فهرست:
فهرست
تقدیروتشکر
تقدیم به
چکیده
فصل اول کلیات
1-1 مقدمه فصل اول................................................................................................................................................ 2
2-1 بیان مسأله............................................................................................................................................................... 3
3-1انگیزه پژوهشگر........................................................................................................................................................ 6
4-1 اهداف تحقیق........................................................................................................................................................ 6
5-1 ضرورت و اهمیت پژوهش.................................................................................................................................... 6
6-1 فایده پژوهش..................................................................................................................................................... 9
7-1 متغیرهای تحقیق............................................................................................................................................... 9
فصل دوم ادبیات پژوهش
1-2 مقدمه ................................................................................................................... 11
2-2 تاریخچهی آموزش مهارتهای زندگی در جهان.............................................................. 12
3-2 تاریخچهی آموزش مهارتهای زندگی در ایران............................................................... 12
4-2 تعریف سازمان بهداشت جهانی از مهارتهای زندگی..................................................... 13
5-2 طبقه بندی بین المللی مهارتهای زندگی......................................................................... 13
5-1-2 مهارت عمومی، اصلی یا مشترک........................................................................... 14
5-2-2 مهارت های خاص یا غیرمشترک.............................................................................. 14
6-2 کاربرد مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی)......................................................... 16
7-2 اهداف آموزش مهارتهای زندگی............................................................................... 16
8-2 انواع مهارتهای زندگی............................................................................................ 17
9-2 نقش مهارتهای زندگی در ارتقای بهداشت روان....................................................... 19
نمودار شکل یک پنج حوزه اصلی مهارتهای زندگی............................................................... 19
10-2 مهارت ارتباط مؤثر............................................................................................. 19
11-2 تعریف ارتباط ..................................................................................................... 20
12-2 ضرورت و اهمیت ارتباطات..................................................................................... 20
13-2 اصول و مقررات ارتباطات بین فردی....................................................................... 21
14-2 عناصر اصلی ارتباط............................................................................................... 21
15-2 عوامل مؤثر در شروع ارتباط.................................................................................... 21
16-2 موانع ارتباط............................................................................................................... 22
17-2 مهارت جرأتمندی.................................................................................................... 22....
18-2 قدرت ابراز وجود.................................................................................................... 23....
19-2 اهمیت مهارت جرأتمندانه......................................................................................... 25....
20-2 شیوه های آموزش مهارت های زندگی........................................................................... 26....
21-2 اجرای برنامهی آموزش مهارت های زندگی................................................................ 28
نمودار شکل دوآثارمختلف آموزش مهارتهای زندگی در طی زمان.............................................. 28
22-2 سازگاری و ناسازگاری................................................................................................. 28....
23-2 تعاریف در حیطه سازگاری اجتماعی............................................................................. 29....
24-2 تحلیل فرآیند سازگاری اجتماعی................................................................................... 32....
25-2 علائم بالینی اختلالات سازگاری...................................................................................... 33....
26-2 انواع ناسازگاری............................................................................................................ 33
26-2-1 گروه اول ناسازگاران اجتماعی................................................................................ 33
26-2-2 گروه دوم ناسازگاران حسی و حرکتی....................................................................... 34
26-2-3 گروه سوم ناسازگاران ذهنی و عقلی.......................................................................... 34
27-2 بهداشت روان و سازگاری........................................................................................... 34
28-2 ملاک و معیارسازگاری................................................................................................ 34
29-2 عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی.................................................................................. 35
29-2-1 عوامل فردی....................................................................................................... 35
29-2-2 هوش.................................................................................................................... 35
29-2-3 عوامل خانوادگی..................................................................................................... 36
29-2-4 عوامل اجتماعی................................................................................................... 37
29-2-5 رسانه های گروهی................................................................................................ 37
29-2-6 گروه همسالان...................................................................................................... 37
29-2-7 عوامل مذهبی و اخلاقی....................................................................................... 38
30-2 سازگاری با دانشگاه................................................................................................... 38
31-2 مبانی نظری............................................................................................................ 40
31-2-1 نظریه های روانشناسی....................................................................................... 40
31-2-1-1 نظریهی اریکسون................................................................................... 40
31-2-1-2 نظریهی روانشناسی فردی آدلر.................................................................. 41
31-2-1-3 نظریهی بین فردی سالیوان........................................................................... 42
31-2-2 نظریه های جامعه شناسی.................................................................................... 44
31-2-2-1 نظریهی ناهنجاری دورکیم........................................................................... 44
31-2-2-2 نظریهی ناهنجاری مرتون................................................................................. 45
31-2-2-3 نظریهی کنش اجتماعی ماکس وبر.................................................................... 46
31-2-3 نظریه های مددکاری اجتماعی............................................................................. 47
31-2-3-1 نظریهی توانمند سازی مدافعه..................................................................... 47....
31-2-3-2 نظریهی سلامت اجتماعی کییز....................................................................... 47
نمودار شکل سه مدل پنج عاملی کییز......................................................................................... 48
31-2-3-3 نظریهی مددکاری اجتماعی شناختی- رفتاری.................................................. 49
نمودار شکل چهار الگوی عمومی مورد استفاده در تئوری شناختی - رفتاری................................. 49
31-2-3-3 نظریهی یادگیری اجتماعی ............................................................................. 50
31-2-4 دیدگاه ها و مکاتب............................................................................................ 50
31-2-4-1دیدگاه روان تحلیلگری.............................................................................. 50
31-2-4-2دیدگاه علوم رفتاری...................................................................................... 51
31-2-4-3 دیدگاه زیستی- روانی- اجتماعی..................................................................... 52
31-2-4-4 سازگاری اجتماعی در مکتب انسان گرایی........................................................ 52
32-2 پیشینهی پژوهش در خارج ازکشور................................................................................. 53
33-2 پیشینهی پژوهش در داخل ازکشور.................................................................................. 55
34-2 چارچوب نظری......................................................................................................... 57
35-2 مدل نظری .................................................................................................................. 58
نمودارشکل پنج مدل نظری نحوهی آموزش مهارتهای زندگی(ارتباط مؤثر و جرأتمندی)................ 58
36-2 سئوالهای تحقیق........................................................................................................... 59
37-2 فرضیه های اصلی پژوهش.......................................................................................... 59
38-2 فرضیه های فرعی پژوهش.......................................................................................... 59
فصل سوم روش تحقیق
1-3 مقدمه فصل سوم........................................................................................................ 61
2-3 طرح تحقیق..................................................................................................................... 62
جدول 3-1 طرح کلی پژوهش............................................................................................... 62
3-3 جمعیت آماری................................................................................................................. 62
4-3 حجم نمونه و روش نمونه گیری....................................................................................... 62
5-3 ابزار پژوهش.................................................................................................................... 63
6-3 روش جمع آوری اطلاعات.............................................................................................. 69
جدول 3-2 خلاصه جلسات و مداخلات روان آموزشی مهارتهای زندگی............................. 71
7-3 روش تجزیه و تحلیل داده ها........................................................................................ 72
8-3 تعاریف مفهمومی و عملیاتی متغییرهای تحقیق................................................................. 72
8-3-1 تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی......................................................................... 72
8-3-2 تعریف مفهومی ارتباط مؤثر...................................................................................... 72
8-3-3 تعریف مفهومی جرأتمندی........................................................................................ 72
8-3-4 تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی.......................................................................... 72
8-3-5 تعریف عملیاتی آموزش جرأتمندی............................................................................ 72
8-3-6 تعریف عملیاتی آموزش ارتباط مؤثر........................................................................... 73
9- 3 ضوابط و قواعد اخلاقی............................................................................................... 73
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
1-4 مقدمه فصل چهارم...................................................................................................... 75
2-4 یافته های توصیفی......................................................................................................... 75
1-2-4 سن آزمودنیها........................................................................................................ 75
جدول 4-1 مقایسه سن افراد مورد مطالعه بر حسب گروه..................................................... 75
2- 2- 4 رشته تحصیلی آزمودنیها.......................................................................................... 75
جدول 4- 2 توزیع فراوانی نسبی و مطلق رشته تحصیلی آزمودنیها بر حسب جنسیت................ 75
3-2-4 میانگین نمرات آزمودنیها در پرسشنامهی سازگاری اجتماعی....................................... 76
جدول4-3 میانگین نمره سازگاری اجتماعی افراد مورد مطالعه در پیش آزمون و پس آزمون و مرحله پیگیری.. 76
3-4 بررسی مفروضه های تحلیل کوواریانس........................................................................ 77
1-3-4 بررسی توزیع نرمال نمرات.................................................................................. 77
جدول4-4 میانگین، انحراف معیار،کجی وکشیدگی نمره سازگاری اجتماعی دانشجویان مورد مطالعه 77
2-3-4 آزمون همسانی واریانس میانگین نمرات................................................................... 77
جدول4-5 نتایج آزمون لوین برای بررسی همگنی واریانس میانگین نمرات افراد(54n=)......... 78
4-4 آزمون فرضیه های پژوهش.......................................................................................... 78
فرضیه اول............................................................................................................................. 78
جدول 4-6خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری روی نمره های پس آزمون با کنترل پیش آزمونسازگاری اجتماعی................................................................................................................................ 79
جدول4-7 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیشآزمون سازگاری اجتماعی ................................................................................................ 79
فرضیه دوم............................................................................................................................. 80
جدول4-8 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیش آزمون سازگاری اجتماعی( ارتباط مؤثر)............................................................................ 80
فرضیه سوم............................................................................................................................ 80
جدول4-9 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیش آزمون سازگاری اجتماعی(جرأتمندی)............................................................................. 81
فرضیه چهار.......................................................................................................................... 81
جدول4-10 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیش آزمون بر مولفه دلبستگی به رشته تحصیلی و دانشجویان مورد مطالعه............................ 81
فرضیه پنج............................................................................................................................... 82
جدول4-11 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیش آزمون بر مولفه سازگاری عاطفی در دانشجویان مورد مطالعه............................................ 82
فرضیه شش............................................................................................................................. 82
جدول4-12 خلاصه نتایج تحلیل کوواریانس یک متغیری در متن مانکوا بر روی نمره کل پس آزمون با کنترل نمره کل پیش آزمون بر مولفه هدفمندی و خودیاری در دانشجویان مورد مطالعه.................................... 83
فرضیه هفت............................................................................................................................. 83
جدول4-13 خلاصه نتایج آزمون بر روی نمرات مرحله پس آزمون و پیگیری در دانشجویان مورد مطالعه در گروه آزمایش.................................................................................................................................. 84
5-4 محدودیتهای پژوهش................................................................................................... 85
فصل پنجم بحث و نتیجه گیری
1-5 مقدمه فصل پنجم....................................................................................................... 87
2- 5 بحث و نتیجه گیری...................................................................................................... 87
فرضیه اول............................................................................................................................. 87
فرضیه دوم............................................................................................................................. 88
فرضیه سوم............................................................................................................................ 89
3- 5 نقش مددکاری اجتماعی در سازگاری اجتماعی............................................................. 91
4- 5 جایگاه حرفهای مددکاری اجتماعی................................................................................. 92
5- 5 خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی............................................................................... 93
6- 5 مراحل و تکنیک های مددکاری اجتماعی......................................................................... 94
7- 5 استراتژی های مددکاری اجتماعی................................................................................... 95
8- 5 نقش های تخصصی مددکاری اجتماعی........................................................................... 96
9- 5 راهکارها و اقدامات از دیدگاه مددکاری اجتماعی تقویت شبکه های حمایتی.................... 98
10- 5 بررسی پیگیری تأثیر مداخله.................................................................................. 99
11-5 جمع بندی.......................................................................................................... 99
12-5 پیشنهادهای پژوهشی....................................................................................... 100
13-5 پیشنهادات کاربردی......................................................................................... 100
منابع................................................................................................................................ 102
پیوست ها........................................................................................................................ 116
منبع:
منابع فارسی
کتاب:
آقابخشی، حبیب؛(1388)،مهارتهای زندگی برای دانشجویان،چاپ اول، ناشردفتر برنامه ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران.
اتکینسون،ریتا، ال؛ اتکینسون، ریچارد، اس؛ هیلگارد، ارنست،آر؛(1382)، زمینهی روانشناسی. ترجمهی: براهنی و دیگران جلد دوم، انتشارات رشد. تهران.
استن هاوس، گلن؛(1997)، پرورش اعتمادکودکان.ترجمهی:بهارملکی،(1376)،انتشارات ققنوس. تهران.
اسکات مایک؛(1998)، درمان شناختی- رفتاری مشکلات مراجعان.ترجمهی: دوستی و یار علی،(1377). انتشارات مرکز توسعه علم. ساری.
اسلامی نسب، علی؛(1373)،اصول و روش های رواندرمانی گروهی. انتشارات هرم. تهران.
اقلیما، مصطفی. وعادلیان راسی، حمیده؛ (1388)، تکنیکهای کار باجامعه: مددکاری جامعهای. انتشارات فرا انگیزش. تهران.
البرو، مارتین؛(1382)، مقدمات جامعه شناسی. ترجمهی: صبوری کاشانی، منوچهر. انتشارات نی،(تاریخ انتشاربه زبان اصلی،1972). تهران.
براندن، ناتانیل؛(1992)، روانشناسی عزت نفس. ترجمهی: قرهچهداغی، مهدی(1378). انتشارات نخستین. تهران.
بیلدر و رابرت؛(1371)، کاربرد روانشناسی در آموزش. جلد دوم. ترجمهی: پروین کدیور. نشر دانشگاهی(تاریخ انتشار به زبان اصلی1990). تهران.
پروچاسکا، جیمز، او؛ نورکراس، جان، سی؛ (1385)، نظریههای رواندرمانی.ترجمهی: سید محمدی، یحیی. انتشارات رشد. تهران.
پروین،لارنس، جان، الیور، بی؛(1381)، روانشناسی شخصیت نظریه و پژوهش. ترجمهی: محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، نشر آییش. تهران.
پورافکاری ،نصرااله؛ (1373)، فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی، نشر فرهنگ معاصر. تهران.
توانا علمی، فاطمه؛(1384)،نابسامانی در آموزش مهارتهای زندگی وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مجموعه مقالات موضوعی آموزش مهارتهای زندگی، واحد پژوهش.
توزندهجانی، حسین؛(1390)،آموزش مهارتهای زندگی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی. نیشاپور.
تودر،کیت،(1382)، ارتقای سلامت روان.ترجمهی: مرتضی خواجوی و همکاران. سازمان بهزیستی کشور، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1996)، تهران.
خردم دل ، مصطفی؛(1387)،تفسیر نور، نشراحسان. تهران.
دورکیم، امیل،(1990)، قواعد روش جامعه شناسی، ترجمهی: علی محمد کاردان؛(1373) ، انتشارات دانشگاه تهران. تاریخ انتشار به زبان اصلی؛(1990). تهران.
دهستانی، مریم؛(1387)،مهارتهای زندگی3.انتشارات جیحون. تهران.
زاهدی اصل، محمد؛(1390)، مبانی مددکاری اجتماعی.انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ ششم، تهران.
رفیع پور، فرامرز؛ (1378)، سنجش روستاییان نسبت به جهاد سازندگی. انتشارات ارغنون. چاپ اول. تهران.
ریس، شان و گراهام، رودریک اس؛(1996)،آموزش ابراز وجود، ترجمهی: منیجه شهنی ییلاق و علیرضا رضایی. (1380)، دانشگاه شهید چمران. اهواز.
روشه، گ؛(1972)،مقدمهای بر جامعه شناسی عمومی. ترجمهی: زنجانی، (1374)، انتشارات دانشگاه فردوسی، چاپ دوم. مشهد.
ساپینگتون، اندروا؛(2000)، بهداشت روانی. ترجمهی: حمیدرضا حسین شاهی برودتی. تهران.
سازمان بهداشت جهانی؛(1379)، برنامه آموزش مهارتهای زندگی. ترجمهی: نوری قاسم آبادی، واحد بهداشت روان و پیشگیری از سوءمصرف مواد سازمان بهداشت جهانی. تهران.
سام آرام، عزت اله؛(1391)، نظریههای مددکاری اجتماعی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ اول. تهران.
سام آرام، عزت اله؛(1371)، مددکاری اجتماعی کار با فرد، انتشارات رشد، چاپ سوم. تهران.
شاملو،سعید؛(1384)، مکتب و نظریهها در روانشناسی شخصیت. انتشارات رشد. تهران.
شفیع آبادی، عبدالله ؛ناصری ، غلامرضا؛(1381)، نظریههای مشاوره و رواندرمانی. مرکز نشر دانشگاهی. تهران.
شیخاوندی، دلاور؛(1384)، جامعه شناسی انحرافات و مسائل جامعیتی ایران. نشر قطره.تهران.
طارمیان، فرهاد؛ ماهجویی، ماهیار و فتحی، طاهر؛(1378)، مهارتهای زندگی. انتشارات تربیت. تهران.
عطاری، یوسفعلی؛ یوسفی، ناصر و فلاحی، رضا؛ (1382)، مشاوره ونوتوانی: معلولین ذهنی، مصیبت دیدگان، افراد ناسازگار، ناشنوا، نابینا و معتاد. انتشارات گلگشت. تهران.
غیاث فخری، عاطفه؛(1388)، ارزشیابی برنامه آموزش مهارتهای زندگی مقاطع تحصیلی راهنمایی، معاونت امور پیشگیری سازمان بهزیستی.
فتی،لادن و همکاران؛(1385)،آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان،نشردانژه، تهران.
فرامرزی، عباس؛(1388)، شیوه های ارتباط موثر، نشر نظری، چاپ اول. تهران.
قجاوند، کاظم. خسروی، رقیه. ظفر، مسعود. مهمان نوازان، اشرف. یاری، عصمت؛(1391)،مددکاری اجتماعی در مراکز مشاوره دانشجویی. انتشارات جهاد دانشگاهی. دانشگاه شهید بهشتی. چاپ اول. تهران.
کارور، چارلز، اس، شی یر و مایکل، اف؛ (1994)، نظریههای شخصیت. ترجمهی: رضوانی، معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی. مشهد.
کرامتی، محمدرضا؛(1390)، مهارتهای زندگی دانشجویی، چاپ اول، انتشارات سمت، تهران.
کری،جرالد؛ (1387)، نظریه و کاربست مشاوره و روان درمانی.ترجمهی: سید محمدی، انتشارات ارسباران، چاپ دوم.(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2005). تهران.
کریس. ال. کلینکه،(1386)، مهارتهای زندگی، ترجمهی: شهرام محمدخانی، انتشارات اسپند هنر. تهران.
کریمی، یوسف؛ (1371)، روانشناسی اجتماعی. انتشارات پیام نور. چاپ ششم. تهران.
کریمی،یوسف؛ (1385)،روانشناسی اجتماعی،نشرارسباران. تهران.
کریمی درمنی، حمیدرضا؛(1385)، توانبخشی گروه های خاص با تأکید برخدمات مددکاری اجتماعی، چاپ اول، نشر گستره. تهران.
کوهن،(1382)، درآمدی برجامعه شناسی. ترجمهی: ثلاثی، نشر توتیا، چاپ چهاردهم، (تاریخ انتشار به زبان اصلی،1982). تهران.
ماسن، پاول هنری و دیگران؛(1380)، رشد و شخصیت کودک. ترجمهی: مهشید یاسایی. نشر مرکز. تهران.
مالکوم پین؛(1390)، نظریه نوین مددکاری اجتماعی. ترجمهی: اللهیاری، طلعت و بخشی نیا،اکبر، نشردانژه. تهران.
محمدخانی، شهرام؛(1391)،پیشگیری اولیه از اعتیاد با تمرکز برمدرسه، ستاد مباره با مواد مخدر، چاپ اول. تهران.
مزلو، آبراهام؛ (1987)، انگیزه و شخصیت. ترجمهی: رضوانی، احمد (1369). انتشارات استان قدس. مشهد.
مصلحی، مرضیه؛(1383)، مددکاری اجتماعی چیست.سازمان بهزیستی کشور. معاونت امور فرهنگی و پیشگیری. تهران.
منصور،محمود؛ (1386)، روانشناسی ژنتیک،تحول روانی ازتولد تا پیری، سمت.تهران.
موتابی، فرشته وکاظم زاده عطوفی، مهرداد؛ (1385)، مهارت جراتمندی، نشردانژه. تهران.
موتابی، فرشته وکاظم زاده عطوفی، مهرداد؛ (1385)، مهارت برقراری ارتباط موثر، نشردانژه. تهران.
موسوی چلک، سید حسن؛(1390)،مددکاریاجتماعی 2 کار با فرد2(فرد و خانواده)، انتشارات شلاک،تهران.
میلانیفر، بهروز؛ (1384)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی. انتشارات قومس. تهران.
نادری، عزت اله و سیف نراقی، مریم؛(1386)، اختلالات رفتاری کودکان و روشهای اصلاح وترمیم آن. انتشارات بدر. تهران.
نظیری، سیما؛ (1373)، رشد شخصیت و بهداشت روانی. انتشارات انجمن اولیا و مربیان. تهران.
نوری قاسم آبادی، ربابه، محمدخانی پروانه؛(1379) برنامه آموزشی مهارتهای زندگی، سازمان بهزیستی کشور، معاونت امورفرهنگی و پیشگیری. تهران.
نیک پرورفرد،ریحانه؛ (1384)،مهارتهایی برای زندگی،(چاپ اول). انتشارات معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان پیشگیری کشور. تهران.
هانتر،ک؛(1993)،آموزش مهارتهای زندگی،ترجمهی: عبداله زاده،نگین،سازمان بهزیستیکشورویونیسف،.1378 تهران.
یونیسف (2005). مهارتهای زندگی، ترجمهی: وزارت بهداشت و درمان. تهران.
پایان نامه:
ابراهیمی باغبانان، فاطمه؛(1381)، بررسی تاثیرآموزش مهارتهای زندگی در سازگاری اجتماعی مادران دارای فرزند عقب ماندهی ذهنی. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم و توانبخشی و بهزیستی
احمدخانی، حسین؛(1388)،بررسی تاثیرآموزش مهارتهای ارتباطی بر سازگاری اجتماعی مادران دارای کودکان عقب ماندهی ذهنی شهرستان اردبیل. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
ادیب،یوسف؛(1382)، طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی مهارتهای زندگی براتی دورهی راهنمایی تحصیلی. رسالهی دورهی دکترا برنامه ریزی، دانشگاه تربیت مدرس.
اژدری، مهدی؛(1373)، بررسی ناسازگاری اجتماعی فرزندان شاهدکه ازدواج مجددکردهاند. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
بابادی، امین؛(1381)، تدوین و هنجاریابی آموزش مهارتهای زندگی.رپایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
بالازاده، مریم؛ (1388)، بررسی میزان آگاهی از مهارتهای زندگی واثر بخشی آن بر سلامت جسمانی و روانی کارگران شرکت خودرو سازی زامیاد، پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبائی.
بنیاسدی، اسما؛(1390)،اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد توانمندسازی مددکاری اجتماعی بر سازگاری فردی-اجتماعی دختران معلول جسمی- حرکتی. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
بهارلویی، مهناز؛ (1377)،رابطۀ کمال گرایی، هماهنگی مؤلفههای خودپنداشت و جایگاه مهاراضطراب اجتماعی در دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با توجه به نقش تعدیل کنندهی حمایت اجتماعی. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اهواز.
بینشی،عبدالباسط؛(1385)، بررسی رابطهی جمع گرایی فرهنگی، خودپنداره و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی.
جمالی، زیور؛(1390)، اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دختران مقطع راهنمایی شهر یزد، پایان نامهی کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران.
جوان شیخی، تهمینه؛(1380)، بررسی رابطه وضعیت فرهنگی- اجتماعی خانواده با میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان خوابگاهی. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
شادمان، میترا؛(1383)،بررسی سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن،پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.
صفرزاده،مریم؛(1382)، بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانشآموزان دختر دبیرستان، پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی
ضربی، عادل؛(1390).رابطه مهارتهای حل مسئله با مهارتهای ارتباطی و جرات ورزی در دانشآموزان شهر لنده.پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی.
غفاریان زاده، سادات؛(1379)،تاثیر مشاورۀ گروهی و جرات ورزی برپیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر مقاطع راهنمایی و دبیرستان. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
فرج زاده، پروین؛(1375)،مقایسه انگیزهی پیشرفت، سازگاری فردی و اجتماعی دانشآموزان شبانه روزی و غیرشبانه روزی دبیرستان دولتی در شهرستان بروجن. پایان نامهی کارشناسی ارشد.دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزاهرا.
فرقدانی، آزاده؛(1383)،بررسی رابطهی بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دانشجویان دختر دورهی کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
جوان شیخی، تهمینه؛(1380)، بررسی رابطه وضعیت فرهنگی- اجتماعی خانواده با میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان خوابگاهی. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
جمالی، زیور؛(1390)، اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دختران مقطع راهنمایی شهر یزد، پایان نامهی کارشناسی ارشد ، دانشگاه تهران.
حاتمی، پریسا؛(1388)، بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی دانشجویان با تأکید بر شبکه های اجتماعی. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
حاج امینی، علی؛(1387)، بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی برواکنشهای هیجانی نوجوانان شهر تهران. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
حسنآبادی، حسین؛(1385)، مقایسه میزان اثربخشی سه روش گروه درمانی (عقلانی- عاطفی، وجودی - انسانگرایانه، معنوی- مذهبی)، در افزایش عزتنفس زندانیان مرد زندان مرکزی مشهد، پایاننامهی دوره دکتری، دانشکده روان شناسی و علومتربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
رحیمی، جعفر؛(1384)، تاثیرآموزش ابراز وجود بر رفتارجراتورزانه مهارتهای اجتماعی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر سال اول دبیرستان شیراز. پایان نامهی کارشناسی ارشد، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز.
زارع پور وندپور، آرش؛(1383)، بررسی ارتباط میان سازگاری فردی-اجتماعی و خرده مقیاسهای آن با میزان مشارکت معلولین جسمی جامعه معلولین شهر اهواز. پایان نامهی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
کوهسالی برزکی، مقداد؛ (1385)،ارزیابی سازگاری اجتماعی مادران کودکان کم توان ذهنی و مقایسهی آن با مادران کودکان عادی شهرتهران. پایان نامهی کارشناسی ارشد کودکان استثنایی.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
مسعودینژاد، نسرین؛(1371)،بررسی ارتباط هوش و سازگاری فردی- اجتماعی در نوجوانان تیزهوش و عادی. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
میرویسی، لی لی؛(1385)،تاثیرآموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری اجتماعی دختران دانشجو مستقر در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران. پایان نامهی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی. دانشگاه علوم بهریستی و توانبخشی.
نقدیدورباطنی، فرشته؛(1380)، بررسی اشتغال مادر و سازگاری اجتماعی کودکان. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
نیکتاش، مهران؛(1379)،تعیین روایی و پایایی و هنجاریابی پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان دبیرستانی در شهرستان کرج. پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
یعقوبی، حمید؛(1377)،تاثیر جراتآموزی به روش(ایفای نقش) بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان تفرش، پایان نامهی کارشناسی ارشد. دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
فصلنامه:
حاتمی، محمد. کاوسیان، جواد؛ (1391)،اثر بخشی مهارت های زندگی بر سازگاری فرزندان شاهد و ایثارگر، مجلهی روانشناسی مدرسه، تابستان 1392 دورهی 2، شمارهی 2/57-44.
حسین چاری، مسعود و فداکار، محمدمهدی؛(1384)، بررسی تأثیردانشگاه بر مهارتهای ارتباطی براساس مقایسۀ دانشآموزان و دانشجویان. فصلنامۀ دانشگاه شاهد. 15، 35-21.
سپاه منصور، مژگان،(1386)،تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برانگیزه پیشرفت، خوداحترامی و سازگاری اجتماعی، نشریه اندیشه و رفتار دور دوم زمستان.
فرحبخش، کیومرث؛(1390)،تهیهی آزمون سازگاری دانشجویان و تعیین پایایی، روایی و تعیین هنجارآن. فصلنامهی اندازه گیری تربیتی،شماره 6 ،سالدوم،پاییزوزمستان.
محمودیراد،مریم؛آراسته،محمدرضا؛افقه،سوسن وبراتی سده، فرید(1384)، بررسی نقش آموزش مهارتهای ارتباطی و حل مسئلۀ اجتماعی بر عزت نفس و هوشبهر دانشآموزان مقطع سوم دبستان، فصلنامهی توانبخشی، 8 ، 2- 74-69.ا
قاطعزاده، عبدالامیر(1390). تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان دانشجویان دختر. فصلنامهی علمی پژوهشی زن و فرهنگ، 3، 9، 119-111. نرل؛( 1356)، اصول روانشناسی، تران،
موسوی، سیدمحمود؛(1389)،بررسی نقش عوامل آموزشگاهی بر سازگاری اجتماعی دانشآموزان متوسطهی فریدون شهر، جامعه شناسی کاربردی، سال 22، شمارۀ 41.
میکائیلی، فرزانه؛(1389)، رابطهی سبکهای هویت، تعهد هویت و جنسیت با سازگاری دانشجویان با دانشگاه. فصلنامۀ مطالعات روانشناختی.
ولی زاده، علیرضا؛(1381)، فصلنامه علمی، پژوهش اصول بهداشت روانی، سال اول، شماره4.
هرمزی نژاد، معصومه؛ شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن؛(1379)،رابطهی ساده و چندگانهی متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان، دانشگاه شهید چمران اهواز.مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.7،4،29-50.
یزدی،سیده منور، بنیاسدی،علی؛(1385)، مجموعه مقالات سومینرسمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه علم وصنعت.
یمینی دوزسرخابی،محمد؛(1371)،تحلیلی بر ناسازگاری دانش آموزان دوره ابتدائی، فصلنامه تعلیم و تربیت. زمستان 77.
مقاله:
خدایاری فرد، محمد؛(1385)،بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیرشاهد. طرح پژوهشی مؤسسهی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.
نیسی، عبدالکاظم و شهنی ییلاق، منیجه؛(1380)،تاثیر آموزش ابراز وجود برابراز وجود ، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز، گزارش تحقیق، دانشکدهی علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.
نیک پرورفرد، ریحانه؛ (1387)،گزارش نهایی نیازسنجی آموزش و زمینه یابی مشکلات روانی-اجتماعی دانشآموزان به منظورطراحی محتوای آموزشی برنامه جامع مهارتهای زندگی. معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
دفترمرکزی مشاوره دانشجویی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی؛گزارش عملکرد سالانه،(1390-1388)
قاسم زاده، فاطمه؛(1384)،جزوهی آموزشی برگزاری کارگاه، سازمان بهزیستی استان تهران.
English resources:
Bandura,A.(1977).Social learning theory.Engelwood Cliffs,NJ: PracticeHal.
Cheekering, A.W.&Chlossberg,N.K.(1995).Getting the most out of college. Boston: AllanandBecn.
Dawis, R.V; Lofquist, L.L. (1984).A Psychological theory of work
adjustment. University of Minnesota press: Minneapolice, MN.
Gamble, B. (2006) .Teaching life skills for Student success : connecting
education and careers.Sep.vol ,81.
Harigie,O.H.&Dickson,.D. (2004). Skilled interpersonal communication: Research, رtheory and practice,Routledgr. New York:USA.
Hargie,O.,Saunders,C.,& Dickson, D.(1995).Social Skillsin interpersonal Communication. رThird edition. London: Rutledge.
Hollingworth(1943).Philosophy and sychology.Hardward university library.
Hopson,B.&Scally,M. (1996).Positive change in our life & work.Londen: Publisher: Pfeiffer/Mercury Books
Pennebaker,J.W.(1989).Confession inhibition,anddisease. In L.Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 22, pp, 211-243) NewرYork:Academic Press.
Paterson M, Green YM, Basson CY, Ross F. (2002). Probability ofassertive behavior,رinterpersonal anxiety and self-efficacy of South
Rubin,A.&Babbic,B.A(2009).Researchmethods for social work.Thomson Brooks/Cole. Belmont, Calil:USA
Jurnal:
Arnett, J.J. (1995). Broad and Narrow Socialization. Journal of Marriage &theFamily, 57, 617-628.
Botvin, G. J., & Kantor, L .W. (2000). Prevention alcohol and tobacco use through life skills training. Journal of Alcohol Research. 20(4): 8-25
Cohen,S.,&Willis, T. A.(1985).Sterss, Social Support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310- 357.
Delamater, R.J. & McNamara,R.(1985).Perception of assertive female college students, Journal of Psychology Interdisciplinary and Applied, 119,6, 581-586
Esmaelinasab.M.,MalekMohamadi.,D.,Ghiasvand,Z.&Bahrami.,S.(2011). Effectivenessرof life skills training on increasing self-esteem of high school students.Journal ofرProcedia-social and Behavioral Sciences, 30,1043-10470
Jeffrey P. (1993).Competency coping and contributory life skills.Journal of AgriculturalرEducation. Pennsylvania University, 68-74.
Mahdavihaji,T.,Mohamadkhani, SH&Hatami, M. (2011). The effectiveness of life skills training on happiness, qualitu of life and emotion regulation, Journal of Procedia- Social and Behavioral Sciences,30, 407-411
Pennebaker,J.W.,&Coldersharp.M.K(1990).Accelerating the coping process.
Journal of Personality and Social Psychology. 58, 528-537
Pennebaker,J.W.,&Sussman,J.R.(1988).Disclosure of traumas and psychosomaticرprocesses.Journal of Social Science and Medicine, 26, 327-332.
Sobhi-Gharamaleki, N., Rajabi,S. (2010) Efficacy of life skills training on increas of mental health and self –esteem of the student, Journal of Procodia Social and BehavioralرSciences, 5, 1810-1822.
Wais,T,&Alyson.J.B.(2004).The impact of depression on social skills.journal ofرNervous and Mental Disease,260-269
Wenzel,V.,Wiecholld,K&Silbereisen, K.P. (2009). The life skills program IDSY: Positiveرinfluences on school bonding and prevention of substance misuse. Journal of Adolescence. 32, 1391-1401.
Site:
Biederman, J; Faraone, S; Barth, R.P; Chen, W.J. (1993). Social adjustment
inventory For childern and adolescents. Journal of American Academic
ChildanAdolescencePsychiatry,32(5),1059-1065. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8407752
Deborah, Y.,Turner, A., & Romano, M. (1993). Children of Chronic Pain Patients:risk factorfor a maladjustment.Pain,52,311317. http://psycnet.apa.org/psycinfo
Forneris T, Danish SJ, Scott DL.(2007).Setting goals, solving problems and seeking socialرsupport. Pub med adolescence,; 42 ,165, 103-114.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536477
Halford,W.K.,Markman, H.J.,Stanley. S.M.,&Kline,S.(2002). Best practice in relationshipeeducation. Journal of Marital and Family Therapy, 29(3) 406-385
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12870411
Forneris T, Danish SJ, Scott DL.(2007).Setting goals, solving problems and seeking social support. Pub med adolescence,;42,165,103-114.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17536477
Hortacsu, N,.Ertem, L., Kurtoglu, H., &Uzer, B. (1990).Family background individualllmeaures as prodictors of Turkish primary school children’s academic achievement.Journal of Psychology, 124, 535-544.
http://www.tandfonline.com
Johnson CL.JR., Johnson J.A. (1991). Using short term group counseling
with visually impaired adolescents. J Vis Impair Blind. 85: 70-166.
http://eric.ed.gov/?id=EJ431311
King, J.,Specht, J.,Schultz, L.,Warrleeper, G., Redekop, W.,Risebrough.
N. (1997).Social skills training for withdrawn unpopular children with
physical disabilities. Journal Rehabilitation psychology
http://psycnet.apa.org
Larson,D.G.,&Chastain,R.L.(1990).Self-concealment:Conceptualization, measurement,ررand health implications. Journal of Social and Clinical Psychology, 9(4), 439–455
http://guilfordjournals.com/
Pennebaker, J.W. &O’heeron, R.C. (1984). Confiding in others and illness rate amongرspouses of suicide and accidental death victims. Journal of AbnormaliiPsychology, 93, 473- 476.
www.http://psycnet.apa.org/
Vrschuren,K, (1996). The internal working model of self, attachment
And competence in five years old. Journal of Child Development, 67, 2493-2511.
www. http://psycnet.apa.org
Wehr, S.H., Kaufman, M.E.(1987).The effects of assertive training on performance inرhighly anxious able scents,Adolescence22,195-205.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3591496
Wichrosk, M.A. (2000). Facilitating self-esteem and social support in a family life skillرprogram.Journal of Woman’s Studiea, 15, 277-293.
http://aff.sagepub.com