فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده...........................................................................................................................................................................1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه.................................................................................................................................................................3
1-2- بیان مسئله.......................................................................................................................................................4
1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش...................................................................................................................8
1-4- اهداف پژوهش..................................................................................................................................................9
1-5- فرضیه های پژوهش........................................................................................................................................9
1-6- تعاریف نظری..................................................................................................................................................10
1-7- تعاریف عملیاتی..............................................................................................................................................11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه...............................................................................................................................................................13
2-2- تاریخچه هوش................................................................................................................................................14
2-3- نظریه های مختلف در ارتباط باهوش........................................................................................................16
2-4- مبانی نظریهی هوشهای چندگانه.............................................................................................................19
2-5- ابعاد و جنبههای هوش.................................................................................................................................21
2-5-1- ابعاد هوش از نظر لوئیزترستون (1938) ........................................... ................................................21
2-5-2- ابعاد هوش از نظر فریمن (1988).........................................................................................................21
2-5-3- ابعاد هوش از نظر آر.بی-کتل (1961).............................. ..................................................................22
2-5-4- ابعاد هوش چندگانه هوارد گاردنر (2004)................................. .......................................................22
2-5-4-1- هوش زبانی............................................................................................................................................22
2-5-4-2- هوش موسیقی...................................... ............................................................................................23
2-5-4-3- هوش منطقی- ریاضی.................................. ...................................................................................23
2-5-4-4- هوش فضایی.......................................................................................................................................23
2-5-4-5-هوش حرکتی- جسمانی.................................................. ................................................................24
2-5-4-6- هوش درون فردی..............................................................................................................................24
2-5-4-7- هوش میان فردی..............................................................................................................................24
2-5-4-8- هوش طبیعت گرا..............................................................................................................................25
2-5-4-9- سایر هوش ها.....................................................................................................................................25
2-6- تفاوت این تئوری با سایر تعاریف سنتی از هوش.................................................................................25
2-6-1- دیدگاه سنتی در مورد هوش و یادگیری..........................................................................................25
2-6-2- دیدگاه تئوری هوشهای چندگانه....................................................................................................26
2-7- کاربردهای تئوری هوشهای چندگانه در آموزش.............................................................................27
2-8- اهمیت و کاربرد نظریهی هوشهای چندگانه......................................................................................29
2-9- آموزشگاهها و هوشهای چندگانه..........................................................................................................30
2-10- نکات اصلی در نظریهی هوشهای چندگانه......................................................................................32
2-11- تحقیقات و پژوهشهای پیشین...........................................................................................................34
2-11-1- پژوهش های خارجی..................................................... ........................................... ......................34
2-11-2- پژوهش های داخلی.............................................................. ........................................... ...............35
2-11-3- جمع بندی از تحقیقات صورتگرفته...................................... .................... ...............................37
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- روش انجام پژوهش.................................................................. ............. .................................................40
3-2- جامعه و نمونه آماری پژوهش.................................................................. .............................................40
3-3- روش گردآوری داده ها و شیوهی اجرا.................................................................................................40
3-4- ابزارهای پژوهش، روایی و پایایی آنها.............................................................................................. ....44
3-4-1- پرسشنامه نگرش به یادگیری علوم اکپینر و همکاران (2009)................................................44
3-4-2- پرسشنامه یادگیری درس علوم............................................................. ........................................44
3-5- روش تحلیل داده ها..................................................................... .............................. ...........................45
3-6- ملاحظات اخلاقی پژوهش.............................................................................. .......................................45
فصل چهارم: یافته های تحقیق
4-1- توصیف متغیرهای تحقیق......................................................................................................................47
4-2- بررسی فرضیه های تحقیق....................................................................................................................49
4-2-1- فرضیه ی اول تحقیق.........................................................................................................................49
4-2-2-فرضیه ی دوم تحقیق..........................................................................................................................58
فصل پنجم: بحث ونتیجه گیری
5-1- خلاصه یافته های پژوهش.....................................................................................................................67
5-2- نتیجه گیری..............................................................................................................................................68
5-3- پیشنهادات کاربردی................................................................................................................................70
5-4- پیشنهادهای پژوهش...............................................................................................................................72
5-5- محدودیت های پژوهش..........................................................................................................................72
منابع وماخذ
فهرست منابع فارسی..........................................................................................................................................73
فهرست منابع انگلیسی......................................................................................................................................75
پیوست ها.............................................................................................................................................................80
چکیده انگلیسی...................................................................................................................................................91
فهرست جداول
جدول 2-1- هشت روش یادگیری................................................................................................................28
جدول-2-2- تفاوت تئوری های سنتی هوش با تئوری هوش چندگانه................................................33
جدول 3-1- توزیع سوالات مربوط به نگرش به یادگیری علوم...............................................................44
جدول4-1- میانگین و انحراف استاندارد نمرات یادگیری درس علوم....................................................47
جدول4-2- میانگین و انحراف استاندارد نمرات نگرش نسبت به درس علوم.......................................48
جدول4-3- تحلیل کوواریانس تاثیر تدریس مبتنی برهوش چندگانه بریادگیری دانشآموزان......50
جدول4-4- تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی برهوش چندگانه برنمرات بعد
دانش .....................................................................................................................................................................51
جدول4-5- تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوش چندگانه بر نمرات بعد
فهم.........................................................................................................................................................................52
جدول 4-6-تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوش چندگانه بر نمرات بعد
کاربرد.....................................................................................................................................................................53
جدول4-7- تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوش چندگانه بر نمرات بعد
تجزیه و تحلیل.....................................................................................................................................................54
جدول4-8-تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوش چندگانه بر نمرات بعد
ترکیب...................................................................................................................................................................55
جدول4-9-تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوش چندگانه بر نمرات بعد
ارزشیابی...............................................................................................................................................................57
جدول4-10- تحلیل کوواریانس تاثیر تدریس مبتنی بر هوشهای چندگانه بر نگرش نسبت به
درس علوم .........................................................................................................................................................59
جدول4-11- تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوشهای چندگانه بر نمرات
بعد لذت از یادگیری درس علوم....................................................................................................................60
جدول4-12- تحلیل کوواریانس برای بررسی تاثیر تدریس مبتنی بر هوشهای چندگانه بر نمرات
بعد اضطراب علوم............................................................................................................................................61
جدول4-13- تحلیل کوواریانس تاثیر تدریس مبتنی بر هوشهای چندگانه بر بعد علاقه به
درس علوم......................................................................................................................................................... 63
جدول4-14-تحلیل کوواریانس تاثیر تدریس مبتنی بر هوشهای چندگانه بر بعد لذت از آزمایش
علوم.....................................................................................................................................................................
منبع:
منابع فارسی:
1- آرمسترانگ، تامس. (1387). هوشهای چندگانه در کلاس درس. ترجمه مهشید صفری. تهران: انتشارات مدرسه. چاپ سوم.
2- تیلی، سو (1387). رنگین کمان هوش، ترجمه اسد زاده و حسن عماری، تهران انتشارات رشد فرهنگ.
3- حاجی حسین نژاد، غلا مرضا. و بالغی زاده، سوسن(1383). مقایسه تأثیر روش تدریس مبتنی بر نظریه گاردنر و روشهای سنتی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان. پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، بهار و تابستان1383.
4- سیف، علی اکبر. (1386). روان شناسی پرورشی نوین، تهران، انتشارات دوران، ویرایش ششم.
5- سیلور، هاروی اف.، استرانگ، ریچارد وپرینی، ماتهو ج. (1387). روش تدریس با استفاده از یکپارچه کردن سبکهای یادگیری و هوشهای چندگانه. ترجمه بهمن سعیدی پور،کرمانشاه، انتشارات طاق بستان. 6- شریفی, حسن پاشا (1382). نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت, تهران: انتشارات سخن.
7- عبدی، علی. (1389).مقایسه اثربخشی راهبرد تدریس مبتنی بر هوش چندگانه و روش متداول بر پیشرفت تحصیلی و نگرش در درس علوم دانشآموزان دختر پایه پنجم نواحی سه گانه شهرکرمانشاه. سال تحصیلی 89/1388. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
8- فنا خسرو، محبوبه. (1385). مقایسه تأثیر آموزش مبتنی بر هوشهای چندگانه و آموزش به روش سخنرانی بر میزان یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان منطقه یک شهر تهران. سال تحصیلی86/1385. پایان نامه ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
9-گلمن، دانیل(1379). هوش عاطفی. ترجمه حمیدرضا بلوچ. تهران: نشر جیحون.
10- مارنات، گری گراث (1384). راهنمای سنجش روانی. جلد اول. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمد رضا نیکخو. تهران،: انتشارات سخن، تاریخ نشر اثر به زبان اصلی2003.
11- هیأت مؤلفان (1386). روانشناسی عمومی. تهران: دانشگاه پیام نور، چاپ اول .
منابع انگلیسی
12- Armstrong, T. (2007). The curriculum superhighway. Educational Leadership, 64(8), 16-20. Retrieved May 31, 2007, from the EBSCOhost database.
13- Armstrong, T. (2005). Special education and the concept of neurodiversity. New Horizons for Learning Online Journal, XI(3), 1. Retrieved July 29, 2008, from the ProQuest database.
14- Armstrong, T. (2000). Multiple Intelligences in the Classroom (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
15- Barrington, B. (2004). Teaching to student diversity in higher education: how multiple intelligences theory can help. Teaching in Higher Education, 9(4), 422. Retrieve January 11, 2007, from the EBSCOhost database
16- Bellflower, J. B. (2008). A case study on the perceived benefits of Multiple Intelligence instruction: Examining its impact on student learning. Unpublished doctoral dissertation, Fielding Graduate University, USA
17- Berman, M. (2001): ELT through multiple intelligences. Sample. NetLearn Publications .,From:www.netlearnpublications.com
18- Campbell, B. (1996). Multiple Intelligences in the Classroom, Context Institute, Langley, WA.
19- Campbell, L., & Campbell, B. (1999). Multiple intelligences and student achievement: Success stories from six schools. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
20- Campbell, L., Campbell, B. & Dickinson, D. (1999). Teaching and learning through multiple Intelligences (2nd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
21- Campbell, L., Campbell, B. & Dickinson, D. (2004). Teaching and learning through multiple intelligences. Chicago, IL: Merill Company.
22- Cooper .F.(2008) An examination of the impact of Multiple Intelligences and metacognition on the achievement of mathematics student. Capella University.
23- Coşkungönüllü, R. (1998). The Effects of Multiple Intelligences Theory on fifth graders’ mathematics achievement. Unpublished Master Thesis, Middle East Technical University.
24- Douglas O., Burton K., smith and Durham Nancy Reese.(2008). The Effects of Multiple Intelligence Teaching Strategy on the Academic Achievement of English Grade Math Student, Journal of Instructional Psychology,vol.35,no.2,pp:182-187 Education, 44, 288−293.
25- Fathi, A. A., kerim, G., Mourad Ali, E.(2009). The effectiveness of a multiple intelligences based program on improving certain reading skills in 5th –year primary learning disabled students. Electronic journal of research in Educational psychology,7(3),673-690.
26- Gardner, H (2006). Multiple intelligences new horizons. New York, New York: Basic Books.
27- Gardner, Howard (2004). Frames of mind: The Theory of Multiple Intelligence. Newyork: Basic books.
28- Gardner, H. (2004). Audiences for the theory of multiple intelligences. Teachers College Record, 106, 212–220. Retrieved February 4, 2007, from the ProQuest database.
29- Gardner, H. (1999a). The disciplined mind: What all students should understand by Howard Gardner. New York: Simon & Schuster.
30- Gardner, H. (1999b). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books.
31- Gardner, H. (1993a). Frames of mind: The theory of multiple intelligences . New York: Basic Books.
32- Gardner, H. & Hatch, H. (1989).Multiple Intelligence go to Schools: Educational Implications of Theory of Multiple Intelligence. Educational Researcher, 18 (8), 4-9.
33- Goodnough, K. (2001). Multiple intelligences theory: A framework for personalizing science curricula. School Science and Mathematics, 101(4), 180-193.
34- Johnson, M.(2007).The Effect of Multiple Intelligences on Elementary Student Performance Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree PHD of Science in Education .School of Education Dominican University of California
35- Klenowski, val (2002), Developing Porfolio for Learning and Assessment. Taylor & Francis groups.
36- Koksal, M. & Yel, M. (2007). The effect of multiple intelligences theory-based instruction on attitudes towards the course, academic success, and permanence of teaching on the topic of “Respiratory Systems”. Educational Sciences: Theory & Practice. 7, 231-239.
37- Lazear, D. (2004). Higher-order thinking the multiple intelligences way. Saint Paul, MN:Zephyr
38- Lazear, David G.(1992). Teaching for Multiple Intelligence.
39- Lazear, David G.(1991). Seven ways of Knowing: The Artistry of Teaching with Multiple Intelligence.
40- Osborne, jonathan.(2003). Attitude toward science: a review of the literature and its implications. INT. J. SCI.EDUC., VOL. 25, NO.9, 1049-1079
41- Owolabi ,T., Okebukola ,F(2009)Improving the reading ability of science students throughstudy groups and multiple intelligences. US-China Education Review, Volume 6, No.2 (Serial No.51)
42- Ozdemir, P., Guneysu, S., & Tekkaya, C. (2006). Enhancing learning through multiple intelligences. Journal of Biological Education, 40(2), 74-78. Retrieve August 1, 2008, from the EBSCOhost database.
43- Ozdener, N., & Ozcoban, T. (2004). A project based learning model’s effectiveness on computer courses and multiple intelligence theory. Educational Sciences: Theory and Practice. 4, 176-180.
44- Presley, A.İ.(2005) . An investigation of the teaching- learning process based on Multiple Intelligence theory in higher school biology course. A thesis submitted to the graduate school of natural and applied sciences of middle east technical university
45- Simpson, R. D., and Oliver, J. S.(1990). A summary of the major influences on attitude toward and achievement in science among adolescent student. Science Education, 74,1-18
46- Smagorinsky, P. (1996). Multiple intelligences, multiple means of composing: An alternative way of thinking about learning. National Association of Secondary School Principals. NASSP Bulletin, 80(583), 11-17.
47- Temur , Ö. D. (2007).The Effects of Teaching Activities Prepared According to the Multiple Intelligence Theory on Mathematics. Achievements and Permanence of Information Learned by 4th Grade Students. International Journal of Environmental & Science Education, 2007, 2(4), 86 – 91 ISSN 1306-3065
48- Tina, B. & Gardner H.(1990).A School for All Intelligence. Educational Leadership, Vol. 47, No. 7, pp: 33-36, Academic Research Library.
49- Ucak, E. Bag, H. Usak, M .(2006). Enhancing learning through multiple intelligences in elementary sciences education. Journal of Baltic Science Education, No. 2 (10)
50- Xei, J. & Lin, R.(2009).Research on multiple intelligences teaching and assessment. Asian