فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
مقدمه
فصل اول : طرح تحقیق
1-1 - بیان مسئله........................................................................................................ 6
1-2-اهمیت وضرورت انجام تحقیق ........................................................................... 7
1-3- اهداف تحقیق.................................................................................................... 9
1-3-1- اهداف کلی ..................................................................................................................9
1-3-2- اهداف اختصاصی ........................................................................................................9
1-4 - سوالات تحقیق................................................................................................. 9
1-4-1- سوال اصلی تحقیق ......................................................................................................9
1-4-2- سوال فرعی تحقیق .......................................................................................................9
1-5- فرضیه های تحقیق............................................................................................. 9
1-6- قلمرو تحقیق..................................................................................................... 9
1-6-1- محدوده زمانی ..............................................................................................................9
1-6-2 محدوده مکانی ..............................................................................................................9
1-6-3- محدوده موضوعی ......................................................................................................10
1-7- روش تحقیق ............................................................................................. 10
1-8-پیشینه تحقیق ..................................................................................................... 10
1-9- نوع تحقیق......................................................................................................... 12
1-10- ابزار گردآوری اطلاعات ................................................................................ 12
1-11 - روش تجزیه وتحلیل ..................................................................................... 12
1-12- محدودیت های تحقیق ............................................................................. 14
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق
2-1- تعاریف ومفاهیم ............................................................................................... ....17
2-1-1- روستا وروستایی ...............................................................................................................17
2-1-2- دهستان .............................................................................................................................17
2-1-3- گردشگری ........................................................................................................................18
2-2- انواع توریسم ............................................................................................................. 20
2-1- توریسم تفریحی .....................................................................................................................22
2-2-2- توریسم تجاری ...................................................................................................................22
2-2-3- توریسم همایشی ................................................................................................................22
2-2-4- توریسم مذهبی ..................................................................................................................22
2-2-5- توریسم درمانی ..................................................................................................................22
2-2-6- توریسم الکترونیک .............................................................................................................32
2-2-7- اکوتوریسم ..........................................................................................................................23
2-3- توریسم روستایی……………..…………………………….................……24
2-4- ابعاد صنعت گردشگری …….…………….....................................…………......29
2-4-1- ابعاد اقتصادی .......................................................................................................................29
2-4-2- گردشگری واشتغال .............................................................................................................37
2-4-3- ابعاد فرهنگی واجتماعی گردشگری ..................................................................................39
2-4-4- بعد زیست محیطی گردشگری ...........................................................................................42
2-5- گردشگری وزیر ساخت ها................................................................................. ....48
2-5-1- الف – تضمین امنیت فراگیر ..............................................................................................48
2-5-2- ب – گسترش فعالیت های تبلیغاتی ..................................................................................48
2-5-3- ج- ایجاد زیرساخت هاوزیربناها ........................................................................................49
2-5-4-د- ایجادتسهیلات لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی .............................................49
2-5-5-ه- گسترش مدارس ومراکزآموزش عالی جهانگردی وهتل داری و.......................................50
2-5-6-و- گسترش فعالیت های بهداشتی وپیشگیری ......................................................................50
2-5-7-ز- افزایش کمی وکیفی امکانات ترابری زمینی وهوایی و... ................................................50
2-5-8-ح- اصلاح وبهبود امورسازمانی وتشکیلاتی .........................................................................50
2-5-9-ط- تخصیص اعتبارات کافی و ملی استانی .........................................................................50
2-5-10-ی- ایجاد امکانات لازم برای خردسالان ............................................................................51
2-5-11-ک- گسترش امکانات TCI ................................... .......................................................51
2-5-12-ل- توسعه جایگاه خاص در بازارها......................................................................................52
2-5-13- م- فرصت های جدید شغلی ..............................................................................................53
2-5-14-ن- ایجاد در آمد ..................................................................................................................53
2-5-15-س- آسان سازی مدیریت مقصد ..........................................................................................53
2-5-16-ع- فراهم سازی امکان اتصال به سایر بخش ها ...................................................................53
2-6- مدل تحلیلی SWOT و پیشنهاد راهبردهای خرد وکلان .................................................53
فصل سوم : ویژگیهای جغرافیایی محدوده مورد مطالعه
3-1- تقسیمات کشوری ............................................................................................. …..57
3-2- وجه تسمیه....................................................................................................................63
3-3- پیشینه تاریخی الموت....................................................................................................64
3-4- وضعیت طبیعی..............................................................................................................64
3-4-1- اقلیم وآب وهوا.............................................................................................. ….64
3-4-2 - زمین شناسی دره الموت ............................................................................... ….69
3-4-3-کوه ها وبلندی های الموت .............................................................................. ….72
3-4-4- میراث تاریخی .............................................................................................. ….73
3-4-5- غارهای طبیعی .............................................................................................. ….75
3-4-6- آبهای الموت …75
3-4-6-1- آبهای سطحی............................................................................................ ….77
3-4-6-2- آبهای زیرزمینی.......................................................................................... .…78
3-4-6-3- یخچال ویا معدن یخ ................................................................................. ….79
3-4-7- جانوران الموت ............................................................................................. …79
3-4-8- گیاهان الموت ......................................................................................... .…79
3-4-8-1- جنگل ها، مراتع و پوشش گیاهی ................................................................................80
3-5- وضعیت اجتماعی ........................................................................................................82
3-5-1- جمعیت دهستانها (کل وتفکیک شده ).............................................................. …82
3-5-2- زبان ….............................................................................................................................95
3-5-3- صنایع دستی........................................................................................................................95
3-5-4- اطلاعات فرهنگی ..............................................................................................................95
3-5-5- آداب ورسوم ومراسم اجتماعی ،مذهبی ............................................................ 96
3-5-6- غذاهای محلی ونوعی ازآن ............................................................................. 96
3-5-7- مسائل آموزشی............................................................................................................96
3-6- وضعیت اقتصادی....................................................................................................97
3-6-1- مسائل اقتصادی ............................................................................................. 97
3-6-2- فعالیت ها یی روستایی ................................................................................................97
3-6-3- کشاورزی و دامپروری ................................................................................... 97
3-6-3-1- دامداری ومرغداری ................................................................................... 97
3-6-3-2- نوع بهره برداری وتغییرات آن .................................................................... 97
3-6-4- عوامل تولید ونقش آن در روستاها .................................................................. 98
3-6-5- نحوه تهیه وکود وبذر .................................................................................... 98
3-6-6- ماشین آلات کشاورزی و دفع آفات نباتی زراعی..........................................................98
3-7- ویژگی توریستی......................................................................................................99
3-7-1- جاذبه های گردشگری .................................................................................... 99
3-7-1-1-قلعه حسن صباح ........................................................................................................99
3-7-1-2- قلعه لمبسر ...............................................................................................................99
3-7-1-3- چنار خونبار الموت .................................................................................................100
3-7-1-4- دره نینه رود ............................................................................................................100
3-7-1-5- آبشار پیچه بن ........................................................................................................101
3-7-1-6- دریاچه اوان ............................................................................................................102
3-7-1-7- شاهرود .................................................................................................................102
3-7-1-8- قلعه شیر کوه ..........................................................................................................103
3-7-1-9- آرامگاه سنگی حسن آباد وشاهکوه .........................................................................103
فصل چهارم : تجزیه وتحلیل یافته های تحقیق
4-1- مشخصه های کلی پاسخگویان .......................................................................... 107
4-1-1- گردشگران ................................................................................................... 107
4-1-2- مردم بومی .................................................................................................... 108
4-2- نتایج توصیفی – تحلیلی .................................................................................... 108
4-3- روش شناسی ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ............................................... 128
4-3-1- مرحله اول، ورود اطلاعات ............................................................................. .129
4-3-1-1- ماتریس ارزیابی عوامل محیط بیرونی (EFE).............................................. .129
4-3-1-2- ماتریس ارزیابی عوامل محیط درونی (IFE).............................................................133
4-3-2- مرحله دوم ، مرحله تطبیق..............................................................................................138
4-3-2-1- تشکیل ماتریس نقاط ضعف ،نقاط قوت ، تهدیدهاوفرصت ها(تدوین راهبردها)......138
4-3-2-2- تشکیل ماتریس داخلی وخارجی(IF)(مشخص نمودن راهبردهای با امنیت تر).......142
4-3-3- مرحله سوم ، مرحله تصمیم گیری ( اولویت بندی راهبردهای قابل قبول ) .................143
فصل پنجم :ارزیابی نهایی فرضیه ها - نتیجه گیری وارائه پیشنهادات
5-1- فرضیه اول........................................................................................................................ 152
5-2- فرضیه دوم .......................................................................................................................154
5-3- نتیجه گیری .....................................................................................................................156
5-4-پیشنهاد..............................................................................................................................159
5-5- پیشنهاداتی برای محققان آینده..........................................................................................159
پیوست ها و ضمائم (پرسش نامه خانوار روستایی و پرسش نامه مخصوص مسئولین روستایی )
فهرست منابع
چکیده انگلیسی
منبع:
1.ابراهیمزاده آسمین، حسین(1376). فرهنگ اسلامی و جغرافیای جهانگردی. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران. جلداول. سازمان منطقه آزاد کیش. صص424
2.ابراهیمی، ناصر(1383). ارزیابی اقلیم برای توریسم در شهرستان سردشت .پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیا. دانشگاه تهران. ص20.
3.ابراهیمیمنیق، جعفر و محمدرضا ایروانی(1384). بررسی آثار و پیامدهای فرهنگی- اقتصادی-اجتماعی صنعت توریسم در توسعه اقتصادی . شماره 7. مجله علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال. صص107-139.
4.ابطحی، فرهاد(1380). شناخت مناطق اکولوژیک استان قزوین، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، شماره 115.
5.اداره کل هواشناسی استان قزوین(1391). خلاصه اطلاعات مراکز هواشناسی استان قزوین. قابل دسترس در: http://www.qazvinmet.ir/
6.اردستانی، محسن(1387). مبانی گردشگری روستایی. وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی؛ سازمان چاپ و انتشارات. تهران. صص76، 243،98.
7.اریسیان،نسرین(1382). شناسایی و معرفی جاذبه های اکوتوریسم در شهرستان سمیرم. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی روستایی.دانشگاه اصفهان. ص56
8.ازکیا، مصطفی. (1369). جامعه شناسی توسعه و توسعه نیافتگی روستای ایران(چاپ دوم). تهران: اطلاعات.
9.اسعدی الموتی، محمدجواد، بخش رودبار الموت- 1390- وبلاگ الموت من- قابل دسترس در http://alamouteman.blogfa.com/9006.aspx
10.اکبری نیا، احمد، باباخانلو، پرویز(1380). گیاهان دارویی استان قزوین، مجله تحقیقات گیاهان دارویی و معطر، شماره 41.
11.اصغریمقدم، محمدرضا(1384). درآمدی بر جایگاه مطالعات عوامل طبیعی در برنامهریزی روستایی. انتشارات سرا، تهران.
اطلس گیتاشناسی استانهای ایران، تهران: ۱۳۸۷.
12.امینزاده، ناهید، زمینههای طبیعی و جغرافیای توریسم استان کرمانشاه- پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیا، دانشگاه تهران- 1375-ص 45.
13.بهزاد فر، مصطفی، زمانیان، روزبه (1387)، برنامه ریزی راهبردی توسعه گردشگری با تکیه بر بخش محصول، نمونه موردی: شهرستان نیشابور، نشریه بین المللی علوم مهندسی، جلد19، شماره 6، ویژه نامه معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت، تهران، صص 103- 89
14.پاپلییزدی، محمدحسین و سقایی، مهدی(1386). گردشگری؛ ماهیت و مفاهیم. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت). تهران. صص64-90.
15.پارسا بصیر، هدیه، بررسی زمینهها و راهکارهای توسعه گردشگری روستایی بخش طالقان از شهرستان ساوجبلاغ- پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران- 1386- ص 78.
16.پارسائی، اسماعیل(1384).ا مکانسنجی نواحی مستعد توسعه اکوتوریسم در استان کهگیلویه و بویراحمد با استفاده از GIS . پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی. دانشگاه تربیت مدرس. صص 43
17.پنهانی، داوود(1387). مراقب گردش تخریبگران باشیم. روزنامه ایران سال چهاردهم. شماره 4024.ص7.
18.پور اصغر، فرزام، راهبردهای توسعه پایدار در بخش جمعیت-1388- وبلاگ گردشگری- قابل دستری در http://arbabi58.loxblog.com/post.php?p=9
http://www.irna.ir/fa/News/2000047066
19.تاجزاده نمین، ابوالفضل(1376). رهنمودهایی در خصوص کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در گردشگری. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران.جلد1. سازمان منطقه آزاد کیش. صص97
20.تقوی، نعمت(1374). جامعه شناسی روستایی (رشته علوم اجتماعی). دانشگاه پیام نور . ص 15 .
21.تولایی، سیمین(1385). مروری بر صنعت گردشگری. دانشگاه تربیت معلم . تهران. صص71-120.
22.رضوانی، علی اصغر، جغرافیا و صنعت توریسم -- دانشگاه پیام نور تهران- 1379- ص112.
23.زینلیان، مهدی، زمینهیابی توسعه گردشگری روستایی در شهرستان پاسارگاد. - پایاننامه کارشناسی ارشد رشته توسعه روستایی- 1386- ص 56.
24.حسینی، سیدمحمد(1377). تأثیر جهانگردی در شکوفایی تمدن و فرهنگ اسلامی. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی و جمهوری اسلامی ایران. جلداول. سازمان منطقه آزاد کیش.ص 43-44.
25.حسینی، علیرضا و مهدیزادگان، سیما(1387). بررسی نقش اکوتوریسم در توسعه پایدار نواحی روستایی(online). برگرفته از سایتwww.civilica.com
26.حکمت نیا، حسن و موسوی، میر نجف، 1390، کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای، انتشارات علم نوین.
27.حیدری چیانه، رحیم (1387). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی. تهران. صص 86-96.
28.خسروی، خسرو(1358). جامعه شناسی روستایی ایران. انتشارات پیام ، ص 39.
29.خودشاد، نسیم(1390). تعریف گردشگری و ویژگیهای آن.(online). برگرفته از سایت http://astan-sepid.blogfa.com
30.دانلد لاندبرگ و ام کریشنا موترتی و مینک اچ استاونگا(1383). اقتصاد گردشگری. مترجم: محمدرضا فرزین. شرکت چاپ و نشر بارزگانی.تهران. ص69-70
31.دربیگی، مزدک(1379). درآمدی بر طبیعتگردی و پیامدهای اقتصادی آن. مجله پژوهش. شماره 16-17. صص239-256.
32.رشوند، علی(1387). سیالان، انتشارات روزبهان قزوین، چاپ اول.
33.رشوند، علی(1380). راز آتشفشان، انتشارات طه قزوین.
34.رشوند، علی(1385). چنارخونبار الموت، علی رشوند، انتشارات طه قزوین.
35.رضایی ترشیزی،(1382). بررسی ومطالعه زمینههای گردشگری در نواحی روستایی استان چهار محال وبختیاری به منظور توسعه روستایی . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران .
36.رضوانی ،محمد رضا(1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار.دانشگاه تهران. صص81
37.رضوانی، علی اصغر(1379). جغرافیا و صنعت توریسم. دانشگاه پیام نور. تهران. صص 15-18، 90-93
38رضوانی، محمدرضا و صفایی، جواد(1384).گردشگری خانههای دوم و اثرات آن بر نواحی روستایی: فرصت یا تهدید (مورد نواحی روستایی شمال ایران). پژوهش های جغرافیایی. شماره 54. صص109-121.
39.رضوانی، محمدرضا(1387). توسعه گردشگری روستایی با رویکرد گردشگری پایدار. تهران.ص 3
30رکنالدین افتخاری، عبدالرضا و قادری، اسماعیل(1383). نقش گردشگری روستایی در توسعه روستایی(نقد و تحلیل چارچوبهای نظریهای). مجله مدری علوم انسانی. شماره 25.صص23-40.
31.زاهدی، شمس السادات(1382). تحلیلی بر انواع توریسم و ارتباط آنها با یکدیگر. مجله مطالعات جهانگردی. شماره1 .صص1-12.
32.زمانیان، روزبه و فتحی، حمید و نهیبی، سارا (1389)، بررسی اثرات ژئوپلیتیکی توسعه گردشگری منطقه ای با بهره گیری از رهیافت برنامه ریزی راهبردی نمونه موردی: منطقه گردشگری چادگان، کهسوار طرار، فصلنامه ژئوپلیتیک، سال ششم، شماره دوم، تابستان صص 214- 182.
33.زینلیان، مهدی(1386). زمینه یابی توسعه گردشگری روستایی در شهرستان پاسارگاد .پایان نامه کارشناسی ارشد .رشته توسعه روستایی. صص67
34.سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری(online).برگرفته از سایتwww.iran chto.ir
35.سعیدیان، عبدالحسین(1388). سرزمین و مردم استان قزوین، انتشارات علم و زندگی، تهران.
36.سلیمی،گیتا (1375). بررسی موانع فکری، اجتماعی، فرهنگی گسترش توریسم در ایران از دیدگاه جامعهشناختی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. ص12
37.سنایی، مهدی(1374). شناخت مسائل جغرافیایی ناحیه کلاردشت به منظور توسعه صنعت توریسم. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته جغرافیای انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی تهران. صص67
38.شاکری، رضا(1383). مطالعه وتدوین راهنمای ارزیابی پیامدهای زیست محیطی طرح های توسعه گردشگری. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه محیط زیست. دانشگاه تهران. ص89.-90.
39.شریفزاده، ابوالقاسم و همایون مرادینژاد(1381). توسعه پایدار و توریسم روستایی. مجله جهاد(ترویج کشاورزی و توسعه روستایی). شماره 250-251.صص52-63.
40.طاهری آبکنار، کامبیز(1389). جنگلشناسی جنگلهای خارج از شمال در ایران، انتشارات حقشناس، رشت.
41.عمادی، سارا(1383). مدیریت اکوتوریسم. مجله تدبیر. شماره 154. صص76
42.غفاری، هادی و محمدعلی مولایی(1381). صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. مجله اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185-186. صص218-225.
43.فرد آر، دیوید (1388) مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، چاپ چهاردهم، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.
44.فرزین، محمدرضا(1383). اقتصاد گردشگری، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، تهران. ص102
45.فرزین، محمدرضا(1386). آسیب شناسی تعاونی های گردشگری در ایران. مجله تعاون .شماره 187-188.صص39-46.
46.فرهنگ جغرافیایی رودهای کشور(1382). جلد دوم، حوضه آبریز دریای خزر، انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تهران
47.کارگر، بهمن(1386). توسعه شهرنشینی و صنعت گردشگری در ایران. سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح. تهران. صص112، 235
48.کارگر، علی، موقعیت ناحیهای و توسعه صنعت توریسم در شهرستان تالش- پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی -اقتصادی (گرایش ناحیه ای )دانشگاه تهران- 1375- ص24.
49.کاظمی ورکی، ایرج(1383). عقاب آشیان( جغرافیای طبیعی و تاریخی الموت). نشر ایرانگردان
50.کروبی، مهدی(1387). فرهنگ قومی، سرمایه فرهنگی و صنعت گردشگری. فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره 28. صص318
51.کریمپناه، رفیق(1384). تحلیل اکوتوریسم و نقش آن در توسعه منطقهای استان کردستان. پایاننامه کارشناسی ارشد. جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی. دانشگاه تربیت مدرس. ص78
52.گلکار، کورش (1384) مناسب سازی تکنیک تحلیلی SWOT برای کاربرد در طراحی شهری، مجله صفه، سال 15، شماره 41، تهران، صص65-44.
53.لی، جان(1378). گردشگری و توسعه در جهان سوم. مترجمان: عبدالرضا رکن آبادی افتخاری و معصومه السادات صالحی امین. شرکت چاپ و نشر بازرگانی. تهران. صص 15،34
54.مستوفی الممالک، رضا، تحلیل ناحیهای روستاهای دهستان رباطات با تأکید بر تحولات معدنی، صنعتی، راه، توریسم و سیاست- پایان نامه دکتری رشته جغرافیا دانشگاه تهران- 1375- 88.
55.مستوفی صدر، بابک(1380). گردشگری روستایی و کشاورزی، مرکز تحقیق و توسعه بانک کشاورزی، تهران.
56.مرکز آمار ایران(1385). نتایج سرشماری نفوس و مسکن، پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران قابل دسترس در:
www.amar.org.ir
57.مصطفی نژادیان، مرضیه و بهمن خسرویپور(1388). اکوتوریسم گامی به سوی توسعه پایداروستایی. آنلاین. برگرفته از سایتcivilica.com www.
58.معدن کن، ایراندخت(1368). به سوی رونق جهانگردی. سازمان برنامه و بودجه. مدیریت ارشاد و فرهنگ و هنر. ص17
59.ناصری، مسعود(1375). شناسایی موانع مؤثر توسعه صنعت توریسم ایران و طراحی الگوی تبیینی برای گسترش جذب توریست، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. ص15.
60.ودیعی، کاظم(1352). مقدمه ای بر روستاشناسی ایران. دهخدا. ص67.
61.یوسفیپور، غلامرضا(1379). نقش صنعت گردشگری در توسعه اقتصادی ایران و راههای گسترش آن، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد. صص 15-45
منابع اینترنتی
1.http://esfandiariali.blogfa.com
2.http://evater.mihanblog.com/extrapage/alamut
3.http://fa.wikipedia.org/wiki
4.http://haranak.parsiblog.com
5.http://lambesar.ir/?p=3490
6.http://lambesar.ir/?p=1169
7.http://qazvin.irib.ir/index.php
8.http://www.mohammadd0.blogfa.com/post/1
9.http://www.alamootgarbi.blogfa.com/post/5
10.http://www.alamootgarbi.blogfa.com/post/4