فهرست:
فهرست
فصل 1:کلیات طرح ...........................................................................................................................6
1 بیان مسئله/ موضوع ...................................................................................................................7
1-1ابعاد هویت ملی
1-11 هویت ملی و جامعه ایران
1-2رسانه ها و هویت
1-2-1خبر و رسانه های جمعی
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ..............................................................................................18
1-4 اهداف تحقیق ..........................................................................................................................19
1-4-1 هدف اصلی
1-4-11 اهداف فرعی
15 سوالات تحقیق ........................................................................................................................20
151 سوال اصلی
1511 سوالات فرعی
فصل 2: مقدمه ................................................................................................................................22
2- نظریه ها و دیدگاههای هویت ملی ..........................................................................................22
2-1- نظریه هویت جمعی هنری تاجفل
2-1-2 ریچارد جنکینز و هویت ملی
2-1-3 ابعاد هویت ملی .................................................................................................................27
2-2 نظریه ها و دیدگاههای رسانه های جمعی .............................................................................29
2-2-1 بازنمایی ..............................................................................................................................30
2211 نظریه بازنمایی «بی لاتور»..............................................................................................32
2-22 عینیت گرایی.....................................................................................................................33
2-2-3 نظریه انگاره سازی ...........................................................................................................34
2-24 نظریه برجسته سازی .......................................................................................................36
2-2-5 دروازه بانی پیام ...............................................................................................................38
2-2-6 ارزشهای خبری .................................................................................................................41
2-27 ساخت و کارکرد رسانه ها ................................................................................................45
2-3 رسانه های جمعی و هویت ....................................................................................................48
2-4 مرور پیشینه تحقیق ..............................................................................................................50
2-41 پیشینه تحقیق در میان پایان نامه های دانشگاهی..........................................................53
2-42 پیشینه تحقیق در میان مقاله های حوزه رسانه ها و هویت............................................54
2-5 چهارچوب نظری ....................................................................................................................55
2-6 مدل مفهومی تحقیق ..............................................................................................................60
فصل3: روش تحقیق ......................................................................................................................61
3- روش تحقیق .............................................................................................................................62
3-1- جمعیت آماری
3-2 حجم نمونه
3-3 پایایی (اعتبار درونی) تحقیق
3-3-1 روایی (اعتبار بیرونی) تحقیق
3-4 مفاهیم اصلی تحقیق ............................................................................................................63
35 تعریف نظری مقوله ها
351 تعریف عملیاتی مقوله ها
3-6 واحد تحلیل ...........................................................................................................................65
3-61 مراحل کدگذاری
3-62 کدگذاری مقدماتی
3-63 دستورالعمل کدگذاری
3-7 چگونگی ورود و پردازش داده ها/ اطلاعات .........................................................................67
فصل 4 تحلیل یافته ها ...................................................................................................................71
4 مقدمه؛ سیمای عمومی خبرهای هویت ملی در بخش خبری مشروح 21:00 شبکه یک سیما
41 توصیف داده های جداول و نمودارها......................................................................................72
42 تحلیل جدول های دو بعدی و پاسخ به پرسش های تحقیق ...............................................82
421توصیف دادههای جداول و نمودارهای ابعاد ششگانۀ هویت ملی
422تحلیل جدولهای دو بعدی و پاسخ به پرسشهای تحقیق
فصل5: نتیجهگیری.......................................................................................................................109
5- جمع بندی ..............................................................................................................................110
5-1 نتیجهگیری.............................................................................................................................111
5-2 پیشنهادهای تحقیق..............................................................................................................115
5-21 پیشنهادهای پژوهشی
511 پیشنهادهای کاربردی
فهرست منابع.................................................................................................................................118
پیوستها........................................................................................................................................121
منبع:
فهرست منابع
بدیعی، نعیم. قندی، حسین. روزنامهنگاری نوین. چاپ ششم انتشارات علامه طباطبایی.
بشیریه، حسین، (1379)، نظریه های فرهنگ در قرن بیستم، تهران: انتشارات پویا.
بلیک، وید و هارولدسن، ادوین (1388)، طبقهبندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: انتشارات سروش.
تامپسون، جان (1380)، رسانه ها و مدرنیته، ترجمه مسعود اوحدی، تهران: سروش.
تهرانیان، مجید، گفتمان قومی و بی نظمی نوین جهانی، مجموعه مقالات (2) کتاب سروش، (انتشارات سروش، 1376)
دادگران، سید محمد (1381)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: انتشارات فیروزه.
دانسی، مارسل (1388)، نشانهشناسی رسانهها، ترجمه، گودرزی و بهزاد دوران، تهران: نشر چاپار.
رایف، دانیل؛ لیسی، استفن؛ فیکو، فردریک جی (1381)، تحلیل پیام های رسانه ای؛ کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق، ترجمه مهدوخت بروجردی علوی، تهران: سروش.
ساروخانی، باقر (1386)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سلیمی، حسین (1379)، هویت یابی: جریان سرنوشت ساز در میان مسلمان بالکان، در قدسی محمد، تحولات منطقه بالکان، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
سورین، ورنر؛ تانکارد جیمز (1381)، نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سولیوان، تام او و دیگران (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میرحسین رویس زاده، تهران: فصل نو.
شکرخواه، یونس (1384). خبرنویسی مدرن، چاپ دوم، تهران: انتشارات خجسته
صالحی امیری، سید رضا (1388)، انسجام ملی و تنوع فرهنگی، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک.
گلمحمدی، احمد (1386)، جهانی شدن، هویت، ایران: نشر نی.
جنکینز، ریچارد (1391)، هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی، تهران: پردیس دانش.
لاسول، هارولد (1383)، ساخت و کارکرد ارتباطات در جامعه، ترجمه غلامرضا آذری، تهران: انتشارات خجسته.
مککوئیل، دنیس (1382)، درآمدی بر مطالعات ارتباط جمعی، ترجمه جلال اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها
مککوئیل، دنیس و ویندال، سون (1388)، مدلهای ارتباطات جمعی، ترجمه گودرز میرزایی، تهران: دفتر پژوهشهای رادیویی
مهدیزاده، سید محمد (1387)، رسانهها و بازنمایی، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
مهدیزاده، سید محمد (1389)، نظریههای ارتباطات، تهران: انتشارات روزنامه همشهری.
میلر، دیوید (1382)، ملیت، ترجمه داود غرایاق زندی، تهران: انتشارات تمدن ایرانی.
نصراللهی، اکبر(1389) . "اصول خبر نویسی"، تهران، انتشارات سروش،چاپ هشتم.
ون لون، یوست (1388)، تکنولوژیهای رسانهای از منظر انتقادی، ترجمه احد علیقلیات و بیژن عبدالکریمی، تهران: روزنامه همشهری
هال، استوارت (1382)، رمزگزاری و رمزگشایی، ترجمه نیما ملکمحمدی، تهران: سروش
هریس، ریچارد جکسون (1390)، روانشناسی شناختی وسایل ارتباط جمعی، ترجمۀ حسن اسدزاده و همکاران، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیمای ج.ا.ا
مقالات و پایاننامهها:
ابوالحسنی، سید رحیم (1389)، کنکاش در هویت ایرانی (مجموعه مقالات)، تهران: پژوهشگاه تحقیقات استراتژیک.
بدیعی، نعیم (1376)، ساختار اخبار خارجی در روزنامه های تهران: فصلنامه علوم اجتماعی.
پوراحمدی، حسین، فرایندهای جهانی شدن و چالش های مفاهیم و رخداد یازده سپتامیر، فصلنامه سیاست خارجی، (سال پانزدهم، شماره 4، 1380)
جلالی پور، حمید رضا (1372)، هویت ملی و اقوام ایرانی در عصر خیزش قومیت ها، مجله سیاست خارجی.
حاجیانی ، ابراهیم ( 1379) ، تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه، فصلنامه مطالعات ملی، ش5.
شعارغفاری، پرویز(1374). "تبلیغات خبری و منافع ملی"، فصلنامه رسانه، ویژه نامه آموزشی 1
نقیب السادات، سیدرضا(1375). "روزنامه نگاری عینی، موافقان و مخالفان"، فصلنامه رسانه، شماره 2.
جعفری کیذقان، طاهرۀ (1389)، تلویزیون و تاثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 4، زمستان 89.
سعادتی، مجید (1388)، هویت ملی در اخبار استانهای مرزی (تحلیل محتوای اخبار مراکز کرمانشاه و آذرباییجان غربی، تهران: دانشکده صدا و سیما.
حیدری، اکبر (1387)، مطبوعات محلی و امنیت ملی: بازتاب هویت قومی و ملی در مطبوعات محلی (استانهای ایلام، کردستان و کرمانشاه)، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
رسالتپناه، ندا (1384)، خبر و هویت ملی "تحلیل محتوای بخشهای خبری ساعت 14:00 رادیو فرهنگ و 14:30 رادیو جوان"، تهران: دانشکده صدا و سیما.
صالحی (1381)، خبر و وحدت ملی در اخبار شهرستانها در تحکیم وحدت ملی؛ نظرخواهی از مردم سنندج، تهران: دانشکده صدا و سیما.پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
نقبایی لنگرودی، سیدرضا، رسانههای نوین، جهانیسازی و هویت ملی در کویت؛ به رشد و گسترش رسانههای نوین اطلاعاتی در عرصۀ جهانی سازی فرهنگی، فصلنامه 60 رسانه سال سیزدهم
قاسمی، علیاصغر و ابراهیمآبادی، غلامرضا (1390)، نسبت هویت ملی و وحدت ملی در ایران، فصلنامۀ راهبرد، سال بیستم
ابوالفتحی (1382)، نقش رسانۀ محلی در وفاق اجتماعی؛ بررسی نگرش دانشآموزان دبیرستانی شهر کرمانشاه نسبت به برنامههای شبکۀ تلویزیونی استانی زاگرس، تهران دانشکده صدا و سیما.