فهرست:
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش... 1
11 مقدمه. 2
21 بیان مسئله. 4
121 دورۀ فرهنگ شفاهی؛ دورۀ سلطۀ دین بر رسانهها 5
221 دورۀ فرهنگ کتبی؛ دورۀ چالش بین دین و رسانهها 5
321 دورۀ فرهنگ الکترونیک؛ دورۀ سلطۀ رسانهها بر دین.. 7
31 ضرورت پژوهش... 9
41 اهداف پژوهش... 13
141 هدف کلی: 13
2 41 اهداف جزئی: 13
فصل دوم: مبانی نظری و ادبیات پژوهش... 15
مقدمه: 16
12 تعاریف مفهومی.. 16
112 اینترنت.. 16
1112 اینترنت در ایران. 18
2112 اینترنت به مثابه یک رسانه. 19
3112 ویژگیهای رسانۀ اینترنت.. 21
13112 تعاملی بودن یا دوسویهگی: 22
23112 از جاکندگی.. 23
33112 ظرفیت نامحدود. 24
43112 انعطافپذیری بالا. 24
53112 امکان شخصیسازی.. 24
212 نگرش فرهنگی.. 25
1212 فرهنگ... 25
11212 ویژگیهای فرهنگ... 28
2212 نگرش... 29
12212 اجزای نگرش... 32
22212 ارتباط نگرشهای مختلف با یکدیگر. 34
32212 ویژگیهای نگرش: 34
42212 راههای شکلگیری یا تغییر نگرش... 34
142212 اندیشیدن یا تفکر مطلق.. 35
242212 تجربۀ مستقیم. 36
342212 صِرف قرار گرفتن در معرض محرّکها 36
52212 تکوین نگرشها 37
62212 رابطۀ بین نگرش و رفتار 39
72212 کارکردهای نگرش: 40
82212 سنجش نگرشها 41
3212 روحانیت.. 42
13212 وظایف روحانیت.. 43
42 پیشینۀ پژوهش... 44
171 پژوهشهای داخلی.. 45
271 پژوهشهای خارجی.. 52
22 مرور نظری.. 53
122 نظریههای ارتباطاتی.. 54
1122 رویکرد رسانههای قدرتمند. 54
11122 دیدگاه بومشناسی رسانهها (شکل قدرتمند رسانه) 55
21122 دیدگاه محتوای قدرتمند رسانه. 63
121122 نظریۀ گلوله (گلولۀ جادویی) 65
221122 نظریۀ مارپیچ سکوت.. 66
321122 نظریۀ برجستهسازی.. 68
421122 نظریۀ چارچوبسازی.. 70
521122 نظریۀ کاشت.. 71
621122 نظریۀ وابستگی.. 73
2122 رویکرد رسانههای با قدرت محدود. 75
12122 نظریۀ استحکام. 76
22122 نظریۀ استفاده و خشنودی (نیازجویی) 77
222 نظریههای نگرش... 79
1222 الگوهای یادگیری تغییر نگرش... 80
11222 نظریۀ یادگیری (محرک پاسخ) 80
21222 نظریۀ محرک ارگانیسم پاسخ. 81
31222 نظریۀ مشوّقها و تعارضها 84
2222 الگوهای شناختی تغییر نگرش... 85
12222 نظریۀ تعادل. 86
22222 نظریۀ توافق.. 87
32222 نظریۀ هماهنگی شناختی.. 88
42222 نظریۀ قضاوت اجتماعی.. 89
3222 الگوهای کارکردی.. 91
32 چارچوب نظری.. 92
51 سؤالات پژوهش... 96
61 فرضیههای پژوهش... 96
71 جمعبندی.. 98
فصل سوم: روششناسی پژوهش... 99
13 نوع تحقیق.. 100
23 روش تحقیق.. 101
33 جامعۀ آماری.. 101
43 نمونهگیری.. 103
143 روش نمونهگیری.. 103
243 حجم نمونه. 104
53 تکنیک جمعآوری اطلاعات.. 104
63 تعریف مفاهیم و عملیاتیسازی متغیرها 105
163 متغیر مستقل (مصرف اینترنت) 105
1163 تعریف عملیاتی «میزان استفاده از اینترنت» (X1) 106
2163 تعریف عملیاتی «محتوای مورد استفاده» (X2) 107
263 متغیر وابسته. 108
1263 تعریف نگرش فرهنگی.. 108
2263 تعریف عملیاتی «نگرش فرهنگی» (Y) 109
2263 تعریف روحانی.. 112
3263 تعریف عملیاتی «روحانی». 113
363 متغیرهای کنترل. 113
1363 تعریف سن.. 113
3363 تعریف وضعیت تأهل.. 114
4363 تعریف عملیاتی وضعیت تأهل: 114
5363 تعریف سطح تحصیلات حوزوی.. 114
6363 تعریف عملیاتی سطح تحصیلات حوزوی: 115
7363 تعریف تحصیلات دانشگاهی.. 115
8363 تعریف عملیاتی تحصیلات دانشگاهی: 115
9363 تعریف محل تولد. 115
10363 تعریف عملیاتی محل تولد: 115
73 شیوۀ تجزیه و تحلیل دادهها 116
173 ادغام سطوح متغیر مستقل (X1) 116
273 ادغام سطوح متغیر مستقل (X2) 118
373 ادغام سطوح متغیر وابسته (Y) 120
83 اعتبار و روایی پژوهش... 126
فصل چهارم: یافتههای پژوهش... 127
1 4 توصیف یافتهها 129
114 ویژگیهای عمومی جامعۀ آماری.. 129
1114 توزیع سنی.. 129
2114 وضعیت تأهل.. 130
3114 سطح تحصیلات حوزوی.. 131
4114 وضعیت تحصیلات دانشگاهی.. 132
5114 وضعیت محل تولد. 133
214 توصیف متغیر مستقل.. 134
1214 توصیف «میزان استفاده» (X1) 134
2214 توصیف «نوع محتوای مورد استفاده» (X2) 143
314 توصیف متغیر وابسته. 148
24 تحلیل یافتهها 208
فصل پنجم: جمعبندی و نتیجه گیری.. 222
15 جمعبندی پژوهش... 223
25 نتیجهگیری.. 226
35 تنگناهای پژوهش... 229
45 پیشنهادهای پژوهشی.. 229
145 پیشنهادهای نظری.. 229
245 پیشنهادهای کاربردی و اجرایی.. 230
55 منابع. 231
پیوستها و ضمائم. 238
پرسشنامه. 239
معرفینامۀ شورای عالی حوزههای علمیه به منظور جمعآوری اطلاعات..................................................................244
منبع:
منابع
ابو، بوسالوئیس. (1385). امپریالیسم سایبر؛ روابط جهانی در عصر جدید الکترونیک. ترجمه پرویز علوی. تهران: ثانیه.
ارجائی، سعید. (1387). نظری و گذری بر زخمهای فرهنگی ما ایرانیان. تهران: پازینه.
استوت، دانیل (ویراستار). (1388). برگزیدۀ دانشنامۀ دین، ارتباطات و رسانه. گروه مترجمین، به کوشش سید حمیدرضا قادری. قم: دفتر عقل.
آشوری، داریوش. (1379). تعریفها و مفهوم فرهنگ. تهران: آگه.
باقری، علی. (1384). نقش فرهنگ در تحول دین و دولت مسلمانان. تهران: مرکز نشر بینالملل.
باقریفر، علی. (1389). حوزه و روحانیت؛ مسائل، آسیبها، کارکردها. جلد 1 و 2. تهران: مؤسسۀ فرهنگی دینپژوهی بشرا.
باکاک، رابرت. (1386). صورتبندیهای فرهنگی جامعۀ مدرن. ترجمه مهران مهاجر. تهران: آگه.
باهنر، ناصر. (1385). فناوریهای رسانهای و ایفای نقشهای فرهنگی. رسانه، 67، 245.
ببی، ارل. (1386). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. جلد 1 و 2. رضا فاضل. تهران: سمت.
برگر، پیتر، و هانتینگتون، ساموئل. (1383). چند جهانیشدن: گوناگونی فرهنگی در جهان کنونی. ترجمه لادن کیانمهر، و علی کمالی. تهران: روزنه.
بشیر، حسن (گردآورنده). (1387). تعامل دین و ارتباطات. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی با همکاری مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع).
بشیریه، حمید. (1387). فرهنگ از دیدگاه انسانشناسی و قومشناسی. تهران: نگاه معاصر.
بل، دیوید. (1390). نظریهپردازان رایافرهنگ: مانوئل کاستلز، دانا هاراوی. ترجمه مهدی شفیعیان. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
بوردیو، پیر، و دیگران. (1389). گفتوگوهایی دربارۀ انسان و فرهنگ. ترجمه ناصر فکوهی. تهران: فرهنگ جاوید.
بونر، جرد، و وانک، مایکل. (1390). نگرش و تغییر نگرش. ترجمه جواد طهوریان. تهران: رشد.
بهار، مهری. (1384). «تلویزیون عامل تغییر یا آسیبآفرینی فرهنگی». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،32، 206195، بهار و تابستان 1384.
بهار، مهری، و حاجیمحمدی علی. (1386). دانشجویان دانشگاه تهران و استفاده از اینترنت: مطالعۀ بهرهوری و خرسندی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،10، 186163.
بهشتی، سیّد محمدحسین. (1383). ولایت، رهبری، روحانیت. تهران: بقعه.
بیتس، دانیل، و پلاگ، فرد. (1386). انسانشناسی فرهنگی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.
پاستر، مارک. (1377). عصر دوم رسانهها. ترجمه غلامحسین صالحیار. تهران: انتشارات مؤسسه ایران.
پاکسرشت، سلیمان، و نورینیا، حسین. (1386). بررسی پیامدهای کاربرد فراغتی اینترنت بر رفتارهای فراغتی جوانان تهرانی. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،10، 7851.
پستمن، نیل. (1386). تکنوپولی: تسلیم فرهنگ به تکنولوژی. ترجمه صادق طباطایی. تهران: اطلاعات.
پستمن، نیل. (1373). زندگی در عیش مردن در خوشی. ترجمه صادق طباطبایی. تهران: سروش.
تامپسون، جان بروکشایر. (1389). رسانهها و مدرنیته: نظریۀ اجتماعی رسانهها. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: سروش.
تاملینسون، جان. (1381). جهانیشدن و فرهنگ. ترجمه محسن حکیمی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی با همکاری مرکز بینالمللی گفتگوی تمدنها
جمعی از استادان و فضلای حوزۀ علمیه قم. (1389). مدیریت تحول در حوزههای علمیه: تفسیرها، رویکردها و راهکارها. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
جوادی، محمداسلم. (1390). دین و زندگی روزمره. تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
حاجی حیدری، حامد. (1388). آنتونیگیدنز مدرنیت، زمان، فضا. تهران: اختران.
حسینی، سید عباس. (1390). نقش اینترنت در تغییر ارزشهای دینی. فصلنامه دین و رسانه، 4، 131114.
حسینیزاده، سید محمدعلی. (1389). شکلگیری و تحول حوزههای شیعه. تهران: مؤسسۀ فرهنگی دینپژوهی بشرا.
خانیکی، هادی. (1386). دین و نهاد ارتباطات. فصلنامه رسانه، 69، 128119.
خیری، حسن. (1389). دین، رسانه، ارتباطات اجتماعی: پیشدرآمدی بر نظریۀ ارتباطات اسلامی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
دادگران، محمد. (1385). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: فیروزه.
دالگرن، پیتر. (1389). تلویزیون و گسترۀ عمومی؛ جامعۀ مدنی و رسانههای گروهی. ترجمه مهدی شفقتی. تهران: سروش.
دالمایر، فردر اینهارد (1388)، دین و روابط بین الملل. ترجمه عسگر قهرمانپور بناب. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
رابرتسون، رونالد. (1385). جهانیشدن تئوریهای اجتماعی و فرهنگ جهانی. ترجمه کمال پولادی. تهران: ثالث.
راجرز، اورت میچل. (1386). تاریخ تحلیلی علم ارتباطات (جلد1): رویکردی شرح حالنگارانه. ترجمه و تحشیه: غلامرضا آذری. تهران: دانژه.
رضازاده، حمید. (1388) سیر تکاملی اینترنت در ایران، پایگاه اطلاعرسانی تبیان
رفیع، جلال. (1386). فرهنگ مهاجم، فرهنگ مولد (در باب فرهنگ و متعلقات آن). تهران: اطلاعات.
رفیعپور، فرامرز. (1385). آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: انتشار.
روحالامینی، محمود. (1385). در گسترۀ فرهنگ: نگرشی مردمشناختی. تهران: اطلاعات.
روحالامینی، محمود. زمینۀ فرهنگشناسی: تألیفی در انسانشناسی فرهنگی و مردمشناسی. تهران: عطار.
رودنبولر، اریک دبلیو. (1387). ارتباطات آئینی (از گفتگوهای روزمره تا جشنهای رسانهای شده). ترجمه عبدالله گیویان. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
ریوز، جولی. (1387). فرهنگ و روابط بینالملل. ترجمه محسن بیات. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
زارعیان، داود. (1382). مبانی کلی ارتباطات جمعی. تهران: کارگزار روابط عمومی.
ساروخانی، باقر. (1383). اندیشههای بنیادین علم ارتباطات. تهران: خجسته.
سالزمن، فیلیپ کارل. (1387). فهم فرهنگ: مقدمهای بر نظریۀ انسانشناختی. ترجمه محمدامین کنعانی. تهران: نقد افکار.
سرافراز، حسین. (1386). در تعریف فرهنگ ایرانی. تهران: آگاه.
سعیدی، رحمان. (1385). جامعۀ اطلاعاتی، شکاف دیجیتالی، چالشها و فرصتها در کشورهای جهان سوم. تهران: خجسته.
سورین، ورنر جوزف، و تانکارد، جیمز دبلیو. (1384). نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.
سیاپرا، یوژنی. (1385). تکثّرگراییِ فرهنگی برخط (آنلاین). ترجمه علی علیآبادی. فصلنامه رسانه، 67، 180155.
شاهمحمدی، عبدالرضا. (1385). فرهنگ علوم ارتباطات. تهران: زرباف.
شوسلر، کارل. (1382). مقیاسهای نگرش اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتشارات طرحهای ملی.
شولتز، دوان پی و شولتز، (1388) سیدنی الن. تاریخ روانشناسی نوین. ترجمه علیاکبر سیف و دیگران. تهران: دوران.
شیلر، هربرت. (1390)، ارتباطات و سلطۀ فرهنگی. ترجمه کاظم معتمدنژاد. تهران: علم.
صالحی امیری، سید رضا. (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی. تهران: ققنوس.
صالحی امیری، سیدرضا. (1387). مبانی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی. تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک.
صدرا، علیرضا، و قنبری، علی. (1387). ارزشهای حاکم بر جامعۀ ایرانی. تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک پژوهشکدۀ تحقیقات استراتژیک.
ضمیری، محمدرضا، و باقریفر، علی (به کوشش). (1388). همایش ملی مناسبات روحانیت و نسل جوان. جلد 1و2و3و4. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
طباطبایی، صادق. (1386). طلوع ماهواره و افول فرهنگ (چه باید کرد؟). تهران: اطلاعات.
عالمزاده نوری، محمد. (1388). درآمدی بر زیّ طلبگی: هنجارشناسی جلوههای رفتاری حوزویان. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
عبداللهیان، حمید. (1384). نوعشناسی و بازتعریف آسیبهای اینترنتی و تغییرات هویتی در ایران. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،2و3، 154135.
عبدی، عباس، (1388). چهار پژوهش در جامعهشناسی فرهنگ. تهران: ثالث.
فاضلی، نعمتالله. (1385). دیجیتالی شدن به سبک ایرانی و ایرانی شدن به سبک دیجیتالی. فصلنامه رسانه، 67، 4825.
فاضلی، نعمتالله. (1387). مدرن یا امروزی شدن فرهنگ. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
فرقانی، محمدمهدی. (1382). درآمدی بر ارتباطات سنّتی در ایران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
فیرحی، داود. (1390). دین، رسانه و فرهنگ. فصلنامه دین و رسانه، 2، 8766.
قادری، سید حمیدرضا، و عمید، حسین (گردآورنده). (1388). جستارهایی در رسانه (2)؛ دین و رسانه. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
قادی، سید حمیدرضا (به کوشش). (1388). جستارهایی در رسانه؛ فناوری و رسانه. جلد 1. قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
کازنوو، ژان. (1384). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی، و منوچهر محسنی. تهران: اطلاعات.
کاستلز، مانوئل. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (پایان هزاره). ترجمه احد علیقلیان، و افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعۀ شبکهای). ترجمه احد علیقلیان، و افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
کاستلز، مانوئل. (1385). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (قدرت هویت). ترجمه حسن چاوشیان. تهران: طرح نو.
کچویان، حسین. (1384). معضله هویت، فرهنگ و جهانیشدن: از رویکرد تا واقعیت. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات،2و3، 274251.
کریمی زنجانی اصل، محمد. (1385). دارالعلمهای شیعی و نوزایی فرهنگی در جهان اسلام. تهران: اطلاعات.
کریمی، یوسف. (1385). تاریخچه و مکاتب روانشناسی. تهران: دانشگاه پیامنور.
کریمی، یوسف. (1388). نگرش و تغییر نگرش. تهران: مؤسسۀ نشر ویرایش.
کوش، دنی. (1389). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه فریدون وحیدا. تهران: سروش.
گادیکانست، ویلیام، و ام لی، کارمن، و نیشیدا، تسوکاسا، و اوگاوا، نائوتو. (1385). نظریهپردازی دربارۀ ارتباطات میانفرهنگی. ترجمه پیروز ایزدی. فصلنامه رسانه، 67، 9849.
گلمحمدی، احمد. (1386). جهانیشدن، فرهنگ، هویت. تهران: نشر نی.
گولد، جولیوس، و کولب، ویلیام. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. گروه مترجمان، ویراستار محمدجواد زاهدی مازندرانی. تهران: مازیار.
گیدنز، آنتونی. (1387). چکیدۀ آثار آنتونی گیدنز. ویراستار فیلیپ کسل. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: ققنوس.
ماکسول، جانسی. (1389). نگرش تا تغییر. ترجمه نعیمه ترابیفرد. تهران: سپید: ابوعطا.
مالینوفسکی، برونیسلاو. (1384). نظریهای علمی دربارۀ فرهنگ. ترجمه عبدالحمید زرینقلم. تهران: گام نو.
محدثی، حسن. (زیر چاپ). جامعهشناسی دین؛ روایت ایرانی.
محسنی، منوچهر. (1386). جامعهشناسی جامعۀ اطلاعاتی. تهران: دیدار.
محسنیانراد، مهدی. (1387). ریشههای فرهنگی ارتباط در ایران. تهران: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران نشر چاپار.
محسنیانراد، مهدی. (1390). ایران در چهار کهکشان ارتباطی. جلد1،2و3. تهران: سروش.
مدنی مبارکه، سید سجاد. (1389). حضور رسانۀ منبر در رادیو و تلویزیون. فصلنامه دین و رسانه، 1، 3911.
مسعودی، جهانگیر. (1386). هرمنوتیک و نواندیشی دینی. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
معتمدنژاد، کاظم. (1388). ارتباطات در جهان معاصر: تحول اندیشهها، نهادها و عملکردهای ارتباطی. تهران: مؤسسۀ نشر شهر.
معتمدنژاد، کاظم. (1389). جامعۀ اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشماندازهای جهانی. تهران: میراث قلم.
مککوایل، دنیس.(1385). درآمدی بر نظریۀ ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
مهدیزاده، سیدمحمد. (1389). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری
مهدیزاده، شراره، و عنبرین، زینب. (1388). بررسی رابطۀ میزان و نحوۀ استفاده از اینترنت و هویت فرهنگی جوانان. فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 17، 281.
میلنر، اندرو، و براویت، جف. (1387). درآمدی بر نظریۀ فرهنگی معاصر. ترجمه جمال محمدی. تهران: ققنوس.
نکوئی سامانی، مهدی. (1389). آسیبشناسی دین و معرفت دینی. قم: مؤسسۀ بوستان کتاب.
واتسون، سی دبلیو. (1381). کثرتگرایی فرهنگی. ترجمه حسن پویان. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
وبستر، فرانک. (1383). نظریههای جامعۀ اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی. (1383). رفتارهای فرهنگی ایرانیان: یافتههای طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در مناطق روستایی استان قم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی. (بدون تاریخ). کارگاه تحلیل یافتههای پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان؛ باورهای دینی و نگرش اجتماعی. تهران: انتشارات طرحهای ملی.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی. (پاییز 1381). رفتارهای فرهنگی ایرانیان: یافتههای طرح پژوهشی فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در قم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر طرحهای ملی. (تابستان 1381). ارزشها و نگرشهای ایرانیان: یافتههای پیمایش در قم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ونلون، یوست. (1388). تکنولوژی رسانهای؛ از منظر انتقادی. ترجمه احد علیقلیان. تهران: همشهری.
ویتگنشتاین، لودویگ. (1381). فرهنگ و ارزش. گردآورنده جی اچ فن رایت، با همکاری هایکی نیمان. ترجمه امید مهرگان. تهران: گام نو.
هال، جان آر، و نیتس، مری جو. (1390). فرهنگ از دیدگاه جامعهشناختی. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: سروش.
هرگنهان، بی.آر. و اُلسون، میتواچ. (1374). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه علیاکبر سیف. تهران: دانا.
هوور، استوارت. (1388). دین در عصر رسانه. ترجمه علی عامری مهابادی، فتاح محمدی، و اسماعیل اسفندیاری. قم: دفتر عقل.
هوور، استوارت، و لاندبای، نات. (1385). بازاندیشی دربارۀ رسانه، دین و فرهنگ. ترجمه مسعودآریایینیا. تهران: سروش.
هیرو، دیلیپ. (1386). ایران در حکومت روحانیون. ترجمه محمدجواد یعقوبی دارابی. تهران: انتشارات باز.
هیوستون، مایلز، و اشتروبه، ولفگانگ. (1383). مقدمهای بر روانشناسی اجتماعی از منظر اروپائیان. ترجمه جواد اژهای و همکاران. تهران: سمپاد.
Norris, Pippa. (2001) Digital Divide: Civic Engagement, Information Poverty, and the Internet Worldwide. Cambridge University Press.
Snow, D. A., and Rochford, E. B., and Worden, J. S. K., and Benford, R. D. (1986). Frame alignment processes, micromobilization, and movement participation. American Sociological Review.