فهرست:
فهرست
عنوان صفحه
فصل1. 1
کلیات پژوهش... 1
مقدمه. 1
1- 1- طرح مسأله و تعریف آن. 1
1-2- بیان ضرورت و اهمیت موضوع تحقیق. 3
1-2-1- ضرورت و اهمیت نظری.. 3
1-2-2- ضرورت و اهمیت عملی.. 4
1-3- اهداف تحقیق. 4
1-3-1- هدف اصلی.. 4
1-3-2- اهداف فرعی.. 4
1-4- سؤالات تحقیق. 5
1-5- فرضیات تحقیق: 5
فصل2. 7
ادبیات و مبانی نظری پژوهش... 7
مقدمه. 8
2-1- مرور تاریخی؛ پیشینه پژوهش در جهان و ایران. 8
2-1-1- تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان. 8
دوره ﻧﺨﺴﺖ؛ دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺷﻔﺎﻫﯽ.. 9
دوره دوم؛ دوره ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻧﻮﺷﺘﺎری ﭼﺎﭘﯽ.. 11
ﺩﻭﺭﻩ ﭼﻬﺎﺭﻡ: ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﻲ.. 16
2-1-2- تاریخچه تبلیغات محیطی در جهان. 16
2-1-3- تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران. 22
2-1-3-1- اﯾﺮان ﺑﺎﺳﺘﺎن 22
2-1-3-2- ایران معاصر تا قبل از انقلاب اسلامی(1357-1200 ه.ش) 23
2-1-3-3- ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی.. 28
2-1-2- تاریخچه تبلیغات محیطی در ایران. 30
2-1-5- بررسی پژوهشهای پیشین. 33
2-1-5-1- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور. 33
1. ارزیابی اثر بخشی تبلیغات محیطی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از دیدگاه مسافرین متروی شهر تهران. 33
2. بازتاب ارزشهای فرهنگی در آگهیهای تجاری تلویزیون. 35
3. بررسی فنی گرافیک در طراحی تبلیغات بر روی اتوبوسهای شرکت واحد تهران. 36
4. بررسی مؤلفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیونی.. 37
5. شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات محیطی براساس الگوی چهار P تبلیغات 39
2-1-5-2- پژوهشهای انجام شده در خارج کشور. 41
1. ارزشهای فرهنگی نمایش داده شده در تبلیغات تلویزیونی هند. 41
2. ارزشهای فرهنگی منعکس شده در تبلیغات اینترنتی آمریکایی و چینی.. 42
3. ارزشهای فرهنگی منعکس شده در تبلیغات تلویزیونی چین و هنگکنگ... 43
2-2- ادبیات پژوهش و مرور مفهومی.. 43
2-2-1- مفهوم فرهنگ... 43
2-2-1-1- تعریف فرهنگ... 43
2-2-1-2- ویژگیهای فرهنگ... 44
2-2-2- مفهوم ارزش... 45
2-2-2-1 تعریف ارزش... 45
2-2-2-2- طبقه بندی ارزشها 45
2-2-2-3- تعریف ارزشهای فرهنگی.. 46
2-2-3- مفهوم تبلیغات.. 47
2-2-3-1- تعریف تبلیغات.. 47
2-2-3-2- عناصر و ویژگیهای تبلیغ به عنوان ارتباط.. 48
2-2-3-3- انواع تبلیغات.. 48
2-2-3-3- 1- تبلیغات سیاسی.. 49
2-2-3-3- 2- تبلیغات بازرگانی.. 49
2-2-3-3- 3- تبلیغات فرهنگی.. 49
2-2-3-4- انواع رسانههای تبلیغاتی و مزایا و معایب آنها 50
2-2-3-4-1- روزنامه. 50
2-2-3-4-2- رادیو. 50
2-2-3-4-3- تلویزیون. 51
2-2-3-4-4- اینترنت.. 51
2-2-3-4-5- تبلیغات محیطی(شهری) 52
2-2-3-4-5-1- تعریف تبلیغات محیطی.. 52
2-2-3-4-5-2- مزایا و معایب تبلیغات محیطی.. 52
2-3- دیدگاههای علمی و چارچوب نظری.. 53
2-3-1- دیدگاههای علمی مرتبط با رسانهها و تبلیغات.. 53
2-3-1-1- دیدگاههای انتقادی نسبت به تبلیغات.. 54
2-3-1-2- دیدگاههای مثبت نسبت به تبلیغات تجاری.. 60
2-3-1-3- دیدگاه و ارزشهای حاکم بر تبلیغات تجاری در نظام سرمایهداری.. 63
2-3-1-4- دیدگاه و ارزشهای حاکم بر تبلیغات تجاری در نظام اسلامی.. 66
2-3-2- نظریههای مربوط به تأثیر پیامهای ارتباطی.. 68
2-3-2-1- نظریه بازنمایی.. 69
2-3-2-2- نظریه متقاعدسازی.. 71
2-3-2-3- نظریه اقناع. 71
2-3-2-4- نظریه ترغیب.. 75
2-3-2-5- نظریه یادگیری اجتماعی و جامعهپذیری.. 77
2-3-3- چارچوب نظری پژوهش... 78
2-4- سؤالات و فرضیات پژوهش... 80
2-4-1- سؤالات پژوهش... 80
2-4-2- فرضیات پژوهش... 81
فصل 3. 82
روششناسی.. 82
مقدمه. 83
3-1- روش تحقیق. 83
3-2- جامعهی آماری.. 84
3-3- نمونهی آماری.. 84
3-4- روش نمونهگیری.. 84
3-5- واحد تحلیل. 85
3-6- تکنیک یا ابزار گردآوری اطلاعات.. 85
3-7- تکنیک تجزیه و تحلیل دادهها 85
3-8- پایایی و روایی تحقیق. 85
3-8-1- پایایی.. 85
3-8-2- اعتبار یا روایی تحقیق. 86
3-9- تعاریف نظری مفاهیم تحقیق. 86
3-10- تعریف عملیاتی مفاهیم و متغیرهای تحقیق. 96
فصل 4. 104
تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش... 104
مقدمه. 105
4-1- بررسی توصیفی دادههای تحقیق در قالب جداول یکبعدی.. 106
4-2- تحلیل استنباطی دادههای تحقیق براساس جداول دوبعدی.. 123
فصل 5. 138
نتیجهگیری و پیشنهادات.. 138
مقدمه. 139
5-1- نتایج بهدست آمده از بررسی تبلیغات محیطی شهر تهران. 139
5-1-1- پاسخ به سؤالات تحقیق. 139
5-1-2- نتایج تبیینی پژوهش(نتایج آزمون فرضیات تحقیق) 142
5-2- نتیجهگیری.. 145
5-3- محدودیتهای پژوهش... 147
5-4- پیشنهادات.. 147
5-4-2- پیشنهادات پژوهشی.. 147
5-4-2- پیشنهادات کاربردی.. 148
منابع. 149
کتابهای فارسی.. 149
مقالات فارسی.. 152
پایاننامههای فارسی.. 153
منابع لاتین. 153
پیوست یک: دستورالعمل کدگذاری.. 154
پیوست دو: نمونههایی از تبلیغات محیطی.. 157
فهرست جداول:
جداول یکبعدی
جدول شماره 4-1-1- جدول توزیع فراوانی ودرصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع تبلیغ. 106
جدول شماره 4-1-3- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی ایرانی- اسلامی برجسته در تبلیغ. 109
جدول شماره 4-1-4- جدول توزیع فراوانی ودرصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی بیگانه با ارزشهای اسلامی برجسته در تبلیغ 111
جدول شماره 4-1-5- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جنسیت در عکس یا طرح تبلیغ. 112
جدول شماره 4-1-6- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش زنان در تبلیغ. 113
جدول شماره 4-1-7- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش مردان در تبلیغ. 114
جدول شماره 4-1-8- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب مدل موی مردان در تبلیغ. 115
جدول شماره 4-1-9- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع زبان و کلمات بهکار رفته در تبلیغ. 116
جدول شماره 4-1-10- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع خط بهکار رفته در تبلیغ. 117
جدول شماره 4-1-11- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب سازمان تبلیغاتگر. 118
جدول شماره 4-1-12- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب میزان جذابیت تبلیغ. 119
جدول شماره 4-1-13- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب فضای حاکم بر عکس یا طرح تبلیغ. 120
جدول شماره 4-1-14- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جاذبههای تبلیغاتی.. 121
جدول شماره 4-1-15- جدول توزیع فراوانی و درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع کالای تبلیغ شده 122
جداول دو بعدی
جدول شماره 4-2-1- جدول بررسی معناداری رابطه بین محتوای تبلیغات و ارزشهای فرهنگی بیگانه. 123
جدول شماره 4-2-2- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع کالای تبلیغ شده و ارزشهای فرهنگی بیگانه. 126
جدول شماره 4-2-3- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع زبان و کلمات بهکاررفته در تبلیغ و ارزشهای فرهنگی بیگانه. 128
جدول شماره 4-2-4- جدول بررسی معناداری رابطه بین ارزشهای فرهنگی بیگانه در تبلیغ و میزان جذابیت تبلیغ. 130
جدول شماره 4-2-5- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع کالای تبلیغ شده و محتوای تبلیغات.. 132
جدول شماره 4-2-6- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع خط بهکار رفته در تبلیغ و نوع تبلیغات.. 134
جدول شماره 4-2-7- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع پوشش زنان در تبلیغ با سازمان تبلیغاتگر. 136
جدول شماره 4-2-8- جدول بررسی معناداری رابطه بین نوع پوشش زنان در تبلیغ با سازمان تبلیغاتگر. 137
فهرست نمودارها
نمودار شماره 4-1-1- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع تبلیغ. 106
نمودار شماره 4-1-2- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب محتوای تبلیغ. 108
نمودار شماره 4-1-3- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی ایرانی- اسلامی برجسته در تبلیغ. 110
نمودار شماره 4-1-4- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب ارزشهای فرهنگی بیگانه برجسته در تبلیغ. 111
نمودار شماره 4-1-5- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جنسیت در عکس یا طرح تبلیغ. 112
نمودار شماره 4-1-6- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش زنان در تبلیغ. 113
نمودار شماره 4-1-7- جدول توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع پوشش مردان در تبلیغ. 114
نمودار شماره 4-1-8- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب مدل موی مردان در تبلیغ. 115
نمودار شماره 4-1-9- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع زبان و کلمات در تبلیغ. 116
نمودار شماره 4-1-10- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع خط بهکار رفته در تبلیغ. 117
نمودار شماره 4-1-11- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب سازمان تبلیغاتگر. 118
نمودار شماره 4-1-12- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب میزان جذابیت تبلیغ. 119
نمودار شماره 4-1-13- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب فضای حاکم بر عکس یا طرح تبلیغ. 120
نمودار شماره 4-1-14- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب جاذبههای تبلیغاتی.. 121
نمودار شماره 4-1-15- نمودار توزیع درصدی تبلیغات محیطی شهر تهران برحسب نوع کالای تبلیغ شده 122
منبع:
منابع
کتابهای فارسی:
قرآن کریم. (1370). ترجمه مهدی الهی قمشهای، تهران: انتشارات اسوه، وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه.
احمدی، تقی. (1389). مهندسی تبلیغات محیطی. تهران: انتشارات فرازاندیش سبز، چاپ اول.
ادهم، علی. (1389). تبلیغات محیطی(پیشینه و مفاهیم). تهران: انتشارت پژوهش رسانه، چاپ اول.
اربابی، علیمحمد. (1350). تبلیغات تجارتی. تهران: انتشارات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی علامه طباطبایی، چاپ اول.
اسمیت، فلیپ. (1387). درآمدی بر نظریه فرهنگی. ترجمه حسن پویان، تهران: نشر دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ویلیام ال بنوا و پاملا جی بنوا.(1389). فرآیند تأثیرگذاری پیامهای اقناعی. ترجمه مینو نیکو و وارگن سرکیسیان، تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.
باهنر، ناصر و همایون، محمدمهدی. (1388). گذرگاههای تبلیغات بازرگانی؛ از آغاز تا اسلام. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، چاپ اول.
بیرو، آلن. (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی، تهران: انتشارات کیهان، چاپ اول.
حایری، وحید و رستمی، محمدرضا. (1390). تبلیغات فرهنگی، از تئوری تا عمل. تهران: انتشارات تبلور.
حسینی لاهیجی، رضا. (1390). آشنایی با تبلیغات شهری. تهران: انتشارات سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، چاپ اول.
حکیمآرا، محمدعلی. (1384). ارتباطات متقاعدگرانه و تبلیغ. تهران: انتشارات سمت.
خداداد حسینی، حمید، روستا، احمد و خلیلیشجاعی، وهاب. (1389). تبلیغات از تئوری تا عمل. تهران: انتشارات حروفیه.
دالوند، احمدرضا. (1387). خوانش صفحه بدون قرائت متن. جلد اول، تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ اول.
دفلور، ملوین و ای.دنیس، اورت. (1383). شناخت ارتباطات جمعی. ترجمه سیروس مرادی، تهران: انتشارات سروش.
دهخدا، علی اکبر. (1377). لغت نامه. جلد11، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
اولسون،جین، سیگنایزر، بنو و ویندال، سون. (1387). کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، چاپ دوم، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
پستمن، نیل. (1373). زندگی در عیش، مردن در خوشی. ترجمه صادق طباطبایی، تهران: انتشارات سروش.
دیویمر، راجر و دومینیک، جوزفآر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. ترجمه کاووس سیدامامی، تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات صدا و سیما.
رسولی، محمدرضا. (1386). پژوهشنامه تبلیغات. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
ساروخانی، باقر. (1378). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. جلد اول، تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1386). نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
شاه محمدی، عبدالرضا. (1385). اقناع و تبلیغ جامعه شناسی و متون. تهران: انتشارات زرباف.
صانعی، پرویز. جامعهشناسی ارزشها. (1372). تهران: انتشارات گنج دانش.
صدر، سید محمدباقر. اقتصادِ ما. (1353). ترجمه محمدکاظم موسوی، جلد اول، تهران: انتشارات تهران.
طاهر نسبی، کوروش. (1381). صنعت تبلیغات، آگهی، ترویج، تبلیغ. جلد اول، تهران: انتشارات فرزین، چاپ اول.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. (1374). تفسیر المیزان. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی، جلد اول، تهران: نشر دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم.
فرهنگی، علیاکبر. (1379). فرهنگ، مصرفگرایی و تبلیغات بازرگانی. مجموعه مقالات نخستین همایش و نمایشگاه صنعت تبلیغات ایران، به اهتمام کوروش اسعدی بیگی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول.
قاسمی، سیدفرید. (1383). رویدادهای مطبوعاتی ایران 1382-1215. انتشارات مرکز مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ اول.
قنادان، منصور، مطیع، ناهید و ستوده، هدایتالله. (1388). جامعهشناسی(مفاهیم کلیدی). تهران: انتشارات آوای نور، چاپ هشتم.
کریپندورف، کلوس. (1383). تحلیل محتوا، مبانی روششناسی. تهران: نشرنی، چاپ دوم.
کوش، دنی. (1381). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه فریدون وحیدا، تهران: انتشارت سروش.
کیا، علیاصغر و سعیدی، رحمان.(1383). مبانی ارتباط، تبلیغ و اقناع. تهران: انتشارات روزنامه ایران.
گولد، جولیوس و ل کولب، ویلیام. (1376). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر پرهام و دیگران، تهران: نشرمازیار، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی. (1384). جامعهشناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، چاپ چهاردهم.
مارکوزه، هربرت. (1362). انسان تک ساحتی. ترجمه محسن مؤیدی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
محسنیان راد، مهدی. (1384). ایران در چهار کهکشان ارتباطی. جلد دوم، تهران: انتشارات سروش، چاپ اول.
محمدی ریشهری، محمد. (1362). میزانالحکمه. قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول.
محمدیان، محمود. (1379). مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی. تهران: انتشارات حروفیه.
محمدیمهر، غلامرضا. (1389). روش تحلیل محتوا. تهران: انتشارات دانشنگار، چاپ دوم.
منصورفر، کریم. (1384). روشهای آماری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران،چاپ هفتم.
موسوی خمینی، روح الله. (1365). صحیفه نور. جلد 18، تهران: انتشارات شرکت سهامی چاپخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
مهدی زاده، سیدمحمد. (1387). رسانهها و بازنمایی. تهران: انتشارات دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، چاپ اول.
مهدیزاده، سید محمد. (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: انتشارات همشهری، چاپ دوم.
میرفخرایی، تژا. (1386). بررسی مقایسهای گفتمانهای غالب در حوزهی قوانین تبلیغات تجاری ایران. تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
نقیبالسادات، سیدرضا. (1384). راهنمای عملی آمادهسازی طرح تحقیق در روش تحلیل محتوا. قم: دفتر نشر معارف، چاپ اول.
هارپر، کریستوفر. (1387). رسانههای نوین. ترجمه علیاصغر کیا، تهران: انتشارات شرکت تعاونی سازمان معیت ادارات، چاپ دوم.
هال، استوارت. (1386). غرب و بقیه: گفتمان و قدرت. ترجمه محمود متحد، تهران: نشرآگه، چاپ اول.
هیوارد، سوزان. (1381). مفاهیم کلیدی در مطالعات سینمایی. ترجمه فتاح محمدی، تهران: نشر هزاره سوم، چاپ اول.
مقالات فارسی:
اسدی طاری، محمدحسن. تاریخچه تبلیغات بازرگانی. فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره پیاپی 13، بهار 1372.
رسولی، محمدرضا. بررسی مؤلفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیونی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 23، پاییز 1382.
علمداری، مهرداد. فریمینگ یا قاببندی چیست؟. کتاب ماه علوم اجتماعی، سال دوم، شماره 13، فروردین 1388.
فرقانی، محمدمهدی. سیمای آگهیهای بازرگانی در یک دوره هشت ساله (1334-1327). فصلنامه رسانه، سال چهارم، شماره پیاپی 16، زمستان 1372.
کلانتری، علی. تبلیغات شهری؛ زشت، زیبا، بلاتکلیف. فصلنامه رسانه، سال نهم، شماره پیاپی 36. زمستان 1377
کلهر، کیومرث. رویکرد بهرهگیری از رسانههای مختلف در بازاریابی و تبلیغ. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال نهم، شماره 29، 1381.
مجیدی، حسن. چارچوبهای رسانههای خبری غربی و نحوه بازنمایی جنبشهای مردمی کشورهای عربی با تأکید بر بحرین و مصر. فصلنامه رسانه، سال بیست و دوم، شماره پیاپی 85، پاییز و زمستان 1390.
مسعودی، امیدعلی. جادوی تبلیغ. فصلنامه پژوهش و سنجش، سال نهم، شماره 29، 1381.
معتمد نژاد، کاظم. مبانی و اصول تبلیغات سیاسی. فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شماره پیاپی 75. پاییز 1387
معتمد نژاد، کاظم. آگهیهای تجاری و از خودبیگانگی انسانی. فصلنامه رسانه، سال اول، شماره پیاپی 2. تابستان1369.
مولانا، حمید. آنسوی تبلیغات بازرگانی جهانی؛ واقعیتها و چالشها. فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شماره پیاپی 75. پاییز 1387.
مهدیزاده، سید محمد. یادداشت. فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شماره پیاپی 75. پاییز 1387.
یگانه دوست، محمدرضا. (1378). مبادی نظری تبلیغات. ماهنامه فیلم، سال هفدهم، شماره 248.
پایاننامههای فارسی:
افخمی، بهنام. (1387). تبلیغات تجاری و ارزشهای فرهنگی در مجلات خانواده؛ (تحلیل محتوای تبلیغات تجاری مجلات خانواده سبز، خانواده، راه زندگی و روزهای زندگی در سال1385). پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات.
پورحسینی، سیدجواد. (1387). شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات محیطی براساس الگوی چهار P تبلیغات. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
دبیری، شراره. (1379). بررسی فنی گرافیک در طراحی تبلیغات بر روی اتوبوسهای شرکت واحد تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس.
رحمانی تهرانی، مریم. (1386). بازنمایی زنان در تبلیغات مجلات (تحلیل محتوای تبلیغات مجلات زن روز(1354) و خانواده(1384). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی علامه طباطبایی.
رفعتی، مهری. (1373). سیر تحول تبلیغات بازرگانی در مطبوعات ایران از سال 1229 تا 1372. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی علامه طباطبایی.
عالمی، سارا. (1384). بررسی تأثیر تبلیغات تجاری پوشاک در بیلبوردهای شهر تهران؛ سالهای 83-82. پایاننامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس تهران.
فطورهچی، یاسمن. (1388). ارزیابی اثر بخشی تبلیغات محیطی شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل از دیدگاه مسافرین متروی شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.
هدایتی، سیده الهام. (1388). بازتاب ارزشهای فرهنگی در آگهیهای تجاری تلویزیون. پایاننامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
منابع لاتین:
Watson, James and Hill, Anne(2006). Dictionary of Media and Communication Studies, 7th Edition, Hodder Arnold Publication.
Zhang, Jie.(2005). Cultural values reflected in Chinese and American web service advertising. Paper was presented at the Association for Education in Journalism and mass communication.sanAntonio,Texas.