پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم

word 387 KB 30164 139
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۷۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: عمومی

    مقدمه

    دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بزرگ بهداشتی است که در دنیای معاصر پراکندگی گسترده‌ای پیدا کرده است. دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است. دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاومت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند (مراسکین[1]، 2012).

    در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند (شیفر، اندریو، لی و فلایشر[2]، 2011).

    رتینوپاتی دیابتی یکی از عوارض بیماری دیابت است که روی چشم ها تأثیر می‌گذارد. رتینوپاتی دیابتی به سه شکل ادم ماکولا (نشت عروقی منتشر و یا موضعی در ماکولا)، تجمع پیشرونده عروقی (میکروآنوریسم، خونریزی‌های داخل شبکیه، خمیدگی عروقی) و انسداد شریانی شبکیه دیده می‌شود (بوید[3] و همکاران، 2013). 

    از آنجا که کنترل نکردن دیابت می‌تواند با آسیب‌های جدی از جمله آسیب به شبکیه چشم همراه باشد، لذا بررسی بهزیستی روانشناختی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

    بهزیستی روانشناختی در دو دهه‌ی اخیر در ادبیات پژوهشی به وفور مورد بررسی قرار گرفته است و دامنه‌ی مطالعات آن از حوزه‌ی زندگی فردی به تعاملات اجتماعی کشیده شده است (کول، 2009). بهزیستی روانشناختی به عنوان یکی از جنبه‌های مهم بهزیستی به معنای تلاش برای استعلا و ارتقاست که در تحقق استعدادها و تواناییهای فردی متجلی می‌شود یا به عبارت دیگر، تلاش برای کمال در جهت تحقق توانایی‌های بالقوه‌ی واقعی فرد است (رایف[4]،‌ 1995). الگوها و نظرات مختلفی در خصوص بهزیستی روانشناختی توسط روانشناسان و صاحبنظران حوزه‌ی سلامت روان مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین الگوهای تبیین بهزیستی روانشناختی الگوی رایف و کیز (1995) می باشد. در این الگو، بهزیستی روان‌شناختی به عنوان تلاشی برای رسیدن به کمال در جهت تحقق توانایی‌های بالقوه واقعی فرد به شمار می‌رود که شش مؤلفه‌ی خودپیروی[5]، تسلط محیطی[6]، رشد شخصی[7]، رابطه مثبت با دیگران[8]، هدف و جهت‌گیری در زندگی[9] و پذیرش خود[10] را در بر می‌گیرد.

    خودپیروی به معنای عملکرد فرد بر اساس معیارها و عقاید خویش می‌باشد، هر چند که با عرف و رسم و رسوم پذیرفته شده در جامعه متناقض باشد؛ تسلط محیطی به معنای تحت کنترل داشتنِ جهان پیرامون است به طوری که فرد بتواند تا حد زیادی بر زندگی و محیط اطرافش احاطه داشته باشد؛ رشد شخصی شامل توانایی شکوفا ساختن کلیه نیروها و استعدادها و پرورش توانایی‌های جدید در شخص است؛ رابطه مثبت با دیگران بر می‌گردد به برقراری روابط صمیمی و نزدیک با دیگران ضمن اشتیاق داشتن به برقراری چنین روابطی و نیز توانایی عشق ورزیدن به اطرافیان؛ هدف و جهت‌گیری در زندگی به معنای توانایی پیدا کردن معنا در زندگی و هدفمند بودن و تعقیب اهداف است؛ پذیرش خود نیز دربرگیرنده‌ی نگرش مثبت شخص نسبت به خود است که نه به معنای خودشیفتگی یا عزت نفس بالا، بلکه به معنای احترام به نفسی است که با دانستنِ نقاط قوت و ضعف خود در فرد صورت می‌گیرد (ریف و کیز، 1995).

    نقش عوامل حمایتی در کمک به افراد برای سازگاری فعالانه با رویدادهای استرس‌زا همواره مورد توجه پژوهشگران حوزه‌ی روانشناسی بوده است. به طوری که آنها بر این باورند که افراد در برخورد با مشکلات می‌توانند ضمن مبارزه‌ی سرسختانه، قدرت و ظرفیت تحمل بیشتری را در خود به وجود آورده تا بدین طریق بتوانند بر مشکلات فائق آیند. در دو دهه‌ی اخیر پژوهشگران دریافتند که افراد موفق در برخورد با مسائل استرس‌زا و فشارها در مقایسه با افراد شکننده در برابر مشکلات، دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی می‌باشند که از این طریق می‌توانند فشار کمتری را تحمل کرده و هر چه سریعتر به نقطه‌ی تعدل روحی برسند. یکی از این ویژگی‌ها در قالب مفهومی با عنوان تاب‌آوری[11] مطرح گردیده است. تاب‌آوری یکی از سازه‌های عمده رویکرد روانشناسی مثبت‌گرا[12] می‌باشد. در سالهای اخیر، این رویکرد با شعار توجه به استعدادها و توانمندی‌های انسان (به جای پرداختن به اختلالات و ناهنجاریها) مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. تاب‌آوری در برگیرنده مفاهیم مختلف است. اصطلاح تاب‌آوری به صورت‌های مختلف و متنوعی تعریف شده است: مانند توانایی سازگاری موفقیت‌آمیز[13] در مقابل محیط در حال تغییر (داروین[14]، 1989؛ سیچیتی و کوهن[15]، 1995)؛ سرسختی[16] و آسیب‌ناپذیری[17] (آنتونی[18]، 1974؛ کوباسا[19]، 1979؛ مدی و خوشابا[20]، 1994)؛ و سازگاری موفقیت‌آمیز علی‌رغم استرس زیاد و شرایط ناگوار (استوارت، رید و منگهام[21]، 1997). اما همه تعاریف دارای یک توصیف مشترک می‌باشند و آن هم «توانایی بازگشت به حالت اولیه[22]» می‌باشد (به نقل از صحراگرد، 1386).

    گارمزی و ماستن (1991) تاب‌آوری را یک فرآیند، توانایی یا پیامد سازگاری موفقیت‌آمیز علیرغم شرایط چالش‌برانگیز و تهدیدکننده می‌دانند. در تعریفی دیگر، تاب‌آوری یعنی آشکارکردن شایستگی در افراد علیرغم تحت فشار بودن و استرس زیاد است (گارمزی، ماستن و تلگن[23]، 1984). راتر[24] (2001) معتقد است تاب‌آوری، سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است.

    امید به زندگی نیز به عنوان یکی از پیشایندهای بهزیستی روانشناختی دارای تعاریف گوناگونی است. جنانچه فرانکل (1984) معتقد است هنگامی که انسان به فعالیت‌های مورد علاقه‌اش می‌پردازد، با دیگران ملاقات می‌کند، به تماشای آثار هنری و ادبی می‌پردازد، و یا به دامان طبیعت پناه می‌برد، امید را در خود احساس می‌کند. همچنین هنگامی که احساس می‌کند وجود و هستی‌اش به یک منبع لاینزل پیوند خورده است و خود را متکی به چهارچوب‌ها و تکیه‌گاه‌های گسترده و قابل اتکایی مانند مذهب می‌داند و فلسفه‌ای برای زندگی کردن انتخاب کرده است زندگی را می‌بیند، آن را در می‌یابد و احساس می‌کند.   

    با توجه به اهمیت بررسی پیشایندهای بهزیستی روانشناختی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم، پژوهش حاضر بر آن است تا به بررسی اثر پیش‌بینی‌کنندگی تاب‌آوری و امید به زندگی بر بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم بپردازد.

     

    2-1- بیان مسئله

    سازمان بهداشت جهانی (2001)، سلامتی را به عنوان حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی و نه صرفاً نبود بیماری تعریف می‌کند. به بیان دیگر از نظر این سازمان، سلامت روانی حالتی از بهزیستی است که در آن فرد به توانایی‌های خود، آگاه، با فشارهای روانی، سازگار و مثمرثمر در کار مفید برای خویش است (سازمان بهداشت جهانی، 2004). به رغم تأکید فوق بر مسایل مثبت غالباً متخصصان سلامت به قدری بر مشکلات افرادِ دچار بیماری متمرکزند که نیازهای افراد سالم را فراموش می‌کنند. به بیان دیگر مراکز سلامت روانی به جای توجه به جنبه‌های مثبت سلامت بیشتر درگیر درمان بیماری‌های روانی‌اند (پیلگریم[25]، 1997).

    دیابت یا بیماری قند یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد (مراسکین، 2012). بنابراین دیابت جزء بیماری‌هایی است که سلامت فرد را تهدید کرده و بر سایر اعضای بدن از جمله چشم تأثیر مخرب دارد (بوید و همکاران، 2013).

    یکی از آسیب‌های چشمی که ناشی از بیماری دیابت است با نام رتینوپاتی دیابتی شناخته شده است. این بیماری به طور مستقیم شبکیه چشم را هدف قرار داده و موجب رشد رگ‌های خونی غیرطبیعی در آن قسمت می‌شود. لذا باعث بروز مشکلات جدی در بینایی می‌گردد (بوید و همکاران، 2013).     

    بنابر آنچه ذکر شد، لزوم توجه به سلامت جسمی و روانی این بیماران آشکارتر می‌گردد. از این رو، شناخت عوامل تعیین کننده‌ی سلامت روانی افراد از مهم ترین مسائل علوم انسانی در سالهای معاصر است. نظریه‌هایی مانند نظریه‌های خودشکوفایی مازلو[26]، کارکرد کامل[27] راجرز[28] و انسان بالغ یا بالیدگی[29] آلپورت[30] در شکل‌بندی مفهوم سلامتی روانشناختی، این فرضیه بنیادی را پذیرفته و از آن بهره جسته‌اند (ریان و دسی[31]، 2001). به دنبال ظهور این نظریه‌ها و جنبش روانشناسی مثبت[32] که در سلامتی روانی بر وجود ویژگی‌های مثبت و رشد توانایی‌های فردی تأکید داشتند، گروهی از روانشناسان به جای اصطلاح سلامتی روانی[33] از بهزیستی رواشناختی[34] استفاده کرده‌اند. زیرا معتقدند این واژه بیشتر ابعاد مثبت را به ذهن متبادر می‌کند (ریف و سنیگر، 1998) و در این راستا مدلهایی مانند مدل جاهودا[35] مدل بهزیستی ذهنی[36]، داینر[37] و مدل شش عاملی بهزیستی روانشناختی ریف (1989) تدوین شده‌اند که در تعریف و تبیین سلامت روانی به جای تمرکز بر بیماری و ضعف بر توانایی‌ها و داشته‌های فرد متمرکز هستند (کومپتون[38]، 2001).

    الگوی ریف (1995) است که از مهم‌ترین مدل‌های حوزه بهزیستی روان‌شناختی به شمار می‌رود. در این دیدگاه بهزیستی به معنای تلاش برای استقلال و ارتقاست که در تحقق استعدادها و توانایی‌های فرد متجلی می‌شود. از این منظر، فردی که دارای بهزیستی روان‌شناختی است از ویژگی‌هایی مانند عزت نفس، ارتباط‌های اجتماعی گسترده، احساس خودکارآمدی و حس استقلال برخوردار است (ریف و سینگر، 1998).

    پژوهشگران در تحقیقات مختلف عوامل متعددی را اثرگذار بر بهزیستی روانشناختی دانسته‌اند که از آن جمله می‌توان به نقش عوامل فردی، اجتماعی و خانوادگی اشاره کرد (دیمو و اکوک[39]، 1996؛ فالسی[40]، 1997؛ بل و بل[41]، 2005؛ دسجردنیز، زلنسکی و کاپلان[42]، 2008؛ سندهو، سینگ، تونگ و کاندرا[43]، 2012؛ جاهودا، 1958؛ کاون[44]، 2000؛ ویسینگ و وان ادن[45]، 2002؛ کارادماس، 2006؛ ترینر و همکاران، 2012؛ کیمر، 2013). اما به طور خاص، برخی پژوهش‌ها به بررسی نقش اثرگذار تاب‌آوری (مک و وونگ[46]، 2011؛ ولف، 2001؛ توماس و

    همکاران، 2012؛ پرچ، فلانگر و اشمیت[47]، 2012؛ کوتو، کولر و نوو[48]، 2011) و یا امید به زندگی (پاپولاسوپلس و کپلر[49]، 2011؛ کاریمن و وینگرهوست[50]، 2012) بر بهزیستی روانشناختی اهتمام ورزیدند.

    تاب‌آوری قابلیت فرد در برقراری تعادل زیستی-روانی و روحی در مقابل شرایط مخاطره‌آمیز می‌باشد (کانر و دیویدسون[51]، 2003). بنابراین افراد تاب‌آور در شرایط مختلف قادر به حفظ سلامت خود بوده و می‌توانند بهزیستی روانشناختی را تجربه کنند (مک و وونگ، 2011).

    توماس[52] و همکاران (2012) در پژوهشی نشان دادند که تاب‌آوری پیش‌بینی‌کننده‌ی مثبت و معناداری برای بهزیستی روانشناختی است. پرچ، فلانگر و اشمیت (2012) در پژوهشی دریافتند که تاب‌آوری دارای اهمیت بسیاری در بهزیستی می‌باشد به طوری که با افزایش تاب‌آوری، بهزیستی نیز افزایش می‌یابد.

    امید به زندگی نیز به عنوان مجموعه‌ای ذهنی در نظر گرفته شده است که مبتنی بر حس متقابل اراده و برنامه‌ریزی برای رسیدن به هدف می‌باشد (اشنایدر و همکاران، 2006). بنابراین افراد امیدوارتر از بهزیستی روانشناختی بالاتری برخوردارند (پاپولاسوپلس و کپلر، 2011).

    کاریمن و وینگرهوست (2012) طی پژوهشی نشان دادند که افراد با امیدواری بیش‌تر به آینده دارای خصوصیات ارزیابی مجدد، تاب‌آوری و بهزیستی بالاتر و سرکوبی کم‌تر بودند، اما افراد ناامید به آینده، بهزیستی روانشناختی پایین‌تری داشتند. پاپولاسوپلس و کپلر (2011) طی پژوهشی نشان دادند که امید به زندگی رابطه‌ی مثبت و معنا‌داری با بهزیستی روانشناختی دارد.

    با این همه باید گفت که تحقیقات بسیار اندکی به بررسی تأثیر نقش پیش‌بینی‌کنندگی همزمان عواملی چون تاب‌آوری و امید به زندگی بر بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم پرداخته‌اند. از اینرو پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا تاب‌آوری و امید به زندگی پیش‌بینی‌کننده‌های معنی‌داری برای بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم می‌باشند؟ در واقع پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه همزمان دو عامل مهم فردی شامل تاب‌آوری و امید به زندگی بر بهزیستی روانشناختی صورت می‌گیرد تا علاوه بر پیدا کردن رابطه‌ی همزمان این عوامل با بهزیستی روانشناختی، نقش هر یک از آن‌ها را در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم مورد بررسی قرار دهد.

     

    3-1- اهمیت و ضرورت پژوهش

    موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر و در قرون و اعصار متمادی مطرح بوده است؛ سازمان بهداشت جهانی، سلامتی را حالت بهزیستی کامل بدنی، روانی و اجتماعی می‌داند (ایلاتی و ابونجمی[53]، 2006). بنابراین یکی از جنبه‌های سلامتی به صورت بهزیستی بدنی است که نداشتن بیماری جسمی مشخصه‌ی آن است. بیماری‌های مختلف می‌توانند تأثیرات منفی بر سلامت عمومی داشته باشند به طوری که مطالعات نشان داده‌اند که یک بیماری مانند دیابت می‌تواند تأثیرات منفی بر سلامت عمومی و احساس خوب یودن و به عبارتی بر کیفیت زندگی بیماران داشته باشد (لاستمن[54] و همکاران، 2000).   

    دیابت به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات بهداشتی جوامع پیشرفته و در حال توسعه در عصر حاضر بروز و شیوع پیدا کرده است. نه تنها خسارات اقتصادی ناشی از وجود بیماری در افراد مبتلا از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه خسارات روحی و روانی ناشی از آن که بر افراد بیمار و خانواده‌های آنها تحمیل می‌گردد، نیز غیرقابل اغماض می‌باشد. نتایج مطالعات گذشته نشان داده است که تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی افراد بیمار می‌تواند تحت تأثیر بیماری دیابت قرار گرفته و موجب کاهش سطح رضایتمندی و نیز کیفیت زندگی افراد بیمار گردد (پورکاخکی و همکاران، 2006؛ باقری و همکاران، 2005).

    آمارهای موجود در ارتباط با بیماری دیابت حاکی از آن است که شیوع دیابت به طور هشداردهنده‌ای افزایش یافته است و به عنوان اپیدمی شایع قرن مطرح شده است (کوکران، 2000). به طوری که حدود 135 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا هستند (فانگ و همکاران، 2004). در ایران نیز طبق آمارها، شیوع این بیماری بین 3/7 درصد تا 5/14 درصد متغیر بوده است (اردکانی و همکاران، 1377؛ امینی و همکاران، 1377؛ نوایی، کیمیاگر و عزیزی، 1376). بنابراین اهمیت بررسی بیماری دیابت نه تنها به عنوان یک بیماری شایع بلکه یک مشکل بهداشتی بزرگ آشکارتر می‌شود.

    یکی از مشکلات مهم همراه با بیماری‌های با ماهیت مزمن مثل دیابت بروز اختلالات روان‌پزشکی در مبتلایان به آنها است. فاکتورهای روان‌پزشکی در بروز بیماری‌ دیابت در افراد مستعد نقش زیادی دارند. توجه توأم به مشکلات روان‌پزشکی و طبی باعث می‌شود تا از بروز عوارض کاسته شده و کیفیت زندگی بیماران دیابتیک افزایش یابد (کاپلان و سادوک[55]، 1998).

    از سوی دیگر، یکی از موضوعاتی که در دهه‌های اخیر توجه بسیاری را به خود جلب کرده است، روان‌شناسی مثبت‌گرا است (سلیگمن و سنت چک میهالی، 2000). این دیدگاه بر توانمندی‌ها و داشته‌های فرد تأکید می‌کند و معتقد است هدف روان‌شناسی باید ارتقای سطح زندگی فرد و بالفعل کردن استعدادهای نهفته‌ی وی باشد. امروزه نیز دیدگاه جدیدی در علوم وابسته به سلامت به طور اعم و در روان‌شناسی به طور اخص در حال شکل‌گیری و گسترش است که هدف آن تمرکز روی سلامتی، بهزیستی و توضیح و تبیین ماهیت بهزیستی روانشناختی است.

    بهزیستی روانشناختی در دو دهه‌ی اخیر در ادبیات پژوهشی به وفور مورد بررسی قرار گرفته است و دامنه‌‌ی مطالعات آن از حوزه‌ی زندگی فردی به تعاملات اجتماعی کشیده شده است (کول، 2002). بنابراین بررسی پیشایندهای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

    از سوی دیگر، در کشور ما تحقیقات نظامداری پیرامون بهزیستی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه صورت نگرفته است. بنابراین ضروری است تا میزان بهزیستی و عوامل پیش‌بینی‌کننده‌ی آن در این بیماران مورد توجه قرار گیرد.

    با توجه به توضیحاتی که ذکر آن رفت به نظر می‌رسد که بررسی پیشایندهای بهزیستی روانشناختی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. شماری از پژوهش‌ها به بررسی عوامل خانوادگی، اجتماعی و فردی مؤثر بر بهزیستی روانشناختی پرداخته‌اند که در این میان، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که امید به زندگی و تاب‌آوری از عوامل فردی مؤثر بر بهزیستی روانشناختی می‌باشند.

    به طور کلی با مطالعه بهزیستی روانشناختی می‌توان مقدمات پیشگیری از آسیب‌های ناشی از برخورد با مسائل استرس‌زا را در افراد دیابتی با آسیب شبکیه چشم فراهم کرده و همچنین در تداوم برنامه‌های درمانی آنان مسیر همواری را ترسیم کرد. از طرفی، با توجه به اینکه سازه‌ای مانند تاب‌آوری قابل افزایش شدن از طریق آموزش می‌باشد و امید به زندگی نیز با برنامه‌های بخصوصی می‌تواند سیر صعودی را طی کند، نتایج پژوهش حاصل می‌تواند به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌ی تاب‌آوری و امیدواری در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم منجر گردد تا از این طریق بتوانند با سرعت بیشتری سلامتی خود را باز یابند.

     

    [1]- Maraschin

    [2]- Schafer, Andrew, Lee & Fleisher

    [3]- Boyd

    [4]- Ryff

    [5]- autonomy

    [6]- environmental mastery

    [7]- personal growth

    [8]- positive relationship with others

    [9]- purpose in life

    [10]- self- acceptance

    [11]- resilience

    [12]- positive psychology

    [13]- successful adaptation

    [14]- Darwin

    [15]- Cicchetti & Cohen

    [16]- hardiness

    [17]- invulnerability

    [18]- Anthony

    [19]- Kobasa

    [20]- Maddi & Khoshaba

    [21]- Stewart, Ried, & Mangham

    [22]- bounce back

    3- Garmezy, Masten,& Tellegen

    [24]- Rutter

    [25]- Pilgrim

    [26]- Maslow

    [27]- full functioning

    [28]- Rodgers

    [29]- maturity

    [30]- Allport

    [31]- Ryan & Decy

    [32]- positive psychology

    [33]- mental health

    [34]- psycholosical  well-being

    [35]- Jahoda

    [36]- subjective well-being

    [37]- Diener

    [38]- Compton

    [39]- Demo, & Acock

    [40]- Falci

    [41]- Bell, & Bell

    [42]- Desjardinis, Zelenski, & Coplan

    [43]- Sandhu, Singh, Tung, & Kindra

    [44]- Cowman

    [45]- Wissing, & Van Eeden

    [46]- Mak & Wong

    [47]-Pretsch, Flunger & Schmitt

    [48]- Couto, Koller & Novo

    [49]- Papavlassopulos & Keppler

    [50]- Karreman & Vingerhoest

    [51]- Conner & Davidson

    [52]- Tomas

    [53]- Ealati & Abonajmi

    [54]- Lustman

    [55]- Kaplan & Sadock

    The Prediction of the Psychological Well-being Based on Resilience and Life Expectancy in Diabetic Patients

    with Retinal Damage

    Abstract                                                                                                              

    The present study was examined the prediction of the psychological well-being based on resilience and life expectancy in diabetic patients with retinal damage.

    The participants were 100 (46 male, 54 female) diabetic patients with retinal damage selected from Doctor Khodadoust Hospital. For assessing the research goal-oriented the participants completed three measures: Psychological well-being Questionnaire, Resilience Questionnaire, and life expectancy Questionnaire. The results showed that resilience was significant positive predictor of the psychological well-being. The life expectancy was significant positive predictor of psychological well-being. Also, the comparison of male and female in psychological well-being and it dimension wasn’t significant.                             

    Keyword: Psychological well-being, Resilience, Life expectancy, Diabetic Patients with Retinal Damage.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                                                           صفحه

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1مقدمه................................................................................................................................ 3

    2-1 بیان مسئله ....................................................................................................................... 7

    3-1 اهمیت و ضرورت پژوهش ....................................................................................................11

    4-1 اهداف پژوهش................................................................................................................. 14

    5-1  فرضیه‌های پژوهش.......................................................................................................... 15

    6-1 تعاریف مفاهیم نظری و عملیاتی......................................................................................... 15

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

     1-2  دیابت............................................................................................................................ 19

     1-1-2  تاریخچه دیابت.......................................................................................................... 19

     2-1-2  انسولین چگونه در بدن عمل می‌کند؟............................................................................ 20

     3-1-2  چرا قند خون باید تنظیم شود؟..................................................................................... 21

     4-1-2  مفهوم دیابت  ........................................................................................................... 23

     5-1-2  انواع دیابت .............................................................................................................. 25

     6-1-2  عوامل خطر و غربالگری دیابت................................................................................... 29

      1-6-1-2  عوامل خطر دیابت نوع 1...................................................................................... 30

     2-6-1-2  عوامل خطر دیابت نوع 2....................................................................................... 30

    7-1-2   علائم دیابت.............................................................................................................. 34

    8-1-2   معیارهای تشخیص دیابت........................................................................................... 34

    9-1-2   عوارض بیماری دیابت................................................................................................ 36

     1-9-1-2  عوارض حاد (زودرس) دیابت................................................................................ 36

     2-9-1-2  عوارض مزمن (دیررس) دیابت ............................................................................. 38

    10-1-2   زخم‌های دیابتی....................................................................................................... 41

    11-1-2   ورزش و دیابت....................................................................................................... 42

    12-1-2   رژیم غذایی و دیابت................................................................................................ 43

    13-1-2  درمان دیابت............................................................................................................. 44

    2-2   عوارض چشمی بیماری دیابت......................................................................................... 44

    1-2-2   آسیب‌های شبکیه چشم (رتینوپاتی).............................................................................. 45

    2-2-2   بیماری‌های چشم دیابتی (رتینوپاتی)............................................................................ 48

    3-2-2   درمان رتینوپاتی دیابتی................................................................................................ 48

    3-2 مفهوم بهزیستی روانشناختی............................................................................................... 49

    4-2 مفهوم تاب‌آوری .......................................................................................................................54

    1-4-2  عوامل مؤثر بر تاب‌آوری ............................................................................................. 56

    2-4-2  مدل‌های تاب آوری .................................................................................................... 58

    5-2 مفهوم امید به زندگی.......................................................................................................... 62

    6-2  مروری بر پژوهش‌های انجام شده ..................................................................................... 69

    1-6-2 پژوهش‌های انجام شده در رابطه با ارتباط بهزیستی روانشناختی و تاب‌آوری .................... 69

    2-6-2  پژوهش‌های انجام شده در رابطه با ارتباط بهزیستی روانشناختی و امید به زندگی.............. 70

    7-2  خلاصه و جمع بندی ....................................................................................................... 71

    فصل سوم: روش تحقیق

    1-3 روش پژوهش................................................................................................................... 74

    2-3  جامعه آماری.................................................................................................................... 74

     3-3  نمونه آماری و روش نمونه گیری...................................................................................... 74

    4-3  اطلاعات جمعیت شناختی ............................................................................................... 74

    5-3 ابزارهای پژوهش............................................................................................................... 77

    1-5-3  مقیاس بهزیستی روانشناختی......................................................................................... 77

    2-5-3  پرسشنامه تاب‌آوری..................................................................................................... 78

    3-5-3  پرسشنامه امید به زندگی............................................................................................... 79

    6-3  ملاحظات اخلاقی............................................................................................................ 79

    7-3  روش اجرا....................................................................................................................... 80

    8-3  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات......................................................................................... 80

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

    1-4  مقدمه.............................................................................................................................. 82

    2-4 یافته‌های توصیفی ............................................................................................................. 82

    3-4  یافته‌های استنباطی............................................................................................................ 86

    1-3-4  بررسی فرضیه1 .............................................................................................. 87

    2-3-4 بررسی فرضیه  2.............................................................................................. 88

    3-3-4  بررسی فرضیه فرعی........................................................................................ 89

    4-4  خلاصه فصل................................................................................................................... 91

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5 خلاصه پژوهش................................................................................................................ 94

    2-5 بحث و نتیجه گیری پیرامون فرضیه‌های پژوهش................................................................... 95

    3-5  نتیجه گیری...................................................................................................................... 104

    4-5 محدودیت‌ها و موانع پژوهش............................................................................................. 105

    5-5  پیشنهادات پژوهشی......................................................................................................... 106

    6-5  پیشنهادات کاربردی.......................................................................................................... 107

    پیوست‌ها

    پیوست شماره (1) پرسشنامه بهزیستی روانشناختی....................................................................... 109

    پیوست شماره (2) پرسشنامه تاب‌آوری....................................................................................... 111

    پیوست شماره (3) مقیاس امید به زندگی..................................................................................... 113

    منابع

    الف) منابع فارسی..................................................................................................................... 116

    ب) منابع لاتین.......................................................................................................................... 119

     

    منبع:

    منابع فارسی

    اردکانی، ا؛ وحیدی، س و وحیدی، ع‌ر. (1380). بررسی شاخص‌های اپیدمیولوژیک بیماری دیابت بزرگسالان در گروه سنی 30 سال و بالاتر شهری استان یزد در سال 1377. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سال 9، شماره 1، صص 22-27.

    اسلامی نسب، علی. (1373). روانشناسی اعتماد به نفس. تهران: انتشارات مهرداد.

    امینی، م؛ بشردوست، ن؛ افشینی‌نیا، ف و همکاران. (1377). شیوع دیابت قندی در افراد بالای 40 سال شهر اصفهان سال 1372. پژوهش در پزشکی، مجله پژوهشی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال 22، شماره 2، صص 1-8.

    بشارت، محمد علی. (1377). رابطه نارسایی هیجانی با اضطراب، افسردگی، درماندگی روانشناختی و بهزیستی روانشناختی. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال سوم، شماره 10، صص 24-46. 

    بشارت، محمد علی؛ صالحی، مریم و زبردست، عذرا. (1392). بررسی رابطه تاب‌آوری و سخت‌کوشی با موفقیت ورزشی و بهزیستی روانشناختی در ورزشکاران. فصلنامه روانشناسی معاصر، دوره سوم، شماره 2، صص 38-50.

    پریچت، پرایس. (2004). خوش‌بینی پایدار پرورش تواناییهای عمیق برای مدیریت عدم اطمینان, فرصت، گرفتاری و تغییر. ترجمه مهربانو عنقائی (1384)، چاپ اول، تهران: انتشارات به تدبیر.

     

     

    رنجبر عمرانی، غلامحسین؛ سوید، محمود؛ رجایی، حسن و صادق‌الوعد، عبدالصمد. (1383). میزان بروز عوارض مزمن دیابت در بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاههای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز در یک دوره 12 ساله. مجله دیابت و لیپید ایران، 3 (2): 134-127.

    سوری، حسین و حجازی، الهه. (1392). بررسی رابطه تاب‌آوری و خوش‌بینی با بهزیستی روانشناختی. مجله علوم رفتاری، دوره 7، شماره 3، صص 271-277.

    صحراگرد، نرگس، (1386). تأثیر تاب‌آوری بر رضایت از زندگی و پیشرفت تحصیلی با پیشایندی عزت‌نفس و دلبستگی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. شیراز.

    عسکری، پرویز و شرف‌الدین، هدی. (1389). رابطه اضطراب اجتماعی، امیدواری و حمایت اجتماعی با احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان. یافته‌های نو در روان‌شناسی، صص 26-36.

    فرانکل، ویکتور. (1963). انسان در جستجوی معنا. ترجمه: نهضت صالحیان و مهین میلانی (1385). تهران: انتشارات درسا.

    قنبری، عاطفه. (1380). تعیین الگوی عوامل مؤثر بر ابعاد کیفیت زندگی در بیماران دیابتی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، (2): 82-88.

    محمدی، مسعود. (1384). بررسی عوامل مؤثر بر تاب­آوری در افراد در معرض خطر سوء مصرف مواد. پایان­نامه دکتری. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. تهران.

    منصوری، خلیل. (1387). آثار و کارکرد امید در زندگی انسان. پایگاه مرکز فرهنگ و معارف قرآنی.

    نصیری، حبیب اله و جوکار، بهرام. (1387). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان. دوره 6، شماره 2، صص 157-176.

    نوایی، ل؛ کیمیاگر، م و عزیزی، ف. (1376). بررسی شیوع دیابت و IGT در اسلام شهر و مقایسه روش غربالگری با نتایج OGTT برای تشخیص اختلالات تحمل گلوکز. پژوهش در پزشکی، مجله پژوهشی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سال 21، شماره 1، صص 85-97.

    وارث، زهره؛ زندی، میترا؛ بقایی، پروین؛ مسعودی علوی، نگین و میرباقری آجرپز، ندا. (1389). بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در بیماران دیابتی مراجعه‌کننده به مرکز دیابت کاشان. پژوهش پرستاری، دوره 5، شماره 17، صص 14-22.

     

     

    منابع انگلیسی

    Abdi, N., & Asady Lari, M. (2011). Standardization of three hope scale, as possible measures at the end of life. Iranian Journal of Cancer Prevention, 2, 71-77. (Persian).

    Adams, T., Bezner, J., & Steinhardt, M. (1997). The conceptualization and measurement of perceived wellness: Integrating balance across and within dimensions. American Journal of Health Promotion, 11 (3), 208-218.

    Allport, G. W. (1954). “The Individual and His Religion”, New York: Macmillan.

    American Diabetes Association. (2012). Standards of medical care in diabetes. Diabetes Care, 35 Suppl 1:S11-63.

    Amos, A.F., McCarty, D.J., & Zimmet, P. (2010).The rising global burden of diabetes and its complications: estimates and projections to the year 2010. Diabetes Med 1997; 14(5): S1–S85.

    Anthony, E. J. (1974). The syndrome of the psychologically invulnerable child. In E. J. Anthony & C. Kouoernik (Eds.), The child and his family, Vol. 3: Children at psychiatricrisk (pp. 529-544). New York: Wiley.

    Antonovsky, A. (1987). Unraveling the mystery of health. San Francisco: Jossey-Bass.

    Bagheri, H., Ebrahimi, H., Taghavi, N.S., Hassani, M.R. (2005). Evaluation of quality of life in patients with diabetes mellitus based on its complications referred to Emam Hossein Hospital, Shahroud. Shahrekord University of Medical Sciences Journal; 2(7): 50-6.

    Batista, J. & Almond, R. (1973). “The Development of Meaning in life”, Psychiatry, 36, 409-427.

    Boyd, S. R., Advani, A., Altomare, F., & Stockl, F. (2013). "Retinopathy". Canadian Journal of Diabetes, 37:S137–S141. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.038. ISSN 14992671.

    Bril, V., Perkins, B., & Toth, C. (2013). "Neuropathy". Canadian Journal of Diabetes, 37: S142–S144. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.039. ISSN 14992671.

    Bronk, K. C., Hill, P. L, Lapsley, D. k., Talib, T. L., & Finch, H. (2009). Purpose, hope, and Life Satisfaction in three age groups. Journal of positive psychology, 4, 500-510.

    Cases, M.M., Gamisans, R., Liach, B.X., Villar, A.F., & Alcazar, R.A. (2003). Effect of type 2 diabetes mellitus on the quality of life of patients treated at primary care consultations in Spain. Aten Primaria; 31(12): 1076-80.

    Center of Disease Control (CDC). (2003). Diabetes prevalence among American Indians and Alaska natives and the overall population United States 1994-2002. MMWR Morb Mortal Wkly Rep; 52 (30): 702-704.

    Cicchetti, D., Cohen, D.J. (1995), eds., Developmental Psychopathology, Vol2: Risk, Disorder, and Adaptation. New York: John Wiley & Sons.

    Clarke D, Goosen T. ( 2009). The mediating effects of coping strategies in the relationship between automatic negative thoughts and depression in a clinical

     sample of diabetes patients. Personality and Individual Differences; 46: 460-4.

    Clayton, D., Woo, V., & Yale, J.F. (2013). "Hypoglycemia". Canadian Journal of Diabetes 37: S69–S71. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.022. ISSN 14992671.

    Cockran, C.S. (2000). The epidemiology of diabetes mellitus in the Asia Pacific region. Hong kong Med J, 61 (1), 43-52.

    Cole, K. (2009). Well-being, Psychological capital, and unemployment. Journal of Health Psychology, 33(3), 122-139.

    Connor, M. (2006). Assessment of resilience in the aftermath of trauma, The Journal of clinical psychiatry, 67(2), 46-49. 

    Conner. K. M. Devidson. J. R. T. (2003). "Development of a new resilience scale". The conner- Davidson Resilience scale (CD- RISC). Depression and Anxiety. 10. 76-82.

    Costa, P.T., & Mccare, R. R. (1992). The NEOPI-R: Professional manual. Odessa, FL: psychological well- being. Journal of Personality Social Psychology, 57, 1069-1081.

    Couto, M. C.P.P., Koller, S. H., & Novo, R. (2011). Stressful life events and psychological well-being in a Brazilian sample of older persons: The role of resilience. Ageing International, 36, 492-505.

    Coward, D.D., & Reed, P.G. (1996). Self Transcendence: A Resource for healing at the end of life, Issues in Mental health Nursing, 17(3), 275-288.

    Darwin, C. (1989).  "XIV" . On The Origin of Species. p. 503. ISBN 0801413192.

    Desjardins, J., Zelenski, J. M., & Coplon, R. J. (2008). An investigation of maternal personality, parenting styles, and subjective well-being. Personality and Individual Differences, 44, 587-597.

    Doo, B. (2004). Resilience. Thinking Aloud world WIT Newsletter, 1, 34.

    Ealati A, Abonajmi M. (2006). Study of mental health of Urmia University of Medical Sciences’ hospitals staff. (Dissertation) Urmia: Urmia University of Medical Sciences.

    Ebad, N., Sodani, M., Faghihi, A., & Hosseinpoor, M. (2009). [The study of effectiveness of positive thinking training with emphasis on the signs of Quran on increasing hope to divorced women’s life of Ahvaz city]. New Findings in Psychology; 4(10): 71-84. (Persian)

    Ekoé, J., Punthakee, Z., Ransom, T., Prebtani, A.P.H., & Goldenberg, R. (2013). "Screening for Type 1 and Type 2 Diabetes". Canadian Journal of Diabetes, 37: S12–S15. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.012. ISSN 14992671.

    Epstin, S. (1992). Constructive thinking and mental and physical well- being. In: Motada L, Filipp Sh, Lerner, Md.(eds.) life crises and experiences of loss in adulthood (PP.385-409). Hillsdale, New Jersey: Erlbaum.

    Evans, J. (1995). Causes of blindness and partial sight in England and Wales 1990–1991. Office of Population Censuses and Surveys, Studies on Medical and Population Subjects, No. 57. London: HMSO.

    Fong, D.S., Aiello, L.P., Ferris, F.L., & Klein, R. (2004). Diabetic retinopathy. Diabetes Care, 27:2540-53

    Garmezy, N. Z. (1985). Stress-resilient children: The search for protective factors. In J. E. Stevenson (Ed.), Recent research in developmental psychopathology (pp. 213-233). New York: Pergamum Press.

    Garmezy, N., & Masten, A. S. (1991). The protective role of competence indicators in children at risk. In E. M. Cummings, A. L. Greene, & K. H. Karraker (Eds.), Lifespan developmental psychology: Perspectives on stress and coping (pp. 151-174). Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Garmezy, N., Masten, A. S., & Tellegen, A. (1984). The study of stress and competence in children. A building block for developmental psychopathology. Child Development, 55, 97-111.

    George, L. K. (2010). Still happy after all these years: Research frontiers on subjective well-being in Later Life. Journal of Gerontology: Social sciences, 65 (3), 331-339.

    Ginslurg, L.H., Aiello, L. M. (1993). Diabetic retinopathy: classification, progression and management. Ophthalmology, 7:1.

    Glasgow, R.E., Ruggiero, L., Eakin, E.G., Dryfoos, J., Chobanian, I. (1997). Quality of life and associated characteristics in a large national sample of adults with diabetes, Diabetes Care; 20(4) :562- 567.

    Goguen, J., & Gilbert, J. (2013). "Hyperglycemic Emergencies in Adults". Canadian Journal of Diabetes, 37: S72–S76. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.023. ISSN 14992671.

    Gulacti, F. (2010). The effect of perceived social support on subjective well-being. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 3844-3849.

    Hennis, A., Wu, S.Y., Nemesure, B., Li, X., et al. (2002). Diabetes in Caribbean population: epidemiology profile and implications. Int J Epidemiol., 31 (1): 234-9.

    Jahoda, M. (1985). Current Concepts of Positive Mental Health. New York: Basic Books. 

    Jimenez-Garcia, R., Martinez Huedo, M.A., Hernandez-Barrera, V., Andres, A.L., Martinez, D., Jimenez-Trujillo, I., et al. (2012). Psychological distress and mental disorders among Spanish diabetic adults: A case- control study. Primary Care Diabetes; 6(2): 149-56.

    Jouronen, K. (2005). Adolescence subjective well being in their social context (Dissertation). Acta. Universitas Tamperensis.

    Kahn, H. A., & Hiller, R. (1974). Blindness caused by diabetic retinopathy. AM J Ophthal, 78: 58-67.

    Karademas, C. (2006). Self efficacy, social support and well- being: the mediating role of optimism, Personality and Individual Differences, 40, 1281-1290.

    Kersten, C., Cameron. M.G., & Oldenburg, J. (2012). Truth in Hope and Hope in Truth. Journal of Palliative Medicine; 15(1): 128-9.

    Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality, and health: an inquiry in to hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1-11.

    Kotsanos, J.C., Marrfero, D., Viginati, J.G., Mathias, A.D., Huster, W. & et al. (1997). Health- related quality of life results from multinational clinical trial of insulin lipro. Diabetes Care; 20(6):948- 58.

    Krolewski, A.S., Warram, J.H., & Freire, M.B. (1996). Epidemiology of late diabetic complications: a basis for the development and evaluation of prevention programs. Endocrinol Metab Clin North Am, 25: 217-42.

    Lantion-Ang, L. C. (2000). Epidemology of diabetes mellitus in western pacific region. Focus on philippianes. Diabetes Res Clin Pract, 50 (2): S29-S34.

    Lazarus, A. (2004). Relationships among indicators of child and family resilience and adjustment following the September 11, 2001 tragedy. The Emory center for myth and ritual in American life. Available on: www.marila.emory.edu/faculty/Lazarus.htm.

    Lustman, P.J., Anderson, R.J., Freedland, K.E., et al. (2000). Depression and poor glycemic control: A meta-analytic review of the literature. Diabetes Care; 23(7): 934-42.

     Maddi, S.R., & Kobasa, M.D. (1994). Herdiness and mental health. Journal of Personality Assessment, 63, 265-274.

    Mak, A.M, & Wong, A.S. (2011). P-cadherin cooperates with instulin- like growth factor-1 recepter to promote metastatic signaling of gonadotropin-releasing hormone in ovarian cancer via p120 catenin. Oncogene, 30: 2964-2974. 

    Maraschino, J. F. (2012). “Classification of diabetes”. Adv Exp Med Biol, 771: 12-9.

    Martin M. M., & Rubin, R.B. (1992). A new measures of cognitive flexibility. Psychological Reports, 76(2), 623-636.

    Maslow, A. H. (1963). “The Farther Reaches of Human Nature”, New York: Viking.

    Masten, A. S. & Reed, M. J. (2004). Resilience in development. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), The handbook of positive psychology.

    McFarlane, P., Gilbert, R. E., MacCallum, L., & Senior, P. (2013). "Chronic Kidney Disease in Diabetes". Canadian Journal of Diabetes, 37: S129–S136. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.037. ISSN 14992671.

    Mensing, C., Boucher, J., Cypress, M.,Weinger, K., Mulcahy, K. & et al. (2001). National standards of diabetes self – management education. Diabetes Care; 24(supplement 1):126- 49.

    Musaiger, A.O., & ALL-Mannai, M.A. (2002). Social and lifestyle factors associated with diabetes in the adult Bahraini population. J Biosoc Sci, 34 (2): 277-81.

    Oxford Dictionary of English, Oxford University Press. (2003). ISBN 0-19-861347-4, ISBN 978-0-19-861347-3.

    Palmberg, P. E. (1977). Diabetic retinopathy. Diabetes, 26: 703-9.

    Pasha, G.H., & Amini, S. (2009). [The effect of reality therapy on life expectancy and anxiety of martyrs' wives]. New Findings in Psychology; 3(9); 37-50. (Persian)

    Pishdad, G.R. (2005). Low incidence of type 1 diabetes in Iran. Diabetes Care; 28: 927-8.

    Polonsky, W.H. (2002). Emotional and quality of life aspects of diabetes management. Curr Diab Rep; 2: 153-9.

    Porter, R., Beers, M.H., & Berkow, R. (2006). The Merck manual of diagnosis and therapy. Rahway, NJ: Merck Research Laboratories. pp. 1292. ISBN 0-911910-18-2. 

    Pretoris, T.B. (1998). Fortitude as stress resistance: Development and validation of the fortitude Questionnaire. (FORQ) Bellville: University of the Western Cape.

    Pretsch, J., Flunger, B., & Schmitt, M. (2012). Resilience predicts well-being in teacgers, but not in non-teaching employees.

    Rodriguze, D. (2006). Colombian happiness, hope on interdisciplinary look at the correlation between explanatory style, cultural and satisfaction. Journal of personality and social psychology, 52, 1260 -1284.

    Roman, S.H., Harris, M.I. (1997). Management of diabetes mellitus from a public health perspective. Endocrinol Metab Clin North Am; 26:443- 474.

    Rothman, B., Kirsten, DT., & Wising, M.P. (2003). Gender differences in aspects of psychological well- being. South Africa J Psycho, 33, (4), 212-218.

    Rutter. M. (1999). Resilience concepts and findings": Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21, 110-144.

    Rutter, M. (2001). Resilience concepts and findings: Implications for family therapy. Journal of Family Therapy, 21, 119-144.

    Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2001). To be happy or to be self- fulfilled: A review of research on hedonic and eudamionic well- being. In s. fisk (Ed.) Annual Review of Psychology, 52, 141-166.

    Ryff CD. (1989) Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well- being. J Personality and Social Psychology ; 57: 1069-1081.

    Ryff, C.D., (1995). Psychological well- Being in Adult life, current Directions in psychological science, 4: 99-104.

    Ryff, C.D & Keyes, C.L.M (1995). The Structure of psychological well- being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69: 719-727.

    Ryff CD, Singer B.(1998) The contours of positive human health. Psych Inqu; 9:1-28.

    Sadock, B., & Sadock, V. (2007). Synopsis of psychiatry, 10th ed. Philadelphia: lipincott Williams & Wilkins, 179-185.

    Sanchez J, et al. (2005). Quality of life in insulin treated diabetic outpatients. Diabetes care; 27: 1066 -1070.

    Schafer,Andrew I. ; Lee A. Fleisher MD (2011). Goldman's Cecil Medicine: Expert Consult Premium Edition Enhanced Online Features and Print, Single Volume (Cecil Textbook of Medicine). Philadelphia: Saunders. pp. e237-11. ISBN 1-4377-1604-0.

    Silliman, B. (1994). Resilience review. Available on: http://www.cyfernet.org/research/resilreview.html.

    Skandarian, R., Rashidipour, A., Ghorbani, R., & Malek, M. (2009). Epidemiology of diabetes and impaired fasting glucose in adults of Semnan province. Iranian Journal of Diabetes & Lipid; 8(4): 375-82. (Full text in Persian).

    Snyder, C. R.; Harris. C.; Anderson, J. R.; Holleran, S. A. et. al. (1991) “The Wills and the Ways: Development and Validation of an Individual Differences Measure of Hope”, Journal of Personality and Social Psychology, 60, 570-585.

    Snyder, C. R. (1994) “The Psychology of Hope: You Can Get There From Here”, New York: Free Press.

    Snyder, C.R. (2000) Handbook of HOPE: Theory, Measures, and Applications. (Edited by C. R. Snyder) ACADEMIC PRESS. USA.

    Snyder, C. R. (2002). ‘Hope Theory: Rainbows in the Mind’, Psychologyical Inquiry, Vol. 13.

    Snyder, C, R. Ritschel, L, A. Ravid, L, K. Berg, C, J. (2006). Balancing Psychological Assessments: Including Strengths and Hope in Client Reports. Journal of Clinical Psychology. 62 (1), pp: 33-46.

    Sridhar, G.R., Madhu, K. (2002). Psychosocial and cultural issues in diabetes mellitus. Current Science; 83 (12): 1556-1566

    Staats, Sara. (1986). Hope expected positive affect in an Adult sample. Journal of Genetic Psychology. 148(3), 357-364.

    Staples, M. (2004). The Relationship of volunteerism and perceived control to personal neighbourhood. Well- being (Dissertation). Melbourne: Deakin university.

    Steenbarger, B. (2007). Subjective well- being: why it’s important, Journal of Social Psychology, 63, 364-385.

    Stephens, T., Dulberg, C., 8 Joubert, N. (1999). Mental health of the Canadian population: A comprehensive analysis (Electronic version). Chronic Disease in Canada, 20 (3), 112- 115.

    Stewart, M., Reid, G., & Mangham, C. (1997). Fostering children’s resilience. Journal of Pediatric Nursing, 12, 21-31.

    Stone, J.A., Fitchett, D., Grover, S., Lewanczuk, R., & Lin, P. (2013). "Vascular Protection in People with Diabetes". Canadian Journal of Diabetes 37: S100–S104. DOI:10.1016/j.jcjd.2013.01.030. ISSN 14992671.

    Valle, M. F., Huebner, S., Suldo, S. M. (2006). “An Analysis of Hope as a Psychological Strength”, Journal of School Psychology, Article in Press.

    William, G., & Piku, P. J.C. (1999). Hand book of diabetes. Second edition. Blackwell science. London, pp: 14-17.

    Wissing. M.,Van Eeden,C (1997). Psychological well- being: A fortigenic conceptualization and empirical clarification. Paper presented at the 3rd Annual congress of the psychological society of South Africa, Durban, South Africa.

    World Health Organization (1997). The world health report. Conquering suffering enriching humanity. Geneva, pp. 47-49.

    World Health Organization (2001). Mental health: New understanding new hope. The world Health Report. Geneva, world Health organization.

    World Health Organization. (2004). World health organization constitution. In Basic Document. Geneva: Auto.

    World Health Organization. (2006). Definition and diagnosis of diabetes mellitus and intermediate hyperglycemia: report of a WHO/IDF consultation. Geneva: World Health Organization, 36.

    Wood cock, A., Bradley, C., Plowright, R., Ffytche, T., Kennedy, T., & Hirsch, A. (2004). The influence of diabetic retinopathy on quality of life. Patient Educ Couns, 53: 365-383.  


موضوع پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, نمونه پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, جستجوی پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, فایل Word پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, دانلود پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, فایل PDF پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, تحقیق در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, مقاله در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, پروژه در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, پروپوزال در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, تز دکترا در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, پروژه درباره پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: عمومی پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم چکیده: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی بر اساس تاب‌آوری و امید به زندگی در بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم صورت گرفت. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل کلیه‌ی بیماران دیابتی با آسیب شبکیه چشم شهر شیراز در سال 93 ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه چکیده مقدمه و هدف : همودیالیز منجر به تغییر در شیوه زندگی و وضعیت سلامت فرد می­شود که نه تنها سلامت جسمی بلکه دیگر ابعاد سلامتی را نیز به مخاطره می­اندازد که همه این عوامل کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می­دهد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر بازتوانی برکیفیت زندگی، میزان امید و افسردگی بیماران تحت همودیالیز شهرستان ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده سرطان از جمله بیماری های مزمنی است که بار ااقتصادی، اجتماعی و روانی سنگینی برای بیمار، خانواده و جامعه به همراه دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی و ذهن آگاهی بر بهزیستی روان‌شناختی و امید به زندگی در بیماران سرطانی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه افراد سرطانی شهر ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت MBA چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک شخصیتی پنج عاملی، اعتیاد اینترنتی و تمایل استفاده از اینترنت صورت گرفته است که دانشگاه سمنان به عنوان مورد مطالعه برای این منظور انتخاب گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی(غیر آزمایشی) و از نوع پیمایشی می باشد و با استفاده از داده های به دست آمده به بررسی روابط احتمالی بین ابعاد پنچ گانه ی شخصیت به ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت گرایش : بازرگانی-بازاریابی چکیده : تجهیزات پزشکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در زندگی انسان هستند و بازار تجهیزات پزشکی نیز بخش قابل توجهی از داد و ستدهای مالی را به خود اختصاص می دهد.بنابراین بازاریابی تجهیزات پزشکی امری حائز اهمیت است.از طرفی بیماری دیابت رشد قابل توجهی در کشور داشته و افراد زیادی را مبتلا کرده است و نیز ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - جامعه­ شناسی چکیده: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی مزمن و پیش­رونده است که در نتیجه مجموعه­ای از عوامل محیطی (مانند فشارهای روحی یا تنش) یا ژنتیکی بروز می­کند. سن ابتلا برای بیماری حدود 20 الی 40 سال می­باشد لیکن می­تواند در هر سنی پیشرفت نماید. ام­اس معمولاً دوران عود و فروکش دارد و درصد بالایی از افراد مبتلا ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در مردان و زنان متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه علّی _ مقایسه ای می باشد. در این پژوهش ١٠۰ نفر از افراد متقاضی جراحی زیبایی که به مراکز درمانی و کلینیک های شهر رشت مراجعه کرده ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی (گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف از پژوهش حاضر مطالعه اثر مصرف مکمل امگا-3 در یک دوره تمرین هوازی فزاینده بر پاسخ سایتوکاین های پیش التهابی TNF-α ، β1- IL و شاخص مقاومت انسولینی در مردان دیابتی نوع 2 بود. بدین منظور 30 مرد مبتلا به دیابت نوع دو با میانگین سن8/7±75/51 سال، به عنوان آزمودنی های پژوهش به سه گروه مصرف مکمل ...

ثبت سفارش