فهرست:
چکیده
فهرست
فصل اول: کلیات
مقدمه............................................................................................................................................................... 10
طرح مسئله..................................................................................................................................................... 11
بیان ضرورت تحقیق..................................................................................................................................... 13
پرسش تحقیق................................................................................................................................................ 14
روش شناسی تحقیق.................................................................................................................................... 15
چارچوب نظری ............................................................................................................................................. 17
مفاهیم............................................................................................................................................................. 18
دین................................................................................................................................................. 18
1-7-1-2. دین در اسلام............................................................................................................ 19
1-7-2. تبلیغات......................................................................................................................................... 20
تبلیغات دینی.......................................................................................................... 21
تبلیغات رسانه ای دین.......................................................................................... 22
1-7-3. فرهنگ مردم پسند.................................................................................................................. 23
موسیقی مردم پسند................................................................................................................ 24
1-7-4-1. موسیقی مردم پسند ایرانی................................................................................ 26
1-7-4-2. موسیقی دورگه...................................................................................................... 27
1-7-4-3. موسیقی مردم پسند در تبلیغات دینی............................................................. 28
1-8. پیشینه تحقیق................................................................................................................................................ 29
فصل دوم: ادبیات پژوهش
2-1. مقدمه............................................................................................................................................................... 34
2-2. دین و موسیقی................................................................................................................................................ 34
2-2-1. موسیقی در اسلام............................................................................................................................ 36
2-2-1-1. غنا و موسیقی در اسلام........................................................................................................ 37
2-2-2. موسیقی در کلیسا...................................................................................................................................... 40
2-2-3. موسیقی در یهودیت.................................................................................................................................. 40
2-2-4. تفاوت موسیقی در اسلام و مسیحیت................................................................................................... 41
2-2-5. تاریخچه و گفتمان موسیقی جهان........................................................................................................ 42
2-3. دین و رسانه..................................................................................................................................................... 43
2-3-1. تبشیرگرایان....................................................................................................................................... 44
2-3-2. رسانه های الکترونیک...................................................................................................................... 44
2-3-3. تبلیغات رسانه ای دین یا رسانه شدن دین................................................................................. 45
2-4. معنا در موسیقی............................................................................................................................................ 46
2-4-1. مولفه های معنا ساز................................................................................................................................ 47
2-5. موسیقی مردم پسند..................................................................................................................................... 48
2-5-1. تاریخچه موسیقی مردم پسند....................................................................................................... 48
2-5-2. فن آوری و موسیقی مردم پسند................................................................................................. 50
2-5-3. کارکردهای موسیقی ..................................................................................................................... 51
2-5-4. موسیقی مرم پسند و رسانه ها.................................................................................................... 54
2-5-4-1. رادیو و موسیقی مردم پسند..................................................................................... 54
2-5-4-2. تلویزیون و موسیقی مردم پسند.............................................................................. 55
2-5-4-3. اینترنت و موسیقی مردم پسند................................................................................ 57
2-5-5. سازهای موسیقی پاپ ............................................................................................................... 58
2-5-6. اهمیت و نقش ترانه در موسیقی مردم پسند........................................................................ 59
2-5-7. سیاست گذاری در موسیقی مردم پسند................................................................................ 61
2-6. ادبیات و رویکردهای نظری...................................................................................................................... 62
2-6-1. مطالعات فرهنگی........................................................................................................................ 63
2-6-1-1. مطالعات موسیقی مردم پسند............................................................................................ 64
2-6-1-1-1. فرهنگ فرهیخته و موسیقی مردم پسند.............................................................. 65
2-6-1-1-2. موسیقی مردم پسند و جامعه توده ای.................................................................. 66
2-6-1-1-3. رویکرد اقتصاد سیاسی.............................................................................................. 66
2-6-1-1-4. ساختارگرایی و موسیقی شناسی............................................................................ 68
2-6-1-1-5. فرهنگ باوری و موسیقی مردم پسند.................................................................... 69
2-6-1-1-6. راک پسا مدرن............................................................................................................ 70
2-6-1-2. نظریه انتقادی آدورنو به موسیقی مردم پسند............................................................... 71
2-6-1-3. تولید فرهنگ یا فرهنگ تولید.......................................................................................... 72
2-6-1-4. شرکت های تولید موسیقی مستقل.................................................................................. 73
2-6-1-5. تقاضا برای خلاقیت............................................................................................................ 73
2-6-1-6. فرهنگ تولید....................................................................................................................... 74
2-7. مخاطب در موسیقی مردم پسند.......................................................................................................... 77
فصل سوم: روش شناسی پژوهش
3-1. مقدمه......................................................................................................................................................... 84
3-2. روش تحقیق کیفی................................................................................................................................. 85
3-3. روش داده بنیاد....................................................................................................................................... 86
3-4. گردآوری داده ها..................................................................................................................................... 87
3-4-1. مصاحبه نیمه استاندارد............................................................................................................. 88
3-4-2. مصاحبه با متخصصان................................................................................................................ 89
3-5. روش نمونه گیری پژوهش..................................................................................................................... 90
3-6. تحلیل داده ها............................................................................................................................................ 91
3-6-1. کدگذاری نظری......................................................................................................................... 91
3-6-2. کدگذاری.................................................................................................................................... 91
3-7. تحلیل محتوای کیفی............................................................................................................................. 93
3-8. روش انجام پژوهش................................................................................................................................ 94
3-8-1. داده ها بدست آمده از مصاحبه ها................................................................................................. 94
3-8-2. تحلیل محتوای کیفی ادبیات پژوهش........................................................................................... 95
3-9. یاداشت های نظری پژوهشگر............................................................................................................... 96
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1. مقدمه..................................................................................................................................................... 98
4-2. کدهای محوری.................................................................................................................................... 99
4-2-1. کدهای محوری ادبیات پژوهش.......................................................................................... 99
4-2-2. کدهای محوری مصاحبه با متخصصان و گروه های مخاطب....................................... 103
4-2-3. کدهای محوری یادداشت های نظری............................................................................... 109
4-3. مفاهیم اکتشافی................................................................................................................................ 143
4-3-1. رسانه بودگی........................................................................................................................... 143
4-3-2. مخاطب فعال......................................................................................................................... 144
4-3-3. شرایط بازار............................................................................................................................. 144
4-3-4. تولید سازمانی........................................................................................................................ 145
4-3-5. نظام غیرموسیقایی( نظام چند نشانه ای)........................................................................ 146
4-3-6. زبان قابل ترجمه و ارتباطی ترانه....................................................................................... 148
4-4. مقوله های اکتشافی........................................................................................................................... 149
4-4-1. ساختار انعطاف پذیر........................................................................................................... 149
4-4-2. ساختار تغییر پذیر.............................................................................................................. 149
4-4-3. ساختار ارتباطی................................................................................................................. 150
4-4-4. ساختار ساده....................................................................................................................... 152
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1. مقدمه ................................................................................................................................................. 155
5-2. نتیجه گیری....................................................................................................................................... 157
5-3. نظریه نهایی......................................................................................................................................... 168
5-4. محدودیت های پژوهش.................................................................................................................... 169
5-5. پیشنهادات........................................................................................................................................... 170
فهرست جداول:
جدول(4-1) کدهای محوری تحلیل محتوای کیفی.............................................................................. 131
جدول(4-2) کدهای محوری مصاحبه ها.................................................................................................. 132
جدول(4-3) کدهای محوری یادداشت های نظری................................................................................. 133
جدول(4-4) مفاهیم اکتشافی..................................................................................................................... 135
جدول(4-5) مقوله های اکتشافی................................................................................................................ 135
جدول(4-6) مقوله های قطبی..................................................................................................................... 136
جدول(4-7) کدهای انتخابی....................................................................................................................... 136
جدول(4-8) مقوله مرکزی.......................................................................................................................... 137
جدول(4-9) شرایط علّی.............................................................................................................................. 138
جدول(4-10) زمینه...................................................................................................................................... 140
جدول(4-11) عوامل مداخله گر................................................................................................................. 141
جدول(4-12) کنش ها/واکنش ها.............................................................................................................. 142
جدول(4-13) نتایج و پیامدها..................................................................................................................... 143
جدول(5-1) مدل مفهومی.......................................................................................................................... 156
فهرست منابع
منابع فارسی................................................................................................................................................... 172
منابع انگلیسی................................................................................................................................................ 174
ضمیمه.
پرسش های نیمه استاندارد مصاحبه ها................................................................................................... 176
متن تعدادی از مصاحبه ها......................................................................................................................... 179
منبع:
منابع
ادگار، (1387) اندرو و پیتر سیج، مفاهیم بنیادی نظریه فرهنگی، مهران مهاجر و محمد نبوی، تهران: آگه.
آزاده فر، (1390) حسن، اقتصاد موسیقی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
استوت، (1388) دانیل، برگزیده دانشنامه دین، ارتباطات و رسانه. گروه مترجمین، به کوشش سید حمیدرضا قادری، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، واحد خانه هنر و اندیشه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانهها.
استراوس، (1390) انسلم و جولیت کربین، مبانی پژوهش کیفی، ابراهیم افشار، تهران: نی.
استوری، (1389) جان، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، حسین پاینده، تهران: آگه.
اﺳﻜﺎﻓﻴﻠﺪ، (1384) ﻟﻴﻦ، ﻇﻬﻮر ﺑﺮﭼﺴﺐ ﺷﻴﻮه زﻧﺪﮔﻲ دﻳﻨﻲ؛ ﻣﺠﻼت ﻣﺪ، ﻣﻬﻤﺎﻧﻲ ﻫﺎی ﺑﻬﺎﻧﮕﺮا، ﻣﻮﺳﻴﻘﻲ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن، دین و رسانه، محمد رضا جوادی یگانه و حمید عبداللهیان، تهران: طرح آینده.
ایوبی، (1388) حجت ا...، سیاست گذاری فرهنگی در فرانسه، تهران: سمت.
بشیر، (1387) حسن و سروی زرگر، تعامل فرهنگی در موسیقی عامه پسند ایرانی وغربی، مجله جهانی رسانه، نسخه فارسی، شماره 5.
بهشتی، (1384) سیدمحمد حسین، تفریح و موسیقی در اسلام، تهران: (بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت ا... دکتر بهشتی) بقعه.
خجسته، (1386) حسن، جامعه شناسی رادیو و رسانه، تهران،: طرح آینده.
خجسته، (1390) حسن، کنش جمعی موسیقی در رادیو، پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش)، دوره17، شماره 3.
جعفری، (1388) محمد تقی، موسیقی از دیدگاه فلسفی و روانی، تهران: مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری.
راودراد، (1386) اعظم، تعامل دین و رسانه، دین و رسانه، محمد رضا جوادی یگانه و حمید عبداللهیان، تهران: طرح آینده.
زورق، (1368) حسن، مبانی تبلیغ، تهران: سروش.
ساسانی، (1389) فرهاد، معناکاوی-به سوی نشانه شناسی اجتماعی، تهران: علم.
سعیدی، (1389) رحمان، رسانه های جمعی و تیلیغات دینی، کتاب ماه علوم اجتماعی، مهر 1389،
شوکر، (1384) روی، شناخت موسیقی مردم پسند، محسن الهامیان، تهران: موسسه فرهنگی هنری ماهور.
شیلوا، (1390) موسیقی در جهان اسلام، مهرداد وحدتی دانشمند، تهران: بصیرت.
فاضلی، (1386) محمد، جامعه شناسی مصرف موسیقی، ،تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فلیک، (1391) اووه، درآمدی بر تحقیق کیفی، هادی جلیلی، تهران: نی.
کوثری، (1386) مسعود، اینترنت،دین و فرهنگ مردم پسند، نامه صادق، سال چهاردهم، شماره دوم.
کوثری، (1387) درآمدی بر موسیقی مردم پسند، تهران: طرح آینده.
کوثری، (1382) مسعود، نشانه های موسیقی مردم پسند، نامه پژوهش فرهنگی، شماره 5، بهار 1382.
محمدی، (1390) بیوک، درآمدی بر روش تحقیق کیفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات
فرهنگی.
مرتضویان فارسانی، (1390) امیر محمد، موسیقی کلاسیک، تهران: اتا.
ﻫﻮور، (1382) و ﻫﻤﻜﺎران، بازاندیشی درباره دین، فرهنگ و رسانه، مسعود آریایینیا، تهران: سروش.
هوور، (1390) دین در عصر رسانه ها، علی عامری مهابادی، فتاح محمدی، اسماعیل اسفندیاری، قم: مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
هیلنز، (1386) فرهنگ ادیان جهان. سرویراستار ع. پاشایی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
Allan, (2006) David, an Essay on Popular Music in Advertising: The Bankruptcy of Culture or the Marriage of Art and Commerce? Advertising Educational Foundation, Saint Joseph’s University.
Denora, (2003) Tia, After Adorno rethinking music sociology, Cambridge University Press.
Devine, (2007) Kyle, Popularity of Religious Music and Religiosity of Popular Music, Institute of Comparative Studies in Literature, Art & Culture, Carleton University.
Frith, (2009) Simon, Look! Hear! The Uneasy Relationship of Music and Television, Cambridge University Press.
Hesmondhalgh, (2002) David and Negus, Popular music studies, London: Arnold.
Looseley, (2003) David, Popular Music in Contemporary France, Newyork: oxford.
Shuker, (1998) Roy, Understanding popular music, Newyork: Routlge.