فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق................................................................................................. 1
1-1. مقدمه........................................................................................................................ 2
1-2. بیان مسأله.................................................................................................................. 3
1-3. اهمیت و ضرورت....................................................................................................... 9
1-4. بیان واژه.................................................................................................................. 14
1-5. مبانی نظری پژوهش................................................................................................... 15
1-6. اهداف پژوهش......................................................................................................... 15
1-6-1. هدف کلی........................................................................................................... 15
1-6-2. اهداف اختصاصی................................................................................................. 15
1-6-3. اهداف کاربردی................................................................................................... 16
1-7. سوال های پژوهش.................................................................................................... 16
فصل دوم : پیشینه پژوهش............................................................................................. 17
2-1. مقدمه...................................................................................................................... 18
2-2. کودک.................................................................................................................... 19
2-2-1. تعریف کودک..................................................................................................... 19
2-2-2. دوران کودکی..................................................................................................... 19
2-3. نوجوانی................................................................................................................... 20
2-3-1. تئوری های نوجوانی............................................................................................. 21
2-3-2. دو دوره در تحولات نوجوانی................................................................................ 22
2-3-3. برخی از ویژگی های عمومی رفتار نوجوانان............................................................. 22
2-3-4. برخی از مسایل و مشکلات پیش روی نوجوانان و جوانان .............................................................23
2-4. مفاهیم بزهکاری ...................................................................................................... 24
2-4-1. تعریف بزه .......................................................................................................... 24
2-4-2. بزهکاری ........................................................................................................... 24
2-4-3 . بزهکار............................................................................................................... 25
2-4-4. تاریخچه مفهومی بزهکاری.................................................................................... 25
2-4-5.علل بزهکاری ....................................................................................................... 26
2-4-6.دیدگاه های نظری بزهکاری .................................................................................. 26
2-4-7. انواع بزهکاری...................................................................................................... 27
2-4-8.نوجوانی و بزهکاری............................................................................................... 28
2- 5 . تاریخچه مجازات کودکان معارض قانون ( بزهکار ) ................................................... 28
2- 6. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت ........................................................ 30
2- 6- 1. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت در جهان ..................................... 30
2- 6- 2. تاریخچه شکل گیری کانون های اصلاح و تربیت در ایران ...................................... 34
2- 7. انواع موسسات اصلاحی – تربیتی نوجوانان معارض قانون.............................................. 35
2-7-1. محیط نگهداری بسته............................................................................................. 35
2-7-2. محیط نگهداری نیمه باز......................................................................................... 36
2-7-3. محیط نگهداری باز............................................................................................... 36
2-8. پاسخ اجتماعی به نوجوانان معارض قانون در ایران ........................................................ 36
2-8-1. سن مسوولیت کیفری نوجوانان معارض قانون در ایران................................................ 37
2-9. معرفی کانون اصلاح و تربیت استان تهران .................................................................... 38
2-9-1. واحدهای تشکیل دهنده کانون اصلاح و تربیت استان تهران ....................................... 38
2-9-1- 1. واحد مدیریت کانون ....................................................................................... 38
2-9-1-2. واحد مددکاری و خدمات اجتماعی.................................................................... 38
2-9-1-3. واحد فرهنگی کانون......................................................................................... 38
2-9-2. کارکردهای کانون اصلاح و تربیت ........................................................................ 40
2-9-2-1. اقدامات تامینی کانون اصلاح و تربیت................................................................. 41
2-9-2- 2. اقدامات تربیتی و اصلاحی................................................................................ 43
2-9-2 -3. اقدامات رفاهی کانون اصلاح و تربیت................................................................ 45
2-9-2 -4. مراقبت های پس از آزادی................................................................................ 45
2-9-3 . برنامه روزانه مددجویان در کانون اصلاح و تربیت استان تهران ..................................................47
2-9-3-1 . برنامه روزانه مددجویان دختر در کانون اصلاح و تربیت استان تهران .................................47
2-9-3-2 . برنامه روزانه مددجویان پسر در کانون اصلاح و تربیت استان تهران ................................. 48
2-10. واژه شناسی نظام زندانبانی....................................................................................... 48
2-10- 1. حبس ............................................................................................................. 48
2-10- 2. خودزنی .......................................................................................................... 49
2-10-3. ملاقات در زندان و کانون های اصلاح و تربیت ..................................................... 49
2-10-3- 1 . انواع ملاقات در زندان.................................................................................. 50
2 – 11. قواعد سازمان ملل متحد برای حمایت از نوجوانان محروم از آزادی ............................ 51
1. مبحث دیدگاه های بنیادین ............................................................................................. 51
قاعده 1............................................................................................................................ 51
2 . مبحث اهداف نگهداری در موسسات .............................................................................. 51
قاعده 29.......................................................................................................................... 51
3 . مبحث عدالت ویژه نوجوانان........................................................................................... 52
ماده 24............................................................................................................................ 52
قاعده 4............................................................................................................................ 53
3 . مبحث پذیرش و ثبت در موسسات ................................................................................. 53
قاعده 6............................................................................................................................. 53
قاعده 22.......................................................................................................................... 53
قاعده 24.......................................................................................................................... 54
قاعده 25.......................................................................................................................... 54
3 . مبحث جداسازی و فردی کردن رفتار ............................................................................. 54
قاعده 26.......................................................................................................................... 54
قاعده 29.......................................................................................................................... 55
4 . مبحث طبقه بندی و استقرار ........................................................................................... 56
قاعده 27.......................................................................................................................... 56
قاعده 28.......................................................................................................................... 56
قاعده 30.......................................................................................................................... 57
5 . مبحث مدیریت مجازات بزهکاران جوان ......................................................................... 57
6 . مبحث کارکنان موسسه نوجوانان ................................................................................... 58
بند اول : کلیات ................................................................................................................ 58
قاعده 81.......................................................................................................................... 59
قاعده 82.......................................................................................................................... 59
قاعده 83.......................................................................................................................... 59
قاعده 84.......................................................................................................................... 60
قاعده 85.......................................................................................................................... 60
قاعده 86......................................................................................................................... 60
بند دوم : قواعد رفتار .......................................................................................................... 60
قاعده 87.......................................................................................................................... 61
7 . مبحث تدارک برنامه ها ................................................................................................. 62
گفتار اول : کلیات.............................................................................................................. 62
قاعده 11.......................................................................................................................... 62
قاعده 12.......................................................................................................................... 62
قاعده 13.......................................................................................................................... 63
قاعده 26.......................................................................................................................... 63
گفتار سوم : مساعدت در حین مجازات ................................................................................ 63
بند اول : کلیات ................................................................................................................. 63
قاعده 26.......................................................................................................................... 64
بند دوم : آموزش ............................................................................................................... 64
گفتار اول : برنامه های آموزشی ........................................................................................... 64
گفتار دوم : دسترسی برابر به برنامه های آموزشی.................................................................... 64
قاعده 38.......................................................................................................................... 65
قاعده 39.......................................................................................................................... 65
قاعده 40.......................................................................................................................... 65
قاعده 41.......................................................................................................................... 66
بند سوم : .......................................................................................................................... 66
قاعده 42 ......................................................................................................................... 66
قاعده 43 ......................................................................................................................... 66
قاعده 44 ......................................................................................................................... 66
قاعده 45 ......................................................................................................................... 67
قاعده 46 ......................................................................................................................... 67
بند چهارم : تفریح و سرگرمی .............................................................................................. 67
قاعده 47 ......................................................................................................................... 68
بند پنجم : مذهب................................................................................................................ 69
قاعده 48.......................................................................................................................... 69
بند ششم : مراقبت های پزشکی............................................................................................. 69
قاعده 49 ......................................................................................................................... 70
قاعده 50.......................................................................................................................... 70
قاعده 51.......................................................................................................................... 70
قاعده 52.......................................................................................................................... 71
قاعده 53.......................................................................................................................... 71
قاعده 54.......................................................................................................................... 71
قاعده 55.......................................................................................................................... 72
8 . مبحث خدمات بهداشتی نوجوانان ................................................................................... 72
گفتار اول : حمایت از سلامتی و رفتار نوجوانان ..................................................................... 72
قاعده 87 ......................................................................................................................... 72
9 . مبحث خدمات بهداشتی زنان ......................................................................................... 72
قاعده 23.......................................................................................................................... 73
گفتار دوم : محیط فیزیکی و محل اقامت ............................................................................... 73
قاعده 31 ......................................................................................................................... 73
قاعده 32 ......................................................................................................................... 74
قاعده 33 ......................................................................................................................... 74
قاعده 34 ......................................................................................................................... 74
قاعده 35 ......................................................................................................................... 75
گفتار سوم : لباس .............................................................................................................. 75
قاعده 36 ......................................................................................................................... 75
گفتار چهارم : غذا ............................................................................................................. 76
قاعده 37.......................................................................................................................... 76
10 . مبحث محدودیت های بازدارنده بدنی و استفاده از زور ................................................... 76
قاعده 63.......................................................................................................................... 76
قاعده 64.......................................................................................................................... 76
قاعده 65.......................................................................................................................... 77
11 . مبحث تجهیزات محدود کننده نوجوانان ....................................................................... 77
بازرسی ها ........................................................................................................................ 78
سرشماری ها ..................................................................................................................... 79
12 : مبحث حقوق در طی بازداشت و حبس ......................................................................... 79
قاعده 75 ......................................................................................................................... 79
قاعده 76 ......................................................................................................................... 79
قاعده 77 ......................................................................................................................... 80
قاعده 78 ......................................................................................................................... 80
اعلام حبس ، انتقال ، بیماری ، آسیب و مرگ ....................................................................... 80
قاعده 58.......................................................................................................................... 80
تماس با جهان خارج .......................................................................................................... 81
قاعده 26.......................................................................................................................... 81
قاعده 59.......................................................................................................................... 81
قاعده 60.......................................................................................................................... 81
قاعده 61.......................................................................................................................... 82
قاعده 62.......................................................................................................................... 82
13 : مبحث روش های انضباطی ناظر بر نوجوانان .................................................................. 82
قاعده 66.......................................................................................................................... 82
قاعده 67.......................................................................................................................... 83
قاعده 68.......................................................................................................................... 83
قاعده 69.......................................................................................................................... 84
قاعده 70.......................................................................................................................... 84
قاعده 71 ..................................................................................................................................................................84
14 : مبحث ملاقات..................................................................................................................................................84
بازرسی ملاقات کنندگان........................................................................................................................................85
14 : مبحث زندانیان خارجی................................................................................................................................85
2 – 12 پیمان نامه جهانی حقوق کودک............................................................................................................86
ماده 37 ......................................................................................................................................................................86
2 – 13 حقوق بشر افراد محبوس........................................................................................................................87
2 – 14 قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ....................................................................................................88
2 – 15 آییننامه اجرایی کانون اصلاح و تربیت................................................................................................89
فصل اول : سازمان کانون اصلاح و تربیت............................................................................................................89
فصل دوم : وظایف مسئولین کانون اصلاح و تربیت...........................................................................................92
فصل سوم مقررات انضباطی ، تشویقی و پایان دوره نگاهداری اطفال........................................................96
فصل چهارم مقررات مربوط به مشاورین دادگاههای اطفال و مددکاران اجتماعی.................................98
2 – 16 مروری بر پژوهش های پیشین .........................................................................................................100
2 – 16 – 1 مطالعات داخلی ...........................................................................................................................101
2 – 16 – 2 مطالعات خارجی...........................................................................................................................107
فصل سوم: روش شناسی............................................................................................... 112
3-1. نوع مطالعه.............................................................................................................. 113
3-2. جامعه مورد بررسی................................................................................................... 115
3-3. محیط پژوهش......................................................................................................... 115
3-4 . معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه............................................................................ 116
3-5 .معیارهای خروج از مطالعه......................................................................................... 116
3-6 . نمونه و روش نمونهگیری......................................................................................... 116
3-7 . ابزار جمع آوری داده ها .......................................................................................... 117
3-7- 1. مشاهده مشارکتی ............................................................................................... 118
3-7- 2. یادداشت در عرصه............................................................................................. 119
3-7-3. بحث گروهی متمرکز........................................................................................... 119
3-7 - 4. مصاحبه ........................................................................................................... 120
3-7 – 4-1 . راهنمای سوالات ........................................................................................ 121
3-8 . روش اجرای پژوهش............................................................................................... 126
3-9. روش تحلیل داده ها ................................................................................................ 130
3-9- 1. مرحله آماده سازی داده ها................................................................................... 132
3-9- 2 . مرحله سازماندهی داده ها................................................................................... 132
3-9-3 . مرحله خلاصه سازی و گزارش یافته ها ................................................................. 133
3-10 . دقت و اعتبار داده ها............................................................................................. 133
3-11 . ملاحظات اخلاقی................................................................................................ 136
فصل چهارم: یافتهها...................................................................................................... 137
مقدمه.............................................................................................................................. 138
4 – 1 یافته های دموگرافیک ............................................................................................................................139
4-2. یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر ...................................................... 145
4- 3. یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان و کارکنان...................................................... 206
4-4. یافتههای طبقه شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات.......................................... 255
4-5 . یافتههای طبقه شناخت تعامل مددجویان و خانواده ...................................................... 282
4-6 . یافتههای طبقه شناخت تجارب شخصی مددجویان ...................................................... 305
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری.................................................................................... 320
5-1. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر و مقایسه با مطالعات مشابه...................... 321
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان با یکدیگر................................................................... 335
5-2. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان و کارکنان حرفه ای و مقایسه با مطالعات مشابه......... 338
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان و کارکنان حرفه ای...................................................... 350
5-3 . تفسیر نتایج شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات و مقایسه با مطالعات مشابه....... 354
نتیجه گیری شناخت ارتباط مددجویان با محیط و امکانات........................................................................363
5-4. تفسیر نتایج شناخت تعامل مددجویان و خانواده و مقایسه با مطالعات مشابه....................... 365
نتیجه گیری شناخت تعامل مددجویان و خانواده.................................................................... 370
5-5 . تفسیر نتایج شناخت تجارب شخصی مددجویان و مقایسه با مطالعات مشابه..................... 372
نتیجه گیری شناخت تجارب شخصی مددجویان.................................................................... 377
5 – 6 بحث و نتیجه گیری نهایی ....................................................................................................................380
5-7. پیشنهادات کاربردی.................................................................................................. 381
5-8. پیشنهادات پژوهشی ................................................................................................. 385
5-9. محدودیتها............................................................................................................ 386
فهرست منابع..................................................................................................................... 387
پیوست ها................................................................................................................................................................402
منبع:
نجفی توانا ، علی (1382) . بزهکاری اطفال و نوجوانان . تهران : انتشارات راه تربیت .
غفوری غروی ، سید حسن ( 1359 ) . انگیزه شناسی جنایی کودکان – درباره بزهکاری اطفال و نوجوانان در ایران . تهران : انتشارات دانشگاه شهید بهشتی .
عباچی ، مریم ( 1380 ) . حقوق کیفری اطفال . تهران : انتشارات مجمع علمی و فرهنگی مجد .
دانش ، تاج زمان ( 1385 ) ، طفل بزهکار کیست ؟ روش اصلاح و تربیت او چیست ؟ ، تهران : انتشارات کیهان .
محمود نژاد ، خاتون ( 1380 ) . مقایسه جو روانی خانواده نوجوانان عادی و بزهکار . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه الزهرا . دانشکده پرستاری و مامایی .
راهب ، غنچه (1380-1379) . بررسی عوامل خانوادگی موثر در گرایش نوجوانان دختر ساکن شهر تهران به بزهکاری . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
پویا ، رحیم (1384 ) . مقایسه عملکرد خانوادههای دختران نوجوان بزهکار و غیر بزهکار ، پایان نامه کار شناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
جوانمرد ،کرم الله (1390 ) . پایگاه اجتماعی – اقتصادی خانواده و بزهکاری نوجوانان ، تهران : انتشارات جامعه شناسان .
علی نیا جنگلی ، وهاب (1390 ) . تاثیر مداخلات مددکاری اجتماعی گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری بر میزان سازگاری کودکان بزهکار – پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
دانش ، تاج زمان ( 1386 ) . دادرسی اطفال بزهکار در حقوق تطبیقی ، تهران ، انتشارات میزان.
تاریخچه و اهداف تاسیس کانون اصلاح و تربیت تهران ( 1391) . کانون اصلاح و تربیت تهران ، برگرفته از سایت www.vista.ir/article/226440
کمالان ، سید مهدی ( 1388) . قانون زندان ها ، چاپ اول ، تهران : انتشارات کمالان .
آمار محرمانه سازمان زندان ها – کانون اصلاح و تربیت استان تهران، 1391 .
صلاحی ، جاوید (1388 ) . بزهکاری اطفال و نوجوانان ، چاپ چهارم ، انتشارات بنیاد حقوقی میزان.
الرود، پ و رایدر ، آر . دادرسی ویژه نوجوانان . ناظر علمی : دکتر علی کاظمی . مترجمان : احمدرضا علیزاده ، دکتر محمد بارانی . ص ( 1392 ) . چاپ اول . تهران : انتشارات علامت .
پرن فر شیما ( 1386 ) . سیاست های اجتماعی مناسب کودکان کار خیابانی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
صدیق سروستانی رحمت الله (1383 ) . آسیب شناسی اجتماعی ، تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
احمدی حبیب (1380) . جامعه شناسی انحرافات اجتماعی ، تهران : انتشارات زر .
نور محمدی ، حسن ( 1390 ) . بررسی مقایسه ای اختلالات روانی نوجوانان بزهکار و عادی ( 8 – 14 ساله قزوین ) . نشریه علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره 107 . ص : 17 – 21 .
انصاری ، غلامرضا . بابایی ، نعمت . جغتایی ، محمدتقی . چابک ، علی . رزاقی ، عمران محمد . رفیعی ، حسن . شریفیان ثانی ، مریم . فکری ، رضا . طالبی ، محمدعلی . فتحی ، مرتضی . کاکویی ، حسین . کمالی ، محمد . مدنی ، سعید . ( 1379 ) . به سوی نظام جامع رفاه اجتماعی . تهران : انتشارات سازمان بهزیستی کشور و دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
لشگر آرا فرهاد ، سلطانی شهره ( 1383 ) ؛ نظرخواهی از جوانان زندانی در موفقیت آنان موثر است . مجله علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره 25 ؛ ص: 7 تا 9 .
سجادی حمیرا ، بیگلریان ، اکبر ( 1390 ) ؛ راهنمای نگارش پایان نامه ؛ تهران : انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی .
محدث محسن (1388 ) ؛ مقایسه تطبیقی تاثیر مجازات زندان با مجازات های جایگزین در پیشگیری از تکرار جرم ، چاپ اول ، تهران : انتشارات موسسه فرهنگی نگاه بینه .
Hammell K . W . , Carpenter C . ( 2004 ) . " Qualitative research in evidence based rehabilitation " . 2 nd edn . Churchill Livingstone .p : 156 – 163 .
حیدری نصر آبادی ، ماهان ( 1390 ) . بررسی تجربه ی گفتار درمانگران از ارتباطات درمانی . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران . گروه مدیریت توان بخشی .
صلیبی ، ژانت ( 1382 ) . فرهنگ توصیفی روان شناسی اجتماعی . تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی . ص : 164 .
زاهدی اصل ، محمد . ( 1387 ) . مبانی مددکاری اجتماعی . تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی .
منادی ، مرتضی ( 1389 ) . روش کیفی و نظریه سازی . فصلنامه راهبرد . سال نوزدهم . شماره 54 . ص : 134 – 107 .
حکیمی ، قادر . ( 1390 ) . نظریه ارتباط با محیط . برگرفته از سایت http:// ceit.aut.ac.ir
اسماعیلی ، فائزه ( 1384 ) . تعریف کودک . نشریه حقوق ، دادرسی . شماره 50 . سال نهم . ص : 22 – 28 .
اسدی ، لیلا سادات ( 1382 ) . کودکان بزهکار و بزه دیده در حقوق ایران . مجله ندای صادق . شماره 30 . ص : 82 – 105 .
صندوق کودکان سازمان ملل متحد ( یونیسف ) در ایران ( 1384 ) . پیمان نامه حقوق کودک ( به انضمام دو پروتکل الحاقی ) . چاپ اول . تهران : چاپخانه سپهر .
شامبیاتی ، هوشنگ ( 1377 ) . بزهکاری اطفال ونوجوانان . تهران : انتشارات ژوبین .
نوابی نژاد ، شکوه ، استادان طرح جامع آموزش خانواده ( 1377 ) . تهران : انجمن اولیا و مربیان.
اشتینبرگ ، ل ( 1384 ) . نوجوانی . ترجمه فرهاد ماهر . تهران : سازمان ملی جوانان .
شفرز ، ب ( 1383 ) . مبانی جامعه شناسی جوانان . ترجمه کرم الله راسخ . تهران : نشر نی .
Adams P . F , schoenborn C . A , Moss A J , Warren C . W , Kann I (1999 ) . Vital Health Statistics : Health – Risk Behaviors Among Our Nation Youth . United States : Us Department of Health and Human Services .
احدی ، حسن . ( 1380) . روان شناسی رشد ( مفاهیم بنیادی نوجوانان و جوانان ) ، تهران : انتشارات بنیاد .
فتحی ، منصور . ( 1382 ) . عوامل خانوادگی موثر بر فرار دختران از خانه . پایان نامه کارشناسی ارشد مددکاری . دانشگاه علامه طباطبایی .
فرجاد ، محمد حسین . ( 1372) . آسیب شناسی اجتماعی و خانواده . تهران : نشر بوعلی .
احمدی ، احمد . (1382 ) . روان شناسی نوجوانان و جوانان . اصفهان : انتشارات مشعل
دهخدا ، علی اکبر. ( 1377 ) . لغت نامه دهخدا . تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
عمید ، حسن . ( 1385 ) . فرهنگ فارسی عمید . تهران : انتشارات امیر کبیر .
نور محمدی ، حسن . ( 1390 ) . بررسی مقایسه ای اختلالات روانی نوجوانان بزهکار وعادی 18 – 14 ساله قزوین . نشریه علوم تربیتی . اصلاح وتربیت . شماره 107 . ص : 17 – 21 .
خانه کشی ، علی و عزیزی طاس احمدی ، فرحناز . ( 1386 ) . مقایسه ویژگی های شخصیتی نوجوانان عادی و بزهکار 18 – 12 ساله شهرستان اهواز . فصلنامه ی پژوهش های تربیتی . شماره یازدهم ص :38 – 20 .
الیاسی ، راحله ( 1387 ) . بایسته های دادرسی اطفال (( با تاکید بر جایگاه پلیس )) ، فصل نامه دانش انتظامی . سال نهم . شماره چهارم . صفحه 134 تا 165 .
احمدی ، ح ( 1384 ) . جامعه شناسی انحرافات ، تهران : انتشارات سمت .
محسنی ، م ( 1386 ) . جامعه شناسی انحرافات اجتماعی . تهران : انتشارات طهوری .
Phillips , J C & Kelly , D H ( 2009 ) . " School failure and delinquency which causes which ? Criminology , Vol . 17 , Issue 2 , pp : 194 – 207 .
Patterson , I ( 2000 ) . " Exploring the linkes between leisure boredom use among youth and urban area of Australia " . Journal of Park and Rereaction Administation , vol . 18 , No . 3 , pp : 53 – 75 .
Iso – Ahola , S . E & Crowley , E . D ( 1991 ) . " Adolescent substance abuse and leisure boredom " , Journal of leisure , Vol . 24 , pp : 260 – 271 .
Brownfield , D & Thampson , k ( 2005 ) . " Self – concept and delinquency The effects of reflected appraisals by parent and peers " , Western Criminology Review , 6 ( 1 ) ,pp : 22 – 29 .
Heimer , K & Matsueda R ( 1994 ) . " Role- taking , role commitment and delinquency : A theory of differential social control . " American Sociological Review , Vol . 59, pp : 365 – 390 .
Agnew , R & Peterson , D. M ( 1989 ) . " Leisure and Delinquency " , Social Problems , Vol 36 , No . 4 . pp : 332 – 350 .
Bergman , M . M & Scott , J ( 2001 ) . " Young Adolescents Well – Being and Health – Risk Behavior : Gender and Socioeconomic Differences " . Journal of Adolescence , 24 .
فوکو ، میشل (1385 ) . تولد زندان – مراقبت و تنبیه . تهران : انتشارات سمت .
شمس ، علی ( 1382) . رویکردی جدید به نظام زندانبانی ( بازگشت سعادتمندانه ) . تهران : سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیت کشور . انتشارات راه تربیت .
بهبودی ، مرجان . خلعت بری ، ساحره ( 1378 ) . به مناسبت گشایش کانون اصلاح و تربیت دختران : روش های دستوری – سرکوبی افزایش دهنده ی جرایم دختران . نشریه حقوق . حقوق زنان . شماره 13 . ص : 17 – 12 ، 64 .
شمس ، علی . ( 1386 ) . کلیات علم زندانبانی . تهران : سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ، انتشارات راه تربیت .
موحدی محصل طوسی ، مرضیه (1381) . نیاز سنجی آموزشی زندانیان ، کانون اصلاح و تربیت شهر تهران در سال 1380 و ارایه اولویت های آموزشی آنان . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تهران . دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی .
مرکز بین المللی اصلاح قوانین کیفری و سیاست جنایی ( ونکوور – کانادا ) ، حبس انسان مدار . ترجمه حسن طغرانگار ( 1383 ) . چاپ اول . تهران : انتشارات راه تربیت « وابسته به مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندان ها » .
توحیدی ، ا ( 1382 ) . تحلیل کنوانسیون حقوق کودک در پرتو جهان شمولی حقوق بشر . مجله ی ندای صادق . سال هشتم . شماره 31 . ص : 168 – 119 .
گودرزی بروجردی ، محمدرضا . الوندی ، مظفر ( 1382 ) . حقوق بشر در نظام کیفری و زندانها . چاپ اول . تهران : انتشارات راه تربیت « وابسته به مرکز آموزشی و پژوهشی سازمان زندان ها»
قانون حمایت از کودکان و نوجوانان ( 1381 ) برگرفته از سایت . http://www.dadkhahi.net/law/Ghavanin/Ghavanin_Jazaee
آیین نامه اجرایی کانون اصلاح و تربیت مصوب سال 1347. (1392) . برگرفته از سایت http://ravash.ir/pages/view/pageid/181/lang/fa.
عبادی ، غلامحسین ( 1385 ) . بررسی رابطه ی بین روش های اصلاحی و افسردگی بزهکاران کانون اصلاح و تربیت شهرستان اهواز . نشریه علوم تربیتی ، پژوهش های تربیت اسلامی . شماره 2 . ص : 110 – 87 .
بابک نژاد ، محسن ( 1374 ) . گزارش مختصر پیرامون طرح بررسی تاثیر کانون اصلاح و تربیت بر انگیختگی هیجانی نوجوانان . نشریه علوم تربیتی ، اصلاح و تربیت . شماره 3 . دوره قدیم . ص : 44 -42 .
باختری ، عزیزه و حیدری ، محمد رضا ( 1387 ) . شناخت رفتار های مشکل آفرین در کودکان و نوجوانان کانون های اصلاح و تربیت و روش برقراری ارتباط با آن ها . نشریه علوم تربیتی اصلاح و تربیت . شماره 77 . ص : 34 – 31 .
گودرزی ، محمدرضا ( 1382 ) . بزه دیدگی اطفال بزهکار ( پژوهشی میدانی درباره بزه دیدگی مددجویان کانون اصلاح و تربیت تهران ) . نشریه حقوق ، حقوقی دادگستری ، شماره 44 . ص : 118 – 99 .
رمضان پور ، عباس . ( 1380 ) . بررسی مسایل و مشکلات کودکان بزهکار پس از ورود به کانون اصلاح و تربیت . طرح پژوهشی . دانشگاه علامه طباطبایی .
اسماعیلی ، ایرج و راهرو خواجه ، علی اصغر ( 1387 ) . بررسی مدت حبس و کیفیت زندگی مددجویان . نشریه علوم تربیتی ، اصلاح و تربیت . سال هفتم . شماره 73 . ص : 25 – 20 .
صالحی ، جواد ( 1388 ) . ارزیابی کیفیت خدمات رسانی در کانون های اصلاح و تربیت . نشریه علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره 83 . ص : 23 – 18 .
بیان زاده ، سید اکبر ( 1379) . بررسی روش های تشویق و تنبیه در اصلاح و رفتار مددجویان مذکر کانون اصلاح و تربیت تهران . طرح پژوهشی : اداره کل زندان های استان تهران .
سالاری ، هادی و سجادی ، علیرضا ( 1384 ) . مقایسه میزان اضطراب در نوجوانان ساکن در شبانه روزی با نوجوانان ساکن در خانواده . نشریه طبیب شرق . سال هفتم . شماره 1 . ص : 19 – 15 .
Cuevas , C A , Finkelhor , D , Turner , H , Ormrod , R . ( 2007 ) . " Juvenile Delinquency and Victimization , A Theoretical Typology " , Journal of Interpersonal Violence University of New Hampshire . Vol , 22 . pp : 1581-1602
Davidson-Arad , Bilha . Benbenishty , Rami . Golan , Miriam ( 2009 ) . " Comparison of Violence and Abuse in Juvenile Correctional Facilities and Schools " . Journal of Interpersonal Violence . Vol , 20. pp: 259-279
Erwin , P . Friendship in childhood and adolescence , London and new York . Routledge , 1998 .
J Simourd , David ( 1991 ) . " Predicting Predatory Behavior in a Population of Incarcerated Young Offenders " . Journal of Criminal Justice and Behavior . Vol . 18 . pp : 180 – 194 .
Fazel , Seena . Doll , Helen . Långström , Niklas ( 2008 ) . " Mental Disorders Among Adolescents in Juvenile Detention and Correctional Facilities: A Systematic Review and Metaregression Analysis of 25 Surveys " . Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry . Vol , 47, Issue 9 , pp : 1010–1019 .
Streubert . H ,. & Carpenter , D . ( 2003 ) . " Qualitative Research in nursing , ( 3 th ed ) . Philadelphia : Lippincott Company .
محمدی ، بیوک ( 1387 ) . در آمدی بر روش تحقیق کیفی . تهران : پزوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی .
محمد پور، احمد (1390 ) . روش تحقیق کیفی ضد روش 1 ، تهران : انتشارات جامعه شناسان .
Moustaka , C ( 1994 ) Phenomenological researchmethods London , Sage.
احمدی ، حبیب و نیکپور قنواتی ، لیلا ( 1384 ) . کاربرد روش های کیفی در مطالعه انحرافات اجتماعی ، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد . ص : 12 – 1 .
منصوریان ، یزدان ( 1391 ) . هفتاد نکته کاربردی در طراحی و اجرای پژوهش های کیفی . مجله ی اطلاعات ، ارتباطات و دانش شناسی . سال پانزدهم . شماره ی هشتم . ص : 75 – 68 .
Streubert , H., & Carpenter , J. ( 2003 ) . " Community health nursing " . Philadelphia J . B . Lippincott Company .
Kondarki N.L & Wellman N.S (2002 ) . " Review of the methods and their applications in nutrition education " . Journal of Nutrition education and behavior . 34 (4 ) , pp : 224 – 230 .
Burnard , P ( 1991 ) . " A method of analyzing interview transcripts in qualitative research " . Nurse Education Today . 11 ( 2 ) , pp : 461 – 466.
Downe – Wambolt B ( 1992 ) . " Content analysis : method , applications and issues " . health care for woman international ; 13 ( 5 ) , pp : 313 – 321 .
Kippendorff K ( 1980 ) . " Content Analysis : An introduction to its methodology " . Sage publication . Newbury Park 1- 4 .
دلاور ، علی (1386 ) . روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی ، تهران : نشر ویرایش .
ارونسون ، الیوت ، روان شناسی اجتماعی . ترجمه حسین شکرکن . ( 1386 ) . چاپ سوم . تهران : انتشارات رشد .
صلصالی ، مهوش ، پرویزی ، سرور ، ادیب حاج باقری ، محسن ( 1386 ) . روش های تحقیق کیفی ، چاپ اول . تهران : انتشارات بشری .
Streubert . HJ ; Carpenter , DR (2003) . Qualitative research in nursing , advancing the humanistic imperative . Philadelphia, Lippincott
رفیعی ، حسن و همکاران . (1387 ) . روش ها تحقیق بین رشته ای در اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی کیفی و کمی ، تهران : انتشارات دانژه .
نوروزی جویانی ، سعید . ( 1388) . بحث گروهی متمرکز : مبانی ، فرآیند و تحلیل . چاپ اول . تهران : انتشارات دانژه .
فلیک ، اوووه . درآمدی بر تحقیق کیفی . ترجمه ی هادی جلیلی . ( 1388 ) . چاپ دوم . تهران : نشر نی .
Thomas , D ( 2003 ) "A general inductive approach for qualitative data analysis" , School of Population Health University of Auckland , New Zealand .
Elo , Satu & Kyngas , Helvi ( 2007 ) . " The qualitative content analysis process " . Journal of Advanced Nursing 62 ( 1 ) , 107 – 115 .
گل افشانی ، ناهید و مظفری ، زینب .( 1385) . روایی وپایایی در پژوهش کیفی . فصلنامه آموزشی – پژوهشی مدیریت فردا ، اطلاع رسانی . سال چهارم . شماره 13 و 14 ص : 41 - 33
پرویزی ، س و احمدی ، ف و نیکبخت ، ع ( 1383 ) . اعتیاد از نگاه نوجوانان : یک پژوهش کیفی . مجله اندیشه و رفتار . سال دهم . شماره 3 . ص : 257 – 250 .
W. Creswell , John & E . Hanson William & Clark Plano , Vicki & Morals . Alejandro ( 2007 ) . " Qualitative Research Designs : Selection and Implementation " . Journal of The Counselling Psychologist ؛ 35 ؛ 236 .
محمدی ف ( 1387 ) . فرآیند مراقبت از سامند آسیب پذیر . پایان نامه درجه دکتری . دانشگاه علوم پزشکی ایران .
Homel , R & Thomson , C . ( 2005 ) . " Causes and prevention of violence in prisons " . In Sean O Toole & Simon Eyland ( Eds.) , Correction criminology . pp : 101 – 108 .
قاسمیان ، مژگان و حسینی ، احمد . ( 1390 ) . بررسی سلامت اجتماعی کودکان در انتظار اجرای حکم . همایش مدکاری اجتماعی در حوزه کودکان . ص : 86 – 73 .
مظاهری ، پرویز . ( 1377 ) . تاثیر زندان و زندانی بر زندانبان . نشریه ی علوم تربیت ، اصلاح و تربیت ، شماره 5 . ص : 55 – 58
شیخاوندی ، داور ( 1379 ) . جامعه شناسی انحرافات و مسایل جامعوی . چاپ چهارم ، ویرایش دوم . مشهد : انتشارات مرندیز .
داون باو ، فرانک . تجاوز جنسی در زندان های ایالت متحده امریکا . ترجمه جواد یاوری . ( 1382 ) . نشریه حقوق ، حقوقی دادگستری ، شماره 42 . ص : 176 – 153 .
یاوری ، جواد . ( 1380- 1379 ) . بررسی روابط جنسی زندانیان مرد در ایران و امریکا . پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور .
احمدی ، احمد و قاسمی ، ابوالقاسم . ( 1378 ) . تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رشد اجتماعی فرزندان شبه خانواده تحت پوشش سازمان بهزیستی استان اصفهان . مجله ی دانش و پژوهش ، شماره اول . ص : 30 – 21 .
محسنی ، علیرضا . ( 1387 ) . آسیب شناسی مجازات زندان و حبس . نشریه حقوق ، دادرسی ، شماره 67 . ص : 9 – 3 .
صداوی ، صالح . ( 1383 ) . گروه های قدرت در زندان ( 2) . نشریه علوم تربیتی . اصلاح و تربیت . شماره 33 . ص : 52 – 50 .
گودرزی ، محمد رضا . (1382) . نارسایی های زندان . نشریه حقوق ، الهیات و حقوق ، شماره نهم و دهم . ص : 148 – 105 .
ام سی شین ، مارلین و ویلیامز ، فرانک . ترجمه غلامی حسین . ( 1381 ) . پذیرش فرهنگ زندان . نشریه حقوق ، پژوهش حقوق و سیاست . شماره 7 . ص : 176 – 159 .
رضایی نسب ، مسعود ( 1387 ) . آسیب های موجود در زندان . نشریه ی علوم تربیتی ، اصلاح و تربیت . شماره 79 . ص : 34 – 27 .
زارعی ، امین و حسنی ، کاظم . ( 1384 ) . بررسی تاثیر خانواده بر رشد اجتماعی دانش آموزان « استان کرمانشاه » . نشریه ی علوم تربیتی ، پژوهش های تربیت اسلامی ، شماره یک . ص : 140 – 101 .
نورمحمدی ، حسن . ( 1390 ) . بررسی مقایسه ای اختلالات روانی نوجوانان بزهکار و عادی . نشریه علوم تربیتی ، اصلاح و تربیت ، شماره 108 . ص : 35 – 33 .
ممیزی ، فاطمه ( 1390 ) . رابطه ی مهارت های اجتماعی نوجوانان با مورد آزار قرار گرفتن آنان . همایش مددکاری اجتماعی در حوزه ی کودکان . 116 – 101 .
شمس ، علی . ( 1385 ) . مقدمه ای بر جامعه شناسی زندان . چاپ سوم . تهران : سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ، انتشارات راه تربیت .
صالح صدقی پور ، بهرام . ( 1388 ) . بررسی سطح دانش ، نگرش و عملکرد کارکنان سازمان زندان ها درباره دادرسی ویژه نوجوانان . نشریه اصلاح و تربیت . شماره 84 . ص : 14 – 8 .
تهیه شده در کانون اصلاح و تربیت استان تهران . ( 1386 ) . حقوق شهروندی کانون کانون اصلاح و تربیت استان تهران .
جوادی ، سید محمد حسین و آتشی گلستانی ، هادی . ( 1388 ) . جایگاه مددکاری اجتماعی در سیستم قضایی ایران . مجموعه مقالات اولین کنفرانس مددکاری در ایران . دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد .
معارف وند ، م و تدین ، ن و عین الیقین ، ن . ( 1390 ) . مددکاران اجتماعی در فرآیند دادرسی ویژه کودکان ؛ یک پژوهش کیفی . همایش مددکاری اجتماعی در حوزه کودکان . ص : 100 – 87.
قربانی ، غلامعلی ( 1379) . بررسی عوامل موثر بر خودزنی زندانیان در زندان قصر . نشریه اصلاح و تربیت ، شماره هفتاد و سوم و چهارم ، سال هفتم . ص : 62 – 61 .
سرلک ، غلامرضا . ( 1390 ) . بررسی علل و عوامل خودزنی و خودکشی در زندان ها . نشریه ی علوم تربیتی ، اصلاح و تربیت ، شماره 107 . ص : 28 – 26 .
نجات ، نازی و کاشانی نیا ، ز و معماریان ، ر . ( 1387 ) . بررسی مقایسه ای رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی با دختران تحت سرپرستی خانواده . مجله ی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ( حیات ) ، دوره 14 ، شماره 1 ، ص : 59 – 49 .
گدازنده ، زهرا و گدازنده ، میترا . ( 1378 ) . میزان هیجان خواهی بین مجرمان با تعداد موارد محکومیت و نوع جرم مختلف ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه تربیت مدرس .
آرمسترانگ ، جان جی . علل نا آرامی در زندان . ترجمه علی اصغر راهرو خواجه و مصطفی فرخی . ( 1388 ) . نشریه اصلاح و تربیت ، شماره 89 . ص : 13 – 10 .
شقاقی ، ف . ( 1385 ) . بررسی رابطه بین هیجان خواهی و ارتکاب به جرم نوجوانان بزهکار 18 – 13 ساله ( معتاد و سارق ) . پایان نامه کارشناسی . دانشگاه آزاد اسلامی کرج .
شولتز ، داون و شولتز ، سیدنی الن . ( 1381 ) . نظریه های شخصیت . ترجمه یحیی سید محمدی . چاپ چهارم . تهران : انتشارات ویرایش .
مارشال ریو ، جان ( 1380 ) . انگیزش و هیجان . ترجمه یحیی سید محمدی . چاپ سوم . تهران : انتشارات ویرایش
Schuster M A & Eastman KL & Fielding JE , Rotheram – Borus M J & Breslow L & Kanouse DE . (2001) . " Promoting adolescent health : worksite – based interventions with parents of adolescents " . Journal public health Manage Pract . 7 ( 2 ) , pp : 41 – 52 .
Troutman B , Ryan S , Michelle Cardi M A . " The effect of Foster of Care placement on Young Childrens Mental health " . 4 th ed . Washington : American psychiatory Association , 2000 .
زارعی قاضیانی ، طهمورث . ( 1388 ) . بررسی تاثیر زندانی شدن بر خانواده زندانی . نشریه اصلاح و تربیت . شماره 85 . ص : 53 – 48 .
انصاری نژاد ، نصرالله . ( 1391 ) . تحلیل بزهکاری نوجوانان اصلاح و تربیت تهران . فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی ،