فهرست:
فهرست مندرجات
فصل اول
1-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………. 2
1-2 بیان مسئله……………………………………………………………………………………………….. 3
1-3 هدفهای تحقیق…………………………………………………………………………………….. 4
1-3-1 هدف کلی طرح……………………………………………………………………………………… 4
1-3- 2هدف جزئی…………………………………………………………………………………………. 5
1-4 ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………………….. 5
1-5 استفاده کنندهگان از نتایج تحقیق……………………………………………………………………… 5
1-6 جنبه جدید و نوآوری طرح در چیست؟……………………………………………………………… 5
1-7 سوالات تحقیق…………………………………………………………………………………………. 6
1-7- 1سوال اصلی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6
1-7-2 سوال فرعی تحقیق………………………………………………………………………………….. 6
فصل دوم 7
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………… 8
2-2 مرور مفهومی…………………………………………………………………………………………. 8
2-2-1 بازنمایی…………………………………………………………………………………………….. 8
2-2-1-1 استراتژیهای بازنمایی…………………………………………………………………………. 12
2-2-2 نشانه شناسی……………………………………………………………………………………….. 15
2-2-3 جنسیت…………………………………………………………………………………………….. 16
2-3 مرور تجربی………………………………………………………………………………………….. 18
2-4 مرور نظری……………………………………………………………………………………………. 26
2-4-1 نظریه بازنمایی……………………………………………………………………………………… 26
2-4-1-1 از تقلید تا بازنمایی…………………………………………………………………………….. 29
2-4-1-2 نظریه رمزگذاری و رمزگشایی استورات هال………………………………………………… 32
2-4-1-3 بازنمایی و نظریه استوارت هال………………………………………………………………… 35
2-4-1-4 گفتمان و بازنمایی………………………………………………………………………………. 41
2-4-1-5 ایدئولوژی و بازنمایی…………………………………………………………………………… 44
2-4-1-6 از زبان به گفتمان؛ نگاه فوکویی به بازنمایی…………………………………………………… 50
2-4-2 استراتژیهای بازنمایی…………………………………………………………………………… 54
2-4-2-1 کلیشه سازی…………………………………………………………………………………….. 54
2-4-2-2 طبیعی سازی…………………………………………………………………………………….. 56
2-4-2-3 طرد…………………………………………………………………………………………….. 57
2-4- 3 نظریه فیلم کلاسیک…………………………………………………………………………….. 58
2-4-3-1 فرمالیستها……………………………………………………………………………………….. 58
2-4-3-2 رئالیست ها………………………………………………………………………………………. 59
2-4-3-3 نظریه فیلم معاصر……………………………………………………………………………….. 62
2-4-4 نظریات نشانهشناسی……………………………………………………………………………… 64
2-4-4-1 سوسور و نشانهشناسی………………………………………………………………………… 64
2-4-4-2 پیرس و نشانهشناسی…………………………………………………………………………… 67
2-4-4-3 نشانهشناسی ساختارگرای بارت……………………………………………………………… 68
2-4-4-4 اکو و نشانهشناسی پساساختارگرا…………………………………………………………….. 73
2-5 جنسیت ، نظریه های فمنیستی و مطالعات فرهنگی…………………………………………………. 74
2-5-1 جنسیت و رسانه…………………………………………………………………………………… 74
2-5-2 نظریه های فمنیستی فیلم…………………………………………………………………………. 76
2-5-2-1 تحلیل های پساساختارگرایی و نظریه ی فیلم…………………………………………………. 77
2-5-3 مکتب بیرمنگام……………………………………………………………………………………. 82
2-5-4 مطالعه ی مخاطبین………………………………………………………………………………… 83
2-5-5 پست مدرنیسم، لذت و مقاومت………………………………………………………………….. 86
2-5-6 مطالعات فرهنگی، مطالعات فمینیستی و جامعه شناسی………………………………………….. 91
2-6 چارچوب مفهومی…………………………………………………………………………………….. 93
فصل سوم
3-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………. 97
3-2 روش تحقیق کیفی…………………………………………………………………………………… 97
3-2-1 رویکرد انتقادی…………………………………………………………………………………… 100
3-2-2 مطالعه سینما با روش های جامعه شناختی……………………………………………………… 101
3-2-3 ما قبل تاریخ نشانه شناسی……………………………………………………………………… 102
3-2-3-1 فردینان دو سوسور (1913-1857)…………………………………………………………… 103
3-2-3-2 رولان بارت (1980-1915)…………………………………………………………………… 105
3-2-3-3رمزگان روایی پنجگانه بارت…………………………………………………………………. 107
3- 3 روش های بررسی…………………………………………………………………………………. 110
3-3-1 الگوی نشانه شناسی جان فیسک………………………………..………………………………… 110
3-3-1-1 نمای نزدیک………………………………………………………………………………… 116
3-3-1-2 رمزگان اجتماعی……………………………………………………………………………. 117
3-3-1-3 رمزگان فنی………………………………………………………………………………….. 117
3-3-1-4 رمزگان ایدئولوژیک…………………………………………………………………………. 118
3-3-2 الگوی سلبی و کاودری……………………………………………………………………….. 118
3-4 پایایی و روایی……………………………………………………………………………………… 121
3-5 روش نمونه گیری………………………………………………………………………………… 122
3-5-1 جامعه آماری…………………………………………………………………………………… 123
3-5-2 روشها یا تکنیکهای آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات…………………………. 124
فصل چهارم
4 -1مقدمه………………………………………………………………………………………………. 125
4-2 تیتراژ آغازین فیلم "به همین سادگی"………………………………………………………….. 125
4-2-1 روایت فیلم………………………………………………………………………………………. 125
4-2-2 نقد اجتماعی جنسیتی……………………………………………………………………………. 129
4-2-3 شخصیت پردازی زن ها در فیلم به همین سادگی………………………………………………. 130
4-2-4 صحنه منتخب 1…………………………………………………………………………………. 133
4-2-4-1تحلیل جنسیتی اجتماعی……………………………………………………………………… 135
4-2-5 سکانس منتخب 2………………………………………………………………………………. 135
4-2-6 سکانس منتخب3.................…………………………………………………………………….. 136
4-2-7 سکانس منتخب 4……………………………………………………………………………….. 139
4-2-8 سکانس منتخب 5………………………………………………………………………………… 140
4-2-9 سکانس منتخب 6................................................................................................................ 142
4-2-10 در باره ی "به همین سادگی "......................................................................................... 144
4-3 فیلم درباره الی ........................................................................................................................ 146
4-3-1 تیتراژ آغازین فیلم درباره الی.............................................................................................. 146
4-3-2 تیتراژ پایانی...................................................................................................................... 146
4-3-3 روایت فیلم......................................................................................................................... 146
4-3- 4 نقد اجتماعی و جنسیتی........................................................................................................ 148
4-3-5 صحنه منتخب 1...................................................................................................................151
4-3-6 صحنه منتخب 2................................................................................................................... 154
4-3-7 صفحه منتخب3................................................................................................................... 157
4-3-8 صحنه منتخب 4................................................................................................................... 158
4-3-9 صحنه ی منتخب 5............................................................................................................... 161
4-3 -10تحلیل اجتماعی جنسیتی..................................................................................................... 163
4-4 فیلم میگرن.............................................................................................................................. 165
4-4-1 تیتراژ فیلم میگرن................................................................................................................. 165
4-4-2 خلاصه داستان فیلم.............................................................................................................. 165
4-4-3 صحنه منتخب 1................................................................................................................... 166
4-4-3-1 تحلیل اجتماعی و جنسیتی................................................................................................ 168
4-4-4 صحنه منتخب 2................................................................................................................... 170
4-4-5 صحنه ی منتخب 3............................................................................................................... 171
4-4-6 صحنه ی منتخب 4............................................................................................................... 174
4-4-7 صحنه منتخب 5................................................................................................................... 177
4-4-8 صحنه منتخب 6................................................................................................................... 178
4-4-9 صحنه منتخب 7 .................................................................................................................. 179
4-4-10 صحنه منتخب 8................................................................................................................. 180
4-5 سعادت آباد............................................................................................................................. 182
4-5-1 روایت فیلم "سعادت آباد".................................................................................................. 182
4-5-2 صحنه منتخب 1................................................................................................................... 185
4-5-3 صحنه منتخب 2................................................................................................................... 186
4-5-4 صحنه منتخب 3................................................................................................................... 188
4-5-5 صحنه منتخب 4................................................................................................................... 190
4-5-6 صحنه منتخب 5.................................................................................................................. 192
4-5-7 صحنه منتخب 6................................................................................................................... 193
4-5-8 صحنه منتخب 7................................................................................................................... 194
4-5-9 صحنه منتخب 8................................................................................................................... 195
4-5-10 صحنه منتخب 9............................................................................................................... 197
4-5-11 درباره ی فیلم سعادت آباد............................................................................................. 198
فصل پنجم
5- 1نتیجه گیری............................................................................................................................. 202
5-2 محدودیت های تحقیق............................................................................................................. 207
5-3 پیشنهادات............................................................................................................................... 207
منابع............................................................................................................................................... 210
پیوستها.........................................................................................................................................215
منبع:
منابع :
اباذری، یوسف(1380). رولان بارت و اسطوره و مطالعات فرهنگی، فصلنامه ارغنون، شماره 18، چاپ دوم، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارغنون ، شماره 23 : نظری فیلم
احمدی ،بابک (1388) واژه نامه فلسفی مارکس، تهران ،نشر مرکز
استوری، جان، مطالعات فرهنگی درباره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران، نشر آگه، 1385
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385
استراس، آنسلم و کوربین، جولیت، اصول روش تحقیق کیفی، نظریه مبنایی؛ رویهها و شیوهها، ترجمه بیوک محمدی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385
استریناتی، دومنیک(1388). مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه، ترجمه ثریا پاک نظر، گام نو
امامی، نصر الله(1385)، مبانی و روش های نقد ادبی. چاپ سوم. تهران: نشر جامی -
آسابرگر، آرتور، روشهای تحلیل رسانه، ترجمه پرویز اجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1379
اکو، امبرتو، نشانهشناسی، ترجمه پیروز ایزدی، تهران، نشر ثالث، 1387
بارت، رولان( 1380)اسطوره در زمانه حاضر،ترجمه یوسف اباذری ارغنون 18،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بازن،آندره(1376) سینما چیست؟" ترجمه :محمد شهبا،تهران،نشر مرکز
بشیریه ، حسین (1379) نظریه های فرهنگ در قرن بیستم. انتشارات آینده پویان
بهرامی کمیل نظام (1388) «نظریه رسانهها جامعه شناسی ارتباطات»،تهران، انتشارات کویر
پاینده ،حسین (1385) قرائتی نقادانه از آگهی های تجاری در تلویزیون ایران ، نشر روزنگار
چندلر، دانیل( 1386) مبانی نشانه شناسی،م مهدی پارسا ،سوره مهر
خالقی، احمد(1382). قدرت، زبان، زندگی روزمره در گفتمان سیاسی معاصر، تهران: گام نو
راورد راد ، اعظم و زندی ،مسعود ،1382 " سینما و تغییرا ت فرهنگی در ایران بعد از خرداد 1376 :شکل گیری سینمای زن و مضامین آن " پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی ، دانشگاه تهران
سجودی، فرزان، نشانهشناسی کاربردی، نشر علم، 1387
سلبی،کیت و ران کادوری 1380.راهنمای بررسی تلویزیون، علی عامری مهابادی، سروش.
ضمیران، محمد، در آمدی بر نشانه شناسی هنر، تهران، نشر قصه،1382
فرکلاف، نورمن، تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه گروه مترجمان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه، 1379
فرهادپور، مراد(1375). درباره مضامین و ساختارهای دیالکتیک روشنگری، فصلنامه ارغنون، شماره 11 و 12، چاپ دوم، تهران: انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
فلیک، اووه، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، نشرنی، 1387
فیسک ، جان(1381) " فرهنگ و ایدئولوژی" مژگان برومند، فصلنامه ارغنون شماره 20
فیسک، جان ( ۱۳۸۶ )، درآمدی بر مطالعات ارتباطی، ترجمه مهدی غبرایی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، غیاثیان، مریم، بازنمایی ما و آنها، فصلنامه رسانه، شماره 1387-72
کابلی ، پل و لیتزا یانتس 1380 نشانه شناسی قدم اول، محمد نبوی ،نشر شیرازه
کالکر، رابرت( ۱۳۸۴ ). فیلم، فرم و فرهنگ، ترجمه بابک تیرابی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
کالر، جاناتان(1379). فردیناند دو سوسور، ترجمه کورش صفوی، تهران: انتشارات هرمس
کولومبورگ ،سوزان(1378) رشد جنسیت،ترجمه مهرناز شهر آرای،تهران: ققنوس 28- کوبلی، پل، نظریه های ارتباطات، جلد چهارم، ترجمه : گودرز میرانی، ویراستار: سعید رضا عاملی، تهران: پژوهشکده ی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1387
کیسبی یر ، آلن ،(13) سینما و پدیدار شناسی ، ترجمه علاالدین طباطبایی،تهران :هنر
کازه بیه ،آلن ،1382،پدیدار شناسی در سینما،ترجمه :علاء الدین طباطبایی،تهران : هرمس
کولومبورگ ،سوزان ،1378 ، رشد جنسیت،ترجمه :نهرناز شهر آرای ،تهران :انتشارات ققنوس
گیدنز ، آنتونی ،1374،جامعه شناسی ،ترجمه منوچهر صبوری، تهران :نشر نی.
گرت ،استفانی ،1380 ،جامعه شناسی جنسیت،ترجمه کتایون بقایی، تهران : نشر دیگر
مارشال،کاترین و راس من ،گرجن.ب (1381) روش تحقیق کیفی،ترجمه دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی ،تهران:دفتر پژوهش های فرهنگی
مالوی، لورا ،1382، "لذت بصری و سینمای روایی" ترجمه فتاح محمدی،فصلنامه ارغنون ،شماره 23، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی
مهدی زاده ، محمد 1387. رسانه ها و بازنمایی ؛ دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها
لیندف، تامس و برایان، تیلور، روشهای تحقیق کیفی در ارتباطات، عبداله گیویان، نشر همشهری، 1388
هال، استوارت ( ۱۳۷۸ )، رمزگذار ی و رمزگشا یی، در سا یمن دو رینگ (و یراستار)، مطالعات فرهنگی، حمیرا مشیرزاده، انتشارات آ ینده پو یان
هارلند، ریچارد، ابرساختگرایی، فلسفه ساختگرایی- پساساختگرایی، ترجمه فرزان سجودی، تهران، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، 1380
هیوارد، سوزان (1381) مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی ، فتاح محمدی، نشر هزاره ی سوم ، زنجان
هنسن و دیگران. (1998: 16). به نقل از پایان نامه اجتماعات تفسیری و نقش آن بر خوانش رمانهای زن محور، سارا دلیریان. دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، سال 89-90
هاسکل،مالی،1381،"بازیگران زن دهه 40:ز بازی تا زندگی"،فصلنامه فارابی،دوره یازدهم ،شماره 4،شماره مسلسل 44،بنیاد سینمایی فارابی
همتی .هلنی ،1379"بازنمایی مشاغل زنان در ایران " پایان نامه کارشناسی ارشد پژوهش هنر ،دانشکده هنر و معماری،دانشگاه آزاد تهران
هیوارد، سوزان 1381، مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی ، فتاح محمدی، نشر هزاره ی سوم ، زنجان
هرست هاوس،رزالید 1384. بازنمایی و صدق ، امیر نصیری فرهنگستان هنر
عیسا ،رز و شیلا ویتاگر، 1379 .زندگی و هنر :سینمای نوین ایران برگرفته از پروانه فریدی . تهران : نشر کتابسرا
نیچه، فردریش(1382). در باب حقیقت و درغ به مثابه غیر اخلاقی در فلسفه، معرفت و حقیقت، ترجمه مراد فرهادپور، تهران: انتشارات هرمس
Barker, Chris, The stage dictionary of cultural studies, stage publications, London, 2004.
50 Dyer, Richard (2005). White, in Film Theory: Critical Concept in Media and Cultural Studies, Volume 3, Routledge
51. Giles, Judy & Middleton Tim (1999): Studying Culture: a practical introduction, Wiley.Blackwell.
52. Gafman, F. (1967)”gender advertisement, studies in the anthropology of visual communication.
53. Hall, Stuart (۱۹۹۷). The Work of Representation, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication.
54. Lidchi, Henrietta ۱۹۹۷)). The Poetics and the Politics of Exhibiting Other Cultures, In Cultural Representation and Signifying Practice, Sage Publication Rojek, Chris (2007). Cultural Studies, Polity Press-
55. Watson, James & Hill, Anne (2006)"Dictionary of media and communication studies, Oxford: Hodder Arnold
56. Woodward, K (1997). Identity and Difference: Culture, Media and Identity, London, Sage Publications