فهرست:
-1اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن................................................................................. 1
1-2بیان مسئله......................................................................................................................... 2
1-3بیان اهداف تحقیق............................................................................................................... 3
1-3-1 هدف کلی..................................................................................................................... 3
1-3-2 اهداف جزئی................................................................................................................. 4
1-4سؤالات و فرضیههای تحقیق.................................................................................................. 5
1-4-1 سؤالات تحقیق............................................................................................................... 5
1-4-2 فرضیه........................................................................................................................ 5
1-5تعاریف عملیاتی متغیرها و واژههای کلیدی................................................................................ 6
فصل دوم :..................................................................................................... 9
تدارک نظری تحقیق.................................................................................................................. 9
بخش اول...................................................................................................... 9
2-1 خبر............................................................................................................................... 9
2-1-1تعریف خبر................................................................................................................... 9
2-1-2 ارزشهای خبری......................................................................................................... 11
2-1-2-1 دربرگیری ............................................................................................................. 11
2-1-2-3 برخورد، اختلاف و درگیری ..................................................................................... 12
2-1-2-4. استثنا و شگفتی....................................................................................................... 12
2-1-2-5. بزرگی و فراوانی تعداد و مقدار .................................................................................. 13
2-1-2-6 مجاورت .............................................................................................................. 13
2-1-2-7. تازگی ................................................................................................................. 13
2-1-2ارزشهای دوازدهگانه..................................................................................................... 14
2-1-2-1 تواتر:.................................................................................................................... 15
2-1-2-2 آستانه:................................................................................................................... 16
-2-1-2-3 فقدان ابهام:............................................................................................................ 17
2-1-2-4 معنیدار بودن.......................................................................................................... 17
2-1-2-5 همخوانی و هماهنگی:................................................................................................ 18
2-1-2-6 غیرمنتظره بودن:..................................................................................................... 19
2-1-2-7. استمرار:............................................................................................................... 19
2-1-2-8. ترکیب:................................................................................................................. 19
2-1-2-9. ارجاع یا تمثل به ملل برگزیده..................................................................................... 20
2-1-2-10. برگزیده اشخاص به ارجاع:..................................................................................... 21
2-1-2-11. شخصیتسازی:.................................................................................................... 22
2-1-2-12. منفی گرایی:......................................................................................................... 23
2-1-3 عناصر خبری............................................................................................................. 26
خبرنویسی در رسانههای جمعی.................................................................................................. 28
2-4-1-4 سبکهای خبرنویسی................................................................................................. 32
- 2-1-4-1 سبک هرم وارونه:.......................................................................................... 33
- 2-1-4-2 سبک تاریخی................................................................................................. 33
- 2-1-4-3 سبک تاریخی به همراه لید................................................................................. 34
- 2-1-4-4 سبک پایان شگفتانگیز................................................................................... 34
- 2-1-4-5 سبک بازگشت به عقب و سبک تشریحی............................................................... 34
بخش دوم:................................................................................................... 35
- 2-2-3-1تعریف سانسور.............................................................................................. 45
- 2-2-3-2انواع سانسور................................................................................................ 48
- 2-2-3-3آثار و پیامدهای سانسور.................................................................................. 51
بخش سوم:.................................................................................................. 52
2-3 مخاطب شناسی............................................................................................................... 52
2-3-1تعریف مخاطب............................................................................................................ 53
2-3-2نقش شناخت مخاطب در ارسال خبر................................................................................... 54
2-3-3سنتهای مخاطب پژوهی................................................................................................ 55
2-3-3-1 مشخصات سنتهای ساختارگرا در مخاطب پژوهی........................................................... 55
2-3-3-2مشخصات سنتهای رفتارگرا در مخاطب پژوهی:.............................................................. 56
2-3-4سنتهای فرهنگی و تحلیل دریافت..................................................................................... 57
2-3-5عوامل انگیزشی در مخاطبان............................................................................................ 58
2-3-6تغییر انگیزه در مخاطبان................................................................................................ 58
2-3-7نقش نیازها در جذب مؤثر خبر......................................................................................... 59
2-3-8نقش نگرشها برجذب مؤثر خبر....................................................................................... 62
2-3-2 نقش اعتبار در خبر...................................................................................................... 66
عوامل ایجاد اعتبار برای خبر.................................................................................................... 69
بخش چهارم................................................................................................. 75
2-4 تئوری های ارتباطات اقناعی................................................................................................ 75
- 2-4-1 اقناع:............................................................................................................. 75
- 2-4-2 تاریخچه متقاعدسازی:........................................................................................ 76
- 2-4-3 مفهوم متقاعدسازی........................................................................................ 76
- 2-4-4 ویژگی های متقاعد سازی................................................................................... 77
- 2-4-5 نظریه های متقاعدسازی:.................................................................................... 78
- 2-4-5-1مدل کوشش درخور :....................................................................................... 78
- 2-4-5-2-مدل استشهادی - نظام دار :.............................................................................. 80
- 2-4-6تلویزیون و متقاعدسازی:..................................................................................... 84
2-5نقش اعتبار در خبر........................................................................................................... 86
2-5-1 عوامل ایجاد اعتبار برای خبر.......................................................................................... 89
2-5-1-1 منبع در خبر( موثق بودن)........................................................................................... 89
2-5-1-2 عینی و واقعی بودن خبر............................................................................................. 91
2-5-1-3 جذابیت در ارائه خبر................................................................................................. 92
2-5-1-4 شکل ارائه اخبار:..................................................................................................... 92
2-5-1-5 قابل درک بودن........................................................................................................ 93
2-5-1-6 ارضاء نیازهای خبری مخاطبان................................................................................... 93
2-5-2 عوامل اختلال در اعتبار خبر.......................................................................................... 94
2-5-2-1 عدم صداقت در فرایند انتشار خبر................................................................................. 94
2-5-1 مبالغه و اغراق در فرایندانتشار خبر:................................................................................. 95
2-5-2-3 تحریف:................................................................................................................... 95
2-5-2-4 سانسور:................................................................................................................. 96
2-5-2-5 عدم بی طرفی در ارائه اخبار:........................................................................................ 96
بخش ششم:.................................................................................................. 98
2-6 ساختار خبر تلویزیون....................................................................................................... 98
2-6-1 هدفمندی، جامعنگرى و وحدت موضوع............................................................................. 98
2-6-2 پلاتو........................................................................................................................ 99
2-6-3 گفتار متن خبر (نریشن).............................................................................................. 102
2-6-3-1نریشن کامل:.......................................................................................................... 102
2-6-3-2نریشن جزئى:......................................................................................................... 102
2-6-4 جلوههاى صوتى........................................................................................................ 103
2-6-5 جلوههاى تصویرى..................................................................................................... 104
2-6-6 انسجام صدا و تصویر................................................................................................. 105
2-6-7پرداخت تکنیکى خبر.................................................................................................. 106
2-6-8 مدت خبر.............................................................................................................. 106
2-6-9 انواع خبر تلویزیون.................................................................................................... 107
2-6-10 خبرنویسی برای رادیو و تلویزیون................................................................................ 110
بخش هفتم................................................................................................. 113
2-7چارچوب نظری............................................................................................................. 113
2-7-1شکلگیری افکار عمومی در مدل نئول-نئومن (مدل مارپیچ سکوت).......................................... 113
2-7-2 نظریه سوزن تزریقی (گلوله جادویی)............................................................................... 116
2-7-3فرایند ارتباط در سوزن تزریقی....................................................................................... 117
2-7-5 نظریه نیاز جویی....................................................................................................... 120
2-7-6 الگوی هماهنگی و ناهماهنگی شناختی............................................................................ 121
بخش هشتم................................................................................................ 123
2-8پیشینه تحقیق................................................................................................................. 123
فصل سوم :............................................................................................... 125
روش شناسائی تحقیق (متدولوژی)............................................................................................ 125
مقدمه : ( شمای تحقیق )......................................................................................................... 125
فصل چهارم :.............................................................................................. 128
4-1تجزیهوتحلیل یافتههای تحقیق............................................................................................. 128
4-1-1 جمع بندی و توصیف یافته ها:....................................................................................... 128
4-1-1-1توصیف جدول 4-1............................................................................................... 129
4-1-1-2توصیف جدول 4-2............................................................................................... 130
4-1-1-3توصیف جدول 4-3.............................................................................................. 132
4-1-1-4توصیف جدول 4-4............................................................................................... 132
4-1-1-5توصیف جدول 4-5............................................................................................... 133
-1-1-6توصیف جدول شماره4-6.......................................................................................... 134
4-1-1-7توصیف جدول شماره4-7....................................................................................... 135
4-1-1-8 توصیف جدول شماره4-8..................................................................................... 137
4-1-1-9 توصیف جدول 4-9............................................................................................. 138
4-1-1-10 توصیف جدول 4-10........................................................................................ 138
4-1-1-11 توصیف جدول 4-11........................................................................................ 139
4-1-1-12 توصیف جدول 4-12........................................................................................ 140
4-1-1-13 توصیف جدول 4-13........................................................................................ 141
4-1-1-14 توصیف جدول 4-14........................................................................................ 142
4-1-1-15 توصیف جدول 4-15........................................................................................ 143
4-1-1-16 توصیف جدول 4-16........................................................................................ 144
4-1-1-17 توصیف جدول 4-17........................................................................................ 145
4-1-1-18 توصیف جدول 4-18........................................................................................ 146
4-1-1-19 توصیف جدول 4-19........................................................................................ 147
4-1-1-20 توصیف جدول4-20......................................................................................... 148
4-1-1-21 توصیف جدول 4-21........................................................................................ 150
4-1-1-22 توصیف جدول 4-22........................................................................................ 151
4-1-1-23 توصیف جدول 4-23........................................................................................ 152
4-1-1-24 توصیف جدول 4-24........................................................................................ 153
4-1-1-25 توصیف جدول 4-25........................................................................................ 154
4-1-1-26 توصیف جدول 4-26........................................................................................ 155
4-2-1 جمع بندی تحلیل یافته ها:............................................................................................. 156
4-2-1رابطه بین سن پاسخگویان با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21........................................... 157
- 4-2-2رابطه بین سالتحصیلی پاسخگویان با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21................. 159
- 4-2-3رابطه بین نوع علاقه پاسخگویان با میزان اعتماد آنها به اخبار ساعت 21................... 161
- 4-2-7رابطه بین تنظیم اخبار بر اساس گرایشات سیاسی وجناحی با میزان اعتماد پاسخگویان به اخبار ساعت 21 168
فصل پنجم:................................................................................................ 169
نتیجه گیری وپیشنهادات......................................................................................................... 169
5-1 نتیجه گیری................................................................................................................. 169
5-2 پیشنهادات.................................................................................................................... 171
- 5-2-1 پیشنهادات به مسئولان بخش اخبار شبکه 1 سیما................................................... 171
5-2-2 پیشنهادات به سیاستگذاران و برنامه ریزان رسانه ای کشور................................................. 172
5-2-3 پیشنهادات برای پژوهشهای بیشتر.................................................................................. 173
چکیده انگلیسی.................................................................................................................... 174
منابع و مآخذ....................................................................................................................... 175
منابع فارسی :..................................................................................................................... 175
منابع انگلیسی:..................................................................................................................... 183
منبع:
منابع و مآخذ
منابع فارسی :
ابوترابیان , حسین . “ قدرت سر نیزه ناپلئونی یا انرژی اتمی ؟ ! ” , ماهنامه گزارش , سال 6 , ش, 65 , 1375 .
اسدی , علی . افکار عمومی و ارتباطات , تهران , سروش , 1371 .
اسدی، علی (1371)؛ افکار عمومی و ارتباطات؛ چاپ اول؛ انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلای ایران.
اصول کاربردی خبرنگاری و خبررسانی در رادیو و تلویزیون نوشته حجت الله عباسی انتشارات سروش تهران 1379 ،
ال گیبسون ،مارتین ،روزنامه نگاری در عصر الکترونیک ، محسن تقوی، انتشارات آینه کتاب تهران، 1371
امجد، محمد (1381)؛ «ماهیت افکار عمومی و نحوه شکل گیری آن»؛ روابط عمومی؛ شماره 25، ص ص 14-12.
بدیعی , نعیم . “ معیارهای گزینش خبر , کدام خبر , چرا ؟ ” , فصلنامه رسانه , تهران , مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه , سال اول , ش 1 1369 .
بلیغ ناصر ( 1380) . تجربه های برنامه سازی در جهان، دستورالعمل برنامه سازی در رادیو
بُهنر، جِرد؛ وانِک، میکائیل؛ نگرش ها و تغییر آنها؛ علی مهداد؛ چاپ اول؛ 1374؛ انتشارت جنگل.
بینگر، اتولر؛ ارتباطات اقناعی؛ علی رستمی؛ چاپ اول؛ 1376؛ مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش
پژوهش و سنجش فصلنامه , “ مخاطب در تعاملات عصر نو ” , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , ش 4 , 1373 .
پیرحیاتی , ناصر . “ تفسیرهای خبر و مخاطبان ” , فصلنامه پژوهش و سنجش , تهران , مرکز تحقیقات و مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما , سال چهاردهم , ش 12 , 1376 .
پیکری،احمد رضا،پارازیت،چیست،مجله صدا و سیما،شماره 175،آبان 1370،
تافلر، آلوین؛ جابجایی در قدرت، ترجمهی شهیندخت خوارزمی، تهران، بینا، 1372،
چامسکی،نوام، اس. هرمن ادوارد، فیلتر های خبری ،ترجمه: تژا میر فخرایی ، انتشارات موسسه ایران ، تهران:1377
حسینی پاکدهی , علیرضا . و دیگران , ارتباطات , نظریه ها و برخی چشم اندازهای آتی, 1373 .
حکیم آرا، محمدعلی (1374)؛ ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ؛ چاپ اول؛ انتشارت سمت.
خانیکی , هادی . “ رسانه ها و افکار عمومی , فصلنامه رسانه ” , تهران , مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه , سال هشتم , ش 22 , 1376 .
خسروی، فریبرز؛ سانسور، تهران، نشر نظر، 1378،
خوش بیان، مسلم (1374)؛ افکار عمومی در سازمان؛ چاپ اول؛ تهران: شرکت تعاونی سازمان معین ادارات.
دادگران، سیدمحمد (1374)؛ مبانی ارتباطات جمعی؛ چاپ اول؛ انتشارات فیروزه.
دادگران، سیدمحمد (1376)؛ «افکار عمومی و روابط عمومی: نفوذمندان نامرئی جامعه»؛ روابط عمومی؛ شماره 8؛ ص ص 39-36.
دادگران، محمد؛ مبانی ارتباطات جمعی، تهران، مروارید، 1374، چاپ اول
داوود نعمتی انارکی، «مقاله نقش رسانه های گروهی در اطلاع رسانی»، فصل نامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، ش 27، پاییز 1380،
دهقان، علیرضا (1378)؛ «بررسی تأثیر رسانه ها بر افکار عمومی: کاربرد یک الگوی جامعه شناختی»؛ نامه علوم اجتماعی؛ شماره 13؛ ص ص 25-3.
رابینز، استیفن. پی (1997)؛ مبانی رفتار سازمانی؛ علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی؛ چاپ چهارم؛ 1380؛ دفتر پژوهش های فرهنگی.
رجبزاده، احمد؛ ممیزی کتاب، تهران، انتشارات کویر، 1380،
رستگار ، لیلا . “ رسانه ها و افکار عمومی ” ، فصلنامه رسانه ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ، سال هشتم ، ش 2 ، 1376 .
رشید پور ، وسایل ارتباط جمعی و رشد ملی .
رفیع پور، فرامرز، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: 1378
روبر ، لانکا . جهانگردی نوین ، ترجمه علی ترابی ، مجله ایران ، سال اول شماره سوم ، مهرماه 1371 . - ساروخانی ، باقر . جامعه شناسی ارتباطات ، انتشارات اطلاعات و تهران ، 1377 ، چاپ اول .
روزنامه ابرار، دیدار با آیت ا...جوادی آملی ،شماره1162، آبان1371
زرینکوب، عبدالحسین؛ تاریخ در ترازو، تهران، موسسه انتشارات امیرکبیر، 1362، ص28.
ساروخانی ، باقر . روشهای تحقیق در علوم اجتماعی ، جلد اول ، اصول و مبانی ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ، 1380 ، چاپ ششم .
ساروخانی، باقر، جامعه شناسی ارتباطات، تهران: اطلاعات، 1381 ،
ساروخانی، محمد باقر، مبانی ارتباط شناسی، نشر آگاه ، تهران: 1371
سورین و تانکارد، 1992، ترجمه دهقان، تهران: 1381
سورین، ورنر و جیمز، تانکارد؛ نظریههای ارتباطات، علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1381
سورین، ورنرو تانکارد، جیمز، نظریه های ارتباطات، انتشارات دانشگاه تهران، تهران:1381
شکرخواه ، یونس . خبر ، مرکز گسترش آموزش رسانه ها ، تهران ، 1374 ، چاپ اول .
شیلر هربرت وسایل ارتباط جمعی و امپراتوری آمریکا،ترجمه: احمد میر عابدینی ،تهران ،سروش ، 1377
صباگردی ، احمد . راهنمای روزنامه های ایران ، 1373 .
فاضلی ، محمد . راهبردهای عملی توسعه فرهنگی ، سازمان یونسکو ، مؤسسه فرهنگی قنبیان ، تهران ، 1379 ، چاپ اول .
فرهنگی ، علی اکبر . ارتباطات انسانی ، جلد اول ، 1374 .
فرهنگی، علی اکبر (1378)؛ ارتباطات انسانی؛ چاپ سوم؛ موسسه خدمات فرهنگی رسا.
کازنو ، ژان . جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ، مترجمان ، باقر ساروخانی ، منوچهر محسنی ، انتشارات اطلاعات ، 1373 .
کاظم معتمدنژاد، وسایل ارتباط جمعی، تهران، انتشارات دانشکده علوم اجتماعی، 1355،
کازنو ژان ،جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی ،ترجمه: دکتر باقر ساروخانی ومنوچهر محسنی ،تهران ،انتشارات اطلاعات ،1377
کوهن، آرتور؛ تغییر نگرش و تاثیر اجتماعی؛ علیرضا کلدی؛ چاپ اول؛ 1378؛ انتشارت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی.
گایار ، فیلیپ . فن روزنامه نگاری ، ترجمه فضل ا… جلوه ، تهران ، سازمان انتشارات آموزش انقلاب اسلامی ، 1368 .
گفتگو با سیدمحمد دادگران (1382)؛ «افکار عمومی به عنوان یک پدیده روانی – اجتماعی بر نگرش ها استوار است»؛ روابط عمومی؛ شماره 29، ص ص 21-18.
گلد تورپ ، جی . ای . جامعه شناسی کشورهای جهان سوم ، مترجم جواد طهوریان ، مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، مشهد ، 1373 ، چاپ دوم .
لال، جیمز (1379)؛ رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ؛ مجید نکودست؛ چاپ اول؛ انتشارات موسسه ایران.
ماکسوِل، جان (2003)؛ مدیریت نگرش؛ فضل الله امینی؛ چاپ اول؛ 1382؛ انتشارات فرا.
محسنیان راد ، مهدی . ارتباط شناسی ، تهران ، انتشارات سروش ، 1374 .
محسنیان راد، مهدی؛ سانسور و خود سانسوری در ایران، رسانه، سال سوم، تابستان1371، ص 6. به نقل از خسروی، فریبرز، پیشین، ص72.
محمدی مهر ، غلامرضا . “ ساختار و شیوه انعکاس اخبار سیاسی ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، 1378 .
مصاحب، غلامحسین؛ دائره المعالرف فارسی، تهران، فارنگلین، 1345،
معتمد نژاد، کاظم، وسایل ارتباط جمعی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، 1371
معتمدنژاد ، کاظم . منصفی ، ابوالقاسم . روزنامه نگاری ، تهران ، نشر سپهر ، 1368 .
معتمدنژاد ، کاظم . وسایل ارتباط جمعی ، تهران ، دانشگاه علامه طباطبایی ، 1373 .
معین ، محمد . فرهنگ فارسی ، تهران ، امیر کبیر ، 1376 ، ج اول .
مککوایل، دنیس؛ نظریه ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانههای، 1382
مهدی محسنیان راد، روش های مصاحبه خبری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371،
مهدی محسنیان راد، روش های مصاحبه خبری، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371
نصرالهی ، اکبر . خبر نویسی ، امور آموزش باشگاه خبرنگاران جوان ، پاییز 1379 .
نقیب السادات ، سیدرضا . “ روزنامه نگاری عینی ، موافقان و مخالفان ” ، فصلنامه رسانه ، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، سال هفتم ، ش 26 ، 1375 .
نقیب السادات ، سیدرضا . “ عوامل مؤثر بر نگرش مردم نسبت به روزنامه کیهان ” ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران ، دانشگاه علوم اجتماعی ، 1374 .
نورانی ، حسین . “ بررسی نقش رسانه ها به عنوان ابزار نفوذ بر افکار عمومی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، گرایش تحقیق در ارتباطات اجتماعی ، سال 1377 .
هربرست، سوزان؛ بنیجر، جیمز. آر؛ «افکار عمومی: تاملی در تاریخ زیرساخت افکار عمومی»؛ حبیب الله معظمی گودرزی (1382)؛ رسانه؛ شماره 53؛ ص ص 116-114.
واژنامه آکسفورد، ص 1029، به نقل از خسروی، فریبرز، همان، ص72.
ویندال ، سون . و دیگران ، کاربرد نظریه های ارتباطات ، ترجمه علیرضا دهقان ، تهران ، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها ، 1376 .
یونس شکرخواه، خبر، مرکز گسترش آموزش رسانه ها، 1374
-اتولر بینگلر؛ ارتباطات اقناعی ،ترجمه علی رستمی ؛ انتشارات سروش1376.
-اسمیت , آنتونی . ژئوپلتیک اطلاعات , ترجمه فریدون شیروانی , انتشارات سروش , تهران 1369 .
-اوکیف دانیل، (۱۳۷۸)، متقاعدسازی نظریه تحقیق، ترجمه میرحسن رئیسزاده، انتشارات اداره کل برنامه ای صدا و سیما.
پژوهش معاونت سیاسی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
-پورنوروز، منیژه، ارزشهای خبری ،" فصلنامه پژوهش و سنجش"، شماره27، 1380..
-حسینی پاکدهی ،علیرضا فرآیند انتشار خبر،رسانه شماره3 سال ششم مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها 1374
دادگران، سید محمد، «متقاعدسازی و شیوه های تأثیرگذاری بر افکار عمومی»، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال هشتم، شماره 26، تابستان 1380
-راﺟﺮز و ﺷﻮﻣﻴﻜﺮ رسانش نوآوری، اﺑﺮاﻫﻴﻤﻲ و ﻛﺮﻣﻲ، 1376
سازمان های رسانه ای»؛ دانش مدیریت؛ شماره 66؛ ص ص 114-85.
-سبیلان اردستانی،حسن ،سازوکارهای افزایش تاثیر خبر - تحقیق ، معاونت سیاسی سازمان صداوسیما، 1379
-شعارغفاری ، پیروز، "تبلیغ سیاه، سفید، خاکستری"، ویژه نامه آموزشی رسانه، 1373
-عباسی ،حجت اله،اصول کاربردی خبرنگاری وخبر رسانی در رادیو وتلویزیون ،سروش،1380
-فانیان، سعید،جایگاه خبروضوابط حاکم بر آن،مجله سروش،شماره539، 1369
-فرهنگی ،علی اکبر، ارتباطات انسانی، خدمات فرهنگی رسا، 1374،
-کونتز، هرولد؛ ودیگران اصول مدیریت، مترجم محمد علی طوسی، ودیگران ، چاپ چهارم، (1378)
-نعمتی انارکی،داود،نقش رسانه های گروهیدر اطلاع رسانی فصلنامه پژوهش و سنجش"، شماره27، 1380
-هامیلتون، سیمور ، تجزیه و تحلیل ارتباطات سازمانی، ترجمه داود محبعلی، تهران:دانشگاه علامه طباطبایی 1375.
-هوشمند سفیدی، راهبردهای عملی روابط عمومی نویسنده ناشر ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی چاپ اول ، ۱۳۷۷
و تلویزیون انگلستان، اداره کل تحقیق و توسعه معاونت صدای جمهوری اسلامی
معتمد نژاد کاظم ،روش تحقیق در محتوای مطبوعات تهران انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی / 1356،
منابع انگلیسی: