فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق. 1
11. طر ح مسئله: 2
2-1. ضرورت و اهمیت پژوهش: 3
3-1. اهداف پژوهش: 4
4-1. سوالات تحقیق: 6
1-4-1. سئوال اصلی: 6
2-4-1. سئولات فرعی: 6
5-1. فرضیات تحقیق: 6
6-1. تعریف مفاهیم: 7
1-6-1 تعریف مناظره: 7
2-6-1. جایگاه مناظره در تاریخ و ادبیات ایران: 9
3-6-1. مناظره از دیدگاه قرآن و معصومین: 11
4-6-1. انواع مناظره: 13
انواع مناظره از نظر محتوا: 14
1. عاشقانه: 14
2. مناظره ادبی: 15
3. سیاسی: 18
4. اعتقادی: 19
5 – 6 – 1.ظرفیتهای نمایشی: 24
ظرفیتهای نمایشی: 26
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق. 29
یکم: بررسی تحقیقات پیشین: 30
دوم: نظریههای مربوط به موضوع بحث: 32
الف) دیدگاه سام اسمایلی: 32
ب) دیدگاه جیمز تامس: 34
ج) دیدگاه ارسطو و دلایل ترجیح آن: 35
سوم: مبانی نظری و چهارچوب علمی تحقیق: 38
3-1 روش تحقیق.. 42
3-1-1 روش گردآوری اطلاعات.. 42
3-1-2 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 42
فصل چهارم: یافتههای تحقیق. 43
یکم:داستان زندگی امام جواد(ع): 44
شهادت امام: 48
دوم: تبیین ظرفیتهای نمایشی مناظرات امام جواد(ع) 49
متن مناظره اول امام جواد(ع) با یحیی بن اکثم: 49
تحلیل و بررسی ظرفیتهای نمایشی در مناظره اول: 54
متن مناظره ی دوم و تحلیل آن: 64
تحلیل بررسی ظرفیتهای نمایشی مناظره ی دوم: 66
متن مناظره ی سوم: 67
تحلیل متن مناظره ی سوم: 69
سوم: ظرفیتهای مشترک و عناصر تکرار شونده در مناظرات: 72
فضای حاکم بر مناظرات امام جواد(ع): 72
مخاطب: 72
تأثیر پیرامونی: 73
چهارم: تبیین، تجزیه و تحلیل دادهها: 73
پیش قصه: 73
میانهی قصه: 74
پایان قصه: 74
قهرمان قصه: امام جواد(ع) 75
کشمکش در کل قصه : 75
شناسایی ظرفیتهای مشترک ژنریک(ویژگیهای ژنریک) 76
امکان شناسی بازنمایی مناظرات امام جواد(ع) 77
پیشنهاد قالبهای برنامه سازی با موضوع مورد پژوهش: 78
سوژههای پیشنهادی برای نوشتن نمایش رادیویی: 79
فصل پنجم: خاتمه و نتیجهگیری. 81
نتیجه گیری: 82
پیشنهادات: 83
منابع و ماخذ 84
منبع:
منابع و ماخذ
قرآن کریم
ارسطو، فن شعر، مترجم: عبدالحسین زرین کوب، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1353
افشار، ایرج، زنگی نامه، محمد بن محمود بن محمد زنگی بخاری، انتشارات توس، 1372
اریکسون، مورفی، زوچنر، جانام، جیمزجی، ریموندباد، راهنمای مناظره، مترجم: دکتر سید مهدی ثریا، ناشر: جوانه رشد: تهران، 1392
امین عاملى، سید محسن، سیره معصومان، مترجم: علی حجتى کرمانى، ناشر: سروش، تهران: 1376، چ دوم.
باقر زاده، عبدالرحمن، نگین حقیقت( مناظرهی مامون با علمای اهل سنت دربارهی فضایل حضرت علی(ع)، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، 1381.
بولتون، مارجوری، کالبدشناسی درام، مترجم: رضا شیرمرز، تهران، نشر قطره، 1382، چ دوم 1386
پرونه، میشل، تحلیل متن نمایشی، مترجم: غلامحسین دولت آبادی، تهران، نشر افراز، 1390
تییرنو، مایکل، بوطیقای ارسطو برای فیلمنامه نویسان، ترجمه: محمد گذرآبادی، تهران: ساقی،1389
تامس، جیمز، تحلیل(فرمالیستی)متن نمایشی، ترجمه: علی ظفرقهرمان نژاد، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم اسلامی دانشگاهها(سمت)، 1387
تهامی، غلامرضا، فرهنگ اعلام تاریخ اسلام، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1385، چ دوم 1386، ج دوم.
تفنگدار، کرامت الله، گزیده هفت اورنگ(نورالدین عبدالرحمان جامی) تلخیص، مقدمه و شرح، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، 1376
ثروتیان، بهروز، باز نویسی خسرو و شیرین، موسسه ی فرهنگی اهل قلم، تهران: 1381، چ اول
ابوعلی سینا، منطق شفا، ج 6
جُر، خلیل، المعجم العربی الحدیث(فرهنگ عربی- فارسی)، ترجمه: سید حمید طبیبیان، تهران: انتشارات امیر کبیر، 1373، چ 5، جلد دوم.
حجتی، سیدمحمدباقر، آداب تعلیم و تعلم در اسلام، چاپ سی و چهارم، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1390.
حنیف، محمد، قابلیتهای نمایشی شاهنامه، چاپ دوم،تهران: سروش، 1389.
خامنهای، سیدعلی، انسان 250 ساله(بیانات مقام معظم رهبری درباره ی زندگی سیاسی – مبارزاتی معصومین) چاپ سی و سوم،نشر:تهران: موسسه ایمان جهادی، 1393.
خبری، محمدعلی، حکمت، هنر، زیبایی و عناصر نمایشی قصه یوسف(ع)، انتشارات سوره مهر، تهران: 1387.
سیگر، لیندا، خلق شخصیتهای ماندگار، مترجم: عباس اکبری، 1374.
داد، سیما، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران، نشر مروارید، 1393.
شرف الدین، علامه سید عبدالحسین، حق جو و حق شناس(ترجمه المراجعات)، مترجم: محمدجعفر امامی، بازنویسی:علی اصغر مروج خراسانی، ناشر: بنیاد معارف اسلامی، 1383.
شریعتی سبزواری، محمدباقر، مناظره و تبلیغ: فن مناظره، مجادله، مغالطه و خطابهها، قم: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود مرکز تخصصی مهدویت، 1390.
طبرسی، الاحتجاج، ترجمه: جعفری، ناشر: انتشارات اسلامیه
عطاردی، عزیز الله، اخبار و آثار حضرت رضا(ع)، تهران: چاپخانه خورشید نور، 1368.
وانوا، فرنسیس، فیلمنامه های الگو، الگوهای فیلمنامه، مترجم: داریوش مودبیان، تهران: سروش، 1379.
مدرسی تبریزی، محمدعلی، ریحانهالادب، ناشر:کتابفروشی خیام، 1374، چ چهارم 1374
مجلسى، محمدباقر، زندگانى حضرت جواد و عسکریین علیهم السلام، مترجم موسى خسروی، چاپ دوم، تهران: نشر اسلامیه،1364،
مطهری، مرتضی، سیری در سیره ی ائمه اطهار، تهران – قم، ناشر: صدرا، 1383.
محمد زاده، مرضیه، محمد بن علی، امام جود(ع)، قم: نشر: دلیل ما، 1390.
مَکی، ابراهیم، شناخت عوامل نمایش، انتشارات سروش: تهران، 1371.
مارتین، والاس، نظریههای روایت، مترجم: محمدشهبا، چاپ چهارم، تهران: هرمس، 1389
Abstract:
The Influence of literature on performing arts has a historical background. Drama writers have paid special attention to literary works of the world. They got benefit a lot to write their own plays, screenplay from history, anecdotes, characters, mythology, literary themes, stories, literary struggles and debates. And could extract their screenplays and plays from sentences, scenes, and events were there in their work and lives. Sometimes there are some people in the history which their lives are full of dramatic elements and can be taken and noted. Imam Jawad (AS), the ninth Imam of Shiites, is one of these figures. Imam Jawad (AS) ‘s life and some part of it which is his Debates, including especially three of his debates with Yahya bin Aktham and Ahmad Ibn Abi Dawood have dramatic features. By dividing, each of these debates has got scenes which is important to be studied for dramatic capacities. For this purpose, this study seeks to answer the question “is there dramatic capacity in these debates or not? “And this analysis is based on the opinions expressed in the story and drama of the theories of James Thomas, Sam Smiley and Aristotle and the more emphasis is on two elements (dialogue and character) as a common point of story, screenplay and discussion. The way of gathering information is through library.
This result indicates that Imam Jawad (AS)‘s debates is in accordance with the dramatic capacity with approach of character and dialogue according to the ideas of James Thomas, Sam Smiley and Aristotle
Key words: elements of drama, character, debate, Imam Jawad (AS)