فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.................................................................................................................................. 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1 – 1 - مقدمه...................................................................................................................... 2
1 – 2 - بیان مسأله............................................................................................................... 4
1 – 3 - ضرورت و اهمیت تحقیق......................................................................................... 7
1 – 4 - اهداف تحقیق.......................................................................................................... 8
1 – 5 - فرضیات تحقیق....................................................................................................... 9
1- 6 - تعاریف نظری و عملیاتی.......................................................................................... 9
1- 6 - 1 تعاریف نظری................................................................................................. 9
1- 6 - 2 تعاریف عملیاتی.............................................................................................. 11
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده
2 - 1- مقدمه.........................................................................................................................................13
2 – 2 - تعاریف فرهنگ....................................................................................................... 14
2 – 3 - اجزا و اعتقادات فرهنگی.......................................................................................... 16
2 – 4 - انواع فرهنگ............................................................................................................ 17
2-4-1- فرهنگ دانشگاهی...................................................................................................................18
2 – 5 - ویژگیهای فرهنگ ................................................................................................. 21
2 – 6 - کارکردهای فرهنگ ................................................................................................. 23
2-7- فرهنگ در مکتب اسلام ...............................................................................................................23
2-7-1 فرهنگ از منظر امام خمینی .......................................................................................................25
2-7-2 فرهنگ از منظر آیت الله خامنه ای .............................................................................................26
2-7-3 فرهنگ از منظر علامه جعفری ...................................................................................................28
2- 8 - جامعه هنجار ارزش و فرهنگ..................................................................................................29
2 – 9 - جنبههای امیک و اتیک فرهنگ............................................................................... 29
2 – 10 - بازتولید فرهنگ ................................................................................................... 31
2 - 11 - عوامل مؤثر بر فرهنگ پذیری.................................................................................. 32
2 – 12 - مفاهیم خردهفرهنگ و ضدفرهنگ.......................................................................... 33
2 – 13 - منشا گوناگونی درون فرهنگها............................................................................... 35
2 – 14 – روشهای ارتباط فرهنگی و موانع موجود بر سر راه روابط بین فرهنگی..................... 36
2 – 15 - توسعهی فرهنگی................................................................................................... 36
2 – 16 – دانشگاه وتوسعه فرهنگی....................................................................................... 37
2 – 17- مسائل و مشکلات فرهنگی..................................................................................... 40
2 – 18 - مشکلات دانشجویان مهاجر................................................................................... 41
2 – 19 - محیط خوابگاه و مشکلات فرهنگی اجتماعی........................................................... 43
2 –20 - خوابگاه به مثابه جوامعی برای یادگیری..................................................................... 47
2 – 21 - رهیافتهای نظری................................................................................................ 49
2 – 21 – 1 - ضربه فرهنگی تریاندیس ............................................................................... 49
2 – 21 – 2 - ریشه فرهنگی تضادهای گروهی بیلز............................................................... 50
2 – 21 – 3 - وجدان جمعی دورکیم................................................................................... 51
2 – 21 – 4 - کنش اجتماعی پارسونز ................................................................................. 54
2 – 21 – 5 – ساختار اجتماعی پیتر بلاو.............................................................................. 56
2 – 21 – 6 - کنش متقابل هومنز......................................................................................... 60
2 – 21 – 7 - عاملیت و فرهنگ مارگارت آرچر................................................................... 61
2 – 21 – 8 - رابرت عذرا پارک.......................................................................................... 62
2 – 21 – 9 - دیدگاه فیشر.................................................................................................. 63
2 – 22 – چهارچوب نظری تحقیق....................................................................................... 64
2 – 25 - پیشینه تحقیق........................................................................................................ 68
2 – 25 – 1 - پیشینه داخلی تحقیق...................................................................................... 68
2 – 25 – 2 - پیشینه خارجی تحقیق.................................................................................... 70
2 – 26 – خلاصه و نتیجهگیری............................................................................................. 72
فصل سوم: مواد و روشها
3-1- مقدمه ......................................................................................................................... 74
3-2- روش تحقیق................................................................................................................ 74
3 – 3 - جامعه آماری........................................................................................................... 75
3 – 4 - حجم نمونه.............................................................................................................. 75
3 – 5 - شیوه نمونهگیری....................................................................................................... 76
3 – 6 - ابزار گردآوری دادهها........................................................................................... 76
3 – 7 - پایایی و اعتبار......................................................................................................... 77
3 – 8 - تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها...................................................................... 78
فصل چهارم: نتایج تحقیق
4-1- مقدمه.......................................................................................................................... 80
4-2- یافتههای توصیفی تحقیق............................................................................................... 81
4-3- ابعاد مشکلات فرهنگی................................................................................................. 89
4 – 4 یافتههای استنباطی....................................................................................................... 129
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5 - 1 – مقدمه...................................................................................................................... 138
5 – 2 – یافته های تحقیق..................................................................................................... 139
5 – 3 – پیشنهادات کاربردی ................................................................................................ 141
5-4- پیشنهاد برای تحقیقات آتی...........................................................................................................142
منابع و مآخذ.......................................................................................................................... 143
ضمائم................................................................................................................................... 148
فهرست جداول
جدول(3-1) اجزای تشکیل دهنده فرمول کوکران..................................................................... 75
جدول(3-2) تناسب حجم نمونه با حجم جامعه آماری.............................................................. 76
جدول(3-3) سطح سنجش متغیرهای تحقیق............................................................................ 77
جدول(4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل................................................ 81
جدول(4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی................................................ 82
جدول(4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی............................................... 83
جدول(4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب ترم............................................................... 84
جدول(4-5) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تعداد اعضای خانواده...................................... 85
جدول (4-6) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تعداد ترمهای حضور در خوابگاه از ابتدای دوران دانشجویی...... 86
جدول(4-7) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نوع منزل مسکونی.......................................... 87
جدول(4-8) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت اشتغال.............................................. 88
جدول(4-9) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مطلوبیت تراکم جمعیت در اتاقها............. 89
جدول(4-10) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مطلوبیت سالن مطالعه.......................... 90
جدول(4-11) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان دسترسی به کامپیوتر........................... 91
جدول(4-12) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان دسترسی به اینترنت............................ 92
جدول(4-13) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان دسترسی آسان به مراکز رفاهی و خدماتی بیرون از خوابگاه مغازه، کافینت و........... 93
جدول(4-14) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مطلوبیت مدیریت خوابگاه شیوه برخورد،حل مشکلات و.......... 94
جدول(4-15) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان امکانات تفریحی و رفاهی فضای سبز، سالن سمعی بصری و..... 95
جدول(4 – 16) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ناامیدی نسبت به آینده بازار شغل،ازوداج مناسب و... . 96
جدول(4-17) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس کسالت و خستگی مداوم....... 97
جدول(4-18) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیرپذیری از دیگران......................... 98
جدول(4-19) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان انزوا و کنارهگیری از دیگران.............. 99
جدول(4-20) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان فکر کردن به مرگ و خودکشی........... 100
جدول(4-21) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان ابتلاشدن به بیماری به دلیل عدمرعایت بهداشت ونظافت توسط دیگران 101
جدول(4-22) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان کمرویی در برقراری روابط اجتماعی با هم اتاقیها.. 102
جدول(4-23) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مصرف سیگار به طور مداوم................ 103
جدول(4- 24) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده تفننی ازموادمخدرجدیدوصنعتی شامل قرص روانگردان، شیشه و... ................ 104
جدول(4-25) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده از قرصهای ریتالین یا قرصهای مشابه دیگر هنگام امتحانات. 105
جدول(4-26) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مصرف سیگار بصورت تفننی ویا درجمع دوستان... 106
جدول(4-27) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تماس تلفنی با جنس مخالف.............. 107
جدول(4-28) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مشاهده رفتارهای جنسی انحرافی در محیط خوابگاه. 108
جدول(4-29) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان اختلاف بین شرایط خانواده و خوابگاه. 109
جدول(4-30) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان وابستگی بیش از حد به خانواده........... 110
جدول(4-31) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان فشار روانی دوری از خانواده.............. 111
جدول(4-32) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نگرانی ازبیتوجهی به اعمال و اعتقادات دینیام بدلیل تضاد با فرهنگهای دیگر....... 112
جدول(4-33) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ناآشنایی با ویژگیهای فرهنگی اجتماعی ساکنان شهر یزد. 113
جدول(4-34) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان داشتن مشکل دربرقراری رابطه تکلمی مناسب با هم اتاقیها 114
جدول (4-35) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان داشتن مشکل برقراری رابطه تکلمی مناسب با شهروندان یزدی جهت خرید و... ...... 115
جدول(4-36) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان درگیریهای لفظی با دانشجویان قومیتهای دیگر.... 116
جدول( 4-37) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نزاع و درگیری با فرق و مذاهب دیگر اختلاف شیعه وسنی .. 117
جدول(4-38) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نفوذ عرفانهای کاذب در محیط خوابگاه................ 118
جدول(4-39) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان رشد تبلیغات سوء در مورد واجبات دینی نماز، روزه و.... 119
جدول(4-40) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ایجاد مزاحمت ناشی ازبرگزاری آداب ورسوم محلی توسط دیگر دانشجویان.......... 120
جدول(4-41) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان اختلال در تنظیم ساعت خواب و برنامههای شخصی بدلیل مزاحمت هماتاقیها.......... 121
جدول(4-42) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مزاحمتهای ناشی ازگوشدادن به ضبط و مواردی ازاین قیبل توسط دانشجویان دیگر122
جدول(4-43) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان نگرانی از افزایش رد و بدل شدن فیلمهای مبتذل در خوابگاه.123
جدول(4-44) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نگرانی از رشد مدها و الگوهای فرهنگ غربی در خوابگاه 124
جدول(4-45) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان نگرانی ازگسترش بی بندوباری در خوابگاه از طریق بلوتوث 125
جدول(4-46) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احتمال سرقت از پول و وسایل شخصیام 126
جدول(4-47) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان نگرانی از مزاحمت وتعرض دانشجویان دیگر مانند درگیری و نزاع و... 127
جدول(4-48) به طور کلی در محیط خوابگاه چقدر احساس امنیت میکنید؟.............................. 128
جدول(4-49)خروجی آزمون تی تکنمونهای برای سنجش میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان... 129
جدول(4-50) خروجی آزمون تحلیل واریانس برای آزمون تفاوت میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان برحسب رشته تحصیلی 130
جدول(4-51) خروجی ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون رابطه میزان تحصیلات پدر و مشکلات فرهنگی... 130
جدول(4-52) خروجی ضریب همبستگی اسپیرمن برای آزمون رابطه میزان تحصیلات مادرو مشکلات فرهنگی.... 131
جدول(4-53) خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه تعداد ترمهای حضور درخوابگاه و میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان.... 131
جدول(4-54) خروجی آزمون تیبرایمقایسهمیانگینمیزانمشکلات فرهنگیدانشجویان مقطع کارشناسی بادانشجویان کارشناسی ارشدودکتری 132
جدول(4-55) خروجی آزمون تی برای مقایسه میانگین میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان مجردو متأهل.... 133
جدول(4-56)خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه پایگاه اقتصادی اجتماعی خانواده و میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان..... 134
جدول(4-57) خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه میزان دینداری و میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان.... 135
جدول(4-58) خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه میزان کنترل اجتماعی و میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان 136
جدول(4-59)خروجی ضریب همبستگی پیرسون برای آزمون رابطه میزان سرمایه اجتماعی ومیزان مشکلات فرهنگی دانشجویان 136
فهرست نمودارها
شکل(4-1) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت تأهل.................................................. 81
شکل(4-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب رشته تحصیلی.................................................. 82
شکل(4-3) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی................................................. 83
شکل(4-4) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب ترم................................................................. 84
شکل(4-5) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تعداد اعضای خانواده........................................ 85
شکل(4-6) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تعداد ترمهای حضور در خوابگاه از ابتدای دوران دانشجویی......... 86
شکل(4-7) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نوع منزل مسکونی............................................ 87
شکل(4-8) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب وضعیت اشتغال................................................ 88
شکل(4-9) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان دسترسی به اینترنت................................ 89
شکل(4-10) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مطلوبیت تراکم جمعیت در اتاقها............ 90
شکل(4-11) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مطلوبیت سالن مطالعه........................... 91
شکل(4-12) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان دسترسی به کامپیوتر............................. 92
شکل(4-13) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان دسترسیآسان به مراکزرفاهیوخدماتی بیرون ازخوابگاه مغازه،کافینت و.. 93
شکل(4-14) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مطلوبیت مدیریت خوابگاه شیوه برخورد،حل مشکلات و.......... 94
شکل(4-15) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان امکانات تفریحی ورفاهی فضای سبز،سالن سمعی بصری و... 95
شکل(4 – 16) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ناامیدی نسبت به آینده بازار شغل، ازوداج مناسب و... 96
شکل(4-17) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احساس کسالت و خستگی مداوم......... 97
شکل(4-18) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تاثیرپذیری از دیگران........................... 98
شکل(4-19) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان انزوا و کنارهگیری از دیگران................. 99
شکل(4-20) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان فکر کردن به مرگ و خودکشی............. 100
شکل(4-21)توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان ابتلا شدن به بیماری به دلیل عدم رعایت بهداشت و نظافت توسط دیگران 101
شکل(4-22) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان کمرویی در برقراری روابط اجتماعی با هم اتاقیها.... 102
شکل(4-23) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مصرف سیگار به طور مداوم................. 103
شکل(4- 24)توزیع فراوانیپاسخگویان برحسب میزان استفاده تفننی ازموادمخدرجدیدوصنعتیشاملقرصروانگردان، شیشه و... 104
شکل(4-25) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان استفاده از قرصهای ریتالین یا قرصهای مشابه دیگر هنگام امتحانات 105
شکل(4-26) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان مصرف سیگار بصورت تفننی و یا در جمع دوستان.... 106
شکل(4-27) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان تماس تلفنی با جنس مخالف................ 107
شکل(4-28)توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مشاهده رفتارهای جنسی انحرافی در محیط خوابگاه. 108
شکل(4-29) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان اختلاف بین شرایط خانواده و خوابگاه... 109
شکل(4-30) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان وابستگی بیش از حد به خانواده............ 110
شکل(4-31) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان فشار روانی دوری از خانواده................ 111
شکل(4-32) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نگرانی از بی توجهی به اعمال و اعتقادات دینیام بدلیل تضاد با فرهنگهای دیگر....... 112
شکل(4-33) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ناآشنایی با ویژگیهای فرهنگی اجتماعی ساکنان شهر یزد. 113
شکل(4-34) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان داشتن مشکل در برقراری رابطه تکلمی مناسب با هم اتاقیها 114
شکل(4-35) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان داشتن مشکل برقراری رابطه تکلمی مناسب با شهروندان یزدی جهت خریدو ... ........ 115
شکل(4-36) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان درگیریهای لفظی با دانشجویان قومیتهای دیگر...... 116
شکل(4-37) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب نزاع و درگیری با فرق و مذاهب دیگر اختلاف شیعه و سنی ... 117
شکل(4-38) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نفوذ عرفانهای کاذب در محیط خوابگاه. 118
شکل(4-39) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان رشد تبلیغات سوء در مورد واجبات دینی نماز، روزه و... .......... 119
شکل(4-40) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان ایجاد مزاحمت ناشی از برگزاری آداب ورسوم محلی توسط دیگر دانشجویان.......... 120
شکل(4-41) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان اختلال در تنظیم ساعت خواب و برنامههای شخصی بدلیل مزاحمت هماتاقیها........... 121
شکل(4-42) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان مزاحمتهای ناشی از گوش دادن به ضبط و مواردی از این قیبل توسط دانشجویان دیگر. 122
شکل(4-43) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان نگرانی از افزایش رد و بدل شدن فیلمهای مبتذل در خوابگاه 123
شکل(4-44) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نگرانی از رشد مدها و الگوهای فرهنگ غربی در خوابگاه 124
شکل(4-45) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان نگرانی ازگسترش بی بندوباری در خوابگاه از طریق بلوتوث 125
شکل(4-46) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان احتمال سرقت از پول و وسایل شخصیام 126
شکل(4-47) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان نگرانی از مزاحمت و تعرض دانشجویان دیگ مانند درگیری و نزاع و.. 127
شکل(4-48) به طور کلی در محیط خوابگاه چقدر احساس امنیت میکنید؟................................ 128
شکل(4-49) مقایسه میانگین میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان مقطع کارشناسی با دانشجویان کارشناسی ارشدودکتری.... 133
شکل(4-50) مقایسه میانگین میزان مشکلات فرهنگی دانشجویان مجرد و متأهل........................ 134
شکل(4-51) رابطه میزان دینداری و میزان مشکلات فرهنگی.................................................... 135
شکل(4-52) رابطه میزان سرمایه اجتماعی و میزان مشکلات فرهنگی........................................ 137
منبع:
منابع و مآخذ (فارسی و غیرفارسی)
م. 1385. شناخت فرهنگ. تهران: عرش پژوه،251صفحه.
ا ، سجویک پ. 1387. مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی. ترجمه م مهاجر ، م نبوی. تهران: آگه،381صفحه.
آدمی،ع . 1386.تولید دانش یک فرایند فرهنگی.دانشگاه تمدن ساز، ویژه نامه مهندسی فرهنگی:6-5.
اسماعیلی ر. 1387. برنامهریزی امور فرهنگی ایران. کارشناسی ارشد برنامه ریزی فرهنگی. دانشگاه آزاد واحد خوراسگان،289صفحه.
افروغ ع. 1375. خرده فرهنگها ووفاق اجتماعی . فصلنامه نقد ونظر، شماره 7و8 :171-157.
افشانی ع. 1385. تبیین جامعه شناختی گرایش به خرافات در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، اصفهان.
افقی ن، صادقی ع. 1388. مطالعه تطبیقی ارزشها و هنجارها و رابطه آنها با آنومی. تحقیقات فرهنگی، دوره دوم، شماره 8 : 106-65.
ببی ا. 1384. روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (نظری – عملی). ترجمه ر فاضل، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)،1019صفحه.
ذ، لطیفی غ ، صمارم ع. 1388. بررسی میزان رضایت دانشجویان ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبایی از برنامههای فرهنگی دانشگاه و عوامل مرتبط با آن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
د، پلاگ ف. 1387. انسان شناسی فرهنگی. ترجمه م ثلاثی. چاپ دوم. تهران: علمی،829صفحه.
پاک سرشت،م. 1383.کاوشی درباره روش تدریس در دانشگاهها. مجله علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال یازدهم، شماره 3و4.
پیامنی ش. 1375. بررسی مشکلات اقامت در خوابگاه از دیدگاه دانشجویان مقیم خوابگاههای مجردی دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
هری س. 1388. فرهنگ ورفتار اجتماعی. ترجمه ن فتی . چاپ سوم. تهران: رسانش باهمکاری نشر جامعه شناسان،470صفحه.
ا. 1388. بررسی تاثیر عوامل خانوادگی بر وضعیت فرهنگی دانشگاهیان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره سوم: 99-77.
توسلی غ. 1380. نظریه های جامعهشناسی. تهران: سمت،481صفحه.
م. 1388. فرهنگپیروفرهنگ پیشرو.چاپ چهارم.تهران:موسسه تدوین و نشرآثار علامه جعفری، 237 صفحه.
حافظ نیا م. 1381. مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت، 348 صفحه.
حقیقی ا. 1376. الفبای فرهنگ. تهران: پارسا، 176 صفحه.
خورشیدی ع و همکاران .1378. روشهای پژوهش در علوم رفتاری از نظریه تا عمل. تهران: نوین پژوهش، 592 صفحه.
دیلینی ت. 1387. نظریه های کلاسیک جامعهشناسی . ترجمه ب صدیقی ، و طلوعی. تهران: نشر نی،496 صفحه.
رفیع پور ف. 1377. توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار،599صفحه.
م. 1386. فرهنگ مطالعات جوانان. تهران: آگاه،184صفحه.
ا. 1385. درآمدی بر جامعه(با تاکید بر نظریه های کارکردگرایی، ستیزو کنش متقابل نمادی). ترجمه ح بهروان.چاپ چهارم. مشهد: آستان قدس رضوی،440صفحه.
رئوفی،م.1384. نقش دانشگاه درتوسعه فرهنگی.پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره10، 106-79.
رشیدی،ع. 1389. نقش دانشگاه در توانمندسازی فرد وجامعه. مهندسی فرهنگی،شماره 49و50، 44-34.
رفیعپور ف. 1385. تکنیکهای خاص تحقیق در علوم اجتماعی. چاپ چهارم. تهران: شرکت سهامی انتشار، 224صفحه.
پور ف. 1387. آناتومی جامعه. چاپ پنجم. تهران: شرکت سهامی انتشار،582صفحه.
ریتزر ج. 1388. نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر.ترجمه م ثلاثی. چاپ چهاردهم. تهران: علمی،888صفحه.
ساروخانی ب. 1376. درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی. تهران: کیهان.
ستوده ه. 1389. آسیبشناسی اجتماعی(جامعهشناسی انحرافات). چاپ بیست و یکم. تهران: آوای نور،247صفحه.
سلیمی ع، داوری م. 1380. جامعهشناسی کجروی: مجموعه مطالعات کجروی و کنترل اجتماعی، جلد اول (زیر نظر غلامرضا صدیق اورعی). قم : پژوهشکدهی حوزه و دانشگاه،608صفحه.
اللهی س. 1367. مبانی جامعهشناسی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
م، جویباری ل، قربانی م. 1387. «بررسی فراوانی مصرف و علل گرایش به سیگار در دانشجویان سلکن خوابگاههای دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 87». پژوهنده، سال پانزدهم شماره 3، پی در پی 75: 128-123.
امیری ر. 1386 ، مفاهیم و نظریه های فرهنگی. تهران: ققنوس،264صفحه.
صالحی م. 1352. جامعهشناسی معاصر. تهران: دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
ا. 1385. رهیافتی در روششناسی بررسی مسائل فرهنگی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، شماره 6و7،صفحه46.
ن. 1387. فرهنگ و دانشگاه(منظرهای انسانشناسی و مطالعات فرهنگی). تهران: نشر،374صفحه.
فروتن ح. 1389. تعیین میزان تاثیرپذیری فرهنگی دانشجویان از فرهنگ های یکدیگر در خوابگاههای آموزشکدههای فنی پسرانه استان اصفهان در سال تحصیلی 1389-1388. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان.
فکوهی ن. 1383 . انسانشناسی شهری. تهران: نشرنی،608صفحه.
فیتز پاتریک ت. 1381. نظریه رفاه: سیاست اجتماعی چیست؟. ترجمه ه همایونپور . تهران: مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی و گام نو،442صفحه.
و. 1380. گونهشناسی و تبیین فرهنگ سیاسی دانشجویان شاغل به تحصیل در ایران سال تحصیلی 80-1379، پایاننامه دکتری جامعهشناسی، دانشگاه اصفهان.
زاده آ. 1388. جامعهشناسی فرهنگی. کارشناسی ارشد مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان،166صفحه.
قلی زاده آ. 1387. درآمدی بر جامعهشناسی. اصفهان: دانشگاه آزاد خوراسگان،282صفحه.
کامران ف، حسینی س، ذبیحینیا خ. 1388. بررسی مشکلات فرهنگی-اجتماعی زندگی آپارتمانی شهر جدید پردیس. فصلنامه پژوهش اجتماعی، سال دوم، شماره پنجم: 40-21.
ع، فلاح ف. 1388. بررسی کارکردها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی دانشگاهها از نظر دانشجویان (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات). پژوهشنامه علوم اجتماعی، سال سوم، شماره اول: 92-73.
ل. 1380 ، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی.ترجمه م ثلاثی. چاپ نهم. تهران: علمی،627صفحه.
گیدنز آ. 1376 . جامعهشناسی .ترجمه م صبوری. تهران: نشر نی،886صفحه.
لهسایی زاده ع. 1368. نظریات مهاجرت. شیراز: نوید،268صفحه.
مثنوی ع، سام آرام ع، حسینی س، آقابخشی ح. 1384. نگرش دانشجویان خوابگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رفتارهای انحرافی در خوابگاهها. مقالات پژوهشی، دوره ششم، شماره چهارم: 25-20.
ل، رضادوست ک ، نواح ع. 1389. بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه شهید چمران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
محسنی م. 1376. مقدمات جامعهشناسی. تهران: دوران،367صفحه.
محسنی م. 1388. جامعهشناسی علم: جامعه، علم و تکنولوژی. چاپ سوم. تهران: طهوری،271صفحه.
محمدنژاد ی.1387. دانشگاه و توسعه فرهنگی. ماهنامه دانشگاه اسلامی، شماره4، 71-66.
راد م، آراسته ح. 1383. خوابگاههای دانشجویی به مثابه جوامعی برای یادگیری. طب و تزکیه، تابستان83، شماره53: 53-45.
ر. 1385، مشکلات اجتماعی ونظریه جامعه شناختی.ترجمه ن تولایی. چاپ دوم. تهران: امیر کبیر،95 صفحه.
ممتاز، ف. 1381. جامعهشناسی شهر. تهران: شرکت سهامی انتشار،176صفحه.
موحد م، عباسی شوازی م، هاشمی نیا ز. 1388. ناهمگونی جنسیتی، نگرش افراد و ارتباطات دختران و پسران در دانشگاه. مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان) 11(44) (مسایل دختران): 72 - 37.
مهرانفر ص. 1382. بررسی مشکلات دانشجویان غیربومی دانشگاه یزد . کاوشنامه، سال دوم، شماره 5 و 6: 258-229.
نازک تبار ح، زاهدی م، نایبی ه .1385. نقش دینداری در ممانعت از بزهکاری جوانان شهر تهران. رفاه اجتماعی، شماره 22: پاییز1385: 257-233.
ر. 1389. خانواده و دانشجو. تهران: دانشگاه تهران،167صفحه.
ن. 1387. فراتحلیل مطالعات و تحقیقات انجام شده در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی جوانان، فرهنگ و علم، فصلنامه علمی- پژوهشی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شماره اول: 72-41.
همیلتون م. 1377. جامعه شناسی دین .ترجمه م ثلاثی . تهران: نشر ثالث،428صفحه.
Al-Banyan A. 1980. Saudi students in the United States: a study of cross cultural education and attitude change. London: Ithaca Press
Becher T.1993.Academic tribes and territories;inteleectual enquiry and the cultures of disciplines.London,Milton Keynes,Bristol[pa]:Society for Research into Higher Education;London: OpenUni.press.
Blau peter M .2006. "Macrostructural theory". Pp. 343-52 in H&book of sociological theory, ed. by Jonathan H. Turner. Kluwer Academic/ Plenum Publisher, New York.
Bourdieu P. 1986. The Forms of Capital', pp 241-258 in J. G. Richardson (ed.), Hand book of Theory and Research for the Sociology of education, New York: Greenwood Press.
Dicks D. 2000 . Preventing Cultural Shock. Zurich: Bergli Books.
DeJong J, Jawad R, Mortagy I,Shepard B. 2005. The sexual and reproductive health of young people in the Arab countries. Reproductive health matters, 13(25):49-59.
Henkel M. 2000.academic Identities and publice change in higher education. London:Jessica Kingsley.
Lindsay S, Debra a. 2003. College students and problematic drinking: A review of the literature .clinical psychology review.23, 719-759.
Loomis C. P Schuler E. A. 1948. Acculturation of foreign students in the United States. Applied Anthropology, 7, 17-34.
Mirsky J, Kaushinsky F. 1989. Migration and growth: Separation-individuation processes in immigrant students in Israel, Adolescence, Vol 24(95), 1989, 725-740.
Sandeman-Gay E. 1999. Supervising Iranian students: a case study. In Y. Ryan & O. Zuber-Skerritt (Eds.), Supervising postgraduates from non-English speaking backgrounds (pp. 40-48). Buckingham: Society for Research into Higher Education: Open University Press.
Taylor P .1999.Making Sense Of Academic Life: Academics,universities and change. London : the Society for research into higher education&open university
Uslu M, Girgin C. 2010. The effects of residential conditions on the problem solving skils of university students. Innovation and Creativity in Education, Volume 2, Issue 2: 3031–3035.
Van Laar C, Levin S, Sinclair S, Sidanius J. 2005. The effect of university roommate contact on ethnic attitudes and behavior, Journal of Experimental Social Psychology, 41: 329–345.