پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی

word 549 KB 30027 173
مشخص نشده کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۷,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه، برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"M.A"رشته تولید سیما

    چکیده تحقیق:

    نشر آموزه های دین اسلام، از ضروری ترین عوامل بقاء و تداوم این آیین توحیدی می باشد. تبلیغ و اطلاع رسانی این مفاهیم و مبانی دینی، مهمترین راهکار نشر و ایقاء آن می باشد. با شروع غیبت امام زمان(عج)، روحانیون به عنوان نائبان آن حضرت، به این رسالت مهم پرداختند و می پردازند؛ در عصر غیبت، روحانیون مسلمان، به عنوان مبلغین دین مبین اسلام، مامور به ابلاغ رسالت الهی گردیده اند. امّا با توجه به کثرت مردم و اختلاف فرهنگ ها و دیدگاه ها و ورود ابزار اطلاع رسانی گوناگون به زندگی مردم، شناسایی روش های موثّر و تاثیر گذار، گامی مهم در انجام این رسالت خطیر، جهت درونی کردن ارزش های دینی و ایمان افزایی، تلقی می­گردد.

    عصر امروز، به دلیل ظهور فنآوری های مدرن ارتباطی و اهمیت بالا و کارکردهای موثّرشان، عصر اطلاعات نام گرفته است و با امعان نظر در ماهیت و کارکرد رسانه های مدرن، ضرورت اهتمام به رسانه های مدرن در امر تبلیغ دین، بر کسی پوشیده نیست؛ در همین راستا، مسئولین و متولیان دینی و فرهنگی کشور، باید با توجه به تغییرات ساختاری و ظرفیت های جامعه، بسترسازی لازم جهت گزینش، آموزش و پرورش نخبگان دینی، برای تحقق این امر، انجام دهند.

    مدل و شیوه گسترش مفاهیم دینی با ابزار روز و نوع برخورد با رسانه های مدرن باید مورد بررسی قرار گیرد؛ ارائه الگوی مناسب می­تواند نگرش ما را نسبت به تبلیغ رسانه ای دین روشن می­کند و طبعاً نوع نگرش ما در عملکرد ما، تاثیر مستقیمی می گذارد.

    رسانه ملی به عنوان رسانه دینی کارآمد، جایگاه پراهمیتی در نظام سیاسی و حکومتی ایران دارد. بسط نفوذ، ترویج و تبلیغ دین، بازتولید پیام های دین در قالب های جدید، ایجاد زمینه برای احساسات و تجربۀ دینی، بسترسازی برای تحول روحی، از رسالت های رسانه ملّی است که در الگوی رسانه دینی مد نظر قرار می گیرد.

    روحانیون هم با داشتن رسالت خطیر تبلیغی از این فرصت بوجود آمده می توانند با حضور موثّر خود در رسانه ملّی، بهترین اثرگذاری را در جهت اجرای رسالت خود، داشته باشند.

    دیدگاه های فراوانی در زمینه چگونگی حضور و تعامل روحانیت با رسانه مطرح است، نگارنده این تحقیق، درصدد بیان مدل های مناسب حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی، جهت تبلیغ دین اسلام و اقناع مخاطب می­باشد.

     

    کلید واژگان: روحانیت - دین – تبلیغ - حضور موثّر – رسانه ملّی

    بیان مسأله

    تبلیغ دین مبین اسلام، جزء مهمترین و اصلی ترین وظائف روحانیون و مبلّغان دینی، بعد از غیبت صغرای حضرت ولی عصر(عج) به شمار می رود.

    روحانیت، به سبب دسترسی، مهارت و تسلط بر منابع و متون شریعت، قول و فعلش برای عموم مردم، حجّت بوده و همین عامل سبب شده تا روحانیون در ادیان ابراهیمی به لحاظ جایگاهشان در همه امور معنوی و دنیوی از جمله مسائل اخلاقی، دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و ... تاثیر مستقیم داشته باشند.

    در اسلام، این شان و جایگاه با نام های فقهاء، علماء و اولوالامر آورده شده است و به کسانی اطلاق می شود که در احکام دین به معرفت عمیق رسیده اند و به عنوان نایبان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) در عصر غیبت معرفی شده اند.

    در طول این سالیان متمادی، روحانیون و مبلّغان دینی، از شیوه ها و روش های مختلفی برای این رسالت مهم، استفاده کردند تا حقایق دین را به مردم بیاموزند و به جرات می توان ادّعا کرد که جامعه مسلمان ایران و ایرانیان، تدیّن خود را مدیون همین قشر و روش شان هستند.

    دلیل اصلی شیفتگی مردم نسبت به خداوند و اهل بیت(ع)، حضور روحانیون و مبلّغان دینی در بین مردم به وسیله منبر، مسجد، تدریس، آموزش و .... است و نهادینه کردن فرهنگ قرآنی و دینی در بین جامعه، به غیر از این شیوه های مختلف حضور، ممکن نبوده است و بی شک جامعه، وامدار زحمات، اندیشه ها و تفکّرات این قشر و شیوه هایشان است.

    از طرفی دیگر، یافتن شیوه های موثّر و تاثیرگذار در تبلیغ و ترویج آموزه های دین مبین اسلام، همیشه یکی از دغدغه های اصلی روحانیون و مبلّغان علوم دینی بوده است؛ صاحب نظران، همواره راه های متفاوتی را برای تبیین مسائل دینی برای مردم ارائه نموده اند؛ امّا پیچیدگی مسائل دین، اختلاف فرهنگ ها، عنصر زمان و مکان و متفاوت بودن مخاطبین، حاکی از آن است که یک مبلّغ دین باید به تناسب نیاز و دیدگاه و فرهنگ جامعه، خود را به ابزار تبلیغ و حضور موثّر مسلّح کند تا بتواند به وظیفه شرعی خود عمل کرده باشد.

    امروزه حاکمیت، قدرت و تاثیر رسانه های مختلف در عصر کنونی بر کسی پوشیده نیست و با توجه به ارتقا سطح دانش عمومی، کمتر کسی پیدا می شود که بر تاثیر رسانه ها در فرهنگ سازی و تخریب فرهنگ ها، واقف نباشد؛ امروزه مردم با واسطه یا بدون واسطه از این ابزار بهره می برند و استفاده آنها از این ابزار، بخشی از زندگی شان شده است .

    با روشن شدن مسئله، در می یابیم که برون رفت از شیوه های سنّتی تبلیغ، به شیوه های مدرن، در عصر کنونی، با حفظ ارزش ها و مقدّسات از ضروریات است.

    و از طرف دیگر، فراگیری و قدرت رسانه، به خاطر آمیختگی اش با "هنر" است که باعث حکومت آنها بر افکار شده است؛ رسانه بدون هنر، منزوی ست و کارآمدی خود را از دست خواهد داد.

     آموزه دین، به مثابه یک محتوای کامل و بی نقص، در ارائه یک مفهوم، اگر در قالب ابزارهای موثّر ابلاغ نگنجد، مسلّماً ابتر خواهد بود و تاثیرگذاری خود را از دست خواهد داد؛ لذا آمیختگی دین با شیوه های هنری ابلاغ، یک ضرورت است و غنای در محتوا (مبانی دینی) ما را از قالب(ابزارهای ابلاغ)، بی نیاز نمی کند و بر مبلّغین و روحانیون، فرض است که در کنار توجّه و امعان نظر به مبانی دینی و قرآنی، به شیوه های ابلاغ و ابزارهای موثّر اقناع دین هم بپردازند.

    ابزار هنر، دارای همه مولفه های موثّر و تاثیر گذار و ماندگار فی ذاته می باشد؛ چنان که مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درباره استفاده از ابزارهای هنری فرموده اند: ابزارهای هنری، بی شک، رساترین،  بلیغ ترین و کاراترین ابلاغ و تبلیغ پیام است.

    نگارنده این رساله، بر آن است تا ضمن تبیین جایگاه روحانیون و رسالت شان و ماهیت رسانه، بویژه رسانه جمهوری اسلامی ایران، به چگونگی حضور موثّر آنها در رسانه ملّی بپردازد و راهکارهای حضور موثّر را بررسی کند تا  مسئولین امر، بسترهای لازم را برای حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی، فراهم آورند.

     

     

    2-1-ضرورت و اهمیّت تحقیق:

    ضرورت تبلیغ دین، در دنیای جدید به کمک رسانه های نوین و مدرن، بر کسی پوشیده نیست؛ طی قرون اخیر، شکل های جدید و مختلفی در امر رسانه، پدید آمده و نام هایی همچون تئاتر، سینما، تلویزیون های دولتی و خصوصی، اینترنت، روزنامه و… وارد عرصه فعالیت های اجتماعی شده اند و بدون هیچ مانع و محدودیتی، مرزهای فکری را در می نوردند و از مهمترین راه های کسب آگاهی و اطلاعات و از فراگیرترین و توانمندترین منابع آگاهی و شناخت بشر به شمار می­روند و مخاطبان بسیار زیادی را مجذوب خود نموده اند؛ این ادوات رسانه ای، به لطف امواج و با استفاده از تصویر و صدا، به رقیب های تازه و جدّی برای رسانه منبر تبدیل شده­اند.

    با توجه به تاکید مقام معظم رهبری، مبنی بر حضور تاثیرگذار و عمیق روحانیون در صدا و سیما، که معظم­له، آن حضور را متفاوت با سخنرانی، وعظ وخطابه دانستند و تاکیدشان بر حضور مشاوران روحانی صاحب نظر، آگاه و توانا، در صدا و سیما و همچنین تاکید بر امکان اعمال نظر و جهت دهی صحیح در برنامه­ها، توسط روحانیون و اظهار نظر پیرامون نقایص موجود در عرصه رسانه، که به روحانیت و حوزه علمیه مربوط است و ضرورت وجود روحانیون مطلع، از مسائل هنری، برای شناسایی راه­های جلوگیری از انحراف، در جهت گیری­های فرهنگی و هنری، نیازمند بررسی و تحقیق بسیار جدّی و عمیق، در این حیطه، علی­الخصوص رسانه، هستیم.

    تاکید معظم­له، بر موضوع "حضور موثّر روحانیون در رسانه"، حاکی از وجود یک نقصان در عرصه رسانه است؛ که با توجّه به آن، می­توان پی برد که خطاب ایشان روی حضور صرف روحانیون در رسانه ملّی نیست، بلکه تاکیدشان روی حضور موثّر این قشر در رسانه است؛ یعنی تاثیرگذاری بیش از پیش روحانیون در رسانه ملّی، مد نظر معظم له می باشد.

    لذا ضروری است که وضعیت حال رسانه ملّی و نواقص را شناخته و با توجه به کاستی های موجود، برنامه­ریزی مناسب جهت تحقق این رهنمودها، بنماییم.

    3-1-پرسش های تحقیق

    سوال اصلی:

    حضور موثّر روحانیون در رسانه ملّی، چگونه محقق می شود؟

    سوالات فرعی:

    1. نقاط ضعف و قوّت حضور روحانیون در رسانه (بررسی وضعیت موجود) چه بوده است؟

    2. ویژگی های حضور موثرّ روحانیون در رسانه، چگونه است؟

    3. چگونه حضور سیاستگذارانه روحانیون در رسانه می تواند موثّر واقع شود؟

    4. فعالیت های علمی- پژوهشی روحانیون، چه گامی را برای حضور موثّر بر می دارد؟

    5. آیا کارشناس محور بودن برنامه های دینی توسط روحانیون، ضرورت دارد؟

    6. نقش تهیه کننده روحانی برای حضور موثّر در سازمان صدا و سیما چیست؟

    7. اثرگذاری مطلوب یک روحانی بوسیله مدیریت پیام وی، چگونه محقق می شود؟

     

     

    4-1-اهداف تحقیق

    هدف اصلی ما در این پژوهش این است که چگونگی حضور موثّر روحانیون، در رسانه ملّی را بررسی و تحلیل نماییم و مدل های موثّر حضور روحانیت در رسانه ملّی، جهت بهره وری تفکرات این قشر در رسانه ملّی را تبیین کنیم.

    اما اهداف فرعی این پژوهش هم عبارتند از:

    1. حضور سیاستگذارانه روحانیون در رسانه را تبیین کنیم.

    2. فعالیت های علمی-پژوهشی روحانیون، در راستای حضور اثرگذارشان در رسانه را بررسی کنیم.

    3. بررسی کارشناسی روحانیون در برنامه های دینی و عقیدتی.

    4. توجه به تهیه کنندگی، بعنوان یکی از موثّرترین مدل های حضور روحانیون در صدا و سیما.

    5. مدیریت پیام.

    6. نظارت محتوایی بر تولیدات صدا و سیما توسط افراد آگاه به معارف و فقه اسلامی را تبیین کنیم

    تعریف مفاهیم:

    کلید واژه هایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

    1-6-1- روحانیت

    همه ادیان برای بقا و پویایی خود، به نهادی نظام‏مند، بعنوان دانایان و کارشناسان دین به شمار می‏آیند، نیازمندند. مسیحیان به آنان «کشیش» می‏گویند. یهودیان در دوران ظهور اسلام، عالمان خود را «احبار» می‏نامیدند. در اسلام نیز از این گروه با عنوان "عالم دینی، فقیه و روحانی" یاد می‏شود.

     

    تعریف لغوی

    آخوند، واژه ای فارسی به معنی دانشمند، پیشوای دینی و معلّم می باشد. درباره اشتقاق این کلمه، آراء مختلفی است که هیچ یک از این اشتقاقات خالی از اشکالات تاریخی و زبان شناسی نیست و توافق کلی بر سر اصل و ریشه این کلمه حاصل نشده است.

    گفته شده که نخستین مورد کاربرد واژه آخوند در ایران به مثابه عنوانی احترام آمیز برای روحانیون دانشمند به دوره تیموریان مربوط می شود و در دوره صفویه حرمت این کلمه حفظ شد و جز بر مردمان بسیار دانشمند اطلاق نگردیده است. در عصر قاجار کاربرد این کلمه گسترش بیشتری یافت و شامل مدرسان مکتب خانه ها نیز گردید. البته این کلمه در میان دانشمندان آن روزگار جایگاهی والا داشت مثلاً به مشهورترین فقیه و مدرس پایان دوره قاجار، یعنی آیت الله سیدکاظم خراسانی؛ آخوند گفته می شد. بعداً بویژه در دوران پهلوی از حرمت این کلمه کاسته شد و حتی مورد استعمال استهزاءآمیز پیدا کرد! اکنون این کلمه به گونه عام به معنای پیشوای دینی بکار می رود. (دایره المعارف بزرگ اسلامی، 1369، 150)

     

    تعریف اصطلاحی

    آباء و اجداد صنفی روحانیون، پیامبران و امامانند. بستری که روحانی در آن تربیت می­شود از پیامبران نشات می­گیرد. آری، هنگامی که ما تاریخ روحانیت را بررسی کنیم و ماهیت روحانیت را بشناسیم و تعریف درست آن و سابقه آن را، در پیش چشم گذاریم به همین نتیجه می رسیم.

    همچنین عالمان ربّانی و مردان خدا نیز، در شمار پدران صنفی طلاب علوم دینی محسوبند.

    کتاب­هائی که درباره عالمان اسلام نوشته شده است، نشان می­دهد که آنان همه، دوره­های طلبگی را گذرانیده­اند و سپس در شمار عالمان بزرگ در آمده اند؛ این عالمان از زمان خود ائمه طاهرین(ع) و زیر نظر آنان تربیت می­شده­اند، سپس آنان تربیت­شدگان، تربیت را، و همچنین اندوخته­های علمی خویش را، به طلاب و شاگردان خود می­سپرده­اند و آنان را بدان­گونه که خود تربیت شده بودند، تربیت می­کردند و سپس آن عالمان، به تربیت رده بعدی و طلاب جوان می پرداختند.

    پس روحانیت سلسله­ای است متصل به عالمان بزرگ تا دوره امامان و سپس خود امامان؛ و امامان خود ادامه وجودی و تربیتی پیامبرانند. بدین گونه، حوزه طلبگی، حوزه میراث انبیائی است. (حکیمی،35،1360)

     

    2-6-1-دین

    مراد از دین، مکتبی است که از مجموعه عقائد، اخلاق و قوانین و مقررات اجرائی تشکیل شده است و هدف آن، راهنمائی انسان برای سعادتمندی است.(جوادی آملی،24،1380)

    دین واژه ای است عربی که در لغت به معنای اطاعت و جزا و ... آمده، و اصطلاحاً به معنای اعتقاد به آفریننده ای برای جهان و انسان، و دستورات عملی متناسب با این عقاید می باشد. از اینروی، کسانی که مطلقاً معتقد به آفریننده ای نیستند و پیدایش پدیده های جهان را تصادفی، و یا صرفاً معلول فعل و انفعالات مادی و طبیعی می دانند "بی دین" نامیده می شوند. اما کسانی که معتقد به آفریننده ای برای جهان هستند هر چند عقاید و مراسم دینی ایشان، توأم با انحرافات و خرافات باشد "با دین" شمرده می شوند. و بر این اساس، ادیان موجود در میان انسانها به حق و باطل، تقسیم می شوند، و دین حق عبارتست از: آیینی که دارای عقاید درست و مطابق با واقع بوده، رفتارهایی را مورد توصیه و تأکید قرار دهد که از ضمانت کافی برای صحت و اعتبار برخوردار باشند.(مصباح یزدی،11،1377)

     

     

    3-6-1-تبلیغ

    تبلیغ واژه­ای عربی است که به صورت لازم و متعدی به کار می رود و ابلاغ به معنای رساندن یک پیام، اندیشه و عقیده است و تبلیغ نیز رساندن پیام از شخصی به شخص دیگر است.(اکبری،33،1393)

     "تبلیغ" نوعی ارتباط اقناعی است به معنای رساندن پیام یا خبر یا مطلبی به دیگری؛ پخش کردن، منتشر کردن و چیزی را شناساندن، خواندن کسی بر دین، عقیده ای و مذهبی و مسلکی و روشی، کشیدن کسی به راهی است که مبلّغ، قصد دارد.

    یا به بیان دیگر، تبلیغ، رساندن مجموعه اطلاعاتی به مخاطب به منظور اقناع و برانگیختن احساسات او به سود یا بر ضد یک موضوع است.

    واژه تبلیغ هر چند در لغت، مفهوم گسترده‏ای دارد ولی مراد از آن در این‌جا، رسانیدن شرع و دین خدا به مردم است که در آیات متعدّد از وظایف اصلی پیامبران الهی شمرده شده است و امروزه به شیوه­های مختلف، توسط روحانیون انجام می­شود.

    امّا آنچه در اینجا مد نظر ماست، تبلیغ دینی است؛ این تبلیغ شامل همه فعالیت های مشروعی است که انسان را در مسیر تقرب الی الله و کمال انسانی پیش می برد و شامل معرفی دین حقّ، آموزش معارف الهی و شناساندن خوبی ها و بدهی ها، تقویت باورهای دینی و ایمان درونی، زمینه سازی برای عمل به احکام اسلامی، زدودن رذایل نفسانی و نقش آفرینی در پدیده های اجتماعی و سیاسی است.

     

    4-6-1-حضور موثّر

    حضور از سه حرف (ح ض ر) به معنای زندگی کردن در این مکان و در این زمان با وجود تمرکز بر حواس پنجگانه اطلاق می گردد که مشرف بر حضور عینی است و عنوان موثّر در پس عنوان حضور، ناظر به حضور صرف، یا حضور عینی نیست؛ بلکه مقصود، حضوری است که مفید یک فایده یا اثر مطلوبی است که مد نظر کارفرماست.

    بعد از انقلاب اسلامی، حضور روحانیون در رسانه ملّی، یکی از ضروریات بود. چون تلویزیون اسلامی، بدون حضور متخصصان این حوزه، محقق نمی­شد؛ که این قشر در طول این سال­ها، با حضورشان در رسانه ملّی، اثرات مطلوبی را بجای گذاشتند.

    اکنون، بعد از گذشت سال­ها، به دلیل ارتقاء بنیه فکری مخاطبان رسانه ملّی و تغییر نگاه، سلیقه و ذائقه­شان لازم است چهره این حضور، با توجه به فهم و درک مخاطب تغیییر یابد و شاید پیام مقام معظم رهبری، درباره حضور موثّر روحانیت، برخاسته از همین تغییر باشد؛ لذا ما در کنار حضور روحانیت به صورت مستقیم، به حضور به معنای تولید محتوای دینی، بدون حضور مستقیم روحانی، برای اثرگذاری غیرمستقیم نیازمندیم و باید توجه داشته باشیم که حضور عینی صرف، ما را از تولید محتوای دینی بی نیاز نمی کند. و منظور ما اینجا از حضور موثر این است که اثر مطلوب اتفاق بیفتد نه اینکه روحانیون را جلوی دوربین ببریم.

     

    5-6-1- هنر

    معنای لغوی هنر

    واژه هنر در زبان سانسکریت، ترکیبی از دو کلمه سو به معنی نیک و نر یا نره به معنای زن و مرد است. در زبان اوستایی سین به "‌ها" تبدیل شده و واژه هونر ایجاد گشته است که در زبان پهلوی یا فارسی میانه به شکل امروزی (هنر) درآمده است که به معنای انسان کامل و فرزانه است. (ریخته گران، ص 16)

    نبریتانیکا هنر را به عنوان «استفاده توانایی و تخیل در خلق آثار زیبا، محیطی و یا تجاربی که می‏توان با دیگران تقسیم شود» تعریف می‏کند. هنر در لغت به معنای علم، معرفت، فضل و کمال است. این واژه در واقع، به معنی آن درجه از کمال آدمی است که هشیاری و فراست و فضل و دانش را در بردارد و نمود آن، صاحب هنر را برتر از دیگران می‏نماید.(مددپور،1372، 8)

    به عبارت دیگر هنر مجموعه‌ای از آثار یا فرآیندهای ساخت انسان است که در جهت اثر گذاری بر عواطف، احساسات و هوش انسانی و یا به منظور انتقال یک معنا یا مفهوم خلق می‌شوند. (دهخدا،1377)

    Abstract

    Disseminating Islamic teaching is the most necessary factors of survive and continuous of this monotheistic religion. Propagating these religious concepts and principles is the most important way to disseminate it. By beginning the absence of Imam Mahdi (12th Imam of Shiite), clergymen as his representatives perform this important mission: in absence time, Muslim clergymen as the missionaries of Islamic religion have been responsible for notifying divine mission. But, determining effective ways is an important issue in performing this mission to internalize religious values according to variety of people and difference of cultures and views. Today has named the information age, because of appearing modern communicative technologies and their important functions. Effort of modern medium in propagating the religion is evident; so, religious and cultural authorities of the country must consider necessary actions to select and educate the religious elites to perform this issue according to structural changes and social capacity. Method of propagating religious concepts must be considered by today’s tools and kind of treatment with modern medium; presenting suitable pattern can specify our attitude to media propagation of religion, and our attitude effects on our actions directly. National media as an efficient religious media plays the main role in political and governmental system of Iran. Extension of penetration, propagation of religion, reproducing religious messages in new forms, making sensation and experience of religion, making ground for new revolution are the liability of national media that it is considered in religious pattern of media. Clergymen with their important liability to propagate can effect on performing their mission by presenting in national media. There are several views about the quality of presenting and interacting clergymen with media. The writer seeks to mention the suitable ways of effective present of clergymen in media to propagate the Islamic religion and to satisfy audiences.

     

     

    Keywords: clergy, religion, propagation, effective present, national media.

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    1-فصل اوّل: کلیّات تحقیق. 1

    1-1-بیان مسأله. 2

    2-1-ضرورت و اهمیّت تحقیق: 4

    3-1-پرسش­های تحقیق. 5

    4-1-اهداف تحقیق. 6

    5-1-فرضیه تحقیق. 7

    6-1-تعریف مفاهیم: 8

    1-6-1- روحانیت.. 8

    2-6-1-دین.. 9

    3-6-1-تبلیغ. 10

    4-6-1-حضور موثّر. 10

    5-6-1- هنر. 11

    6-6-1-رسانه ملّی.. 14

    2-فصل دوّم: مبانی نظری تحقیق. 15

    1-2-بررسی تحقیقات پیشین.. 16

    1-1-2-کتاب­ها 16

    1-1-1-2-آشنائی با روش تبلیغی.. 17

    2-1-1-2-دین در عصر رسانه. 17

    3-1-1-2-تلویزیون در جهان. 18

    4-1-1-2-رسانه و دین.. 19

    5-1-1-2-مبانی تبلیغ. 19

    6-1-1-2-مجموعه مقالات؛ دوّمین همایش دین و رسانه. 20

    7-1-1-2-تاملاتی در دین و رسانه. 21

    2-1-2-تحقیقات پایانی.. 22

    1-2-1-2-بررسی شیوه­های تبلیغ دین اسلام در رسانه تلویزیون. 22

    2-2-1-2-دین و رسانه. 23

    3-2-1-2-بررسی چگونگی حضور مبلغان دینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران. 24

    2-2-نظریه های مربوط به موضوع تحقیق. 26

    1-2-2-مفهوم شناسی.. 28

    1-1-2-2-تعریف دین.. 28

    2-1-2-2-اسلام. 28

    3-1-2-2-تبلیغ. 29

    1-3-1-2-2- مفهوم تبلیغ در لغت.. 30

    2-3-1-2-2- مفهوم تبلیغ در اصطلاح. 31

    3-3-1-2-2- تبلیغ در قرآن. 32

    4-3-1-2-2- معنای اصطلاحی«تبلیغ دین اسلام در دنیای مدرن» 33

    5-3-1-2-2- تبلیغات در عصر حاضر. 33

    6-3-1-2-2- تبلیغ دینی.. 35

    2-1-2-2-روحانیت.. 37

    1-2-1-2-2-تعریف روحانی.. 37

    2-2-1-2-2-اقتدار روحانیت.. 38

    3-2-1-2-2-نقش روحانیت در ایجاد قدرت نرم. 38

    4-2-1-2-2-وظایف روحانیون. 39

    1-4-2-1-2-2-تبیین مکتب.. 39

    2-4-2-1-2-2-مرزبانی.. 40

    3-4-2-1-2-2-تعمیق فرهنگ دینی.. 42

    3-1-2-2-تبلیغ اقناعی و القائی.. 42

    1-3-1-2-2-مولفه­های متقاعدسازی در تبلیغ. 43

    1-1-3-1-2-2-ویژگی­های ارسال کننده پیام. 43

    2-1-3-1-2-2-اعتبار منبع. 43

    3-1-3-1-2-2-تخصص یا خبرگی.. 43

    4-1-3-1-2-2-قابلیت اعتماد. 43

    5-1-3-1-2-2-محبوب بودن. 44

    6-1-3-1-2-2-جذابیت.. 44

    7-1-3-1-2-2-شباهت.. 44

    8-1-3-1-2-2-قدرت.. 44

    2-3-1-2-2- مؤلفه­های پیام متقاعدگرانه. 45

    1-2-3-1-2-2-قابلیت فهم پیام. 45

    2-2-3-1-2-2-شمار استدلال. 45

    3-2-3-1-2-2-ایجاد هیجان. 45

    4-2-3-1-2-2-پیام­های یک جانبه در برابر پیام های دوجانبه. 45

    5-2-3-1-2-2-نتیجه گیری پیام. 46

    6-2-3-1-2-2-معرفی منبع. 46

    7-2-3-1-2-2-ترتیب ارائه پیام. 46

    8-2-3-1-2-2-تکرار پیام و تنوع پیام. 47

    3-3-1-2-2-فرم و قالب تبلیغ. 47

    4-1-2-2-هنر، قالبی برای اندیشه. 50

    1-4-1-2-2-تعریف هنر. 50

    2-4-1-2-2-کارایی هنر. 51

    3-4-1-2-2-هنر و تبلیغ. 51

    5-1-2-2-رسانه. 52

    1-5-1-2-2-تعریف رسانه. 52

    2-5-1-2-2-چیستی رسانه. 52

    3-5-1-2-2-رسانه­های همگانی.. 53

    4-5-1-2-2-جایگاه رسانه­ها در عصر حاضر. 53

    5-5-1-2-2-انواع رسانه­ها 54

    6-5-1-2-2-کارکرد‌های رسانه‌ها 54

    7-5-1-2-2-وظایف رسانه­ها 55

    1-7-5-1-2-2-حق جویی و حق گویی.. 56

    2-7-5-1-2-2-راستگوئی و صداقت.. 57

    3-7-5-1-2-2-ترویج دین.. 57

    4-7-5-1-2-2-توجّه به نیازهای مردم. 58

    5-7-5-1-2-2-ایجاد وحدت.. 58

    6-7-5-1-2-2-تولید سرگرمی سازنده 59

    7-7-5-1-2-2-انتقاد دلسوزانه. 59

    8-7-5-1-2-2-الگوسازی.. 60

    9-7-5-1-2-2-تولید هنجارهای اجتماعی.. 61

    10-7-5-1-2-2-اصلاح جامعه. 61

    8-5-1-2-2-ضرورت حضور دین در رسانه­های نوین.. 63

    9-5-1-2-2-رسانه­های نوین.. 63

    10-5-1-2-2-رسانه دینی و دین رسانه­ای.. 65

    11-5-1-2-2-رسالت حوزه علمیه برای تبلیغ دین از رسانه ملّی.. 66

    12-5-1-2-2-ضرورت تحوّل نظام تبلیغی حوزه علمیه. 67

    1-12-5-1-2-2-موقعیت سیاسی.. 67

    2-12-5-1-2-2-موقعیت رسانه ای.. 68

    13-5-1-2-2-رابطه دین و رسانه. 70

    14-5-1-2-2-جایگاه رسانه­ای تلویزیون. 72

    15-5-1-2-2-جایگاه تبلیغ سنّتی.. 74

    16-5-1-2-2-تبلیغات مدرن، مکمل تبلیغات سنّتی.. 75

    17-5-1-2-2-آسیب شناسی شیوه های سنّتی تبلیغ. 75

    18-5-1-2-2-برخی امتیازات تبلیغ دینی تلویزیونی.. 76

    3-2-مبانی و چارچوب نظری.. 78

    1-3-2-نظریه گلوله ای.. 78

    2-3-2-نظریه استفاده و خشنودی.. 78

    3-3-2-نظریه برجسته سازی.. 79

    4-3-2-نظریه کاشت.. 79

    5-3-2-نظریه کارکردگرایی ساختی.. 80

    6-3-2-نظریه همگرا 81

    1-6-3-2-دیدگاه هم گرا و حضور دین در رسانه. 82

    3-فصل سوّم: روش تحقیق. 89

    1-3-روش پژوهش و تحقیق نگارنده 90

    2-3- روش کتابخانه­ای.. 90

    3-3-ابزار گردآوری اطلاعات.. 91

    4-فصل چهارم: یافته­های تحقیق. 92

    1-4-حضور تولیدی و تهیه کنندگی.. 96

    1-1-4-تهیه‌کننده تلویزیونی کیست؟. 96

    2-1-4-جایگاه تهیه‌کننده 97

    3-1-4-وظایف تهیه­کننده 99

    4-1-4-روحانی تهیه­کننده 99

    2-4-حضور کارشناسانه. 101

    1-2-4-کارشناس کیست؟. 102

    1-1-2-4-کارشناس مدعو. 103

    2-1-2-4-کارشناس مذهبی.. 103

    2-2-1-2-4-نقش نهادهای تامین کارشناس در تلویزیون. 108

    3-1-2-4-مجری کارشناس... 109

    1-3-1-2-4-استفاده از کارشناسان مناسب.. 110

    3-4-حضور سیاستگذارانه. 113

    1-3-4-تعریف سیاست.. 113

    2-3-4-مفهوم سیاست‌گذاری رسانه‌ای.. 114

    3-3-4-ضرورت سیاست‌گذاری در رسانه. 115

    4-3-4-اصول سیاست‌گذاری رسانه‌ای.. 118

    5-3-4-آسیب‌های فرآیند سیاست‌گذاری در صدا و سیما 118

    6-3-4- سیاست­گذاری و نقش روحانیون. 119

    4-4-حضور مدیریتی.. 121

    1-4-4-مدیریت رسانه ای.. 123

    2-4-4-اصول و مبانی مدیریت پیام. 124

    1-2-4-4-مفهوم مدیریت پیام. 124

    2-2-4-4-مدیریت پیام در رسانه‌های جمعی.. 124

    3-2-4-4-ضرورت مدیریت پیام. 125

    3-4-4-مدیریت پیام و رسانه ای روحانی.. 125

    5-4-حضور علمی و پژوهشگرانه. 129

    1-5-4-تعریف پژوهش... 129

    2-5-4-اهمیت پژوهش... 130

    3-5-4-اهمیت پژوهش در رسانه. 131

    4-5-4-مولفه های یک پژوهش رسانه ای موثر. 132

    5-5-4-ویژگی­های یک پژوهشگر رسانه ای.. 133

    6-5-4-وضعیت فعلی پژوهش و پژوهشگران در سازمان صدا و سیما 135

    7-5-4-روحانی پژوهش­گر. 135

    6-4-حضور نظارتی.. 137

    1-6-4-مفهوم نظارت.. 137

    2-6-4-مراجع نظارتی در حکومت اسلامی.. 138

    3-6-4-اصول حاکم بر رسانه های عمومی.. 140

    4-6-4-بیانات حضرت امام خمینی(ره) درباره صدا وسیما 141

    5-6-4-بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) درباره صدا وسیما 142

    6-6-4-نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی در بخش نظارت.. 143

    7-6-4-نقش نظام نظارتی در کنترل رفتارهای نابهنجار. 143

    8-6-4-جایگاه قانونی شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما 144

    5-فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها 146

    1-5-نتیجه­گیری.. 147

    2-5-پیشنهادات.. 149

    3-5- منابع فارسی.. 153

    4-5-منابع لاتین.. 159

     

    منبع:

    منابع فارسی

    ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، بیروت، دار الفکر للطباعه و النشر و التوزیع دار صادر، چاپ سوم، ج12 ، 1414

    احمدی، سیدجعفر، نوری، ابوالقاسم، روانشناسی تبلیغ، نشریه مبلغان، ش 111، 1387

    احمدی، مرتضی، «ساختار نظارتی­ در تشکیلات جمهوری اسلامی ایران»، (مجموعه مقالات نخستین همایش علمی پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور، 1376

    ادوین اری و دیگران، ترجمه: فرهاد رادپور، 1366

    آریان پور، عباس، فرهنگ دانشگاهی انگلیسی– فارسی، تهران، امیرکبیر ، 1353

    استوارت هوور، دین در عصر رسانه ها ،ترجمه: علی عامری، قم، دفتر عقل، 1388

    اُسوالد هنفلینگ، چیستی هنر، ترجمه: علی رامین، تهران، هرمس، 1384

    آشنا، حسام الدین، «میزگرد مبانی رسانه دینی»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 35، 1382

    اکبری، کمال، تاملاتی در دین و رسانه، کرج، ارمغان حیات، 1393

    ام هور، استوارت و لاندبای، نات، رسانه، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایی‌نیا، تهران، سروش،1382

    امامی، باقر، چگونگی نظارت مردم بر عملکرد دولت طبق مقررات بین المللی حقوق بشر، دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق  و علوم سیاسی، 1382

    انصاری، ولی الله، حقوق اداری از لحاظ نظری، عملی و تطبیقی، تهران، نشر میزان، 1374

     ایزدهی، سیدسجّاد، نظارت بر قدرت در فقه سیاسی، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،  1387

    باهنر، ناصر، بررسی امکان آموزش دین از طریق وسایل ارتباط جمعی نوین: مورد تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، رساله دکترا، تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1381

    باهنر، ناصر، دین و رسانه(مجموعه مقالات همایش دین و رسانه)، سیاستگذاری رسانه های دینی در ایران، دفتر پژوهش های رادیو،1384

    باهنر، ناصر، رسانه ها و دین، تهران، مرکز تحقیقات صدا و سیما، 1385.

    بخشنده بالی، عباس، بررسی مراحل شکل‌گیری هویت دینی کودکان و نوجوانان، تهران، مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما،1385

    برنشتاین، ر، «تکنولوژی و منش اخلاقی»، ترجمه:یوسف اباذری، ارغنون، شماره1، 1373

    بلیک رید و ادوین هارولدسن، طبقه بندی مفاهیم در ارتباطات، تهران، سروش، 1378

    بیات، حجه الله، نشریه مبلغان، قم، شماره 92، 1386

    بیانات مقام معظم رهبری در اجتماعی زائران مرقد مطهر حضرت امام خمینی 14/3/80

    بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران سازمان صدا و سیما مورخ 5/11/86

    بیانات مقام معظم رهبری در نماز جمعه تهران، 29/9/64

    پاپیان، ناهید، فرهنگ مصور برنامه سازی در تلویزیون، تهران، سروش، 1384

    پستمن، نیل، زندگی در عیش مردن در خوشی، ترجمه:صادق طباطبایی، تهران، اطلاعات، 1384

    پیام مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های کلی برنامه سوم توسعه، 1/3/75

    تنهایی، حسین ابوالحسن، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، مشهد، مرندیز، 1379

    ثقه الاسلام کلینی رازی، اصول کافی، تهران، انتشارات اسلامیه، ج3، 1365

    جاسبی، عبدالله، بهره وری و فرهنگ، مجله اقتصاد مدیریت، شماره های 11 و 12، 1370

    جامع الاحادیث، مشهدمقدس، بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی،1380 

    جمالی، مصطفی، دین مدرنیته و اطلاعات، قم، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، 1384

    جوادی آملی،عبدالله، انتظار بشر از دین،قم، اسراء، چاپ اول، 1380

    جولیوس گولد،ویلیام ل.کولب،فرهنگ­علوم اجتماعی،ترجمه:مصطفی ازکیا،تهران، مازیار، 1376

    حرّ عاملی، شیخ محمد حسن، وسایل الشیعه،قم، انتشارات آل البیت لإحیاء التراث، ج2، 1409ق

    حسینی، سیدحسین، دین و رسانه(مجموعه مقالات)، قم، مرکز پژوهش های اسلامی،1390

    حکیم آرا، محمدعلی، ارتباطات متقاعدگرایانه و تبلیغ، تهران، سمت، چاپ اوّل، 1384

    حکیمی، محمدرضا، هویت صنفی روحانی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی،1360

    حوزه و روحانیت در آینه رهنمودهای مقام معظم رهبری، سازمان تبلیغات اسلامی، ج2 ، 1375

    خامنه­ای، سیدعلی، در دیدار جمعی از روحانیون، 22/12/1369

    خامنه­ای، سیدعلی، فرهنگ و تهاجم فرهنگی، تهران، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، چاپ چهارم، 1375

    خامنه­ای، سیدعلی، موعظه نیکو، قم، نشریه مبلغان شماره 7 ، 1379

    خان محمدی، یوسف، دولت و سیاست گذاری فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(ره)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، سال یازدهم، شماره 2 ، 1386

    خمینی، روح­الله، صحیفه نور، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ج14، 1369

    دادگران، محمد، مبانی ارتباطات جمعی، تهران، چاپ ششم، انتشارات فیروزه، 1383

    دارابی، علی، درآمدی بر جامعه شناسی ارتباطات، فرهنگ و رسانه، تهران، جهاد دانشگاهی، 1391

    دایره المعارف بزرگ اسلامی، تهران، نشر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، جلد اوّل، 1369

    دهخدا، علی اکبر، لغت نامه، تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1377

    دهقان، علیرضا، «بررسی تأثیر رسانه­ها بر افکار عمومی(کاربرد یک الگوی جامعه شناختی)»، نامه­ علوم اجتماعی، شماره، 13، 1378

    دهقانی اشکذری، عباس، روش­های تبلیغی پیامبر(ص)، انتشارات بقیه العتره 1387

    دور، امه، تلویزیون و کودکان، ترجمه: علی رستمی، تهران، سروش، چاپ اول ، 1374

    دیدار مقام معظم رهبری با طلاب و فضلا حوزه های علمیه در تاریخ 9/9/86

    ر.ک: اصل 175 قانون اساسی

    رابرت هیوم، ادیان زنده جهان، برگردان: عبدالرحیم گواهى، تهران، نشر فرهنگ اسلامى، 1378

    راغب اصفهانی، مفردات الفاظ القرآن، تحقیق به عنوان عدنان داوودی ، تهران، الحوراء ،1380

    رحیم پور ازغدی، حسن، دومین همایش روحانیون رزمنده،1390

    رسانه های آموزشی، محمدحسن امیرتیموری، شیراز، ساسان،1377

    رضایی بایندر، محمدرضا، «بررسی نقش­رسانه­ها در آموزش مهارت­های شهروندی و رفتار­های مدنی» فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دهم، شماره 33، بهار 1382

    رضائیان، علی؛ مبانی سازمان و مدیریت، تهران، سمت، چاپ اول، 1379

    رهبر، محمدتقی، پژوهشی در تبلیغ، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی، چاپ اول، تابستان 1371

    روزنامه نگاری حرفه­ای(مجموعه مقالات)، مرکز گسترش آموزش رسانه ها،1387

    ریخته گران، محمدرضا، نشریه:کتاب ماه هنر،تهران، خانه کتاب، 1384

    ریخته گران، محمدرضا، هنر، زیبایی، تفکر، تهران، ساقی،1389

    زکریائی، محمدعلی، آذریون، فرهنگ مطهر، تهران، جلد اول، 1378

    ژودیت لازار، افکار عمومی، ترجمه: مرتضی کُتبی، تهران، چاپ هفتم، نی، 1389 

    ساعی، میرمحمد، دو ماهنامه کارشناس، سال بیست و ششم، ش78،  1388

    سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی در جمع طلاب گیلان در 22 دی ماه 1388

    سرمدی محمدرضا، مدیریت اسلامی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ اول ، 1375

    سورین، ورنر و جیمز تانکارد، نظریه­های ارتباطات جمعی، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1384

    سون ویندال، بنوسیگناریزر، جین اولسون، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه علیرضا دهقان، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1384

    سید جوادین، رضا، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، نگار دانشی، 1382

    شرف‌الدین، حسین، دین و رسانه، ماهنامه علمی- ترویجی معرفت،ش 131، 1387

    شیخ طبرسی احمد بن علی، احتجاج، مترجم: جعفری بهراد، تهران، نشر اسلامی، ج 1، 1403ق

    طاهری، معصومه، نقش‌‌آفرینی در کسوت روحانیت، نشریه سوره مهر، 1388

    طباطبایى، سید محمدحسین، شیعه در اسلام، بنیاد فکرى و علمى علامه طباطبایى، 1360

    عاملی، سعید رضا، «تکنولوژی همزمان ارتباطات و دوفضایی شدن فرهنگ»، فصلنامه دیدگاه، شماره 1و2، 1383

    عباسی، شهاب الدین، «دین، فن آوری و تلویزیون از دید پستمن»، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره35، پاییز 1382

    علی احمدی، علیرضا، نقش ارزشهای اسلامی در فرآیند نظارت و کنترل سازمان، تهران، تولید دانش، 1382

    غلامی، رضا، مانیفست روحانیت، ماهنامه اندیشه و تاریخ سیاسی ایران معاصر، ش 33، 1384

    ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ش۸ ، 1389

    فصلنامه هنر دینی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، 1378

    قرآن مجید

    کرباسیان، قاسم، مقاله دین، تلویزیون، آسیب ها،1387

    کریستیانز، جی کلیفورد، «فن آوری و نظریه سه وجهی رسانه»، در مجموعه: باز اندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ، ترجمه: مسعود آریایی نیا، تهران، سروش، 1382

    کلارک، لین اسکافیلد و استوارت ام.هوور«فصل مشترک، رسانه، فرهنگ و دین یک مقاله کتاب شناختی»،در مجموعه:باز اندیشی درباره رسانه،دین و فرهنگ،ترجمه: مسعود آریایی­نیا، سروش، 1382

    کونتز، هارولد و دیگران؛ اصول مدیریت، ترجمه: محمدعلی طوسی و دیگران، تهران، سازمان مدیریت دولتی، چاپ سوم، جلد اول، 1374

    کازنو، ژان؛ قدرت تلویزیون، ترجمه: علی اسدی، تهران، امیرکبیر، چاپ اوّل، 1364

    کامرانی،علیرضا، نظارت عمومی و رابطه آن با آزادی های عمومی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده تحصیلات تکمیلی،1380

    کتی،چتر، راهنمای­تحقیق برای تولیدات­رسانه­ای،ترجمه:عبدالله گیویان، تهران، همشهری،1388

    کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، تهران، کتابفروشی علمیه اسلامیه، ج2، 1369

    گوستاو لوبون، تمدن اسلام و عرب، ترجمه: سید هاشم حسینی، تهران، انتشارات کتاب فروشی اسلامیه، 1358

    گیلوری، عباس، اینترنت و جامعه، تهران، چاپ اوّل، 1379

    لال، جیمز، رسانه ها، ارتباطات، فرهنگ، رهیافت جهانی، ترجمه: مجید نکودست، تهران، مؤسسه ایران،1379

    مایکل هاولت و وام رامش، مطالعه خط مشی عمومی، ترجمه: عباس منوریان و ابراهیم گلشن، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی،1380

    مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه الوفا، جلد 2، 1404ق

    محدّث قمی، سفینه البحار، ماده صلح، قم، انتشارات اسوه،1414ق

    محمد خوانساری، جمال الدین، شرح غررالحکم و درر الکلم،تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم، ج4، ۱۳۵۹

    محمد مددپور، تجلّی حقیقت در ساحت هنر، تهران، انتشارات برگ، 1372

    محمدی، حمید، مفردات قرآن، قم، دارالعلم، جلد دوّم، 1381

    محمدی، مجید، سینما و زندگی، تهران، مینا، 1371

    محمودی، علیرضا، مبانی طراحی نظام جامع نظارت همگان شهرداری تهران، مجموع مقالات نخستین همایش علمی، تخصصی نظارت همگانی شهرداری تهران، فرهنگ صبا، 1386

    مریجی، شمس الله، کاربرد جامعه شناسی در تبلیغ، قم، تپش، 1387

    مشکات، سید حمید، ماهنامه رواق هنر و اندیشه، شماره شانزدهم، 1386

    مصباح یزدی، محمّدتقى، مباحثى درباره حوزه، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ اول، 1376

    مصباح یزدی، محمّدتقى، همایش سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران1/2/1390

    مصباح یزدی، محمدتقی، آموزش عقاید، قم، نشر بین الملل سازمان تبلیغات اسلامى، 1377

    معتمدنژاد، کاظم، «یونسکو و سیاست گذاری ملی ارتباطات در کشورهای در حال توسعه»، فصلنامه رسانه، شماره2، تابستان 1383

    معتمدنژاد، کاظم، یونسکو و سیاستگذاری ملی ارتباطات در کشورهای در حال توسعه، فصلنامه رسانه، شماره 58، 1383

    معین، محمد، فرهنگ فارسی معین، تهران، امیرکبیر،1371

    مقیمی، محمد، رساله دکتری در رشته مدیریت گرایش رفتار سازمانی، طراحی و تبیین مدل کارآفرینی سازمانی برای سازمان­های غیر دولتی،1381

    مک کوایل، دنیس، درآمدی بر نظریه­ ارتباط جمعی، ترجمه: پرویز اجلالی، تهران، سروش، 1382

    مکتبی، سیدمحمد، پیروزمند، علیرضا و صادقی، شیده، نقش نظام نظارتی در کنترل رفتارهای نابهنجار، تهران، 1384

    موگهی، عبدالرحیم، تبلیغ در آثار شهید مطهری، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1377

    مولانا، حمید ، الگوی مطبوعات و رسانه های اسلامی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1382

    مولانا، حمید، گذر از نوگرایی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران، مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ها، 1371

    مولانا،حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار پایان چند گونگی، تهران، انتشارات سروش، 1384

    مونرسی بیردزلی و جان هاسپرس، تاریخ و مسائل زیباشناسی، تهران، هرمس،1376

    میکی اسمیت ، ارتباط شناسی، تهران، سروش، 1379

    نگارش، حمید، مقیمی­فرد، سیدعلی، تبلیغ دین از منظر قرآن، قم، زمزم هدایت، جلد اول، 1383

    نهج البلاغه

    نیل پستمن، تکنوپولی(تسلیم فرهنگ به تکنولوژی)، ترجمه: صادق طباطبایی، تهران، اطلاعات، 1376

    هاشمی، سید محمد، حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران، حاکمیت و نهاد های سیاسی، تهران، نشر دادگستر، جلد 2، چاپ چهارم،1379

    هربرت مارشال مک لوهان، برای درک رسانه ها، ترجمه: علی رستمی، تهران، سروش 1374

    هنر از دیدگاه مقام رهبری، قم، موسسه کامپیوتری نور، 1380

    ویمر، راجردی و دومینیک، جوزف.آر، تحقیق در رسانه­های جمعی، ترجمه:کاووس سید امامی، تهران، سروش، 1384

    ویندال، سون و دیگران، کاربرد نظریه های ارتباطات، ترجمه: علیرضا دهقان، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1376

     

     

    4-5-منابع لاتین

    A.valle, Carlos, Religion and the Media, http:www.religion- online .org/ cgi- bin / relsearchd, 1992.

    Cresswell J.W. (1994).research design .thousand oaks .CA: sage.

    des freedman 2006 Dynamics of power in contemporary media policy making goldsmiths college university of London

    Garnham N1998 the media. An   introduction London Longman

    Heidegger, Martin The Question Concerning Technology and Other Essays, Translated by William Lovitt, New York: Happer and Row, 1977.

    Hosseini, Sayed Hasan, Religion and Media: Religious Media or Media Religion, Theoretical Studies, 2007.

    Howard tamber (editor)(2002) media power professionals and policies sage publications

    lievrouw Leah and Livingstone sonia 2002 the Handbook of New Media sage publications

    Postman ,Neil, Amusing Ourselves to Death :Public discourse in the age of show business ,Viking penguin,1985


موضوع پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, نمونه پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, جستجوی پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, فایل Word پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, دانلود پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, فایل PDF پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, پروژه درباره پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی چگونگی حضور موثّر روحانیت در رسانه ملّی

پایان‌نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته فناوری اطلاعات چکیده: شیوه‌های تبلیغی زیادی از انبیا و پیامبران ذکرشده، آنان بر دعوت مشترک به توحید، معاد، اصول اخلاقی و ... تکیه داشته‌اند. پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام نیز، تبلیغ به‌ویژه در شکل «منبر» یکی از ابزارهای اصلی انتقال معارف اسلامی بود و در طول تاریخ تا امروز، دستخوش تحولات فراوان بوده است؛ امّا اساس و بنای آن، اصالت خود را ...

پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد رشتۀ علوم ارتباطات اجتماعی روزنامه‌نگاری چکیده رویکرد مثبت و باز حوزۀ علمیه قم نسبت به پذیرش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث شده است، اقبال به استفاده از جدیدترین وسایل ارتباطی به منظور تحصیل، تحقیق، تبلیغ و تعامل مؤثر با فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه و جهان، در بین روحانیون بسیار چشم‌گیر باشد و همین امر، طلاب علوم دینی را ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات،گرایش تبلیغ و ارتباط فرهنگی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌های‌جدید‌در ارتقاء‌فرهنگ‌دینی‌درمیان دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه تهران و سوره است. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا رابطه‌ای بین رسانه های جدید و ارتقاء فرهنگ دینی وجود دارد؟ در این پژوهش با سود جستن ازآراء صاحب نظران،نتایج تحقیقات پیشین و مشاهدات شخصی ...

پایان نامه تحصیلی درمقطع کارشناسی ارشد چکیده موسیقی مردم پسند به عنوان هنری روزآمد و محل تلاقی ابزارهای نوین موسیقایی، رسانه های مختلف و بازارهای فرهنگی مدرن با مخاطبانی گسترده، محملی را برای مطالعات میان رشته ای فراهم آورده است، که از خلال آن می توان به شناختی درباره جامعه، به ویژه گروه های جوان آن نائل آمد. در این رساله، محقق سعی نمود با استفاده از روش نظریه داده بنیاد، ابعاد ...

پایان نامه تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده: تعزیه نمونه بارز نبوع نمایشی ایرانیان است که ردپای آن هنوز هم در استان‌های مختلف از شمالی ترین شهرهای خراسان و آذربایجان تا جنوبی ترین شهرهای سیستان و اهواز از پهنه کویر تا حاشیه های زاگرس و البرز و از دریای خزر تا خلیج فارس، در ایام محرم دیده می‌شود.تعزیه هنری است که به نوعی درون خود از تمام هنرها وام گرفته ...

چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیروجود عامل آموزشی متحرک در چند­رسانه­ای­ها بر یادگیری، یادداری و انگیزه یادگیری دانش­آموزان در درس جغرافیا صورت گرفته­است. برای انجام پژوهش از میان جامعه آماری پژوهش که کلیه دانش­آموزان دختر سال سوم راهنمایی منطقه 4 ناحیه 6 شهر تهران بودند با توجه به محدودیت امکانات و عدم­دسترسی برخی از مدارس به تجهیزات رایانه­ای، با بررسی مدارس منطقه4 مدرسه­ی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی ( M.A ) مقدمه: اکنون که انقلاب اطلاعات و ارتباطات، مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و تحولات شگرفی را در عرصه جهانی شدن خلق کرده است، حجم بالای اطلاعات و دانش های تازه، به راحتی از طریق شبکه های اطلاعاتی در دسترس همگان قرار می گیرد و به نظر می رسد"دهکده جهانی" در حال شکل گیری است. در این میان یک موضوع مهم، نحوه برخورد با پیشرفت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی چکیده در عصر حاضر که ارتباطات مبتنی بر اطلاعات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی رقم زده است, رسانه در مقام ابزاری مفید می تواند به انسان قرن بیست و یک کمک کند تا با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی به زندگی دلخواه, آرمانی و پربار دست یابد; ضمن آن که اگر ابزار مزبور به اشتباه و یا همراه با سوء نیت به ...

پایان‌نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی چکیده پژوهش حاضر رابطه استفاده از شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی کاربران را با هدف شناخت رابطه میان ویژگی‌های فردی کاربران و عوامل سیاسی و اجتماعی با هویت دینی آنها و در پی پاسخ به این پرسش اساسی که شبکه‌های اجتماعی مجازی چه آثار و پیامدهایی بر هویت کاربران دارند با استفاده از روش پیمایشی مورد مطالعه قرار داده است. ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد تبلیغ وارتباطات فرهنگی چکیده با ورود وگسترش شبکه های اجتماعی موبایلی زمینه ارتباط بیشتر افراد در نقاط مختلف دنیا ایجاد شده است ازآنجائی که اطلاعات دقیقی از استفاده کاربران از این شبکه‌ها مشخص نیست. این پژوهش با هدف تأثیر استفاده از شبکه های اجتماعی موبایل محور ورابطه آن با میزان دینداری از دیدگاه کارمندان سازمان حفاظت محیط زیست کشور انجام ...

ثبت سفارش