فهرست:
فهرست مطالب
1- فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه. 2
2-1- بیان مسئله. 4
3-1- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8
4-1- اهداف تحقیق.. 10
5-1- فرضیات تحقیق.. 11
6-1- تعریف مفاهیم. 12
2- فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق
1-2- پیشینه تحقیق.. 17
1-1-2- تحقیقات داخلی.. 17
2-1-2- تحقیقات خارجی.. 20
2-2- چارچوب نظری سرمایه اجتماعی.. 24
1-2-2- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید. 24
2-2-2- مفهوم سرمایه و ابعاد آن. 27
3-2-2- تاریخچه مفهوم سرمایه اجتماعی.. 30
4-2-2- تعریف سرمایه اجتماعی.. 32
5-2-2 سطوح سرمایه اجتماعی.. 36
6-2-2- اشکال سرمایه اجتماعی.. 38
7-2-2- اجزای سرمایه اجتماعی.. 43
8-2-2- اجزای اجتماعی سرمایه اجتماعی.. 43
9-2-2- روابط اجتماعی از دیدگاه جامعهشناسان کلاسیک... 52
10-2-2- سرمایه اجتماعی از دیدگاه جامعهشناسان جدید. 56
11-2-2- جایگاه و اهمیت خانواده 74
12-2-2- سرمایه اجتماعی در خانواده 74
13-2-2- اهمیت و جایگاه تلویزیون. 76
14-2-2- پیدایش تلویزیون در ایران و جهان. 77
15-2-2- دو نگرش متضاد درباره تلویزیون. 79
16-2-2- تلویزیون و خانواده 80
17-2-2- نظریههای ارتباطات.. 81
18-2-2- چهارچوب نظری تحقیق.. 85
19-2-2- مدل تحقیق.. 86
3-فصل سوم: روش تحقیق
1-3- مقدمه. 88
2-3- روش تحقیق.. 89
3-3- جامعۀ آماری.. 90
4-3- واحد مشاهده 90
5-3- واحد تحلیل.. 90
6-3- روش نمونهگیری.. 90
7-3-حجم نمونه و روش محاسبه آن 91
8-3- روش گردآوری اطلاعات.. 92
9-3- تعریف عملیاتی متغیرها 92
10-3- پایایی تحقیق.. 97
11-3- اعتبار تحقیق.. 98
4-فصل چهارم: یافته های تحقیق
1-4- مقدمه. 100
2-4- یافتههای توصیفی.. 101
3-4- یافتههای تحلیلی.. 124
4-4- تحلیل چندمتغیره؛ رگرسیون خطی.. 143
5-فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
1-5- جمع بندی یافته های توصیفی 148
2-5- جمعبندی یافتههای تحلیلی.. 150
3-5- تحلیل چند متغیره؛ رگرسیون. 155
4-5- نتیجهگیری.. 156
5-5- بحث در نتایج.. 158
6-5- پیشنهادها 159
7-5- محدودیتهای تحقیق.. 160
فهرست منابع. 161
ضمایم. 167
فهرست جداول
عنوان صفحه
جداول یکبعدی
جدول شماره (1-2) نظریههای سرمایه.....................................................................................................27
جدول شماره(2-2) تعاریف سرمایهاجتماعی از نظر اندیشمندان..............................................................34
جدول شماره (3-2) سرمایه نهادی و سرمایه ارتباطی..............................................................................38
جدول شماره (4-2) رابطه بین سرمایه نهادی و سرمایه ارتباطی..............................................................39
جدول شماره (5-2) سرمایه اجتماعی ساختاری و سرمایه اجتماعی شناختی..........................................40
جدول شماره (6-2) سرمایه اجتماعی و رابطه عناصر آن.........................................................................40
جدول شماره (7-2) میزان اعتماد بینشخصی (اعضای خانواده، خویشان و دوستان).............................46
جدول شماره (8-2) اجزای اعتماد اجتماعی...........................................................................................47
جدول شماره (9-2) روابط اجتماعی از دیدگاه جامعهشناسان کلاسیک..................................................55
جدول شماره (10-2) تعریف سرمایه اجتماعی........................................................................................71
جدول شماره (11-2) مدل پاکستون برای سرمایه اجتماعی.....................................................................73
جدول شماره (1-3) اجزای سرمایه اجتماعی...........................................................................................92
جدول شماره (2-3) شاخصههای سرمایهاجتماعی، گویهها و سطحسنجش.............................................93
جدول شماره (3-3) ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق..................................................................97
جدول شماره (1-4) توزیع پاسخگویان بر حسب جنس........................................................................101
جدول شماره (2-4) توزیع پاسخگویان بر حسب سن...........................................................................102
جدول شماره (3-4) توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل..........................................................103
جدول شماره (4-4) توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال.......................................................104
جدول شماره (5-4) توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات................................................................105
جدول شماره (6-4) توزیع پاسخگویان بر حسب منطقه محل زندگی...................................................106
جدول شماره (7-4) توزیع پاسخگویان بر حسب قومیت......................................................................107
جدول شماره (8-4) توزیع پاسخگویان بر حسب تماشای تلویزیون در شبانهروز.................................108
عنوان صفحه
جدول شماره (9-4) توزیع پاسخگویان بر حسب استفاده از برنامههای تلویزیون................................. 109
جدول شماره (10-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تماشای شبکههای تلویزیون..........................110
جدول شماره (11-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد به تلویزیون.......................................112
جدول شماره (12-4) توزیع فراوانی انواع اعتماد...................................................................................114
جدول شماره (13-4) توزیع پاسخگویان بر حسب اعتماد اجتماعی......................................................115
جدول شماره (14-4) توزیع پاسخگویان بر حسب انسجاماجتماعی.......................................................116
جدول شماره (15-4) توزیع پاسخگویان بر حسب شبکههای اجتماعی.................................................118
جدول شماره (16-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سرمایهاجتماعی.............................................119
جدول شماره (17-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان رضایت اجتماعی.........................................121
جدول شماره (18-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان آگاهی سیاسیاجتماعی.................................122
جداول دوبعدی
جدول شماره (19-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایهاجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون.............................124
جدول شماره(20-4)آزمون معناداری تامهین برای تفاوت میانگین سرمایهاجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون........125
جدول شماره (21-4) آزمون تفاوت میانگین اعتماد اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون..............................................126
جدول شماره (22-4) آزمون تفاوت میانگین انسجاماجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون..............................................127
جدول شماره (23-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و انسجام اجتماعی..............................................................128
جدول شماره (24-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و انسجام اجتماعی......................................................................................128
جدول شماره (25-4) آزمون تفاوت میانگین شبکههای اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون.......................................129
جدول شماره (26-4) آزمون معناداری تامهین برای تفاوت میانگین شبکههای اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون....130
جدول شماره(27-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و آگاهیهای سیاسی اجتماعی..............................................131
جدول شماره(28-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و آگاهیهای سیاسیاجتماعی خانوادهها......................................................131
جدول شماره(29-4) رابطه بین اعتماد به تلویزیون و سرمایه اجتماعی.....................................................................................132
جدول شماره(30-4) آزمون تفاوت میانگین رضایت اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون............................................133
جدول شماره(31-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و رضایت اجتماعی..............................................................134
جدول شماره(32-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و رضایت اجتماعی....................................................................................134
جدول شماره (33-4) رابطه بین اعتماد به تلویزیون و رضایت اجتماعی..................................................................................135
جدول شماره(34-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایهاجتماعی بر حسب تفاوت در میزان تماشای برنامههای سیاسی تلویزیون..136
جدول شماره(35-4) توزیع فراوانی بین تماشای برنامههای سیاسی تلویزیون و سرمایه اجتماعی...........................................136
جدول شماره (36-4) رابطه بین تماشای برنامههای سیاسی تلویزیون و سرمایه اجتماعی.......................................................137
جدول شماره (37-4) مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی بینندگان شبکههای سیما...................................................................138
جدول شماره(38-4) رابطه بین تحصیلات و سرمایه اجتماعی................................................................................................139
جدول شماره (39-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب قومیت....................................................................140
جدول شماره (40-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب وضعیت اشتغال.......................................................141
جدول شماره (41-4) آزمون معناداری تامهین برای تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب وضعیت اشتغال....................142
جدول شماره (42-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب جنسیت...................................................................143
جدول شماره (43-4) رگرسیون خطی؛ بررسی همزمان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته......................................................144
جدول شماره (44-4) نتایج تبیینی فرضیههای تحقیق در یک نگاه..........................................................................................146
منبع:
منابع:
-آزاد ارمکی، تقی، بهار، مهری، (1377). بررسی مسائل اجتماعی. تهران: موسسه نشر جهاد وابسته به جهاد دانشگاهی
-ارنبرگ، اندرو؛ باروایز، پاتریک (1378)، تلویزیون و مخاطبان آن، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما
-افتخاری، اصغر،(1389)، سرمایه اجتماعی و امنیت ملی، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدیجیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
-اعزازی، شهلا، (1373)، جامعهشناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، انتشارات روشنگران
-ای اولکن، بنجامین، (1388)، آیا رادیو و تلویزیون موجب تخریب سرمایه اجتماعی میشود؟، ترجمه عالیه شکربیگی و زهره رجبیشایان، فصلنامه رادیو و تلویزیون، شماره8، تابستان1388.
-ایمانیجاجرمی، حسین، (1389)، مقاله سرمایه اجتماعی و حکمرانی خوب، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدیجیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
-باستانی، سوسن (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در ده محله تهران؛ بررسی جایگاه روابط
-ببی، ارل (1385)، روشهای تحقیق در علوماجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران: نشر سمت
-بهزاد، داوود (1384)، مقاله تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیب اجتماعی، مجموعه مقالههای نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیانثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
-بیرو، آلن (1370)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان
-بیریوکوف، ن.س (1372)، تلویزیون و دکترین آن در غرب، ترجمه محمد حافظی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها
-پاتنام، رابرت (1380)، دموکراسی و سنتهای مدنی، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشرسلام
-پاول، فرد (1387)، دولت و رفاه در جامعه مدنی، کتاب اعتماد و سرمایهاجتماعی، تألیف فرانتوفکیس، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
-پوپر، کارل، کندری، جان، (1374)، تلویزیون خطری برای دموکراسی، ترجمه شعبان شهیدی مودب، نشر اطلاعات
-تاجبخش، کیان، (1384)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: انتشارات شیرازه
-تمجیدی، سامان، (1387)، بررسی عوامل جامعهشناختی موثر بر اعتماد اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور
-توسلی، غلامعباس، موسوی، مرضیه، (1384)، مفهوم سرمایه اجتماعی در نظریات کلاسیک و جدید، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، انتشارات دانشگاه تهران
-جاوید، محمدجواد، ایزدیجیران، اصغر، (1389)، سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی
-جوادییگانه محمدرضا، ستاره فروزان، علی قنبری، (1384)، مقاله سرمایه اجتماعی و نقش رسانهها در تقویت آن، کتاب مجموعه مقالههای نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان ثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
-جواهری، فاطمه، قادر بالاخانی، (1385)، مقاله رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تأثیر رسانههای جمعی بر اعتماد اجتماعی(مطالعه موردی شهر تهران)، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال سوم، شماره 1.
-چلبی، مسعود، (1375)، جامعهشناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، نشر نی، تهران
-چلبی، مسعود (1385)، تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشرنی
-حاتمی، پریسا (1388)، بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی دانشجویان با تأکید بر شبکههای اجتماعی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
-حسنوی، رضا، پزشکان، امیر (1386)، مجله مدیریت فردا، شماره17
-حسینپور، جعفر، (1389)، رسانهها و سرمایه اجتماعی و بررسی رابطه میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی، رساله دکترا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
-خاکپور، براتعلی، پیری، عیسی (1384)، مقاله آسیبشناسی اجتماعی شهر و نقش سرمایه اجتماعی و کالبدی شهروندان در کاهش آن(دیدگاهی جغرافیایی)، مجله علوماجتماعی، دوره دوم، شماره2، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد
-خراسانی، محمد، اصغرپور ماسوله، احمدرضا (1384)، مقاله میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 84-1383 و عوامل موثر بر آن، مجله علوم اجتماعی دوره دوم، شماره2، انتشاران دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد
-دادگران، محمد، (1389)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: انتشارات مروارید
-دلاور، علی (1383)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: نشررشد
-دورکیم، امیل (1369)، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، بابل، کتابسرا
-دورکیم، امیل، (1385)، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه حسن حبیبی، تهران: انتشارات قلم
-دور، امه (1374)، تلویزیون و کودکان، ترجمه علی رستمی، تهران: نشرسروش
-رزاقی، افشین (1385)، نظریههای ارتباطات جمعی، ا تهران: نتشارات آسیم
-رفیعپور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباطجمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی
-رنانی، محسن، (1386)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی، فصلنامه دریچه، سال چهارم، شماره 14.
-روستا، هما، (1375)، مقایسه وضعیت بینندگان صداوسیما در دهه گذشته، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.
-زارعیان، داوود (1382)، مبانی کلی ارتباطات جمعی، تهران: نشر کارگزار روابط عمومی.
-ساروخانی، باقر (1382)، مقدمهای بر جامعهشناسی خانواده، تهران: نشر سروش.
-ساروخانی، باقر (1382)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
-سخاوت، جعفر (1379)، زبان تخصصی، مطالعه علوماجتماعی، تهران: دانشگاه پیامنور.
-سرمد، زهره(1376)، روشهای تحقیق در علوم رفتاری، عباس بازرگان و الهه مجازی، تهران نشرآگاه.
-سفیری، خدیجه (1387)، نقش نهادهای غیر دولتی محلی درتأمین امنیت اجتماعی(با تکیه بر شهر تهران)، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دور دوم، شماره2.
- سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1381)، نظریههای ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران
-شارعپور، محمود، (1380)، فرسایش سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن، نامه انجمن جامعهشناسی ایران، سال اول، شماره سوم، صص 112-101
-شارعپور، محمود(1385)، سرمایه اجتماعی، مفهومسازی، سنجش و دلالتهای سیاستگذاری، انتشارات سازمان مدیریت و برنامهریزی، مازندران
-شارعپور، محمود، نادر رزاقی، خلیل غلامزاده، (1389)، بررسی رابطه بین انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره چهارم، شماره3.
-شریفیانثانی، مریم(1380)، سرمایه اجتماعی، مفاهیم اصلی و چهارچوبنظری، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال اول، شماره2، نشر دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی
-شیخ، محمدعلی(1363)، پژوهشی در اندیشههای ابنخلدون، تهران: دانشگاه شهید بهشتی
-صادقی، سیدمحمدتقی (1390)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی شبکه با مصرف رسانهای جوانان شهر تبریز، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده اقتصاد و علوماجتماعی دانشگاه بوعلیسینا
-عبدی، عباس، گودرزی، محسن، (1378)، تحولات فرهنگی در ایران، انتشارات روناس، تهران
-غفاری، غلامرضا (1383)، بررسی وضعیت اعتماد اجتماعی در ایران، تهران: دفتر طرحهای ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،
-غفاری، غلامرضا(1384)، مقاله سنجش سرمایه اجتماعی، کتاب مجموعه مقالههای نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان ثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
-غفاری، غلامرضا(1390)، سرمایه اجتماعی و امنیت انتظامی، انتشارات جامعهشناسان، تهران
-فصیحی، امانا...، (1389)، اسلام و سرمایهاجتماعی: با تأکید بر رویکرد فرهنگی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
-فوکویاما، فرانسیس(1379)، پایان نظم، سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلامعباس توسلی، تهران: انتشارات جامعه ایرانیان.
-فیروزآبادی، سیداحمد، (1389)، مقاله سنجش سرمایه اجتماعی در سطوح سهگانه؛ با تأکید بر برخی از پژوهشها در ایران، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدیجیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی.
-فیلد، جان، (1385)، سرمایه اجتماعی، ترجمه غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، نشر کویر، تهران
-کازنو، زان، (1356)، جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات سروش.
کلانتری، خلیل، (1385)، پردازش و تحلیل دادهها در تحلیلهای اجتماعی اقتصادی، تهران: نشر شریف.
-کلدی، علیرضا (1384)، مقاله سرمایهاجتماعی و خانواده، مجموعه مقالههای نخستین سمپوزیوم سرمایهاجتماعی و رفاهاجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیانثانی، نشر دانشگاه علومبهزیستی و توانبخشی
-کلمن، حیمز (1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.
-کلهر، سمیرا (1378)، میزان اعتماد مردم به بخش خبری رسانهها، وزارت ارشاد
-کیوی، ریمون، کامپنهود، لوکوان، (1370)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیکگهر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
-گولد جولیس، ویلیام ل. کولب(1376)، فرهنگ علوماجتماعی، ترجمه باقر پرهام، تهران: مازیار
-گیدنز، آنتونی (1376)، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.
-گیدنز، آنتونی (1377)، پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشرمرکز.
-گیدنز، آنتونی (1992)، به نقل از عالیه شکربیگی، مطالعه جامعهشناختی تجددگرایی و رابطه آن با سرمایه اجتماعی خانواده ایرانی؛ پژوهشی در شهر تهران، رساله دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانمرکز
- گیویان، عبدا...؛ غلامیناصرآبادی، احمد(1388)، بررسی مقایسهای رابطه استفاده از اینترنت و سرمایه شبکهای در میان دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دانشکده علوماجتماعی دانشگاه تهران، استاد راهنما: دکتر عبدا... گیویان، دانشگاه صداوسیما
-محمدی، محمدعلی (1384)، سرمایهاجتماعی و سنجش آن، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی.
-معتمدنژاد، کاظم، (1379)، وسایل ارتباط جمعی، جلد 1، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
-محمدی، محمدعلی (1384)، سرمایهاجتماعی و سنجش آن، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی.
-مککوایل، دنیس(1380)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
-مهدیزاده، سیدمحمد، (1384)، مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما.
محلی در شبکههای اجتماعی، فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران، شماره4.
-نادری، عزتا...؛ سیفنرافی، مریم (1370)، مبانی پژوهش در علوم تربیتی،
-ویمر، راجر؛ دی(و) دومینیک، جوزفآر (1384)، تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: نشر سروش.
-ویندال، سول؛ .... ، کاربرد نظریههایارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
-هومن، حیدرعلی (1380)، شناخت روش علمی در علوم رفتاری
-یعقوبیدوست، محمود، (بیتا)، مقالهای با عنوان نقش رسانهها در سرمایه اجتماعی، منبع سایت: https:// sociology of iran. Com
Reference
- Baker WE. (1990). Market networks and corporate behavior. Am. J. Social. 96: 589- 625
- Schiff. M. (1992). Social capital, labor mobility, and welfare. Ration. Soc. 4: 157- 75
-Burt RS. 1992. Structural Holes, The social structure of competition. Cambridge, MA. Harvard uni. Press.
-Coleman, J.S. T. Hoffer. (1987), “public and private high school: the impact of communities” New york. Basic Books.
- Rosenfeld, et at (2001), social capital and homicide. Social forces, vol 80, 283- 309.
- Hare, Rom(1995), trust an its surrogares: psychological foundations of political process. Democracy and trust. Cambridge university press.