فهرست:
فهرست
فصل اول: کلیات پژوهش--- 3
1.1. بیان مسئله 3
1.2. اهداف تحقیق_ 5
1.3. پیشینه تحقیق_ 6
1.4. محدودیتها و مشکلات_ 8
فصل دوم: چهارچوب مفهومی - 10
2.1. آیندهنگاری تحولات در افق 1404 جمهوری اسلامی ایران_ 10
2.1.1. آیندهنگاری_ 12
2.1.2. هدف آیندهنگاری_ 16
2.1.3. افق 1404جمهوری اسلامی ایران_ 17
2.2. دین و رسانه 21
2.2.1. فراگرد ارتباطات 21
2.2.2. رویکردها به رابطه دین و رسانه 31
2.2.3. رسانه دینی و ارتباط مؤثر 39
2.2.4. انواع شبکههای ارتباط دینی_ 47
2.2.5. رسانه منبر 53
2.2.6. منبر و سایر رسانهها 66
2.3. عناصر منبر 72
2.3.1. رویکردشناسی محتوای منبر 72
2.3.2. اسلوبهای اقناع اندیشه 77
2.3.3. روشهای تحریک احساس_ 80
2.3.4. مخاطب شناسی منبر 81
2.3.5. رفتار غیرکلامی_ 85
فصل سوم: روش تحقیق--- 90
3.1. روش آیندهنگاری 90
3.2. سئوالات کلیدی تحقیق_ 96
3.3. روش مورداستفاده 96
3.4. ابزار گردآوری و تحلیل اطلاعات 97
3.5. جامعه آماری_ 97
3.6. نمونه تحقیق 97
3.7. تعریف عملیاتی متغیرها 98
فصل چهارم: بررسی یافتههای تحقیق--- 101
4.1. حجتالاسلام شیخ محمدتقی فلسفی_ 101
4.1.1. رویکردشناسی منبر فلسفی_ 112
4.1.2. اسلوبهای اقناع اندیشه 113
4.1.3. روشهای تحریک احساس_ 114
4.1.4. مخاطب شناسی منبر 115
4.1.5. ارتباطات غیرکلامی_ 116
4.2. حجتالاسلام شیخ احمد کافی_ 118
4.2.1. رویکردشناسی منبر کافی_ 125
4.2.2. اسلوبهای اقناع اندیشه 126
4.2.3. روشهای تحریک احساس_ 126
4.2.4. مخاطب شناسی منبر 127
4.2.5. ارتباطات غیرکلامی_ 128
4.3. حجتالاسلام شیخ حسین انصاریان_ 130
4.3.1. رویکردشناسی منبر انصاریان 144
4.3.2. اسلوبهای اقناع اندیشه 145
4.3.3. روشهای تحریک احساس_ 145
4.3.4. مخاطب شناسی منبر 145
4.3.5. ارتباطات غیرکلامی_ 146
4.4. حجتالاسلام شیخ علیرضا پناهیان_ 148
4.4.1. رویکردشناسی منبر پناهیان_ 155
4.4.2. اسلوبهای اقناع اندیشه 156
4.4.3. روشهای تحریک احساس_ 156
4.4.4. مخاطب شناسی منبر 157
4.4.5. ارتباطات غیرکلامی_ 159
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری-- 162
5.1. تحلیل محیط خارجی_ 162
5.2. تحلیل محیط داخلی_ 163
منابع_ 169
منابع مکتوب------ 169
منابع غیرمکتوب--- 172
فهرست جداول
جدول1- ویژگیهای مورد انتظار جامعه ایرانی و مردمان آن در افق 1404 بر اساس سند چشمانداز کشور.... 19
جدول 2 تعریف عملیاتی متغیرها........................................................................................................................................ 99
جدول 3 جمعبندی مؤلفه های موردبررسی منبر حجتالاسلام فلسفی.................................................................. 117
جدول 4 جمعبندی مؤلفه های موردبررسی منبرحجتالاسلام کافی...................................................................... 129
جدول 5 جمعبندی مؤلفه های موردبررسی منبرحجتالاسلام انصاریان................................................................ 147
جدول 6 جمعبندی مؤلفه های موردبررسی منبرحجتالاسلام پناهیان................................................................. 160
جدول 7 جمعبندی مؤلفه های موردبررسی در چهار نمونه تحقیق......................................................................... 167
منبع:
منابع مکتوب
قرآن کریم
آرونسون، الیوت و پراتکانیس، آنتونى (1379)، عصر تبلیغات، ترجمه کاووس سید امامى و محمد صادق عباسى، تهران.
آژینی، محسن (بی تا)، تبلیغ دینی (محورها و نکات اساسی رهنمودها و دیدگاههای رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع تبلیغ دینی)، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
احمدی، سید جعفر و نوری، ابو القاسم (1387) روانشناسی تبلیغ، قم: ماهنامه مبلغان، شماره 111.
ارکان، عاطفه (1386)، سیر تحول وسایل ارتباطی بشر از جامعه ابتدایی تا جامعه اطلاعاتی، قم: هفته نامه پگاه حوزه، شماره 213.
استوت، دانیل (1388) برگزیده دانش نامه دین، ارتباطات و رسانه، به همت گروه مترجمان، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما
ایران نژاد پاریزی، مهدی (1386)، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: نشر مدیران.
باهنر، ناصر (1385)، رسانهها و دین: از رسانههای سنتی تا تلویزیون، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
بولتون، رابرت (1386)، روانشناسی روابط انسانی (مهارتهای مردمی)، ترجمه حمیدرضا سهرابی، تهران: رشد.
بیرجندى، محمدباقر (1377 ق)، کبریت الاحمر فى شرائط المنبر، تهران.
پاکزاد، عبدالعلی (1389)، مهارت های ارتباط کلامی میان فردی در قرآن، مجله معارف، شماره 80.
پورحسن، قاسم (1390)، دین و رسانه، دوفصلنامه رسانه و فرهنگ، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال اول، شماره اول، بهار و تابستان.
پورنگ، حمید و آقاپور، علی (1391)، مقالاتی در باب آیندهنگاری، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
پناهیان، علیرضا (1386)، گفتگو با ماهنامه خیمه.
پناهیان، علیرضا (1391)، گفتگو با خبرگزاری فارس.
تفرّجی، محمدتقی (1388)، رسانههایی با گنبد و مناره، ماهنامه دیدار آشنا، شماره 103، ص 28-29
تمری، محمدرضا (1390)، زندگی و مبارزات حجتالاسلام محمدتقی فلسفی به روایت اسناد، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
تهرانی، مجتبی (1391)، اخلاق الهی (جلد اول): در آمدی بر اخلاق و مباحث خرد، تدوین: محمدرضا جباران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
حسین زاده، احمد (1382)، نقش ارتباطات و عوامل اجتماعی مؤثر بر تبلیغ چهره به چهره، ماهنامه معرفت، شماره 72، ص70-77.
حسینیان، روح الله (1384)، بیست سال تکاپوی اسلام شیعی در ایران (1320-1340)، تهران: مرکزاسناد انقلاب اسلامی.
خسروپناه، عبدالحسین (1386)، انتظارات بشر از دین، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
خندان، محسن (1374)، تبلیغ اسلامى و دانش ارتباطات اجتماعى، تهران.
دوانی، علی (1376)، خاطرات ومبارزات حجه الاسلام فلسفی، تهران: مرکزاسناد انقلاب اسلامی.
ربیعی، فرهاد و دیگران (بی تا)، روحانیت از دیدگاه علامه شهید مرتضی مطهری، جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
رشیدپور، ابراهیم (1349) وسایل ارتباط جمعی و رشد ملی، بی جا.
رفیعی، محمد ناصر (1382)، تاریخچه ی تبلیغ و منبر، ماهنامه خیمه، شماره 5.
روحانی، حمید (1376)، خاطرات و مبارزات حجتالاسلام فلسفی، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
روحبخش، رحیم (1387) شبکه پیامرسانی در نهضت امام خمینی (ره)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
روحبخش، رحیم (1388) نگاهی بر نقش سخنرانیهای فلسفی در سالهای نخست نهضت روحانی، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
ریچموند، ویرجینیا پی (1387)، رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی، ترجمه فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله پور، تهران: دانژه.
زارعی، عیسی (1390)، کتابشناسی توصیفی دین و رسانه، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما.
ساجدی، ابوالفضل (1387) دین و دنیای مدرن، قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
زورق، محمد حسین (1371) مبانی تبلیغ، تهران: سروش، چاپ دوم.
سبحانی نیا، محمد (1388)، مجموعه مقالات علمی همایش ملی مناسبات روحانیت و نسل جوان، جلد اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
ستایش، حسن (1386)، «بررسی مفهوم خطابه و منبر و سیر تاریخی پیدایش آن» درمجموعه مقالات همایش بزرگداشت استاد فلسفی، تهران: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
سوسمان، لایل و دیپ، سان (1376) تجربه ارتباطات در روابط انسانی، ترجمه حبیب الله دعائی، مشهد: دانشگاه فردوسی.
سولیوان، تیم او و دیگران (1385)، مفاهیم کلیدی ارتباطات، ترجمه میر حسن رئیس زاده، تهران: فصل نو.
شرفالدین، سید حسین (1388)، مجموعه مقالات علمی همایش ملی مناسبات روحانیت و نسل جوان، جلد اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
شریعتى سبزوارى، محمدباقر (1376)، اصول و مبادى سخنورى، قم: دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ دوم.
شوارتز، پیتر (1388) هنر دورنگری، برنامه ریزی برای آینده در دنیای با عدم قطعیت، مرکز آیندهپژوهی علوم و فناوری دفاعی
صادقی اردستانی، احمد (1374) روشهای تبلیغ و سخنرانی. قم: دفتر تبلیغ اسلامی حوزه علمیه.
ضیایى، على اکبر (1373)، آیین سخنورى و نگرشى بر تاریخ آن،، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
فراتی، عبدالوهاب (1390)، روحانیت و سیاست: مسائل و پیامدها، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
فتحی، اصغر (1358) منبر یک رسانه عمومی در اسلام. تهران: پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه.
فرقانی، محمدمهدی (1382) درآمدی بر ارتباطات سنتی در ایران. تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهها.
فروغی، محمد علی (1344)، آئین سخنوری، تهران: انتشارات کتابفروشی زوار.
فرهنگی، علی اکبر (1389)، ارتباطات انسانی، جلد اول: مبانی، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ شانزدهم.
فضل الله، محمدحسین (1367)، گامهایی درراه تبلیغ، ترجمه احمد بهشتی، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
، فلسفی، محمّدتقی (1378)، سخن و سخنوری، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
فیاض، ابراهیم (1388)، ایران آینده بهسوی الگویی مردم شناختی برای ابرقدرتی ایران، تهران: پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات، چاپ دوم.
فیاض، ابراهیم (1389)، مردمشناسی دینی توسعه در ایران (دین، فرهنگ و توسعه در ایران)، تهران: نشر بین الملل.
کاوه، شاهین (1386)، کلگرایی در آیندهپژوهی، فصلنامه حوزه و دانشگاه، علمی- تخصصی (علوم انسانی-اجتماعی) سال سیزدهم، شماره 52.
کافی، مهدی (1388)، کافی واعظ شهیر، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، چاپ دوم.
کاویانی، محمد (1390)، روانشناسی و تبلیغات با تأکید بر تبلیغ دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ چهارم.
کرمی پور، حمید و دیگران (1382)، خاطرات حجتالاسلام حاج شیخ حسین انصاریان، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
کرنیش، ادوارد (1388) آیندهپژوهی پیشرفته، ترجمه سیاوش ملکی فر، تهران: اندیشگاه آصف.
کرمی، رضا علی (1377)، روشهاى تبلیغ، قم: دارالثقلین.
کوبلی، پل (1387)، نظریه های ارتباطات (جلد سوم)، سرویراستار فارسی: سعیدرضا عاملی، ترجمه احساس شاقاسمی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
کوئن، بروس (1370)، درآمدى بر جامعهشناسى، ترجمه محسن ثلاثى، تهران.
گیویان، عبدالله (1386) دین، فرهنگ و رسانه، تهران: فصلنامه رسانه، شماره 69.
لوکاس، استفن. ای (1384)، هنر سخنرانی: مهارت های عملی فن بیان، ترجمه ساده حمزه و باباطاهر علیزاده، تهران: رشد، چاپ دوم.
لیتل جان، استیفن (1384)، نظریه های ارتباطات، ترجمه دکتر سید مرتضی نوربخش و دکتر سید اکبر میرحسنی، تهران: نشر جنگل.
مایرز، گیل. ای، مایرز، میشله. تی (1383)، پویایی ارتباطات انسانی، ترجمه حوا صابر آملی، تهران: انتشارات دانشکده صداوسیما.
محسنیان راد، مهدی (1368)، ارتباط شناسی، تهران: سروش.
محسنیان راد، مهدی (1384)، ایران در چهار کهکشان ارتباطی (جلد اول)، تهران: سروش.
محسنیان راد، مهدی (1391)، «خطابه» و «منبر» درعصرارتباطات، فایل الکترونیکی: کتابخانه سایت تبیان.
مرکز بررسی اسناد تاریخی (1386)، اتفاقات تاریخ به روایت اسناد ساواک، تهران: مرکز بررسی اسناد تاریخی.
مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات (1378)، زبان گویای اسلام، حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی : از مجموعه یاران امام به روایت اسناد ساواک (کتاب نهم)، تهران : مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات.
مشکینی، علی (1378)، راه و رسم تبلیغ، قم: دفتر نشر برگزیده.
معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) (1374)، روحانیت و حوزههای علمیه از دیدگاه امام خمینی (س)، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س).
معتمد نژاد، کاظم (1390) وسایل ارتباط جمعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ هشتم.
مقدسی، محمدباقر (1390)، روشنگری در مجالس حسینی، ترجمه محسن دریابیگی، تهران: سوره مهر، چاپ دوم.
مک کوایل، دنیس (1385) درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، چاپ دوم، تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه
ملا نوری، حسین (1389) روش سخنرانی دینی، قم: مرکز مدیریت حوزه علمیه قم.
میرحسینی، سید علی نقی (1387) رسانهها در عصر اهلبیت علیهم السلام، مجله فرهنگ کوثر، شماره 76.
میلر، جرالد ر (1385)، ارتباط کلامی، ترجمه علی ذکاوتی قراگوزلو، تهران: سروش، چاپ سوم.
ناظمی، امیر، آیندهنگاری از مفهوم تا اجرا؛ بی جا، بی تا.
نجفی، موسی (1390)، بصیرت تاریخی، اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران، نشر آرما.
نگارش، حمید (1383) تبلیغ دین از منظر دین. قم: پژوهشکده تحقیقات اسلامی.
نیکو، مینو و دیگران (1381)، شناخت مخاطب تلویزیون با رویکرد استفاده و رضا مندی، تهران: سروش.
هارجى، اون و دیگران (1377)، مهارت هاى اجتماعى در ارتباطات میان فردى، ترجمه خشایار بیگى و مهرداد فیروز بخت، تهران.
. هومن، حیدر علی (1385)، راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: سمت.
هوور، استورات (1390)، دین در عصر رسانه، ترجمه علی عامری مهابادی، فتاح محمدی، اسماعیل اسفندیاری، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما.
یحیایی ایله ای، احمد (1385) اصول مشتری مداری، تهران: نشر معتمد.
منابع غیرمکتوب
سایت رسمی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) www.khamenei.ir
سایت رسمی استاد حسین انصاریان www.erfan.ir
سایت رسمی استاد علیرضا پناهیان www.bayanemanavi.ir
سایت رسمی مرکز اسناد انقلاب اسلامی www.irdc.ir
سایت فرهنگی شهید آوینی www.aviny.ir
سایت فرهنگی تبیان www.tebyan.ir
سایت رسمی حوزه علمیه قم www.hawzah.net
نرم افزار مجموعه آثار حضرت امام خمینی (ره)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
نرم افزار سخنرانیهای مرحوم حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی فلسفی، 120 ساعت صدا در 128 جلسه، گنجینه معرفت.
نرم افزار سخنرانیهای مرحوم شیخ احمد کافی، بیش از 180 ساعت صدا، گنجینه معرفت.
نرم افزار حجتالاسلام المسلمین شیخ حسین انصاریان، 2100 ساعت صدا و 14 ساعت فیلم، گنجینه معرفت.
نرم افزار حجتالاسلام المسلمین علیرضا پناهیان، 700 ساعت صدا و 50 ساعت فیلم، گنجینه معرفت.