و رواندرمانی مرکز نشر دانشگاهی.

    شفیع آبادی، عبدالله. (1385). مقدمات راهنمایی و مشاوره(مفاهیم وکاربرد)، تهران: دانشگاه پیام نور

    شفیع آبادی، ع. (1384). بررسی اثر بخشی درمان گروهی آموزش مهارت حل مسئله بر برخی از ویژگی‌های شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی در دانشگاه علامه طباطبایی، فصلنامه تازه‌ها و پژوهش‌های مشاوره، دوره هشتم، شماره 6: 19-10.

    شفیع آبادی ،عبدالله. (1371). فنون و روشهای مشاوره انتشارات نشر ترمه.

    شعبانی، ح.(1383). مهارت‌های آموزشی و پرورشی، تهران: انتشارات سمت، ، چاپ هجدهم، ص 22.

    شریفی، طیبه. (1389). بررسی روابط هویت‌های فردی، دینی و ملی با سلامت روانی دانشجویان منطقه چهار دانشگاه آزاد اسلامی‌در سال تحصیلی 88-87. پایان نامه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد علوم- تحقیقات خوزستان.

    شاملو، سعید. (1388). بهداشت روانی، ویرایش دوم. چاپ بیست و یکم. تهران. انتشارات رشد.

    عثنی عشر. (1389).تاثیر مشاوره بر عملکرد و عزت نفس . پایان نامه دانشگاه آزاد واحد مرو دشت سال تحصیلی 1389-1388.

    فاضلی، عصمت. (1383). تأثیر مشاوره در پیشرفت تحصیلی دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 10 (1) :61-90

    گل میرزایی جواد، محبوبی حمیدرضا، خورگوئی طاهره. (1390).  تأثیر مشاوره حمایتی برای دانشجویان با پیشرفت تحصیلی ضعیف. م جله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 583-582: (6) 11

    گیبسون،ر. میشل،م .(1377). مبانی مشاوره و راهنمایی؛ترجمه ثنایی و همکاران،چاپ سوم،تهران :بعثت

    لطف‌آبادی، ح.(1384). روان‌شناسی تربیتی، تهران:  سمت، چاپ اول، ص 233.

    مجیدی، خدیجه، امینیخویی، ناصر، مقاتتلی، نعیما ،گلستانه،سید موسی.(1390). تاثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی‌واحد بوشهر.

    میر محمدی،د.(1383). گفتارهایی درباره هویت ملی در ایران،نشر: انتشارات تمدن ایرانی،تهران.

    مولفان،گروه، موسوی، سیدمختار،د. (1382).  احیای نقش راهمایی و مشاوره ای معلمان انتشارات تزکیه.

    نوابی نژاد، شکوه. (1380). راهنمایی ومشاوره،نشرمعاصر.

    هومن ، حیدرعلی. (1376). بررسی مدل‌های ملی پیشرفت تحصیلی. نشریه علوم تربیتی، 10(1-2)، ص 41-19.

    یار احمدی، تورج. (1393). جنکیز،ر. (2014).  هویت اجتماعی، تهران: نر شیرازه،1.

    یعقوبی،حسن،خوش خلق،ایرج. (1377). انگیزش در کلاس درس ، انتشارات تربیت معلم.

     

     

    ب) منابع انگلیسی

    Adams, G. R, & Shea, J. R (2001). The structure of identity status in

    adolescence and youth. Journal of Adolescence, 24, 136-144.

    Ball, S. (1977) Motivation in Education. New York: Academic Press.

    Berzonsky, M. D, & Kuk, L (2005). Identity style, psychosocial maturity and

     academic Performance, personality and individual differen.

    Berzonsky, M.D(2001). Identity style and coping strategies. Journal of

      Personality, 68, 771-788.

    Berzonsky, M.D, & Adams, G.R(2002). Revaluating the identity status.

    Brophy, Jere (1986). OnMotivating Students. Institute FOR Research on

      Teaching. Michigan State University.

    Caputi, P. A. & Oades, L. A. (2001) Epistemic assumptions. Journal of Social

     Psychology. 221, 87-96.

    -Cappuzzi,& R D.Gross(1991);introduction to counseling;Boston; Allyn & Bacon Co.

    Dolinger, S.M, & Dolinger, R.J(2002). Developmental view toward identity

    formation. Journal of Personality, 143, 421-424.

    Ellis, A (1973). Humanistic psychotherapy: the Rational- emotive Approach, N

      Y. the Julian press inc

    Entwistle, N (1988). Motivation and Learning Strategies. Education and Child

    Psychology, Vol. 5(3). 5-20.

    Guidance and School Counseling(2007) –A Brief History of School Guidance and Counceling in the United State.

    Hadley  H . R(1988).lmproviny reading scores through a self esteem prevention.

    Heather, J. B (2001). Identity style, cognitive style and well-being. the rule of 

       commitment. Journal of Adolescence Research. Vol: 8, pp: 76- 79.

    Marshall. Hermine H (1987). Motivational Strategies of Three Fifth- Grade

    Teachers. The Elementary School Journal, 88, 2: 135-50, Ej 632747.

    Masaalis (2007).Relationship between reading study and academic achievement among students in  lu (disseration).lsfahan.khorasgan slamic azad.

    Pintrich P,& Shonk D(2008). Motivation in education. Tehran: Elm.

    Reev JM (2007). 4th ed. Tehran: Virayesh..Persian.

    Rogers, c. R (1951). Client- centered therapy: its current practice, implication & theory, boston, Houghton Mifflin company.

    Sweidel, G. B (1996). Study strategy portfolio: A project to enhance study skills

    and time management. Teaching of Psychology, 23, 246-248.

    Thomas. R(2001)counseling center cantiribution to student retention and

    grduration. Lournal of college student development (Nor-Dec).page 322.

     Ventis,L.W(1995), The Relationships between Religion and Mental Health 

    Journal of Social issues Vol.51, No.2,PP.33

    Wells Ml.(2002)An epidemiologic approach to addressing Student attrition hn nursing programs. L profnurs.19(4):230-6.                      


موضوع پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, نمونه پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, جستجوی پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, فایل Word پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, دانلود پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, فایل PDF پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, پروژه درباره پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی ، هویت فردی و بهداشت روان در دانش‌آموزان متوسطه پسر شهرستان باوی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای ...

رشته: روانشناسی عمومی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی­، بود. بدین منظور از بین 3286 دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر ...

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مشاوره خانواده چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری اضطراب اجتماعی در رابطه سبک های هویتی با رضایت جنسی است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه عبارت است از کلیه معلمین متأهل زن و مرد شهر مشهد که در سال تحصیلی 93-92 در مقطع دبیرستان مشغول به تدریس بودند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش310 ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مشاوره چکیده هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مثبت نگری بر احساس تعلق به مدرسه و روابط با دیگران در دانش آموزان بود. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه منطقه 18 تهران بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است، به این صورت که از بین 39 دبیرستان و هنرستان پسرانه مقطع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی چکیده هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد .M.A گرایش : مدیریت اجرائی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی شهید محمدی بندرعباس صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی پرستاران وکادر درمانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم به بالاتر می باشند ، تشکیل می دهند و حجم نمونه مورد پژوهش تعداد 163 نفر می باشد که به روش تصادفی طبقه ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

ثبت سفارش