فهرست:
Contents
مقدمه: 11
1-1 بیان مسأله: 13
1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق : 15
1-3 اهداف تحقیق: 16
1-3-1 هدف اصلی: 16
1-3-2 اهداف فرعی : 16
1-4 سؤالات تحقیق: 17
1-4-1 سوال اصلی: 17
1-4-2سوالات فرعی: 17
1-5 فرضیههای تحقیق: 17
1-5-1 فرضیه اصلی: 17
1-5-2 فرضیه های فرعی: 17
1-6 تعریف مفاهیم 18
1-6-1 سواد: 18
1-6-2 سواد رسانه ای: 18
1-6-3 تفکر انتقادی: 18
1-6-4 تفکر انعکاسی: 19
1-6-5 جامعه پذیری: 19
1-6-6 مواجه با رسانه ها: 20
1-6-7 مدرسه هوشمند: 22
1-7 روش تحقیق: 22
1-8 جامعه آماری: 22
1-9 روش نمونه گیری: 22
1-10 روش گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات : 23
فصل دوم : 24
مبانی نظری تحقیق 24
2-1-1سواد: 25
2-1-2 انواع سواد: 26
2-1-2-1سواد دیجیتالی : 26
2-1-2-2سواد اطلاعاتی: 27
2-1-3 سواد رسانه ای: 28
2-1-4 تاریخچه سواد رسانه ای در جهان: 34
2-1-5 تاریخچه سواد رسانه ای در ایران: 38
2-1-6 ضرورت سواد رسانه ای: 40
2-1-7 اصول سواد رسانه ای: 44
2-1-8 سطوح سواد رسانه ای: 45
2-1-9 اهداف سواد رسانه ای: 47
2-1-10 مراحل کسب سواد رسانه ای: 51
2-1-11 سواد رسانه ای؛ تفکر انتقادی: 52
2-1-12 ویژگی های پروژه های سواد رسانه ای: 53
2-1-12-1کاوش و اکتشاف فردی 53
2-1-12-2تکثرگرایی در موضوعات تحت پوشش 55
2-1-12 - 3واکنش به رسانه ها: نقش پاسخ فعال 56
2-1-12-4مسئولیت مشترک رسانه ها و مصرف کنندگان 57
2-1-12-5ضرورت مشارکت فراگیر در ساختارهای آموزشی: 58
2-1-12-6محتوای آموزشِ سوادِ رسانه ای: 59
2-1-12-6نقش پژوهش و ارزشیابی: 60
2-1-12-7ساختار، قالب ها و وسایل کمک آموزشی: 60
2-1-12-8منابع برای افراد، والدین، آموزگاران و سازمان ها: 61
2-1-13 دلایل فراگیری سواد رسانه ای: 61
1-13-1-2 داشتن آگاهی کامل در خصوص استفاده از رسانه ها: 63
2-13-1-2برخورد منتقدانه با محتوای رسانه ها: 63
3-13-1-2تحلیل زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تبلیغی محیط رسانه ها 64
4-13-1-2رسانه ها، ارزش ها و دیدگاه ها را جایگزین می کنند 64
5-13-1-2برداشت افراد مختلف از یک پیام رسانه ای واحد، متفاوت است... 65
6-13-1-2ارتباطات اجتماعی سالم به وسیله اطلاعات و دانش 66
2-1-14 آموزش رسانه چیست؟ 67
2-1-15 آموزش رسانه، چرا؟ 68
2-1-17 الگوهای موضوعی در آموزش رسانه ای: 74
2-1-18 چرا آموزش سواد رسانهای اینقدر مهم است؟ 76
2-1-19 مزایای آموزش سواد رسانه ای برای مخاطبان: 77
2-1-20 دلایل آموزش سواد رسانه ای از نگاه باری دونکان: 78
2-1-21 18 اصل حاکم بر آموزش رسانهای (سواد رسانهای): 79
2-1-22 الگوی پنج سطحی سواد رسانهای انتقادی: 81
2-1-23 کشورهای پیشرو در آموزش سواد رسانه ای: 85
2-1-23 -1آموزش سواد رسانه ای در ژاپن: 85
2-1-23 -2آموزش سواد رسانه ای در کانادا: 90
2-1-23 فرایندهای شناختی آموزش سواد رسانهای: 95
بخش دوم: تفکر انتقادی: 96
2-2-1 تاریخچه تفکر انتقادی و تفکر خلاق: 97
2-2-3 نظریه« رابرت استرانبرگ » و آموزش تفکر خلاق : 104
2-2-4 تبیین اصول پنجگانه تفکرانتقادی براساس آرای واتسون – گلیزر : 107
2-2- 5 چند راهکار علمی آموزش خلاقیت: 110
2-2-6 آموزش تفکر خلاق بهوسیله شیوه تفکر افقی: 111
2-2-7 روش ذهنانگیزی؛شیوهای خلاق برای آموزش تفکر انتقادی: 112
2-2-8 تأثیر اندیشهبزرگان و متفکران در ترویج تفکر انتقادی و خلاق: 113
2-2-9 ویژگی متفکران منتقد: 114
2-2-10 مراحل پیشرفت تفکر انتقادی : 115
2-2-11 چرا تفکرانتقادی باید قسمتی از تمام دروس باشد؟ 116
2-2-12 تفکر انتقادی ، در برابر روش سنتی آموزش : 119
2-2- 13 آموزش تفکر انتقادی: 121
2-2-14 ضرورت ها و اصول تعلیم و تربیت: 122
2-2-15 اهمیت آموزش رسانه ای به کودکان و نوجوانان: 123
2-2-16 حضور رسانه ها در زندگی کودکان و نوجوانان: 124
2-2-17 پردازش اطلاعات رسانه ای نزد کودکان و نوجوانان 126
2-2-18 سنجش برنامه ها و محتوای رسانه ای نزد کودکان و نوجوانان 129
2-2-19 کارکردها و نقش های مختلف رسانه ها در مورد کودکان و نوجوانان 130
2-2-20 10اصل و چند روش مؤثر در کاهش تاثیرات مخرب رسانهها 134
2-2-21 میزان تأثیر رسانهها برخانواده 134
بخش سوم: مدرسه هوشمند 142
3-2-1 منظور از مدارس هوشمند چیست ؟ 142
3-2-2 تعریف مدرسه هوشمند: 145
3-2-3 پیشینه هوشمندسازی مدارس 146
3-2-3 -1پیشینه هوشمندسازی مدارس در جهان: 146
3-2-3 -2پیشینه هوشمندسازی مدارس در ایران 147
3-2-4 نگاهی به برخی از شاخصهای فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزشی: 148
3-2-5 مقایسه شاخصهای فاوای برخی از کشورها در حوزه آموزش وپرورش: 149
3-2-6 مزایای اجرای طرح مدارس هوشمند : 151
3-2-7 مهمترین اهداف مدارس هوشمند: 152
3-2-7 مهمترین دلایل تاسیس مدارس هوشمند: 153
3-2-9 استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه: 158
3-9-10 اسناد پشتیبان مدرسه هوشمند: 161
3-2-11 هدفهای کلان هوشمند سازی مدارس: 163
3-2-12راهبردهای کلان هوشمند سازی مدارس در ایران: 164
3-2-13 ساز و کار اجرایی هوشمندسازی مدارس : 167
3-2-14 ساختار تشکیلاتی مدرسه هوشمند: 169
3-2-15مولفههای اصلی و ارکان هوشمندسازی مدارس: 170
3-2-15ارزیابی و ارزشیابی در مدارس هوشمند: 172
3-2-16 رتبهبندی با توجه به رویکرد فاوا درطرح تحول بنیادین: 174
3-2-16عملکرد هوشمندسازی مدارس در سال تحصیلی 91-90: 176
بخش چهارم؛ نظریه ها: 179
4-2-1نظریه اجتماعی سواد رسانه ای: 179
4-2-2برجسته سازی: 180
4-2-3نظریه استفاده و خشنودی: 181
4-2-4نظریه گلوله جادویی: 183
4-2-5نظریه استحکام یا تأثیر محدود: 183
4-2-6نظریه کاشت 183
بررسی پژوهش های انجام شده: 185
فصل سوم : 191
روش تحقیق 191
3-1 روش تحقیق 192
3-2 جامعۀ آماری 194
3-3 روش نمونهگیری 195
3-4 حجم نمونه 196
3-5 واحد تحلیل 196
3-6 معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه 196
3-7 ابزار پژوهش 197
3-8 محاسن پرسشنامه: 197
3-9 تعاریف نظری متغیرهای پژوهش 197
3-9-1 متغیر وابسته: سواد رسانه ای 197
3-2 متغیرهای مستقل: 198
3-10-1 جامعه پذیری 198
3-10-2 تفکر انتقادی 199
3-10-3 نحوه برقراری با رسانه ها 200
3-11 روایی ابزار تحقیق 201
3-12 پایایی ابزار تحقیق 202
3-13 رویۀ جمعآوری دادهها 203
3-14 فنون تجزیه و تحلیل دادهها 204
فصل چهارم : 205
یافتههای تحقیق 205
فصل پنجم : 271
نتیجه گیری و پیشنهادها 271
5-1خلاصه ونتیجهگیری از یافتههای توصیفی 276
5- 2خلاصه و نتیجهگیری از یافتههای تبیینی 288
5-3 پیشنهادات: 297
5-3-1پیشنهاد اصلی تحقیق : 297
5-3-2 پیشنهاد جانبی تحقیق : 297
5-4 محدودیت های تحقیق : 297
منابع و ماخذ 298
منبع:
مقالات :
آراسته، حمیدرضا (1381). " دانشگاه مجازی، مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی". مجلهی رهیافت، شماره 28، زمستان.
ابطحی، سیدابراهیم (1376). " طب اینترنتی: متنشناسی ساخت یا صحنه، فنآوری بزرگراههای اطلاعاتی در زبان فارسی" مجموعه مقالات [آبان ماه]، تهران: معاونت برنامهریزی و پشتیبانی وزارت کشاورزی.
اینگرید و ریکمایر 1382، ضرورت آموزش رسانه، ترجمه محمد رضا حسن زاده، تهران: فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره33، سال دهم.
ایگلیسیاس کونتس ، لوسی ا. آنتونیو گارسیا کوره آ. پیام یونسکو . شماره 356 . سال 1379
ببران، صدیقه، 1382، سواد رسانه ای در برخورد با خشونت رسانه ای، روزنامه ایران، 23 مهرماه ف شماره 2609.
بدیعی، مریم،1384، دانش رسانه ای، روزنامه همشهری،19 مردادماه، شماره 3770
براون، جیمز.ای1368. رویکردهای سواد رسانه ای. ترجمه پیروز ایزدی. سال هفدهم. شماره چهارم، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
بصیریان، حسین و رضا، 1385، درآمدی به سواد رسانه ای و تفکر انتقادی، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4
بلیغ، ناصر،1389، درآمدی بر سواد رسانه ای، ماهنامه علمی تخصصی صدای جمهوری اسلامی ایران، سال دوم،شماره7
بهشتی، زهرا. (1383). "بررسی نقش آموزش الکترونیکی در حل مشکلات آموزش سنتی". تهران: مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی.
پاکنظر، ثریا (1380). " تأثیر اینترنت در کشورهای در حال توسعه" . نشریهی وب، شماره 17، آبان.
پاتر، جیمز،1385، تعریف سواد رسانه ای، ترجمه لیدا کاووسی، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4
پیشنمازی، پروانه (1381). " اینترنت اشتغال و توسعه" . نشریه کار و کارگر
تومن، الیزابت،1380،مهارت ها و راهبردهای آموزشی رسانه ایف ترجمه حسن نورایی بیدختف فصلنامه رسانه، سال دوازدهم،شماره اول
تفضلی مفرد آرایی، عفت، به نقل از نشریه نگاه وزارت آموزش و پرورش هفته سوم بهمن سال ١٣٨٧
جلالی ،علی اکبر ،دیدگاه آرمانی آموزش وپرورش درتوسعه IT، نشریه آسیا، ۲۰ / ۶/۸۱.
چشمبراه، محسن (1380). " گذری بر نقش فنآوری اطلاعات در بهداشت و درمان". نشریهی صنایع، شماره 29، زمستان
حبیبی نیا، امید، 1382، مردم و سواد رسانه ای، روزنامه همشهری،17آبان،شماره 3219
حبیبی پور، مجید، مجله تکنولوژی آموزشی،شماره ی2،اهمیت تفکر انتقادی در آموزش وپرورش ،1385
حبیبی پور، مجید ،مجله تکنولوژی آموزشی،شماره ی8،ویژگی های متفکران منتقد، 1386
خجسته، حسن،1376،مخاطب شناسی در رادیو، تهران:فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 11، سال چهارم
ذکایی ، محمد سعید. مقاله امپریالیسم فرهنگی ، فصلنامه رسانه ، شماره 8
رضایی بایندر، محمد رضا، 1382، بررسی نقش رسانه در آموزش مهارت های شهروندی و رفتارهای مدنی، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 33
سپاسگر، ملیحه،1385، رویکرد علمی به سواد رسانه ای، فصلنامه پژوهش و سنجش، سال دوازدهم، شماره 44
سلطانی فر، محمد،1387 تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 1386-1385 در مقایسه با مربیان و والدین آن ها، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره 27، سال هفتم، دوره پاییز .
شیباتا، کونیومی، 1381، مطالعات تطبیقی بین ژاپن و کانادا، ترجمه زهره بیدختی، فصلنامه رسانه، سال سیزدهم، شماره 2)
شکرخواه، یونس. 1388. سواد رسانه ای. سال هفدهم. شماره چهارم، سایت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
شعبانی، فاطمه و فاطمیزاده، سمیه ، سواد اطلاعاتی و آموزش: فناوری اطلاعات، مجموعه مقالات اولین همایش کتابداری و اطلاع رسانی با محوریت: نقش سواد اطلاعاتی در تولید علم و ثروت (فروردین ۱۳۹۰ دانشگاه پیام نور قم)
شمسی فرد، مهرنوش و دهداری، زهره (1383). " سیستم آموزشی هوشمند مبتنی بر هستان شناسی". تهران، مجموعه مقالات دومین همایش آموزش الکترونیکی.
شهابی، محمود،جامعه شناسی و علوم اجتماعی » رشد آموزش علوم اجتماعی » تابستان 1384 - شماره 27
صدیق بنای، هلن (1385). "زندگی ما در گرو رسانه". همشهری آن لاین.
قاسمی، طهمورث،1385، سواد رسانه ای رویکرد جدید به نظارت، فصلنامه رسانه، سال هفدهم، شماره 4
قاسمی، محمد. 1388. بررسی نقش رسانه ها در ایجاد همگرایی ملی و امنیت پایدار . فصلنامه نظم و امنیت انتظامی. شماره سوم. سال دوم
کاردان ،احمد(1385). خدمات بهداشتی اینترنتی برای زنان. مجموعه مقالات ارائه شده در همایش زنان و اینترنت.
کلانتری، خلیل (1377). " مفهوم و معیارهای توسعهی اجتماعی". مجلهی اطلاعات سیاسی و اقتصادی، شماره 11 و 12، مرداد و شهریور.
مخفی کافی، علیاکبر (1380) . " اهمیت اینترنت در توسعه روستایی و کشاورزی". نشریه شهر تابستانه
منتظر، غلامعلی(1380). "دانشگاه مجازی". فصلنامهی زمستان کتابداری و اطلاع رسانی. شماره 21.
مهدوینور، حاتم (1382). " فن آوری اطلاعات و آموزشی به روش مجازی". ماهنامهی آموزش پژوهشی و اطلاع رسانی، سال سوم، شماره 20.
مستر من، لن، 1382، آموزش رسانه ای و 18 اصل حاکم برآن، ترجمه یونس شکر خواه، فصلنامه پژوهش و سنجش، شماره 33، سال دهم
نصیری، بهاره ،همشهری، 19 مرداد 1384 ، شماره 3770
ویلکینز، کارین (1386). " ترسیم جنسیت بر اساس فضای فرهنگی: برنامههای توسعه بینالمللی ژاپن ." ترجمه ی منتشر نشدهی حسین بصیریان جهرمی، مربوط به درس ارتباطات و توسعه دانشکده صدا و سیما. تهران: [بی نا].
نراقی، احسان . مجله گفتگو، مصاحبه : نگاهی به تجربه آموز ش مدرن در ایرا ن . شماره 10
مدرسه هوشمند، رساله کارشناسی ارشد خسرو گودرزی، دانشجوی علوم تربیتی.
اسناد :
سند توسعه ی مدارس هوشمند مالزی
سند چشم انداز20 ساله نظام جمهوری اسلامی ایران
سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور
سند نقشه علمی کشور
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
شیوهنامه اجرایی هوشمندسازی مدارس کشور
کتاب نقشه راه مدارس هوشمند اداره کل آموزش و پرورش استان تهران
شیوهنامه هوشمندسازی مدارس
منابع انگلیسی:
Accenture, (2001). Creating a Development Dynamic, Final Report of the Digital Opportunity Initiative. Markle Foundation. United Nations Development Program.
Angell, Helena Mary (2005). What music videos teach at-risk adolescent girls: making a case for media literacy curriculum. A doctoral dissertation of Philosophy. University of Florida.
Birden H, page S., "Teaching by videoconference: a commentary on best practice for rural education in health professions", Rural and Remote Health 5 (online), 2005: 236.
Bray, M. (2002). Education in developing Asia. Asian development Bank. Comparative education research center. The University of Hong Kong.
Chapman, R. and Slaymaker, T. (2002) ICTs and Rural Development: Review of the literature, current interventions and opportunities for Action. Available online: www.odi.org.UK/publications/workingpapers/wp192.pdf
Christ, W. & Potter, W.J. (1998). Media literacy, media education and the academy. Journal of Communication, 48 (1), 5-13.
Colorado Nonprofit Development Center. 2001. First Chance Project. http://www.ruralwomyn.net/firstchance.html
Cortés, C. (2001). Knowledge construction and popular culture: The media as multicultural educator. In J. Banks & C. McGee Banks (Eds.), Handbook of research on multicultural education (pp. 169-183). San Francisco: Jossey-Bass.
Dunn, June. Forkner, PhD, 2003, "Internet-based patient self-care: the Internet generation of health care delivery", JMIR, Vol. 5. Retrieved 19 Aug 2007 from: http://www.jmir.org/2003/2/e8
Gaster B, Knight CL, DeWitt DE, Sheffield JV, Assefi NP, Buchwald D., 2003 May, "Physicians' use of and attitudes toward electronic mail for patient communication", JGen InternMed, 18(5): 385389 . Retrieved 22 Aug 2007 from: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12795738
Goran Umefjord, MD; Goran Peterson, MD, PhD; Katarina Hamberg, MD, PhD,2002, "Reasons for Consulting a Doctor on the Internet: Web Service Users of an Ask the Doctor Service", Retrieved July 29, 2007, from: http://www.jmir.org/2003/4/e26
Ladburry, S. & Kinear, R. 1995. Social Policy Research for Development. London: DAESCOR.
Macdonald, H Ian and Emeritus, President. (2001). Catching Up With E-Learning Implications for Education and Social Policy. Manila, the Philippines.
Mc Quail, Denis & Cuilenburg, Jan V. (2003). "Media policy paradigm shifts". European Journal of Communication, 18 (2): 181-207.
Odame, Helen Hambly et al. 2002. Gender and Agriculture in the Information Society. A special report of a CTA meeting Wageningen. The Netherlands, 11-13 September 2002. Published by ACP-EU Technical Centre for Agricultural and Rural Cooperation (CTA).
Piette, J., & Giroux, L. (2001). The theoretical foundations of media education programs. In R. Kubey (Ed.), Media literacy in the information age: Current Perspectives (pp. 89-134). New Brunswick, NJ: Transaction.
Ruminski, H. & Hanks, W. (1995). Critical thinking lacks definition and uniform Evaluation criteria. Journalism and Mass Communication Educator. 50 (3), 4-10.
Thin, N., Good, T. & Hodgson, R. 1998. Social Development Policies Result and Learning: Experiences from European Agencies. UK Social Development Division.
Tyner, K. (1991). The Media Education Elephant. Retrieved January 24, 2007, from: http://www.medialit.org/reading_room/article429.html
United Nations (2005). The Millennium Development Goals Report 2005. New York: Published by the United Nations Department of Public Information. Wehmeyer, J. (2000). Critical media studies and the North American media literacy movement. Cinema Journal, 39(4), 94-101.
Glick et Levy,» Living with television» , Adling Publish Company,
Chicago, 1962. P. 68
Schraw, G. (1998). Prompting general metacognitive awareness.
Instructional Science, 26, 113-125.
Moon, J. A. (1999). Reflection in learning and professional
development: theory and practice. Kogan Page, London.
Weissinger, P. A. (2004). Critical thinking, metacognition, and
problem-based learning. In Tan Oog Seng (ed. ). Enhancing thinking
through problem-based learning approaches. Thamson, Singapore.
Barthes R.(1976). Mythtology. In Mythologies. Norwich, Paladin.
Ferguson, R. (1998). Representing ‘race’: Ideology, identity and the media. New York: Oxford University Press.
Fiske, J. (1990). Introduction to communication studies (2nd ed). London: Routledge.
Giroux, H. (1997). Pedagogy of the politics of hope: Theory, culture, and schooling. Boulder. CO: Westview Press.
Hall, S. (1980). Encoding/Decoding. Culture, Media, Language. Hutchinson, London, pp.128-38.
Kellner, D and Share, J. (2005) .Toward critical media literacy: Core, Concepts, Debates, Organizations, and policy, Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 26(3), 369-386.
Kellner, D and Share, J. (2007). Critical Literacy: crucial policy choices for a twenty- first- century democracy, Policy Future in Education, 5(1), 1- 11.
Kellner, D. (1998). Multiple literacies and critical pedagogy in a multicultural society. Educational Theory, 48(1), 103-122.
Kellner, D. (2008).Critical perspectives on visual imagery in media and cyberculture. Retrived from http://pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/ed270/VISUALLITcritical.htm
Masterman, L. (1994). The media education revolution. Canadian Journal of EducationalCommunication, 22, 40-55.
McKenzie, W. (2004). A hacker manifesto. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Potter, W. J. (2008). Media literacy. Londen: Sage.
Share, J. (2001). Critical media literacy is elementary: A case study of teachers' ideas and experiences with media education and young children, Unpublished doctoral thesis, University of California, Los Angeles.
Toman, Elizabeth, 1995.The 3 stages of media literacy,uk.
Korach,B & Rosenstied,T. 2002. The elements of Journalism: What news people should know & the public shoud expect.Newyork.
Hobba & Frost, 2003.measured multi-modal comprehension & analysis of treatment & control groups of Grade 11 Concord High School. Education media International.
Cowan, J. (1998). On becoming an innovative university teacher: Reflection in action, the society for research into higher education. Open University Press, UK.
Dewey, J. (1933). How we think. D. C. Heath & CD, Boston, MA.
Halpern, D. F.(1996). Thought and Knowledge: An introduction to critical thinking. (3rd ed.). Mahwah, NJ: Erlbaum Associates.
Moon, J. A. (1999). Reflection in learning and professional development: theory and practice. Kogan Page, London.
Schraw, G. (1998). Prompting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, 113-125.
Weissinger, P. A. (2004). Critical thinking, metacognition, and problem-based learning. In Tan Oog Seng (ed.). Enhancing thinking through problem-based learning approaches. Thamson, Singapore
Black . M (1952) Critical thinking Englcwood . N. J : Prentiee . HaH .
Ennis . R .(1987) A taxanomy of Critical thinking dispositions and abilities .
Karplus . R. ، and others .(1978) Science Teaching and the Development or
Reasoning . Berkeley ، Calif : Lawrence Hall of Science ، Universiti of Colifornia .
Woolfolk . A . E. (1987) . Educational Psycholoogy (3 rd ed) . Englewood Clifs ، N.J. : Prentice _ Hall .
Masterman, (1994). The media education revolution. Canadian Journal of Educational Communication, 22, 40-55
Share, J. (2001). Critical media literacy is elementary: A case study of teachers' ideas and experiences with media education and young children, Unpublished doctoral thesis, University of California, Los Angeles.(
W. James Potter. 1998 media literacy. In London Worth. s.1981.Television: Technology and cultural form. New York: Schocken books
fiske, j .(1987). television culture. London: Methuen)
Anderson, J.A. & Meyer, T.P. (1988). Mediated communication: A social interaction perspective. Newbury Park, CA: Sage
Hobba & Frost, 2003.measured multi-modal comprehension & analysis of treatment & control groups of Grade 11 Concord High School. Education media International.
Korach,B & Rosenstied,T. 2002. The elements of Journalism: What news people should know & the public shoud expect.Newyork
Potter, Kyrest (1998), Media Literacy, Sage Ppublication
Potter, W. James, Media literacy, 2005, Sage Publications, third edition, pp. 25 - 28
Taman, Elizabeth, 1995.The 3 stages of media literacy,uk
Anderson, J.A, & Meyer, T.P (1988).mediated communication: A social action perspective.Newbury Park, GAS age.
Worth, S.(1981). Studing uisual communication (L. Gross, Ed.). philadeelphia: university of pennylvania press.
Carey, J .W. (Ed). (1988). Media. Mytbs.and narratives: televition and the press. Nnewbury Park. Ca: Sage
Gross, L.(1973) Art is the communication of competenece. Social science Information 12.114-115
Glick et Levy,» Living with television» , Adling Publish Company,
Chicago, 1962. P. 68