فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات تحقیق............................................................................................
1
مقدمه ................................................................................................................................................................
2
بیان مسئله........................................................................................................................................................
2
1-2-1- میزان و نحوه تأثیر وسایل ارتباط جمعی – نظریه های موجود............................................................
4
اهمیت و ضرورت تحقیق................................................................................................................................
8
اهداف تحقیق...................................................................................................................................................
9
1-4-1- اهداف کلی..........................................................................................................................................................
9
1-4-2- اهداف فرعی تحقیق..........................................................................................................................................
9
سؤالات تحقیق.................................................................................................................................................
10
فرضیه های تحقیق.........................................................................................................................................
10
1-6-1- فرضیه اصلی.......................................................................................................................................................
10
1-6-2- فرضیه های فرعی..............................................................................................................................................
10
تعریف واژه ها و اصطلاحات ( مفهومی- عملیاتی) ..................................................................................
11
1-7-1- مصرف رسانه ای ...............................................................................................................................................
11
1-7-2- محیط زیست ( Environment) .............................................................................................................
11
1-7-2-1- محیط زیست طبیعی.................................................................................................................................
12
1-7-2-2- محیط زیست مصنوعی...............................................................................................................................
12
1-7-2-3- محیط زیست اجتماعی...............................................................................................................................
13
فصل دوم : مروری بر ادبیات ، چهارچوب نظری و پیشینه تحقیق...........................
15
2-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................
16
2-2- مفهوم محیط زیست.............................................................................................................................................
16
2-2-1- مفهوم آلودگی...................................................................................................................................................
17
2-2-2- تهدیدات زیست محیطی................................................................................................................................
19
2-2-3- تعاریف محیط زیست.......................................................................................................................................
23
2-3- مفهوم رسانه جمعی ............................................................................................................................................
23
2-3-1- مفهوم استفاده از رسانه های جمعی.............................................................................................................
25
2-3-2- رسانه تلویزیون - ویژگیها...............................................................................................................................
26
2-3-3- کارکردهای رسانه تلویزیون............................................................................................................................
27
2-3-4- رسانه، اطلاع رسانی و آموزش........................................................................................................................
30
2-3-5- رسانه تلویزیون آموزشی...................................................................................................................................
31
2-3-6- جایگاه رسانه در تنویر افکار عمومی..............................................................................................................
32
2-4- چهارچوب نظری تحقیق ....................................................................................................................................
33
2-4-1- نظریات رسانه ها..............................................................................................................................................
33
2-4-1-1- نظریه کاشت ( Cultivation Theory)...........................................................................................
34
2-4-1-2- نظریه برجسته سازی(Agenda-Setting Theory)....................................................................
35
2-4-1-3- نظریه استفاده و خوشنودی (Uses and Gratifications Theory )...................................
39
2-4-1-4- تئوری مسئولیت اجتماعی رسانهها.......................................................................................................
41
2-4-2- مدل های ارتباطات جمعی - مدل های مخاطب محور.........................................................................
42
2-5- پیشینه تحقیق.......................................................................................................................................................
47
2-5-1- تحقیقات داخلی.................................................................................................................................................
48
2-5-2- تحقیقات خارجی...............................................................................................................................................
51
فصل سوم : روش شناسی تحقیق..............................................................................
53
3-1- مقدمه.......................................................................................................................................................................
54
3-2- روش پژوهش..........................................................................................................................................................
54
3-3- جامعه و نمونه آماری.............................................................................................................................................
55
3-4- روش تعیین حجم نمونه.......................................................................................................................................
57
3-4-1- ابزار گردآوری داده ها.......................................................................................................................................
57
3-5- روش جمع آوری اطلاعات...................................................................................................................................
58
3-6- روایی و پایایی ابزار اندازه گیری (Reliability & Validity)............................................................
61
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................
63
4-1- مقدمه........................................................................................................................................................................
64
4-2- آمار توصیفی............................................................................................................................................................
64
4-2-1- آمار توصیفی متغیر " جنسیت"....................................................................................................................
65
4-2-2- آمار توصیفی متغیر " سن"............................................................................................................................
66
4-2-3- آمار توصیفی متغیر " تحصیلات"................................................................................................................
67
4-2-4- آمار توصیفی متغیر " وضعیت اشتغال".....................................................................................................
68
4-2-5- آمار توصیفی متغیر " مدت زمان استفاده از تلویزیون".........................................................................
70
4-2-6- آمار توصیفی متغیر " نوع برنامه های تلویزیونی زیست محیطی".......................................................
72
4-3- آمار استنباطی........................................................................................................................................................
73
4-3-1- فرضیه اصلی تحقیق - آمار استنباطی.........................................................................................
75
4-3-2- فرضیه فرعی اول – آمار استنباطی.............................................................................................................
77
4-3-3- فرضیه فرعی دوم – آمار استنباطی.............................................................................................................
79
4-3-4- فرضیه فرعی سوم – آمار استنباطی............................................................................................................
81
4-4- تکنیک یا ماتریس سوات (SWOT) .............................................................................................................
82
4-4-1- مرحله نخست: ارزیابی عوامل داخلی (IFE) و خارجی (EFE) ........................................................
102
4-4-1- 1- ارزیابی "عوامل داخلی" موثر بر عملکرد برنامه های تلویزیون در حفاظت از محیط زیست .....
102
4-4-1-2- ارزیابی "عوامل خارجی" مؤثر برعملکرد برنامه های تلویزیونی در حفظ محیط زیست ..........
102
4-4-2- مرحله دوم : ماتریس عوامل داخلی و خارجی.........................................................................................
105
4-4-3- مرحله سوم: اولویت بندی نهایی عوامل داخلی و خارجی....................................................................
109
4-4-4- مرحله چهارم : تدوین راهبردها.....................................................................................
112
4-4-4-1- راهبردهای تهاجمی/رقابتی (SO) .....................................................................................
112
4-4-4-2- راهبردهای تنوع بخشی (ST) ............................................................................................
113
4-4-4-3- راهبردهای بازنگری (WO) ...............................................................................................
113
4-4-4-4- راهبردهای تدافعی (WT) .................................................................................................
114
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات....................................................................
116
5-1- مقدمه........................................................................................................................................................................
117
5-2- خلاصه یافته های تحقیق.....................................................................................................................................
117
5-3- محدودیت های تحقیق................................................................................................................
125
5-4- پیشنهادات نظری و کاربردی...............................................................................................................................
126
5-4-1- پیشنهادات نظری..............................................................................................................................................
126
5-4-2- پیشنهادات کاربردی........................................................................................................................................
127
5-4-3- پیشنهادات برای سایر تحقیقات....................................................................................................................
128
منابع .................................................................................................................................................
129
پیوست 1...........................................................................................................................................
136
فهرست جداول
جدول 3-1 : جمعیت شهروندان بالای 18 سال ساکن مناطق 22 گانه تهران در سال 1392.......................
56
جدول 3- 2 : مقیاس پرسشنامه استفاده رسانه ای وحفاظت ازمحیط زیست...................................................
59
جدول 3-3 : متغیرهای پژوهش و شاخص های آن در پرسشنامه.........................................................................
60
جدول 3-4 : گویه ها و مؤلفه های پرسشنامه.........................................................................................................
61
جدول 4-1 : آمار متغیر جنسیت در جامعه آماری تحقیق......................................................................................
65
جدول 4-2 : آمار طیف سنی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق.......................................................................
66
جدول 4-3 : آمار میزان تحصیلات پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق.............................................................
67
جدول4-4: همبستگی میزان تحصیلات واستفاده ازبرنامه های تلویزیونی محیط زیستی................................
68
جدول 4-5 : آمار وضعیت اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق...............................................................
69
جدول 4-6 : آمار نوع اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق......................................................................
69
جدول 4-7: آمار میزان مصرف روزانه تلویزیون از سوی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق.........................
70
جدول 4-8: آمار میزان مصرف هفتگی تلویزیون از سوی پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق......................
71
جدول 4-9: آمار نوع و محتوای برنامه تلویزیونی انتخابی در جامعه آماری تحقیق..........................................
72
جدول 4-10 : تفسیر میزان همبستگی متغیرها با توجه به مقادیر ضریب همبستگی......................................
74
جدول 4-11: همبستگی استفاده از برنامه های رسانه تلویزیونی و حفظ محیط زیست..................................
75
جدول4-12: نتایج تحلیل رگرسیون خطی تأثیر میزان استفاده از تلویزیون برحفظ محیط زیست...........
75
جدول4-13: ضریب رگرسیونی استفاده از رسانه تلویزیون و تأثیرآن بر حفاظت از محیط زیست..................
76
جدول 4-14: همبستگی پیرسون میزان برنامه های زیست محیطی تلویزیونی و حفظ محیط زیست..........
77
جدول 4-15: نتایج تحلیل رگرسیونی تأثیر میزان برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست...................
77
جدول4-16: ضریب رگرسیونی میزان برنامه های تلویزیونی و تأثیرآن بر حفاظت از محیط زیست..............
78
جدول 4-17: ضرایب همبستگی میان محتوای برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست..........................
79
جدول4-18: همبستگی پیرسون میان محتوای برنامه های تلویزیونی و حفظ محیط زیست..........................
79
جدول4-19: تحلیل رگرسیونی تأثیر برنامه های خبری زیست محیطی بر حفاظت از محیط زیست.........
80
جدول4-20: ضریب رگرسیونی استفاده از برنامه های"خبری" زیست محیطی رسانه تلویزیون.................
80
جدول4-21: شاخص تحلیل رگرسیونی تأثیر کیفیت برنامه های تلویزیونی برحفظ محیط زیست.............
81
جدول4-22: ضریب رگرسیونی تأثیر" کیفیت"برنامه های تلویزیونی بر حفاظت از محیط زیست.............
81
جدول 4-23: تجزیه و تحلیل ماتریس SWOT....................................................................................................
83
جدول 4-24 : ضریب همبستگی پیرسون بین آیتم ها ( سؤالات پرسشنامه).....................................................
84
جدول 4-25: میانگین عوامل داخلی و خارجی رسانه تلویزیونی مؤثر بر حفظ محیط زیست......................
100
جدول 4-26: عوامل داخلی موثر بر تولید، پخش و مصرف برنامه های تلویزیونی محیط زیستی.................
103
جدول 4-27: عوامل خارجی موثر بر تولید، پخش ومصرف برنامه های تلویزیونی محیط زیستی..................
104
جدول 4-28: میانگین گیری، رتبه و وزن دهی به" نقاط قوّت و ضعف" برنامه های تلویزیونی ....................
107
جدول 4-29: میانگین گیری، وزن دهی ورتبه به"فرصتها و تهدیدهای"برنامه های تلویزیونی.....................
108
جدول 4-30: اولویت بندی نهایی عوامل مؤثر بر عملکرد برنامه های تلویزیونی محیط زیستی....................
111
جدول 4-31: راهبردهای تحلیلی ماتریس سوات (SWOT)...............................................................................
115
فهرست نمودارها
نمودار 1-1: مدل مفهومی تحقیق- (حاجی مینه - کردی ، 1393)..................................................................
14
نمودار 2-1 : مفهوم استفاده و تعیین کننده های آن..............................................................................................
25
نمودار 2-2: مدل وابستگی بال راکیچ و دفلور، وابستگی جامعه، رسانه های جمعی، مخاطب و آثار.............
43
نمودار 2-3: نمونه ساده شده مدل روان شناختی کامستاک از آثار تلویزیون بر رفتار فرد...............................
46
نمودار 4-1: نمودار های پای و ستونی، توزیع جنسیت در جامعه آماری تحقیق.............................................
65
نمودار 4-2: توزیع طیف سنی در جامعه آماری تحقیق.........................................................................................
66
نمودار 4-3: وضعیت تحصیلات در جامعه آماری تحقیق......................................................................................
67
نمودار 4-5: وضعیت اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق......................................................................
69
نمودار 4-6: نوع اشتغال پاسخگویان در جامعه آماری تحقیق..............................................................................
70
نمودار4- 7: میانگین تماشای تلوزیون در طول روز بین شهروندان 18 سال به بالای تهران...........................
71
نمودار 4-8 : میانگین زمان تماشای برنامه های محیط زیست در طول هفته.....................................................
71
نمودار4-9: درصد فراوانی نوع برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شهروندان 18 سال به بالا در تهران...........
73
فهرست شکل ها
شکل 2-1 : فرمول لاسول با عناصر معادل در فرآیند ارتباط.................................................................................
44
شکل 3-1 : نقشه مناطق 22 گانه شهرداری تهران..................................................................................................
56
منبع:
منابع
منابع فارسی:
احدیان، م. (1374). اصول و مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران، نشر و تبلیغ بشری.
ادهمی ، ع.، و اکبرزاده، ا. (1390). بررسی عوامل فرهنگی موثر بر حفظ محیط زیست شهر تهران (مطالعه ی موردی مناطق 5 و 18 تهران). مجله مطالعات جامعه شناختی جوانان، سال دوم، ش 1. 37-62.
استیفن، لیتل جان ( 1384). نظریههای ارتباطات، مرتضی نوربخش و سیداکبر میرحسینی، تهران، جنگل، چاپ اول، ص763.
اسمعیلی، س. (1386). نقش آموز شهای مردمی فضا یسبز شهرداری تهران در سالم سازی محیط زیست. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش منابع طبیعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
اسمعیلی، س.، و میردامادی، س. م. (1389). بررسی تاثیر میزان تجربه و علاقه مشارکت کنندگان در کلینیک های گل و گیاه بر دانش، مهارت و بینش آنان نسبت به محیط زیست سالم. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، سال سوم، ش 4، 30-15.
اسولیوان تام و دیگران( 1385) . مفاهیم کلیدی ارتباطات، میرحسن ریشزاده، تهران، فصلنو، چاپ اول، ص413.
باقری ورکانه، ع. (1382). بررسی میزان آگاهی و علاقه دان شآموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست. پایان نامه کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
بهروزی راد، ب.، جهانبخش گنجه، م.، و گلزار، ا. (1390). تاثیر انواع رسانه ها در فرهنگ سازی محیط زیستی در شهر یاسوج. پنجمبن همایش ملی بحران های زیست محیطی ایران و راهکارهای بهبود آنها، دانشگاه آزاد اسلامی-واحد علوم و تحقیقات خوزستان.
تن اس، ( 1389) نظریهها و پژوهشهاى ارتباطجمعى، ترجمه نعیم بدیعى، ص 344.
جفری، ه.، کارون، ج. (1382). مدیریت استراتژیک. ترجمه ی بهروز قاسمی، تهران، انتشارات هیاأت، ص 192.
جوکار، گ.، و میردامادی، م. (1389). دیدگاه دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر شیراز نسبت به حفاظت از محیط زیست. مجله پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، ، ش 1، 1-13.
جهانگیری، ج.، و ابوترابی زارچی، ف. (1391). بررسی تاثیر میزان استفاده از رسانه های جمعی بر مولفه های فرهنگ سیاسی دانشجویان: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. پژوهشنامه علوم سیاسی، ش 28، 89-122.
حافظ نیا،محمدرضا(1387). مقدمه ای برروش تحقیق درعلوم انسانی، انتشارات سمت، تهران.
حمیدیان، ع. (1390). لزوم توجه به فرهنگ زیست محیطی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تهران). مقالات کامل نخستین همایش باغ گیاهشناسی ملی ایران، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، باغ گیاهشناسی ملی ایران.
حمیدی زاده، م.، و نوریان، ذ. (1390). تبیین و ارزیابی فرایند اثربخشی تبلیغات تلویزیونی بر جذب مشتریان (مورد پژوهی بانک صادرات ایران). دو فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال اول، ش 7، 33-46.
حیدری،ع.(1378). نگاهی به نقش آموزش درحفظ محیط. روزنامه همشهری، تیرماه: ص10.
حیدری، ع. (1382). تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور. پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
دادگران، سیدمحمد . ( 1383). مبانى ارتباطات جمعى، چ ششم، تهران، دیدآور ص 145151
دادگران، م.، و ابوطالبی، ج. (1390). تلویزیون، فرهنگ کارآفرینی، جامعه. کار و جامعه، ش 135، 11-30.
دبیری، ف.، و واحد ناوان، ع. (1390). رسانه ها و توسعه حقوق محیط زیست. مطالعات رسانه ای، سال ششم، ش 13، 165- 182.
دکاندرا، محمد و علمی، محمود و صباغ،صمد(1391). بررسی رابطه بین مصرف رسانه ای و الگوگزینی فرهنگی-اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان بوکان، پایان نامه کارشناسی ارشدجامعه شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد تبریز.
دلاور، ع. (1373). رابطه بین مدت زمان تماشای تلویزیون و پیشرفت تحصیلی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
راثی تهرانی، ح.، و عاطفی منش، ر. (1389). سیاست گذاری آموزشی در تلویزیون. کتاب ماه علوم اجتماعی، 30، 126-136.
رشیدی، ع.، و رشیدی، م. (1390). بررسی نقش رسانه ها در حفاظت از محیط زیست و تأثیر آنها در رفتار مردم و مدیران از منظر شکل گیری فرهنگ مصرف. ماهنامه مهندسی فرهنگی، سال پنجم، ش 55 و 56. 31-43.
سازمان حفاظت محیط زیست. (1378). استاندارد ISO 14000 / سازمان حفاظت محیط زیست/ www.doe.org.
سازمان حفاظت محیط زیست. (1387). قوانین و مقررات محیط زیست. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست. ماده ٩ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست مصوب ١٣٥٣.
سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران (1382)، مجموعه قوانین و مقررات سازمان صدا و سیماى جمهورى اسلامى ایران، تهران، سازمان صدا و سیما، معاونت امور مجلس و استان ها.
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، و حجازی، ا. (1388). روش های تحقیق در علوم رفتاری. تهران، آگاه. چاپ دوازدهم.
سروی زرگر، محمد( 1386) . نظریه برجستهسازی، مقاله هاى اینترنتى تحت عنوان Agenda setting Theory ، سایت رونامه همشهری.
سورین، ورنر و جیمز تانکارد. ( 1381). نظریه هاى ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز ( 1384) ؛ نظریه های ارتباط جمعی، دکتر علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 327.
سورین ورن، تانکارد جمز ، ( 1386) .نظریههای ارتباطات، علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، . چاپ سوم، ص1- 420.
شاکری، مجتبی( 1384). رسانههای جمعی و انتخابات ریاست جمهوری، قم، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.
شریعت، س. م.، و منوری، س. م. (1375). مقدمه ای بر ارزیابی اثرات محیط زیستی. انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست ،تهران.
شعاری نژاد،ع.(1375).مبانی روانشناسی تربیت.تهران،پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شعبانی، ح. (1371). مهارت های آموزش و پرورش. تهران، انتشارات سمت.
شعبانی بهار، غ.، و پارساجو، ع. (1391). تحلیل راهبردهای درونی و بیرونی (SWOT Analysis) اداره ی کل تربیت بدنی استان همدان. مطالعات مدیریت ورزشی. ش 13، 281-296.
صالحی،ا. (1387). دانشنامه مدیریت شهری وروستایی،انتشارات سازمان شهرداریها، تهران.
صالحی، س. (1385). بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر حفظ محیط زیست در مناطق 1، 2، 6 و 7 شهر کرج. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی.
صادقی، م. (1380). تکنولوژی اطلاعات وقدرت ملی، دفترسیاسی وبین المللی،تهران،31-54.
صدوق، م. (1380). جمعیت محیط زیست ، آینده. تهران، فصلنامه علمی محیط زیست، ش
عضدانلو، حمید ( 1388). آشنایی با مفاهیم اساسی جامعهشناسی، تهران، نی، 1388، چاپ سوم، ص165.
فردآر، د. (1379). مدیریت استراتژیک. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ سوم.
فروتن کیا، ش.، پورترکارونی، م.، حسین زاده، ع. ح.، و حیدری، ا. (1390). بررسی نقش رسانه و خانواده در افزایش آگاهی زیست محیطی (مورد مطالعه: دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر اهواز). پنجمین همایش ملی و نمایشگاه تخصصی مهندسی محیط زیست. انجمن مهندسی محیط زیست ایران، تهران.
فیروزی ، مهدی .(1384 ). حق بر محیط زیست- سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
فیسک، جان( 1386). درآمدی بر مطالعات ارتباطی، مهدی غبرایی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، 1386، ص10 و 11.
قوام، میر عظیم.( 1391 ). نظری بر محیط زیست استان بوشهر . انتشارات اداره کل حفاظت از محیط زیست بوشهر، ص ٤ .
کارگری، ن. (1383). ارزیابی اثرات فرهنگی و روا نشناختی دوره های آموزش کوتاه مدت کاهش مصرف انرژی و آموزش محیط زیست برای عموم مردم. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
کازنو، ژان ( 1390). جامعهشناسى وسایل ارتباطجمعى، ترجمه باقر ساروخانى و منوچهر محسنى، ص 249.
کرمی پورشمس آبادی، م. (1378). ارایه چارچوب نظری در خصوص چگونگی آموزش محیط زیست در نظام آموزش و پرورش کشور. رساله دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.
کریمی، د. (1381). بررسی نیازهای آموزش زیست محیطی دان ش آموزان، معلمان و زنان خان ه دار در منطقه خاک سفید تهران. فصلنامه علمی محیط زیست، شماره 40، 17-6.
کریمی، د. (1382). بررسی نیازهای آموزش محیطزیستی دانش آموزان ، معلمان و زنان در منطقه خاک سفید تهران. فصلنامه علمی سازمان حفاظت محیط زیست.
گونتر، بری( 1384) ؛ روشهای تحقیق رسانهای، مینو نیکو، تهران، اداره کل پژوهشهای سیما، 1384، چاپ اول، ص310.
کلنر، داگلاس، (1385) . فرهنگ رسانه اى و پیروزى نمایش، ترجمه اسماعیل یزدان پور، رسانه، سال هفدهم، ش 67، پاییز ، ص 181218.
عظیمی، م.، کرمی، ع.، و غلامی، م. (1391). افزایش دانش زیست محیطی همگانی با تاکید بر آموزش محیط زیست. چهارمین همایش ملی آموزش. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
غفوری، ف.، رحمان سرشت، ح.، کوزه چیان، ه.، و احسانی، م. (1382). مطالعه و بررسی نگرش متخصصان تربیت بدنی به نقش رسانه های جمعی ( رادیو، تلویزیون و نشریات) در گرایش مردم به ورزش قهرمانی و همگانی. حرکت، ش 16، 57-78.
لازار، ژودیت ( 1385) . افکار عمومی، مرتضی کتبی، تهران، نی.
محرم نژاد.ن و حیدری.ع. (1385). تدوین الگوی مدیریتی توسعه پایدار آموزش محیط زیست برای نسل جوان کشور، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست، ش 28.
معتمدنژاد، کاظم. ( 1355). وسایل ارتباط جمعى، تهران، دانشکده علوم و ارتباطات اجتماعى.
مک کوایل، دنیس وسون ویندال، ( 1935). مدل های ارتباطات جمعی، مترجم: گودرز میرانی. 1388. انتشارات دانشگاه تهران.
مک کوایل، دنیس. ( 1382). درآمدى بر نظریه ارتباطات جمعى، ترجمه پرویز اجلالى، ص 6869.
مککوایل، دنیس (1385) . نظریه ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ دوم، ص399.
میردامادی، م.، باقری ورکانه، ع.، و اسمعیلی، س. (1389). بررسی میزان آگاهی دانش آموزان دوره متوسطه شهر تهران از حفاظت محیط زیست. علوم و تکنولوژی محیط زیست ، دوره دوازدهم، ش 1، 216-201.
مهدی زاده، م. (1389). نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی ، تهران: نشر همشهری، چاپ اول.
هادی پور، م.، شکوری، ر. (1383). بررسی میزان آگاهی زیست محیطی و روش های بهینه آموزش محیط زیست در زنان خانه دار و آموزگاران زن مقطع ابتدایی شهر اراک. فصلنامه سازمان حفاظت محیط زیست، ش 41.
یونسکو. (1379). آموزش برای یک آینده پایدار .تهران: انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست .مترجم، ح. پویان. ایران.
منابع انگلیسی:
Chapman, D. and K. Sharma, 2001. Environmental attitudes and behavior of primary and secondary students in Asian cities: An overview strategy for implementing an eco-schools programme. Environmentalist, 21: 265- 272. DOI: 10.1023/A:1012996016601
Comstock, G. W. & patridge, K. B. (1972). Church attendance. and Health. Journal of Chronic Disease, 25. 665-672.
Gerbner, G., Gross, L., Morgan, M., & Signorielli, N. (1986). “Living with television: The Dynamics of the Cultivation Process”, In J. Bryant & D. Zillman (Eds.), “Perspectives on media effects”, Hilldale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. pp17,40.4
Hassan, A., Kamisah, O., and Susan, P. (2009). The adult non-formal environmental education(EE): a scenario in Sabah, Malaysia, Procedia Social and Behavioral Sciences 1
Housden, T. (1991). Television viewing habits of San Juan students related to achievement (report No. PS-020611). San Juan, CA: San Juan school district television news. (ERIC document reproductive service No. ED-345874).
Homer-Dixon, Thomas F. 1994: "Environmental Scarcities and Violent Conflict", in:Inter-national Security, 19/1, 5–40.
Jim, C. Y. (2002). Land use and amenity trees in urban Hong Kong. Land Use Policy, 4(3), 281-293.
Suhrke,Astri. "Ecological Criss and Population isplacement." Paper presented at the confer- ence on Worldwide Refugee ovements, New School for Social Research, New York, 8- 9 November 199
9. Tomar, A. (2007). Environmental education. India: Klpaz publications.
Tor, Hacer, (2009), Increasing Women's Environmental Awareness Through Education Procedia, Social and Behavioral Science 1.
11.Unesco. (1990). Source book in environmental education for secondary school teachers. Pub by Unesco principle regional office for Asia and the Pacific Bangkok.
Wehmeyer, J. (2000). Critical media studies and the North American media literacy movement. Cinema Journal, 39(4), 94-101
13.Williams, K. G. & Cary, J. (2002). Landscape preferences, ecological quality, and biodiversity protection. Journal of Environment and Behavior, 34, 257-274.
Wolfe, V.L. (2001). A survey of the environmental education of students in nonenvironmental majors at four-year institutions in the USA. International Journal of Sustainability in Higher Education, 2(4), 301–316.
سایت های اینترنتی:
www.amar.org.ir
http://www.parsmodir.com/db/research/cochran.php