فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : کلیات
1- مقدمه 6
2- بیان مسئله 8
3- ضرورت و اهمیت پژوهش 10
4- هدف پژوهش 12
5- سوالهای پژوهش 12
6- فرضیه های پژوهش 12
7- مفاهیم نظری و تعاریف عملیاتی متغیرهای پژوهش 12
فصل دوم : گستره علمی موضوع و پیشینه پژوهش
1- نوجوانی 15
2- تعریف تعارض 17
الف- موضوع تعارض در روابط مادر و دختر 19 ج- راهای بهبود روابط مادر و دختر 20
د- سرزنش مادر 21
ه- نظریه های تعارض 24
ی- نظریه سنتی 24
م- نظریه روانپویشی 24
ن- نظریه چرخه زندگی 25
پژوهش های انجام شده 26
3- مسئولیت پذیری 27
الف- تعاریف و مفاهیم 28
ب- نظریه های مسئولیت 30
ج- ازدیدگاه آدلر 30
د- از دیدگاه پرز 31
ه- از دیدگاه گلاسر 32
ی- از دیدگاه فرانکل 33
م- عوامل موثر در رشد مسئولیت 34
ن- مسئولیت پذیری و خانواده 35
پژوهش های انجام شده 38
4- تعریف خود متمایز سازی 39
الف- اشکال تمایز یافتگی 41
ب- اجزاء تمایز یافتگی 45
ج- واکنش عاطفی 45
د- گسلش عاطفی 45 ه- آمیختگی با دیگران 46
ی- جایگاه من 47
پژوهش های انجام شده 48
فصل سوم : روش اجرای پژوهش
طرح کلی پژوهش 51
جامعه 51
3- روش نمونه گیری 52
4- حجم نمونه 52
5- فرایند اجرای پژوهش 52
6- ابزار پژوهش 52
7- پرسشنانه خود متمایز سازی 52
8- پرسشنامه تعارض والد فرزند 52
9-پرسشنامه مسئولیت پذیری 53
10- روش تجزیه تحلیل داده ها 54
فصل چهار: یافته ها و تجزیه تحلیل داده ها
مقدمه 56
تجزیه تحلیل داده ها 57
الف- آمار توصیفی 57
ب- آمار استنباطی 59
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
فرضیه ها 62
2- محدودیت 65
پیشنهادات 66
فهرست منابع فارسی 66
فهرست منابع انگلیسی 69
پیوست الف : پرسشنامه خود متمایز سازی مادران 75
پیوست ب : پرسشنامه تعارض والد- فرزند 77
پیوست ج : پرسشنامه مسئولیت پذیری نوجوانان 76
منبع:
منابع
اختیاری ، راضیه (1385) اثر بخشی آموزش مهارتهای شناختی ، رفتاری به مادران در بهبود روابط با دختران نوجوانشان ، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده ، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
اسکیان پرستو (1384) بررسی سایکو دوام بر افزایش تمایزیافتگی خرد از خانواده اصلی در دانشآموزان دختر دبیرستان منطقه 5 تهران کارشناسی ارشد تربیت معلم.
اصلانی ، خالد (1383) تاثیر روان نمایشگری گروهی بر افزایش تمایز یافتگی و تعیین ابعاد این متغییر در بین دانش جویان دانش گاه امیر کبیر، پایان نامه دکتری مشاوره ،دانشگاه امیرکبیر
بازرگان،عباس،حجازی،الهه،سرمد،زهره(1383)روشهای تحقیق در علوم رفتاری .تهران انتشارات آگاه.
بشیری ، مژگان(1385) برسی ویژگی های روانسنجی و هنجار یابی پرشسنامه شیوه زندگی (BASISA) بر روی جوانان 18 تا 40 سال . پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
بیابانگرد،اسماعیل.(1384)روانشناسی تربیتی.تهران:انتشارات پیکان
بیابانگرد،اسماعیل(1386)روانشناسی نوجوانان ،چاپ یازدهم،تهران: نشر فرهنگ اسلام
بکتاش ، ماری(1384) اثر گروه مواجهه در حل تعارضات مادران ودختران 16-15 ساله تهرانی پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم
پروچاسکا،جیمزاو،نورکراس،ج ،(1999)نظریه های رواندرمانی،ترجمه سید محمدی(1383)،چاپ سوم،تهران:انتشارات رشد
پورکران،حسن تقی(1385)رابطه بین مسئولیت پذیری ، ویژگی های شخصیتی و پیشرفت تحصیلی و مقایسه آنه بین دانش آموزان تیز هوشو عادی اول دبیرستان شهر بابل. پایان نامه ارشد تحقیقات آموزشی دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد رودهن
ثنایی، باقر(1379)مقیاس سنجش خانواده و ازدواج.تهران:انتشارات بعثت
ثنایی ، باقر ،(1380) مقدمه ای بر دیدگاه سیستمی در رواندرمانی خانواده و خانواده درمانی (مینوچین)، تهران : انتشارات امیر کبیر
دهقان، فاطمه ، (1380) مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان غیر متقاضی مراجعهکننده به مشاوره زناشویی پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم
حسن پور،شهرزاد(1385)ساخت و استاندارد سازی آزمون اعتیاد به اینترنت دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای تهران.پایان نامه ارشد سنجش و اندازه گیری. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حمید ، ح . (1360) فرهنگ فارسی عمید، تهران : انتشارات امیر کبیر
دلاور، علی . (1374). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران. انتشارات رشد.
رمضانی ، علی(1380)برسی میزان اثر بخشی آموزش مسئولیت پذری به شیوه گلاسر بر بحران هویت دانش آموزان دوره متوسطه .پایاننامه کارشناسی ارشد مشاور خانواده. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
زابلی ، پریسا(1383) سنجش سودمندی روش روان نمایشگری در بهبود مهارت های رفع تعارض دختران با مادران دانش آموز سال اول دبیرستان منطقه 2 تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه خاتم
زنگویی ، اسدالله ،(1370) چگونگی پرورش حس مسئولیت پذیری نوجوانان با تاکید بر مبانی تربیتی اسلام ،پایان نامه ارشد،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تر بیت مدرس
ساعتچی،م.(1377)مشاوره و رواندرمانی.تهران:انتشارات ویرایش
سبحانی نژاد، مهدی ،(1379) مسئولیت پذیری اجتماعی در برنامه ریزی درسی کنونی دوره ابتدایی ایران و طراحی برای آینده ،رساله دکتری ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تر بیت مدرس
سخاوت ، جعفر(1377).جامعه شناسی، انحرافات اجتماعی، چاپ چهارم .تهران : انتشارات پیام نور
ستوده، هدایت الله (1378). روانشناسی اجتماعی . تهران:انتشارات آوای نور
شعاری نژاد،علی اکبر(1380)روانشناسی رشد2(چاپ یازدهم)تهران:انتشارات دانشگاه پیام نور
شفیع آبادی،عبدالله،ناصری،غلامرضا(1380)نظریه های مشاوره و روان درمانی ،چاپ هشتم،مرکز نشر دانشگاهی.
شفیع آبادی،عبدالله (1372) فنون تربیت کودک،تهران:انتشارات چهره
شاملو،سعید(1380)بهداشت روانی(چاپ چهاردم)تهران انتشارات رشد
شولتس،دوآن(1977).روانشناسی کمال،الگوهای شخصیت سالم،ترجمه گیتی خوشدل(1385). چاپ سیزدهم،تهران:انتشارات پلیکان.
شیلینگ،لوئیس.(بی تا)نظریه مشاوره(دیدگاهای مشاوره)ترجمه خدیجه آرین،(1384) چاپ پنجم،تهران:انتشارات اطلاعات
علی آبادی ،علی(1382)مسئولیت پذیری عنصربنیادین در حیات علمی استاد مطهری،مقالات وبرسی ها،دفتر74
غنی آبادی،خدیجه سادات(1378)پدرومادرعزیز:آیا به نقش حیاتی خود درشکل گیری شخصیت فرزندانتان اندیشیده اید؟ماهنامه آموزشی تربیتی پیوند،نیمه دوم،1378،شماره245-240
علیزاده ، ح (1380)0 تعامل والدین – فرزند0مجله پژوهش های روانشناختی ، دوره 6، شماره 3و4
فرانکل،ویکتور(1905)انسان در جست وجوی معنی. ترجمه نهضت صالحیان ومهین میلانی1385، (چاپ هفدهم)تهران:انتشارات درسا
فیروز صمدی ، خدیجه(1380) برسی تاثیر تعارضات خانواده در بروز انواع اختلالات رفتاری دانش آموزان دختر راهنمایی تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، رشته مشاوره دانشکده علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س)
قربانی واقعی،نسرین(1384).رابطه بین انواع و ابعاد مسئولیت پذیری و محتوای آزمایشی مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی،پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
کاپلان ، پاولا ، مادرت را سرزنش مکن ، بهبود روابط مادران و دختران ، مهدی قراچه داغی(1380). تهران : انتشارات نقش و نگار
کرونباخ ، لی ، جی (1963) روانشناسی تربیتی ، ترجمه مسعود رضوی(چاپ دوم) تهران: انتشارات دهخدا
کریمی،(1382) روانشناسی شخصیت،چاپ هشتم.تهران نشر:ویرایش
کلمز ، هریس ، بین ، رینولد (بی تا) آموزش مسئولیت به کودکان. ترجمه پروین علی پور(1385)چاپ هفتم. مشهد : آستان قدس رضوی.
کیهان نیا،اصغر(1376)نوجوانان چه می گویند؟.تهران:انتشارات مادر
کی نیا،مهدی(1380)روانشناسی جنایی (چاپ دوم) تهران:انتشارات رشد.
گلادینگ ، ساموئل، خانواده درمانی ، تاریخچه ، نظریه و کاربرد( 1382) ، ترجمه فرشاد بهاری و بهرامی و سوسن سیف و مصطفی تبریزی ، تهران : نشر تزکیه
گلدنبرگ ،ایرنه .گلدنبرگ،هربرت،خانواده در مانی.ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران( 1382)،تهران:انتشارات نشر روان
لطف آبادی، حسین(1369).جریان اجتماعی شدن و آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان .دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
لطف آبادی، حسین(1380)نوجوانان و جوانان و خانواده آنان، چاپ اول . تهران:سازمان ملی جوانان
لطفی، بهناز، (1385)، تأثیر آموزش مهارتهای هوش هیجانی بر کاهش تعارضات والد- فرزند، دختران نوجوان کرمان بر کاهش تعارضات. دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی
مرادی.امیر(1384) برسی اثر بخشی آموزش مهارتهای حل مسئله در تعارضات والد-فرزند. پایان نامه ارشد مشاوره،دانشگاه تربیت معلم
مهرابی ، شهربان(1383)مقایسه میزان اختلالات روانی دختران نوجوان با توجه به شیوه های فرزند پروری والدین در دبیرستانهای شهر جیرفت ، پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
میکوچی ، ژوزف(1998) نوجوان در خانواده درمانی روشهای اصلاح چرخه معیوب تعارض کنترل(ترجمه فریده همتی ،1384)چاپ اول ، تهران : انتشارات رشد
مینوچین(1974) تعارض را کنش یا حالت معارضه بین افکار ، منافع یا اشخاص گوناگون می داند(مینوچین ،1974، ترجمه ثنایی ،1380).
نعمتی،پری سیما(1387)تهیه و هنجاریابی آزمون مسئولیت پذیری دانش آموزان راهنمایی در دو بعدشخصی و اجتماعی.پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
نعمتی،پری سیما(1382)برسی روانشناختی بزهکاری در کودکان ونوجوانان.پژوهش های عملی-انفرادی در روانشناسی عمومی،دانشگاه پیام نور،مرکز تهران
هریس ، ملیسا و هریس ، هری ، اچ . مادر و دختر ، (2002). الهام آرام نیا و شمس الدین حسینی ، (1386) تهران : انتشارات دانش
هیبتی ، خلیل(1381) برسی شیوه های فرزند پروری والدین و رابطه آن با شیوه های مقابله با استرس دانش آموزان دختر و پسر سال سوم دبیرستان های شهر زرقان ، کارشناسی ارشد مشاوره ، دانشگاه شیراز
یونسی،فاطمه(1386)هنجار یابی و تعیین ویژگی های روان سنجی آزمونها خود متمایز سازی در بین افراد50-25 ساله ، پایان نامه ارشد مشاوره. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
- Ackerman, N. W. (1966). Treating the troubled Family. New York: Basic Books.
-Adams ،G ،R..، Mont e mayor ،R.(1989)Biology of adolescent behavior and development New York
-Alison ،Barbara ، N .and Jerlyn B Schultz (2004) parent adolescent conflict in early adolescence. Journal Article Excerpt: VOL 39
-Bales، Norman.(2000)All about Families. JUN، 14،Vol.5،Number21
-Barrett، R .P.(2000)Assigned chores help teach social Personal responsibility the Bron University child and adolescent Behavior letter .www.Find articles.com
-Bartlett, Carolyn (2007) family system and the Enneagram published by the Enneagram Consortium
-Bowen, M(1978) family therapy in clinical practice .New York .USA:J. Aronson
-Brown, Jenny (1991) Emotional fusion and differentiation of self. The FSI Brown family systems.
-Coffield, Linda (2000) the impact of therapeutic group procedures on self differentiation .University of Wisconsin.
VOL33. Issue 26
-Cohen ، Sandler (2007) Mother ،Daughter conflict: A New understanding. Medicine Net .com. December 10
-Constantin, M, and Gushe ,G. V,(2003)Examining individualism Collectivism , and self – differentiation in African American college Women. Published in
Australian Journal of family Therapy –VOL 94-102
-Gibson, John, M, Donigian ,Jeremian (2006) Differentiation of self Mediates collage stress and adjustment .Journal of Counseling .vol82
-Griffin, J. M. and A postal ، R. A.(1993) The influence of relationship enhancement Training on differentiation of self Journal of marital and family Therapy,19,267-272
-Haley, J. (1973) Uncommon therapy: The Psychiatric techniques of Milton H. Erickson, M. D. New York: W. W. Norton.
-Hall .J .A (1987) Parent- adolescent conflict: an empirical review.
adolescence. Vol 22. (88): 767- 789.
-Ham, David (2005) Parents and adolescent depression: evaluation of a model and an intervention program for parents. Griffith university, Australia.
-Harigopal ،K.(1995) Conflict manage ment (managing interpersonal conflict)،Oxford and IBH Publishing Co.Pvt.
-Heppner .P. P. Coo, S. W .Wright .D.M and Johnson .W.C (1995) progress in resolving problem – focused style of coping . Journal of counseling Psychology 42,279-293
-Hocker, J. & Wilmot, W. (1995). Interpersonal conflict. (4th ed.). Dubuque: Brown and Benchmark.
-Hospiall, Michelle of, Marie (2006)The development and testing of a multivariate model differentiation of self among Hispanics .Journal of marital and family therapy.
-Jenkin s. s. m, Buboltz. w .c, Schwartz .J. p and Johnson, p. (2005) Differentiation fo self and psycholoyical development contemporary family therapy, 249
-Licht, Carolyn and Chabot, David(2006) The Chabot emotional differentiation Scale. Journal of marital and family therapy VOL 32 Issue L. pp 167_181.d
-Nichols, M. Schwartz ، R .C (1995) family therapy: Concepts and methods.(3rd ED).Needham Heights ، MA : Allyn and Bacon.
-Over bey, Gail, Pollina, Leslee (2005) Generational differences in Deceived responsibility support: A study of adolescent females. Mothers , grandmothers – Journal of youth and ADC. VOL: 25 No 599-613
Peleg – popko ora(2005) The relationship between differentiation and social anxiety . The American Journal of family Therapy .VOL 33.PP167-183
-Peleg – Papko , Or .(2004) Differentiation and test anxietyin adolescents , University of Haifa. Journal adolescents, 27, 645 – 662
-Popko.ora.(2002).Bowen theory ،A. stady of Differentiation of self ،social Anxiety and Physiological symptoms. Contemporary family therapy Human sciences press.
-Riesch, S. K ، Jack son. N. M ، chanchong , M.s, RN. (2003) communication approaches to parent- child conflict: young adolescence ti young adalt . Journal of Pedi atricnursing. Vol , 18. 1 ss .4. P2 44 - 256.
- Robins. R. W. , Trzesniewski. K. , Tracy. J. Gosling, S. , Potter. J .(2002).Global self – esteem acroos the life span. Psychology and Agin, 17, 423-434.
-Rose mond ،J.(1995) Raising good citizens. Better homes and Gardens. WWW.Fidartiesles .Com
-Sharf . R.( 1996). Theories of psychotherapy and counseling, concept and cases New York. Brook / cole Publishing company.
-Skowron. E.A .and Dendy .A.K.(2004)Differentiation of self and
Attachment in adulthood. contemporary family therapy،626(3)337-357
-Stenberg , L , Cauff man , E(1996).Maturity of judgment in adolescence .Psychosocial factors in adolescent decision making Department of Psychology، temple University ، Philadelphia.
-Stony, C ، M. Niaura ،R. Bausser man، L. Matacin ،M (1999).Lipid reactivity to stress. I. Comparison of chronic and acute stress responses in middle – aged airline Pilots. Health Psychology 18،241-250
-Thompson, A, R (2003) Counseling Techniques, Improving Relationships Whit other, ourselves, our families and our environment. New York: Brunner – Routlege press
-Titel man Peter (2003) Emotional cut off: Bowen family systems theory perspectines Haworth press.
-Walsh, Josef and Harigan , Marcia(2003) the termination stage in Bowen family systems theory Clinical social work Journal.VOL31.Tssue4
-Wong. E. H. wiest. D. Cusick , L. B- (2002)
Perceptions of autonomy support, Parent attachment. com petence and self worth as predictors of motivation at and Academic achievement.