پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون

word 636 KB 30101 156
مشخص نشده کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۷۵,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

     پژوهش حاضر با هدف شناخت میزان نقش عوامل درون­سازمانی اتاق خبر  بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون انجام شده است. در این تحقیق که  از طریق روش پیمایشی با توزیع پرسش­نامه در بین نمونه آماری از میان کارکنان واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت؛ رابطه چهار عامل ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، نیروی انسانی و منابع مادی و سرمایه­ای با کمیت و کیفیت خبر از منظر کارکنان واحد مرکزی خبر مورد سنجش و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافته­های این تحقیق تمامی عوامل درون سازمانی مورد مطالعه در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیونی در اتاق خبر نقش دارند. البته این نقش آفرینی در ارتباط با عوامل مختلف، متفاوت است. نتایج این پژوهش نشان داد کارکنان واحد مرکزی خبر بر این باورند که ساختار سازمانی با همه ابعادش( خط مشی، حرفه­ای بودن، تصمیم­گیری، مدیریت و تکنولوژی) به عنوان موثرترین عامل در حد زیاد در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیونی در اتاق خبر نقش دارند. فرهنگ سازمانی در این تحقیق  در حد متوسط قرار دارد. بر اساس یافته­ها در فرهنگ سازمانی، غیر از متغیر کنترل، ابعاد تعهد، ارزش، یکپارچگی و الگوهای ارتباطی در فرایند تولید اخبار نقش دارند. همچنین منابع مادی و سرمایه ای شامل: محیط فیزیکی کار، خدمات، تجهیزات و بودجه نیز از جمله عوامل تأثیرگذار در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون می باشند. به اعتقاد کارشناسان سه عامل محیط فیزیکی کار، تجهیزات و بودجه به میزان زیادی بر اخبار تلویزیونی اثرگذار می باشند. طبق یافته­ها، نیروی انسانی شامل چهار متغیر استخدام،  نگهداری، آموزش و جذب نیز در حد متوسط قرار دارد. اما  دو بعد استخدام و آموزش بیشتر از ابعاد دیگر در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون نقش ایفا می­کنند. بطور کلی می­توان گفت: ساختار سازمانی در تمامی ابعادش در کمیت و کیفیت اخبار تلویزیونی در اتاق خبر نقش دارد، اما هر یک از عوامل فرهنگ­ سازمانی، نیروی انسانی و  مادی و سرمایه­ای در تمامی ابعادشان تأثیرگذار نمی­باشند. از دیدگاه کارکنان واحد مرکزی خبر هر یک از این عوامل در یک یا چند بعد به میزان مؤثری در میزان کمیت و کیفیت اخبار نقش دارند.

     

    واژگان کلیدی: خبر، اتاق خبر ، عوامل درون سازمانی، کمیت، کیفیت و  نظریه سیستم­ها

    مقدمه

    در دنیای پرشتاب امروز اطلاعات به یکی از نیازهای اساسی زندگی بشر تبدیل شده‌است. اختراع چاپ، سرآغاز ارتباطات نوین، بنیان جامعه شفاهی را درهم ریخته و ورود وسایل ارتباط‌جمعی مانند کتاب، روزنامه، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت، فاصله‌ی زمان ارتباط میان‌فردی و جمعی‌ را تا سرحد ممکن کاهش داده است. هم­اکنون انقلاب تکنولوژی ارتباطی افزون‌تر از پیش درجریان است. تکنولوژی دیجیتال بر زندگی ما سایه افکنده و همه‌چیز درحال دیجیتالایز شدن است. با ورود سیستم­های دیجیتال رسانه‌ها دست‌خوش تغییر شده­اند، اتاق‌های خبر متحول گردیده، تحریریه اخبار، تدوین خبر، آرشیو، اتاق ضبط صدا، پخش اخبار و اتاق مدیر خبر یک­پارچه و تحت عنوان واحدی به نام «نیوزروم»[1] معرفی شده ‌است‌. «پاول(1998)»[2] از این تغییرات به عنوان «اتاق خبرتلویزیونی یک پارچه»یاد می­کند(افق،1386، ص26). امروزه، اتاق‌های خبر علاوه ‌بر تفاوت‌های ماهوی و ظاهری نسبت به گذشته از ویژگی‌ها وشاخصه‌های منحصربه‌فردی برخوردارند و پیروی آنها از اصول، سیاست‌ها وشیوه‌های مدیریتی متفاوت، باعث تمایز آشکار در پخش اخبار بین رسانه‌های صاحب نیوزروم و فاقد آن‌ شده است. بکارگیری این تکنولوژی قدرت انتخاب و گستره دسترسی مخاطبان را نیز از نظر تعیین نوع، حجم و زمان دریافت پیام متحول کرده‌است. در اتاق­های خبر جدید می‌توان حجم انبوهی از بازخوردهای مخاطبان را از طریق پست الکترونیکی، پیام کوتاه، تلفن‌های همراه و دیگر سرویس‌ها دریافت و پردازش کرد و دوباره آنها را در چرخه تولید خبر بکار گرفت. برخورداری از اینترنت نیز یکی از ویژگی‌های اتاق‌های خبر نوین است که به فعال­شدن بیشتر مخاطب و فرهنگ تعامل رسانه و مخاطب کمک نموده‌ است. در این اتاق‌ها که به سیستم دیجیتال مجهز هستند وبگاه­ها به عنوان بازتاب‌دهنده‌ی نوشتاری رویدادهای تصویری باعث تغییر و به عبارتی دست‌کاری ساختار و ماهیت خبری رسانه شده‌اند. از این رو دانش مدیریت در اتاق‍های خبر عصر دیجیتال یکی از عنوان‌های مهم حوزه مطالعات و تحقیقات ارتباطات است. «گسترش کیفی ارتباطات جمعی، توسعه کمی وسایل ارتباط‌جمعی، ابداع و بکارگیری مداوم شیوه‌های نوین و بدنبال آن افزایش سرعت انعکاس رویدادها، تلاش مستمر و پی­گیر کارکنان این وسایل را اجتناب­ناپذیر ساخته‌ است و گردانندگان این وسایل نیاز روزمره به نیروی متخصص را بشدت احساس می کنند»(معتمدنژاد، 1382،ص16). در رسانه‌های برخوردار از نیوزروم مدت­ها است بساط کاغذ برچیده شده‌‌ است، کی‌بورد بجای قلم، رایانه بجای ماشین­تحریر، فکس و تلکس وظیفه ثبت، انتقال متن و ده‌ها عمل دیگر را برعهده دارند. تمامی بخش‌های سازمان خبری بویژه اتاق خبر تحت شبکه هستند. خبرهای مکتوب و تصاویر خبری از تحریریه و اتاق تدوین خبر با سرعت بسیار زیاد به پخش ارسال می‌شوند وگویندگان خبری[3] با استفاده از تل‌پرامپتر[4] و لب‌تاپ متن‌های آماده را به آسانی قرائت می‌کنند. در اتاق‌های خبر نوین تمام اطلاعات بر روی یک ابرکامپیوتر منتقل شده‌اند و تمام سردبیران و دبیران و حتی گویندگان به آن اطلاعات و تصاویر دسترسی دارند. استفاده از ابزارهای نوین در اتاق خبر سرعت عمل کاربران را افزایش و میزان خطای آنان را تا حدود زیادی کاهش داده است. میزان نیروی انسانی در فرایند تولید با جایگزین‌شدن رایانه‌ها به حداقل رسیده، هرچند میزان کاهش نیرو به عنوان یکی از مزایای نیوزروم در همه شبکه‌ها به میزان یکسان اعمال نشده است. در این سیستم هوشمند، مدیریت هدایت‌گر اصلی است و می‌تواند بر تمام اجزای این فرایند از تولید تا پخش نظارت داشته‌ باشد. البته استفاده از مزایای نیوزروم به­طور کامل تابعی از شیوه‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری در فرایند تولید اخبار است. برخورداری شبکه‌های تلویزیونی کشور به‌ویژه شبکه‌های محلی از دانش علمی مورد نیاز برای بهره‌گیری از امکانات دیجیتال در اتاق خبر و شیوه‌ی بکارگیری نیروی انسانی متناسب با توانایی‌ها وآموزش‌های آنها برای متحول­کردن اتاق خبر عصر دیجیتال در مقایسه با عصر آنالوگ بسیار تعیین­کننده است.

      بسیاری از دست‌اندرکاران پخش تلویزیونی خبر در سراسر جهان استفاده از انواع گوناگون سیستم‌های خبری دیجیتال را شروع کرده‌اند و یا در حال اخذ این تکنولوژی هستند. «در اروپا استفاده از امکانات سیستم دیجیتال[5]  بصورت کامل از سال 1996 آغاز شد.

    سرویس‌های خبری دیجیتال تلویزیون سوئد«اس تی وی» [6]سال 1999و پخش کننده‌های رادیو و تلویزیونی بزرگتر مانند«بی بی سی»)بنگاه سخن پراکنی بریتانیا)[7]( و«آی تی ان» درسال 1998 راه‌اندازی شدند.شبکه خبری«سی ان ان»[8] (شبکه تلویزیونی کابلی) نیز در سال 1999 تجهیزات آنالوگ ادارات مرکزی خود را در ایالت آتلانتا با سیستم‌های دیجیتال عوض کرد.اما کامل‌ترین شبکه دیجیتال به شبکه تجاری«تل­پنج»[9] اسپانیا تعلق دارد که درآگوست 1998راه­اندازی شد»(افق،1386، ص41-39). اتاق‌های خبر در روند تکاملی و مدرن شدن با یک پرسش اساسی روبرو هستند، اینکه آیا با وجود توسعه و تحولات تکنولوژیکی در این حوزه و صرف هزینه‌های گزاف برای تجهیز و بهره‌گیری ازسیستم‌های دیجیتال، می‌توان ادعا کرد علاوه برتغییرات شگرف در ساختارهای فیزیکی، در حوزه محتوای اخبار تغییرات اساسی رخ داده و اساسا با قبل، قابل مقایسه است؟

     کارشناسان و دست‌اندرکاران امر، یعنی کسانی که به عنوان نیروهای صف با مقوله بهره‌گیری از سیستم دیجیتال در اتاق‌های خبر درگیر هستند اعتقاد دارند تغییر در محتوای واقعی برنامه‌های خبری در مقایسه با قبل بسیار اندک است.«تل پنج» تبدیل تکنولوژی از آنالوگ به دیجیتال را درسال1997 زمانی که یک پایگاه خبری کوچک با منابع انسانی محدود بود با دو هدف سرعت بخشیدن و مقرون به صرفه بودن، عملیات خبری را آغاز کرد و با صرف هزینه‌ای بالغ بر 6 میلیون یورو انتظار می‌رفت این سرمایه‌گزاری باعث افزایش تعداد خبرهای تولیدی شود، اما نظرسنجی‌ها نشان داد فقط 6/11 درصد روزنامه‌نگاران شبکه‌های«تل پنج و آنتنا چهار[10] اسپانیا بر این باورند که با اجرای این برنامه تغییرات چشم‌گیری در محتوای اخبار ایجاد شده‌است (همان، ص45) ). مشاهدات عینی در روند تدریجی دیجیالی‌شدن شبکه‌های ملی و استانی کشور در دهه اخیر موید این نظر است که استفاده از تکنولوژی‌های نوین و مدرن به آن میزان که حوزه شکل و ساختار فیزیکی رسانه را متحول می‌کند در حوزه محتوا اثرگذار نیست. به‌نظر می‌رسد علت این امر را باید در ماهیت دو مقوله ساختار و محتوا جستجو کرد. تغییر و تحول در محتوا بطور مستقیم با دو عنصر دانش و خلاقیت و میزان بهره‌گیری هوشمندانه از این دو عنصر ارتباط دارد. بالتبع فراهم­کنندگان اصلی زمینه‌های دانش‌بنیان و بستر بروز خلاقیت‌ها­ی فردی و گروهی برای ایجاد تحول در ماهیت و محتوای اخبار در هر سازمان رسانه‌ای، مدیران و تصمیم‌گیران آنها هستند.

    به­قول سایمون[11]1360،«مدیران همان تصمیم‌گیرندگانند که در زمان‌های متفاوت در مواجهه با گزینه‌های مختلف تلاش می‌کنند تا با یک تصمیم عقلانی گزینه‌ای را انتخاب کنند که نتیجه بهتری داشته باشد.»(اربطانی،1388، ص4-1) بنا بر این تعریف، نیروی انسانی اعم از مدیران و تصمیم‌گیران و مجریان در اتاق خبر در تغییر روند حرکت برنامه‌ها از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب نقش اساسی دارند. ساختارهای سازمانی که در قالب خط‌مشی، قوانین و مقررات نمود پیدا می‌کند نقش تعیین‌کننده‌ای در پیش‌برد اهداف سازمان دارد. در سازمان‌های رسانه‌ای جهان با توجه به تحولات و توسعه رسانه‌ها تغییر و تحول در ساختار‌های قدیمی ضرورتی اجتناب‌ناپزیر است. در واقع بحث در باره­ی ساختار رسانه‌ها تا زمانی که تکنولوژی، تمایزات مربوط به رسانه‌‌های چاپی، رسانه‌های پخش و آنلاین را از بین می‌برد ادامه‌ خواهد یافت. یکی از چالش‌های اساسی سازمان‌های رسانه‌ای تصمیم­گیری در باره‌ی اندازه‌ی تفویض و تخصیص میزان قدرت و اختیار به افراد و گروه‌های بالادستی و پایین­دستی است که معمولا در قالب سازمان‌های رسمی و غیررسمی، تمرکز‌یافته و تمرکز­نایافته‌، نظارت‌محدود و نظارت­گسترده اعمال می‌شود. برای مثال«در سازمان تمرکزگرا اصل وحدت فرماندهی مبین این است که یک زیردست بایستی زیر نظر تنها یک سرپرست کار کند، در حالی که در بسیاری از اتاق‌های خبر، گزارش­گران در مقابل چندین سرپرست مسئول می‌باشند»(همان، ص143). پیروی مدیریت سازمان از هریک از ساختارهای فوق منجر به نتایج متفاوتی خواهد شد.«در سازمان‌های رسانه‌ای امروزی، جانبداری از اصل وحدت فرمان، باعث عدم انعطاف‌پذیری و مانع عملکرد موفق می‌شود، با این وجود کارمندان باید بدانند که جهت انجام وظایف متفاوتی که ‌دارند در قبال چه کسی مسئول هستند»(همان، ص144). فرهنگ سازمانی به معنای روحیه حاکم بر افراد یک سازمان است و به عنوان الگوی کلی رفتار، باورها و ارزش‌های مشترک اعضاء سازمان را شامل می‌شود.(هافستد[12] 1980 )با توجه به تعریفی که از فرهنگ سازمانی ارایه شد؛ میزان اهمیت و نقش  آن در سازمان‌های رسانه‌ای که وظیفه ساخت برنامه متناسب با ارزش‌ها‌، سنت‌ها و باورهای مردم را بر عهده دارند بیش از پیش آشکار می‌شود. هافتست همچنین متذکر می‌شود که کشورهای ‌آمریکای شمالی و اروپای غربی بر فرد‌گرایی تاکید دارند.

     

     این امر بر نحوه‌ی تلقی کارکنان و مدیران از روابطشان با یکدیگر و نیز بین فرد و سازمان تاثیر می‌گذارد»(همان، ص61). با گسترش جمعیت، توسعه و صنعتی‌شدن جوامع و به ‌موازات آن رقابت رسانه‌‌های جمعی برای جذب مخاطب که ایجاد نیازهای کاذب و افزایش ولع مصرف در مخاطبان بخشی از اثرات این رقابت به شمار می‌رود، دست‌یابی به فناوری‌های نوین و گران ارتباطی و اطلاعاتی و نقش  امکانات مادی و سرمایه‌ای در ماندگاری، توسعه و گسترش شبکه‌های تلویزیونی را بیش از پیش آشکار می­کند. از سوی دیگر اتخاذ درست سیاست‌های مالی از سوی مدیران رسانه برای حفظ و نگهداری نیروهای موجود، جذب نیروهای متخصص و فنی جدید و برنامه‌های تشویقی رفاهی و ...بر عملکرد کارکنان و کمیت و کیفیت اخبار تاثیر دارد.

     

     1-2بیان مسأله

    اگر خبر را اطلاع‌رسانی در باره­ی موضوعی بدانیم که می‌تواند برای گروه زیادی از مردم جالب و تازه باشد و یا به قول «لورد نورث کلیف»[13] خبر مردم است(توکلی، 1389، ص 26). تازگی و نو بودن، نقطه آغاز چینش مناسب خبر است. و یا به قول «نیکلاس داگلاس»[14] اگر توانستید توجه مخاطب را در اولین جمله در هشت ثانیه اول جلب کنید به هدف رسیده‌اید در غیر این‌صورت خواننده وقت خود را برای ادامه تلف نخواهد کرد» (همان، ص46). مخاطبان در مواجهه با بسته، بخش، بولتن و یا مجموعه خبری که حاصل دست‌پخت سردبیران خبر است با مجموعه‌ای از اخبار متفاوت مواجه هستند و بطور طبیعی قضاوت‌های متفاوتی خواهند داشت. به عبارتی بخش خبری شامل تعدادی خبر است که با وجود متفاوت‌بودن هم‌جهت است و در ‌نهایت قرار است مخاطب را برای رسیدن به یک ذهنیت از پیش تعیین‌شده رهنمون نماید. در این راستا یکی از مباحث مطرح  در حوزه خبر، مدیریت اتاق خبر است. مدیریت اتاق خبر، فرایند تولید خبر و پخش آن را برعهده دارد. اما خود متاثر از عامل‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی است.

    بیش از یک دهه از دوره گذار از سیستم آنالوگ به دیجیتال در کشور می‌گذرد. این تغییر با فراز و نشیب‌های فراوانی روبرو بوده‌است. تحریم اقتصادی، ضعف سرمایه‌گذاری، توجه‌‌نکردن به ساختارهای نوین رسانه‌ای و اصرار بر بومی‌کردن صنایع و تولیدات تا سرحد امکان باعث شده ‌است پروژه‌های بزرگی چون دیجیتالی شدن تلویزیون در کشور با تعلل و مشکلاتی اجرا شود. «درسالهای 1383تا1385 زمانی که طرح «اتوماسیون»[15] رادیویی کشور برای اولین‌بار به عنوان پایلوت در رادیو گیلان اجرا شد مسائل مالی، نبود تجربه قبلی، وجود ضعف‌های ساختاری در نرم‌افزارها و سخت‌افزارها، تعدد مراکز تصمیم‌گیری، مقاومت افرادی که به خاطر ترس از مخاطرات احتمالی با اجرای طرح مخالفت می‌کردند، همچنین تمارض باطنی تعدادی از کارکنان با این تغییرات، آموزش‌ناپذیری بعضی از افراد بخصوص نیروهای قدیمی، باعث شد طرح با مسائل عدیده‌ای مواجه‌ و اجرای آن طولانی شود. درسال 1386 اجرای طرح نیوزروم در تلویزیون مرکز گیلان به عنوان دهمین مرکز کشور آغاز گردید و به دلیل تنگ‌ناهای مالی تجهیزات آن به مرور خریداری و یکی پس از دیگری نصب شد»(مشاهدات عینی محقق). درحال حاضر بسیاری از شبکه‌های استانی و سراسری بین 50 تا 100 درصد از امکانات نیوزروم برخوردار هستند. شبکه العالم از ابتدای تاسیس از اتاق خبر دیجیتال یک­پارچه استفاده کرد، شبکه‌های یک، خبر ، «پرس تی وی»[16] و «هیسپان تی وی»[17] از بهترین امکانات و تجهیزات روز دنیا برای تولید و ارایه اخبار بهره‌مند هستند.با این وجود علی‌رغم موفقیت‌های نسبی در تولید و ارایه اخبار، انتقاداتی به عملکرد این شبکه‌ها وارد است. به‌عبارتی در سپهر رقابتی جدید که غول‌های رسانه‌ای چون سی ان ان، بی بی سی، فرانس24[18]‌ ، الجزیره [19]و...مخاطبان را در معرض انبوهی از اطلاعات قرار داده‌اند، سازمان صداوسیما تلاش نموده است با برنامه‌ریزی و اتخاذ استراتژی مناسب،صرف هزینه‌های کلان برای توسعه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی، تجهیز شبکه‌ها به تجهیزات مدرن و جذب نیروی انسانی کارآمد پاسخگوی نیازهای خبری و اطلاعاتی مخاطبان داخل و خارج از کشور باشد.

    اکنون این سوال مطرح است چرا با وجود بکارگیری امکانات وتجهیزات وسیع و اجرای صدها طرح تحقیقاتی در حوزه اخبار و نظرسنجی‌های مستمر، برخی اشکالات شکلی و محتوایی کماکان در پخش اخبار به چشم می‌خورد.

     

    1- Newsroom

    2- Powell Peter

    News 3-Announcers3

    -Teleprompter4

    -DG -  Digital Sistem5

    [6]-  STV –Swedian TV

    [7] - BBC – British Broadcasting Corporation

    [8]- CNN-Cable News Network

    [9] -Tele Five

    [10] - Antena 4

      Simon- [11]

    [12] - Hoftsted

    [13] - Lord North Clife

    [14] - Nicolas Daglas

    [15] - Outomation

    [16] - Press TV

    [17] - Hispan TV

    France24 - [18]

     Aljazira- [19]

    Abstract

     

    The survey of Newsroom inter organizational effects on TV news quantity and quality.                                                                                                               

     

    This study aims at understanding the survey of newsroom inter organizational effects on TV news quantity and quality in personnel points of view. Central News staff's view, were measured and analyzed. However, the role of the relationship is different. The results showed that employees believe that the organization's central unit with all its dimensions (policy, professionalism, decision making, management and technology) as the most effective factor in the quantity and quality of television news in the Newsroom are. Organizational culture in the study are moderate. On the corporate culture than control variable dimensions, commitment, values, integrity and communication patterns are involved in the news production process. Material and capital resources include the physical environment, services, facilities and budgets also have an important influence on the quantity and quality of TV news. Experts believe three factors: the physical environment, equipment and funding are impacting heavily on television news. The findings include four variables manpower recruitment, retention, training and recruiting is also moderate. But two other aspects of the recruitment and training of the quantity and quality of TV news contributing to.­ In general it can be said that the organizational structure and quality in all dimensions of television news in the newsroom, but each of the elements of organizational culture, human resources and material assets are not effective in all dimensions. The Central News staff's perspective each of these factors in an effective amount of one or more of the quantity and quality of news involved.                                                                                                                           

     

    Keywords: News, Newsroom, inter-organizational factors, the quantity, quality and systems theory

     

  • فهرست:

     

    منبع:

     

    الف: منابع داخلی

    احمدزاده، افشین، (1383)، مقایسه روش‌های نوین مدیریت تولید گزارش‌های خبری.

    آسابرگر، آرتور، (1379)، روشهای تحلیل رسانه‌ها، ترجمه پرویز اجلالی، انتشارات مرکز تحقیقات رسانه‌ها، تهران.

    افق، (1385)، ماهنامه تخصصی ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی ، مدیریت و برنامه­ریزی در خبر، سال پنجم، شماره 57و56، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، آموزش معاونت سیاسی، تهران.

    افق، (1386)، نشریه تخصصی ژورنالیسم رادیو و تلویزیونی، تحول در اتاق خبر، سال ششم، شماره 58، انتشارات سروش، تهران.

    افق،(1382)، تحول در اتاق خبر، شماره 44، اداره‌کل آموزش و پژوهش معاونت سیاسی صداوسیما، تهران،

    اقولی خان؛ محمد، (1377)، تحلیل محتوای سیاسی اخبار سیمای جمهوری اسلامی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده روانشناسی، علوم اجتماعی و ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.

    امانوئل، آرگیری،(1374)، تکنولوژی مناسب تا تکنولوژی عقب‌افتاده،گفت و شنودی تکان‌دهنده در باره مسائل توسعه، ترجمه، موفقیان، مناصر، انتشارات علمی  فرهنگی، تهران.

    انبارلویی، سعید، 1388) آسیب‌شناسی ساختار سازمانی معاونت توسعه و فن‌آوری رسانه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده صداوسیما، تهران.

    . ایران­نژاد پاریزی، مهدی و ساسان­گهر، پرویز، 1379، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، چاپ چهارم،نشر خورشید، تهران.

    بدیعی؛ نعیم، (1367)، روزنامه‌نگاری خبری، آموزش سازمان شهرستان‌های موسسه کیهان، تهران.

    بدیعی؛ نعیم، قندی؛ حسین، (1380) روزنامه‌نگاری نوین، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.

    بدیعی؛ نعیم، (1369)، معیارهای گزینش خبر، کدام خبر، چرا؟، رسانه، سال اول، شماره 21.

    بلیک؛ رید، ادوین؛ هارولدسون، (1378)، طبقه‌بندی مفاهیم در ارتباطات، ترجمه مسعود اوحدی، انتشارات سروش، تهران

     

    14. پاستر، ع مارک، (1377)، عصر دوم رسانه‌ها، مترجم، صالح‌یار، غلام‌حسین، انتشارات موسسه ایران، تهران.

    15. پرایس، گرت، (1388)، مترجمان، روشندل اربطانی،طاهر، پاکدل، حمیدرضا، انتشارات سروش، تهران.

    16. پرویزی؛ لیلا، (1385)، بررسی ساختار و تحلیل محتوای اخبار (خروجی‌های خبرگزاری مهر)، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده روانشناسی، علوم اجتماعی و ارتباطات اجتماعی، گرایش روزنامه‌نگاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.

    17. پیوند؛ محمدعلی، (1381)، بررسی اخبار شبکه اول سیما (ساعت 21) و شبکه جام جم (30 دقیقه بامداد) از نظر اخبار امیدوارکننده و ناامیدکننده، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، دانشکده روانشناسی، علوم اجتماعی و ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.

    18.  توکلی؛ احمد، (1376)، گزارش‌نویسی در مطبوعات، انتشارات مؤسسه ایران، چاپ اول، تهران.

    19. حکیم‌آرا؛ محمدعلی، (1384)، ارتباطات متقاعدگرانه و تبلیغ، انتشارات سمت، تهران.

    20. خوشدل، عزت‌الله، (1382)، شیوه‌ی مدیریت تولید خبر درواحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرا ن، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما، تهران.

    21. دادگران؛ سید محمد، (1382)، مباتی ارتباط جمعی، انتشارات فیروزه،چاپ پنجم، تهران.

    22. دفت، ریچارد ال، (1386)، مبانی تئوری و طراحی سازمان، مترجم، پارسائیان، علی، اعرابی، سید محمد، نشر دفتر پژوهش­های فرهنگی، تهران

    23. دلاور،علی،(1389)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد تهران.

    24. رحمان­سرشت، حسین، (1377)، تئوریهای سازمان مدیریت، از نوین­گرایی تا پسانوین­گرایی، جلد اول، تهران.

    25. ساروخانی؛ باقر، (1380)، جامعه‌شناسی ارتباطات، انتشارات اطلاعات، تهران.

    26. ساروخانی؛ باقر، (1386)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ج اول و دوم، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران

    27. سورین، ورنر، تانکارد، جیمز، (1381)، مترجم؛ دهقان، علیرضا، انتشارات دانشگاه تهران.

    28. شاداب، زهراالسادات، (1386)، بررسی ارتباط بین ساختار و تعهد کارکنان معاونت صدا، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات، دانشکده صداوسیما، تهران.

    29. شکرخواه؛ یونس، (1374) خبر، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، تهران.

    30. عابدینی؛ حسن، (1386)، چینش خبر، نشست تخصصی خبر، معاونت سیاسی صدا و سیما، تهران.

    31. عباسی؛ حجت ا...، (1386)، اصول کاربردی خبرنگاری، خبررسانی در رادیو و تلویزیون، انتشارات سروش، تهران.

    32. علاقه­بند، علی، (1388)، مدیریت عمومی، نشر روان، تهران.

    33. عمید؛ حسن، (1363)، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر، تهران.

    34. فرقانی؛ محمد‌مهدی، (1373)، مطبوعات و تحولات اجتماعی در ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    35. فصل‌نامه راهبرد،(1382)، چالش‌های مشارکت در حوزه سایبر اسپیس(دموکراسی دیجیتال)

    شماره28، تهران.

    36. فصلنامه پژوهش و سنجش، (1376)، سال چهارم، شماره 12.

    37. قربانی؛ حسن، (1385)، چگونه گزارش خبری تلوزیونی بسازیم، انتشارات سروش، تهران.

    38. کازنو؛ ژان، (1365)، جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی، ساروخانی؛ باقر، محسنی؛ منوچهر، انتشارات اطلاعات، تهران.

    39. کریپیندروف؛ کلاوس، (1383)، مبانی روش شناسی تحلیل محتوا، چاپ دوم ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی

    40. گنجی، شهریار،(1387)، بررسی برجسته­سازی اخبار سیمای استان­های ساحلی، پایان­نامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما، تهران.

    41. محسنینیان راد؛ مهدی، (1377)، ارزش‌های مصاحبه خبری، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، تهران.

    42. مسرور؛ مرتضی، (1388) تحلیل محتوای بخش خبری ساعت 20 شبکه باران، مرکز تحقیقات صداوسیما

    43. مسعودی؛ امید، (1383)، مبانی خبرنویسی، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونت آموزشی، تهران.

    44. مسعودی؛ امید، (1380)، مبانی نگارش رسانه‌ای، انتشارات خجسته، تهران.

    45. مظفر، حسین، (1386)، بررسی تناسب و سازگاری ساختار سازمانی با اهداف راهبردی سازمان صداوسیما، ماهنامه راهبرد، شماره چهل و چهارم؛ تهران.

    46 . معتمدنژاد؛ کاظم، (1371)، وسایل ارتباط جمعی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    47. معتمدنژاد؛ کاظم، مصنفی؛ ابوالقاسم، (13859، روزنامه نگاری، نشر سپهر، چاپ پنجم، تهران.

    48. ملکی، مصطفی، (1383)، بایسته‌های خبر(مجموعه مقالات)، انتشارات سروش، تهران.

     

    49. مولانا؛ حمید، (1371)، جریان بین‌المللی اطلاعات، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، تهران.

    50. مهرآفر؛ پریسا، (1379، تحلیل محتوای اخبار شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان و بی بی سی، پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده روانشناسی، علوم اجتماعی و ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران.

    51. نامور، حسن، (1388)، تاثیر تغییر تکنولوژی آنالوگ به دیجیتال در واحد مرکزی خبر، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما، تهران.

    52- نایبی، هوشنگ،(1376)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، چاپ اول، نشر نی، تهران.

    53. نجف­بیگی، رضا،( 1385)، سازمان و مدیریت، سازمان چاپ دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

    54. ندرلو، یوسف، (1386)، بررسی چینش اخبار سیمای جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده صداوسیما، تهران.

    55. نصرالهی، اکبر، (1382)، اصول خبرنویسی، شناخت، جمع­آوری و انتشار اخبار، انتشارات سروش، تهران.

    56. ویکس، لوبلان و دیگران، (1979)، مدیریت رسانه، مترجم؛ روشندل اربطانی، طاهر، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران،اداره­کل پژوهش­های رادیو، دفتر پژوهش­های فرهنگی، تهران.

    57-http// www.iriboffice.ir                                                                                   

    ب: منابع خارجی

    1-Aryanppur, Manoochehr,The English Persian collegiate dictionary, Amir-kabir puplication organization (1989).

    3- Longman Dictionary of  English Language and Culture, Rahnama, Publication, Tehran (1382).  

    4- Powell, Peter ‘New Diraction for the Integrated Newsroom’TVB Europe (Oct):(1998).

    5- http//www.wikipedia.com

    6- http//www.audiencedialogue.org/index


موضوع پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, نمونه پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, جستجوی پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, فایل Word پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, دانلود پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, فایل PDF پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, تحقیق در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, مقاله در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, پروژه در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, پروپوزال در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, تز دکترا در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, پروژه درباره پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناخت میزان نقش عوامل درون¬سازمانی اتاق خبر بر کمیت و کیفیت اخبار تلویزیون

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي صنايع(M.Sc) گرايش: صنايع تابستان 1392 چکيده امروزه مهمترين دغدغه‌ي اکثر شرکت‌ها در اجراي پروژه‌ها، تدوين و پياده&zw

دانشکده مدیریت-گروه مدیریت اجرایی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "استراتژیک" چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌های اجرا و نتایج به دست آمده) : در عصری که تغییر مداوم از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است، مدیریت بر اساس مطالعه گذشته، جوابگوی نیاز رهبران و مدیران ارشد به منظور برنامه ریزی استراتژیک نمی‌باشد. لذا سازمان‌ها برای موفقیت بیشتر در کسب و کار، ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: "بازرگانی داخلی" مقدمه در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان ...

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین سازمان یادگیرنده با اثربخشی سازمانی در دانشگاه علامه طباطبائی در سال 93-94 با روش همبستگی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اداری دانشکده‌های ادبیات، اقتصاد، مدیریت، روان شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم سیاسی و علوم اجتماعی است که جمعاً 303 نفر است. نمونه آماری پژوهش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : مدیریت صنعتی گرایش تولید چکیده: در عصر دانش، عدم استفاده از مزایای دانش می­تواند تاثیرات منفی بر روی عملکرد و نوآوری سازمان­های امروزی داشته باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی­های مدیریت دانش بر روی کیفیت محصولات در شرکت­های دانایی محور می­باشد. روش پژوهش در تحقیق حاضر از نوع روش و ماهیت از نوع توصیفی – پیمایشی و ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی بین­المللچ چکیده استفاده از روش­های نوین مهندسی کیفیت در سالیان اخیر رشد روز افزونی داشته بطوریکه شرکت­های صنعتی و خدماتی برای تولید و ارائه محصولات و خدمات خود مطابق با خواسته­های متغیر مشتریان از این روش­های مهندسی کیفیت استفاده می­کنند.یکی از این روش­ها که از طریق ندای مشتری اقدام به جمع­آوری ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش نوع یادگیری ، سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه در سال 1394 بوده است . با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 215 نفر از کارکنان دانشگاه ارومیه به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی و همبستگی بوده است. برای گردآوری اطلاعات از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت رسانه چکیده در این پژوهش درصدد بررسی رابطه سبک رهبری و جوّ سازمانی با انگیزش کارکنان در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و به روش نمونه گیری سیستماتیک، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از بررسی اطلاعات جمعیت شناختی اعضای نمونه و آمار توصیفی متغیرهای تحقیق، با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون فرضیات تحقیق آزمون گردید و ...

ثبت سفارش