فهرست:
فهرست مطالب
__________________________________________________
- فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................... 06
1-1) بیان مسأله ............................................................................................................ 13
2-1) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش ...................................................................... ……… .16
3-1) اهداف پژوهش ..................................................................................................... 20
1-4) سؤالات پژوهش ................................................................................................... 21
5-1) فرضیههای پژوهش ............................................................................................. .. 23
6-1) کاربران پژوهش .................................................................................................... 23
7-1) محدودیتهای پژوهش ........................................................................................ .. .. 24
- فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................ 25
1-2) پیشینه تحقیق ................................................................................................... …. 26
2-2) مفاهیم نظری ..................................................................................................... . 28
3-2) مبانی نظری ....................................................................................................... 63
4-2) چارچوب نظری .................................................................................................. .. 98
- فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه ........................................................................................................................... 126
1-3) روش پیمایشی و کاربرد آن ..................................................................................... 128
2-3) جامعه آماری و واحد تحلیل ..................................................................................... 129
3-3) روش نمونهگیری و حجم نمونه ................................................................................. 132
4-3) اعتبار و پایایی تحقیق ........................................................................................... 133
5-3) روش و ابزار گردآوری اطلاعات ................................................................................ 134
6-3) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ....................................................................... ………. 135
7-3) ضریب اطمینان در پژوهش ............................................................................ …….. 135
8-3) تعریف نظری و عملی مفاهیم و مقومهای تحقیق ....................................... …………………. 135
- فصل چهارم: یافتههای تحقیق
1-4) جداول و تحلیل توصیفی دادهها ................................................................... ………….. 136
2-4) جداول و تحلیل آزمون سؤالات تحقیق ........................................................ …………….. 151
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه ......................................................................................................................... 209
1-5) نتایج حاصل از یافتههای تحقیق .................................................................. …………… 210
2-5) پیشنهادات ...................................................................................................... .. 212
3-5) پیشنهادات کاربردی ..................................................................……….. 216
4-5) پیشنهادات برای مطالعات بعدی............................................................................ . 219
منبع:
آراستهخو، محمد(1381)؛ نقد ونگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعی، علمی؛ تهران، چاپخش، چاپ اول.
2. افتاده، جواد. " آشنایی با تاریخچه شبکههای اجتماعی اینترنتی". همشهری آنلاین؛ 20 خرداد 1390.
3. امیدوار، احمد، علیاکبر صارمی(١٣٨١) . اعتیاد به اینترنت: توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقایس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مشهد: نشرتمرین.
4. امیرکافی، مهدی (1383). طراحی الگوی جامعهشناختی انزوای اجتماعی در شهر تهران. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
5. بهرام پور، شعبانعلی( 1382 ) فنآوریهای نوین ارتباطی و چالش های فرهنگی در ایران، از سایت: www. bashgah.net.
6. بیرو، آلن(1380)؛ فرهنگ علوم اجتماعی، باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم.
7. پاتریشیا، ولیس( 1382 ). روانشناسی اینترنت. ترجمه فضل الله قنادی؛ تهران: انتشارات دانشگاه کمبریج ، مؤسسه انتشاراتی ایران نو.
8. پاستر، مارک (1377). عصر دوم رسانه ها. ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران: انتشارات مؤسسه ایران
9. پوری، احسان (1389). برسی نقش و تأثیر فیسبوک بر شکلگیری شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکز.
10. تامپسون (1380). رسانهها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه. ترجمه مسعود اوحدی؛ تهران: نشر سروش.
12. جهانگرد،نصرالله(1380).گزارش روندبرگزاری اجلاس جهانی سران در باره جامعه اطلاعاتی و مشارکت ایران (ژنو سویس) . تهران : دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی .
13. حاجیانی، الف ( 1379 ). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 5، صص 228 – 193.
14. حسنی، محمد (1385). فرهنگ و رسانههای نوین. قم: دفتر عقل، چاپ اول.
16. خواجوی، محمد (١٣٨۴) . استفاده اعضای هیأت علمی و پژوهشگران مؤسسات آموزش عالی جهاد کشاورزی تهران ازاینترنت. فصلنامه کتاب، ١۶(1): 13-28 .
17. دادگران، محمد (1385). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: مروارید، چاپ علم.
18. دوران، بهزاد(1381 )؛ تأثیر فضای سیبرنتیک بر هویت اجتماعی،پایاننامه دکتری، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
19. دهخدا، علی اکبر(1381). لغت نامه. جلد 14 ، دوره جدید. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
20. ذکایی، محمدسعید (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان، شماره 6. تهران: سازمان ملی جوانان.
21. رجبی، زهره (1389). بازنمایی گرایشهای سیاسی کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی با مطالعه موردی فیسبوک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
22. رزاقی، افشین (1385). نظریههای ارتباطات اجتماعی. تهران: آسیم، چاپ دوم.
23. رشیدپور، ابراهیم (1354). آینههای جیبی مکلوهان. تهران: سروش، چاپ دوم.
24. ساروخانی، باقر (1385). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات، چاپ هفدهم.
25. سورین، ورنر و جیمز، تانکارد (1386)؛ نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
26. شرفی، محمدرضا. ( 1374 ). جوان و بحران هویت. تهران: انتشارات سروش، چاپ سوم.
27-آرون ریمون،(1377)،سیر اندیشه درجامعه شناسی،ترجمه باقر پرهام،تهران:انتشارات علمی وفرهنگی.
28-اسلوین ،ج (1380)، اینترنت و جامعه، ترجمه عباس گیله وری و علی رادباوه .تهران:نشر کتابدار.
29-اخوتی ،مریم،(1385)، بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضای هیات علمی دانشگاههای علوم پزشکی ایران،، تهران،دانشگاه شهید بهشتی.
30-اسدی، مریم(1382)، مطالعه تاثیر استفاده از اینترنت بر رفتار اطلاع یابی پژوهشی اعضا هیئت علمی رشته های مختلف دانشگاه تهران ( با تاکید بر سه شاخه علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی)پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران .
31-اسماعیل زاده هوشیار ،احمد،(1384)بررسی نگرشهای جوانان تبریز به پدیده های ارتباطی و تکنولوژیکی جدید مثل ماهواره- اینترنت- رایانه – تلفن همراه و میزان گرایش آنها نسبت به این وسایل ارتباطی ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،شورای پژوهشی اداره کل ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی.
اکبری (1381)،مشکلات جوانی و نوجوانی،تهران:نشر ساوالان -
32-بهبهانی، (1383)،پدیده وبلاگ،کلیات کتاب ماه،فصلنامه تخصصی اطلاع رسانی و نقد وبررسی کتاب،سال هفتم،شماره 7و8،ص18-20.
33-ترنر،جاناتان اچ(1381)نظریه های پست مدرنیسم،ترجمه صمد عابدینی،تبریز،انتشارات ستوده،چاپ اولز
34-توسلی،غلام عباس،(1371)، نظریه های جامعه شناسی، تهران:انتشارات سمت.
خاکی،غلامرضا،(1342)،روش تحقیق بارویکردی به پایان نامه نویسی، تهران:وزارت فرهنگ وآموزش عالی مرکز تحقیقات علمی کشور،انتشارات کانون.
35- دلاور، علی( 1377 )، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی واجتماعی ، تهران: انتشارات سمت.
36- دوران،بهزاد(1381)،تاثیر فضای سایبرنتیک بر هویت،رساله دکترا،دانشگاه تربیت مدرس،تهران.
ذکایی،محمد سعید(1383)،جوانان و فراغت مجازی،فصلنامه مطالعات جوانان،شماره 6،تهران،سازمان ملی جوانان.
37-روزنامه همشهری(1384)،28آبان.بقیه اطلاعات مثل نویسنده .- -
38- زنجانی زاده ،هما، جوادی، علی محمد (1384)،بررسی تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشجویان
39- ساروخانی,باقر,(1375),جامعه شناسی ارتباطات,تهران،انتشارات اطلاعات,چاپ ششم.
40- سلاجقه، مژده(1377)، بررسی نگرش کاربران مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد شبکه اینترنت و دستیابی به اطلاعات، دانشگاه شیراز .
41- سولر (1998)،" نوجوانان در فضای مجازی خوب ، بد ، زشت" برگرفته از سایت:
www.rider.edue./suler/pcysber/adoles/htm.
42-علیخواه ، فردین (1378) کنش ارتباطی بنیاد شکوفایی حوزه عمومی «هابرماس»، ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 140-139 اردیبهشت،سال سیزدهم.
43- فخرایی، بهاره و دیگران ... (1382)بررسی الگوی استفاده از اینترنت، کامپیوتر و بازیهای کامپیوتری در دانش آموزان دو دبیرستان در شیراز پنجمین همایش سراسری بهداشتروانیو اختلالات رفتاریکودکانونوجوانان، معاونت پژوهشی: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان
44-فرهنگی ،علی اکبر،آذری غلامرضا(1381)،مبانی ارتباطات،تهران،نشر سنجش.
45-کاستلز(1380)،«عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ». ترجمه احد علیقلیان، افشین خاکباز و حسن چاوشیان. تهران : طرح نو.
46-گیدنز،آنتونی (1378)،جامعه شناسی،ترجمه منوچهر صبوری،چاپ اول،نشر نی
47-لاودن ،کنت سی، لاودن،جین پی، (1380)،فناوری اطلاعات،مفاهیم وکاربردها(مترجم:حمید محسنی)،تهران،نشرکتابدار.
محسنی،منوچهر(1380)،جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی،تهران،نشر دیدار.-48
محسنیان راد، مهدی،( 1380)،ارتباط شناسی، تهران: انتشارات سروش. -49
50-محقق زاده ،محمد صادق ، عبدالهی، مرضیه(1381)، بررسی نظرات و نحوه استفاده مشترکین عضو مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از امکانات مرکز و تاثیر آن بر کارهای پژوهشی این اعضاء،دانشگاه شیراز.
51-معید فر،سعید ودیگران(1384)اعتیاد اینترنتی،علل وپیامدهای آن،فصلنامه رسانه،سال 16،ش3 ،ص39.
52-مک کوئیل،دنیس(1382)،درآمدی بر نظریه ی ارتباطات جمعی، (پرویز اجلالی:مترجم)،تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها،چاپ اول.
53-مهرداد،هرمز(1380)،مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی،تهران:انتشارات فاران.
54 - میرمحمدی، رضوان السادات؛(1383) دوستان اینترنتی - دشمنان خانگی ،پرسمان،شماره : 19,20.
55-نوری زینب السادات،اینترنت-کامپیوتر-روانشناسی ،انتشارات پرتو خورشید، چاپ اول.
56-ولمن،لاری و دیگران(1383)،آیااینترنت باعث افزایش یا کاهش یا تکمیل سرمایه اجتماعی می شود؟،(شیرزادفلاح آزاد،مترجم)نشر فرهنگ و نوآوری.
- castells.M(2001),The internet galaxy :Reflections on the business & society.New York:oxford niversity tynsydney.
-Dimaggio,P.Hargittai,E.Newman,W.R. and Rabinson,J.P(2001).Social implications of internet.Annual viview sociology,vol 27.p307-336.
- INTERNET WORLD(2005).
kraut,R,Lundmark,v,Patterson,M,kiesler,andMukapadhgay,T.(1998),internet paradox:a social technology that reduces social involvement & psychological well-being?American psychologist,53,p1017-1031.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007) “Social Networks Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication”, 13(1), Article 11.
Denis Maquail. Mass communication theory.chapter 11
Filix M., Jesus C, Luis G. (2005) “Anonymity Effects in Computer-Mediated Communication in the Case of Minority Influence”. Computers in Human Behavior. 23, 1660–1674.
Heise David, R. (1998) “Conditions for Empathic Solidarity”, in Patrick Doreian andThomas Fararo, The Problem of Solidarity, Theories and Models, Amsterdam: Gordon and Breach publishers.
Hogg M. A., Vaughan, G. M. (2002); Social Psychology (3rd Ed), London Prentice Hall.
Kaplan, A., Haenlein, M. (2010) “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”. Business Horizons. 53, 59-68.
Kellner, Douglas.( 1996 ); Television, Advertises and the Constructim of Postmodern Identity, London Rutledge publication.
Kestnbaum, M., Robinson, J.P., Neustadt, A. and Alvarez, A. (2002) "Information Technology and social Time Displaccment." IT & Society 1 (1): 21-37 http://www.Itandsociety.org (10.06. 2006)
Kraut,R. Lundmark,V. Patterson,M. Kiesler,S. Mukopadhyay,T. and Scherlis,W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being. American psychologist, 53 (9), 1017-31. Available (11 April 2003) online