فهرست مطالب
چکیده. 1
فصل اول... 2
طرح تحقیق.. 3
1-1. مقدمه. 3
1-2. بیان مساله. 4
1-3. اهمیت پژوهش.... 9
1-4. اهداف تحقیق.. 10
1-5. فرضیههای تحقیق.. 10
1-6. تعریف متغیرها. 10
1-6-1. تعاریف مفهومی... 10
1-6-2. تعاریف عملیاتی... 11
فصل دوم.. 12
ادبیات تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
2-1. مقدمه. 13
2-2. استرس.... 13
2-2-1. تعاریف استرس.... 15
2-2-2. مفهوم استرس.... 15
2-2-3. نظریههای استرس.... 17
2-2-3-1. استرس به عنوان پاسخ درونی... 17
2-2-3-2.استرس به عنوان عوامل محیطی... 18
2-2-3-3. استرس به عنوان کنشی متقابل.. 18
2-2-4. رویکردها و دیدگاههای مختلف در مورد استرس.... 18
2-2-4-1. نظریهی روان تحلیلگری... 18
2-2-4-2. نظریهی ضعف جسمانی... 19
2-2-4-3. نظریه تکوین و تعامل کاژ. 19
2-2-4-4. نظریه پردازش اطلاعات . 19
2-2-5. نشانههای استرس در نوجوانی... 20
علل استرس.... 20
2-2-5. منابع استرس.... 21
2-2-6. عوامل ایجاد کننده استرس.... 21
2-3. اضطراب . 21
2-3-1. تعاریف اضطراب... 23
2-3-2. دیدگاههای نظری درباره اضطراب... 24
2-3-2-1. روانکاوی... 24
2-3-2-2.نظریههای رفتاری... 25
2-3-2-3. نظریههای انسانگرایی... 25
2-3-2-4. نظریههای زیستشناختی... 25
2-3-3. دیدگاههای نظری درباره روانشناختی اضطراب... 26
2-3-4. نظریههای اضطراب... 26
2-3-4-1. زیگموند فروید.. 26
2-3-4-2. ملانیکلاین... 27
2-3-4-3. آنا فروید.. 28
2-3-4-4. هارتمن، کریس و لومنشتاین... 29
2-3-4-5. رنهاشپیتز.. 29
2-3-4-6. هری استاک سالیوان.. 30
2-3-4-7. جان بالبی... 30
2-3-5. سن بروز و شیوع اختلال اضطراب... 31
2-3-6. بحران اضطراب در نوجوانی... 32
2-4. احساس تعلق.. 32
2-4-1. نظریه های احساس تعلق.. 34
2-4-1-1. نظریه آدلر.. 34
2-4-1-1-1. علاقه اجتماعی... 34
2-4-1-1-2. سبک زندگی... 35
2-4-1-2. نظریه آبراهام مازلو.. 36
2-4-1-3. نظریه ویلیام گلاسر.. 37
2-4-1-3-1. گلاسر و نظریه نیازها. 38
2-4-1-4. نظریه بالبی... 39
2-4-1-4-1. دلبستگی... 40
2-4-1-4-1-1. موضوعهای دلبستگی- به چه کسی دلبسته شویم؟. 40
2-4-1-4-2. انواع دلبستگی... 42
2-4-1-4-3. ثبات دلبستگی... 44
2-4-2. احساس تعلق در نوجوانی... 45
2-5. بررسی پژوهشها. 46
2-5-1. بررسی پژوهش های خارجی... 46
2-5-2. بررسی پژوهش های داخلی... 50
فصل سوم.. 52
روش تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
3-1. مقدمه. 53
3-2. روش تحقیق.. 53
3-3. جامعه آماری و حجم نمونه. 54
3-4. ابزار تحقیق.. 54
3-5. روایی و پایایی ابزار پژوهش.... 55
3-4-1. مقیاس احساس تعلق به مدرسه. 55
3-4-2. مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS). 55
3-6. روش اجرا 56
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها. 56
فصل چهارم.. 58
یافته های پژوهش.... Error! Bookmark not defined.
4-1. مقدمه. 59
4-2. یافته های توصیفی... 60
4-3. یافته های استنباطی... 60
فصل پنجم.. 65
بحث و نتیجه گیری... Error! Bookmark not defined.
5-1. مقدمه. 66
5-2. بحث و نتیجه گیری... 67
5-3. محدویت های پژوهش.... 71
5-4. پیشنهادهای پژوهش.... 72
5-4-1. پیشنهادهای کاربردی... 72
5-4-2. پیشنهادهای پژوهشی... 72
منابع... 73
الف: منابع فارسی... 73
الف: منابع غیر فارسی... Error! Bookmark not defined.
پیوست ها. 80
فهرست جداول
جدول 4-1: میانگین و انحراف استاندارد متغیرهای پیش بین و ملاک.... 60
جدول 4-2: ماتریس همبستگی متغیرهای پیش بین و ملاک.... 61
جدول 4-3: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب بدون تفکیک جنسیت 61
جدول 4-4: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه پسران 62
جدول 4-5: ضرایب رگرسیونی متغیرهای پیش بین استرس و اضطراب در گروه دختران 63
منابع
آقایی.ا،آتش پور.ح،(1380)استرس وبهداشت روانی.اصفهان:انتشارات پردژ.
اتکینسون،ریتاال. ؛اتکینسون،ریچاردسی.؛اسمیت، ادواردای.؛بم،داریلج.وهوکسما،سوزان نولن (1385). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه ،براهنی، محمدنقی ؛بیرشک، بهروز ؛بیک، مهرداد؛زمانی، رضا؛شاملو، سعید؛شهرآرایف مهرناز؛کریمی، یوسف؛گاهان، نیسان؛ محی الدین،مهدی؛هاشمیان، کیانوش،تهران،رشد.
افروز، غلامعلی و زهره، قربان خانی. (1381). پیوندهای دوستی در کودکی و نوجوانی. تهران: انتشارات اولیاء و مربیان، چاپ اول.
اینلندر.م،و همکاران (1378) راه مقابله با تنش و سالم ماندن، ترجمه مهریار، حسین. تهران:انتشارات حکایت.
استورا.ب(1991) تنیدگی یا استرس، ترجمه دادستان.پ(1377) چاپ اول.تهران:انتشارات رشد.
پاول .ه(1998) کنترل اضطراب و استرس. ترجمه کمال پور.ن(1376) ،تهران:انتشارات مرندیر.
پیفر.ب،(1953) .اصول کنترل استرس. ترجمه ابوک(1388) ،تهران:انتشارات نسل نو اندیش
جان بزرگی.م،نوری.ن،(1382) شیوه های درمان گری اضطراب و تنیدگی.تهران:انتشارات سمت.
دادستان.پ(1378)روان شناسی مرضی تحولی،جلد اول،تهران:انتشارات سمت.
راس و التمایر،(1385). استرس شغلی. ترجمه خواجه پور.غ.ر ،تهران:انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
رفیع پور، فرامز. (1377). آناتومی جامعه. شرکت سهامی انتشار
ریو.ج.م(2005) انگیزش و هیجان، ترجمه یحیی سید محمدی(1384). ،تهران:انتشارات ویرایش.
روزنمنان.د،سلیگمن.م،(1995)؛آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. چاپ اول،تهران:انتشارات فرهنگ اسلامی.
سادوک.ب،سادوک.ج( 1999 ) خلاصه روان پزشکی و علوم پزشکی و روان پزشکی بالینی. ترجمه:رفیعی پور.خ(1387) ،تهران:انتشارات ارجمند.
سعید.ا(1385).بررسی فشار های روانی-اجتماعی وراهبرد های مقابله ای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر،فصلنامه مطالعات روان شناختی،دوره دوم،شماره3و4صفحه53-60.
سلطانی.ا،(1381)بررسی غیبت مکرر دانش آموزان مدارس از دیدگاه روان شناسی،فصلنامه بهورز،نشریه پزشکی،سال سیزدهم،شماره 3،صفحه53-60.
شولتز، دوان پی وشولتز، سیدنی الن؛ (1384) تاریخ روان شناسی نوین، علی اکبر سیف و همکاران، تهران، نشر دوران، ، چاپ سوم.
شفیعآبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1386). نظریههای مشاوره و رواندرمانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ سیزدهم.
کوری، جرالد. (2005). نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1390). تهران. نشر ارسبارن. چاپ ششم.
طهماسبی.ش،(1381) بررسی کارایی درمان شناختی-هیپنوتیزمی در ایجاد تصویر ذهنی مثبت از خود و تاثیر آن بر علایم هراس اجتماعی دانشجویان مبتلا به هراس، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهید بهشتی.
کالات.ج،(2007) روان شناسی فیریولوژیک، ترجمه یحیی سید محمدی(1387). تهران:انتشارات روان.
کران ول.ج.( 2003) غلبه بر استرس، ترجمه مهرآیین.ب،(1382). ،تهران:انتشارات جاودانه خرد.
لارنس پروین؛ الیور جان؛ (1386). شخصیت نظریه و پژوهش. مترجم: محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، نشر، آییژ، چاپ دوم.
لو.ه، (1371) استرس داًیمی، ترجمه حسین قریب، تهران:انتشارات درخشش.
لوتانز.ف( 1989 ) رفتار سازمانی ترجمه سرد.غ(1372) ،تهران:انتشارات بانک مرکزی ایران.
نجاریان، بهمن. (1381) بررسی ساده چندگانه متغیر های عزت نفس،اضطراب ،کمال گرایی با ابراز وجود دانشجویان(1381).مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران،دوره سوم شماره 3،4
نور بالا.ع،(1383).مبانی نوروایمونولوژی(روان-عصب-ایمن شناسی)تهران:انتشارات دانشگاه علوم پزشکی.
ماسن.پ،پاول.ه( 1998 )، رشد وشخصیت کودک ، ترجمه: مهشید یاسایی (1384) ،چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز.
ملانی کینگ، د(1388)راه های شناخت و مقابله با استرس شغلی،ترجمه فرهمند. تهران:انتشارات دانژه.
ملکوتی.ک،بجشایی.م،بابایی.غ،(1376)رتبه بندی رویدادهای استرس زا و ارتباط آن به اختلالات روانی در جمعیت عمومی زاهدان. فصلنامه اندیشه و رفتار،سال سوم،شماره 3،صفحه 18.
Adler, A.. (1956). The individual psychology of Alfred Adler:New York:: Basic Books
Adler, A. (1964). The individual psychology of Alfred Adler. In H.L. Ansbacher & R.R. Ansbacher (Eds
Altemeyer,t( 1977 )enemies of freedom understanding right-wing outhorianism.san Francisco:jossey-boss.
Ansburg, P. I. & Dominowski, R. L. (2000). Implementation and outcome of training problem- solving for adolescents with depression. Journal of Adolescence, 58, 678-690.
Baker.l&mednick.b.r(1990 )protecting the high school environment as am island of saftely children environment quarterly.
Battistch.V&Solomon.D&Kim.D&Watson.M&schnaps.E(1995)schools as communicaties,poverty leves of student populations and students attitudes,motivation and performance;multilevel analysis.american educational research journal,32,62-76.
Battin-pearson.S&Newcomb.M.D&Abbot.R.D(2000)predoction of early high school dropoyt: attest of five theories.journal of educational psychology,92,568-582.
Baumeister,r.e(1995 )role of self-presention and choic in cognitive dissonanfrced complianc:journal of personality and social psychology,48,838-852.
Broun.b.c(2002 )treatment of multiple personality disorder Washington.d.c:American psychiatric press
Broderick , C. P. (2005). Minfulness and Coping With Dysphoric Mood. Contrasts With Rumination and Distraction. Cognitive Therapy and Research, 29, 501-210.
Bernard,p(1860 )le development de la personalitie,paris.masson.
Barlow.D.H &liebowitz.M.D(2005)specificphobia and social phobia.
Brown.R&EVANS.w.p(2002)extracurricular acvity and ethnicity:crea greater school connection among divers student populations,37,41-58.
Bowlby.j( 1960 )attachment and loss.vol 1.attachment basic book.new York.
Boynton,r.m(1956 )human color vision new York:holf,rinehaf&witson.
Cart wight,( 2005 )masochism in dreaming and ita relatin to depress in dreaming,2,71-84.
cramer.r(1989 )maria Montessori. A biography art.new York:intenational university press.
Connon,w(1935 )the jam-lang theory of emotion;acritical axmination and alternative theory:American journal of psychology,39,106-124.
Connell.J.P&Spencer.M.B&Aber.J.L(1994)educational risk and resilience in Africa- American youth:context,self,action,and autonomy in school child development,64,493-506.
Eccles.J.S&Early.D&Frasier.K&belansky.E&MC carthy.K(1997)the relation of connecting.regulation, and support for autonomy to adolescents functioning. Journal of adolescent research,12,26-32.
Goodnow.C(1992)strengthening the linke between aducational psychology and the study of social contex. Educational psychology,27,177-196.
Goodnow.C&Gray.K.E(1993)the relationship of school belonging and friends values ti academic motivation among urbon adolescent atudents. Journal of experimental education,p.p,60-70.
Gupta.v.k(1982 )the relationship among self on-cept socioeconomic status and mathematics achibement.
Hains. A. A., & Ellman, S. W. (1994). stress inoculation training program as a preventative intervention for high school youths. Journal of Cognitive Psychotherapy, 8, 219-232.
Hang.T.T&blomhoff.S&hellstrom.K&holme.l&wold J.E(2008)exposuretherapy and sertraline in social phobia:year fllow-up of a randomized controlled trial,the british hournal of psychiatry,182,312-318.
Hawkind.J.D&Guo.J&hill.K.G&Battin-pearson.S&Abbo.R.D(2001)long-term effects of the seattle social development intervention on school bonding trajectiories applied developmental science,5,225-236.
Holmes,t.h( 1979 )the social readjustment rating scale.journal of psychosomatic research,11,213.
Holdstein.a( 2007 )addiction:from biology to dry policy.new York:freeman.
Ferguson, E.D. (1992). Adlerian theory: An introduction. Vancouver, BC: Adlerian Psychology Association of British Columbia.
Fredricks.J.A&Blumenfeld.P.C&PARIS.a.h(2004)school engagement:potential of the concept, state of evidence, review of educational research,74,59-109.
Freud anna( 1972 )infans without families and reports on the hampstead nurseries karnac books.london.19-74.
Freud,s(1926)the standard edition of the complete psychological works of Sigmund freud.londo:press.
Johnson,d.w( 2000 )motivational processes in cooperation, and individualistic.learning situation.research on motivation in education:the classroom milieu vol.2.pp.249-286.
Jakson,p(1961)life in the classroom,newyork.mc graw-hill.
Jenkis.P.H(1997)school delinguency and the school social bond.journal of research in crime and delinguency,34,337-367.
Johnson.M.K&crosnoe.R&elder.G.H(2001)student a achment and academic engagement:the role of race and ethnicity sociology of education,74,318-340.
Glasser W.(2003). Reality therapy. The Glasser Institute. [Cited 2003]. Available from: http://www.wglasser.com/index.php?option=com_content&task=view&id=13&Itemid=28
Glasser W.(2008).station of the mind : new direction for reality therapy. International journal of reality therapy, fall. 3(1).
Karcher ,david; Holcomb,j.m; zambrano, (2008)school attachment .newyork; mcgraw-hil.
Kris.e( 1950 )psychoanalytic expolations in art karnac book.london.
Kaplan.p.s( 2003 )the human odyssey:life span development.pacific grove,ca:books.
Klin,p( 1984 )fact and fancy in Freudian theory London:methues.
King,m(1989)self-report of panicattachs and anxiety in adolescent behavior research,31,111-116.
Kia-keating.M&Heidi-ellis.B(2007)belonging and connection to school in resettlement:young refugees,school belongning,and psychosocialadjustment.clinical child psychology and psychiatry,12,29-43.
Lazarus.r.s( 1991 )emotion and adaotation new york:oxford university press.
Ladd,W. Gary; Dinella,M. Lisa(2009) Continuity and Change in Early School Engagement: Predictive of Children's Achievement Trajectories From First to Eighth Grade?, Journal of Educational Psychology, Volume 101, Issue 1, Pages 190-206.
Leff,j.p(1995)the role of maintenance therapy and relatives expressed emotion in relaps:british journal of psychiatry,139,102-104.
Marcus.R.F&sanders-reio.J(2001).the influence of a achment on social comple on school psychology quarterly,16.42-7444.
Moutom.S.G&howkins.J(1996).school a achment:perspec ves of low a ched high school student.education psychology,16,29-37.
Mc grath,m(1976 )woman and depression risk factor and treatment issues Washington,d,c:American psychologist sociation.
Morrison, gale. (2008) change in Latino student perception of school belonging measure of adolescent connectedness, Asia pacific education vol3 no 1 95-114.
Mcdonald, A, S. (2001). The prevalence and effects of test anxiety in school children. Educational psychology, March; 21: 89-101.
Maslow, A. H. (1987). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
Pinner.s( 1940 )rules of language.science,253,530-555.218.
Pinter,r.g.j( 1942 )worries of school children pedagogical seminary,56,67-76.Patterson,g()the education of kok. New York a developmental behayior.american psychologist,44,329-335.
Polivy,j(2000 )dieting and bingeing a causal analysis.americab psychologist,40,139-20.
Resnicke.M.D&bearman.P.S&blum.R.W&bauman.K.E(1997)protectingadolescentsfrom harm:finding from the national longitudinal study of adolescent health. Journal of the American medical associa on,278,38-82.
Roeser.R&medhley.C&urdan.T(1996) perceptions of the school psychological environment and early adolescents psychological and behavior functioning in school:the mediating role of goals and belonging journal of educational psychology,3,408-422.
Shochet,m.lan.smyth,Tanya(2009)the Impact parental attachment on adolescent perception of the school connectedness, journal of clinical child and adolescent psychology ,car saline qld 4034.
Schachter,s(2002)cognitive,social and psychological determinants of emotional stat,69,379-399.
Skinner.f( 1993 )beyond freedom and dignity.new York:knopf.
Smith.g.r( 2004 )adolescent with gender identity disorder who were accepted for sex reassignment journal of the American academiy of chid and adolescent pshychiatry,40,472-481.
Spitz.r.a( 1950 )hospitalism an inquiry into the psychiatric conditions in early childhood the psychiatric study of the child,1,35-74.
Wittchen.H.U&stein.m.b&Kessler.R.C&(1999)social fear and social phobia in a community sample of adolescents and young adult:prevalence,risk factors and comorbidity.journal of psychological medicine,29,309-323.