پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی

word 863 KB 30034 190
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۷۸,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۳۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، رشته تحقیق در ارتباطات

    چکیده

        سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفه­های رشد و پیشرفت به طور عام و توسعه اجتماعی به طور خاص مورد توجه جدی حوزه­های پژوهش علوم­اجتماعی برای سنجش کیفیت تعاملات اجتماعی بوده است. به طور کلی میزان سرمایه­اجتماعی در هر گروه یا جامعه­ای نشان­دهنده میزان اعتماد افراد به یکدیگر است؛ همچنین وجود میزان قابل قبولی از سرمایه­اجتماعی موجب تسهیل کنش­های اجتماعی می­گردد. به طوری که در مواقع بحرانی می­توان برای حل مشکلات از سرمایه­اجتماعی به عنوان اصلی­ترین منبع حل مشکلات و اصلاح فرآیندهای موجود سود برد.

        در این پژوهش در پی بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه­های سیمای جمهوری اسلامی ایران و سرمایه اجتماعی خانواده­های تهرانی می­باشیم. به همین منظور از نظریه کاشت گربنر استفاده شده است. بر اساس این نظریه، با افزایش میزان تماشای تلویزیون، سرمایه­اجتماعی نیز می­بایست افزایش یابد. نمره سرمایه­اجتماعی خانواده­ها از مجموع سه شاخصه اعتماد اجتماعی، شبکه­های اجتماعی و انسجام اجتماعی تشکیل می­شود. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری آن تمام خانواده­های ساکن در شهر تهران می­باشد. بازه زمانی انجام تحقیق اواخر سال 1391 و اوایل سال 1392 است. روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و از مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران صورت گرفته است. حجم نمونه 400 خانواده بوده که با سرپرستان خانواده مصاحبه شده است.  

            بر اساس یافته­های تحقیق 8/15 درصد از خانواده­های تهرانی سرمایه اجتماعی کمی دارند؛ 4/42 درصد خانواده­ها دارای سرمایه اجتماعی متوسطی هستند و 9/41 درصد خانواده­ها نیز از سرمایه اجتماعی زیادی برخوردار هستند. نتایج تحقیق نشان می­دهد که ارتباط مثبتی بین میزان تماشای برنامه­های سیمای جمهوری اسلامی ایران و سرمایه اجتماعی وجود دارد، به گونه­ای که میانگین سرمایه اجتماعی در خانواده­هایی که کم تلویزیون نگاه می­کنند 90/161 و در خانواده­هایی که تلویزیون زیاد تماشا می­کنند 83/175 می­باشد. هر چقدر تماشای تلویزیون افزایش یابد به همان نسبت نیز سرمایه اجتماعی افزایش می­یابد. لذا سیمای جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در افزایش سرمایه اجتماعی خانواده­های تهرانی دارد.

    واژگان کلیدی: سرمایه­اجتماعی، اعتماداجتماعی، شبکه­های اجتماعی، انسجام­اجتماعی، خانواده، تلویزیون.  

    مقدمه

         مفهوم سرمایه اجتماعی اگر چه پیشینه­ای به قدمت جامعه­شناسی کلاسیک در اروپا دارد، اما معنا و مفهوم بسیط خود را در دوران معاصر با مطرح شدن مباحثی چون جامعه­مدنی، توسعه، مشارکت همگانی و نهادهای مدنی به دست آورده است. اگر چه این مباحث چندی است که در جامعه ما به صورت نظری از سوی صاحب­نظران و اندیشمندان مطرح شده است؛ اما رکن اساسی این مباحث که همان سرمایه اجتماعی است، چندان مورد بحث قرار نگرفته است.

         سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از مؤلفه­های رشد و پیشرفت به طور عام و توسعه اجتماعی به طور خاص مورد توجه جدی حوزه­های پژوهش علوم اجتماعی برای سنجش کیفیت تعاملات اجتماعی بوده است.اعتماد، هنجارها، شبکه­ها و منابع، سازنده عناصر سرمایه اجتماعی هستند که در نهایت به ساختاری از روابط کنشگران می­انجامد که باعث همبستگی و همکاری برای منافع متقابل، تسهیل روابط افراد و در نهایت دستیابی گروه به اهداف می­شود. هر چه سرمایه اجتماعی در گروهی از افراد به لحاظ کمی و کیفی از سطح مطلوبی برخوردار باشد، کنشگران برای سازماندهی اجتماع خویش بر حسب آرمان­های جمعی تواناتر خواهند بود. گستردگی سرمایه اجتماعی در لایه­های مختلف جامعه و در انحصار قرار نگرفتن آن در دست اقلیتی از افراد، نشان از روند مطلوب سرمایه­های ارتباطی است که افراد بدون توجه به شاخص­های تمایز بخش می­توانند از آن در جهت رسیدن به اهداف فردی و جمعی بهره برند.

         بی­هیچ شبهه خانواده مهم­ترین نهاد اجتماعی و میراث ملی و اسلامی ماست که وظیفه داریم آن را سالم و توانمند به نسل­های بعد منتقل سازیم. دین، دولت و خانواده ارکان سه­گانه حیات تاریخ ایرانیان بوده­اند و همواره خواهند بود. با وجود همه حوادث، هنوز هم خانواده در تشکیل شخصیت نسل بعد تأثیری عمیق و بی­رقیب دارد. بنابراین، شناخت اهمیت و جایگاه خانواده، می­تواند برای ارتقاء و تعالی بخشیدن به آرمان­های فرهنگی- اجتماعی یک ملت بسیار مفید واقع گردد.

        خانواده به مثابه مهم­ترین نهاد اجتماعی، همواره در نظم، صلح، آرامش، تغییر و تحول قدرت­های سیاسی در جامعه ایران اثرگذار بوده است؛ به عبارتی هر آنچه در جامعه روی می­نماید؛ عقبه­اش در تأثیرات خانواده بر تحولات عصر خود بوده و گاه خلوت­گاه سیاسیون به حاشیه رانده، هنرمندان و انسان­های بزرگی است که به گونه­ای از اجتماع خود و قدرت حاکم سیلی خورده­اند. بیش از دو دهه است که این میراث به جا مانده از نیاکان ما بر اساس نتایج تحقیق و اسناد اعلام شده از سوی مسئولان دچار بحران­هایی شده است، طلاق به بالاترین حد خود در سال­های اخیر رسیده، تنش­ها و ستیزه­ها در روابط خانوادگی اوج گرفته، بی اعتمادی در بین اعضای خانواده افزایش یافته، مشارکت و انسجام تنزل یافته و ... .  این در حالی است که خانواده تنها مکان مملو از عاطفه و محبتی است که در آن، امکان رشد و شکوفایی شخصیت افراد بزرگسال و در عین حال آشنایی کودکان با قواعد و هنجارها و ارزش­های اجتماعی صورت می­گیرد. در این واحد، افراد می­توانند به یکدیگر متکی باشند و از حمایت یکدیگر بهره ببرند. خانواده مهم­ترین عامل انتقال هنجارها و ارزش­ها محسوب می­شود. پرداختن به این نهاد مهم، تقویت بنیان­های عاطفی و اجتماعی آن و تثبیت روابط مبتنی بر اعتماد، همدلی و تعاون در میان اعضای آن کاری است بس سترگ و حایز اهمیت.

         رسانه­ها جزء لاینفک زندگی بشر امروزی به شمار می­آیند. هر روز جوامع مدرن شاهد عرضه ابزار تکنولوژیک ارتباطی جدیدی به بازار مصرف می­باشند. اما در این میان تلویزیون همچنان حاکمیت رسانه­های خانگی را در اختیار دارد و چون عضوی از خانواده پذیرفته شده است.

         دو نگرش کاملاً متضاد با یکدیگر، در بین اندیشمندان و پژوهشگران این رسانه به چشم می­خورد. نگاهی خوش­بینانه که تلویزیون را در دانش­اندوزی، افزایش خزانه لغات کودکان، افزایش مهارت گفت و شنود، آشنایی با سرزمین­های دور، هدایت افکار به سمت­وسوی برنامه­ریزی شده و ایجاد جریانات فکری مثبت در بین مخاطبین، ایجاد سرگرمی و رهایی از خستگی روزمره و ... مفید و موثر می­داند، و نگاهی بدبینانه که معتقد به خاموش کردن تلویزیون به طور دائم است و تلویزیون را دشمن خلاقیت، مطالعه و ... می­داند و آن را آموزش­دهنده خشونت، از بین برنده دوران کودکی، بازیچه دست منفعت­طلبان برای سود­جویی، دزد وقت، از بین برنده زبان و ادبیات و شعر و نابود کننده مهارت­های خواندن و نوشتن و اعتیادآور معرفی می­کند. ( پوپر و کندری، 1374، ص29) دو نگرش فوق، بصورت افراطی به این رسانه نافذ می­نگرند. نگاه ترکیبی و تلفیقی به جعبه جادویی برداشت واقع­گرایانه­تری ارائه می­دهد. به عبارت دیگر، برخی برنامه­های تلویزیون خشونت، نابسامانی و عدم خلاقیت و ... را رواج می­دهند ولی برخی دیگر مروج مهارت، آموزش، جامعه­پذیری و ... می­باشد.

         تلویزیون باید نگاه خود را متوجه خانواده در جامعه امروزی سازد، خصوصیات، مشکلات، نکات مثبت و منفی آن را مدنظر قرار دهد و الگویی مناسب جامعه ارائه دهد. تلویزیون می­تواند با ارائه الگوهای صحیح، رفتار مناسب را به افراد بیاموزد، وگرنه گفتارها، پندها و نصایح اخلاقی در مورد روابط خانوادگی اثر چندانی نخواهد داشت. اگر تلویزیون الگوی خانواده را به صورت پدر مقتدر و بدون توجه به افکار دیگران، رفتار تعارضی میان زن و شوهر و رفتار خشن والدین و فرزندان به یکدیگر ارائه دهد، چگونه می­توان از کودکی  که در بیست سال آینده خود تشکیل خانواده خواهد داد، انتظار ارائه رفتاری جز آن داشت؟ ( اعزازی، 1373، صص13-12)

    2-1- بیان مسأله

         محصول تو امروز می­رسد و محصول من فردا. پس به نفع هر دوی ماست که امروز من به توکمک کنم و تو هم فردا به کمک من بشتابی. ولی به تو لطفی ندارم و می­دانم تو نیز چنین هستی پس به خاطر تورنجی بر خود هموار نمی­کنم و می­دانم اگر به امید اینکه تو نیز زحمت مرا پاسخ دهی در کنارت رنج کار را بر خود هموار کنم، نومید خواهم شد و بیهوده دل به قدردانی تو بسته­ام. پس تو را وا می­گذارم با کار خود و تو نیز با من چنین کنی. فصل­ها می­گذرند و مابی بهره از اعتماد متقابل و امنیت هر دو خرمن خود را از دست می­دهیم. مشکل جوانان داستان هیوم[1] در جوامع و کشورهای سرتاسر جهان پدیده بسیار آشنایی است:

    * والدین در جهان خواستار فرصت­های تحصیلی بهتر برای فرزندان خود هستند ، ولی همکاری­هایی که برای بهبود شرایط مدارس دولتی انجام گرفته به شکست انجامیده­اند.

    * ساکنان محله­های محروم خواهان خیابان­های امن­تر هستن ، ولی امکانات جمعی برای کنترل جنایات ناکام مانده است.

    * کشاورزان فقیر کشورهای جهان سوم نیازمند برنامه­های آبیاری و بازاریابی کارآمدتر هستند، ولی همکاری برای نیل به ابن هدف بسیار سست و شکننده است .

    * افزایش گرمای کره زمین زندگی مردم جهان را تهدید می­کند ، ولی اقدام مشترک برای پیشگیری از این خطر مشترک شکست خورده است.

         همان­طور که فلاسفه از هابز[2] به بعد تأکید کرده­اند،  شکست در همکاری برای کسب منافع متقابل الزاماً نشانه نادانی یا عدم عقلانیت یا حتی شرارت و بدنهادی نیست.  کشاورزان داستان هیوم، ابله و دیوانه یا شرور نبودند بلکه در تنگناهایی گرفتار آمده بودند. دانشمندان علوم اجتماعی اخیراً این معضل بنیادین را که در شکل­های مختلف جلوه­گر است تحلیل کرده­اند، در همه این موقعیت­ها نیز همچون داستان روستایی هیوم، همکاری همگانی به نفع همه خواهد بود ولی در غیاب اعتماد، مشارکت و ضمانت اجرایی همیاری، همکاری و تعهد متقابل، همه خود را از همکاری کنار می­کشند و با رفتار خود انتظارات بدبینانه یکدیگر را تحقق می­بخشند. (تاجبخش، 1384، صص 94-93)

         در جامعه­شناسی و علوم­سیاسی برای بررسی کمیت و کیفیت هنجارها و روابط اجتماعی از مفهوم سرمایه اجتماعی استفاده می­شود. سرمایه اجتماعی، مفهوم نسبتاً جدیدی در علوم اجتماعی است که به طور خلاصه به معنای مجموعه­ای از قوانین، هنجارها، تعهدات، روابط متقابل و اعتماد نهفته شده در روابط اجتماعی، ساختارهای اجتماعی و سلسله مراتب نهادی جامعه می­باشد که اعضای آن را قادر به دستیابی به اهداف جمعی و فردیشان می­سازد.

         این مفهوم با وجود عمر کوتاه خود(از دهه 1970) توانسته است جایگاه ویژه­ای در مجامع علمی و در نزد پژوهشگران حوزه­های مختلف باز کند و نقش خود را به عنوان یک مفهوم بین­رشته­ای که خلأ آن پیش از این کاملاً احساس می­شد، ایفا کند. سرمایه اجتماعی که مقوله­ای نسبتاً تازه و ناشناخته در کنش­های اجتماعی محسوب می­شود، به طور خلاصه مجموعه­ای از منابع و ذخایر ارزشمندی است که به صورت ذاتی و نهفته در ذات گروه­های نخستین، ثانوی و در سازمانهای اجتماعی جامعه (نهادهای رسمی و غیررسمی) وجود دارد. برخی از ذخایر ارزشمند که گاه از آن به عنوان ارزشهای اجتماعی نیز یاد می­شود عبارتند ار: صداقت، حس­تفاهم، سلامتی نفس، همدردی، دوستی، فداکاری و... .

         شواهد موجود در جامعه حاکی از این واقعیت است که در طی یکی دو دهه اخیر، فرسایش شدیدی در سرمایه اجتماعی موجود برای جوانان، هم در درون خانواده و هم در بیرون آن، روی داده است. در خانواده رشد سرمایه انسانی بسیار زیاد شده به طوری که سطح تحصیلات دائماً در حال افزایش است؛ ولی بموازات آن، سرمایه اجتماعی که شاخص برجسته آن حضور بزرگسالان در خانه و میزان گفتگو در مورد موضوعات اجتماعی، فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی بین والدین و فرزندان است، کاهش یافته است. در اجتماع، میزان فرسایش و نابودی سرمایه اجتماعی به مراتب بیشتر بوده است؛ به طوری که به نظر می رسد افزایش میزان جرم در جامعه طی سالهای اخیر ناشی از تضعیف مناسبات بین گروهی افراد بوده و مشکلات زیادی را برای جامعه فراهم آورده است. بعلاوه، جامعه در معرض تهاجم فردگرایی قرار گرفته که بر اساس آن منافع فردی بر مصالح جمعی تقدم یافته است. (شارع پور، 1380، صص112-101) انتشار یافته­های « پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­ها» که در سال 1380 و تحت سرپرستی دفتر طرح­های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در 28 استان کشور صورت گرفت از سطح نازل سرمایه اجتماعی حکایت می­کند. همچنین بنا برگزارش دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، هر ساله با رشد 15 درصدی آسیب­های اجتماعی مواجه بوده­ایم. این بدان معنی است که چنانچه اقدامی جهت احیاء این سرمایه صورت نگیرد، بدون شک در سال­های آتی با بحران انواع نابسامانی­های رفتاری و اجتماعی روبه­رو خواهیم بود که همگی در شکل­گیری بحران امنیت­اجتماعی موثر­خواهد بود (شارع­پور، 1380، صص 112- 101).

         در مجموع سرمایه اجتماعی، توش و توان زایدالوصفی است که از آمادگی روحی و روانی آحاد یک جامعه برای درگذشتن از منافع شخصی و درگیر شدن در عمل جمعی پدید می­آید. به بیان دیگر، ثروت و دارایی نهفته­ای است که به شکل بالقوه در تمامی جوامع انسانی وجود دارد و برای شکوفا شدن و به فعلیت درآمدن، نیاز به گرد آمدن عواملی چند و تحقق شرایطی ویژه دارد که به ندرت و دشواری فراهم می­آید ولیکن چنانچه در هنگام فوران، به موقع مورد شناسایی و امعان نظر قرار گیرد و به درستی هدایت شود، قادر خواهد بود موجبات یک تحول شگرف و یک توسعه کیفی شتابان را پدید آورد. در غیر اینصورت کاهش سرمایه اجتماعی و عدم توجه به آن در یک جامعه باعث بروز آسیب­های اجتماعی از جمله افزایش جرم در جامعه، بروز رفتارهای ضد اجتماعی و... خواهد شد که خود این آسیب­ها تأثیرات منفی زیادی به سلامت جامعه خواهند گذاشت و روند پیشرفت و ترقی جامعه را با اختلال زیادی روبرو خواهند ساخت ( شارع پور، 1380، ص 112).

         از آنجا که نیازهای بشر گوناگون است و جامعه از سادگی به سوی پیچیدگی حرکت می­کند، وسایل ارتباطی نقش­های گوناگونی همچون نقش آموزشی، اطلاع رسانی، هویت دهی، پرکردن اوقات فراغت و... را در جوامع جدید ایفا می­کنند ( دادگران، 1389، ص32). در این بین نقش رسانه­ها و استفاده از آنها بویژه در بین جوانان اهمیت فراوانی دارد، چراکه فعالیت مورد علاقه نوجوانان و جوانان برای گذراندن اوقات فراغت به ترتیب عبارتند از: فعالیت ورزشی، تماشای تلویزیون و مطالعه. یکی از کم هزینه­ترین راه­های گذران اوقات فراعت تماشای تلویزیون است. ضمن اینکه تلویزیون را در همه ساعات شبانه­روز و در خانه میتوان استفاده کرد. شاید به همین دلیل تلویزیون همچنان یکی از پرطرفدارترین رسانه­های جمعی است. در بین رسانه­های جمعی تلویزیون تنها وسیله­ای است که از حواس بینایی و شنوایی در آن واحد استفاده می­کند و دارای پوشش وسیع و سرعت انتقال پیام است. ( معتمدنژاد، 1379، ص122)

         دانشمندان علوم اجتماعی راه­حل مشکل را در سرمایه اجتماعی می­دانند. سرمایه اجتماعی همچون مفاهیم سرمایه فیزیکی و سرمایه انسانی به ویژگی­های سازمان اجتماعی از قبیل شبکه­ها،هنجارها و اعتماد اشاره دارد که هماهنگی و همکاری برای کسب سود متقابل را تسهیل می­کنند.

         یکی از عوامل مهم مرتبط با سرمایه فرهنگی و اجتماعی افراد و جوامع، گسترش رسانه­ها و نقش آن در انواع ارتباطات است. رسانه­ها امکان مبادلات مختلف اجتماعی و فرهنگی را دوچندان کرده است. پیدایش و گسترش انواع رسانه­های صوتی و تصویری و الکترونیکی،نقاط مختلف جهان را به هم پیوند داده است. تسلط کشورهای پیشرفته به رسانه­های ماهواره­ای باعث گسترش و انتقال عناصر فرهنگی این کشورها به نقاط مختلف جهان شده است. این روند باعث شکل­گیری بحث جهانی شدن گردیده است. جهانی شدن فرهنگ روندی است که طی آن عناصر فرهنگی اروپایی و آمریکایی بعنوان منابع استاندارد شده، ظاهراً بی­طرف و عام­گرا معرفی شده و با تأکید بر تکنولوژی ارتباطی بدون توجه به حافظه تاریخی و بومی و محلی ملت­ها، به جوامع دیگر انتقال یافته و سرمایه­های فرهنگی افراد و جوامع را تحت تأثیر قرار داده است.

         رسانه­ها می­توانند نقش بر جسته­ای در بهبود و تعمیق سرمایه اجتماعی داشته باشند. رسانه­ها به شکل مستقیم بر روی مؤلفه­های سرمایه اجتماعی تأثیر می­گذارند و از این طریق بخش عظیمی از رسالت توسعه را بر دوش دارند. بنابراین در این پژوهش به مطالعه رابطه بین تماشای برنامه­های تلویزیون با سرمایه اجتماعی خانواده­های تهرانی می­پردازیم و به این پرسش پاسخ می­دهیم که ارتباط بین تماشای برنامه­های تلویزیون با اعتماد، انسجام اجتماعی، پیوندهای اجتماعی، آگاهی و دانش مردم چگونه است؟ آیا تلویزیون توانسته است میزان اعتماد مردم را بالا ببرد و آیا کارکردش در همبستگی و انسجام اجتماعی موفق بوده است؟ آیا توانسته است به تقویت پیوندهای اجتماعی در جامعه تاثیرگذار باشد؟ و ... 

     

    [1]. Hume

    [2]. Hobbes

    Abstract

    Social capital as one of the elements for growth and progress in general and social development in particular has been of great interest in research areas of social sciences for assessment of quality of social interactions. On a whole, extent of social capital in any group or society reflects extent of mutual trust by individuals. Meanwhile, an acceptable extent of social capital  expedites social actions in such a way as in critical situations, one may take the best advantage of social capital  for troubleshooting as the main source for solving problems and modifying existing processes.

    Herein this research, we try utmost to study the relationship between extent of watching IRI TV programs and social capital of families in Tehran. Thus, Gerbner Theory of Cultivation and Putnam Theory have been used for this purpose. Considering Gerbner Theory, grade of social capital of families comprises total of three indices namely social trust, social networks and social integrity. This research has been conducted using Survey Method. Statistical population of this research consists of the families residing in the city of Tehran. This research has been performed within the year 2013.

    Sampling method of this research has been done using multistage cluster sampling, taken from north, south, east, west and central parts of Tehran. The said sample consists of 400 families. Head of a family has been interviewed.

    On the basis of research findings, 15.8% of the families living in Tehran enjoy low social capital; 42.4% enjoy average social capital and the rest of 41.9% of families enjoys high social capital respectively. Considering study of general objective of this research, it has been revealed that there is a positive relationship between watching IRI TV programs and social capital  in such a way as average of social capital  of the families, who rarely watch TV has been given as 161.90% while that of the families, who highly watch TV is given as 175.83%. Consequently, the more watching TV is increased, the more social capital will be promoted. IRI TV programs play a prominent role in promoting social capital of the families living in Tehran.

    Key words: Social capital, social trust, social networks, social integrity, family and television. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    1- فصل اول : کلیات تحقیق

    مقدمه. 2

    2-1- بیان مسئله. 4

    3-1-  اهمیت و ضرورت تحقیق.. 8

    4-1-  اهداف تحقیق.. 10

    5-1- فرضیات تحقیق.. 11

    6-1- تعریف مفاهیم. 12

    2- فصل دوم: پیشینه و مبانی نظری تحقیق

    1-2- پیشینه تحقیق.. 17

    1-1-2-  تحقیقات داخلی.. 17

    2-1-2-  تحقیقات خارجی.. 20

    2-2- چارچوب نظری سرمایه اجتماعی.. 24

    1-2-2- سرمایه در مفهوم کلاسیک و جدید. 24

    2-2-2- مفهوم سرمایه و ابعاد آن. 27

    3-2-2- تاریخچه مفهوم سرمایه اجتماعی.. 30

    4-2-2- تعریف سرمایه اجتماعی.. 32

    5-2-2 سطوح سرمایه اجتماعی.. 36

    6-2-2-  اشکال سرمایه اجتماعی.. 38

    7-2-2- اجزای سرمایه اجتماعی.. 43

    8-2-2- اجزای اجتماعی سرمایه اجتماعی.. 43

    9-2-2- روابط اجتماعی از دیدگاه جامعه­شناسان کلاسیک... 52

    10-2-2- سرمایه اجتماعی از دیدگاه جامعه­شناسان جدید. 56

    11-2-2- جایگاه و اهمیت خانواده 74

    12-2-2- سرمایه اجتماعی در خانواده 74

    13-2-2- اهمیت و جایگاه تلویزیون. 76

    14-2-2- پیدایش تلویزیون در ایران و جهان. 77

    15-2-2- دو نگرش متضاد درباره تلویزیون. 79

    16-2-2- تلویزیون و خانواده 80

    17-2-2- نظریه­های ارتباطات.. 81

    18-2-2- چهارچوب نظری تحقیق.. 85

    19-2-2- مدل تحقیق.. 86

    3-فصل سوم: روش تحقیق

    1-3- مقدمه. 88

    2-3-  روش تحقیق.. 89

    3-3-  جامعۀ آماری.. 90

    4-3-  واحد مشاهده 90

    5-3- واحد تحلیل.. 90

    6-3- روش نمونه­گیری.. 90

    7-3-حجم نمونه و روش محاسبه آن 91

    8-3-  روش گردآوری اطلاعات.. 92

    9-3- تعریف عملیاتی متغیرها 92

    10-3- پایایی تحقیق.. 97

    11-3- اعتبار تحقیق.. 98

    4-فصل چهارم: یافته های تحقیق

    1-4- مقدمه. 100

    2-4- یافته­های توصیفی.. 101

    3-4- یافته­های تحلیلی.. 124

    4-4- تحلیل چندمتغیره؛ رگرسیون خطی.. 143

    5-فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادها

    1-5-  جمع بندی یافته های توصیفی 148

    2-5- جمع­بندی یافته­های تحلیلی.. 150

    3-5- تحلیل چند متغیره؛ رگرسیون. 155

    4-5- نتیجه­گیری.. 156

    5-5- بحث در نتایج.. 158

    6-5- پیشنهادها 159

    7-5- محدودیت­های تحقیق.. 160

    فهرست منابع. 161

    ضمایم. 167

     

     

     

     

     

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                         صفحه

    جداول یک­بعدی

    جدول شماره (1-2) نظریه­های سرمایه.....................................................................................................27

    جدول شماره(2-2) تعاریف سرمایه­اجتماعی از نظر اندیشمندان..............................................................34

    جدول شماره (3-2) سرمایه نهادی و سرمایه ارتباطی..............................................................................38

    جدول شماره (4-2) رابطه بین سرمایه نهادی و سرمایه ارتباطی..............................................................39

    جدول شماره (5-2) سرمایه اجتماعی ساختاری و سرمایه اجتماعی شناختی..........................................40

    جدول شماره (6-2) سرمایه اجتماعی و رابطه عناصر آن.........................................................................40

    جدول شماره (7-2) میزان اعتماد بین­شخصی (اعضای خانواده، خویشان و دوستان).............................46

    جدول شماره (8-2) اجزای اعتماد اجتماعی...........................................................................................47

    جدول شماره (9-2) روابط اجتماعی از دیدگاه جامعه­شناسان کلاسیک..................................................55

    جدول شماره (10-2) تعریف سرمایه اجتماعی........................................................................................71

    جدول شماره (11-2) مدل پاکستون برای سرمایه اجتماعی.....................................................................73

    جدول شماره (1-3) اجزای سرمایه اجتماعی...........................................................................................92

    جدول شماره (2-3) شاخصه­های سرمایه­اجتماعی، گویه­ها و سطح­سنجش.............................................93

    جدول شماره (3-3) ضریب آلفای کرونباخ متغیرهای تحقیق..................................................................97

    جدول شماره (1-4) توزیع پاسخگویان بر حسب جنس........................................................................101

    جدول شماره (2-4) توزیع پاسخگویان بر حسب سن...........................................................................102

    جدول شماره (3-4) توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت تأهل..........................................................103

    جدول شماره (4-4) توزیع پاسخگویان بر حسب وضعیت اشتغال.......................................................104

    جدول شماره (5-4) توزیع پاسخگویان بر حسب تحصیلات................................................................105

    جدول شماره (6-4) توزیع پاسخگویان بر حسب منطقه محل زندگی...................................................106

    جدول شماره (7-4) توزیع پاسخگویان بر حسب قومیت......................................................................107

    جدول شماره (8-4) توزیع پاسخگویان بر حسب تماشای تلویزیون در شبانه­روز.................................108

     

    عنوان                                                                                                                صفحه

    جدول شماره (9-4) توزیع پاسخگویان بر حسب استفاده از برنامه­های تلویزیون................................. 109

    جدول شماره (10-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان تماشای شبکه­های تلویزیون..........................110

    جدول شماره (11-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان اعتماد  به تلویزیون.......................................112

    جدول شماره (12-4) توزیع فراوانی انواع اعتماد...................................................................................114

    جدول شماره (13-4) توزیع پاسخگویان بر حسب اعتماد اجتماعی......................................................115

    جدول شماره (14-4) توزیع پاسخگویان بر حسب انسجام­اجتماعی.......................................................116

    جدول شماره (15-4) توزیع پاسخگویان بر حسب شبکه­های اجتماعی.................................................118

    جدول شماره (16-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان سرمایه­اجتماعی.............................................119

    جدول شماره (17-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان رضایت اجتماعی.........................................121       

    جدول شماره (18-4) توزیع پاسخگویان بر حسب میزان آگاهی سیاسی­اجتماعی.................................122

     

    جداول دوبعدی

    جدول شماره (19-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه­اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون.............................124

    جدول شماره(20-4)آزمون معناداری تام­هین  برای تفاوت میانگین سرمایه­اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون........125

    جدول شماره (21-4) آزمون تفاوت میانگین اعتماد اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون..............................................126

    جدول شماره (22-4) آزمون تفاوت میانگین انسجام­اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون..............................................127

    جدول شماره (23-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و انسجام اجتماعی..............................................................128

    جدول شماره (24-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و انسجام اجتماعی......................................................................................128

    جدول شماره (25-4) آزمون تفاوت میانگین شبکه­های اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون.......................................129

    جدول شماره (26-4) آزمون معناداری تام­هین برای تفاوت میانگین شبکه­های اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون....130

    جدول شماره(27-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و آگاهی­های سیاسی اجتماعی..............................................131

    جدول شماره(28-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و آگاهی­های سیاسی­اجتماعی خانواده­ها......................................................131

    جدول شماره(29-4) رابطه بین اعتماد به تلویزیون و سرمایه اجتماعی.....................................................................................132

    جدول شماره(30-4) آزمون تفاوت میانگین رضایت اجتماعی بر حسب میزان تماشای تلویزیون............................................133

    جدول شماره(31-4) توزیع فراوانی بین میزان تماشای تلویزیون و رضایت اجتماعی..............................................................134

    جدول شماره(32-4) رابطه بین تماشای تلویزیون و رضایت اجتماعی....................................................................................134

    جدول شماره (33-4) رابطه بین اعتماد به تلویزیون و رضایت اجتماعی..................................................................................135

    جدول شماره(34-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه­اجتماعی بر حسب تفاوت در میزان تماشای برنامه­های سیاسی تلویزیون..136

    جدول شماره(35-4) توزیع فراوانی بین تماشای برنامه­های سیاسی تلویزیون و سرمایه اجتماعی...........................................136

    جدول شماره (36-4) رابطه بین تماشای برنامه­های سیاسی تلویزیون و سرمایه اجتماعی.......................................................137

    جدول شماره (37-4) مقایسه میانگین سرمایه اجتماعی بینندگان شبکه­های سیما...................................................................138

    جدول شماره(38-4) رابطه بین تحصیلات و سرمایه اجتماعی................................................................................................139

    جدول شماره (39-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب قومیت....................................................................140

    جدول شماره (40-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب وضعیت اشتغال.......................................................141

    جدول شماره (41-4) آزمون معناداری تام­هین برای تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب وضعیت اشتغال....................142

    جدول شماره (42-4) آزمون تفاوت میانگین سرمایه اجتماعی بر حسب جنسیت...................................................................143

    جدول شماره (43-4) رگرسیون خطی؛ بررسی هم­زمان متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته......................................................144

    جدول شماره (44-4) نتایج تبیینی فرضیه­های تحقیق در یک نگاه..........................................................................................146

    منبع:

    منابع:

    -آزاد ارمکی، تقی، بهار، مهری، (1377). بررسی مسائل اجتماعی.  تهران: موسسه نشر جهاد وابسته به جهاد دانشگاهی

    -ارنبرگ، اندرو؛ باروایز، پاتریک (1378)، تلویزیون و مخاطبان آن، ترجمه مراد فرهاد­پور، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما

    -افتخاری، اصغر،(1389)، سرمایه اجتماعی و امنیت ملی، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدی­جیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی

    -اعزازی، شهلا، (1373)، جامعه­شناسی خانواده با تأکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، انتشارات روشنگران

    -ای اولکن، بنجامین، (1388)، آیا رادیو و تلویزیون موجب تخریب سرمایه اجتماعی می­شود؟، ترجمه عالیه شکربیگی و زهره رجبی­شایان، فصلنامه رادیو و تلویزیون، شماره8، تابستان1388.

    -ایمانی­جاجرمی، حسین، (1389)، مقاله سرمایه اجتماعی و حکمرانی خوب، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدی­جیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی

    -باستانی، سوسن (1387)، بررسی سرمایه اجتماعی شبکه در ده محله تهران؛ بررسی جایگاه روابط

    -ببی، ارل (1385)، روش­های تحقیق در علوم­اجتماعی، ترجمه رضا فاضل، تهران:  نشر سمت

    -بهزاد، داوود (1384)، مقاله تحلیل نظری سرمایه اجتماعی در پیشگیری از آسیب اجتماعی، مجموعه مقاله­های نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان­ثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    -بیرو، آلن (1370)، فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان

    -بیریوکوف، ن.س (1372)، تلویزیون و دکترین آن در غرب، ترجمه محمد حافظی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها

    -پاتنام، رابرت (1380)، دموکراسی و سنت­های مدنی، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشرسلام

    -پاول، فرد (1387)، دولت و رفاه در جامعه مدنی، کتاب اعتماد و سرمایه­اجتماعی، تألیف فران­توفکیس، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی

    -پوپر، کارل، کندری، جان، (1374)، تلویزیون خطری برای دموکراسی، ترجمه شعبان شهیدی مودب، نشر اطلاعات

    -تاجبخش، کیان، (1384)، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، ترجمه افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: انتشارات شیرازه

    -تمجیدی، سامان، (1387)، بررسی عوامل جامعه­شناختی موثر بر اعتماد اجتماعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور

    -توسلی، غلام­عباس، موسوی، مرضیه، (1384)، مفهوم سرمایه اجتماعی در نظریات کلاسیک و جدید، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، انتشارات دانشگاه تهران

    -جاوید، محمدجواد، ایزدی­جیران، اصغر، (1389)، سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی

    -جوادی­یگانه محمدرضا، ستاره فروزان، علی قنبری، (1384)، مقاله سرمایه اجتماعی و نقش رسانه­ها در تقویت آن، کتاب مجموعه مقاله­های نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان ثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    -جواهری، فاطمه، قادر بالاخانی، (1385)، مقاله رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تأثیر رسانه­های جمعی بر اعتماد اجتماعی(مطالعه موردی شهر تهران)، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال سوم، شماره 1.

    -چلبی، مسعود، (1375)، جامعه­شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، نشر نی، تهران

    -چلبی، مسعود (1385)، تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشرنی

    -حاتمی، پریسا (1388)، بررسی عوامل موثر بر سلامت اجتماعی دانشجویان با تأکید بر شبکه­های اجتماعی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

    -حسنوی، رضا، پزشکان، امیر (1386)، مجله مدیریت فردا، شماره17

    -حسین­پور، جعفر، (1389)، رسانه­ها و سرمایه اجتماعی و بررسی رابطه میزان مصرف رسانه­ها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی، رساله دکترا، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

    -خاکپور، برات­علی، پیری، عیسی (1384)، مقاله آسیب­شناسی اجتماعی شهر و نقش سرمایه اجتماعی و کالبدی شهروندان در کاهش آن(دیدگاهی جغرافیایی)، مجله علوم­اجتماعی، دوره دوم، شماره2، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

    -خراسانی، محمد، اصغرپور ماسوله، احمدرضا (1384)، مقاله میزان سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 84-1383 و عوامل موثر بر آن، مجله علوم اجتماعی دوره دوم، شماره2، انتشاران دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد

    -دادگران، محمد، (1389)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: انتشارات مروارید

    -دلاور، علی (1383)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: نشررشد

    -دورکیم، امیل (1369)، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، بابل، کتاب­سرا

    -دورکیم، امیل، (1385)، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه حسن حبیبی، تهران: انتشارات قلم

    -دور، امه (1374)، تلویزیون و کودکان، ترجمه علی رستمی، تهران: نشرسروش

    -رزاقی، افشین (1385)، نظریه­های ارتباطات جمعی، ا تهران: نتشارات آسیم

    -رفیع­پور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباط­جمعی و تغییر ارزش­های اجتماعی

    -رنانی، محسن، (1386)، نقش سرمایه اجتماعی در توسعه اقتصادی، فصلنامه دریچه، سال چهارم، شماره 14.

    -روستا، هما، (1375)، مقایسه وضعیت بینندگان صداوسیما در دهه گذشته، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیما.

    -زارعیان، داوود (1382)، مبانی کلی ارتباطات جمعی، تهران: نشر کارگزار روابط عمومی.

    -ساروخانی، باقر (1382)، مقدمه­ای بر جامعه­شناسی خانواده، تهران: نشر سروش.

    -ساروخانی، باقر (1382)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

    -سخاوت، جعفر (1379)، زبان تخصصی، مطالعه علوم­اجتماعی، تهران: دانشگاه پیام­نور.

    -سرمد، زهره(1376)، روش­های تحقیق در علوم رفتاری، عباس بازرگان و الهه مجازی، تهران نشرآگاه.

    -سفیری، خدیجه (1387)، نقش نهادهای غیر دولتی محلی درتأمین امنیت اجتماعی(با تکیه بر شهر تهران)، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دور دوم، شماره2.

    - سورین، ورنر؛ تانکارد، جیمز (1381)، نظریه­های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران

    -شارع­پور، محمود، (1380)، فرسایش سرمایه اجتماعی و پیامدهای آن، نامه انجمن جامعه­شناسی ایران، سال اول، شماره سوم، صص 112-101

    -شارع­پور، محمود(1385)، سرمایه اجتماعی، مفهوم­سازی، سنجش و دلالت­های سیاست­گذاری، انتشارات سازمان مدیریت و برنامه­ریزی، مازندران

    -شارع­پور، محمود، نادر رزاقی، خلیل غلام­زاده، (1389)، بررسی رابطه بین انواع اعتماد با اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه مازندران، مجله مطالعات اجتماعی ایران، دوره چهارم، شماره3.

    -شریفیان­ثانی، مریم(1380)، سرمایه اجتماعی، مفاهیم اصلی و چهارچوب­نظری، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال اول، شماره2، نشر دانشگاه علوم پزشکی و توانبخشی

    -شیخ، محمدعلی(1363)، پژوهشی در اندیشه­های ابن­خلدون، تهران: دانشگاه شهید بهشتی

    -صادقی، سیدمحمدتقی (1390)، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی شبکه با مصرف رسانه­ای جوانان شهر تبریز، پایان­نامه کارشناسی­ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم­اجتماعی دانشگاه بوعلی­سینا

    -عبدی، عباس، گودرزی، محسن، (1378)، تحولات فرهنگی در ایران، انتشارات روناس، تهران

    -غفاری، غلامرضا (1383)، بررسی وضعیت اعتماد اجتماعی در ایران، تهران: دفتر طرح­های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،

    -غفاری، غلامرضا(1384)، مقاله سنجش سرمایه اجتماعی، کتاب مجموعه مقاله­های نخستین سمپوزیوم سرمایه اجتماعی و رفاه اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان ثانی، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

    -غفاری، غلامرضا(1390)، سرمایه اجتماعی و امنیت انتظامی، انتشارات جامعه­شناسان، تهران

    -فصیحی، امان­ا...، (1389)، اسلام و سرمایه­اجتماعی: با تأکید بر رویکرد فرهنگی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.

    -فوکویاما، فرانسیس(1379)، پایان نظم، سرمایه اجتماعی و حفظ آن، ترجمه غلام­عباس توسلی، تهران: انتشارات جامعه ایرانیان.

    -فیروزآبادی، سیداحمد، (1389)، مقاله سنجش سرمایه اجتماعی در سطوح سه­گانه؛ با تأکید بر برخی از پژوهش­ها در ایران، کتاب سرمایه اجتماعی و وضعیت آن در ایران به اهتمام محمدجواد جاوید و اصغر ایزدی­جیران، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی.

    -فیلد، جان، (1385)، سرمایه اجتماعی، ترجمه غلامرضا غفاری و حسین رمضانی، نشر کویر، تهران

    -کازنو، زان، (1356)، جامعه­شناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، تهران: انتشارات سروش.

    کلانتری، خلیل، (1385)، پردازش و تحلیل داده­ها در تحلیل­های اجتماعی اقتصادی، تهران: نشر شریف.

    -کلدی، علیرضا (1384)، مقاله سرمایه­اجتماعی و خانواده، مجموعه مقاله­های نخستین سمپوزیوم سرمایه­اجتماعی و رفاه­اجتماعی، زیر نظر دکتر مریم شریفیان­ثانی، نشر دانشگاه علوم­بهزیستی و توان­بخشی

    -کلمن، حیمز (1377)، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.

    -کلهر، سمیرا (1378)، میزان اعتماد مردم به بخش خبری رسانه­ها، وزارت ارشاد

    -کیوی، ریمون، کامپنهود، لوک­وان، (1370)، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالحسین نیک­گهر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    -گولد جولیس، ویلیام ل. کولب(1376)، فرهنگ علوم­اجتماعی، ترجمه باقر پرهام، تهران: مازیار

    -گیدنز، آنتونی (1376)، جامعه­شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.

    -گیدنز، آنتونی (1377)، پیامدهای مدرنیته، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشرمرکز.

    -گیدنز، آنتونی (1992)، به نقل از عالیه شکربیگی، مطالعه جامعه­شناختی تجددگرایی و رابطه آن با سرمایه اجتماعی خانواده ایرانی؛ پژوهشی در شهر تهران، رساله دکترا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران­مرکز

    - گیویان، عبدا...؛ غلامی­ناصرآبادی، احمد(1388)، بررسی مقایسه­ای رابطه استفاده از اینترنت و سرمایه­ شبکه­ای در میان دانشجویان دانشگاه صداوسیما و دانشکده علوم­اجتماعی دانشگاه تهران، استاد راهنما: دکتر عبدا... گیویان، دانشگاه صداوسیما

    -محمدی، محمدعلی (1384)، سرمایه­اجتماعی و سنجش آن، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و توان­بخشی.

    -معتمدنژاد، کاظم، (1379)، وسایل ارتباط جمعی، جلد 1، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

    -محمدی، محمدعلی (1384)، سرمایه­اجتماعی و سنجش آن، تهران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی و توان­بخشی.

    -مک­کوایل، دنیس(1380)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانه­ها.

    -مهدی­زاده، سیدمحمد، (1384)، مطالعه تطبیقی نظریه کاشت و دریافت در ارتباطات، تهران: انتشارات مرکز تحقیقات صداوسیما.

    محلی در شبکه­های اجتماعی، فصلنامه مطالعات اجتماعی ایران، شماره4.

    -نادری، عزت­ا...؛ سیف­نرافی، مریم (1370)، مبانی پژوهش در علوم تربیتی،

    -ویمر، راجر؛ دی(و) دومینیک، جوزف­آر (1384)، تحقیق در رسانه­های جمعی، ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: نشر سروش.

    -ویندال، سول؛ .... ، کاربرد نظریه­های­ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات جامعه­شناسان.

    -هومن، حیدرعلی (1380)، شناخت روش علمی در علوم رفتاری

    -یعقوبی­دوست، محمود، (بی­تا)، مقاله­ای با عنوان نقش رسانه­ها در سرمایه اجتماعی، منبع سایت: https:// sociology of iran. Com

     

     

    Reference

    - Baker WE. (1990). Market networks and corporate behavior. Am. J. Social. 96: 589- 625

    - Schiff. M. (1992). Social capital, labor mobility, and welfare. Ration. Soc. 4: 157- 75

    -Burt RS. 1992. Structural Holes, The social structure of competition. Cambridge, MA. Harvard uni. Press.

    -Coleman, J.S. T. Hoffer. (1987), “public and private high school: the impact of communities” New york. Basic Books.

    - Rosenfeld, et at (2001), social capital and homicide. Social forces, vol 80, 283- 309.

    - Hare, Rom(1995), trust an its surrogares: psychological foundations of political process. Democracy and trust. Cambridge university press.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین میزان تماشای برنامه¬های سیمای جمهوری اسلامی ایران با سرمایه اجتماعی خانواده¬های تهرانی

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پايان نامه دکتري تخصصي در مديريت رسانه اسفند ماه 1390 چکيده:  امروزه تحولات تکنولوژيک در حوزه هاي رسانه اي و دسترسي به شبکه هاي ماهواره اي و ورود رسانه هاي ديداري - شنيداري مبتني بر شبک

پایان نامه کارشناسی ارشد MA رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نرخ نگرش نسبت به زنان در سریال‌های تلویزیونی انجام شده است و به بررسی حجم حضور زنان در سریال‌های تلویزیونی، گفتمان جنسیتی ارایه‌شده در سطح فردی، ساختاری و نمادین و نرخ مناسبات جنسیتی کلامی و غیرکلامی در بین کنشگران زن و مرد در سریال های تلویزیونی پرداخته است. این پژوهش به صورت میدانی و با روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده در کشورهای در حال توسعه، مانند ایران، مسائل زیست محیطی بیش از آنکه جنبه ی فنی داشته باشد دارای جنبه های اجتماعی – فرهنگی می باشد. بنابراین هدف اصلی حفاظت محیط زیست در رابطه با محیط اجتماعی، افزایش آگاهی های زیست محیطی در سطح جامعه و تغییر در بینش اجتماعی و تقویت فرهنگ زیست محیطی می باشد.در این میان، رسانه ها نقش به سزایی در ایجاد ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضرتعیین ارتباط بین مشارکت در ورزش‌های تفریحی و ابعاد سرمایه‌اجتماعی در جوانان 29-15 سال شهر تهران بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه و نمونه‌گیری به روش تصادفی خوشه‌ای انجام شد. تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، بخش سوم پرسشنامه جامع فعالیت جسمانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A» رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی «چکیده» هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش رسانه­ های بازاریابی اجتماعی در سپرده­ گذاری مشتریان موسسه مالی و اعتباری مهر در استان تهران بود. تحقیق حاضر از نظر روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به­لحاظ هدف، کاربردی است که به شیوه تحقیقات میدانی به جمع­آوری داده­ها پرداخته است. جامعه آماری تحقیق ...

شرح واژه ها و مفاهيم و اصطلاحات به کار رفته در تحقيق: در اين پايان نامه اصطلاحات و مفاهيم و تعبيرها به صورت زير تعريف مي شوند: 1- ارتباطات جمعي: ارتباط جمعي يا عمومي مطابق تعريف دکتر دادگران

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش : روانشناسی عمومی چکیده تحقیق حاضر به بررسی اثر بخشی هوش هیجانی در کاهش وابستگی به فیسبوک دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران پرداخته است. فرضیه های تحقیق عبارتند از : 1- آموزش ارتقاء هوش هیجانی موجب کاهش وابستگی دانش آموزان دبیرستانی به فیس بوک می شود. 2- پس از گذشت1 ماه تاثیر آموزش ارتقاء هوش هیجانی بر کاهش وابستگی به فیس ...

ثبت سفارش