فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده.......................................................................................................................................... 1
فصل اول: کلیات پژوهش
11 مقدمه.............................................................................................................................. 2
12 بیان مسئله....................................................................................................................... 4
13 اهمیت و ضرورت پژوهش............................................................................................... 7
14 اهداف پژوهش............................................................................................................. 10
141 هدف اصلی پژوهش.................................................................................................. 10
142 اهداف جزئی پژوهش................................................................................................ 10
15 سؤالات پژوهش............................................................................................................ 11
151 سؤال اصلی پژوهش.................................................................................................. 11
152 سؤالات فرعی........................................................................................................... 11
16 فرضیههای پژوهش........................................................................................................ 11
161 فرضیه اصلی پژوهش................................................................................................ 11
162 فرضیههای فرعی پژوهش.......................................................................................... 12
17 تعاریف مفهومی و عملیاتی............................................................................................ 12
171 تعریف مفهومی دلبستگی شغلی................................................................................. 12
172 تعریف عملیاتی دلبستگی شغلی................................................................................ 13
173 تعریف مفهومی رضایت شغلی................................................................................... 13
174 تعریف عملیاتی رضایت شغلی................................................................................... 14
فصل دوم: پیشینه پژوهشی
21 مبانی نظری پژوهش...................................................................................................... 15
211 تعاریف رضایت شغلی.............................................................................................. 15
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
212 مبانی نظری در مورد رضایت شغلی............................................................................ 16
2121 نظریه کامروایی نیاز............................................................................................... 17
2122 نظریه برابری......................................................................................................... 17
2123 نظریه ارزش.......................................................................................................... 18
2124 نظریه گروه مرجع.................................................................................................. 19
2125 نظریه ژنتیک......................................................................................................... 19
2126 نظریه سلسلهمراتب نیاز مزلو................................................................................... 20
2127 نظریه بروفی......................................................................................................... 21
212 8 نظریه ویژگیهای ضروری شغل........................................................................... 22
2129 نظریههای امید و انتظار........................................................................................... 24
21210 نظریه انتظار........................................................................................................ 25
213 تئوری تکاملیافته پورتر و لالر.................................................................................... 26
214 رضایت شغلی چیست؟............................................................................................. 27
215 ریشه و سرچشمه رضایت شغلی چیست؟................................................................... 28
216 اهمیت رضایت شغلی برای مدیران............................................................................. 29
217 اندازهگیری رضایت شغلی.......................................................................................... 30
21 8 تئوری سیستم اجتماعی و دیدگاه آن در مورد رضایت شغلی....................................... 34
219 منبع کنترل و رضایت شغلی....................................................................................... 34
2110 مدلی از رضایتمندی شغلی.................................................................................... 36
2111 عوامل مؤثر در رضایت شغلی.................................................................................. 37
2112 تفاوتهای فردی و رضایتمندی شغلی................................................................... 45
2113 رضایت شغلی در ایران........................................................................................... 46
2114 آثار و فواید بررسی رضایت شغلی........................................................................... 51
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
2115 تعاریف دلبستگی شغلی......................................................................................... 53
2116 الگوی مؤثر بر دلبستگی شغلی (بون و کورتز) ......................................................... 60
2117 مفاهیم دلبستگی شغلی........................................................................................... 61
2118 رویکردهای نظری دلبستگی شغلی.......................................................................... 63
2119 عوامل شخصی و اجتماعی مؤثر در دلبستگی شغلی.................................................... 66
2120 تفاوت دلبستگی شغلی با دلبستگی کاری.................................................................. 66
2121 ویژگیهای افراد دلبسته به شغل.............................................................................. 68
2122 عوامل مؤثر بر دلبستگی شغلی.................................................................................. 69
2123 روشهای پرورش دلبستگی شغلی........................................................................... 71
21231 جو روانشناختی................................................................................................. 72
21232 اقدامات و سیاستهای منابع انسانی...................................................................... 73
22 پژوهشهای در مورد عوامل مؤثر بر رضایت شغلی و پیامدهای آن.................................... 75
221 پژوهشهای انجام گرفته در داخل کشور..................................................................... 75
222 پژوهشهای انجام گرفته در خارج کشور..................................................................... 77
فصل سوم: روش تحقیق
31 نوع روش تحقیق........................................................................................................... 81
32 جامعه آماری................................................................................................................. 82
33 نمونه و روش نمونهگیری............................................................................................... 82
34 ابزار گردآوری اطلاعات................................................................................................. 83
35 روش تجزیهوتحلیل دادهها............................................................................................. 84
فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
41 یافتههای توصیفی.......................................................................................................... 85
ادامه فهرست مطالب
عنوان صفحه
42 یافتههای استنباطی......................................................................................................... 95
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
51 مقدمه......................................................................................................................... 100
52 بحث و نتیجهگیری...................................................................................................... 101
فهرست منابع........................................................................................................................... 107
پیوست:
پرسشنامه دلبستگی شغلی..................................................................................................... 112
روش نمرهگذاری................................................................................................................. 115
پرسشنامه............................................................................................................................. 117
منبع:
فهرست منابع
1 امامی، فرشاد؛ طالبپور، مهدی (1386)، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیتبدنی مرد آموزشگاههای نواحی هفتگانه مشهد، پژوهش در علوم ورزشی شماره دوازدهم، صص 3215.
2 امیدی ارجنگی، نجمه (1392)، پایاننامه کارشناسی ارشد بررسی رابطه بین ویژگیهای شغلی با تعهد سازمانی دلبستگی شغلی کارکنان پتروشیمی دانشگاه اصفهان.
3 اولین کنگره دوسالانه روانشناسی صنعتی و سازمانی (1392)، دانشگاه اصفهان، ص 22.
4 بیکپور، امالبنین؛ حسینی، مژگان (1385)، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با دلبستگی شغلی و میل ماندن در شغل، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده شهید چمران اهواز.
5 خوشکام، لیلا (1386)، بررسی میزان رابطه آموزشهای فناوری اطلاعات با تعهد سازمانی، خشنودی شغلی، دلبستگی شغلی، میل ماندن در شغل و عملکرد شغلی کارکنان سازمان آب و برق خوزستان طی سالهای 84 82، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشکده شهید چمران اهواز.
6 رابینز، استیفن پی (1384)، رفتار سازمانی، ترجمه: علی پارساییان و سید محمد اعرابی، جلد اول، چاپ ششم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
7 رحیمیان نوگر، اسحق؛ نوری، ابوالقاسم؛ عریضی، حمیدرضا؛ مولوی، حسین؛ فروغی مبارکه، عبدالرضا (1392)، رابطه سبکهای دلبستگی بزرگسالی با رضایت و استرس شغلی در پرستاران، مقاله، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال 13، شماره 2.
8 سیادت، سیدعلی؛ بختیار نصرآبادی، حسن علی؛ سلیمی، قربانعلی (1392)، بررسی رابطه بین جو مجله، سازمانی با ویژگیهای شخصیتی مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیل علوم تربیتی و روانشناسی: دانشگاه شهید چمران اهواز، سال 12، شماره 4، صص 4022.
9 شکرکن، حسین؛ تعامی، عبدالزهرا، عبدالکاظم (1392)، بررسی رابطه ساده و چندگانه نگرشهای شغلی با میل ماندن در شغل در یک شرکت صنعتی.
10 صادقی، عباس؛ فتحی، بهمن (1381)، بررسی رابطه جو سازمانی و رضایت شغلی معلمان در شهرستان ماسال در استان گیلان، پژوهش نام علوم انسان و اجتماعی، سال دوم، شماره پنجم، صص 81/55.
11 طالبپور، مهدی؛ امامی، فرشاد (1386)، بررسی ارتباط دلبستگی شغلی مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان با ابعاد جو سازمانی دانشکدههای تربیتبدنی سراسر کشور، پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، مجموعه مقالات ششمین همایش بینالمللی تربیتبدنی و علوم ورزشی کیش.
12 طالبپور، مهدی؛ امامی، فرشاد، بررسی ارتباط تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی و مقایسه آن بین دبیران تربیتبدنی مرد آموزشگاههای نوحی هفتگانه مشهد، مجله پژوهش در علوم ورزشی، پژوهشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شماره 12، ص 4.
13 عابدزاده، حمید (1387)، رابطه جو سازمانی مدرسه با روحیه کارآفرینی در دانشآموزان متوسطه شهر کرمان، رشد آموزش فنی و حرفهای، دوره چهارم، شماره 1، صص 5851.
14 عریضی، ج. ر (1393)، تعهد سازمانی دلبستگی شغلی و تعارض نقش در بین معلمان زن و مرد استان اصفهان.
15 فصلنامه آموزه اصفهان، انتشارات مرکز تحقیقات معلمان استان اصفهان. شماره 2.
16 قلیپور، آرین (1368)، مدیریت رفتار سازمانی، رفتار فردی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، سمت.
17 مهداد، علی (1392)، روانشناسی صنعتی و سازمانی، تألیف و ترجمه: علی مهداد، تهران: جنگل.
18 میرکمالی، سیدمحمد (1380)، روابط انسانی در آموزشگاه، تهران: انتشارات رشد.
19 میرنادری، علیاکبر (1384)، بررسی رابطه جو سازمانی با رضایت شغلی در معلمان تربیتبدنی، فصلنامه المپیک، سال سیزدهم، شماره یک، صص 187.
20 واحدیان، فاطمه؛ حیاتینژاد، معصومه (1386)، بررسی رابطه بین احساس امنیت شغلی با تعهد سازمانی و دلبستگی شغلی در کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز، پایاننامه کارشناسی روانشناسی صنعتی و سازمانی اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
21. Barjava S. and Keklkar A. (2001). “Examining the relanonship berween organizational structure, job involvement, job sansfacnon. and empowerment: implications for human resource development”. Internoational Journal of Human Resources Development and Management. Issue: Vol. l. N. 2-4, PP:150-161.
22. Brown, S. P. (1996). “A meta-analysis and review of organizational research on job involvement”. Psychological Bulletin. 120: PP: 235-255.
23. Brown P and Thomas W. (1996). “A new look at psychological climate and its relationship to job involvement, effort, and performance”. Journal of Applied Psychology, Vol. 81, Issue 4: PP: 358-368.
24. Carmeh. A. (2005). “Exploring determinates of job involvement: and empirical test among semor executives”. International Jounial of Manpower. Vol. 26, No. 5. PP: 457-472.
25. Chung Chen and Jing-Wen Huang. (2007). “How organizational climate and structure affect knowledge management-The soctal interaction perspective” International Journal of Information management. 27: PP: 104-118.
26. Dennis J and warren B. (1980). “Orgamzation theory and management” Toronto John Wiley, Vol. 27. PP: 418-127.
27. Dubin, R. (1965). “Human relanons in administrarion”. Englewood Cliffs, NJ, Prentic-Hall. 26: PP: 79-88.
28. Gray, J. (2001). “Organizanonal climate and project success”. Internanonal Journal of Project Management. 19, PP: 103-109.
29. Gonzalez, J. and Grazzo. T. (2006). “Structural relationships between organizational service orientation. Contact employee job satisfaction and citizenship behavior” Internanonal Journal of Service Industry Management, Vol. 17, No. l. PP:23-50.
30. Halpin W and Croft B. (1963) “The organizational climate of schools” Chicago: Midpin W. (1995). “Stiess and job satisfaction” Educational Psychology, Vol. 151, PP: 473-489.
31. Hoy W. & Clover S. (1986). “Elementary school climate: a revision of the OCDQ”. Educational Administration Quarterly, Vol. 22. PP:93-110.
32. Kanungo, R. N. (1951). “Work alienation and involvement: problems and prospects”. International Review of Applied Psychology, 30: PP: 1-15.
33. Kanungo, R. N. (1982). “Measurement of job and work in volvement” Journal of Applied Psychology. 67: PP: 341-349.
34. Knots S. and Tami F. (2005). “Relationship between employees’ religiosity and job involvement”. Psychological Report, Vol. 93, Issues 3, PP: 79-86.
35. Lawler. E. and Hall. D. (1970). “Relanonship of job and work involvement” Journal of Applied Psychology. 67: PP: 341-349.
36. Lodahl, T. and Kejner, M. (1965). “The definition and measurement of job involvement”. Journal of Applied Psychology, 49: PP: 24-33.
37. Maurere. J. (1969). “Work role involovement of industrial supervisors”. Bu reau of Business and Eoonomic Research, Michigan Siate University: East Lansing.
38. Morris A. and Bloom. J. (2002). “ Contextual factors affecting job satisfaction and orgamzational commitment in com mental health centers undergoing system changes in the financing of care” University of Califorma, USA. Jun. 4 (2): PP: 71-83.
39. Neal, A and Griffin, M and Hart, P. (2000). “The impact of organizational climate on safety climate and individual behavior”. Safery Seience, 34: PP: 99-109.
40. Owens, R. G. (1986). “Orgamzational behavior in edtication”. Englewood cliffs, Newiersey: Prentice Hall. Inc Third edition.
41. Patchen, M. (1970). “Participation. Achievement and involovement on the job”. Englewood Cliffs. N. J: Prentice.
42. Peterson A. M. (1992). “Aspects of school chmate: A review of literature” ERS Spectrum, nl Win.
43. Rabintz: S. and Hall, T, (1977). “Organizational research on job involvement”. Psychologica Bulletin, Vol 84 (2): PP: 265-288.
44. Sabine S. and Udine K. (2006). “Psychological detachment from work during off-job time: The role of job stressors, job involovement, and recovery related self-efficacy”. Eurpoean Journal of Work and Organizational Psychology Vol. 15; PP: 197 – 217.
45. Siegel, L. (1969). “Industrial Psychology”. Chicago: Home Wood, 111: iIrwin.
46. Steers. R. (1973). “Organizational, work, and personal fators in employee turnover and absenteeism”. Psychological Bulletin. Vol. 80 (2). PP: 151-176.
47. Steets, R. and Porter W. (1991). “Motivational work behavior”. Newyork. MCGRAM-Hill international edition.
48. Sweeney. J. (1988). “Improvmg school climate”. U. S Virginia.
49. Toulson, P. and Smit M. (1994) “The relanonship berween organizational climate and employee perceptions of personnel management”. Public personnel Management. Vol. 23. Issu 3; PP: 453-461.
50. Vroom V. H. (1962). “Work and motivation”. Newyork John willey and sons Inc.
51. Wanous, J. P. (1974). “Individual differences and reaction to the job characteristics”. Journal of Applied Psychology, Vol: 59, PP:616-622.
52. Wendong, L. (2008). “Effeets of job satisfaction, affective commitment and job involvement on job skill ratings”. Front. Bus. Res China 2008, 2 (1), PP:137-154.
53. Wenxia, B. (2008). “Studv on the relationship between organizational career management and job mvolvement”. Front. Bus. Res. China 2008, 2 (1), PP:116-136.
54. Zhang. K. (2008). “How does goal orientation affect job involvement” a dynamics perspective”. International Conference on Management Science and Engineering (15th) Annual Conference Proceedings. ICMSE, Arncle member 4668900, PP:97-103.