فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: طرح پژوهش................................................................................................. 1
1-1)مقدمه............................................................................................................................................................. 2
1-2)بیان مسأله.................................................................................................................................................... 3
1-3)ضرورت و اهمیت پژوهش........................................................................................................................ 5
1-4)اهداف تحقیق.............................................................................................................................................. 7
1-4-1)هداف کلی............................................................................................................................................... 7
1-4-2)اهداف جزئی........................................................................................................................................... 7
1-5)سؤالات تحقیق............................................................................................................................................ 7
1-6)تعریف عملیاتی و مفهومی متغییرها...................................................................................................... 8
1-6-1)اثربخشی.................................................................................................................................................. 8
1-6-2)آموزش کارکنان..................................................................................................................................... 8
1-6-3)اثربخشی آموزشی................................................................................................................................. 9
1-6-4)ارزیابی اثربخشی آموزش..................................................................................................................... 9
فصل دوم: پیشینه پژوهش........................................................................................................................ 10
2-1)مقدمه......................................................................................................................................................... 11
2-2)مبانی نظری آموزش کارکنان............................................................................................................... 11
2-2-1)مفهوم شناسی آموزش و آموزش کارکنان.................................................................................. 11
2-2-2)اهمیت و ضرورت آموزش کارکنان................................................................................................ 12
2-2-3)اهداف آموزشی نیروی انسانی........................................................................................................ 13
2-2-4)انواع آموزش........................................................................................................................................ 15
2-2-5)روش های آموزش.............................................................................................................................. 18
2-2-6)اصول آموزش کارکنان...................................................................................................................... 19
2-2-7)سطوح آموزش کارکنان در سازمان های صنعتی...................................................................... 20
2-2-8)پیامدهای آموزش کارکنان............................................................................................................... 21
2-2-9)مراحل آموزش کارکنان.................................................................................................................... 22
2-2-10)محتوای آموزش کارکنان.............................................................................................................. 23
2-3) مبانی نظری ارزشیابی آموزشی......................................................................................................... 24
2-3-1) مفهوم شناسی ارزشیابی آموزشی............................................................................................... 24
2-3-2) تاریخچه ارزشیابی............................................................................................................................ 26
2-3-3) ضرورت ارزشیابی............................................................................................................................. 28
2-3-4) ارزشیابی و برنامه ریزی.................................................................................................................. 28
2-3-5) موانع اثربخشی دوره های آموزشی............................................................................................. 29
2-3-6) عوامل مؤثر بر اثربخشی آموزش کارکنان.................................................................................. 29
2-4)مبانی نظری رویکردهای ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی................................................... 31
2-4-1)رویکرد ارزیابی مبتنی بر هدف...................................................................................................... 32
2-4-2)رویکرد فارغ از هدف......................................................................................................................... 34
2-4-3)رویکرد محاکمه قضایی..................................................................................................................... 35
2-4-4)رویکرد مرور حرفه ای...................................................................................................................... 35
2-4-5)رویکرد ارزشیابی واکنشی................................................................................................................ 36
2-4-6)رویکرد سیستمی............................................................................................................................... 37
2-5) الگوهای ارزیابی اثربخشی آموزشی................................................................................................... 37
2-5-1) الگوی ارزیابی اثربخشی آموزشی کریک پاتریک..................................................................... 38
2-5-2)الگوی ارزشیابی سیپ...................................................................................................................... 44
2-5-3)مدل انتقالی......................................................................................................................................... 49
2-5-4) تیپولوژی مدل انتقالی..................................................................................................................... 50
2-5-5)مدل ارزشیابی اثربخشی سودمندی.............................................................................................. 53
2-5-5-1)مراحل ارزشیابی بر اساس مدل بازگشت سرمایه................................................................ 54
2-5-5-2)مراحل جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها برای مدل بازگشت سرمایه.................... 56
2-5-6)الگوی ارزشیابی IPOO................................................................................................................. 59
2-5-6-1)گام های فرایند ارزشیابی در مدل IPOO.......................................................................... 60
2-6)الگوی پیشنهادی ارزیابی اثربخشی آموزش بانک رفاه................................................................... 63
2-6-1)معرفی جامع الگوی انتقال یادگیری............................................................................................. 65
2-6-2)سؤال های مربوط به شاخص های الگو........................................................................................ 70
2-7)پیشینه تحقیق......................................................................................................................................... 73
2-7-1)تحقیقات انجام شده در ایران......................................................................................................... 73
2-7-2)تحقیقات انجام شده در خارج از کشور........................................................................................ 75
فصل سوم: روش شناسی پژوهش........................................................................................................... 77
3-1)مقدمه ........................................................................................................................................................ 78
3-2)روش شناسی تحقیق.............................................................................................................................. 78
3-2-1)روش پژوهش...................................................................................................................................... 78
3-3)جامعه و نمونه.......................................................................................................................................... 78
3-3-1)جامعه .................................................................................................................................................. 78
3-3-2) نمونه.................................................................................................................................................... 79
3-4)ابزار پژوهش ............................................................................................................................................ 80
3-5)پایایی و روایی........................................................................................................................................... 81
3-5-1)پایایی..................................................................................................................................................... 81
3-5-2)روایی ................................................................................................................................................... 81
3-6)شیوه تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................................. 82
3-6-1)سطح توصیفی .................................................................................................................................. 82
3-6-2)سطح استنباطی ............................................................................................................................... 82
3-7)روش اجرا.................................................................................................................................................. 82
فصل چهارم: یافته های پژوهش ............................................................................................................. 83
4-1)مقدمه ........................................................................................................................................................ 84
4-2)یافته های توصیفی پژوهش ................................................................................................................ 84
4-3)یافته های استنباطی پژوهش ............................................................................................................. 88
4-4)یافته های جانبی .................................................................................................................................... 95
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.......................................................................................................... 134
5-1)مقدمه .................................................................................................................................................... 135
5-2)بحث و تفسیر نتایج............................................................................................................................. 136
5-3)محدودیت های پژوهش...................................................................................................................... 144
5-4)پیشنهادهای پژوهشی.......................................................................................................................... 144
5-5)پیشنهادهای کاربردی.......................................................................................................................... 145
منابع و مأخذ .................................................................................................................................................. 146
پیوست ها......................................................................................................................................................... 151
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1)ارتباط ارزیابی چهارگانه سیپ با ارزیابی مرحله ای و ارزیابی تراکمی.......................... 49
جدول2-2) سطوح ارزیابی برای تعیین بازگشت سرمایه آموزش .................................................... 58
جدول2-3) مقایسه الگوهای ارزیابی مبتنی بر هدف و مبتنی بر سیستم........................................ 63
جدول2-4) شاخص های فاکتور محیط در الگوی انتقالی..................................................................... 68
جدول2-5) شاخص های فاکتور ویژگی مشارکت کنندگان در دوره براساس الگوی انتقالی..... 69
جدول2-6) شاخص های فاکتور طراحی دوره آموزشی بر اساس الگوی انتقالی............................ 70
جدول3-1)توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت................................................................................. 78
جدول3-2) توزیع نمونه آماری به تفکیک سابقه کار.............................................................................. 78
جدول3-3) توزیع نمونه آماری به تفکیک مدرک تحصیلی.................................................................. 79
جدول3-4) توزیع سؤالات پرسش نامه پژوهش بر حسب عوامل الگوی آزمایشی......................... 80
جدول4-1) فراوانی، درصد افراد شرکت کننده در پژوهش به تفکیک جنسیت............................ 84
جدول4-2) فروانی، درصد افراد شرکت کننده در پژوهش به تفکیک سابقه کار........................... 85
جدول4-3) فراوانی، درصد افراد شرکت کننده در پژوهش برحسب سطح تحصیلات................. 86
جدول4-4) توافقی فراوانی و درصد جنسیت و تحصیلات افراد شرکت کننده در پژوهش........ 86
جدول4-5) فراوانی و درصد سابقه کار و تحصیلات افراد شرکت کننده در پژوهش.................... 87
جدول4-6) اطلاعات توصیفی برای هر یک از اهداف دورههای آموزشی ضمن.............................. 89
جدول4-7) توصیف وضعیت میزان تحقق هر یک از اهداف دورههای ضمن خدمت.................... 89
جدول4-8) یافته های توصیفی مربوط به متغیر بهبود پاسخگویی به مشتریان............................. 90
جدول4-9)نتایج آزمون t تک نمونه ای برای بررسی متغیر بهبود پاسخگویی به مشتریان........ 90
جدول4-10) یافته های توصیفی مربوط به متغیر افزایش سطح دانش و مهارتهای کارکنان.. 91
جدول4-11)نتایج آزمون tتک نمونه ای برای متغیر افزایش سطح دانش و مهارت های کارکنان 91
جدول4-12) یافتههای توصیفی مربوط به متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات کارکنان................ 91
جدول4-13)نتایج آزمون t تک نمونه ای برای متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات کارکنان ...... 92
جدول4-14) یافتههای توصیفی مربوط به متغیر بهبود روابط انسانی کارکنان.............................. 92
جدول4-15)نتایج آزمون t تک نمونه ای برای متغیر بهبود روابط انسانی کارکنان...................... 92
جدول 4-16) یافته های توصیفی مربوط به متغیر ارتقای شغلی کارکنان...................................... 92
جدول4-17)نتایج آزمون t تک نمونه ای برای متغیر ارتقای شغلی کارکنان ............................... 93
جدول4-18) مدل رگرسیون همزمان جهت پیش بینی متغیر اهداف دوره های آموزشی ضمن
خدمت براساس ویژگی های کارآموزان...................................................................................................... 93
جدول4-19)خلاصه نتایج تحویل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر اهداف دوره های
آموزشی ضمن خدمت براساس ویژگی های کارآموزان......................................................................... 94
جدول4-20) ضرایب معادله رگرسیونی همزمان متغیر ویژگی های کارآموزان.............................. 94
جدول4-21)خلاصه مدل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود پاسخ گویی به
مشتریان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان ......................................................................... 94
جدول4-22) خلاصه نتایج واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر بهبود پاسخ گویی به
مشتریان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان............................................................................ 95
جدول4-23)ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام متغیر شاخص های ویژگی کارآموزان........... 95
جدول4-24) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود پاسخ گویی به مشتریان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان.. 96
جدول4-25) خلاصه مدل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی متغیر افزایش مهارت کارکنان
براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان .......................................................................................... 96
جدول4-26) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر متغیر افزایش مهارت
کارکنان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان............................................................................. 97
جدول4-27) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام متغیر ویژگی های کارآموزان......................... 97
جدول4-28 خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر افزایش مهارت کارکنان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان............. 98
جدول4-29) خلاصه مدل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه
خدمات براساس ویژگی های کارآموزان....................................................................................................... 98
جدول4-30) ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه
خدمات براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان............................................................................ 99
جدول4-31) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام برای متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات براساس
ویژگی های کارآموزان..................................................................................................................................... 99
جدول4-32) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی بهبود کیفیت ارائه خدمات براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان.................. 100
جدول4-33 خلاصه مدل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی
براساس ویژگی های کارآموزان.................................................................................................................. 100
جدول4-34) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی
براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان.......................................................................................... 101
جدول4-35) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام برای متغیر بهبود روابط انسانی براساس
ویژگی های کارآموزان................................................................................................................................... 101
جدول4-36) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام
برای پیش بینی متغیر روابط انسانی کارکنان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان... 102
جدول4-37) خلاصه مدل رگرسیون گام به گام جهت پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان
براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان......................................................................................... 102
جدول4-38) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر ارتقای شغلی
کارکنان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان.............................................................. 103
جدول4-39) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام برای برای پیش بینی ارتقای شغلی براساس
ویژگی های کارآموزان.................................................................................................................................. 103
جدول4-40 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی پیش بینی ارتقای شغلی کارکنان براساس شاخص های ویژگی های کارآموزان..... 104
جدول4-41) خلاصه مدل رگرسیون همزمان جهت پیش بینی متغیر اهداف دوره های آموزشی
ضمن خدمت براساس ویزگی های محیط کار........................................................................................ 105
جدول4-42 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی اهداف دوره های آموزش
ضمن خدمت بر اساس ویژگی های محیط کار.................................................................................... 105
جدول4-43 ) ضرایب معادله رگرسیونی همزمان، برای پیش بینی بر اساس اهداف دوره های
آموزش ضمن بر اساس ویژگی های محیط کار...................................................................................... 105
جدول4-44 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود پاسخگویی به
مشتریان براساس شاخص های ویژگی محیط کار............................................................................... 105
جدول4-45 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر ارتقای شغلی
کارکنان بر اساس ویژگی های محیط کار................................................................................................ 106
جدول4-46 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای پیش بینی بهبود پاسخگویی به
مشتریان براساس ویژگی های محیط کار............................................................................................. 107
جدول4-47 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات براساس شاخص های ویژگی های محیط کار.. 108
جدول4-48 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر افزایش مهارت
کارکنان براساس شاخص های ویژگی محیط کار................................................................................. 108
جدول4-49 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر افزایش مهارت
کارکنان براساس شاخص های ویژگی محیط کار.................................................................................. 109
جدول4-50 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای پیش بینی افزایش مهارت کارکنان
بر اساس ویژگی های محیط کار................................................................................................................. 110
جدول4-51 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی پیش بینی متغیر افزایش مهارت کارکنان براساس شاخص های ویژگی های محیط کار 110
جدول4-52 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه
خدمات براساس شاخص های ویژگی محیط کار................................................................................. 111
جدول4-53 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه
خدمات بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار................................................................... 112
جدول4-54 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای پیش بینی بهبود کیفیت ارائه خدمات
بر اساس ویژگی های محیط کار............................................................................................................ 113
جدول4-55 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار. 114
جدول4-56 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی
بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار........................................................................................ 115
جدول4-57 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی بهبود روابط انسانی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار...................................................................................... 116
جدول4-58 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای پیش بینی بهبود روابط انسانی کارکنان
بر اساس ویژگی های محیط کار............................................................................................................... 116
جدول4-59 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی کارکنان بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار 118
جدول4-60 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار...................................................................................... 118
جدول4-61 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان
بر اساس ویژگی های محیط کار................................................................................................................. 119
جدول4-62 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای پیش بینی ارتقای شغلی کارکنان
بر اساس ویژگی های محیط کار............................................................................................................... 119
جدول4-63 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان بر اساس شاخص های ویژگی های محیط کار........... 120
جدول4-64 ) خلاصه مدل رگرسیونی همزمان جهت پیش بینی اهداف آموزشی ضمن خدمت
بر اساس ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................... 122
جدول4-65 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی اهداف آموزشی ضمن خدمت
بر اساس ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................... 122
جدول4-66 ) ضرایب معادله رگرسیونی همزمان، برای پیش بینی اهداف آموزشی ضمن خدمت
بر اساس ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................... 122
جدول4-67 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود پاسخ گویی
مشتریان بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................... 123
جدول4-68 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی بهبود پاسخگویی به
مشتریان بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی....................................................................... 123
جدول4-69 ) ضرایب معادله رگرسیونی همزمان، برای پیش بینی بهبود پاسخگویی به مشتریان
بر اساس ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................... 123
جدول4-70 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود پاسخگویی یه مشتریان بر اساس شاخص های ویژگی های دوره آموزشی 124
جدول4-71 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر افزایش مهارت کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................................... 124
جدول4-72 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی افزایش مهارت کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................................... 124
جدول4-73 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای افزایش مهارت کارکنان به مشتریان
بر اساس ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................. 125
جدول4-74 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر افزایش مهارت کارکنان بر اساس شاخص های ویژگی های دوره آموزشی.. 126
جدول4-75 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی........................................................................................... 126
جدول4-76 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی بهبود کیفیت ارائه خدمات
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................................... 126
جدول4-77 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای بهبود کیفیت ارائه خدمات بر اساس
ویژگی دوره آموزشی..................................................................................................................................... 127
جدول4-78 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود کیفیت ارائه خدمات بر اساس شاخص های ویژگی های دوره آموزشی 128
جدول4-79 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................................... 128
جدول4-80 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی بهبود روابط انسانی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی......................................................................................... 128
جدول4-81 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای بهبود روابط انسانی کارکنان بر اساس
ویژگی دوره آموزشی.................................................................................................................................... 129
جدول4-82 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر بهبود روابط انسانی کارکنان بر اساس شاخص های ویژگی های دوره آموزشی 129
جدول4-83 ) خلاصه مدل رگرسیونی گام به گام جهت پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی........................................................................................... 130
جدول4-84 ) خلاصه نتایج تحلیل واریانس یک راهه برای پیش بینی ارتقای شغلی کارکنان
بر اساس شاخص های ویژگی دوره آموزشی........................................................................................... 130
جدول4-85 ) ضرایب معادله رگرسیونی گام به گام، برای ارتقای شغلی کارکنان بر اساس ویژگی
دوره آموزشی................................................................................................................................................. 131
جدول4-86 ) خلاصه اطلاعات آماری متغیرهای حذف شده از معادله رگرسیون گام به گام برای
پیش بینی متغیر ارتقای شغلی کارکنان بر اساس شاخص های ویژگی های دوره آموزشی..... 131
جدول4-87 ) رتبه میانگین های وزنی هر یک از اهداف پنج گانه بانک رفاه ............................ 132
جدول4-87 ) نتایج آزمون معنی داری فریدمن برای رتبه بندی تحقق اهداف ........................ 132
منبع:
- اسمعیل، قوام(1380)." ارزشیابی تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت بر عملکرد کارکنان گمرک ایران در سال های 78-75 "، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- آیین نامه شورای عالی آموزش علمی – کاربردی(1376).
- ابیلی، خدایار و حسن موفقی(1382،1386)، دریچه ای بر مفاهیم نوین مدیریتی، تهران: انتشارات شیوه.
- ابیلی، خدایار(1376) ." آموزش و بهسازی نیروی انسانی " ، مجموعه مقالات سمینار نقش نیروی انسانی در توسعه صنعت.
- اچ. اس. بولا، ترجمه ابیلی،(1375). ارزشیابی طرح و برنامه های آموزشی برای توسعه، چاپ اول، تهران: موسسه بین الملل روش های آموزش بزرگسالان.
- احمدی، مجید.(1379). " ارزیابی مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران بر اساس مدل ارزیابی CIPP "،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
- الوانی، سید مهدی( 1370، 1387). تصمیم گیری و تعیین خط مشی دولتی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.
- بابا رضا، رسول. " آموزش مدیران ضرورتی اجتناب ناپذیر "، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 41و 42، تابستان و پاییز 1377.
- بابایی، اعظم(1379). " ارزیابی اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کارگری شرکت پارس خودرو "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- بختیاری، مریم و احمدی، غلامرضا(1386). میزان اثربخشی آموزش های ضمن خدمت فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) معلمان دوره متوسطه شهر اصفهان. شماره سیزدهم. بهار 1386.
- بلادر، فرهاد(1380)." ارزشیابی تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت مربیان مراکز آموزش کشاورزی در کارایی آنان در سال 1378 "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
- توسلی، بهاره، پزشکی راد، غلامرضا و چیذری، محمد(1386). اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت بانک کشاورزی در افزایش دانش فنی کارشناسان کشاورزی بانک. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد 3، شماره 2، 1386.
- جباری، لطفعلی. " سنجش اثر بخشی برنامه های آموزشی در سازمان ها "، ماهنامه تدبیر، شماره 127، آبان 1381.
- خلخالی، رضا(1379). " ارزیابی جامع آموزشگاهی بر اساس مدل ارزیابی سیپ( CIPP )، مورد دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعت نفت محمود آباد "، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
- دفت، ریچارد. ال. ترجمه پارسائیان، علی و اعرابی، سید محمد(1378). تئوری و طراحی سازمان، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
- رضایی، اکبر ." ارزشیابی تأثیر دوره های آموزشی ضمن خدمت بر عملکرد شغلی کارکنان بیمه ایران در سال 81 " ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، تیر1382.
- رضوانی نژاد، شهربانو(1378).آموزش مدیران، کارکنان و بهره وری، کمیته بهره وری شرکت مخابرات ایران، انتشارات دفتر روابط عمومی مخابرات.
- ساکی، رضا. "اثربخشی اجرای برنامه های کوتاه مدت آموزشی بردانش و عملکرد مدیران آموزشی "، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 3 و4 ، پاییز و تابستان 1377.
- سلطانی، ایرج. " اثربخشی آموزش در سازمان های صنعتی و تولیدی "، ماهنامه تدبیر، شماره 119، دی ماه 1380.
- شیمون ال دوالن و رندال شولر، ترجمه طوسی، محمدعلی و محمد صائبی(1375، 1384)، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- عباس زادگان، سید محمد و جعفر ترک زاده(1379، 1386). نیازسنجی آموزشی در سازمان ها، تهران: انتشارات انتشار.
- علوی سید بابک،" نگرشی بر تجزیه و تحلیل سازمان برای تعریف دوره های آموزشی "، ماهنامه تدبیر، شماره 75 ، 1376.
- قهرمانی، محمد. " ارزیابی اثربخشی دوره های کارشناسی ارشد پروژه و مدیریت عملیات و بهره برداری " ، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 11 ، 1382 .
- مارک جی سینگر، مدیریت منابع انسانی، ترجمه آل آقا(1378)، چاپ اول، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- محمودی، مرضیه(1377). "بررسی اثربخشی آموزش ضمن خدمت کارگران صنعت نفت اهواز از دیدگاه کارگران و سرپرستان " ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
- مطهری نژاد، حسین. " کاربرد روش های ارزشیابی در برنامه ریزی توسعه نظام آموزش کارکنان "، فصلنامه توصعه مدیریت، شماره 48-47 ، اسفند 81 و فروردین 82 .
- مهدوی، محمدتقی(1380). فرهنگ توصیفی تکنولوژی، تهران: چاپار.
- نادری، ناهید، جمشیدیان، عبدالرضا و سلیمی، قربانعلی(1386). توانمند سازی کارکنان از طریق آموزش های ضمن خدمت(مورد مطالعه شرکت پالایش نفت اصفهان). پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی. سال هفتم، شماره بیست و هفتم. زمستان .1386.
-ابطحی، سید حسین و میرشجیل پیدایی.(1382) " شیوه های نوین ارزشیابی اثربخشی دوره های آموزشی در سازمان ها " ، فصلنامه مدیریت و توسعه، شماره 18.
-جعفرزاده، محمدرحیم(1385). طراحی الگوی ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
-نکوئی مقدم، محمود، میررضائی، ناهید(1384). تأثیر آموزش های ضمن خدمت در بهره وری کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمان. مجله مدیریت و اطلاعات در بهداشت و درمان. دوره دوم، شماره اول، بهار و تابستان 1384.
یاریگرروش، حسین." دیدگاه ها و رویکردهای جدید و قدیم به ارزشیابی آموزشی " ، ماهنامه مشعل، شماره 321، مهرماه 1381.
-Armstrong, A., & Foley, P.(2003). Foundations of a learning rganization: Organization learning mechanisms. Learning Organization, 10(2), 74–82.
- Dennis Look, ' hand book of management' Gower publishing , U.S.A , 1994 .
- Katie. Ricci, Lori van Dugne & at al, "Training revolution ", NAVAIR.Sebtember, 2003.
- Mary Barker ,"training effectiveness assessment " , Naval air war far center training system division ,1999
- Patricia Borerie, Sanchez Mulahy, and John A. zondlo," Evaluation the effectiveness of the training program",1999 .
- Peter. Bermley, Evaluation training effectiveness , N.T: Mc Grow . Hill , 1999 .
- Pubstaft, A model for research on training effectiveness.
http://www.cds.gov/niosh/99-142.html
- R.A.Neo, Employ training and development, The Mc Grow Hill companies inc , 1999 .
- S .Sridharan, "introduction to special section on what is useful evaluation" , American journal of evaluation , 24(4) , 2003.
- Straoub & Attner , ' Introduction to business ' , 5th edition , wadsworth ,Inc , I.T.P , 1994 .
-Thayer. Pw(1999). A rapidly chaining world: some implications for training system in the year 2001 beyond, see quinines & ehrenstein , 1997
-Constantine kontoghiorghes, Susan M. Awbrey,Pamela L Feurig(2005)Examining the Relationship Between Learning Organization Characteristics and Change Adaptation, Innovation, and Organizational Performance. HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT QUARTERLY, vol. 16, no. 2, Summer 2005.