فهرست:
فهرست مطالب
صفحه عنوان
چکیده 1
فصل اول : کلیات تحقیق
1-1. بیان مساله. 3
1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4
1-3. اهداف تحقیق.. 6
1-4. فرضیههای تحقیق.. 6
1-5. سؤالهای تحقیق.. 6
1-6. تعریف اصطلاحات تحقیق.. 7
فصل دوم : مبانی نظری
2-1. مقدمه. 11
2-2. مفهوم شناسی گردشگری.. 11
2-3. انواع دیدگاهها در باب گردشگری.. 13
2-4. وضعیت گردشگری در ایران.. 14
2-4-1. گردشگری در سالهای پیش از انقلاب اسلامی.. 14
2-4-2. گردشگری بعد از انقلاب انقلاب اسلامی.. 15
2-4-3. گردشگری در برنامههای توسعه. 16
2-4-3-1. برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (72-1368) 17
2-4-3-2. برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (79-1374) 18
2-4-4. برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1383-1379) 19
2-4-5. برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1388-1384) 20
2-5. عوامل موثر بر جذب گردشگری.. 22
2-5-1. بازاریابی.. 22
2-5-2. تبلیغات... 24
2-6. رویکردهای نظری گردشگری.. 24
2-6-1. رویکرد سیستمی.. 24
2-7. مدلهای گردشگری.. 27
2-8. دیدگاه سازمان جهانی گردشگری.. 29
2-8-1. دیدگاه لیپر. 30
2-8-2. دیدگاه گان.. 31
2-8-3. دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس.... 33
2-8-4. دیدگاه کاسپار 34
2-8-5. دیدگاه هولدن.. 35
2-9. گردشگری و رسانه. 36
2-9-1. انواع رسانه از بُعد گردشگری.. 37
2-9-2. رسانههای محرک گردشگری.. 38
2-9-2-1. کتابهای راهنما 39
2-9-2-2. رادیو. 39
2-9-2-3. تلویزیون.. 40
2-10. فناوری اطلاعات و گردشگری.. 41
2-10-1. گردشگری الکترونیکی.. 43
2-11. پیشینه تحقیق.. 46
2-11-1. پیشینه داخلی.. 46
2-11-2. پیشینه خارجی.. 49
فصل سوم : روش تحقیق
3-1-مقدمه. 52
3-2-روش و طرح تحقیق.. 52
3-2-1-تحقیق کاربردی.. 53
3-2-2-تحقیق توصیفی.. 53
3-3-روشهای جمعآوری اطلاعات... 54
3-4-معرفی ابزار پژوهش.... 54
3-5-تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازهگیری پژوهش.... 56
3-5-1- بررسی روایی و پایایی ابزار اندازهگیری در اجرای اولیه. 56
3-5-2-بررسی روایی ابزار اندازهگیری.. 58
3-6. جامعه و نمونه آماری.. 59
3-6-1. حجم نمونه. 59
3-6-2. روش نمونهگیری.. 59
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها 60
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق
4-1 مقدمه. 62
4-2 آمار توصیفی.. 62
4-2-1 وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. 62
4-2-2 وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. 63
4-2-3 وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. 64
4-2-4 آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها 65
4-3 تجزیه و تحلیل سوالها و فرضیهها 66
4-3-1 سوالهای تحقیق.. 66
فصل پنجم : نتیجهگیری و ارائه راهکارها
5-1. مقدمه. 70
5-2. خلاصه. 70
5-3. پاسخدهی به سؤالات و آزمون فرضیات... 71
5-3-1. سؤال اول: آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 71
5-3-2. سؤال دوم: آیا استفاده از وبسایتها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 72
5-3-3. سؤال سوم: آیا استفاده از برنامههای تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 73
5-3-4. سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامههای تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74
5-3-4. سؤال پنجم: آیا استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74
4-5. محدودیتهای تحقیق.. 75
5-5. پیشنهادهای تحقیق.. 76
5-5-1. پیشنهادهای کاربردی.. 76
5-5-2. پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 76
فهرست منابع.. 77
منابع فارسی.. 77
منابع انگلیسی.. 79
پیوستها
الف) پرسشنامه بررسی نقش رسانههای الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی.. 81
چکیده انگلیسی.. 84
منبع:
فهرست منابع
منابع فارسی
ابراهیمی، عبدالحمید، قادری، اسماعیل، قایدرحمتی، صفر و اکبری، رضا، بررسی تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران نمونه: گردشگران بین المللی شهر اصفهان. جغرافیا و توسعه، 1389؛ 8 (پیاپی 17)، صص 156-139.
احمدی، نسترن (1387)، ردپای اقتصاد در ترمیم چهره گردشگری، منبع بی بی سی، روزنامه دنیای اقتصاد، 1387؛ شماره 1639.
احمدی٬ الهام (1382)، ارزیابی ظرفیتهای فضایی خدمات گردشگری راه ابریشم، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی)
برانت لند، ویلی، جهان مسلح، جهان گرسنه، ترجمه هرمز همایونپور، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1370.
بل، دانیل، جامعه فراصنعتی در راه، ترجمه سپیده گوران، جامعه سالم، 1372، شماره 12
پذیراییجهرمی، فاطمه، تاثیر توانهای محیطی جزیره هرمز در ارتقاء صنعت گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه جغرافیا، 1389.
تقیزاده انصاری، حسن، بررسی سیاستهای جهانگردی ایران و رویکرد آن به جاذبههای طبیعی گردشگری، پایاننامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، 1383.
ثانوی گروسی، مائده، بررسی موانع جذب گردشگر با تأکید بر گردشگری الکترونیک (مطالعه موردی مشهد مقدس، دانشکده آموزشهای الکترونیکی، دانشگاه شیراز، 1389.
ثروتی، محمدرضا و کزازی، الهام، ژئوتوریسم و فرصتهای برنامهریزی در استان همدان، فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، 1385؛ سال 6.
جمیسون، فردریک، منطق سرمایهداری متاخر، ترجمه محمدی رجایی و گیوهچیان، تهران: نشر هرمس، 1379.
جهان تیغ، مریم، بررسی نقش اینترنت در تبلیغات گردشگری شهر تهران مورد بررسی سال های 1387 و 1386 (از دیدگاه کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران)، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 1388.
حجازی، اسدالله و همکاران، تحلیل عوامل موثر بر گردشگری در روستای گنبرف با استفاده از مدل راهبری SWOT، کنفرانس سلامت، تبریز، 1390.
حضوری، حمید، الگوی ارزیابی منابع طبیعی گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1381.
خوش رفتار، رضا، گردشگری زمین شناسی در استان زنجان، علوم زمین، 1388؛ سال هجدهم، شمارهی 72 (تابستان).
دی. سی. آلوین، تغییرات اجتماعی و توسعه، ترجمه محمود مظاهری، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، 1378.
رحیم پور، علی، بازار جهانگردی ژاپن، رسانه کاج، تهران: انتشارات هستی، چاپ اول، 1381.
رضا قلی زاده، بهنام، مروری بر اثرات رسانهها بر گردشگری، فصلنامه پژوهشهای ارتباطی، ، 1389؛ سال هفدهم.
رضوانی، علیاصغر، جغرافیا و صنعت توریسم، تهران: انتشارات پیام نور، 1382.
سلیمانی تفتی، سعید، بررسی نقش رسانههای تبلیغاتی بر جذب گردشگر درونمرزی طبیعتگرا با تأکید بر تبلیغات شفاهی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1392.
عابدی، هاجر، عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی الکترونیک از دیدگاه کارکنان آژانس های مسافرتی چارتر کننده شهر اصفهان در سال 1391، دانشکده مدیریت، دانشگاه شیخ بهایی، 1392.
فرخ زاد، سمیرا، برآورد عوامل موثر بر جذب گردشگر در کشورهای منتخب، دانشکده اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1389.
فرزین، محمدرضا، بررسی و نقد برنامههای گردشگری ایران و چالشهای اصلی در برنامه چهارم، در مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاستها و برنامههای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت و معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، 1382.
قادری زاده، هانا، پهنهبندی ژئوتوریستی استان کردستان و تحلیل نقش آنها در توسعهی ناحیهای، پایاننامه ی کارشناسی ارشد، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه تبریز، ایران، 1388.
قزلسفلی، محمدعلی (1376)، پستمدرنیسم و فروپاشی ذهنیت توسعه، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، 1376؛ سال دوازدهم، شماره 122 121
کاظم زاده ، ژاله، ترجمه: چالش ها وفرصت های سرمایه گذاری در اکوتوریسم، صنعت گردشگری، 1386.
کلمن، جیمز، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، 1379.
لومسدن، لس، ، بازاریابی گردشگری، ترجمه ابراهیم گوهریان، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، 1380.
لیوتار، ژان فرانسوا، وضعیت پستمدرن: گزارشی درباره دانش، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: گام نو، 1384
محلاتی، صلاحالدین، درآمدی بر جهانگردی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1380.
منوچهری، عباس، تقابل سنت و مدرنیسم، فصلنامه خاورمیانه، 1374؛ سال دوم، شماره 1
موسایی، میثم، اقتصاد فرهنگ، تهران: الهادی، 1379.
موکدی، سعید. نقش رسانههای جمعی در توسعه گردشگری، همایش منطقهای توریسم و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، 1389.
الوانی، سید مهدی؛ معصومه پیروزبخت، فرایند مدیریت جهانگردی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1385.
منابع انگلیسی
Arnold, Steven (1993), Sustainable Development: A Solution to the Development Puzzle? Development (Journal of SID) Vol 2, No. 3.
Ashley, C. , & Rose, D. (2002), Making tourism works for the poor: Strategies and challenges in southern Africa”, Development Southern Africa, Vol. 19 (1).
Boley, B. B. (2009), “Geotourism in the crowed of the continent: Developing and testing the Geotourism Study Instrument (GSI)”, Thesis of Master, The university of Montana.
Boyd, S. (2002), “Cultural and heritage tourism in Canada: Opportunities, principles and challenges”, Tourism and Hospitality Research, Vol. 3 (3).
Boyle, D. M. (2010), “Evaluating and comparing Montana’s geotravelers”, Thesis of Master, The university of Montana.
Buhalis, D. “eTourism, Information technology for strategic tourism management”, Printce hall, UK, 2003.
Camila, D & Johnson, N. (2009), “Geosites-geomorphosites and relief”, Geo Journal of Tourism and Geosites, Year 2, No. 1, Vol. 3.
Campbell، M. Lisa، (2000)، Ecotourism in Rural Developing Commuinites، University of Western Ontario، Canada، The Journal of Annals of Tourism Research، Vol. 26، No. 3، pp. 534±553.
8.Ceballos,. H. (2006), “Tourism, ecotourism, and protected areas,” IUCN Protected Areas Programme, Gland: Swizterland.
Chaminuka, P. , Groeneveld R. A. , Selomane. A. O. , & van Ierland. E. C. (2012),Tourist preferences for ecotourism in rural communities adjacent to Kruger National Park: A choice experiment approach. Tourism Management, Volume 33, Issue 1, February 2012, Pages 168-176
Coratza, P & et al. (2008), “Management of geomorphosites in high tourist vocation area: An example of geo-hiking maps in the Alpe Di Fanes (Natural Park of Fanes-Senes-Braies, Italian Dolomites)”, Geo Journal of Tourism and Geosites, Year 1, No. 2, Vol. 2.
Dohar Bob M. , & Situmorang, R. M. (2012),Social Entrepreneurship to Develop Ecotourism Procedia Economics and Finance, Volume 4, 2012, Pages 398-405
Faculty of Forestry، (2003)، Inception Report, Ecotourism Zoning in Mae Rim - Mae Ma - Sameang Tourism Route Project، Submitted to Tourism Authority of Thailand.
Fennel, David, A. (2000) Ecotourism, an introduction, second eddition, Routledge, London and New York.
13.Cohen, E. (1978) 'The impact of tourism on the physical environment', Annals of Tourism Research, 5(2): 215-237.
Grihault, N. (2003). Film Tourism - The Global Picture. Travel and Tourism Analyst, October
Hoffman, J. Tourism and end consumer networks: the message in the living room, presentation in the ENTER’ 1995 conference: Information and communication in tourism Innsbruck, 18 - 20 January (1995).
Ilbery, B. , Saxena, G. , & Kneafsey, M. (2007), “Exploring tourists and gatekeepers attitudes towards integrated rural tourism in the England-Wales border region”, Tourism Geographies, Vol. 9 (4).
Kang, M & Moscardo, G. (2006), “Exploring cross- cultural differences in attitudes towards responsible tourist behavior: A comparison of Korean, British and Australian tourists”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol, 11(4).
Miyaki, M. (2008), “Tourism and the local business community in small cities and towns: a qualitative study of the Blackstone Valley, Rhode Island”, Thesis of Master, Boston University.
Morsan, Cristian. (2008). DMO Website and the role of Complementary Media in tourism advertising, Journal of Hospitality Marketing & Management, Volume 17, Issue 1 & 2 August 2008.
Moscardo, G. , & Pearce, P. (1999), Mindful visitors: Heritage and tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 26 (2).
Oliver, T. , & Jenkins, T. (2003), Sustaining rural landscapes: the role of integrated tourism, Landscape Research, Vol. 28 (3).
Pralong, J-P. (2005); “A method for assessing tourist potential and use of geomorphological sites method pour evaluation due potential et de utilization touristiques de sites geomorphologiques”, Geomorphologie: relief, processes, environment, Vol. 3.
Reynard, E & et al. (2007); “A method for assessing scientific and additional values of geomorphosites”, Geographical Helvetica, Jg, 62, Heft, 3.
Reynard, E. (2008), “Scientific research and tourist promotion of geomorphological heritage”, George, Fis. Dinam. Quat, Vol. 31.
Rybar, P. (2010), “Assessment of attractiveness (value) of geotouristic objects”, Acta Geotouristica, Vol. 1.
Saxena, G. , Clark, G. , Oliver, T. , & Ilbery, B. (2007), “Conceptualizing integrated rural tourism”. Tourism Geographies, Vol. 9 (4).
Scheyvens, R. (1999), “Ecotourism and the empowerment of local communities”, Tourism Management, Vol. 20 (2).
Walailak University، ( 2005)، Progress Report 4, Assessment of Ecotourism Site Potential for Ecotourism site Inventory database Project. Submitted to Tourism Authority of Thailand
Wearing, S,. & Neil, J. (2009), Marketing Ecotourism: Meeting and Shaping Expectations and Demands, Ecotourism (Second Edition), 2009, Pages 171-194
Weaver, D. B. , & Lawton L. J. (2007), Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research, Tourism Management, Volume 28, Issue 5, October 2007, Pages 1168-1179.
Yen-Ting Helena Chiu, Wan-I. Lee,. & Tsung-Hsiung Chen (2014), Environmentally responsible behavior in ecotourism: Antecedents and implicationsTourism Management, Volume 40, February 2014, Pages 321-329.