فهرست:
عنوان صفحه چکیده................................................................................................................................................ 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1-1 مقدمه .................................................................................................................................... 3
1-2 بیان مساله.............................................................................................................................. 4
1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش..................................................................................................... 8
1-4 اهداف تحقیق......................................................................................................................... 9
1-4-1 اهداف علمی..................................................................................................................... 9
1-5 فرضیه ها.................................................................................................................................9
1-6 تعاریف نظری متغیرها...........................................................................................................10
1-6-1 تاب آوری........................................................................................................................10
1-6-2 هوش هیجانی...................................................................................................................10
1-6-3 سبک های فرزند پروری....................................................................................................10
1-7 تعاریف عملیاتی متغیرها........................................................................................................11
فصل دوم:ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1 مفهوم و تعریف تاب آوری...................................................................................................13
2-2 ظهور تاب آوری...................................................................................................................18
2-3 چهارچوب مدل تاب آوری...................................................................................................19
2-3-1 استرس زاهای حاد............................................................................................................19
2-3-2 شرایط زیست محیطی.......................................................................................................20
2-3-3 ویژگی های فردی.............................................................................................................20
2-4 مراحل عملکرد تاب آوری....................................................................................................21
2-5 انواع تاب آوری....................................................................................................................21
2-5-1 تاب آوری عمومی............................................................................................................22
2-5-2 تاب آوری حقیقی ............................................................................................................22
2-5-3 تاب آوری تلقیحی............................................................................................................23
2-5-4 تاب آوری خانوادگی........................................................................................................24
2-6 تاب آوری و کنار آمدن .......................................................................................................24
2-7 تاب آوری به عنوان یک فرآیند پویا ....................................................................................26
2-8 شباهت بین مفهوم کیفیت زندگی و تاب آوری......................................................................26
2-9 نمونه تجارب آسیب زای روانی.............................................................................................29
2-10 الگوی تاب آوری و آسیب پذیری.......................................................................................30
2-11 پیامدهای تاب آوری...........................................................................................................33
2-12 ارتباط تاب آوری و سلامت روان ......................................................................................33
2-13 ارتباط بین تاب آوری ،مراحل رشد روانی ، شناختی اجتماعی...........................................34
2-14 ویژگیهای تاب آوری...........................................................................................................38
2-15 عوامل موثر در تاب آوری...................................................................................................44
2-16 عوامل ارتقا تاب آوری........................................................................................................47
2-17 سخت رویی کلیدی برای تاب آوری...................................................................................49
2-18 مولفه های سخت رویی.......................................................................................................49
2-18-1 تعهد...............................................................................................................................49
2-18-2 کنترل..............................................................................................................................50
2-18-3 مبارزه جویی...................................................................................................................50
2-19 مدرسه و تاب آوری............................................................................................................52
2-20 راهبرد های مدرسه محور در آفرینش و تقویت تاب آوری..................................................53
2-21 سبک های فرزند پروری.....................................................................................................59
2-22 نظریه های سبک فرزندپروری.............................................................................................62
2-22-1 اریکسون و سبک های فرزند پروری...............................................................................62
2-22-2 آدلر و سبک های فرزند پروری.......................................................................................63
2-22-3 شفر و سبک های فرزند پروری.......................................................................................65
2-22-4 ماریا و نیتر بام و سبک های فرزند پروری.......................................................................66
2-22-5 بامیرند و سبک های فرزند پروری...................................................................................67
2-23 سبک های فرزند پروری......................................................................................................73
2-24 الگوی شفر..........................................................................................................................76
2-24-1 والدین با محبت و آزاد گذارنده.....................................................................................76
1-24-2 والدین با محبت و محدود کننده.....................................................................................77
2-24-3 والدین متخاصم و محدود کننده......................................................................................77
2-24-4 والدین متخاصم و آزاد گذارنده......................................................................................77
2-25 تغییرات تاریخی در مفهوم سبک های فرزند پروری.............................................................80
2-26 هوش..................................................................................................................................82
2-27 انواع هوش.........................................................................................................................87
2-28 هیجان.................................................................................................................................88
2-29 مناطق مغزی موثر در هیجان................................................................................................92
2-30 تاریخچه هوش هیجانی.......................................................................................................94
2-31 تعاریف هوش هیجانی.......................................................................................................103
2-32 رویکردهای موجود در باب هوش هیجانی........................................................................105
2-33 ابعاد هوش هیجانی...........................................................................................................110
2-34 ویژگی های هوش هیجانی................................................................................................110
2-35 ویژگیهای شخصیت افراد دارای هوش هیجانی بالا............................................................113
2-36 اهمیت هوش هیجانی .......................................................................................................114
2-37 سیر مطالعه هوش هیجانی ................................................................................................117
2-38 آموزش و افزایش هوش هیجانی ......................................................................................119
2-39 اندازه گیری هوش هیجانی................................................................................................122
2-40 تفاوت های جنسیتی در هوش هیجانی .............................................................................125
2-41 آیا افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند بیشتر موفق هستند.............................................126
2-42 پیشینه تحقیق....................................................................................................................128
فصل سوم: روش پژوهش
3-1 نوع پژوهش........................................................................................................................133
3-2 جامعه آماری و نمونه پؤوهش.............................................................................................133
3-3 ابزارهای پژوهش.................................................................................................................134
3-4 روش اجرای پژوهش..........................................................................................................138
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها..............................................................................................139
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1 آمار توصیفی ......................................................................................................................141
4-2 آمار استنباطی......................................................................................................................142
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث و نتیجه گیری.............................................................................................................148
5-2 محدودیت ها......................................................................................................................153
5-3 پیشنهادات...........................................................................................................................153
منابع و مآخذ
منابع فارسی....................................................................................................................................156
منابع انگلیسی...................................................................................................................................164
منابع انگلیسی...................................................................................................................................169
منبع:
منابع فارسی
1-حاتملو، رحیمه(1392)بررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری با تاب آوری و اعتماد به نفس نوجوانان دختر و پسر. مجله دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شماره 11 ص 71-55.
2-محمدی ، ابوالفضل؛ آقاجانی، میترا؛ زهتابور، غلامحسین(1390). ارتباط اعتیاد، تاب آوری و مؤلفه های هیجانی. 136 - مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال هفدهم، شماره 2، تابستان 142 ،1390.
3-خباز، محمود؛ بهجتی،زهرا؛ ناصری،محمد (1390). رابطه حمایت اجتماعی و سبک های مقابله، با تاب آوری در پسران نوجوان. فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 5، شماره 4.
4-ابوالقاسمی، عباس(1390). ارتباط تابآوری، استرس و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشآموزان دارای پیشرفت تحصیلی بالا و پایین. نشریه مطالعات روانشناختی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهراء(س). دوره 7. شماره 3. 149-131
5-اویسی، حامد(1390). بررسی اثربخشی آموزش واقعیتدرمانی به شیوه گروهی بر افزایش تابآوری زندانیان چوبیندر قزوین. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
بشارت،محمدعلی،اصغری،مهسا سادات،بهرامی احسان،هادی،قربانی،نیما(1390).رابطه ی ادراک از نحوه ی فرزند پروری والدین با هوش هیجانی.مجله ی روانشناسی و علوم تربیتی،4(41).
6-آگنج، نجمه و مقتدری، نازفر. (1389). بررسی رابطه تاب آوری با سلامت روان در نوجوانان دختر شهر شیراز. مجموعه مقالات دهمین سمینار انجمن مشاوره ایران(نقش مشاوره در ارتقای سلامت روان فرد و جامعه). 141-133.
7-رستمی،مرضیه(1390)،بررسی رابطه بین شیوه های برزند پروری با هوش هیجانی در بین دانش آموزان اول متوسطه شهر گنبد،دانشگاه پیام نور گنبد .پایان نامه کارشناسی.
8-جان بزرگی، مسعود؛ نوری، ناهید؛ آگاه هریس، مژگان ( 1389 ). آموزش اخلاق، رفتار اجتماعی و قانون پذیری به کودکان. تهران: ارجمند. ص25-28.
9-بخشانی، نورمحمد(1389) نقش خانواده در تربیت فرزندان، مجله دانشگاه علوم پزشکی زاهدان. شماره12، ص60-45.
10-جوکار، بهرام. اقدامی، زهرا. حسینبچاری، محمود(1389). پیش بینی تابآوری براساس جهتگیری مذهبی(اسلامی) در دانشجویان. مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. 67-68.
11-بیانی، علی اصغر(1388)، بررسی پایانی و روایی نسخه فارسی مقیاس هوش هیجانی در دانشجویان، مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی، شماره3، ص53-36.
12-حجازی، الهه. سلیمانی، حمیده(1389). کیفیت دوستی، تقابل دوستی و تابآوری. مجله علوم رفتاری. دوره 4 . شماره 4. صص 325-319.
13-نوری، ربابه. حق شناس، زینب(1389). رابطه بین سبک های هویت، تابآوری و رفتارهای پرخطر، افسردگی، پرخاشگری. مجموعه مقالات پنجمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان. 22 و 23 اردیبهشت 1389 وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری و معاونت دانشجویی دفتر مرکزی مشاوره.
14-شاکری نیا، ایرج. محمدپور، مهری(1389). رابطه استرس شغلی و تابآوری با فرسودگی شغلی در پرستاران زن. بهبود(فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه).سال 14. شماره 2
15-شیخ زاده قولنجی، فرشته(1389). اثربخشی آموزش تاب آوری گروهی بر شادکامی و سلامت عمومی دانش آموزان دختر دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روان شناسی عمومی. دانشگاه پیام نور
16-کشتکاران، کتایون. جوکار، بهرام. ذبیحی دان، سحر. ذاکری، حمید رضا(1389). ابعاد هویت و تابآوری. مجموعه مقالات پنجمین سمینار بهداشت روانی دانشجویان. 22 و 23 اردیبهشت 1389 وزارت علوم و تحقیقات و فنآوری و معاونت دانشجویی دفتر مرکزی مشاوره
17-کریمی، علی اکبر( 1389 )، بررسی رابطه بین کارکرد خانواده با سبکهای هویت و جهت گیری مذهبی در دانش آموزان دختر و پسر سوم متوسطه شهرستان جلفا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد.
18-خدابخشی کولایی،آناهیتا. نصیری، ز. مصطفائی،ف(1389). رابطه تابآوری در برابر استرس با معنای زندگی در دانشجویان. مجموعه مقالات پنجمین سمینار سراسری بهداشتروانی دانشجویان. 98-97
خداپناهی،محمدکریم(1379).انگیزش و هیجان،انتشارات سمت،تهران
19-حدادی، پروانه. بشارت، محمد علی. پوربهلول، سمانه(1389). تابآوری، آسیب پذیری و سلامت روانی. مجموعه مقالات سومین کنگره انجمن روانشناسی ایران. دوفصلنامه روانشناسی معاصر. دوره 5. ویژه نامه زمستان 89. 11 و 12 اسفندماه. دانشگاه شهید بهشتی.
20-محمدی،عالم(1389).رابطه هوش هیجانی و فرسودگی شغلی در بین دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان.
21- سبزعلی سنجانی، بتول(1389). تابآوری نوجوان. مجله رشد آموزش و راهنمایی تحصیلی. ش 83. دوره 16
22- ذسعدآبادی، عصمت(1389). بررسی پیش بینی تاب آوری فرزندان براساس الگوهای ارتباطی خانواده در دانش آموزان دوره دبیرستان شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
24- مومنی، خدامراد؛ اکبری، مصطفی؛آتش زاده شوریده، فروزان(1388).رابطه تاب آوری و فرسودگی شغلی در پرستاران. طب و تزکیه، شماره 74-75.
25- جعفری،عیسی. اسکندری، حسن. سهرابی، فرامرز. دلاور، علی(1388). اثربخشی آموزش مهارت های مقابله ای مبتنی بر مدل مارلات در پیشگیری از عود و افزایش تابآوری در افراد وابسته به مواد. مجله روانشناسی بالینی. سال اول. شماره 3. صص 87-77.
26- کشتکاران، طاهره(1388). رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با تاب آوری دانشجویان دانشگاه شیراز. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، سال یازدهم شماره 39 .
27- فولادچنگ، محبوبه و موسوی، سیدحنظله(1387). بررسی رابطه تابآوری و افسردگی در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه شیراز. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان: 326-324.
28- جوادی، رحم خدا (1387). رابطه کارکرد خانواده با تابآوری در برابر مصرف در دانشآموزان پسر دبیرستان مدارس. پایان نامهی دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
29- رحیمیان بوگر، اسحق(1387) رابطه سرسختی روانشناختی و خودتاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، دوره 14، شماره 1، بهار 1387، ص70-62.
30- رضوی ،عبدالحمید؛ محمودی، میترا؛رحیمی، محبوبه (1387). بررسی رابطه رضایت زناشویی و سبک های فرزندپروری والدین با مشکلات رفتاری فرزندان در دوره ابتدایی شهر ارسنجان. فصلنامه خانواده و پژوهش سال دوم، شماره 4.ص56-34.
31- رحیمیان بوگر، اسحاق. و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. (1387). رابطه سرسختی روانشناختی و خودتابآوری با سلامتروان در نوجوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال چهاردهم . شماره 1، 70-62.
32- رستمی، علیرضا. نوروزی، علی. زارعی، عادل. امیری، محسن. سلیمانی، مهران(1387). بررسی رابطه فرسودگی شغلی و سلامت روان با نقش کنترل کنندگی جنسیت و تابآوری در میان معلمان ابتدایی. فصلنامه سلامت و کار ایران. دوره 5. شماره 3 و 4.
33- پاشایی؛ زهره،(1378) بررسی تاثیر مهارت های مقابله با هیجان ها در اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر متوسطه فریدون شهر اصفهان، ، دانشگاه شهید بهشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد.
34- جزایری، علیرضا. دهقانی، محمود. سینارحیمی، سیدعلی(1387). مجموعه آموزش مهارت های زندگی- تاب آوری. چاپ اول. جلد سوم. تهران: انتشارات دانژه.
35- بشارت، محمدعلی. صالحی، مریم. شاه محمدی، خدیجه . نادعلی، حسین. زبردست.عذرا(1387). رابطه تابآوری و سخت کوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در ورزشکاران. روانشناسی معاصر. دوره سوم شماره 2. صص 49-38.
36- کاوه، کامیار(1386) بررسی رابطه سرسختی روانشاختی با هوش هیجیانی و مقایسه آن در زنان و مردان دانشجوی شاغل دانشگاه های شهر تهران. مجله اندیشه های نوین تربیتی، دوره 3، شماره 1و2 ، بهار و تابستان 1386، ص35-50.
37- اسماعیلی، معصومه و همکاران(1386) تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سلامت روان، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایرانف سال سیزدهم، شماره 2
38- برادبری، تراویس و گریوز، هوش هیجانی (مهارت ها و آزمون)(1386). مترجم مهدی گنجی، تهران، انتشارات ساوالان
39- بشارت، محمدعلی(1386). تابآوری، آسیب پذیر و سلامت روانی. مجله علوم روانشناختی. شماره 24. صص383-373.
40- سامانی،سیامک؛ جوکار،بهرام و صحراگرد،نرگس. (1386). تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره 3، 295-290.
41- محمدخانی، شهرام(1385). مدل ساختاری مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر: ارزیابی از آموزش مهارت های زندگی بر عوامل میانجی مصرف مواد . پایان نامه دکتری روانشناسی بالینی . تهران . دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
42- اسعدی محمد و همکاران(1385). رابطه بین زمینه اجتماعی فرهنگی با شیوه تربیتی والدین موفقیت تحصیلی و سبک یادگیری فرزندان.فصلنامه اندیشه و رفتار سال 12 شماره 1
43- چارلز تامپسون لیندا رودلف (1384) .مشاوره با کودکان،مترجم جواد طهوریان.
44- حسینی نسب، داوود؛ احمدیان، فاطمه؛ روان بخش، محمدحسین ( 1384 ) .بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری با خودکارآمدی و سلامت روانی دانش آموزان. مجله علوم رفتاری شماره15، ص70-56.
صافی،احمد( 1384 ) راهنمایی و مشاوره تحصیلی،تهران،انتشارات رشد،چاپ چهارم.
45- کیانی دهکردی، منصوره؛ رفیعی، حسن؛ سمیعی، مرسده؛ کریملو، مسعود؛ دولتشاهی، بهروز؛ بینازاده، محمد(1384). تاب آوری در برابر وابستگی به مواد در پسران و مردان وابسته و غیر وابسته به مواد. مجله پژوهشی حکیم، دوره هشتم، شماره دوم.
46- حکیم جوادی،منصور و اژه ای، جواد(1383).بررسی رابطه کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی،مجله روانشناختی،شماره30،ص172-158
47- ریو،مارشال(1382).انگیزش و هیجان،مترجم یحیی سید محمدی،موسسه نشر ویرایش،تهران.
48- نجفی، حمید ( 1381 ). نقش خانواده در الگوسازی نوجوانان و جوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی.
49- گلمن، دانیل(1380).هوش هیجانی،ترجمه نسرین پارسا،انتشارات رشد،تهران.
50- اتکینسون،ریتا،ال.اتکینسون،ریچارد،سی.اسمیت،ادوارد،ای،بم.داریل،ج و هوکسما،سوزان نولن(2000).زمینه روانشناسی هیلگارد،ترجمه محمدنقی براهنی،بهروز بیرشک،مهرداد بیک،رضا
زمانی،مهرنازشهرآرای،یوسف کریمی،نیسان گاهان و مهدی محی الدین(1379).انتشارات رشد،تهران
51- ویسی، مختار(1379) تاثیر استرس شغلی بر خشنودی و سلامت روان. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال ششم شماره 2 و 3 ص 70-78.
52- گلمن، دانیل(1379).هوش عاطفی،ترجمه حمیدرضا بلوچ،انتشارات جیحون،تهران.
53- اعزازی شهلا ( 1376 ). جامعه شناسی خانواده با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر.انتشارات روشنگران و مطالعات زنان
منابع انگلیسی:
1-Baumrind D.(1991). Effective parenting during the early adoiescent transition in P.A. Cowan & E.M.Hetherington(Eds).Family tranaition.(vol.2 pp.111-163).millsdalenj:Erlbaum.
2-Smith, P.R.(2009). Resilience: Resistance factor for depressive symptom, Journal of psychiatric and mental health nursing . 16, 823-830
3-Black, k. & M. Lobo(2008). “a Conceptual review of family resilience factor”. Journal of family nursing 14(1):33
4-Steinhardt,M&Dolbier,C(2008). Evaluation of a resilience inter vention to enhance, coping symptamatology. Journal of American college health, 56(4), 445-453.
5-Hart, et al, matsuba,M.,D. (2007). “Psychological and social-structural influences on commitment to volunteering.” Journal of research in personality 41(4): 889-907
6-Jopp,D.,Rott,C,psychology and again (2006). Adaptation in very old ago: Exploring the role of Resources, Beliefs, and Attitudes for centenarians happiness.
7-Mondel, G.& Mullet, E.& Brown, G.(2006). Cultivating resiliency a guide for parent and school personal. Phublished by scholastic press.
8-Brooks,E,J.(2006). Strengthening Resilience in children and youths maximizing opportunities through schools. Children&schools, Apr 2006, 28,(2)proquest nursing& Allied health source.
9-Walsh F(2006).” Facilitating family resilience with childhood illness and disability .” Current opinion in pediatrics, New york, Coral Reefs 25(4) 503-512 . web site: http://www.guilford.com
10- Seligman,M.E.P,;Rashid,T.E.,&Parks,A.(2006).Positive psychology. American psychologist, 61, 774-788
11- Seligman,M.E.P,;Steen,T.A., park,N.,& Peterson.C.(2005). Positive psychology progress: Empirical Validation of interventions. American psychologist, 60, 410-421
12- Maddi, s. R& Khoshaba,D.M.(2005). Resilience at work . amacom, American management association, 1601, Broadway, n. y 1019
13- Blum,R.W.(2005). Risk and Resilience: a model for public health interventions for adolescents ph.D university of Minnesota Minneapolis,. USA
14-Werner,E.(2005). Resilince and recovery: findings from the Kauo: longitudinal study . Focal point, 19(1),11-14.
15-Wong. C. K, Lee, Tang, et at (2005). “ A psychological model of stress distress relationship among chines americans “. Journal of Social and Clinical Psychology 24(3): 422-444.
16-Fitzpatrick, M. A., & Koener, A.F.(2004). Family communication schema effect on childrens resiliency running head : family communication schema, the evolution of key mass communication concepts: Honoring jack M. Mcleod, 115-139
17-Mayer , J.D , salovevy , P. & Caruso , D. R (2004) Emotional intelligence : theory , finds and implication. Psychological inquiry , 15,3 (N0), 197-
215.
18- Tugade,M.M.Fredrickson,B.L.,&Barrett,L.F.(2004). Psychological Resilience and positive emotional granularity: Examining the benefits of positive emotions of coping and health. Journal of personality, 72,1161-1190
19- Weinman,M.L.;smithhapeggy,B,;Buzi,R.& Mumfird,D.M.(2003). Associations of family support, resiliency,and depression symptoms among indigent teens attendant family planning clinic. Psychological reports, 93(3),719-713.
20- Conner,K.M.&Davidson,J.R.T.(2003).Development of a new resilience scal: The Conner-Davidson Resilince Scal(CD-RISC).Depression and anxiety,18,76-82
21- Davey, M D. Eaker, et at.(2003). “ Resilience processes in adolescents: personality profiles, self-worth, and coping”. Journal of adolescent research 18(4): 347
22- Keller, S. & G. Stricker (2003).” Links between custodial grandparents and the psychological adaptation of grandchildren”. Working with custodial grandparents: 27-43.
23- Olsson, B., P.(2003). “ T-cell-mediated cytotoxicity toward platelets in chronic idiopathic thrombocytopenic purpura”. Nature medicine 9(9): 1123-1124.
24- Mayer,J.D.,Salovey,P.,Caruso,D.R.andSitarenios,G(2003)."Measuring Emotional intelligence with the MSCEIT V2.0."Emotion,3,97-105.
25- Richardson E.(2002). The methatory of resilience and resiliency, Journal of clinical psychology , vol 58(3), 307-321.
26- Newman, T.(2002) promoting resilience: A Review of Effective strategies for chid care services. Center for Evidence-based social services & Barnados
27-Lawford, J. & C. Eiser(2001).” Exploring links between the concepts of Quality of life and resilience”. Development Neurorehabilitation 4(4): 209-219.
28- Skehill, C. (2001). “ Resilience coping with an extended stay outdoor education program and adolescent mental health”. Retrieved Journal 2.
29- Hawley, R.D,(2000). Cinical implications of family resilience. The American journal of family therapy, 8, 101-106.
30- Luther, ss and cicchetti,D., Becker, B(2000). The construct of resilience : implications for interventions and social policies & Development and psychopathology 12:857-885.
31- Davidson, R.J.(2000). Affective style, psychopathology, and resilience: Brain mechanisms and : plasticity . American psychologist, 55, 1196-1214
32- Edwards, D. L,& Foster,social work in Educaon,9,209-221.
Sanders m(2000) Community based parenting and family support intervenon 7
and the prevention of drug abuse British Journal of Social Work
33- Darling,N.(1999).Parenting styl Its correlates,ERIc Digest ERIc clearinghouse on Elementary and Early childhood Education champaign.
Maccoby,E.e,(1984).Socialization and development change.child Development,55,517-52.
34- Kumpfer. K. L. (1999). Factor and processes contributing to resilience: The resilience Frame work. In: M.D. Glantz & J. L. Johnson (Eds). Resilience and develop. (pp. 179- 224). NEW YORK:kluwer academic publisher.
35- Hardy, D. F, Power; T. G۸ Jaedieke, S (1993). Examinlng the relaon of parenting to childrens coping with every day stress child prelopment.
36- Cowen, E., P. Wyman, et al.(1992). “The relationship between retrospective reports of child temperament and adjustment at ages 10-12” Journal of abnormal child psychology 20(1): 30-50. Mericam Occupational Therapy Association 45(6): 493
37- Garmzy,c.(1991).resiliency and Vulnerability to advers development outcomes associated with poverty.” American behavior scientist,34(4) march,416-430
38- Garmzy,N.&Masten,A.(1991).The protective role of competence indicators in children at risk . in E.M.cummings,,A.L.Green,& K.H.Karraki(Eds), life span developmental psychology:perspectives on stress and coping (pp.151-174). Hillsdale,NJ:Lawrence Erlbaum Associates
40- Salovey , P . and Mayer , J . D . (1990 ) ."Emotional Intelligence ".Imagination ,Cognition , Personslity,9,185-211.
41- Masten,A.,Best,K.&Garmezy,N(1990).Resilience and development .contributions from the study of children who overcome adversity. Develoment and psychopathology, 2, 425-444
42- Johnston, J. c., &Fields, p. A.(1981). School consultaion with the “classroom
family”. The school Counselor,29,350-357
43- Taylor, D.(1982).Family consultion in a school seting. Journal of Adolescence, 5,367-377.
44- Peck, B.(1971). Reading disorders: Have we overlooked something? Journal of school psychology,9182-190.
45- Peck, B.(1970).A communication analiysis of family decision making in normal and reading- problem families.Unpulished doctoral dissertion, Bowling Grwwn State University,Bowling Green, Ohio.
46- Milner,E.,(1951).A study of the relationship between reading readiness in grade one school children and patterns of parent –child interactions. Child
Development.