فهرست:
فهرست مطالب
1. مقدمه...................................................................................................................................................................................................................................2
1.1 بیان مسله وضرورت تحقیق.. 10
1.2 اهداف تحقیق 11
1.3 تعریف مفاهیم و متغیرهای تحقیق.. 14
1.3.1 شبکه های اجتماعی (متغیر مستقل) 14
1.3.2 میزان استفاده از شبکه ای های اجتماعی.. 10
1.3.3 تلفن همراه 14
1.3.4 شبکه های موبایلی 14
1.3.5 دین ودینداری (متغییر وابسته) 15
1.3.6 دینداری 15
2. ادبیات پژوهش ..............................................................................................................................................................................................................17
2.1 مبانی نظری پژوهش.... 17
2.2 پیشینه تحقیق.. 23
2.3 نتیجه گیری بخش مبانی نظری.. 25
2.4 چارجوب نظری تحقیق.. 26
2.5 نظریه ساخت بندی گیدنز. 26
2.5.1 نظریه جامعه شبکه ای کاستلز. 27
2.5.2 نظریه استفاده و خشنودی.. 28
3. روش انجام کار............................................................................................................................................................................................................... 31
3.1 شمای تحقیق.. 31
3.2 فرضیه ها 32
3.3 روش تحقیق.. 32
3.4 روایی و پایایی تحقیق.. 32
3.5 جامعه آماری.. 33
3.6 واحد نمونه گیری.. 33
3.7 واحد آماری.. 33
3.8 روش نمونه گیری.. 33
3.9 رویه جمع آوری اطلاعات.. .. .. 30
4. تحلیل و توصیف یافته های تحقیق................................................................................................................................................................................36
4.1 مقدمه. .. 36
4.1.1 توصیف یافتهها 36
4.1.2 آمار توصیفی.. 37
4.1.3 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنیها 37
4.1.4 بررسی متغیرهای تحقیق وابعاد آن . 34
4.1.5 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی.. ..38
4.1.6 جدول فراوانی توصیف واستنباط سؤالات پرسشنامه. 43
4.1.7 بررسی نرمال بودن.. 116
4.1.8 آزمون فرضیه های پژوهش.... 117
4.1.9 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی.. 123
4.1.10 رگرسیون خطی فرضیهها 124
4.1.11 جمع بندی ونتیجه گیری.. 126
4.1.12 جمع بندی توصیفها 127
4.1.13 جمع بندی تحلیل یافتهها 130
5. نتیجه گیری ومنابع........................................................................................................................................................................................................137
5.1 نتیجه گیری کلی.. 137
5.2 پیشنهادات.. 140
5.3 منابع وماخذ. 141
5.4 پیوستها 148
5.4.1 پرسشنامه. 148
5.4.2 فرمول برآورد حجم نمونه کوکران.. 148
4.1 مقدمه................. 36
4.1.1 توصیف یافتهها ..............................36
4.1.2 آمار توصیفی.. ..............................37
4.1.3 بررسی ویژگی های جمعیت شناختی آزمودنیها ..............................37
جدول (4-1-1) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب جنس..... 37
جدول (4-1-2) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب مقطع تحصیلی... 38
جدول (4-1-3) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب محل سکونت.... 39
جدول (4-1-4) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میانگین سن... 40
جدول (4-1-5) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سابقه کار. 41
جدول (4-1-6) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب وضعیت درآمد.. 42
4.1.4 جدول توصیف یافته ها ........................... 43
جدول (4-1-8) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان توکل به خدا 43
جدول (4-1-9) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان علاقه به دین اسلام. 44
جدول (4-1-10) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب افتخار به مسلمان بودن.. 44
جدول (4-1-11) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب میزان لذت از انجام فرایض دینی... 45
جدول (4-1-12) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جماعت.... 45
جدول (4-1-13) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب علاقه به انتخاب نامهای اسلامی... 46
جدول (4-1-14) توزیع فراوانی برحسب میزان شرکت در مراسم مذهبی... 46
جدول (4-1-15) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب روزه گرفتن در ماه رمضان.. 47
جدول (4-1-16) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تحت تأثیر تصاویر دینی و مذهبی ماهواره و اینترنت.... 47
جدول (4-1- 17) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان شرکت در نماز جمعه. 48
جدول (4-1- 18) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب انجام اعمال دینی بوسیله شبکه های اجتماعی موبایلی... 48
جدول (4-1- 19) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان آرامش قلبی پس از مناجات با خدا 49
جدول (4-1- 20) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی... 49
جدول (4-1- 21) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان استفاده روزانه از شبکه های اجتماعی موبایلی... 50
جدول (4-1- 22) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب راهنمای حضور درشبکه های اجتماعی موبایلی... 50
جدول (4-1- 23) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب حضور با مشخصات واقعی در شبکه های اجتماعی موبایلی... 51
جدول (4-1- 24) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب اطلاع از اخبارروز در شبکه های اجتماعی... 51
جدول (4-1- 25) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب در ارتباط بودن بادوستان در شبکه های اجتماعی... 52
جدول (4-1- 26) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب پیدا کردن دوستان جدید در شبکه های اجتماعی... 52
جدول (4-1- 27) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی... 53
جدول (4-1- 30) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب باورهای دوستان در شبکه های اجتماعی... 54
جدول (4-1- 31) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان اعتماد به اطلاعات درتکنولوژی درشبکه های اجتماعی موبایلی... 55
جدول (4- 1-33) توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب تأثیر فناوری در تغییر هویت وارزشهای معنوی... 56
جدول (4-1- 34) توزیع فراوانی پاسخگویان برحسب میزان واقعی بودن محتوای شبکه های اجتماعی... 56
جدول (4-1- 35) توزیع فراوانی پاسخ گویان برحسب ارزان ودردسترس بودن شبکه های اجتماعی موبایلی... 57
جدول (4-1- 36) توزیع فراوانی برحسب تأثیر شبکه های اجتماعی بردینداری کاربران.. 57
جدول (4-2-37) رابطه بین میزان اعتقادات دینی و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی... 58
2.4 تحلیل یافته ها 58
آزمون کای اسکور. 58
جدول (4-2-38) رابطه بین میزان توکل به خدا و ازریابی پاسخگویان از استفاده شبکه های اجتماعی موبایلی درمیزان دینداری.... 60
آزمون کای اسکور. 60
جدول (4-2-41) رابطه بین میزان لذت از انجام فرایض دینی و ارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری……………………………………………………………………………………………………. 66.
جدول (4-2-43) رابطه بین میزان انتخاب نام های اسلامی برای فرزندان و ارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری……….. 70
جدول (4-2-44) رابطه بین میزان شرکت در مراسم مذهبی و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در. 72
آزمون کای اسکور. 72
جدول (4-2-45) رابطه بین میزان روزه گرفتن و استفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری... 74
آزمون کای اسکور. 74
جدول (4-2-46) رابطه بین میزان تأثیر تصاویر ماهواره واینترنت و ارزیابی پاسخ گویان ازاستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری…….. 76
آزمون کای اسکور. 76
جدول (4-2- 47) رابطه بین میزان آرامش قلبی پس از مناجات باخدا و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری…. 78
آزمون کای اسکور. 78
جدول (4-2- 48) رابطه بین میزان شرکت در نمازجمعه و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری... 80
آزمون کای اسکور. 80
جدول (4-2- 49) رابطه بین میزان انجام اعمال دینی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های موبایلی در میزان دینداری... 82
آزمون کای اسکور. 82
جدول (4-2-50) رابطه بین عضویت در شبکه های اجتماعی موبایلی وارزیابی پاسخگویان از نقش شبکه. 84
آزمون کای اسکور. 84
جدول (4-2- 51) رابطه بین راهنمای حضورکاربران در شبکه و ارزیابی پاسخگویان از استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری 86
آزمون کای اسکور. 86
جدول (4-2- 52) رابطه بین مشخصات واقعی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری....... 88
آزمون کای اسکور. 88
جدول (4-2- 54) رابطه بین ارتباط با دوستان در شبکه وارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی موبایلی در میزان دینداری90
آزمون کای اسکور. ..90
جدول (4-2-55) رابطه بین اطلاع از اخبار روز بوسیله شبکه های اجتماعی و ارزیابی پاسخگویان در میزان دینداری... ..92
آزمون کای اسکور. ..92
جدول (4-2- 57) رابطه بین آشنایی با عقاید دیگران دربوسیله شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری... ...96
آزمون کای اسکور. ...96
جدول (4-2- 58) رابطه بین تفریح و سرگرمی در شبکه های اجتماعی ومیزان دینداری... ..98
آزمون کای اسکور. ..98
جدول (4-2- 59) رابطه بین میزان تغییرات در رفتار فرد بوسیله شبکه های اجتماعی در میزان دینداری... 100
آزمون کای اسکور. 100
جدول (4-2- 60) رابطه بین تأیید باروهای افراد در شبکه های اجتماهی توسط دوستان مجازی با میزان دینداری... 102
آزمون کای اسکور. 102
جدول (4-2- 61) رابطه بین اعتماد به تکنولوژی و ارزیابی پاسخگویان استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی موبایلی با میزان دینداری.........................................................................................................................................................................................101
آزمون کای اسکور. 100
جدول (4-2-62) رابطه بین میزان مشارکت در شبکه های اجتماعی و میزان دینداری... 106
آزمون کای اسکور. 106
آزمون کای اسکور. 108
جدول (4-2- 64) رابطه بین میزان اعتماد به محتوای شبکه های اجتماعی و ارزیابی پاسخگویان دراستفاده از شبکه های اجتماعی در میزان دینداری……….. 110
آزمون کای اسکور. 110
جدول (4-2- 65) رابطه بین تأثیر فناوری در تغییر هویت و ارزشهای دینی و ارزیابی پاسخگویان در استفاده از شبکه های اجتماعی در میزان دینداری…….. 112
آزمون کای اسکور. 112
جدول (4-2- 66) رابطه بین تأثیر شبکه های اجتماعی موبایلی برمیزان دینداری کاربران.. 114
آزمون کای اسکور. 114
جدول شماره (4-2-67): بررسی وضعیت نرمال بودن متغیرها 116
4.1.5 آزمون فرضیه های پژوهش................................................................................................................................................... 117
جدول (4-2- 68) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه اول.. 117
جدول (4-2-69) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه اول.. 118
جدول (4-2- 70) نتایج تجزیه وتحلیل فرضیه دوم. 119
جدول (4-2-71) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی فرضیه دوم تحقیق... 120
جدول (4-2-73) آزمون همبستگی اسپیرمن برای بررسی رابطه واقعی بودن مشخصات کاربران و میزان دینداری... 122
جدول (4-2- 74) نتایج تجزیه وتحلیل شاخص های متغیر مستقل و وابسته. 122
جدول (4-2-75) آزمون همبستگی اسپیرمن... 123
جدول 4.1.6 رابطه متغیرهای زمینه ای با دینداری و حضور در شبکه های اجتماعی موبایلی... ..................................123
جدول (4-2-76) رابطه متغیرهای وابسته با میزان دینداری و شبکه های اجتماعی.....................................................................................................124
جدول4.1.7 رگرسیون خطی فرضیهها ......................... ........124
جدول (4-2- 77) ضرایب بتا و سطح معناداری بین مؤلفه های شبکه اجتماعی موبایل و دینداری........................................................................ 125
جدول 4.1.8 جمع بندی ونتیجه گیری . ................................126
4.1.9 جمع بندی توصیفها ..................................127
4.1.10 جمع بندی تحلیل یافتهها .................................130
5. نتیجه گیری ومنابع...................................................................................................................................................................................................................137
5.1 نتیجه گیری کلی..........................................................................................................................................................................137
5.2 پیشنهادات......................................................................................................................................................................................140
5.3 منابع وماخذ .................................................................................................................................................................................141
5.4 پیوستها 148
5.4.1 فرمول برآورد حجم نمونه کوکران.. ...........................148
5.4.2 پرسشنامه. ..........................148
منبع:
1.1 نابع وماخذ
احمدی، حمید، بنیانهای هویت ملی ایرانی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، سال 1390
آخوندی، محمد باقر، بررسی هویت ملی. مذهبی جوانان مشهدی و تأثیر روابط اجتماعی برآن، رساله کارشناسی ارشد، مشهد: دانشگاه، دانشکده اجتماعی، سال 1377
اسلامی، مروارید، بررسی شبکه های اجتماعی و تأثیرات آنها بر ابعاد مختلف زندگی، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران، 1390
اشرفی، اکبر، هویت فرهنگی در عصر مشروطه، فصلنامه تحقیقات فرهنگی نامه پژوهش، سال ششم، شماره 22 و 23، پاییز و زمستان 1380 دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی
افتاده، جواد، «شبکههای اجتماعی مجازی؛ ابزار نوین روزنامهنگاری شهروندی»، همایش شبکههای اجتماعی و زندگی روزمره. سال 1389
افتاده، جواد،1390، آشنایی با تاریخجه شبکه های اجتماعی اینترنتی همشهری آنلاین درسایت: http://www.hamshahrionline.ir/news137239.aspx
اکبری، الهام، (1389) تاریخچه شبکه های اجتماعی، وبلاگ (یادگیری الکترونیکی) تاریخ دسترسی 1391 در سایت: http://www.iranianuk.com/page.php5?id=20120427012833007
اکبری، الهام، تاریخچه شبکه های اجتماعی، وبلاگ (یادگیری الکترونیکی)، سال 1389
امام خمینی، روح الله، وصیتنامه اولیه، سال 1366
امیر کافی، مهدی، طراحی الگوهای جامعهشناسی انزوای اجتماعی در شهر تهران، پایاننامهی دکتری، تهران: دانشگاه تربیت مدرس، سال 1377
اینگلهارت، رونالد، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر،1373
بارتل، ریچارد، طراحی جهان های مجازی، ترجمه، گنج تابش، محمد، سال 1390 در سایت: باستانی، سوسن، جزوهی درس تحلیل شبکه درجامعهشناسی، دانشگاه الزهراء، سال 1384
بررسی رابطه بین سرمایهی اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی و جنسیت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء، سال 1384
بل، دانیل، فراررسیدن جامعه پسا صنعتی، سال 1999
پارتازیان، کامبیز، نگاهی به تاثیرات اینترنت و فضای مجازی برروند دینداری، ناشردارلمعارف (ایران –قم)، سال 1387
پاستر، مارک، عصر دوم رسانهها، ترجمه غلامحسین صالحیار، موسسه ایران، سال 1377
جلیلی فیروزی، شقایق، بازنمایی هویت دینی در فضای مجازی، بررسی تأثیر حضور در گروه های دینی مجازی بر شکل گیری هویت دینی کاربران جوان، رساله کارشناسی ارشد جامعه شناسی 1385، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، سال 1385
حاجیانی، ابراهیم، تحلیل جامعه شناختی هویت ملی درایران، فصلنامه پژوهشکده تحقیقات استراتژیک، سال سوم، شماره پنجم، تهران، سال 1388
حریری، نجلا وعنبری، امیر مهدی، سنچش قابلیت های شبکه های اجتماعی تخصصی و ارائه راهکارهای مناسب برای بهینه سازی این شبکهها در ایران، پژوهشگاه علوم وفناوری اطلاعات ایران در سایت: (1391)hppt//jist.irandoc.ac.ir
حسینی، سید حمید، کاربردهای آموزشی و پژوهشی شبکه های اجتماعی در فضای سایبری، پایگاه اطلاع رسانی حدیث شیعه، سال 1392
حشمت یغمایی، محمدتقی، دینداری نوجوانان و عوامل مؤثر برآن، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، سال 1380
حمیدرضا ضیاییپرور، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک, سال 1390
- خانیکی، هادی شبکههایاجتماعیپیامآورتغییرند یا تهدید، سال 1393، http://jahannews.com/vdc
خانیکی، هادی، مفهوم هویت در جامعه حال گذار.1387
خانیکی، هادی، چوپانکاره، زهرا، بررسی سبک های نوین دینداری در شبکه های اجتماعی مجازی، پایان نامه کارشناسی ارشد، سال 1390
خانیکی ،هادی ،فضای جریانها معماری سکوت ،خبرنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات شماره ۱۱ و ۱۲13، سال 1389
خدایاری فرد، محمد و همکاران، آماده سازی مقیاس های دینداری برای جمعیت دانش آموزی، فصلنامه دانشگاه تهران، شماره 4، سال 1389
خزایی، کامیان و دیگران، آسیب های نو پدید؛ شبکه های اجتماعی مجازی در کمین خانوادهی ایرانی، پایان نامه، کارشناسی ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه آزاد واحد چالوس
خوراسگانی، علی، قاسمی، وحید، رابطه احساس امنیت اجتماعی و نگرش مذهبی، مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، سال 25، شماره،18، سال 1386
دوسن، لورن، حقیقت درمجاز، ترجمه رضایت، علیرضا، روزنامه همشهری شماره 16.1، سال 1385
ذکایی، محمد سعید، موسوی نسب، لیلا، بررسی تأثیر عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی کاربران آن، پایان نامه کارشناسی ارشد
رسولی، محمدرضا، مرادی، مریم، عوامل مؤثر بر تولید محتوا بر شبکه های اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد
رضانیا، آوات، «اینترنت و حوزه عمومی، مطالعه موردی: تحلیل سایت گفتمان»، برگرفته از سایت مؤسسه تحقیقات همشهری به آدرس: www.hccmr.com(1389)
رفعت جاه، مریم، تاثیرات اینترنت بر برخی از ابعاد هویت دینی و اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی، سال 1381
سادمن، سیمور، ترجمه عبدالباقی روشنی، روش های طراحی پرسشنامه، نشر کارا پیام
ساعی مهر، منیژه، بررسی سرمایه های اجتماعی و فرهنگی و مهاجرت و استقرار در شهرهای بزرگ،÷ایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، سال 1383
سایت گروه آماردانان ایران زمین www.amardanan.ir
سلطانیفر، محمد، دیپلماسی عمومی نوین و روابط عمومی الکترونیک، تهران: انتشارات سیمای شرق، سال 1389
سید سعیدرضا عاملی، دو فضایی شدن کره زمین و توسعه واقعی- مجازی»، مجموعه مقالات ارزیابی فضای مجازی ایرانی، تهران، دانشگاه تهران، سال 1385، ص 7- 12
سید علوی، نقیب السادات، سید رضا، حوزه عمومی در فضای مجازی، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 109-سال 1390151
شبکه های اجتماعی، فراتر از ابزارهای تکنولوژیکی وبلاگ Science تازه های علم، سال 1389
شجاعی، محمدصادق، آسیب شناسی وروان شناسی اینترنت، مجله روانشانسی در تعامل با دین، شماره یک،سال 1387
شوسلر، کارل، ترجمه هوشنگ نایبی، مقیاسهای نگرش سنجی نشر وزارت فرهنگ، 1383
صادقیان، سهیلا، پدیدار شناسی درزیارت آنلاین، سایت مقالات و همایش جامعه و فضای مجازی، سال 1389
صالحی، مریم، «سرمایهی اجتماعی شبکه وجنسیت: بررسی ویژگی های ساختی، تعاملی و کارکردی شبکه اجتماعی زنان و مردان د تهران»، نامهی علوم اجتماعی، شماره 95:3.-63، سال 1386
صالحی، مریم، سرمایه ای اجتماعی شبکه وجنسیت، شماره 95:3-63، سال 1380
عاملی، س. ر «دوجهانی شدن و دوفضایی شدن فرهنگ»، در مجموعه مطالعات فرهنگی، مصرف فرهنگی وزندگی روزمره ایرانیان، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، سال 1384
عظیمی، نگاهی به مفهوم؛ ویژگیها و آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی: فیس بوک، سایت میگنا
علیخواه، فردین، انتشارات جامعه شناسان، سنجش مفاهیم در پیمایشهای اجتماعی، 1389
غندالی، رؤیا، نسبت دین و رسانه با تکیه بر قالب مستند، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره 36، دین و رسانه
غلامی ،احسان ،مصونیت در برابر شبکه های اجتماعی، روزنامه جام جم، شماره 3956 به تاریخ 3/2/93
2، تهران سروش، سال 1382
فخارطوسی، جواد، پژوهش فقهی در خبر و خبرگزاری، انتشارات قم، سال 1392
کافی ،امیر مهدی ، بررسی و مقایسه سه رهیافت نظری(در دینداری )، فصلنامه راهبرد، سال بیست و دوم، شماره 66، بهار 1392
پور احمدی ،احمد ،تحلیلی بر رابطه بین میزان دینداری و میزان اعتماد اجتماعی،فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، شماره 29، بهار 1392
فقیهی، علی نقی ودیگران، بررسی الگوهای دینداری از منظر (قرآن وسنت)، فصلنامه اندیشه دینی، دانشگاه شیراز، شماره 19، سال 1385
قادی، عباس و مرتضی خلیلی کاشانی، تأثیر اینترنت برهویت ملی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی،1389
قاسمی، وحید، عدلی پور، صمد، کیانپور، مسعود، تعامل در فضای مجازی شبکههای اجتماعی اینترنتی و تأثیر آن برهویت دینی جوانان (مطالعه موردی فیس بوک و جوانان شهراصفهان)، فصلنامه علمی و پژوهشی، دینوارتباطات، سال نوزدهم، سال 1391
کاستلز، مانوئل، عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد اول، ویراستار علی پایا، تهران، طرح نو، 1380.
کوثری، مسعود، تأثیر نسبی فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی در توسعه اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال نهم، دوره سوم، شماره اول، سال 1387
کوثری، م، جهان فرهنگی کاربران ایرانی در شبکه دوستیابی اورکات، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، سال 1386
کاستلز، مانوئل، عصر اطلاعات ظهور جامعه شبکه های، جلداول، ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران، انتشارات طرح نو، سال 1380
کاظمی، عباس، فرجی، مهدی، آزمون سنجه های دینداری در ایران، انتشارات تهران، سال 1386
کرمانی، حسین، چالشهای تحقیق در مورد شبکه های اجتماعی، پایگاه رسانه های اجتماعی، تهران سال 1393
کلانتری، میترا و عبدالحسین، دینداری درنسلهای مختلف، فصلنامه مطالعات تحقیقات اجتماعی، دانشگاه تهران، شماره 2، سال 1391
کیا، علی اصغر، تحلیل شبکه های اجتماعی با مطالعه موردی فیس بوک، سال 1389
گل محمدی، فرهنگ تهاجم تبادل و تحول، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 6،1381
گیدنز، آنتونی،1390، جامعه شناسی، منوچهر، صبوری کاشانی، تهران، نشر نی
مرتضی نورمحمدی، چالشهای فرهنگ و هویت در فضای مجازی، فصلنامه اطلاعرسانی وآموزشی و مطالعات رایانهای علوم اسلامی،10/9/1389.
مسعودی، امید، انقلاب اسلامی، احیاگر نظریه های نوین ارتباطات و توسعه، فصلنامه و سنجش، سال دهم، شماره 36، سال 1382
مصطفی علیمرادی، سیر تطور شبکههای اجتماعی؛ نگاهی به آغاز و انجام شبکه های اجتماعی، فصلنامه اطلاعرسانی و آموزشی و مطالعات رایانهای علوم اسلامی، شماره 31 (پیاپی 48)، 25/6/1389
معینیعلمداری، جهانگیر، «هویت و مجاز: تأثیر هویت اینترنتی»، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4: 107-124، سال 1386
مک کوئیل، دنیس، درآمدی بر نظریه های ارتباطی، ترجمه اجلالی، پرویز، چاپ 1382، ناشر، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی
منتظرقائم، مهدی تاتار، اینترنت سرمایه اجتماعی و گروهای خاموش، فصلنامه رسانه، سال پانزدهم، شماره 3،1381
منظری توکلی، علیرضا، بررسی رابطه دینداری و شادمانی در بین دانشجویان، نشریه روانشناسی و تربیتی، سال 1389
مهدی زاده، سید محمد؛ نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران، نشر همشهری، چاپ اول، سال 1389
مهدیزاده، سیدمحمد، اینترنت و حوزه عمومی، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی رسانه، سال 15، شماره 59، سال 1390
ناظری،خ «بررسی میزان تفاوت معیارهای دوستیابی نوجوانان در فضای مجازی و غیر مجازی»، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگه علامه طباطبایی، سال 1388
نبوی، مجید، دینداری در اینترنت، فصلنامه پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، رهاورد نور، شماره 35، سال 1390
نجاتی حسینی، محمود، رسانه دینی یا دین رسانه ای، کنفرانس بین المللی دین ورسانه، دانشگاه تهران، سال 1384
نش، کیت، جامعهشناسی سیاسی معاصر، مترجم: محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر،1382
نورمحمدی، م، چالشهای فرهنگ و هویت در فضای مجازی سایت راسخون، سال 1388
نیازی، محسن، اینترنت و فضای مجازی، فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات، شماره 22، سال 1390
نیازی، محسن، نقش و ماهواره برنامه های ماهواره در فرسایش هویت فردی واجتماعی شهروندان کاشان، سال 1390
هوور، استوارت، ام، دین در عصر رسانه، ترجمه غندالی، رؤیا، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره،36، سال 1382
ویندال، سون، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه دهقان، علیرضا، انتشارات دانشگاه تهران، سال 1386
ورنر، سورین، تانکارد، جمیز، نظریه های ارتباطات، ترجمه دهقان، علیرضا، انتشارات دانشگاه تهران، سال 1390
http://www.jazebeelm.blogfa.com/pos176.aspx
منابع انگلیسی
- Adrian.a.2008”no one knkws you are Dog:Identity and computer low and security.Reputation in virtual words.vol.366
- J. P Robinson 2004M and Kestnbaum A Neustadtl Kaplan and Haenlein, 2010:5