فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش........................................................................................1
مقدمه................................................................................................................ 2-3
1-1- بیان مسئله.............................................................................................................................3-4
2-1- طرح و تحدید موضوع.............................................................................................................4
3-1- اهمیت موضوع........................................................................................................................4
4-1-ضرورت موضوع......................................................................................................................5
4-1- اهداف تحقیق..........................................................................................................................5
1-4-1- هدف اصلی.........................................................................................................................5
2-4-1- اهداف فرعی.......................................................................................................................5
فصل دوم: بررسی ادبیات نظری پژوهش....................................................................6
مقدمه.......................................................................................................................7
گفتار اول: پیشینه تحقیق.....................................................................................................................8
1-1-2- پیشینه های داخلی.............................................................................................................8-10
نقد تحقیقات داخلی ذکر شده...........................................................................................................10
2-1-2- پیشینه های خارجی........................................................................................................10-11
نقد تحقیقات خارجی ذکر شده.........................................................................................................11
گفتار دوم: رسانه ها(جدید وسنتی)....................................................................................................12
1-2-2- مفهوم رسانه...................................................................................................................12-14
2-2-2- انواع نقش رسانه ها..........................................................................................................14-15
3-2-2- انواع رسانه ها.....................................................................................................................15
4-2-2- انواع رسانه های جدید......................................................................................................16-19
5-2-2- رسانه های اجتماعی مجازی.............................................................................................20-23
6-2-2- پارادایم رسانه های جدید.................................................................................................24-26
7-2-2- ویژگی و کارکردهای رسانه های جدید.............................................................................27
8-2-2-جمع بندی...................................................................................................................... 28-29
9-2-2- ارتباطات و رسانه های سنتی................................................................................................30
10-2-2- مهمترین ویژگی ها و کارکردهای ارتباطات سنتی...........................................................31-32
11-2-2- آشنایی با رسانه های سنتی دینی....................................................................................32-36
12-2-2- ابعادی از الگوی ارتباطات سنتی در ایران.........................................................................37-38
گفتار سوم: فرهنگ و دین ................................................................................................................39
1-3-2- مفهوم لغوی فرهنگ و شاخص های آن.............................................................................39-40
2-3-2- بستر تاریخیمفهوم فرهنگ..............................................................................................40-43
3-3-2- دین.....................................................................................................................................44
4-3-2- تعریف فرهنگ دینی.........................................................................................................45-46
5-3-2- سرفصل های عملی فرهنگ دینی..........................................................................................46
6-3-2- تبلیغ سنتی و مدرن پیام های دینی رسانه.................................................................................47
7-3-2-ویژگی تبلیغات سنتی و مدرن............................................................................................48-49
8-3-2- وجه پیامآوری رسانه برای دین...............................................................................................49
9-3-2- انواع گفتمان.........................................................................................................................50
10-3-2- وجه گفتمانپردازی رسانه برای دین....................................................................................50
11-3-2- "دین رسانه ای " یا " رسانه دینی".......................................................................................51
12-3-2- مهمترین خدمات رسانه به دین.........................................................................................51-52
13-3-2- مهمترین خدمات دین به رسانه.........................................................................................53-54
گفتارچهارم: نظریه ها...........................................................................................................................55
1-4-2-نظریه ابزاری یا ابزارگرایانه.....................................................................................................55
2-4-2- رویکرد ذات گرایانه..........................................................................................................56-57
3-4-2- نظریه اقتضاء یا اقتضاگرایانه.....................................................................................................58
4-4-2- نظریه برجسته سازی...........................................................................................................59-60
5-4-2- نظریه استفاده و رضامندی...................................................................................................61-62
6-4-2- آنتونی گیدنز: ساخت یابی.......................................................................................................63
7-4-2- نظریه تغییرات فرهنگی.............................................................................................................64
8-4-2- نظریه وابستگی.....................................................................................................................65-66
9-4-2- نظریه رسانه های جدید........................................................................................................67-68
10-5-2- چارچوب نظری تحقیق.......................................................................................................69-70
6-2- فهرست متغیرها.............................................................................................................................71
7-2- سوال های تحقیق.....................................................................................................................71-72
8-2- فرضیه های پژوهش...................................................................................................................72-73
فصل سوم:روش تحقیق.....................................................................................................................74
مقدمه.............................................................................................................................75
1-3- نوع و روش تحقیق.........................................................................................................................76
2-3- تعریف نظری و عملیاتی مفاهیم و متغیرها....................................................................................76-84
3-3- واحد تحلیل....................................................................................................................................84
4-3- جامعه آماری...................................................................................................................................84
5-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................................................84
6-3- تکنیک گردآوری اطلاعات.............................................................................................................84
7-3- تکنیک پردازش داده ها....................................................................................................................85
8-3- آزمونهای آماری مورد استفاده.......................................................................................................85
9-3- روایی و پایایی پژوهش ....................................................................................................................86
فصل چهارم: بررسی یافته های تحقیق.............................................................................................87
مقدمه...............................................................................................................................88
1-4- بررسی یافته های سطح توصیفی.................................................................................................89-112
2-4- بررسی یافته های سطح تحلیلی ......................................................................................................113
1-2-4-.فرضیه های اصلی...............................................................................................................113-114
2-2-4-فرضیه های فرعی ................................................................................................................114-123
منبع:
فهرست منابع
استورات ام.هوور و نات لاندبای،(1389)، بازاندیشی درباره رسانه،دین وفرهنگ، مترجم مسعود آریایینیا، چاپ سوم، تهران: سروش
اوسولیوان تام ودیگران، (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، مترجم میرحسین رئیس زاده، چاپ اول ، تهران:فصل نو
اینگلهارت رونالد و ولزل کریستین ،(1389)، نوسازی ،تغییر فرهنگی و دموکراسی، مترجم یعقوب احمدی،چاپ اول، تهران: کویر
اى وایت، رابرت ، نقش دین و رسانه در ساخت فرهنگ : در بازاندیشی درباره رسانه ،دین و فرهنگ ،چاپ سوم ،تهران:سروش 1389
باهنر، ناصر،(1387)، رسانه ها ودین، چاپ دوم، تهران:مرکز تحقیقات صداوسیما
ببی، ارل،(1387)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، جلد دوم، چاپ پنجم، تهران : سمت
پاستر ، مارک،(1378)، عصر دوم رسانه ها، مترجم غلامحسین صالحیار،تهران:ایران
حسنی، محمد، (1383)، موجودیت غرب و رسانه های تکنولوژیک، چاپ اول، قم:مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما
دریفوس،هیوبرت،(1383)، درباره اینترنت نگاهی فلسفی به اینترنت، مترجم علی ملائکه، تهران: گامنو
مک کوئیل، دنیس، (1382)، درآمدی بر نظریه های ارتباطات جمعی، مترجم پرویز اجلالی، چاپ اول، تهران : مرکز مطالعات وتحقیقات رسانه ها
دهخدا، علی اکبر، (1373)، لغت نامه دهخدا ،جلد دوازدهم ،چاپ اول، تهران: دانشگاه تهران
روح الامینی، محمود،(1384)، زمینه فرهنگ شناسی، چاپ هشتم، تهران: عطار
سبحانی،جعفر(1387)، فروغ ابدیت، جلد اول ، چاپ شانزدهم ،قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
سورین، ورنر و تانکارد جیمز، (1381)، نظریه های ارتباطات ، مترجم علیرضا دهقان، تهران: دانشگاه تهران
ضیایی پرور،حمید،(1388)، تکنولوژی های کاربردی روابط عمومی الکترونیک، تهران: شرکت روابط عمومی و تبلیغات هفت تبلیغ
فرقانی، محمد مهدی،(1391)، درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران، چاپ سوم،تهران: دفتر مطالعات وتحقیقات
رسانه ها
کاستلز، مانوئل ،(1380)، عصر اطلاعات؛ ظهور جامعه شبکه ای، مترجم افشین خاکباز،احمد علیقلیان، ، جلد اول، چاپ اول ، تهران: طرح نو
کاشانی، مجید،(1390)، نقش رسانه ها بر دین گریزی ودین پذیری در جوامع مختلف ، چاپ اول ،تهران : پژوهشگاه فرهنگ،هنرو ارتباطات
گیدنز،آنتونی،(1377)، پیامدهای مدرنیت، مترجم محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز
مسعودی، امید علی،(1390)، تحلیل محتوای وبلاگ های دینی در ایران، چاپ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ،هنرو ارتباطات
معین، محمد،(1386)، فرهنگ معین فارسی، جلد دوم ،چاپ دوم، تهران: زرین
مهدی زاده،سید محمد،(1391)، نظریه رسانه ها اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، چاپ دوم، تهران : انتشارات همشهری
مهدوی کنی، محمد سعید،(1390)، دین وسبک زندگی، چاپ سوم،تهران: دانشگاه امام صادق (ع)
نصر، سید حسین،(1359) ، علم و تمدن در اسلام ، مترجم احمد آرام، تهران: خوارزمی
فهرست منابع اینترنتی و فصلنامه ها
ابراهیمی، مرضیه،" پارادایمهای رسانههای جدید" بر گرفته از وبلاگ Journalism & Tourism،5 بهمن1389
http://marziyeh-ebrahimi.blogfa.com/post-14.aspx
اداره کل آموزش وپژوهش معاونت سیاسی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران ،"رسانه های جدید"، برگرفته از تارنمای خبرگزاری دانا نیوز،3 شهریور 1388
www.Dananews.ir
ارجمند، آتیه، " رسانه های اجتماعی آنلاین و کاربرد آن در بازاریابی اینترنتی"، برگرفته از تارنمای فن آوران جهان ماورا محفوظ،15 مرداد1391
http://blog.mavara.co/posts/ads-marketing/Social-Media.html
اسماعیلی ، محسن،(1382)" جایگاه حقوقی رسالت رسانه ها"، فصلنامه پژوهش های ارتباطی ، سال دهم، شماره 35
حسینی، سیدحسن،"رسانه دینی یا دین رسانه ای" ، برگرفته از تارنمای دانشکده صداوسیمای قم،23مهر1391.
http://www.qiu.ir/index.aspx? pid=99&articleid=14811
"تاریخچه انواع رسانه های جدید"، برگرفته از تارنمای ویکی پدیا،20مهر1391
WWW.Wikipedia.org
خجسته، حسن،(1386)" مقاله موانع و محدودیت های کاربرد متعادل خوف و رجاء به عنوان دو اصل مهم تربیت دینی در رسانه های مدرن با تاکید بر رادیو و تلیویزیون"، تهران: طرح آینده
دوریز ،وویر(2002)، بررسی مطالعات و پژوهش های رسانه ها ودین، Communication Research Trends, Volume مترجم دکتر پیروزایزدی، فصلنامه رسانه شماره69،2شهریور1388
راودراد، اعظم،(1386)" مقاله تعامل دین و رسانه" ، تهران:طرح آینده
صالحی، امیری، دکتر سیدرضا،(1387)، "مجموعه مقالات تکنولوژی های جدید رسانه ای"، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام.
شرف الدین، سید حسین،"دین ورسانه" برگرفته از تارنمای دانشکده صداوسیمای قم،4 شهریور1391.
http://www.qiu.ir/index.aspx?pid=99&articleid=11599
میری، حسین ،"تبلیغات بازرگانی در عصر اطلاعات "، برگرفته از تارنمای مقالات اقتصادی و مدیریت بازرگانی،28آذر 1387
http://hossenagha.persianblog.ir/tag
پایان نامه ها
اسدی، علی،(1383)، بررسی میزان و نوع استفاده دانشجویان دانشگاه آزاد از اینترنت، پایاننامه کارشناسی ارشد،دانشگاهآزاد واحد سمنان
پایدار، مرتضی،(1390)، بررسی عملکرد رسانه های جدید و فناوری های ارتباطی در بازتولید و تغییر فرهنگ جامعه ایرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد
محمدی، هدیه، (1389)، بررسی تاثیر اینترنت در پایبندی به هویت دینی و فرهنگی جوانان تهرانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سوره
فهرست منابع لاتین
Hobbs,R(1997).literacyfor the information age, Handbook on teaching Literacy through the Communication and Visual arts.
Arther,Chris,(1993),Introduction to Religion And The Media, University of Wales peress , Cardiff
فهرست وب سایت
www.Rasaneh.org
www.mgozal.persianblog.ir
www.noormags.com
http://www.bou.ac.ir/Portal/Home
http://www.isu.ac.ir
http://journals.ut.ac.ir/page/journal-main-page.html?jourId=11
http://gmj.ut.ac.ir/Rtl/Default.aspx?language_id=1