فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1-مقدمه. 1
1-2-بیان مساله تحقیق.. 3
1-3-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 4
1-4-اهداف پژوهش... 4
1-4-1- هدف کلی پژوهش... 4
1-5-سوالات و فرضیه های تحقیق: 5
1-6-تعریف مفاهیم: 5
1-6-1- تئاتر. 5
1-6-2- جشنواره های موضوعی.. 6
فصل دوم
ادبیات و پیشینه پژوهش
2-1- چهار چوب نظری پژوهش... 8
2-1-1- نمایش و نقش عناصر نمایشی.. 8
2-1-2- نمایش و تعریف آن.. 8
2-1-3- تاریخچه. 10
2-1-4- تئاتر معاصر ایران.. 13
2-1-4-1-نمایش در عصر مشروطه: 13
2-1-4-2-تئاتر دوره پهلوی.. 15
2-1-4-3-دعوای تئاتر ملی.. 20
2-1-4-4- نمایشنامه. 26
2-1-4-5- کارگردان.. 27
2-1-4-6- بازیگر. 28
2-1-4-7-حرکت... 29
2-1-4-7-ریتم. 30
2-1-4-8- رقص.... 32
2-1-4-8- گفتار و بیان.. 33
2-1-4-9-طراحی صحنه. 34
2-1-4-9- لباس... 36
2-1-4-10-نور در نمایش... 37
2-1-4-11-گریم در نمایش... 39
2-1-4-12-جلوه های صوتی.. 39
2-1-4-13-وسایل صحنه. 40
2-1-4-14-تماشاگر. 41
2-2- گونه های نمایشی.. 44
2-2-1- تراژدی.. 44
2-2-2- کمدی.. 46
2-2-3- فارس... 48
2-2-4- ملودرام. 50
2-2-5- تراژیکمدی.. 52
2-3- نمایش و انواع آن در ایران.. 53
2-3-1- بازی های نمایشی.. 55
2-3-2- نمایش عروسکی.. 56
2-3-4- تعزیه. 57
2-4- سبک های هنری- نمایشی.. 58
2-4-1- کلاسی سیسم. 58
2-4-2- رمانتی سیسم. 58
2-4-3- رئالیسم. 59
2-4-4- ناتورالیسم. 59
2-4-5- سمبولیسم. 59
2-4-6- اکسپرسیونیسم. 60
2-4-7- دادائیسم. 60
2-4-8- سوررئالیسم. 60
2-4-9- اگزیستانسیالیسم. 61
2-4-10- پست مدرنیسم. 61
2-4-11- آوانگاردیسم. 61
2-5- نظریات تئاتر. 62
2-5-1- نظریه روان کاوی.. 62
2-5-1-1- فروید. 62
2-5-1-2- ژاک لاکان.. 66
2-5-1-3- نظریه فمینیستی و جنسیت... 68
2-5-1-4- کاریل چرچیل و توزاک شانگ.... 71
2-5-1-5- نظریه دریافت و واکنش مخاطب... 74
2-5-1-7-اقتباس تئاتری.. 79
2-5-1-8-اولنای دیوید ممت... 80
2-5-1-9-نظریه ماتریالیستی، پسامدرن و پسا استعماری.. 83
2-5-1-10-نظریه پسامدرن.. 83
2-5-1-11- پسامدرنیسم و تئاتر. 86
2-5-1-12- نظریه پسااستعماری.. 88
2-5-1-13- توفان امه سزر. 91
2-6- نظریه های شرطی سازی پاولف،اسکینر و ثرندایک.. 92
2-6-1 شرطی شدن کلاسیک چسیت؟. 92
2-6-2- شرطی شدن در سطح بالاتر. 93
2-6-3-تعمیم و تمیز محرک.. 94
2-6-4-خاموشی و برگشت خود به خودی.. 94
2-6-5-شرطی شدن کلاسیک انسانها : 95
2-6-6-انتقادات از نظریه ثرندایک: 98
2-7-نظریه شرطی سازی کنشگر اسکینر. 98
2-7-1-رفتار پاسخ گر و رفتار کنشگر. 98
2-7-2-تقویت کننده های مثبت و منفی : 100
2-8-پیشینه پژوهش... 101
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
3-1- روش پژوهش... 103
3-2- جامعه آماری.. 103
3-3- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 103
3-4- روش جمع آوری داده ها 104
3-5- ابزارگرد آوری اطلاعات... 104
3-6- روش تجزیه و تحلیل داده ها 104
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- مقدمه. 106
4-2- ویژگی های جمعیت شناختی.. 106
جدول4-1: توزیع فراوانی جنسیت در نمونه مورد مطالعه. 106
جدول4-2: توزیع فراوانی وضعیت تاهل در نمونه مورد مطالعه. 107
جدول4-3: توزیع فراوانی بازه سنی در نمونه مورد مطالعه. 107
جدول4-4: توزیع فراوانی تحصیلات در نمونه مورد مطالعه. 108
جدول4-5: توزیع فراوانی سابقه در نمونه مورد مطالعه. 108
جدول4-6: توزیع فراوانی زمینه فعالیت در نمونه مورد مطالعه. 109
4-3-یافته های توصیفی.. 121
جدول 4-34 میانگین و انحراف متغیر های پژوهش... 121
4-4- یافته های استنباطی.. 122
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و نتیجه گیری.. 127
5-2- محدودیت های پژوهش... 129
5-3- پیشنهادات پژوهشی.. 129
منبع:
منابع
- بیضایی، بهرام، نمایش در ایران، چاپ دوم، انتشارات روشنگران، 1379.
- براکت، اسکار، تاریخ تئاتر جهان، ترجمه هوشنگ آزادی ور، نشر نقره، 1363.
- صفا، ذبیح الله، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات امیر کبیر، چاپ دوم، 1369.
- معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ نهم، انتشارات، امیر کبیر، 1375.
- کابلی، پل، نشانه شناسی، قدم اول، ترجمه محمد نبوی، انتشارات شیرازه، 1380.
- نوذری، حسین علی، پست مدرنیته و پست مدرنیسم، انتشارات نقش جهان، 1379.
- ستاری، جلال و دیگران، پرده های بازی، انتشارات میترا، 1379.
- شافنر، آندره و دیگران، دائره المعارف پلئیاد، مترجمان: نادعلی همدانی، صفیه روحی، انتشارات نمایش، 1383.
- فدایی، سید حسین، تجلی دین در نمایش شرق و غرب، تهران، انتشارات نمایش، 1385.
کندری، مهران، دین و اسطوره در آمریکای وسطا، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه)، 1372.
- ملک پور، جمشید، گزیده ای از تاریخ نمایش در جهان، انتشارات کیهان، 1364.
- کامیابی مسک، احمد، گفتکوهایی با ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ژان لویی بارو، انتشارات نمایش، 1381.
- ناظرزاده کرمانی، فرهاد، تئاتر پیشتاز، تجربه گر و عبث نما، چاپ اول، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی، 1366.
- ناظرزاده کرمانی، فرهاد، سبک های اجرایی در تئاتر معاصر جهان، دفتر نشر آثار هنری، 1367.
- ناظر زاده کرمانی، فرهاد، درآمدی به نمایشنامه شناسی، نشر سمت، 1383.
- یونسکو، اوژن، شاه می میرد، ترجمه احمد کامیابی مسک، چاپ اول، تهران، انتشارات پیشگام، 1359.
- سید حسینی، رضا، مکتب های ادبی، دو جلد، چاپ دهم، تهران، انتشارات نگاه، 1376.
- اسلین، مارتین، تئاتر و ضد تئاتر، ترجمه حسین بایرامی، چاپ اول، تهران، انتشارات پیام، 1351.
- نقد تفسیری، رولان بارت، برگردان محمد تقی غیائی، نشر نگاه، 1382.
- لارتوماس، پی یر، طرح و اجرای نمایش، پریچهر ریاحی، نشر قطره، 1384.
- موریسون، هیو، وظایف کارگردان در تئاتر، حسن پارسایی، انتشارات سمت، 1382.
- مکی، ابراهیم، شناخت، عوامل نمایش، انتشارات سروش، 1366.
- جونز، فیل، تئاتر درمانی و نمایش زندگی، چیستا یثربی، نشر قطره، 1383.
- بروک، پیتر، رازی در میان نیست، محمد شهبا، انتشارات هرمس، 1383.
- له من، هانس تیس، تئاتر پست دراماتیک، نادعلی همدانی، نشر قطره، 1383.
- استاینر جورج، مرگ تراژدی، بهزاد قادری، انتشارات نمایش، 1380.
- برشت، برتولت، درباره تئاتر، فرامرز بهزاد، انتشارات خوارزمی، 1358.
- بلزی، کاترین، عمل نقد، عباس مخبر، نشر قصه، 1379.
- داوسن، اس. و، دارام، فیروزه مهاجر، نشر مرکز، 1377.
- زرین کوب، عبدالحسین، نقد ادبی، انتشارات امیر کبیر، 1354.
- Engelmann, Peter (Hrsg.) Postmodern and Deconstruction, reclamvelage, Stuttgart 1991.
- Brauneck, M. V., Schneilrn, G. (Grsg.): Begriffe, Epochen, rowohltsVerlag, Hamburg 1986.
- Elinor Fuchs. Karakterinolumu.Cev: BelizGucbilmez (Ankara: Dost Yayinlari. 2003).
- Theatre Brief Version, Sixth Edition, by Robert Cohen, Claire Trevor Inc: McGraw Hill, CA, 2003.
- Terry Eagleton. Shakespeare. Cev. A. CuneytYalaz (Istanbul: BogaziciuniversitisiYayinevi. 1998).
- The Creative Spirit, by Stepanie Arnold, Mayfield Publishing Company: Mountain View, CA, 1998.
- Anthology of Drama and Theatre (the Longman), by Michael L. Greenwald and others, Addison Inc: New York, 2002.
- Theatre, Theory, Postmodernism, by Johannes Birringer, Bloomington: Indiana university Press, 1991.
- Theatre and Propaganda, by George H. Szanto, Austin: University of Texas Press, 1987.
- The Postmodern Arts, An introductory Reader: Routledge: London, 1995 A esthetics and Politics. New Left Review Editions first published 1997.
- Abelove, H., M. A. Barale and D. M. Halperin (eds) (1993) The Lesbian and Gay studies Reader, New York: Routledge.
- Adorno, T. (1984) Aesthetic Theory, London:.
- Arrell, D. (1999) Review of Acts of Intervention Modern Drama 42, 3 (fall) 460-20.
- Barba, E. (1995) The Paper Canoe: A Guide to Theatre Anthropology, London: Routledge.
- Bennett, T. (1977) Formalism and Marxism, London: Methuen.
- Case, S. – E. (1988) Feminism and Theatre, New York: Routledge.
- Castle, G. (ed.) (2001) Postcolonial Discourses: An Anthology, Oxford: Blackwell.
- Croyden, M. (1990) After The Revolution, village voice (12 june): 97-8, 106.
- De Marinis, M. (1993) The Semiotics of Performance, Bloomington: Indiana University Press.
- Derrida, J. (1976) Of Grammatology, Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
- Dolan, J. (1988) The Feminist Spectator as Critic, Ann Arbor, MI: UMI Research Press.
- Eagleton, T. (1981) Walter Benjamin, or Towards a Revolutionary Criticism, London: Verso.
- Ensler, E. (1998) The vagina Monologues, New York: Villard.
- Fanon, F. (1965) The Wretched of the Earth, London; MacGibbon and Kee.
- Feltes, N. N. (1986) Modes of Production of Victorian Novels, Chocago, IL: University of Chicago Press.
- Gilbert, H. And J. Tompkins (1996) Post- Colonial Drama: Theory, Practice, Politics, London; Routledge.
- Gold berg, j. (ed.) (1994) Queering the Renaissance, Durham. NC: Duke University Press.
- Goodman, L. (1998) The Routledge Reader in Gender and performance. New york: Routledge.
- Grotowski, j. (1975) Towards a Poor Theatre, London: Methuen.
- Latimer, D. (ed.) (1988) Contemporary Critical Theory, San Diego, CA: Harcourt.
- Morton, D. (1995) Birth of the Cyberqueer, PMLA 110, 3(may): 369-81.
- Norris, C. (1982) Deconstruction: Theory and practice, London: Routledge.
- Osinski, Z. (1986) Grotowski and his Laboratory, New York: PAJ Publication.
- Rich, A. (1980) Compulsory Heterosexuality and Lesbian Experience, Signs 5:631-60.
- Smith, A.D. (1992) Twilight: Los Angeles, 1992, New york: Anchor Books.
- Taylor, K. (2000), The Lost Art of Listening, in Toronto Globe and Mail (12 October): R 1, 5.
- Van Nortwich, T. (1998) Oedipus: the Meaning of a Masculine Life, Norman: University of Oklahoma Press.
- Weber, C. (1991), Germane Theatre between the past and the future, Performing Arts Journal 37 (January): 43-59.
- Wright, E. (1998) Psychoanalytic Criticism: A Reappraisal, 2nd edition, New York: Routledge.
- Zizek, S. (1989) The Sublime Object Of Ideology, London: Verso.