فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1 بیان مساله 3
1-2 هدف و انگیزه پژوهش.. 5
1-2-1 انگیزه پژوهش.. 5
1-2-2 اهداف تحقیق. 5
1-3 فرضیه های تحقیق. 6
1-4 روش تحقیق. 7
1-4-1 ابزار گردآوری اطلاعات. 7
1-4-2 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 8
1-5 جامعه آماری. 8
1-6 شاخص های اقلیمی عمده پیشنهادی. 8
1-7 محدودیت ها 8
1-8 واژه ها و مفاهیم. 9
فصل دوم: مرور منابع، ادبیات تحقیق و پیشینه تحقیق
2-1 برنامه ریزی فضاهای آموزشی.. 11
2-2 فضاهای آموزشی.. 13
2-2-1 مطلوبیت زمین مدرسه 13
2-3 ساختمان مدرسه 14
2-4 ویژگی های کلاس درس.. 14
2-4-1 بررسی نور طبیعی.. 14
2-4-2 رنگ.. 15
2-4-3 جایگاه معلم. 15
2-4-4 میز و نیمکت. 15
2-5 نام مدرسه 15
2-6 تابلو ها و کتیبه ها 16
2-7 درب ورودی. 16
2-8 ضوابط مکان یابی و ساختن محیط های آموزشی.. 16
2-8-1 دسترسی.. 16
2-8-2 آسایش محیطی.. 16
2-8-2-1 نور 17
2-8-2-2 نوع نور موردنیاز 19
2-9 مکان یابی و شرایط انتخاب زمین. 20
2-9-1 سازگاری. 20
2-9-1-1 سازگاری موقعیت مکانی. 20
2-9-1-2 کاربری های سازگار – ناسازگاری موقعیت مکانی. 20
2-9-2 مطلوبیت. 21
2-9-2-1 شرایط محیطی. 21
2-9-3 ظرفیت. 22
2-10 ایمنی واحدهای آموزشی.. 22
2-10-1 ایمنی در مقابل سوانح طبیعی.. 22
2-10-2 ایمنی در مقابل سوانح غیرطبیعی.. 23
2-10-3 ایمنی در ارتباط با حوادث داخلی مدرسه 23
2-11 سرانه فضاهای محوطه 24
2-11-1 صف جمع و تفریق. 24
2-11-2 فضای بازی و ورزش.. 24
2-11-3 فضای سبز 24
2-11-4 فضای توقف وسایل نقلیه 24
2-11-5 فضاهای ارتباطی غیرمفید 25
2-11-6 فضاهای ارتباطی.. 25
2-12 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزش یک طبقه 25
2-13 مساحت زمین موردنیاز برای ساختمان های آموزشی بالای یک طبقه 25
2-14 نگاهی به ویژگی های اقلیمی منطقه مورد مطالعه و رابطه آن با موضوع تحقیق. 25
2-14-1 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در رابطه با ساختار فضاهای آموزشی.. 25
2-14-2 نحوه تأثیر عوامل اقلیمی در تعیین جهت ساختمان. 26
2-14-3 ویژگی های معماری بومی مناطق معتدل مرطوب. 26
2-14-4 فرم ساختمان در رابطه با اقلیم. 27
2-14-4-1 تابش آفتاب حرارت. 28
2-14-4-2 تشخیص مواقع گرم و سرد یک محل 28
2-14-4-3 تأثیر زوایه تابش. 28
2-14-4-4 تاثیر سایه بان ها 29
2-14-4-5 باد 30
2- 14-5 تهیوه موردنیاز در اقلیم معتدل و مرطوب. 30
2-14-6 بارندگی و رطوبت. 31
2-14-6-1 راه های نفوذ رطوبت به ساختمان 31
2-14-6-2 نفوذ آب باران 32
2-14-6-3 تعرق 32
2-14-7 روش های بهره وری از عناصر اقلیمی در کیفیت ساختمان های آموزشی.. 33
2-15 اصول و قوانین در ساخت و سازهای ساختمان های آموزشی در اقلیم معتدل و مرطوب. 34
2-15-1 نیازهای حرارتی.. 34
2-15-2 جهت استقرار ساختمان. 34
2-15-3 فرم کالبدی و سازماندهی پلان. 34
2-15-4 اندازه پنجره ها و سایبان. 35
2-15-5 مصالح ساختمانی و رنگ سطوح خارجی.. 35
2-15-6 سیستم مکانیکی.. 35
2-16 سوابق تحقیق. 40
فصل سوم: ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه
3-1 مقدمه 45
3-2 موقعیت جغرافیایی شهر 45
3-2-1 زمین شناسی.. 46
3-2-2 توپوگرافی.. 47
3-2-3 اقلیم. 47
3-2-3-1- بررسی شبکه ایستگاههای هواشناسی. 47
3-2-3 -2 بررسی داده های بارش. 48
3-2-4- انتخاب پایه زمانی مشترک یا دوره شاخص آماری. 48
3-2-5 انحراف معیار بارندگی.. 48
3-2-6 ضریب تغییرات. 49
3-2-7 بارندگی ماهیانه 49
3-2-8 توزیع فصلی بارش و رژیم بارندگی.. 50
3-2-9 ضریب تغییرات ماهانه بارش.. 51
3-2-10 رژیم حرارتی شهرلنگرود 52
3-2-11 روند تغییرات میانگین ماهانه دما 53
3-2-12 تغییرات روزانه و فصلی دما 54
3-2-13 رژیم فصلی دما 54
3-2-14 تعداد روزهای یخبندان. 55
3-2-15 رطوبت. 55
3-2-16 تبخیر 56
3-2-16-1 تبخیروتعرق پتانسیل به روش تورنت وایت(etiaW htnrohT) 56
3-2-17 نوع اقلیم در شهر لنگرود 57
3-2-17-1 روش دمارتن اصلاح شده 58
3-2-17-2 سیستم طبقه بندی آمبرژه 59
3-2-18 منابع آب. 59
3-2-19 ساختار جنسی و سنی جمعیت. 66
3-2-19-1 ترکیب جنسی جمعیت شهر لنگرود 66
3-2-19-2 ساختمان سنی جمعیت شهر لنگرود 67
3-2-20 متوسط بعد خانوار در شهر لنگرود 68
3-2-21 مهاجرت. 69
3-2-21-1 مبدأ مهاجرت. 69
3-3 ویژگی های اقتصادی. 71
3-3-1 نیروی انسانی و اشتغال. 71
3-3-2 روند شاغلین بخش های مختلف اقتصادی در شهر لنگرود 72
3-3-3 بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصادی. 73
3-3-3-1 کشاورزی. 73
3-3-3-2 صنعت. 74
3-3-3-3 خدمات. 74
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها و یافتههای تحقیق
4-1 تجزیه و تحلیل داده ها 77
4-2 موقعیت جغرافیایی شهر 77
4-2-1 زمین شناسی.. 78
4-2-2 توپوگرافی.. 79
4-2-3 اقلیم. 79
4-2-3-1 بررسی شبکه ایستگاههای هواشناسی. 79
4-2-3 -2 بررسی داده های بارش. 80
4-2-4 انتخاب پایه زمانی مشترک یا دوره شاخص آماری. 80
4-2-5 انحراف معیار بارندگی.. 80
4-2-6 ضریب تغییرات. 81
4-2-7 بارندگی ماهیانه 81
4-2-8 توزیع فصلی بارش و رژیم بارندگی.. 82
4-2-9 ضریب تغییرات ماهانه بارش.. 83
4-4-10 رژیم حرارتی شهرلنگرود 84
4-4-11 روند تغییرات میانگین ماهانه دما 85
4-4-12 تغییرات روزانه و فصلی دما 86
4-4-13 رژیم فصلی دما 86
4-4-14 تعداد روزهای یخبندان. 87
4-4-15 رطوبت. 87
4-4-16 تبخیر 88
4-4-16-1 تبخیروتعرق پتانسیل به روش تورنت وایت (etiaW htnrohT) 88
4-4-17 نوع اقلیم در شهر لنگرود 89
4-4-17-1 روش دمارتن اصلاح شده 90
4-4-17-2 سیستم طبقه بندی آمبرژه 91
4-4-18 منابع آب. 91
4-4-19 ساختار جنسی و سنی جمعیت. 98
4-4-19-1 ترکیب جنسی جمعیت شهر لنگرود 98
4-4-19-2 ساختمان سنی جمعیت شهر لنگرود 99
4-4-20 متوسط بعد خانوار در شهر لنگرود 99
4-4-21 مهاجرت. 100
4-4-21-1 مبدأ مهاجرت. 101
4-5 ویژگی های اقتصادی. 103
4-5-1 نیروی انسانی و اشتغال. 103
4-5-2 روند شاغلین بخش های مختلف اقتصادی در شهر لنگرود 104
4-5-3 بررسی وضعیت بخش های مختلف اقتصادی. 105
4-5-3-1 کشاورزی. 105
4-5-3-2 صنعت. 106
4-6 یافته های تحقیق. 107
4-7 اقلیم شهر لنگرود 108
4-7-1 اقلیم مرطوب و معتدل. 108
4-8 تعریف معماری ولیام موریس (William Morris) 108
4-8-1 معماری. 109
4-8-2 ویتروویوس معمار معروف رومی.. 109
4-9 رابطه اقلیم و معماری. 109
4-10 تجزیه و تحلیل ساختمان های شهر لنگرود با توجه به اقلیم این منطقه 109
4-10-1 مسیر حرکت خورشید 110
4-10-2 (باد نامطلوب) 110
4-10-3 باد مطلوب. 111
4-10-4 (محافظت ساختمانها در برابر تابش آفتاب) 111
4-11 روش شاخص دمای موثر 112
4-12 روش اوانز 114
4-13 روش بیکر 116
4-14 بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش اولگی در شهر لنگرود 117
4-14-1 بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش اولگی.. 117
4-14-2 بررسی وضیعت زیست اقلیمی ساختمانی منطقه بر اساس روش گیونی شهر لنگرود 118
4-14-3 پیشنهادات ماهانی شهر لنگرود 119
4-14-4 بررسی وضعیت معماری و سبک خانه های شهر لنگرود 121
4-15 بررسی شرایط فضاهای آموزشی همساز با اقلیم. 122
4-15-1 تعداد کل دانش آموزان فضاهای آموزشی.. 122
4-15-2 وسعت زمین. 123
4-15-3 تعداد طبقات ساخنمان آموزشگاه 124
4-15-4 مواد و مصالح ساختمان آموزشگاه 125
4-15-5 کیفیت بنای ساختمان آموزشگاه 126
4-15-6 جهات جغرافیایی ساختمان مدارس.. 127
4-15-7 ابعاد و اندازه کلاس های مدارس.. 128
4-15-8 سیستم گرمایشی و سرمایشی و نورگیری مدارس در فصول مختلف. 129
4-15-9 جهت گیری و اصول معماری ساختمان. 130
4-15-10 همجوای مدارس متوسطه به کاربریهای شهری. 131
4-15-11 تأسیسات گرمایشی و سرمایشی.. 132
4-15-12 اصول طراحی اقلیمی فضاهای آموزشی و فرهنگی.. 134
4-15-13 همسازی فضاهای آموزشی و فرهنگی با اقلیم در شهر لنگرود 135
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5 -1 جمع بندی. 145
5-2 نتیجه گیری. 146
5-3 بررسی سوالات و فرضیات تحقیق. 147
5-4 نتایج پژوهش.. 148
5-4-1 پاسخها 148
5-5 بررسی فرضیه ها 150
منابع و ماخذ 151
منبع:
منابع و ماخذ
- اکبراقلی، فرحناز و ولایتی، سعدالله، 1386، بررسی جایگاه عوامل طبیعی در استقرار سکونتگاه های روستایی
- جعفرپور، ابراهیم – 1381- مبانی اقلیم شناسی انتشارات دانشگاه تهران
- حبیبی نوخندان، مجید ، 1376، اقلیم و معماری با تاکید بر معماری سنتی خاورمیانه (وارن جانسون) ، مجله فصلنامه تحقیقات جغرافیایی ، شماره46
- حسینی ، سیدعلی ، 1390 ، اصول و مبانی برنامه ریزی ، انتشارات ایلیا
- حقیقت پور- منصور، 1389- جزوه درس مکتبهای جغرافیایی
- خاکپور، مژگان،1386 - معماری خانه های گیلان،انتشارات فرهنگ ایلیا.
- ذوالفقاری،حسن،مرادی،فرشاد، 1383 ،بررسی آسایش حرارتی در استان کرمانشاه ،فصلنامه جغرافیاوتوسعه ناحیه ای،شماره 3
- رازجویان – محمود- 1367 – آسایش بوسیله معماری همساز با اقلیم – انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
- رازجویان- محمود- 1379 – آسایش در پناه باد- انتظارات دانشگاه شهید بهشتی
- رازجویان، محمود، 1367، آسایش بوسیله معماری همساز با اقلیم
- رازجویان،محمود، 1367 ،آسایش به وسیله معماری همساز با اقلیم،انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
- رجایی، عبدالحمید، 1382، فصل سوم در کتاب خود تحت عنوان کاربرد جغرافیایی طبیعی در برنامه ریزی شهری و روستایی
- رضایی، پیروزفر- 1377- طرح مطالعات حوضه آبخیز سیاهرود – رودبار- وزارت جهاد سازندگی کشور – سازمان جهاد سازندگی گیلان – معاونت آبخیز داری و امور زیربنایی
- رمضانی گورابی ، بهمن ، 1386، شناخت پتانسیلهای اکوتوریستی آسایش اقلیمی (بیوکلیماتیک) تالاب کیاکلایه لنگرود با روش اوانز
- رمضانی گورابی ، بهمن ، 1388 ، شناخت درصد همسازی فضاهای آموزشی با شرایط استاندارد آسایش زیست اقلیمی در بخش سنگر
- رمضانی، بهمن، 1385 شناخت پتانسیل های اکوتوریستی آسایش زیست اقلیمی (بیوکلیماتیک) تالاب کیاکلویه لنگرود با روش اونز، فصلنامه جغرافیا و توسعه ناحیه ای، ش 7
- رمضانی، بهمن،شناخت نواحی آسایش بیوکلیماتیک(زیست اقلیمی) سواحل گیلان،فصلنامه سرزمین
- رمضانی، بهمن؛ معرفی روش طبقه بندی اقلیمی ریواس مارتینز؛،فصلنامه سرزمین واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،شماره 3
- رنجبر، محسن، رشیدزاده ،معصومه و حسینی امینی، حسن، 1386، نقش عوامل طبیعی در توسعه و استقرار کانونهای جمعیتی شهرستان اهر
- سازمان آب منطقه ای گیلان – واحد آمار و اطلاعات پایه
- سازمان استانداری استان گیلان
- سازمان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
- سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان – دستورالعمل بهینه سازی مصرف انرژی در اجرای ابنیه و تاسیسات ساختمان
- سازمان هواشناسی کشور- مرکز آمار و اطلاعات
- سلطان زاده – حسین – 1382 – بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان – فصلنامه معماری و فرهنگ – سال چهارم – شماره 13
- سیمای اقتصادی – اجتماعی شهرستان لنگرود 1377- معاونت هماهنگی و برنامه ریزی انتشارات سازمان برنامه و بودجه
- شهرداری شهرستان لنگرود
- علایی طالقانی – محمود- 1382- ژئومورفولوژی ایران، انتشارات قومس
- علیجانی ، بهلول، 1381- آب و هوای ایران – انتشارات دانشگاه پیام نور
- علیجانی ، بهلول، کاویانی ، محمدرضا – 1371- مبانی آب و هواشناسی – انتشارات سمت
- علیجانی، بهلول، 1373 نگرشی نو در کاربرد آب و هواشناسی در مدیریت منابع توسعه کشور،فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، ش 35
- علیزاده، امین، 1386، اصول هیدرولوژی کاربردی انتشارات دانشگاه امام رضا مشهد
- قبادیان ، وحید- فیض مهدوی ، محمد، واتسون، دانلد، لب ، کنت، 1384- طراحی اقلیمی اصول نظری و اجرایی کاربرد انرژی در ساختمان – انتشارات دانشگاه تهران
- کسمایی ، مرتضی ، 1381 ، اقلیم و معماری
- کاویانی، محمد رضا، 1372 بررسی و تهیه نقشه زیست اقلیم انسانی ایران، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، ش 28
- کسمایی،مرتضی، 1363 ،اقلیم و معماری خرمشهر،مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن شهر سازی
- کسمایی،مرتضی، 1372 ،پهنه بندی اقلیمی ایران ،مسکن و محیط های آموزشی ،مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن شهر سازی
- کسمایی، مرتضی،1372، پهنه بندی اقلیمی ایران،ُمسکن و محیطهای مسکونی،مرکز تحقیقات ساختمان مسکن
- کسمایی،مرتضی،1373،پهنه بندی اقیمی ایران،ساختمان های آموزشی،سازمان نو سازی و تجهیزمدارس
- لشکری، حسن، داوری، رضا. 1383 تحلیل شرایط بیوکلیمای اسنانی استان آذربایجان غربی به روش بیکر، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، ش 3
- مفیدی – مجید – 1385- مقاله توسعه پایدار و طراحی اقلیمی بناهای سرد و خشک (مطالعه موردی تبریز)
- موسویان، سید محمدرضا ،1380، اصول مبنای در طراحی معماری و شهرسازی، انتشارات آذرخش .
- نمکی، سیدمحمد،علی اکبری، اسماعیل،شریفی، اسماعیل، غیاثی، نجف قلی، 1390، نقش عوامل محیطی در آرایش فضایی سکونتگاههای روستایی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز مهاباد)
- واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی،شماره 9
- وحدتی ، صمد، 1387، بررسی اقلیم ومعماری شهرستان پارساباد دراولین همایش منطقه ای مغان ، جغرافیای کهن ، کالبد نوین
46- Ataei. H , S. Hashemi nasab , (2012). Regionalization and Evaluation of Seasonal Human Bioclimate of Semnan Province, J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(5)4740-4750.
47- Azad Ahmadi. M, (2012). Evaluation of tourism climate comfort in order to attract more tourists - Case study: Sanandaj city in Iran, Life Sci J, 9(3) 623-629.
48- Bazrpash, R.Maleki, H.Hosseini,E`, (2008). Evaluation of climatic comfort in outdoors for the purpose of echotourism in Babolsar, Geographical research quarterly periodical journal, 93-108
49- Ghasemzadeh, M, Nouri, M, (2006). Determination of thermal comfort areas in close educational systems in Yazd, 5th congress of optimization of fuel consumption.
50- Jahanbakhsh, s, (1998). Assessment of human bioclimate in Tabriz and thermal need of buildings, geograghical research quarterly peoriodical journal, number 48, pp 67-78.
51- Khoshhal, j, Ghazi, A, Arvin, E`, (2006). Using cluster classification for human bioclimate regionalization in Esfahan, Esfahan research journal, (human science) vol 20, number 1, pp171-186.
52- shadpour,m,(2014) The Study of Climatic Comfort of Historical and Archaeological Museum Sites of Bouye (Amlash County),Journal of Basic and Applied Scientific Research
53- Zolfaghari, H, (2010). Evaluation of appropriate time to tour in Tabriz using PETfactors and PMV, geograghical research journal, 141-139.
54. http://abedi7.mihanblog.com
55. http://forum.iranblog.con
56. www.google.com
57. www.tebyan.net/weblog/mahta1/index
58. www.yasshekaste.blogfa.com
59.www.magiran.ir